Tänään, 3.5. on sananvapauden päivä ja jos nyt on jotain sanottavaa, niin se kannattaa sanoa. Meillä Suomessa sananvapaus on yksi tärkeä perusoikeus, joka on oikein kirjattu perustuslakiimme. Aina ei tätä perustuslaillista oikeuttamme ole kunnioitettu. Esimerkiksi pahimpina suomettumisen vuosina 1970-luvulla ei esim. lehdistössä saanut sanoa kaikkea itäisestä naapuristamme ja siitä seurasi ns. itsesensuuri, joka on sananvapauden rienaamista. Nyt on toisin. Nyt voimme sanoa vapaasti sanottavamme ja se näkyy ja kuluu mediassa. Tämä netti on tuonut meille tavallisille pulliaisillekin mahdollisuuden sanoa ajatuksemme, toiveemme ja mielipiteemme asiasta, kuin asiasta. Ja se on hyvä asia. Toinen juttu on sitten se, osaammeko käyttää sananvapauttamme oikein. Näinä ankeina aikoina, kun lama, taantuma ja pandemiat koettelevat meitä, on paikallaan käyttää sananvapauttaan ja sanoa sanottavansa, purnata, arvostella päättäjiä, tehdä parannusehdotuksiaan vääryyksien korjaamiseksi tai kiitellä, jos on kiitoksen aihetta. Sana on vapaa!
Onko mitään sanottavaa?
27
1291
Vastaukset
- pilvi*
hemmoteltuja! Ei ole" meitä " koetellut pandemia,ei varsinaisesti lamakaan,taantumastakaan en tiedä jos en itse taannu:D Käytän sananvapauttani. Kiitokseen,että asiat ovat niin hyvin meidän kohdallamme sentään. Uudesta aamusta, alkavan kesän suloisuudesta. Itse elämän kauneudesta, ihmisistä, joita olen saanut elämässäni kohdata, rakkaudesta jota olen saanut,---ja saan antaa. Kyvystä tuntea---kokea tämä upea asia-----elämä!
- vappupuheista ?
Hallituksen moittiminen, elvytyksen epäonnistuminen. Jäätteenmäki marssitettiin jo presidenttipeliin, näinköhän saadaan taas naispresidentti ja vaihteeksi kepulainen ?
Sananvapauden lisäksi meillä on eurooppalaisittainkin verrattuna ainutlaatuisen laajat jokamiehen oikeudet. Suomessa saa liikkua jalan luonnossa, sienestää ja marjastaa metsissä, onkia ja pilkkiä, uida ja peseytyä vesistöissä, saa jopa oleskella tilapäisesti ja telttaillakin , ellei se ole nimenomaan kielletty. Vapauden edellyttämä vastuu näyttää varsinkin näin vapun jälkeen unohtuneen roskamäärästä päätellen surullisen monelta. "Älä tallaa nurmikoita, älä puita vahingoita.Älä riko luonnon rauhaa, älä parjaa, älä pauhaa..." Tämän laulun opin pkkupartiolaisena. Isovanhempina meillä on hyvä tilaisuus kasvattaa seuraavia sukupolvia luonnonrakkauteen ja kunnioitukseen. Lajintuntemuskin on meidän sukupolvella yleensä hyvin hallussa, eikä ole pahitteeksi tutkiskella itsekin vielä lintu- ja kasvikirjoja.
- Thaimaasta poimijat
Taitaa olla katoavaa kansan perinnettä marjojen poimiminen. Ei se homma ainakaan nuorisolle kelpaa, ei omiksi varoiksikaan.
- poimija
Thaimaasta poimijat kirjoitti:
Taitaa olla katoavaa kansan perinnettä marjojen poimiminen. Ei se homma ainakaan nuorisolle kelpaa, ei omiksi varoiksikaan.
Kun meidän sukupolvi lakkaa olemasta, niin marjat jäävät metsiin. Eihän nuoremmat enää metsään mee marjoja ja sieniä poimimaan. Eikös nyt ole joku raja tullut ulkomaistenkin poimijoiden tänne tulolle. Muistan jotain sellaista joskus lukeneeni. Voin olla väärässäkin.
