Ensimmäinen oma koira?

aklskkdf

Olen 15-vuotias, ja haluaisin ensimmäisen ikioman koiran, koko ikäni ajan perheessämme on kuitenkin ollut koira. Tulevan koirani tulisi olla sen kokoinen, että sitä jaksaa tarvittaessa kantaa, eikä koira saisi olla herkkähaukkuinen, tulee siis kerrostaloasuntoon. Toivoisin koiran olevan suhteellisen helppo koulutettava. Mikä voisi olla sopiva?

16

1121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seurakoirat!

Jaksatko kammata, vai haluatko turkin, jota ei tarvitse ikinä kammata? Entä imurointi, karkeakarvaisista ei juuri irtoa irtokarvaa (tai vehnäterrierit, villakoirat jne.. mutta näitä taas on kammattava, karkkareita ei) Mitä haluaisit harrastaa koiran kanssa? Seurakoiriin tutustumaan vaan, ei ole turhaksi riistaviettiä ja miellyttämisenhalua löytyy (helpompi kouluttaa) www.koirat.com löydät hyviä kuvauksia roduista ja sitten kasvattajien sivuilta enemmän. Kasvattajien kotona voi käydä jututtamassa ja tutustumassa, samoin kadulla voi kysyä, onko (vaikkapa bichon friseen omistajalla) hänellä aikaa vaihtaa muutama sana. Kysy ja kuuntele, ja seuraa samalla koiran käytöstä! On totta, että osa roduista on (aiemman) käyttötarkoituksensa takia haukkuherkempiä, mutta paljon voit vaikuttaa myös itse ENNALTAEHKÄISEVÄSTI. Ovikellon soidessa, ovi mennään avaamaan vasta, kun koira on hiljaa eikä hauku. Postiluukkua voi pentuaikana kilkutella mennen tullen, jotta tottuu ja tylsistyy ääneen. Rapussa voi aluksi aina vähän viivytelläkin, jotta äänet ovat tuttuja, eivätkä tarkoita siis mitään. Leikeissä voi lähteä pois huoneesta, jos pentu räksyttää ja palata leikkimään sen hiljentyessä. Koira oppii pian, että hiljaa olemalla se saa mitä haluaa (leikkiä, makupalaa, ihmisen menemään avaaman oven jne) Kotiin palatessa (kun koira on jo siellä) ei kannata hössöttää, jotta koira ei ala haukkumaan. Hillitty moikkaus vaan, niin ei tule haukun tarvetta. Samoin yhdessä ulkoilemaan lähdetään rauhassa, ja vasta kun pentu on hiljaa. Toivottavasti löydät sopivan rodun, onnea koiranomistajan tielle!

• toreli

Olen myös 15-vuotias ja hankkimassa omaa koiraa. :) Itse olen päätynyt pk collieen, mutta se ei ehkä sinulle sovi jos haluat koiran jota voi myös kantaa. Miten olisi sheltti? Ne ovat kätevän kokoisia, todella helppoja kouluttaa ja sopivat hyvin kerrostaloon/kaupunkiin. Jotkut sheltit tosin ovat hieman herkkähaukkuisia, mutta kunhan alat jo pentuna kitkemään sitä pois, ongelmaa ei pitäisi olla. :)

• aklskkdf

Toreli meidän perheessä on tällä hetkellä pk collie, ja on erittäin mukava koira. :D Etsin nyt ns. omaa koiraa niin se ei välttämättä ole collie, kun haluan sellaisen jota on helppo kantaa tarvittaessa (aluksi pentuna rapuissa jne.) Mutta collie on mahtava koira! Niin lutuinen ja aika rauhallinen luonne.

• vastaavat hakujasi!

nämä vastaavat hakujasi: en siis etsinyt mistään! kiinanharjakoirat, bichon havanais, coton de tulear, cavalier kingcharlesinspanieli, perhoskoira, ranskanbulldoggi, griffon belge, mopsi, kingcharlesinspanieli, japanese chin,    bichon frisé, lhasa apso, chihuahuat, shih tzu, villakoirat, tässähän siis nämä

• 13+7

Monet luettelemistasi roduista ovat haukkuherkkiä. Aloittaja ei halunnut haukkuherkkää koiraa. Bichon havanais, bichon frisé, chihuahuat ja villakoirat ovat haukkuherkkiä.

