Kohtuujuominen on luullakseni jokaisen alkoholistin toive: voisipa palata siihen auvoisaan tilaan, kun juominen oli kivaa, virikkeitä antavaa, sosiaalistuttavaa ja huumorillista. Sensijaan että se on fyysistä ja henkistä tuskaa, alituista häpeää, nöyryytystä ja atavistista pelkoa. Lukemattomat ovat erimittaisten raittiuskausien jälkeen uskoneet voivansa palata kohtuujuojiksi ja aloittaneet. Yksikään ei ole hankkeessaan onnistunut; joko juominen on loppunut uuteen raittiuteen tai paaden alle. Oletetaan kuitenkin, että joku alkoholisti olisi niin kovaluontoinen, että hän pystyisi jatkuvasti juomaan vain 2-3 ryyppyä ja lopettamaan siihen, tahdonvoimallaan. Olisiko, tai onko se aitoa kohtuujuomista, jos on juomatta kylmä hiki otsalla, hampaita kiristellen ja mielettömästi viinaa himoiten? Eikö aito kohtuujuominen ole sitä, että lopettaa juomisen niihin 2-3 ryyppyyn, koska ei halua eikä tarvitse enempää? Kohtuujuominen on siis suurimmaksi osaksi itsekunkin päänsisäinen asia. Vain itse tietää onko kohtuukäyttäjä vaiko eikö. Oma mielipiteeni on, että sellaista prosessia ei ole joka muuttaisi alkoholistin viinanhimon kohtuulliseksi.
Kohtuujuomisesta.
4
598
Vastaukset
- Kalle
Jos alkoholiriippuvuus on edennyt riittävän voimakkaaksi, se on ja pysyy aivorakenteissa ja keskushermostossa, vaikka olisi juomatta kuinka kauan. Kohtuukäyttökokeilut johtavat pitkänkin juomattomuuden jälkeen ennemmin tai myöhemmin juomiseen, joka kirkkaasti rikkoo entiset ennätykset määrissä ja kestossa. Alkoholistilla. Tällaiset mielipiteet aiheuttavat tietysti protesteja ja todistuksia siitä, miten on onnistuneesti siirrytty suurkulutuksesta kohtuukäyttöön. Se voi olla mahdollista, jos ei ole ylitetty jotain maagista rajaa, jolloin alkoholiriippuvuus on muodostunut pakonomaiseksi, ja piilevänäkin pysyväksi.
- Spriten_voimalla
siis, että onko toive. Siitä on jo niin pitkä aika, kun juominen vielä oli nautinnollista. Minulla se on ollut jo niin pitkään pakkojuomista, että ei ole muistijälkeä siitä, että viinalla jotakin hyvää olisi saanut. Viime toukokuun jälkeen ei mieleeni ole tullut ajatusta kohtuukäytön ihanuudesta. Tiedän, että sellaista ei ole olemassa. Yhtä hyvin voisin haikailla kuuta taivaalta tai elämästäni viimeiset 20 vuotta pois. Koko kohtuukäyttökin on niin väljästi ymmärrettävä asia, että se tosiaankin taitaa kummitella jokaisen (myös monen alkoholistin) päässä. Onhan meillä määritelty suurkulutuksen rajat ja jotkut pitävät terveellisenä yhden tai kahden naukun ottamista päivittäin, mutta juuri eilen saimme lehdestä lukea, että sairaaloissa on runsaasti potilaita, jotka eivät koe olevansa alkoholisteja ja silti heiltä on maksa mennyt noiden "terveellisten", suositusten mukaisten annosten kanssa. Minä olen on/off - toivon, että loppuelämäni saisin olla off :). Elämä ilman alkoholia on todellakin elämisen arvoista. Ne nuoruuden alkoholikokeilutkin jättäisin mielellään väliin, mutta kun elämää ei voi kelata taaksepäin. Siksi on vain nautittava siitä, mitä meillä tänä päivänä on. Raittius on minulle lääke alkohlismiin.
- Oolofi
Onko se raittiutta, että kyrvistelee hampaat irvessä vuositolkulla absolutistina, vaikka viinaa tekee koko ajan mieli?
Juomattomuus viinaa himoiten, hampaat irvessä ja hermot kireällä ei ole raittiutta, se on kuivilla oloa. Siihen sisältyy suuri retkahduksen riski ja se on psyykkisesti muutenkin kovaa. Valitettavasti ei ole luotettavaa tapaa, jolla kuivilla olon voisi muuttaa aidoksi raittiudeksi. Minun kokemuspiirissäni parhaan analyysin tekee Raimo O. Kojo teoksessaan "Eroon viinasta".
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171279
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221153Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä471050- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592