- capt.cöpenick <
EU-alueelta lähtöisin olevia retkeilijöitä suuntaa matkansa Unionin kalottialueille. Esim Norjan, Ruotsin ja Suomen tunturialueille. He tietävät, että linnunmunien maastavienti on laitonta. Joskus mm. Suomen tulli takavarikoi suuret määrät pesärosvojen saalista. Onnistuessaan 'keräilijät' saavat pohjoisten alueiden retkistään hyvän palkkion.
- suomalaiset lepsuja
capt.cöpenick < kirjoitti:
EU-alueelta lähtöisin olevia retkeilijöitä suuntaa matkansa Unionin kalottialueille. Esim Norjan, Ruotsin ja Suomen tunturialueille. He tietävät, että linnunmunien maastavienti on laitonta. Joskus mm. Suomen tulli takavarikoi suuret määrät pesärosvojen saalista. Onnistuessaan 'keräilijät' saavat pohjoisten alueiden retkistään hyvän palkkion.
Meillä näkee asuntoautoja järvien rannoissa levähdyspaikoissa yöpymässä ihan ilmaiseksi. Muualla Euroopassa ei ole asiaa kuin maksullisille leirintäalueille. Vieläköhän kuulee tarinoita siitä, miten saksalaiset turistit "luulevat" perunapeltojenkin kuuluvan jokamiehen oikeuksiin? Metsiin ei pääse myöskään niin kuin meillä, teitten päissä on lukossa olevat puomit. Meillä metsänomistajat kustantavat metsäautotiet, niitä pitkin on hyvä muidenkin ajella autoilla marjaan ja sieneen.
- Hah!
Jos oman maasi asioista sanot oman mielipiteesi, sinua syytetään sanalla "rasisti", vaikka et olekaan! Et vain haluaisi elättää terveitä nuoria tummia tällä tavalla kuin nyt tapahtuu, ilmaiseksi, koska itsekään et ikinä ole ilmaiseksi saanut mitään. Työhön tulevia tummia maahanmuuttajia arvostat ja kannatat, mutta muut, joita tulee yhä lisääntyvin joukoin.
- EIT:ssä
Suomi on saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa enemmän sananvapautta koskevia langettavia tuomioita kuin suurin osa muista Euroopan neuvoston maista, 7 tuomiota 10 vuodessa. Onko sanavapaus siis retuperällä Suomessa?
Jos sanoo, tai kirjoittaa jostain henkilöstä tai yrityksestä, niin kannattaa olla tuon sananvapauden kanssa varovainen. Toisen henkilön loukkaus saattaa tulla kalliiksi sananvapaudesta huolimaata. Oikeudessahan niitä käsitellään, mutta vaikka oikeuden päätös meillä useimmiten on lain kirjaimen mukainen, niin se ei välttämättä ole oikeuden mukainen, ei ainakaan häviäjän mielestä.
Olen aika paljon sanoja. Palstamestarit kuitenkin väittävät minun kirjoittavan liian monta viestiä/sivu. Myös sanotaan minun tuovan muualta ajatuksia tänne. "Kuljetan" ajatuksia ja tietojakin päässäni. Apuna ovat kaikki mahdolliset tietolähteet, herätteinä kaikki mahdolliset tapahtumat, politiikassa, taloudessa jne. Minua, Ruuneperiä, arvostellaan oikein nimeltä mainiten. Arvostelija(t), tuomitsija(t) eivät vain julkaise tíetoja itsestään. Olkaa varuillanne, kirjaimia on jäljellä "ähvän" jälkeenkin.
