Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Menee hermot kaasoon!!!!

kesämorsian09

Hei kaikille! Rupesin tänne kirjoittelemaan kun menee hermot kaasooni... Hän sekaantuu kaikkeen sellaiseen mikä mielestäni ei hänelle kuulu. Ja sellaiset tehtävät jotka hänelle kuuluisivat niin on jääny minun hartailleni. Hän kyselee minulta neuvoja ja mielipiteitä häihin liittyviin asioihin ja sitten kun hänelle sanon niin sitten vastaus on että minä muka yksin päätän kaiken! Mielestäni en ole päättänyt vaan hän pyysi neuvoja/ehdotuksia ja minä kerroin mutta ilmeisesti sitten ei olisi kuitenkaan saanut sanoa mitään. Olen miettinyt että seuraavan kerran kun hän rupeaa taas valittamaan jostain niin sitten sanon että en halua häntä enää kaasoksi ja aijon pyytää jotain toista. En oikein voi aivan kaikkea täällä kirjoitella liittyen kaasooni jos sattuu lukemaan tätä palstaa... Esim: polttarini peruuntuivat kun pyysi meiltä nimiä joita haluaisin polttariehin ja nimilista ei häntä/muita miellyttänyt niin sitten peruttiin koko polttarit... Senkin asian olin tehnyt väärin kun olin kuulemma sekaantunut niihin polttareihin. Edelleen mielestäni en ollut sekaantunut. Tein vaan niin kuin hän pyysi... Voi että hermostuttaa... En kyllä jaksa tuota enää kauaa... Kertokaa muut omia kokemuksia millaisia kaasoja teillä on ollut tai on. Onko ollut ongelmia heidän kanssa?

47

21956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Morsian ja sulhanen päättävät hääjärjestelyistä, muut ovat apuna. Jotain päätöksiä voi sopia kuuluvaksi vanhemmille, jos nämä osallistuvat kustannuksiin.

      • Kaaso-09

        Aivan, ne jotka menevät naimisiin myös päättävät asioista. Minun tehtäväkseni annettiin polttareiden järkkääminen ja henkinen tuki morsiamelle. Mielipiteeni olen sanonut jos sellaista on pyydetty ja kysynyt, voisinko tehdä vielä jotain muuta ja sitten vähän autellut jos jossain on tarvittu apua, mutta päävastuu häistä on morsiamella ja sulhasella, koska hehän tässä naimisiin ovat menossa. Tämä järjestely on ainakin meillä toiminut, ei ole valituksia kuulunut. Mutta morsian onkin sen verran jalat maassa -tyyppi eikä turhaan hössötä, niin että se helpottaa asiaa kyllä kummasti! ;)


      • SINUN PÄÄTÖKSET
        Kaaso-09 kirjoitti:

        Aivan, ne jotka menevät naimisiin myös päättävät asioista. Minun tehtäväkseni annettiin polttareiden järkkääminen ja henkinen tuki morsiamelle. Mielipiteeni olen sanonut jos sellaista on pyydetty ja kysynyt, voisinko tehdä vielä jotain muuta ja sitten vähän autellut jos jossain on tarvittu apua, mutta päävastuu häistä on morsiamella ja sulhasella, koska hehän tässä naimisiin ovat menossa. Tämä järjestely on ainakin meillä toiminut, ei ole valituksia kuulunut. Mutta morsian onkin sen verran jalat maassa -tyyppi eikä turhaan hössötä, niin että se helpottaa asiaa kyllä kummasti! ;)

        Niin, häät ovat sinun ja sulhasesi, ei kaasosi. Sinä ja sulhasesi päätätte asioista, ei kaaso. Ellet sitten ole antanut kaasollesi vapaita käsiä. Kannattaa vaihtaa kaasoa pian ellei hän suostu ymmärtämään, että sinä haluat omanlaisesi häät.


      • piti ap:lle vastata
        SINUN PÄÄTÖKSET kirjoitti:

        Niin, häät ovat sinun ja sulhasesi, ei kaasosi. Sinä ja sulhasesi päätätte asioista, ei kaaso. Ellet sitten ole antanut kaasollesi vapaita käsiä. Kannattaa vaihtaa kaasoa pian ellei hän suostu ymmärtämään, että sinä haluat omanlaisesi häät.

        tarkoitus oli vastata ap:lle, sori :)


    • allthistimeyou'vehaditinyou

      Mihin ylipäänsä kaasoa tarvitset? Heitä romukoppaan koko kaaso-hömpötys.

    • kuis se nyt oli

      Lähtökohta: naimisiin pääsee ilman kaasoa. Jos sen haluaa hääpäiväänsä sulostuttamaan, virkaan yleensä valitaan joku morsiamen läheinen ystävä. Voisi siis ajatella, että semmoinen, jonka kanssa morsiamella ei heti mene sukset ristiin. Varmaa on, ainakin näitä palstoja lukeneena vakuuttuu, että homma menee silti kiville, jos morsiusparin ja kaason/bestmanin työnjakoa ei ole etukäteen sovittu niin, että kaikki ovat tyytyväisiä. Joko kaasot eivät tee mitään (morsianten mielipide) tai joutuvat raatamaan orjina (kaasojen mielipide). Eli, kyntääkö sinulla nyt se, että olet valinnut väärän henkilön kaasoksi vai ettekö ole tehneet selväksi itse kullekin, kuka mitäkin häidesi eteen tekee ("...sekaantuu kaikkeen sellaiseen mikä mielestäni ei hänelle kuulu. Ja sellaiset tehtävät jotka hänelle kuuluisivat..."). "millaisia kaasoja teillä on ollut tai on. Onko ollut ongelmia heidän kanssa?" Kuulostaa hiukan samalta, mitä jotkut morsiamet hetken päästä valittavat vaimoina anoppipalstalla. Ihan kuin kaasosi olisi sinulle suhteellisen outo henkilö, jonka kanssa ette oikein puhu samaa kieltä?

    • vaan henkinen tuki

      kaason ei ole tarkoitus olla työvoimaa, vaan läheisenä ystävänä henkiseksi tueksi ja seuraksi morsiamelle. Älä vieritä hänen hartioilleen järjestely- ja työtehtäviä, vaan tee itse tai hommaa palkattuja ammattilaisia avuksi. Nykyään kaasoja väärinkäytetään, kaaso on ilmaista orjatyövoimaa, jota määräillään ja pompotellaan tai jonka niskaan kaadetaan kaikki vastuu. Niin ei kuulu olla, vaan vastuu järjestelyistä on hääparilla ja heidän vanhemmillaan.

      • TUTULTA

        Joo itseälläni oli samallainen tilanne kolme vuotta sitte.Polttarit meni päin h:ta ku tyyppi oli nii ......kaatteelinen yhtäkkii..kaikki vieraat ja minä olimme aivan ihmeissää et mikä sil vaivaa.Sit häiden jälkee se alkoi ivaileen et olin mukamastes ollu ihan punainen kokoajan vaik en edes ruukaa ikinä punastella.sit muutamas kk päätti itse mennä naimisiin..... se muutenki aina ihan kateellinen jos jostain kumman syystä hän ei ole huomion keskipiste. se on vaivannu mua jo monta monta vuotta. en ymmärrä mikä sil on hätänä ku se osaa olla todella kiva ja sit yhtäkkii se on iha ku joku mielisairas..toivottavasti hän lukee tän viestin joskus. ja tajuaa mitä on minulle aiheuttanu. t. naapurisi


      • tasapuolisuus ja järki

        esim. polttarit peruuntui kun nimilista EI ollut KAASON mieleen!!
        kuin ei voi aikuiset ihmiset käyttäytyä morsiamen mieliks edes, siis olla ihan AIKUISIA ja ihmettelen kuka on johonkin ihmiseen niin pahasti sotkenut välinsä, ettei voi juhlia yhdessä!!??

        Tsemppiä häiden järjestelyyn :-)


      • tasapuolisuus ja järki
        tasapuolisuus ja järki kirjoitti:

        esim. polttarit peruuntui kun nimilista EI ollut KAASON mieleen!!
        kuin ei voi aikuiset ihmiset käyttäytyä morsiamen mieliks edes, siis olla ihan AIKUISIA ja ihmettelen kuka on johonkin ihmiseen niin pahasti sotkenut välinsä, ettei voi juhlia yhdessä!!??

        Tsemppiä häiden järjestelyyn :-)

        VASTAUS OLI
        otsikolle
        Ei orja!!


    • kesämorsian09

      Kiva kun olitte vastaillut. Tarkennan hieman. Kaasoni on minun läheinen sukulainen ja olemme alunperin sopinut "selvät pelisäännöt" häitten suhteen. Mutta tuntuu että hän ei vaan tunnu niitä muistavan. Ja suunnittelee kaikenlaista meidän seläntakana. Tarkoitan nyt sellaisia asioita jotka kyllä kuuluu hääparille eikä kaasolle. Olen miettinyt että seuraavan kerran kun jotain taas tulee niin kyselen että kumman häät nämä on sinun vai minun. On hän tietysti tehnyt joitain sellaisia asioitakin mitkä hänelle oikein kuuluukin mutta aika vähän. Esin hääpaikan koristeita ja sen sellaista. Mutta nekin tuli sitten vihdoin ja viimmein tehtyä kun itse olin melkein kaikki tehnyt niin huomautin vain että kyllä sinäkin jotain voisit tehdä... Vastaus oli että no ei mulle ole sanottu että pitää niitä tehdä ja jne... Oli kyllä nähnyt monesti että yksin niitä hiki hatussa väännän... Ja kaikkea sellaista... En tiiä mitä hittoa mä sillä kaasolla oikein teen...

      • Kesämorsian09

        Kaasoni niskaan ei todellakaan ole kaadettu häitten järjestely hommia. Sehän tässä onkin ongelma kun hänen pitää kokoajan tunkea nokkaansa niihin asoihin. Ja olen kokoajan ollut sitä mieltä että järjestelyt kuuluu hääparille ja meidän vanhemmille. Niinkuin äsken sanoit. Että sitä en ymmärrä miksi sen pitää sekaantua niihin asioihin kun ne ei hänelle kuulu. Oikeastaan olen tehnyt melkein kaikki hää järjestelyt yksin. sitten saa vaan kuulla että miksi noin olet tehnyt ei se noin saa olla kun se pitää tehdä nain ja noin. Oot tehny ihan väärin ja jne... siihen minulla hermot menee hänenkanssa.


      • kesämorsian2010
        Kesämorsian09 kirjoitti:

        Kaasoni niskaan ei todellakaan ole kaadettu häitten järjestely hommia. Sehän tässä onkin ongelma kun hänen pitää kokoajan tunkea nokkaansa niihin asoihin. Ja olen kokoajan ollut sitä mieltä että järjestelyt kuuluu hääparille ja meidän vanhemmille. Niinkuin äsken sanoit. Että sitä en ymmärrä miksi sen pitää sekaantua niihin asioihin kun ne ei hänelle kuulu. Oikeastaan olen tehnyt melkein kaikki hää järjestelyt yksin. sitten saa vaan kuulla että miksi noin olet tehnyt ei se noin saa olla kun se pitää tehdä nain ja noin. Oot tehny ihan väärin ja jne... siihen minulla hermot menee hänenkanssa.

        Nyt kuule sanot että "ciao bella!" ja järjestät häät ihan ilman tollasta kaasoa!!! mä en katsois moista sekuntiakaan, ne on sun/teidän häät ja varmaan vituttaa jälkikäteen jossei jää hyvä mieli niistä, naimisiin mennään kuitenkin toivottavasti vain kerran! jos kaaso on tuollainen hirviö niin kumpi sun mielestä on tärkeämpää: ikimuistoiset häät jotka näyttää omalta vai (väliaikainen) riita kaason kanssa joka näyttää toteuttavan omia unelmiaan tai jotai...aaargh! BTW onnea!!!


      • Enempi parempi
        Kesämorsian09 kirjoitti:

        Kaasoni niskaan ei todellakaan ole kaadettu häitten järjestely hommia. Sehän tässä onkin ongelma kun hänen pitää kokoajan tunkea nokkaansa niihin asoihin. Ja olen kokoajan ollut sitä mieltä että järjestelyt kuuluu hääparille ja meidän vanhemmille. Niinkuin äsken sanoit. Että sitä en ymmärrä miksi sen pitää sekaantua niihin asioihin kun ne ei hänelle kuulu. Oikeastaan olen tehnyt melkein kaikki hää järjestelyt yksin. sitten saa vaan kuulla että miksi noin olet tehnyt ei se noin saa olla kun se pitää tehdä nain ja noin. Oot tehny ihan väärin ja jne... siihen minulla hermot menee hänenkanssa.

        Perukaa häät! Häät ovat perseestä ja pian kuitenkin eroatte kun kaaso ja sulhanen löydetään panemasta sivuhuoneesta.


      • En ole pessimisti mutta...
        Enempi parempi kirjoitti:

        Perukaa häät! Häät ovat perseestä ja pian kuitenkin eroatte kun kaaso ja sulhanen löydetään panemasta sivuhuoneesta.

        kuka oikeasti nauttii palloilla toisten häissä? no ehkä hautajaiset ovat vielä tylsempi juhla, mutta ei ne häätkään mitään järkyttävän kivoja kokemuksia ole. RUOKATUNNILLA MAISTRAATTIIN!!! ja hittoon sellaset kaasot ja muut.


      • ette tee
        En ole pessimisti mutta... kirjoitti:

        kuka oikeasti nauttii palloilla toisten häissä? no ehkä hautajaiset ovat vielä tylsempi juhla, mutta ei ne häätkään mitään järkyttävän kivoja kokemuksia ole. RUOKATUNNILLA MAISTRAATTIIN!!! ja hittoon sellaset kaasot ja muut.

        kuten me, eli ette mene naimisiin ollenkaan? Sama mies ollut jo 15v. lapsia on, mutta ei olla edes kihloissa. :) On jotenki jännempää.. Mutta jos menisin naimisiin, niin suurinpiirtein ruokatunnilla maistraattiin.


      • Pieni kommentti
        ette tee kirjoitti:

        kuten me, eli ette mene naimisiin ollenkaan? Sama mies ollut jo 15v. lapsia on, mutta ei olla edes kihloissa. :) On jotenki jännempää.. Mutta jos menisin naimisiin, niin suurinpiirtein ruokatunnilla maistraattiin.

        jännempää kun puolison yllättäen kuollessa avolesken asema on todella heikko verrattuna aviolesken asemaan. Toivon teille molemmille pitkää elämää yhdessä, mutta koskaan ei tiedä..


      • ZZummer
        Kesämorsian09 kirjoitti:

        Kaasoni niskaan ei todellakaan ole kaadettu häitten järjestely hommia. Sehän tässä onkin ongelma kun hänen pitää kokoajan tunkea nokkaansa niihin asoihin. Ja olen kokoajan ollut sitä mieltä että järjestelyt kuuluu hääparille ja meidän vanhemmille. Niinkuin äsken sanoit. Että sitä en ymmärrä miksi sen pitää sekaantua niihin asioihin kun ne ei hänelle kuulu. Oikeastaan olen tehnyt melkein kaikki hää järjestelyt yksin. sitten saa vaan kuulla että miksi noin olet tehnyt ei se noin saa olla kun se pitää tehdä nain ja noin. Oot tehny ihan väärin ja jne... siihen minulla hermot menee hänenkanssa.

        Vaihda kaasoa! Häät ja kaaso pitää olla kuin morsian haluaa!! Älä alistu muiden mielipiteisiin. Tämä on Sinun juhlasi!!! Pompottelevat ja hankalat sukulaiset in just hankalimpia =(


      • kkfkffk
        Kesämorsian09 kirjoitti:

        Kaasoni niskaan ei todellakaan ole kaadettu häitten järjestely hommia. Sehän tässä onkin ongelma kun hänen pitää kokoajan tunkea nokkaansa niihin asoihin. Ja olen kokoajan ollut sitä mieltä että järjestelyt kuuluu hääparille ja meidän vanhemmille. Niinkuin äsken sanoit. Että sitä en ymmärrä miksi sen pitää sekaantua niihin asioihin kun ne ei hänelle kuulu. Oikeastaan olen tehnyt melkein kaikki hää järjestelyt yksin. sitten saa vaan kuulla että miksi noin olet tehnyt ei se noin saa olla kun se pitää tehdä nain ja noin. Oot tehny ihan väärin ja jne... siihen minulla hermot menee hänenkanssa.

        Välillä siis kaaso "tunkee nokkaansa" asioihin jotka ei hänelle kuulu ja välillä taas kaaso ei tee mitään. Kommunikoikaa hyvät ihmiset! Jos morsian haluaa itselleen kaason ja joku (pyytettömästi) ottaa tehtävän vastaan, niin morsiamella voisi olla sen verran nöyryyttä, että pystyy pyytämään apua kun sitä tarvitsee. Kukaan ei jaksa kuunnella marttyyrimaisia vihjeitä tyyliin "täällä mä yksin väännän näitä hiki hatussa" eikä edes kaaso voi olla ajatustenlukija.

        Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jos pariskunta haluaa naimisiin, niin järjestäköön itse kaikki. Ja maksullista apuakin on saatavilla. Ei edes vanhempien ole pakko auttaa, elleivät halua. Jos/kun henkistä tukea tarvitsee, niin eiköhän jokaisella ole ystävä/ystäviä jioden puoleen kääntyä, ei kai siinä kaason nimikettä tarvita!


    • kesämorsian08

      Pyysin 3 ystävää/sukulaista kaason tehtäviin viime vuonna ja kaikki meni tosi hyvin. Järjestivät yhdessä ohjelmaa polttareihin ja häihin. Yhden kaason kanssa tehtiin hääkutsuja, toisen mökillä vietettiin polttarit ja kolmas (siskoni) oli mukana hääpäivän riennoissa (kampaus, meikki ja pukeminen). Todella paljon tein myös yksin, koska olin silloin työttömänä ja oli ylimääräistä aikaa. Kukaan ei tuppaantunut ja apua sain silloin, kun halusin. Myös kummankin vanhemmat tekivät todella paljon häitten eteen, siitä iso kiitos heille!

    • sulhasesi.

      kaasolle,voi sitten järjestää mieleiset häät,eikä sinullakaan mene hermot.

    • Kaaso ja Bestman ovat

      Sivistyksen tuomia "virkamiehiä".Met olen ollut n.40 v avioliitossa-ei ollut kumpaakaan,touhussa mukana.Älkää nyt,kukaan hernettä nenään ottako?. JK.häät on ikimuistettava tilanne,kyllä muistan.

    • Morsian-05

      Onnea hääparille! =) Itselläni oli samantapainen ongelma kaason kanssa. Tiedän tasan tarkkaan miltä tuntuu, kun kaaso innostuu liikaa tulevista häistä ja ottaa ns. morsiamen osan. Eli haluaa päättää kaikesta. Eli minullakaan kaaso ei hyväksynyt tekemiäni valintoja mm. bändi olisi pitänyt olla toinen, hänen kaveriensa bändi. Mutta sulhaseni kanssa pidimme päämme ja otimme ohjelmatoimiston suositteleman bändin, joka vastasi toiveitamme. Myöhemmin tein päätöksiä, kysymättä hänen mielipidettään. Ja tein selväksi sen, että minun häät, minun valintani. Tein myös selväksi sen, että pidän tärkeämpänä seuran pitämistä ja avun antamista hääpäivänä minulle ja esim. katsoo, että hääpuvunlaahus kulkee hyvin kirkkoon mennessä ja sieltä tultaessa yms. Tärkeänä päivänä pienet asiat voivat olla yllättävänkin suuria =) Itse tein kaiken kutsuista kiitoskortteihin ja juhlapaikan koristeluun. Se, että pidin oman pääni aiheutti vain sen, että saimme juuri sellaiset häät kuin halusimme, eikä jäänyt kenellekkään mitään "hampaankoloon". Kiitokseni siitä, että hän oli tukenani, eikä orjanani ilmaisin kultasepänliikkeestä ostamallani korulla. Kaasoni oli varmaan hieman pettynyt, kun ei saanutkaan olla "orjana", vaan arvostinkin enemmän sitä tukena olemista. Kaasojen olisi vain jotenkin ymmärrettävä, että morsian ja sulhanen ovat päivän "päätähdet" ja hän bestmanin kanssa ovat apuna hyvän hääjuhlan tunnelman luomisessa. Eli kyseessä on Kunniatehtävä, ei halpa/ilmainen orja =) Eli helpommalla pääset, kun otat nyt itseäsi niskasta kiinni ja selvästi ilmaiset kaasollesi mitä häneltä oikein haluat, ja jollei vielä silloinkaan ymmärrä niin ihme on. Itsekään en ole mikään kova sanomaan, mutta itse tein juuri näin, eli ns. "nostin kissan pöydälle" =) ja siitä lähtien kaikki sujuikin aivan loistavasti. Selvisi sekin, ettei kaaso ollut oikein ymmärtänyt mitä häneltä halusin. Eli vika oli vähän minussakin ;) Toivottavasti teilläkin kaikki sujuu hyvin ja saatte viettää kauniin hääpäivän ilman eripuraisuuksia.

      • Kesämorsian09

        Kiitos kun olette vastaillut. Toiset asiallisesti ja toiset vähemmän asiallisesti. Nyt kaasoni on ollut muutaman päivän ihan hiljaa ei ole sekaantunut mihinkään eikä kysellyt hirveästi mitään sellaista joka hänelle ei kuulu. En todellakaan ole antanut kaasolle vapaita käsiä järjestelyissä. Alunperin ihan alussa ollaan kyllä sovittu selvästi kaikki pelisäännöt. Mutta aina välillä ne tuppaa unohtumaan häneltä. Toivotaan että jatkuisi näin ettei taas tule jotain sellaista mihin hän taas puuttuu. Sitten kyllä palaa käämit. En sitten tiedä mitä on suunnitellu minun/meidän seläntakana se jää nähtäväksi. Toivotaan ettei mitään sellaista että joudun suuttumaan. Nimittäin tässä on tullu vähän sellaisia asioita ilmi mitä hän on suunnitellut ja sopinut meidän seläntakana. Ja sitten kun asiasta aivan asiallisesti hänelle sanoimme niin väitti aivan kirkkain silmin että ei tiedä mitään koko asiasta. Vaikka tiese että kyllähän me asiasta tiedämme kun kerta kysyimme häneltä. Sitten muutaman päivän päästä meille tuli puhelu ja kerrottiin että kaaso oli soitellut ja valittanut että me olemme kuulemma haukkunut ja huutanut hänelle kaikesta mitä hän on tehnyt... Ei olla jaksettu enää jauhaa tuosta asiasta hänenkanssa kun ei mitään tunnusta valehtelee vain päin naamaa. Että saas nähdä mitä kaikkea vielä paljastuu ennen häitä ja hääpäivänä...


      • Morsian-05
        Kesämorsian09 kirjoitti:

        Kiitos kun olette vastaillut. Toiset asiallisesti ja toiset vähemmän asiallisesti. Nyt kaasoni on ollut muutaman päivän ihan hiljaa ei ole sekaantunut mihinkään eikä kysellyt hirveästi mitään sellaista joka hänelle ei kuulu. En todellakaan ole antanut kaasolle vapaita käsiä järjestelyissä. Alunperin ihan alussa ollaan kyllä sovittu selvästi kaikki pelisäännöt. Mutta aina välillä ne tuppaa unohtumaan häneltä. Toivotaan että jatkuisi näin ettei taas tule jotain sellaista mihin hän taas puuttuu. Sitten kyllä palaa käämit. En sitten tiedä mitä on suunnitellu minun/meidän seläntakana se jää nähtäväksi. Toivotaan ettei mitään sellaista että joudun suuttumaan. Nimittäin tässä on tullu vähän sellaisia asioita ilmi mitä hän on suunnitellut ja sopinut meidän seläntakana. Ja sitten kun asiasta aivan asiallisesti hänelle sanoimme niin väitti aivan kirkkain silmin että ei tiedä mitään koko asiasta. Vaikka tiese että kyllähän me asiasta tiedämme kun kerta kysyimme häneltä. Sitten muutaman päivän päästä meille tuli puhelu ja kerrottiin että kaaso oli soitellut ja valittanut että me olemme kuulemma haukkunut ja huutanut hänelle kaikesta mitä hän on tehnyt... Ei olla jaksettu enää jauhaa tuosta asiasta hänenkanssa kun ei mitään tunnusta valehtelee vain päin naamaa. Että saas nähdä mitä kaikkea vielä paljastuu ennen häitä ja hääpäivänä...

        Kyllä on vaikeaa. Rasittava kaaso, etten sanoisi. Vaikka meilläkin oli omat erimielisyytemme, niin ei kaaso sentään ominpäin mennyt mitään tekemään. Eikös se homma muutenkin mene niin, että se päättää, joka maksaa. Maksakoon kaaso sitten, jos kerran haluaa oman mielensä mukaan häät järjestää. Onpahan tietyllä lailla ikimuistoista, etten sanoisi ;)


      • morsiamenryöstöä...
        Kesämorsian09 kirjoitti:

