Luther opettaa Isossa katekismuksessaan, sen kolmannessa uskonkappaleessa: `Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinne. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan`` weha: Minusta tämä on tässä tärkeätä huomioida, koska Raamattu myös näin opettaa: "Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä". Saarnanvirassa, opetetaan vain yhdellä tavalla. Uskovaiset jakavat myös samanlaisen uskon. Edelleen tuohon liittyen: "mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen". weha: Tämäkin on ihan totta herätysliikkeessäni---
Uskonpuhdistajan opetus:
27
706
Vastaukset
- ten? Sinulla
pässillä ei vain tuo saarnatauti hellitä? Oletko koskaan ajatellut, että Sinulla ei ole kompetenssia jumalallisten totuuksien julistamiseen?
- white lamb
puhujatauti. Varo, ettei sua hoideta ulos vl-liikkeestä. Ennen katsottiin ainakin pahalla silmällä puhujatautisia ja besserwissereitä. Toistaa täällä jo lukemattomia keroja tuota Lutherin näkemystä seurakunnasta. Jaatko myös Lutherin KAIKEN opetuksen kasteesta, ehtoollisesta jne? Jos jaat, olet harhaoppinen vl-näkökulmasta.Entä miten olisi pieni kertaus luterilaisten tunnustuskirjoihin. Yhdytkö KAIKKEEN mitä siellä sanotaan? Jos vastaus on kyllä, olet vl-näkökulmasta harhaoppinen. Varo vain, etteivät hoitomiehet jo kolkuttele oveasi.
- blakki lammas
weha kirjoitti:
vaan uskonpuhdistuksen---
weha, kirjoittele mieluummin vl-foorumille
- .... ...... ................
weha kirjoitti:
Tämähän käy hyvin näin---
siellä sinulla on samanmielisiä
.... ...... ................ kirjoitti:
siellä sinulla on samanmielisiä
tällä palstalla kaikki lähes on erimielisiä...Tämä on siis erilainen palsta...
- white lamb
white lamb kirjoitti:
puhujatauti. Varo, ettei sua hoideta ulos vl-liikkeestä. Ennen katsottiin ainakin pahalla silmällä puhujatautisia ja besserwissereitä. Toistaa täällä jo lukemattomia keroja tuota Lutherin näkemystä seurakunnasta. Jaatko myös Lutherin KAIKEN opetuksen kasteesta, ehtoollisesta jne? Jos jaat, olet harhaoppinen vl-näkökulmasta.Entä miten olisi pieni kertaus luterilaisten tunnustuskirjoihin. Yhdytkö KAIKKEEN mitä siellä sanotaan? Jos vastaus on kyllä, olet vl-näkökulmasta harhaoppinen. Varo vain, etteivät hoitomiehet jo kolkuttele oveasi.
kysymyksiini. Tyypillistä vl-käyttäytymistä. Luulisi wehalla olevan kapasiteettia tuollaisiin kysymyksiin vastaamiseen. Minua kiinnostaa, osaako hän muita Lutherin kirjoituksia, kuin tuon saman katkelman postillasta--eipä taida. Ajattelin vaan, että asioista voisi keskustella...
- avakas
weha kirjoitti:
tällä palstalla kaikki lähes on erimielisiä...Tämä on siis erilainen palsta...
erilainen palsta,täällä kun kaikki ovat valheenopettajoa, ja sinä olet yksi niistä kuten kaikki, no ainakin melkein kaikki vanhoilliset täällä... Itseni luen avioeron kannattajaksi, entä sinä...
white lamb kirjoitti:
kysymyksiini. Tyypillistä vl-käyttäytymistä. Luulisi wehalla olevan kapasiteettia tuollaisiin kysymyksiin vastaamiseen. Minua kiinnostaa, osaako hän muita Lutherin kirjoituksia, kuin tuon saman katkelman postillasta--eipä taida. Ajattelin vaan, että asioista voisi keskustella...