• unohtui

oon sama hlö

• aklskkdf

Cavalier kingcharlesin spanieli vaikuttaa mukavalta koiralta. Mopsikin. Mutta millainen terveystilanne näillä roduilla?

• aklskkdf
        aklskkdf kirjoitti:

Cavalier kingcharlesin spanieli vaikuttaa mukavalta koiralta. Mopsikin. Mutta millainen terveystilanne näillä roduilla?

En minä turkin hoitoa pelkää, mutta esim. villakoira on turkin hoidoltaan aika vaativa, kun täytyy pestä, trimmata ja kammata usein. Mutta se ei ole este jos koira on pitkäkarvainen.

• aklskkdf kirjoitti:

En minä turkin hoitoa pelkää, mutta esim. villakoira on turkin hoidoltaan aika vaativa, kun täytyy pestä, trimmata ja kammata usein. Mutta se ei ole este jos koira on pitkäkarvainen.

koiria jos ei näy paljoa likaa. iho vaan siinä kärsii

• Hukka-Musti
        aklskkdf kirjoitti:

Cavalieri on ainakin yksi maailman epilepsia- ja sydänsairausalttiimmista roduista ja melkein kaikki kadulla vastaani tulleet mopsit ovat röhkineet niin, että vaikuttavat olevan tekohengityksen tarpeessa. Ei olisi norwichinterrieri tai norfolkinterrieri hyvä valinta? Ne ovat ystävällisiä, helppohoitoisia mutta energisiä, pieniä ja kevyitä, ihmisrakkaita ja sopivat aloittelijoiden koiriksi, eivätkä ole alttiita sairastelemaan, eivätkä riidanhaluisia. http://fi.wikipedia.org/wiki/Norwichinterrieri http://www.koirat.com/rotu.phtml?id=117 http://www.nninfo.net/

• tai norfolkki
        Hukka-Musti kirjoitti:

Cavalieri on ainakin yksi maailman epilepsia- ja sydänsairausalttiimmista roduista ja melkein kaikki kadulla vastaani tulleet mopsit ovat röhkineet niin, että vaikuttavat olevan tekohengityksen tarpeessa. Ei olisi norwichinterrieri tai norfolkinterrieri hyvä valinta? Ne ovat ystävällisiä, helppohoitoisia mutta energisiä, pieniä ja kevyitä, ihmisrakkaita ja sopivat aloittelijoiden koiriksi, eivätkä ole alttiita sairastelemaan, eivätkä riidanhaluisia. http://fi.wikipedia.org/wiki/Norwichinterrieri http://www.koirat.com/rotu.phtml?id=117 http://www.nninfo.net/

Norwichin- tai norfolkinterrieri olisi minunkin yksi suositus. Eivät hauku ja ovat kevyitä nostaa mutta jaksavat lenkkeillä pitkiäkin lenkkejä.

