Tehdäänkö alkuraskauden ultra emättimen kautta vai mahan päältä? Minulla on ultraan mennessä rv 11 2 neuvolan mukaan.
alkuraskauden ultrasta?
20
1186
Vastaukset
- LA joulukuussa
Noilla viikoilla tehdään vatsanpeitteiden läpi.
- Nainen...
Riippuu paikasta. Noin 50% paikoista tehdään päältä ja 50% sisäkautta. Meillä tehtiin sisäkautta.
- tehdään
eka yleinen ultra vkoilla 11 0-12 6.
- että..
käytännöt vaihtelevat valtavasti eri puolilla maata sen suhteen, montako "yleistä" ultraa on ja millä viikoilla!
- ed.
että.. kirjoitti:
käytännöt vaihtelevat valtavasti eri puolilla maata sen suhteen, montako "yleistä" ultraa on ja millä viikoilla!
alkuraskauden ultraäänitutkimus tehdään vkoilla 11 0-12 6 eli raskauden alkuvaiheessa, vaginaalisesti. Ap taisi esittää kysymyksensä suurinpiirtein noille viikoille eli raskauden ensimmäiselle kolmannelle, jolloin ultrataan emättimen kautta.
- ...............
Joo kyl se yleensä tehdään emätimen kautta noil viikoilla.Ainakin mulla tehtiin viel viikoilla 12 5 :P
- siitä
miten kohtu on kallistunut ja onko sinulla jo omasta takaa hieman masua jos on niin luultavasti emätimen kautta ja jos kohtu tosiaan taakse päin kallistunut niin sinne on melko vaikeeta nähdä kun vaavi on vielä niin pieni
- näintäällä
siitä kirjoitti:
miten kohtu on kallistunut ja onko sinulla jo omasta takaa hieman masua jos on niin luultavasti emätimen kautta ja jos kohtu tosiaan taakse päin kallistunut niin sinne on melko vaikeeta nähdä kun vaavi on vielä niin pieni
Ei se riipu kohdun asennostajaan. Mulle ultraaja sanoi ennen kuin olin edes pöydälle asettunut, että vatsanpeitteiden läpi tehdään. Ja näin siis Oulussa ja viikolla 11.
- Sariella
näintäällä kirjoitti:
Ei se riipu kohdun asennostajaan. Mulle ultraaja sanoi ennen kuin olin edes pöydälle asettunut, että vatsanpeitteiden läpi tehdään. Ja näin siis Oulussa ja viikolla 11.
Juu meillä samoin Turussa. Saman tien vaan sanoivat, että voit ottaa housut pois ja sisäkautta tehdään. Samaan kuului ensin gynekologinen tutkimus.
- ........
Mulla tehtiin rv7 sisäkautta ja rv 12 2 mahan päältä. Ilmeisesti paikasta tai lääkäristä kiinni,mikä heillä tapana on.
- LA joulukuussa
Olinpas minä hakoteillä, anteeksi vaan! Minulle on tehty yksityisellä ultra mahan päältä jo viikolla 5, joten en uskonut, että noilla viikoilla enää alakautta ultrataan.
- m.k.l.o.l.o
Ensimmäinen ultra tehdään ainakin emättimen kautta... muista en mene varmaks sanomaan...
- aloittajaa
Kiitokset vastauksista! Oulussa asutaan ja 2 ultraa täällä tehdään, sen tiedän. Jäi vaan neuvolassa kysymättä tuo ensimmäinen ultra että mistä tehdään :) No, senpä näkee sitten, jännittää jo kovasti :)
- mahan päältä
Meillä ainakin Oulussa 1. ultra OYS:n sikiötutkimuksessa tehtiin jo mahan päältä, kuin myös toinenkin ultra. Voi tietysti riippua ultraajasta ja hänen tottumuksistaan. Vaginaalinen ultra mulle tehtiin istukan paikan tarkastamiseksi loppuraskaudessa äitipolilla. Ei se niin paha ollut sekään, kuin aluksi pelkäsi. Tuntui lähinnä hölmöltä.