.:)
- RaattamaaN
enemmän kuin Jeesusta Kristusta, joka on uskon alkaja ja päättäjä ja välimies ihmisen ja Jumalan välillä; VAIN Hänen kauttaan päästään tuntemaan Isä Jumala. Todellakin, WEHA, ainoa oikea usko on usko Jeeasukseen Hänen antamillaan ehdoilla. Kristus on kokonaisuus Hän asuu meissä uskossa, mielessä ja käsituksessä, jonka vaikuttaa Pyhä Henki. Uskoa ei voi puhdistaa, se syntyy Kristuksen sanan kuulemisen kautta ja on aina puhdasta Pyhän Hengen työtä. Luther puhdisti kirkollisia seremonioita ja järjesteli niitä omaan uskoonsa. WEHA puhuu uskonnollisuuden hengestä, joka on sama kuin puoluehenki, eli me yksin opista. Se oppi murskaa Jumalan luoman ihmispersoonan sisältämät värit ja vivahteet. Wehan uskossa ihmisestä tulee robotti, joka ei saa ajatella omilla aivoillaan, jolla ei saa olla omaa tahtoa, ymmärrystä ja järkeä. Näin WEHALAISET tärvelevät Jumalan työn ihmisessä, joka tekee heihin päin käännösparannuksen. Yksimielisyys on Pyhän Hengen työ, se ei ole johtajien määräys. Pyhä Henki on RAAKKAUDEN HENKI. Hän ei käyttäydy kuin kääntymätön WEHA rakkaudettomassa lestadiolaisuudessa, jossa ihminen Jumalan kuvana tuhotaan. Matt.23: 13 Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä. 15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!
- avakas
Minua huomioon lainkaan... Edelleen tuohon liittyen: "mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen". weha: Tämäkin on ihan totta herätysliikkeessäni--- Vai mitä sanot valhettelia....
- Vl miehet
Ovat eriseuraisia sammassa saaraäiti seurakunnassa! Teistä ei ota selvää mitä te ootte mitä oikeesti eedustatte miten raamatun väännätte. Sekaoppia huhu joka kadotukseen vie
- avakas
Vl miehet kirjoitti:
Ovat eriseuraisia sammassa saaraäiti seurakunnassa! Teistä ei ota selvää mitä te ootte mitä oikeesti eedustatte miten raamatun väännätte. Sekaoppia huhu joka kadotukseen vie
Et taida olla keilaaja ainakaan,meistä on vaikea ottaa kun pyhä henki puolustaa...
- ja koko ajan
weha kirjoitti:
ja erimielisyyksiä seurakunnassani...eriseurat erkanevat pois täältä...
...vaikka vielä toistaiseksi ovat seurakuntasi sisällä. Esimerkiksi moppilaiset ja pakkulalaiset ovat ihan eri porukkaa. Ja pakkulalaiset poistavat joukoistaan eli ovat erimielisiä monista asioista. Kun muutama vl saadaan keskustelemaan ilman omia nimiään ja pelkoa joutua hoitokokoukseen, niin paljastuu monia asioista, mistä ovat eri mieltä.
- avakas
weha kirjoitti:
ja erimielisyyksiä seurakunnassani...eriseurat erkanevat pois täältä...
Ai ai tuo tuntuu, kun noin puhuttelet... että olenkin eri-seurainen???laittaisin siihen suuren kysymysmerkin... Kyllä kai nyt tämmöisessä porukassa erimieltä joskus ollaan...
ja koko ajan kirjoitti:
...vaikka vielä toistaiseksi ovat seurakuntasi sisällä. Esimerkiksi moppilaiset ja pakkulalaiset ovat ihan eri porukkaa. Ja pakkulalaiset poistavat joukoistaan eli ovat erimielisiä monista asioista. Kun muutama vl saadaan keskustelemaan ilman omia nimiään ja pelkoa joutua hoitokokoukseen, niin paljastuu monia asioista, mistä ovat eri mieltä.
palsta edustaa sitä seurakunnan opetusta ja on siis vl-oppia. Mopin palsta taas paremmin on siellä liikkeen reunalla...
- wanhawaimo
weha kirjoitti:
palsta edustaa sitä seurakunnan opetusta ja on siis vl-oppia. Mopin palsta taas paremmin on siellä liikkeen reunalla...
mikä on "liikkeen reunalla" ja mikä taas ei? Mutta kun sanot, ettei teillä ole erimielisyyksiä, niin tuossahan on selvä osoitus, että niitä on, ja ne jotka ovat mielestäsi "liikkeen reunalla" ovat kuitenkin liikkeenne sisällä. Siis vaikka ovat eri mieltä "pakkkulalaisten" kanssa. Minun mielestäni se on Raamattu, jonka pitäisi olla ratkaisevassa osassa siinä, kumpi on oikeassa, pakkulalaisuusko vaiko moppilaisuus. Mutta teidän liikkeessänne se on se, onko joku samaa mieltä kuin SRK:n johtokunta vaiko ei. Mielestäsi siis vain SRK:n johtokunnalla on Pyhä henki ja se on oikeutettu kertomaan kaiken totuuden "tyhmälle" rahvaalle? Väärin. Pyhä Henki on jokaisessa uskovaisessa ja Hän kertoo itse kullekin, miten pitää vaeltaa. Siihen ei tarvita SRK:n johtokunnan "neuvoja", joilla ei ole mitään perustetta Raamatussa.
wanhawaimo kirjoitti:
mikä on "liikkeen reunalla" ja mikä taas ei? Mutta kun sanot, ettei teillä ole erimielisyyksiä, niin tuossahan on selvä osoitus, että niitä on, ja ne jotka ovat mielestäsi "liikkeen reunalla" ovat kuitenkin liikkeenne sisällä. Siis vaikka ovat eri mieltä "pakkkulalaisten" kanssa. Minun mielestäni se on Raamattu, jonka pitäisi olla ratkaisevassa osassa siinä, kumpi on oikeassa, pakkulalaisuusko vaiko moppilaisuus. Mutta teidän liikkeessänne se on se, onko joku samaa mieltä kuin SRK:n johtokunta vaiko ei. Mielestäsi siis vain SRK:n johtokunnalla on Pyhä henki ja se on oikeutettu kertomaan kaiken totuuden "tyhmälle" rahvaalle? Väärin. Pyhä Henki on jokaisessa uskovaisessa ja Hän kertoo itse kullekin, miten pitää vaeltaa. Siihen ei tarvita SRK:n johtokunnan "neuvoja", joilla ei ole mitään perustetta Raamatussa.
larssin palstalla opetetaan, niinkuin seurakunta opettaa. Mätiä kaloja on joukossa... Itsekkin edustan Jumalan seurakunnan yleisiä opetuksia.
- avakas
weha kirjoitti:
larssin palstalla opetetaan, niinkuin seurakunta opettaa. Mätiä kaloja on joukossa... Itsekkin edustan Jumalan seurakunnan yleisiä opetuksia.
Puhutaan niin katsoppamitä hän sanoo Avioperosta...
weha kirjoitti:
ei siis sisällä.
- paljastit karvasi
avakas kirjoitti:
Ai ai tuo tuntuu, kun noin puhuttelet... että olenkin eri-seurainen???laittaisin siihen suuren kysymysmerkin... Kyllä kai nyt tämmöisessä porukassa erimieltä joskus ollaan...
jo aiemmassakin viestissä tässä ketjussa.Uskon perusteista ei olla eri mieltä. t.sivustaseur.
- Kysymys teille
avakas kirjoitti:
Et taida olla keilaaja ainakaan,meistä on vaikea ottaa kun pyhä henki puolustaa...
Onko weha ja avakas samaa seurakuntaa.
- jakavat
saman uskon ovatpa sitten vaikka homoja, punatukkaisia, vasenkätisiä tai vanhoillislestadiolaisia.
- Kannattaisko huolestua?
Opista ja opetuksesta höpötät entiseen malliin, mutta missä luuraavat muut bravuurisi kuten uudelleenkastelu ja sekaoppi?
- vastainen:
Matt.23:8 Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä. 23:9 Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa. 23:10 Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus. 23:11 Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne. 23:12 Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662453Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1842142Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.462072Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.1201919Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣331805Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1901526Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2151435Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬261245Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod171101En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.91022