Olemme tulossa Dallasista nykin kautta Helsinkiin.
Koneenvaihto on American Airlinesiltä Finnairille. Näyttäisi olevan eri terminaalikin ja vaihtoaikaa vajaa tunti. Miten tuo mahtaa onnistua? Onko kokemuksia?
koneenvaihto nykissä
15
2259
Vastaukset
- vaihto
Molemmat yhtiöt kuuluvat OneWorldiin joten laukkujen suoraan tsekkaus Dallasista Helsinkiin onnistunee. Saatte myös koneeseennousukortit (boarding pass) Dallasissa. Ja AA käyttää kotimaan lennoilla terminaalia 8. Ja Finnair käyttää terminaalia 9. Kyseessä on AA:n terminaali, jossa samassa rakennuksessa on molemmat terminaalit, siis 8 ja 9. Ette joudu siis bussilla tms matkustelemaan terminaalien välillä. Ainoa hankaluus saattaa tulla vastaan jos jonoa on turvatarkastukseen.
Ja jos lento Dallasista on myöhässä ja myöhästytte Helsingin lennosta, se on lähinnä AA joka on vastuussa teidän jatkolentojen järjestämisestä. Laukut voi jäädä jälkeen joka tapauksessa.
Normaalisti JFK pitää lähtöselvitys olla tehtynä 3 tuntia ennen lähtöä.- Topdog
Eikös molemmat käytä 8 terminaalia? Tällainen mutu-tuntuma mulla on asiasta.
- aa & ay
Topdog kirjoitti:
ay ja aa käyttävät samaa terminaalia ja terminaalit 8 & 9 ovat itseasiassa yks iso terminaali. no panic & no problem - just relax.
- 8 ja 9
Topdog kirjoitti:
Terminaalirakennus on AA käytössä, kotimaan lennot terminaalista 9 ja ulkomaan lennot 8, josta lähtee myös kotimaan lentoja. Kyseessä siis rakennus jonka toinen pää on numero 9 ja toinen 8. Vähän samaan tapaan kuin Helsinki-Vantaalla terminaalit 1 ja 2. Jotkut ulkomaalaiset lentoyhtiöt käyttävät tätä 8 terminaalia, kuten AY.
- nina
Onko teillä lippu Dallasista Hesaan, johon kuuluu automaattisesti koneen vaihto? Vai onko lennot millään tavalla kytköksissä toisiinsa. Itse lennämme Dallasista Nyciin ja sieltä Hesaan. Mutta meillä on NYC-Dallas-NYC lento ja erikseen NYC-Helsinki. Matkatavarat joutuu laittamaan uudelleen lähtöselvityksen kautta uuteen koneeseen. Sisäisillä lennoilla on kuulemma erittäin tarkat turvatoimet. Itse en lähtisi noin pienellä aikavaralla...Pelkkiin turvatarkastuksiin kun pitää varata 2-3 tuntia. Näin minulle on kerrottu...
- Hannes
Kyseessä on sama lento, johon kuuluu koneenvaihto. Se mikä minua askarruttaa on, että ehtiikö siinä ajassa, koska kyseessä on joka tapauksessa vaihto sisämaan kennolta ulkomaan lennolle. Toisaalta kai siinä kerkiää, kun kerran Finnair lipun tuollai myy. (katso Finnairin aikataulua Dallas-Helsinki)
- vaihto
Hannes kirjoitti:
Kyseessä on sama lento, johon kuuluu koneenvaihto. Se mikä minua askarruttaa on, että ehtiikö siinä ajassa, koska kyseessä on joka tapauksessa vaihto sisämaan kennolta ulkomaan lennolle. Toisaalta kai siinä kerkiää, kun kerran Finnair lipun tuollai myy. (katso Finnairin aikataulua Dallas-Helsinki)
Jos ette ehdi, niin lentoyhtiöt reitittää teidät Suomeen toista kautta. Lähinnä American airlines on velvollinen hoitamaan asian, jos myöhästytte sen lennon myöhässä olemisen vuoksi.
- nina
Hannes kirjoitti:
Niin, kai se Finnair on ihan perillä noista asioista ja tietää miten homma toimii käytännössä. Itselläni on siiä mielessä eri tilanne että lennot ei ole yhteydessä toisiinsa, ihan samat yhtiöt kyllä. Matkatoimistosta vaan kehoitettiin varaamaan reilusti aikaa vaihtoon turvatarkastusten vuoksi...mutta jos kyseessä on sama lento,välilaskulla/koneen vaihdolla niin ehkä siinä os sitten eri systeemit. Milloin muuten lähdette Dallaisiin? Itse lähden NYCiin reilun parin viikon päästä ja sieltä muutamien päivien oleskelun jälkeen Dallasiin...
- Hannes
nina kirjoitti:
Niin, kai se Finnair on ihan perillä noista asioista ja tietää miten homma toimii käytännössä. Itselläni on siiä mielessä eri tilanne että lennot ei ole yhteydessä toisiinsa, ihan samat yhtiöt kyllä. Matkatoimistosta vaan kehoitettiin varaamaan reilusti aikaa vaihtoon turvatarkastusten vuoksi...mutta jos kyseessä on sama lento,välilaskulla/koneen vaihdolla niin ehkä siinä os sitten eri systeemit. Milloin muuten lähdette Dallaisiin? Itse lähden NYCiin reilun parin viikon päästä ja sieltä muutamien päivien oleskelun jälkeen Dallasiin...
Me mennään huhtikuun alussa. Menomatkalla ei ole mitään hätää aikaa on reilusti, mutta tuo paluun lyhyt aika ihmetyttää.
- nina
Hannes kirjoitti:
Me mennään huhtikuun alussa. Menomatkalla ei ole mitään hätää aikaa on reilusti, mutta tuo paluun lyhyt aika ihmetyttää.
Oletko kysynyt Finnairilta tuosta lyhyestä vaihtoajasta? Mä voin sitten oman matkani jälkeen kerota omista kokemuksista lentokentän kuvioista... Mutta kannattaa varmaan Finnairilta kysäistä...
- Joo
nina kirjoitti:
Oletko kysynyt Finnairilta tuosta lyhyestä vaihtoajasta? Mä voin sitten oman matkani jälkeen kerota omista kokemuksista lentokentän kuvioista... Mutta kannattaa varmaan Finnairilta kysäistä...
Jos sulla on eri liput ja eri varaus DFW-JFK-DFW ja JFK-HEL-JFK niin siinä on ongelma Jos Dallasin lento on myöhässä ja missaatte Helsingin lennon, niin AA ei ole velvollinen korvaamaan/järjestämään uudelleen menetettyä jatkoyhteyttä. Lisäksi jos Finnairin lipussa tarpeeksi halpa, on siinä vaihtokielto. Todennäköisesti voit joutua ostamaan uuden lipun.
- nina
Joo kirjoitti:
Jos sulla on eri liput ja eri varaus DFW-JFK-DFW ja JFK-HEL-JFK niin siinä on ongelma Jos Dallasin lento on myöhässä ja missaatte Helsingin lennon, niin AA ei ole velvollinen korvaamaan/järjestämään uudelleen menetettyä jatkoyhteyttä. Lisäksi jos Finnairin lipussa tarpeeksi halpa, on siinä vaihtokielto. Todennäköisesti voit joutua ostamaan uuden lipun.
Näin juuri on asia, mutta aikaa koneen vaihtoon on n. 6 tuntia. Etää uskoisin siinä ajassa ehtivän sujuvasti vaihtamaan konetta. Meidän matkamme kannalta tuo on paras vaihtoehto. Siis HEL-JFK-HEL ja JFK-DFW-JFK. Eli paluumatka Dallasista jatkuu suoraan Hesaan...
- Bube
Olin vaimoni kanssa kuukausi sitten Dallasissa juuri tuolla Finnair/AA yhdistelmällä. Ei keretty vaihtaan kun kone oli myöhässä, eli jouduttiin odottaa seuraavaa lentoa, jossa oli paikkoja, jopa 8 tuntia!!! Olimme hieman väsyneitä matkan jälkeen.
Laukut taas meni toisella koneella, joten jouduttiin sitten vielä etsimään laukkuja, mutta tuli ne sitten jälkeenpäin kotiin.- Hannes
Mitä kautta ne lennätti teidät Suomeen? Saittekos mitään korvausta ylimääräisestä odotuksesta, vai pitikö syödä omaan piikkiin?
- Bube
Hannes kirjoitti:
Mitä kautta ne lennätti teidät Suomeen? Saittekos mitään korvausta ylimääräisestä odotuksesta, vai pitikö syödä omaan piikkiin?
Jouduttiin lentämään Lontoon kautta. Voi olla, että laukut katosivat juuri Lontoossa, mulla on siellä usein kadonnut laukut.
Economy luokassa korvausta tai ruokaa ei saa jos odotusaika on vain 8 tuntia.
Odotusajan pitää olla muistaakseni jotain 14-20 tuntia, en tiedä tarkkaan, että ne antaa jonkun lounassetelin. Jos menee yli 20 tuntia, niin ne kai kustantaa hotellin.
Tosin eikö EU ole jotain muutoksia tähän korvaussysteemiin nyt juuri vaatimassa, en tiedä koska ne astuu voimaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3067708Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne856019Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1713560Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322037Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221886- 361669
- 441494
- 221441
- 551422