• ehdotuksia

Mielesstäni sinulle voisi hyvinkin sopia suomenlapinkoira. Ne ovat säkäkorkeudeltaan 40-50 senttisiä, eli ellet aivan heiveröinen ole, sitä voi kantaa vielä aikuisenakin. sen turkki on keskipitkä, ja vaati viikottaista kampausta, mutta sitä et ainakaan tunnu pelkäävän. Ja eihän se edes niin iso homma ole, kuin jotkut luulevat, muttei toisaalta niin pienikään ;) Lapnkoirat ovat luonteeltaan hyvin energisiä, leikkisiä, uskollisia omistajilleen, ja osin alkuperäisestä tarkoitukseestaan johtuen ne kiintyvät laumaansa hyvin paljon, ja haluavat pitää sen lähellään. lapinkoira on myös ystävällinen, rohkea, itsenäinen, nöyrä ja yhteistyöhaluinen, mikä helpottaa kovasti kouluttamista. Haukku herkkyydestä ei voi sanoa juuta eikä jaata, osalla se on hyvinkin vahva ja osalla sitä ei ole nimeksikään.ja vaikka koirasi olisikin haukku herkkä, sen saa helposti kitkettyä pois erilaisin konstein. Lapinkoira on erittäin hyvä koira myös siinä mielessä, ettei sillä ole useinkaan perinnöllisiä sairauksia. jonkin verran Lonkkaniveldysplasiaa ja perinnöllisiä silmäsairauksia tosin esiintyy, mutta niitäkin varsin vähän. lapinkoiran hyvä terveys johtuu ehkä siitä ettei lapinkoiraa le koskaan jalostettu, kuten useita muita suosittuja koirarotuja. Lapinkoira on mielestäni siis kaikin puolin ihanteellinen ensimmäinen koira. ajattelin vielä laittaa pari vinkkiä haukkujen torjuntaan, kun kerran asut kerrostalossa. Kuten aiemmat kommentoijat ovat kertoneet, yksi keino on totuttaminen. jos koira alkaa haukkua jostain tietystä äänestä tai liikkeestä, toistat sitä niin kauan ettei koira enää jaksa kiinnittää siihen huomiota.(tätä kannattaa käyttää myös uuden vuoden ilotulitteiden varalta) Toinen keino on kiinnittää koiran huomio johonkin muuhun, esim namiin tai leikkiin, jolloin koira ei ehdi edes aloittaa haukkua.Tämän keinon varmuudesta en tosin menisi takuuseen. Voit myös palkita koiraasi aina kun se lopettaa haukkumisen käskystä, tai kun se ei hauku jotakin, mitä se yleensä haukkuu,jolloin koira laskee haukku-haukku=nami/muu palkinto. jos mikään ei tunnu auttavan, voit kokeilla haukun esto pantaa. siitä saa lisää tietoa muunmuassa wikipediasta.

• oma koiruliini

no olen 13.w. (ei ikään liittyviä vastauksia kiitos) tyttö. ja anteeksi jos keskeytän, mutta itse haluaisin koiran. no mts tiety sitten lupas. haluaisin aika piennen mutta en kuitenkaan liian pientä koiraa. joku selkä jossai alle polven olis hyvä. no olen miettinyt parson russellinterrieriä. haluaisin mennä kotona agilityä. liikuntaa tulisi paljon. turkki sais olla aika helppohoitoinen. ja vielä, että jalkojen täytys olla aika pitkät tohon agilityyn ja pitäis olla aika helppo kouluttaa. olisiko mitään muita mahdollisuuksia kuin tuo parsoni.

• toi oikee
        oma koiruliini kirjoitti:

no olen 13.w. (ei ikään liittyviä vastauksia kiitos) tyttö. ja anteeksi jos keskeytän, mutta itse haluaisin koiran. no mts tiety sitten lupas. haluaisin aika piennen mutta en kuitenkaan liian pientä koiraa. joku selkä jossai alle polven olis hyvä. no olen miettinyt parson russellinterrieriä. haluaisin mennä kotona agilityä. liikuntaa tulisi paljon. turkki sais olla aika helppohoitoinen. ja vielä, että jalkojen täytys olla aika pitkät tohon agilityyn ja pitäis olla aika helppo kouluttaa. olisiko mitään muita mahdollisuuksia kuin tuo parsoni.

Parson ois kyllä just sopiva.

Nämäkin terrierit ovat melko pieniä ja helppohoitoisia sekä nauttivat oppimisesta:

manchesterinterrieri: http://fi.wikipedia.org/wiki/Manchesterinterrieri

borderterrieri: http://fi.wikipedia.org/wiki/Borderterrieri

brasilianterrieri: http://fi.wikipedia.org/wiki/Brasilianterrieri

• mullakinon
        oma koiruliini kirjoitti:

sulle käyttölinjaista dobermannia tai rottweileria :)

• munkki1234567890

griffon

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      304
      11676
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5319
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4299
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe