Löytyykö maauimalaa ja taksit

krooli

Löytyykö Lissabonista maauimalatyyppistä uimapaikkaa?? Kysyisin vielä takseista lentokentältä, ovatko Lissabonin taksit kaikki samanvärisiä? Kun olen lukenut että siellä myös pimeitä takseja ja niitä en tahtoisi käyttää. Ja sanokaa vielä hinta suurinpiirtein lentokentältä kskustaan, olen menossa Jorgen linna alueelle. tiedän sitten ettei minua pimitetä. Onko Lissabonissa helppo yleensä löytää taksi?

11

1823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lissabonin taksit ovat olleet keskustelun aiheena tällä palstalla aikaisemminkin. Nämä viestiketjut löytyvät tämän sivun yläosassa olevalla hakutoiminnolla Laaja haku, jolla voi sulkea pois epäolennaisia hakutuloksia. Tässä tulokset hakusanalla taksi Lisaabonin palstalta: http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?advanced=1&all_words=taksi&some_words=&exclude_words=&conference=Lissabon&poster=&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2001&ed=01&em=01&ey=2009&hpp=25 Haku hakusanalla taxi: http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?advanced=1&all_words=taxi&some_words=&exclude_words=&conference=Lissabon&poster=&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2001&ed=01&em=01&ey=2009&hpp=25 Suomalaisia harmittaa kovasti, jos taksi tai joku muu palvelun toimittaja ulkomailla heidän mielestään petkuttaa laskutuksessa. Oikeudenmukaisuuden vaatimus on toki ihan kohtuullista, mutta en itse mieltäni pahoittaisi, jos Lissabonin taksi laskuttaa 10 euron sijasta 15 e. Hinta on joka tapauksessa edullisempi kuin Suomessa. Mittarihintaan tulee pieni matkalaukkulisä ja normaalihinnan laskuttaneelle kuljettajalle annetaan yleensä pieni tippi, noin 10 prosenttia. Keskusteluissa vilahtelee termi pimeä taksi. Itse en ole sellaiseen viimeisen 15 vuoden aikana törmännyt. Taksit ovat kermanvärisiä, mutta niitä on mustiakin. Lissabonin lentokentällä on aina ollut hyvä järjestys. Takseilla on siellä järjestyksen valvoja. Matka Castelo de São Jorgen alueelle maksanee 12 euron paikkeilla. Keskusteluissa esiintyvä käsite keskusta on varsin monimuotoinen. Vanhaan keskustaan maksaa yli 10 euroa, Marquês de Pombalin alueelle saattaa selvitä alle 10 euron. Inside Lisboa -nimisten verkkosivujen mukaan taksi lentokentältä keskustaan maksaa keskimäärin 12 euroa. Alkumaksu on 1-2 euroa, matkalaukkulisä 1,60e. http://www.insidelisbon.com/PT/pt_lisboa_transportes.htm#taxi Taksien taksat eivät Portugalissa ole nousseet moneen vuoteen. Takseja Lissabonissa on runsaasti. Lähtisin matkaan Portugaliin varsin luottavaisin mielin. Itse en ole koskaan joutunut Portugalissa huiputuksen uhriksi. Maauimalakysymys on hankalampi henkilölle, joka ei Lissabonissa vakituisesti asu. Kaupungissa on kyllä uimahalleja. Niiden osoitteet löytyvät esim. haulla piscinas lisboa. Lähimmät rannat lienevät Oeirasissa, Lissabonista hieman länteen. Matka taittuu nopeasti junalla, joka lähtee Cais Do Soudrén asemalta. Tässä vielä luettelo rannoista, joukossa jokunen uimalakin: http://www.guiadacidade.pt/portugal/index.php?lg=en&G=praias.lista&distritoid=11

      • LissuT

        Olen Masseurin kanssa eri mieltä: hän kirjoitti että "en itse mieltäni pahoittaisi, jos Lissabonin taksi laskuttaa 10 euron sijasta 15 e", minusta tuollainen huijaus on aivan sietämätöntä, ja asiakas joka ei moisesta valita antaa viestin, että on ihan ok huijata "ahakkaita" ulkomaalaisia. Minä asun Lissabonissa ja on ollut "hauska" huomata, että mitä enemmän keskustelen kuskin kanssa (portugaliksi) sitä edullisempi on taksimatkan loppusumma (tämä pätee vain Lissabonin lentokentän takseihin, muutoin minua tai vieraitani ei ole takseissa huijattu). Esimerkkinä: tulin muutama viikko sitten kentältä kotiin, 10 euroa - sisareni ja miehensä tulivat viime syksynä kentältä kotiini ja kuski vaati 25 euroa (jonka toki kadulla huusin ja tappelin 12 euroon). Paikalliset ystäväni eivät anna taksikuskeille tippiä, itse annan tuon 10%, ja siitä ystäväni minua sättivät :) Itse en tietääkseni ole koskaan ollut pimeän taksin kyydissä, toisaalta taksi-kylttejä saa ostaa kirpparilta. Kaikissa takseissa joilla olen matkannut on ollut taksamittari ja hintatarra ikkunassa.


      • lissabonilainen
        LissuT kirjoitti:

        Olen Masseurin kanssa eri mieltä: hän kirjoitti että "en itse mieltäni pahoittaisi, jos Lissabonin taksi laskuttaa 10 euron sijasta 15 e", minusta tuollainen huijaus on aivan sietämätöntä, ja asiakas joka ei moisesta valita antaa viestin, että on ihan ok huijata "ahakkaita" ulkomaalaisia. Minä asun Lissabonissa ja on ollut "hauska" huomata, että mitä enemmän keskustelen kuskin kanssa (portugaliksi) sitä edullisempi on taksimatkan loppusumma (tämä pätee vain Lissabonin lentokentän takseihin, muutoin minua tai vieraitani ei ole takseissa huijattu). Esimerkkinä: tulin muutama viikko sitten kentältä kotiin, 10 euroa - sisareni ja miehensä tulivat viime syksynä kentältä kotiini ja kuski vaati 25 euroa (jonka toki kadulla huusin ja tappelin 12 euroon). Paikalliset ystäväni eivät anna taksikuskeille tippiä, itse annan tuon 10%, ja siitä ystäväni minua sättivät :) Itse en tietääkseni ole koskaan ollut pimeän taksin kyydissä, toisaalta taksi-kylttejä saa ostaa kirpparilta. Kaikissa takseissa joilla olen matkannut on ollut taksamittari ja hintatarra ikkunassa.

        Taksi lentokentältä keskustaan maksaa iltaaikaan (Finnairin saapumisaika) noin 15 euroa. Keskustasta lentokentälle pääsee alle 10 euron aamulla ennen ruuhka-aikaa. Huijarin tunnistaa siitä että hän laskuttaa muuta kuin mittari näyttää. Jos mittari ei ole päällä on syytä huolestua. Viime aikoina näitä huijareita on ilmestynyt kehiin, joten kannattaa olla lujana jos tuntee tulleensa huojatuksi.


      • isoja takseja vai pitääkö ajella kahdella? Meinaan vaan ku meidän perheeseen kuuluu 5 henkilöä ja pojatkin ovat jo kooltaan ku aikuiset miehet...Joka maassa ei ole yleistä, että taksina on tila-auto tai pikkubussi, kuten Suomessa ja Lapissa...Elokuun alussa aateltiin lähteä tutkimaan Lissabonia ja sen ympäristöä. Aiemmin ei olla Portugalissa käyty, joten kaikki on outoa ja uutta :)


      • LissuT
        irru kirjoitti:

        isoja takseja vai pitääkö ajella kahdella? Meinaan vaan ku meidän perheeseen kuuluu 5 henkilöä ja pojatkin ovat jo kooltaan ku aikuiset miehet...Joka maassa ei ole yleistä, että taksina on tila-auto tai pikkubussi, kuten Suomessa ja Lapissa...Elokuun alussa aateltiin lähteä tutkimaan Lissabonia ja sen ympäristöä. Aiemmin ei olla Portugalissa käyty, joten kaikki on outoa ja uutta :)

        Takseina on semmoisia "pikku-tilaautoja" minusta ovat ok kuski 4 ja matkatavarat, viidellä hlöllä voi olla tiukkaa - ainakaan kentältä majoitukseen eivät 5 hlö matkatavarat taida mahtua samaan kyytiin.

        En ole nähnyt tila-autoja muualla kuin lentokentällä (siis ei tolpilla, mutta voi olla että en vain kiinnitä niihin huomiota).

        Tila-autoista huomautus kaikille: niissä on tarra ikkunassa, joka kertoo, että taksa on laadittu 4 matkustajan mukaan, jos vähemmän, niin laskuttavat 25%.


      • LissuT kirjoitti:

        Takseina on semmoisia "pikku-tilaautoja" minusta ovat ok kuski 4 ja matkatavarat, viidellä hlöllä voi olla tiukkaa - ainakaan kentältä majoitukseen eivät 5 hlö matkatavarat taida mahtua samaan kyytiin.

        En ole nähnyt tila-autoja muualla kuin lentokentällä (siis ei tolpilla, mutta voi olla että en vain kiinnitä niihin huomiota).

        Tila-autoista huomautus kaikille: niissä on tarra ikkunassa, joka kertoo, että taksa on laadittu 4 matkustajan mukaan, jos vähemmän, niin laskuttavat 25%.

        havainnoista. Näin vähän arvelin. Ollaan törmätty muuallakin samaan ongelmaan, "suurperheeliset"... Tietääpähän sitten varautua kahteen taksiin. Ei viitsi alkaa uudessa kaupungissa illalla seikkailemaan julkisilla...Kotiinpäin lähtiessä sitten on jo eri asia, jos ja kun on vähän totuttu ja ihmiset kehuvat, että ovat selkeitä ja helppoja käyttää...Kiitos sinulle :)


      • LissuT
        irru kirjoitti:

        havainnoista. Näin vähän arvelin. Ollaan törmätty muuallakin samaan ongelmaan, "suurperheeliset"... Tietääpähän sitten varautua kahteen taksiin. Ei viitsi alkaa uudessa kaupungissa illalla seikkailemaan julkisilla...Kotiinpäin lähtiessä sitten on jo eri asia, jos ja kun on vähän totuttu ja ihmiset kehuvat, että ovat selkeitä ja helppoja käyttää...Kiitos sinulle :)

        Hei taas

        Jos tulette Lissaboniin elokuun alussa, niin kannattaa varautua siihen, että lämpötila voi kohota yli 35 asteen - ei toki välttämättä nouse niin korkealle mutta on mahdollista. Tässä lämpötilakäppyröitä PT ilmatieteenlaitoksen sivuilta
        http://www.meteo.pt/en/oclima/normais/

        Lissabon on aika jännä elokuussa, joka on paikallisten yleinen lomakuukausi - kaupunki autioituu ja kaikki joilla on siihen mahdollisuus lähtevätpois kaupungista rannoille. Paikalliset ystäväni ovat sanoneet (vitsinäkö?), että Algarven maakunnan väkiluku nousee elokuussa 3:lla miljoonalla.

        Tuosta hotelli-lentokenttäkuljetuksesta vielä (tietämättä miltä alueelta mietitte hotellia): Taksi keskustasta kentälle maksaa 8-12 €, joten voi olla kätevämpi ja 5:hlölle lähes saman hintainen kuin lentokenttäbussi. Tavallisiin linjaa ajaviin busseihin on tullut tarrat, joissa kielletään matkalaukkujen kuljettaminen bussissa - mutta välittääkö kuski laukuista on taas eri juttu


      • LissuT kirjoitti:

        Hei taas

        Jos tulette Lissaboniin elokuun alussa, niin kannattaa varautua siihen, että lämpötila voi kohota yli 35 asteen - ei toki välttämättä nouse niin korkealle mutta on mahdollista. Tässä lämpötilakäppyröitä PT ilmatieteenlaitoksen sivuilta
        http://www.meteo.pt/en/oclima/normais/

        Lissabon on aika jännä elokuussa, joka on paikallisten yleinen lomakuukausi - kaupunki autioituu ja kaikki joilla on siihen mahdollisuus lähtevätpois kaupungista rannoille. Paikalliset ystäväni ovat sanoneet (vitsinäkö?), että Algarven maakunnan väkiluku nousee elokuussa 3:lla miljoonalla.

        Tuosta hotelli-lentokenttäkuljetuksesta vielä (tietämättä miltä alueelta mietitte hotellia): Taksi keskustasta kentälle maksaa 8-12 €, joten voi olla kätevämpi ja 5:hlölle lähes saman hintainen kuin lentokenttäbussi. Tavallisiin linjaa ajaviin busseihin on tullut tarrat, joissa kielletään matkalaukkujen kuljettaminen bussissa - mutta välittääkö kuski laukuista on taas eri juttu

        olenkin lueskellut sieltä sun täältä, että paikalliset lähtevät lomailemaan juuri elokuussa. Jossain jopa luki, että osa liikkeistä voi olla suljettuna 2-3 viikkoa elokuussa...? Ilmeisesti tarkoittanee joitain pieniä kauppoja. Tuo taksi/ bussi tieto on hyvä. Tällä hetkellä on ajatuksena mennä huoneisto hotelliin, Clarion Suites aika keskellä kaupunkia...

        Lämpöä tullaan hakemaan nähtävyyksien lisäksi. Tarkoituksena oli hyödyntää Lissabon juurikin yhdistettynä kaupunki-rantalomana. Meidän pojat eivät halunneet rantalomaa ja tyttö olisi halunnut niin päätettiin yhdistää :) Tehdään päiväreissuja ympäristöön Estoril, Sintra, Carav...(joku ranta paikka) ehkä Troia?

        Ilmeisesti Lissabonissa tai sen lähistöllä ei ole mitään suurta huvipuistoa/ vesipuistoa? Olen yrittänyt lueskella ja etsiä niin ei ole sattunut silmään. Eläinpuiston yhteydessä on joku huvipuisto, mutta ilmeisesti ihan pieni. Ja jalkapallosarja ei vielä käynnisty elokuun alussa, mitään moottoriurheilu tapahtumia ei ilmeisestikään ole juuri tuolloin...No me katsellaan, kierrellään ja ihmetellään ;) ...on siinä tekemistä kahdeksalle päivälle ihan riittävästi.


      • LissuT
        irru kirjoitti:

        olenkin lueskellut sieltä sun täältä, että paikalliset lähtevät lomailemaan juuri elokuussa. Jossain jopa luki, että osa liikkeistä voi olla suljettuna 2-3 viikkoa elokuussa...? Ilmeisesti tarkoittanee joitain pieniä kauppoja. Tuo taksi/ bussi tieto on hyvä. Tällä hetkellä on ajatuksena mennä huoneisto hotelliin, Clarion Suites aika keskellä kaupunkia...

        Lämpöä tullaan hakemaan nähtävyyksien lisäksi. Tarkoituksena oli hyödyntää Lissabon juurikin yhdistettynä kaupunki-rantalomana. Meidän pojat eivät halunneet rantalomaa ja tyttö olisi halunnut niin päätettiin yhdistää :) Tehdään päiväreissuja ympäristöön Estoril, Sintra, Carav...(joku ranta paikka) ehkä Troia?

        Ilmeisesti Lissabonissa tai sen lähistöllä ei ole mitään suurta huvipuistoa/ vesipuistoa? Olen yrittänyt lueskella ja etsiä niin ei ole sattunut silmään. Eläinpuiston yhteydessä on joku huvipuisto, mutta ilmeisesti ihan pieni. Ja jalkapallosarja ei vielä käynnisty elokuun alussa, mitään moottoriurheilu tapahtumia ei ilmeisestikään ole juuri tuolloin...No me katsellaan, kierrellään ja ihmetellään ;) ...on siinä tekemistä kahdeksalle päivälle ihan riittävästi.

        Näköjään unohtui tuosta edellisestä viestistä: lentokenttäbussi maksaa 3,40€.

        Jotkut pienet vaate-, kenkä- yms kaupat (ymmärtääkseni yhden perheen voimin pyöritettävät) ovat tosiaan kiinni - jotkut jopa koko elokuun.

        Tapahtumia voi katsella vaikkapa tältä sivulta
        http://www.ticketline.pt/Home.aspx

        Hotelleja en tunne, mutta tuo alue (Rato) jossa Clarion Suites on mukava.

        Sintra ja Troia ovat kivoja - Troijasta tehdään delfiininkatseluretkiä merelle - mutta onko niitä elokuussa..?

        Minusta Cascais on mukavampi kuin Estoril.

        Oisko tuo "Carav..." Carcavelos". Jos rantsulla haluaa makailla, niin suositan Costa de Caparica:a, se on 14km pitkä valkohiekkainen merenranta Tejo joen toisella puolella.

        Vesipuistoja ei Lissabonissa ole - niitä on ollut, mutta kuulemani mukaan joskus on tapahtunut onnettomuus, jossa nuori tyttö oli menehtynyt ja vesipuisto tuomittiin jättikorvauksiin - josta pelästyneinä muutkin yrittäjät sulkivat vesipuistonsa.

        En muista että eläintarhan yhteydessä olisi huvipuistoa, mutta voi ollakin.

        Jos kalat ja muut mereneläimet kiinnostavat, niin käykää Oceanario:ssa se on hieno! http://www.oceanario.pt/


      • LissuT kirjoitti:

        Näköjään unohtui tuosta edellisestä viestistä: lentokenttäbussi maksaa 3,40€.

        Jotkut pienet vaate-, kenkä- yms kaupat (ymmärtääkseni yhden perheen voimin pyöritettävät) ovat tosiaan kiinni - jotkut jopa koko elokuun.

        Tapahtumia voi katsella vaikkapa tältä sivulta
        http://www.ticketline.pt/Home.aspx

        Hotelleja en tunne, mutta tuo alue (Rato) jossa Clarion Suites on mukava.

        Sintra ja Troia ovat kivoja - Troijasta tehdään delfiininkatseluretkiä merelle - mutta onko niitä elokuussa..?

        Minusta Cascais on mukavampi kuin Estoril.

        Oisko tuo "Carav..." Carcavelos". Jos rantsulla haluaa makailla, niin suositan Costa de Caparica:a, se on 14km pitkä valkohiekkainen merenranta Tejo joen toisella puolella.

        Vesipuistoja ei Lissabonissa ole - niitä on ollut, mutta kuulemani mukaan joskus on tapahtunut onnettomuus, jossa nuori tyttö oli menehtynyt ja vesipuisto tuomittiin jättikorvauksiin - josta pelästyneinä muutkin yrittäjät sulkivat vesipuistonsa.

        En muista että eläintarhan yhteydessä olisi huvipuistoa, mutta voi ollakin.

        Jos kalat ja muut mereneläimet kiinnostavat, niin käykää Oceanario:ssa se on hieno! http://www.oceanario.pt/

        Kiitti tuosta Costa de Caparicasta siellä käydään makaamassa yks päivä, pojille tuskaa, mutta jokainen tekee myönnytyksiä :) Ja käymme kysymässä Troijassa, että olisiko tarjolla delfiiniretkiä tai jottain sinnepäin. Oceanariota on muutkin kehuneet tosi hienoksi, joten tottakai se käydään katsastamassa...jos joka paikkaan mennään niin meillähän loppuu aikaki kesken ;)

        Shoppaillakin pitäs, ku nyt isossa kaupungissa ollaan, vaatteita lähinnä ja saa nähä mitä kaikkea heräteostoksia tullee sitte tehtyäkään...Aina matkoilta jotain sisustusjuttujakin on matkaan eksyny.

        Täytyy olla aikaa vain olla ja nauttiakin, katella ohikulkevia ihmisiä jossain kivassa paikassa nauttien vaikka lasillinen hyvää viiniä, ihmetellä erilaisia rakennuksia, kasveja jne. kuin mihin on totuttu...


      • LBon
        irru kirjoitti:

        Kiitti tuosta Costa de Caparicasta siellä käydään makaamassa yks päivä, pojille tuskaa, mutta jokainen tekee myönnytyksiä :) Ja käymme kysymässä Troijassa, että olisiko tarjolla delfiiniretkiä tai jottain sinnepäin. Oceanariota on muutkin kehuneet tosi hienoksi, joten tottakai se käydään katsastamassa...jos joka paikkaan mennään niin meillähän loppuu aikaki kesken ;)

        Shoppaillakin pitäs, ku nyt isossa kaupungissa ollaan, vaatteita lähinnä ja saa nähä mitä kaikkea heräteostoksia tullee sitte tehtyäkään...Aina matkoilta jotain sisustusjuttujakin on matkaan eksyny.

        Täytyy olla aikaa vain olla ja nauttiakin, katella ohikulkevia ihmisiä jossain kivassa paikassa nauttien vaikka lasillinen hyvää viiniä, ihmetellä erilaisia rakennuksia, kasveja jne. kuin mihin on totuttu...

        Meillä maksoi taksi otettuna Rossion taksitolpalta lentoasemalle 7 €. Tosin matka oli aikaisin aamulla noin kello 4.30.

        Lentokentän bussilinja aloittaa liikennöinnin vasta noin kello 7 aamulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4255
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1661
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1477
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1294
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      49
      1185
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1116
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      63
      1071
    Aihe