En nyt oikein tiedä että mihin osioon tämä kuuluu. (joten laitoin myös muille terveyspalstoille, jos saisin vastauksen) Miehelleni alkoi eilen illalla tulla hieman voimaton olo. Alkoi yskittää kovasti, ja kurkkua kaihersi. Kun mentiin nukkumaan, niin hän alkoi nieleskellä ihan koko ajan. Sylkeä erittyy aivan hirveästi. Sitten hän alkoi röyhtäillä, ja röyhtäisyt ovat kuulemma välillä happamia. Kurkku ja ruokatorvi tai keuhkoputki ovat kuulemma tulessa, ja yskittää kovasti. Unissaan hän meinasi jo tukehtua kun sylkeä tuli jo niin paljon. Refluksitautia hänellä ei ole, eikä muitakaan ruoansulatuksellisia ongelmia. Onko ihan normi flunssa? vatsatautia tuskin on kun ei ole kuulemma paha olo eikä maha ole sekaisin. Tuon sylkemisen ja röyhtäilemisen yhteyden haluaisin tietää, koska olen itsekkin monta vuotta sitten saanut kaksi kertaa samanlaisen "kohtauksen" Ensin kaiversi kurkkua, sitten alkoi nieleskeleminen ja aina kun nielaisin niin piti myös röyhtäistä, tosin itselleni tuli oksettava olo, en oksentanut mutta taisin yökkäillä kumminkin. Mitä tämä on???
nieleskely, röyhtäily, kurkkukipu, yskä yms.
6
4030
Vastaukset
- Satu 25v.
Kuulostaa kyllä närästykseltä tai refluksitaudilta. Mä en ainakaan itse tunne sitä että kuuma happo nousisi kurkkuun, mutta lääkäri väittää että näin tapahtuu öisin. Lisäksi minulla myös röytäsyjä tai kun lopetin maidon käytön niin närästys muuttui röytäisyiksi. Gaviscon auttaa ja ei kuitenkaan neutraloi mahahappoja vaan tekee suojan mahalaukkuun jne.. ettei happo pääse nousemaan ylös. Kannattaa ottaa iltaisin jos oireita pitkään. Itse olen huomannut että maidon käyttö (piima, jogurtti) lisää syljen eritystä todella paljon. Niin että limaan melkein tukehtuu ja pakko nieleskellä koko ajan. Yskä on myös sanottu olevan närästyksen oire. Varsinkin jos happoa siis joutuu esim. öisin sinne keukoputkiin jne.. googlettamalla löydät tietoa. Oliko edellisenä päivänä tullut syötyä rasvaista tai mausteista ruokaa, hiilihappojuomia ym.?
- Laryngo
jonkin sortin refluksikohtaukselta - en ainakaan yhdistäisi sitä flunssaan noiden oireiden perusteella. Refluksia voi esiintyä haittaavasti myös satunnaisesti. Muistatko minkälaista ruokaa ja missä määrin hän oli syönyt? Kuinka monta tuntia oli nukkumisen ja syömisen välillä? Jos refluksiperäistä ja toistuu, perinteiset sängynkohottamiset (esim kirjoja) 10- 20 cm voi helpottaa yöaikaista nousua. Akuutin kohtauksen yllättäessä myös pystyasento (seisominen) pitää aineksia fyysisesti edes vähän alempana. Hätäkeinona (jos muuta ei kotoa löydy!!) teelusikallinen ruokasoodaa haaleaan veteen. Kannattaa hankkia kuitenkin ensiavuksi jotain käsikauppalääkettä (happoneutralointiin jotakin sekä nousun estoon Gavisconia). Maito huonohko keino - yskityttää vielä enemmän sekä lisää hapon tuotantoa mahassa pilkkoutuessaan. Jatkuko nämä oireet aamulla tai seuraavana iltana vai onko tilanne jo parempi?
- aloittaja---------
Oireet jatkuvat vieläkin. Yskiessä kuulemma sattuu tuohon rintakehään/keuhkoputkeen/ruokatorveen. Hänellä ei ole KOSKAAN ennen ollut närästystä tms happovaivoja, ja aika vahva vatsa hänellä on, että mausteiset ruoat ei kyllä paljoa vakauta. Maitoa ei ole käyttänyt missään muussa muodossa kuin juustona, ja eilen syötiin pihvejä (ihan maustamattomia) ja munakasta jossa ei paljoa mausteita.. Sylkeä tulee aivan kamalasti, en usko että edes maidon/piimän juomisestakaan tuo voisi olla normaalia :S
- Vappunenät
aloittaja--------- kirjoitti:
Oireet jatkuvat vieläkin. Yskiessä kuulemma sattuu tuohon rintakehään/keuhkoputkeen/ruokatorveen. Hänellä ei ole KOSKAAN ennen ollut närästystä tms happovaivoja, ja aika vahva vatsa hänellä on, että mausteiset ruoat ei kyllä paljoa vakauta. Maitoa ei ole käyttänyt missään muussa muodossa kuin juustona, ja eilen syötiin pihvejä (ihan maustamattomia) ja munakasta jossa ei paljoa mausteita.. Sylkeä tulee aivan kamalasti, en usko että edes maidon/piimän juomisestakaan tuo voisi olla normaalia :S
Ihan selvästi refluksia. Vaikka onkin ollut vahva vatsa, se ei tarkoita että on mahdotonta saada happovaivoja. Jos ruokatorvessa on happoa, alkaa nieleskely, limaneritys, poltteentunne, kipu, palan tunne kurkussa, röyhtäily. Mitä muutakaan se voisi olla.
- Laryngo
aloittaja--------- kirjoitti:
se voimakas syljeneritys on yksi refluksin oireista (sitä harvemmin mainitaan noissa oireluetteloissa). Syljen tuotannon mekanismistä en tiedä mutta ainakin lima kurkunpäässä/äänihuulissa ym on todettu olevan elimistön "puolustusmekanismi" nousevaa ainesta vastaan. Lisäsylki lisää tietenkin nielemistäkin, jolloin ilmaa saattaa vatsaan mennä huomattavasti enemmän kuin normaalisti (mahdollisesti röyhtäilyä enemmän). Mitä lääkettä miehesi tällä hetkellä ottaa näihin oireisiin - ilmeisesti olette jo apteekissa käyneet? Jos kyse on refluksista, on vaikea sanoa mikä tekijä/t sen yhtäkkiä aktivoi. Toisilla se saattaa olla esim ne tietyt ruoat. Hyvä vappusyöminen/juominen usein kanssa pohjalla voi provosoida refluksia. Esim pihvit on usein paistettuja (kuten munakaskin?)ja sulaa hitaammin. Siihen vielä usein ruoan yhteydessä tapahtuva nesteen juominen - esim vesi täyttää turhaa mahaa ja samalla neutraloi sulatukseen tarvittavaa happoa eli refluksiriski lisääntyy huomattavasti. Annoskokojen pienentäminen ( hidas syöminen)on myös yksi vakiokeino. Onko miehesi menossa lääkäriin vai aikooko katsoa vielä tilannetta?
- mitä tuosta
rasvaisesta ylensyönnistä iltaisin seuraa, onko sitä pakko harrastaa aina vaan uudestaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1956828- 1592016
- 1131668
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551218Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢501088Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991055Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6967Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41919