Alkujaan tarkoittanut sitä, että on oikeus sanoa mielipiteensä jostain asiasta. Se ei taas tarkoita, että olisi oikeus haukkua ja nimitellä toista ihmistä nimen kanssa tai ilman. Siitähän niitä nokkakäräjiä ja raastupia tulee,,, Voihan toinen ihminen nähdä asiat niin erikulmasta ja olla erilaista mieltä, siihen on jokaisella oikeus- sehän on juuri sitä sanan-ja ajatuksen vapautta! Erilainen ajattelu ja näkökulma asioihin rikastuttaa. Siitähän sitä keskusteluakin tulisi, erilaisista lähtökohdista katsottuna. Mutta ystävinä- ilman sarvia ja hampaita!
- aimankaki
meri-kukka98 kirjoitti:
Alkujaan tarkoittanut sitä, että on oikeus sanoa mielipiteensä jostain asiasta. Se ei taas tarkoita, että olisi oikeus haukkua ja nimitellä toista ihmistä nimen kanssa tai ilman. Siitähän niitä nokkakäräjiä ja raastupia tulee,,, Voihan toinen ihminen nähdä asiat niin erikulmasta ja olla erilaista mieltä, siihen on jokaisella oikeus- sehän on juuri sitä sanan-ja ajatuksen vapautta! Erilainen ajattelu ja näkökulma asioihin rikastuttaa. Siitähän sitä keskusteluakin tulisi, erilaisista lähtökohdista katsottuna. Mutta ystävinä- ilman sarvia ja hampaita!
Sananvapauslaissa on myös reunaehtonsa. Kenenkään kunniaa ei saa loukata. Siitähän juuri on kysymys mm. pääministerin nostamassa kanteessa sitä kuuluisaa Susan Ruususen kirjan kustantajaa vastaan. Kunnianloukkaukset ovat ylivoimaisesti suurin jutturyhmä, joista on tehty poliisille tutkintapyyntöjä sananvapauden rikkomisista. Sananvapauslain reunaehdot pätevät myös täällä netin keskustelufoorumeilla. Jos esim. Ruuneperin kunniaa on selvästi loukattu, niin juttu vireille vaan.
- muuten vaan kirjoitan
meri-kukka98 kirjoitti:
Itsestään selvyyksiä keskustelun edellytyksiä nuo fraasit näkökulmista , mutta ei kai täällä sentään ystäviä tarvitse olla ilman että voi asioista keskustella. Eiköhän nuo klikit ole pikemminkin palstoja näivettävä asia ja ruoki samanlaisen näkökulman suosimista. Tällaisella ikäplstalla ei paljon eri näkökulmat menesty, turpiin tulee tai menee ainakin poistoon. Joku ottaa henkilökohtasesti asiaakin koskevan kritiikin, ei kestä mitään itsensä arvostelua. Kuitenkin voi itse heitellä aikamoisia herjoja muille.
- itsestään?
Hyvin harva täällä rekatuistakaan julkaisee tietoja itsestään. Miksi pitäisi? Kysytkö kaikilta taustat ennen kuin suostut puhumaan vaikka bussissa ja kerrot omat henkilötietosi? Ei sentään yleisellä keskustelupalstalla pärstäkerroin saisi vaikuttaa.
- Liukas luikku
itsestään? kirjoitti:
Hyvin harva täällä rekatuistakaan julkaisee tietoja itsestään. Miksi pitäisi? Kysytkö kaikilta taustat ennen kuin suostut puhumaan vaikka bussissa ja kerrot omat henkilötietosi? Ei sentään yleisellä keskustelupalstalla pärstäkerroin saisi vaikuttaa.
Jotkut jopa julkisuuden halussaan laittavat valokuvansa esille. Outoa käytöstä täällä.
- on markkinat
Liukas luikku kirjoitti:
Jotkut jopa julkisuuden halussaan laittavat valokuvansa esille. Outoa käytöstä täällä.
jos on tyytyväinen kuvaansa itse, pitäähän se toki näkyville laittaa. Kannatan, eihän se kovin tarkka kuva tarvitse olla.
- kuvan kanssa
on markkinat kirjoitti:
jos on tyytyväinen kuvaansa itse, pitäähän se toki näkyville laittaa. Kannatan, eihän se kovin tarkka kuva tarvitse olla.
tämä on kaksinverroin jännempää, eikä sen kuvan tarvii olla ihan tältä vuosikymmeneltä.
- Katselijainen
Liukas luikku kirjoitti:
Kuvat ovat parasta, mitä tiedän. Isäni kuvasi jo 90 vuotta sitten. Kyllä on mukavaa, kun ihmisestä on asittää kuvia eri ikäkausina
- kansalaisilla
oikeus saada tietoonsa viranomaisten päätökset. Tämäkin kuuluu sananvapauslain piiriin. Pimitetäänkö asioita vai olemmeko laiskoja etsimään niitä, joka tapauksessa paljon menee ohi korvien ja silmien tärkeitä meitä koskevia päätöksiä.
- aimankaki
Tietoa on jo liiankin kanssa. Eduskunnan nettisivuilta löytyy paljon valtakunnan tasoista tietoa. Jokaisella Suomen kunnalla on omat sivustonsa netissä. Valtioneuvostolla ja kaikilla ministeriöillä on omat sivustonsa myös netissä. Tilastokeskuksen sivuilta löytyy paljon mielenkiintoista tietoa. Ja niin edelleen. Ja sitten on vielä se maaginen sana "google". Ainoa ehto pääsystä tiedon lähteille on oma aktiivisuus.
Suomettuminen on meillä verissä. Vaikka emme enää joudukaan päättäjien ajamina sivuraiteille, jos sanomme jotain erimielistä, niin tällä palstallahan näitä vartijoita siinä määrin riittää, että ei ole järkevää olla mitään mieltä. Kaikesta voidaan löytää jotain ja jonkin vastaisuutta, joten pois pois. Esimerkkinä vain laulujen sanat, niitä ei saa täällä kirjoitella.
- pilvi*
Niin kauan minä tramppaan tämän palstan rivejä,kun kenkäni pohjat kestää!Rakastelen ketä minä lystään ja kenkään ej voi estää!
- Suomettuminen
pilvi* kirjoitti:
Niin kauan minä tramppaan tämän palstan rivejä,kun kenkäni pohjat kestää!Rakastelen ketä minä lystään ja kenkään ej voi estää!
Eikös se meille ala kuulumaan, kamalaa olisi jos kaikessa katsotaan mallia meren taakse tai aletaan elämään tulokkien tavoin,,sen kun vaan naisille burga päähän, ei suometu!
- ompas...
pilvi* kirjoitti:
tämä ilmestys varma viehätysvoimastaan...katsotaas ketä ilmaantuu...
Sananvapauden piiriin kuuluu tämäkin, että kansalaisilla on oikeus saada viestinsä sähköpostitse viranomaisten tietoon ja niihin asianmukainen vastaus. Asia on taas esillä Kauhajoen kolusurmaan liittyen, kun poliisiylijohtaja Paatero ei muista lukeneensa ennen surmaa saamaansa viestiä. Viranomaisen tulee kuitata saamansa viesti, vastata tai lähettää se eteenpäin . Lähettäjälläkin on vastuunsa, esim. lomalla olevaa virkamiestä ei voi velvoittaa vastaamaan. Roskapostisuotimetkin voivat siepata viestejä. Viestejä voi tulla satamäärin päivässä, osa merkityksettömiä tai häiriköintiä. Oikeuskansleri ja eduskunnan oikeusasiamies ovat joutuneet antamaan monasti huutia virkamiehille. Asiassa on varmaan tullut esiin vain jäävuoren huippu, kansalaiset ovat melko ponnettomia tekemään kanteita. Sananvapautta lienee sekin, että Vanhasen ja nyt Kaikkosenkin sähköpostittelu naispuolisen kunnallisvaaliehdokkaan kanssa on saatettu julkisuuteen mediassa.
- miehet,,
ovat, kuin sekopäisiä naisten perään. Kai on tehnyt tehtävänsä seksistinen media. Luullaan asian olevan ok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei142939Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1221310- 891205
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli2511062Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi511043Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk63962Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253846- 41822
- 84806
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?48763