- sama...
siis miten niin sinulle tehdään 2 ultraa? Olen siis itse oululainen, nyt raskausviikkoja 33. Mulle tehtiin alusta saakka selväksi, että tehdään vain yksi ultra ja se on ns. np-ultra. Ja olen siis tuolla aiemmin kirjoittanut, joka kertoikin, että tuo tehtiin vatsanpeitteiden läpi, riippumatta sikiön asennosta. Ja tuo tehtiin tosiaan noin viikolla 11. Itse olen käynyt yht 3 kertaa ultrassa. Ensin viikoaa 6 meri-oulun neuvolassa, maksoi 40 euroa. Sitten viikolla 21 gynekossa rakenneultrassa ja maksoi n. 100 euroa. Ei käsittääkseni ole esim. vuoden alussa muuttunut tämä 1 ultrauksen sääntö. Vai oletko kenties entinen ylikiiminkiläinen, heillehän kuuluu 2 ultraa?
- aloittajaa
sama... kirjoitti:
siis miten niin sinulle tehdään 2 ultraa? Olen siis itse oululainen, nyt raskausviikkoja 33. Mulle tehtiin alusta saakka selväksi, että tehdään vain yksi ultra ja se on ns. np-ultra. Ja olen siis tuolla aiemmin kirjoittanut, joka kertoikin, että tuo tehtiin vatsanpeitteiden läpi, riippumatta sikiön asennosta. Ja tuo tehtiin tosiaan noin viikolla 11. Itse olen käynyt yht 3 kertaa ultrassa. Ensin viikoaa 6 meri-oulun neuvolassa, maksoi 40 euroa. Sitten viikolla 21 gynekossa rakenneultrassa ja maksoi n. 100 euroa. Ei käsittääkseni ole esim. vuoden alussa muuttunut tämä 1 ultrauksen sääntö. Vai oletko kenties entinen ylikiiminkiläinen, heillehän kuuluu 2 ultraa?
Mä olen ihan luullut että jokapaikassa ois se 2 ultraa? Ensin alkuraskaudessa ja sitten toinen n. rv 20 aikoihin? :O No voi hitsi, pitääpä kysästä tuota sitten seuraavalla neuvolakäynnillä, aika ihme homma jos ei muka ole kuin yksi ultra...
- sama.
aloittajaa kirjoitti:
Mä olen ihan luullut että jokapaikassa ois se 2 ultraa? Ensin alkuraskaudessa ja sitten toinen n. rv 20 aikoihin? :O No voi hitsi, pitääpä kysästä tuota sitten seuraavalla neuvolakäynnillä, aika ihme homma jos ei muka ole kuin yksi ultra...
Ikävä kyllä oot tainnut erehtyä. Ei tosiaan kaupunki tarjoa kuin yhden ilmaisen ultran ja se on noin viikolla 11. Ihan kaupunkikohtaista on miten monta ultraa tarjoavat. Oulussa siis vain 1 ultra. Muut saat itse kustantaa, tuossa aiemmin jo kerroin mitä ne täällä päin maksavat.
- Sariella
Se on siitä kiinni, mihin menet ja millaiset ultralaitteet siellä on. Minä menin Turun pääterveysasemalle ja siellä otettiin heti sisäkautta... ei siis edes yritety päältä ensin. Samapa tuo loppujen lopuksi, kun sieltä alakautta tullaan kyllä ronkkimaan ja tutkimaan tosi useesti, joten mites se yksi siinä enää haittaa. Tosiaankin riippuu siitä mihin menet.
- eeve2
Kemissä 11 6 viikolla tehtiin kyllä ihan päältä ja hyvin näky!
- ...XXX
eeve2 kirjoitti:
Kemissä 11 6 viikolla tehtiin kyllä ihan päältä ja hyvin näky!
Kun on käynyt lapsettomuushoidoissa, saanut keskenmenon ja kohdun ulkopuolisen raskauden kokenut, on kokemusta kymmenistä ulrauksista sisäkautta... Ultraus sisäkautta tunnu paljon miltään, anturi on sormen paksuinen. Paljon "helpompaa" kuin normaali gynegologinen sisätarkastus metallisine levittimineen. Jos mies on mukana, hän istuu pääpuolessa. Ylihuomenna rv 7 0 ja varhaisulta yksityisellä edessä, halutaan nähdä, onko kaikki hyvin=löytyykö syke ja oikeasta paikasta, julkiselle kun ei pääse aiemmin kuin aikaisintaan rv 10.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802831
- 1862444
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362165- 191483
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241