        Kiitos kun olette vastaillut. Toiset asiallisesti ja toiset vähemmän asiallisesti. Nyt kaasoni on ollut muutaman päivän ihan hiljaa ei ole sekaantunut mihinkään eikä kysellyt hirveästi mitään sellaista joka hänelle ei kuulu. En todellakaan ole antanut kaasolle vapaita käsiä järjestelyissä. Alunperin ihan alussa ollaan kyllä sovittu selvästi kaikki pelisäännöt. Mutta aina välillä ne tuppaa unohtumaan häneltä. Toivotaan että jatkuisi näin ettei taas tule jotain sellaista mihin hän taas puuttuu. Sitten kyllä palaa käämit. En sitten tiedä mitä on suunnitellu minun/meidän seläntakana se jää nähtäväksi. Toivotaan ettei mitään sellaista että joudun suuttumaan. Nimittäin tässä on tullu vähän sellaisia asioita ilmi mitä hän on suunnitellut ja sopinut meidän seläntakana. Ja sitten kun asiasta aivan asiallisesti hänelle sanoimme niin väitti aivan kirkkain silmin että ei tiedä mitään koko asiasta. Vaikka tiese että kyllähän me asiasta tiedämme kun kerta kysyimme häneltä. Sitten muutaman päivän päästä meille tuli puhelu ja kerrottiin että kaaso oli soitellut ja valittanut että me olemme kuulemma haukkunut ja huutanut hänelle kaikesta mitä hän on tehnyt... Ei olla jaksettu enää jauhaa tuosta asiasta hänenkanssa kun ei mitään tunnusta valehtelee vain päin naamaa. Että saas nähdä mitä kaikkea vielä paljastuu ennen häitä ja hääpäivänä...

        ... pelleilyä kaason suunniteltavaksi, vai mikä sen kaason virka oikeasti on? Voimia Sinulle hääjärjestelyissä ja vahvaa tahtoa hoitaa kaasoasia ajoissa kuntoon. Sinun ja kumppanisi häistäsi on kyse. On toki onnekasta, jos ihmisellä on niin likeisiä ystäviä, että voi ja uskaltaa luottaa heihin hääjärjestelyihin liittyvissä asioissa. Mielestäni pelkkä kaason halukkuus ei saisi olla kriteerina kaasonpaikan luovuttamiseen. Ammattitaitoa kaasolla pitää olla nähdä kokonaisuus ja olla tavallaan sivussa mutta paikalla ja tietämässä, mitä seuravaksi tapahtu ja mitkä tehtävät sitten seuraa. Itse olen sitä ikäluokkaa, että häät järkkäsin itse. Luonekin on sellainen, etten kuunaan olisi valmis luovuttamaan reviiriäni jonkin söherrettäväksi. Kun katson jenkkidokuja häävalmisteluista, kauhistun, kuinka joutavia kaasot niissä ovat: ensin hääpari palkkaa rahalla jonkun "ammattilaisen" sekoilemaan, sitten kaaso on jees-miehenä sivulla ja päällä, mutta loppujen lopuksi jotkut pikkuasiat: pöytäliinojen tarkistus, koristeluiden viivästyminen tai unohtaminen tai jopa hameen ja hunnun sopiminen tuuliseen säähän näyttää nauretavalta. Itse siinä kohdin olisin sivulla tukemassa asiantuntijana ja valottamassa eri näkökulmia juuri ko. häitä ja hääolosuhteita silmälläpitäen, lisäksi huolehtisin taustatyöstä ohjeistuksen mukaan ja itsenäisesti siltä osin, kun luottoa on. Eli jos joku apujoukko on tarkoitettu muuksikin kuin henkiseksi turvaksi, silloin valittakoon kykenevin, ei sopivin. Pidä ajoissa järki päässä ja kiitä nykyistä kaasoasi kohteliaasti tähänastisesta panoksesta ja vaihda hänet toiseen tai selviä ominesi. Paras mieli ei tule yksistään papin aamenesta vaan asiaankuuluvasta historiasta, sen kaikista osapuolista. - Ja..vaikka homma luistasi, aina jää sattumia mukaan, niille voit jo hymyillä, jos muuten kaikki rulettaa siedettävästi.


    • joskus...

      Olen töissä yrityksessä jossa välillä järjestetään myös häitä. Et varmasti ole ensimmäinen jolla on ongelmia kaason kanssa. Muistan joitakin vuosia sitten tapauksen jossa, morsian ja kaaso kävivät monta kertaa juttelemassa järjestelyistä paikanpäällä. En tosin kertaakaan morsiammen ääntä näissä suunnitteluissa kuullut, aluksi luulin kaasoa morsiammeksi. Hääpäivänä morsian sai sitten suunsa auki, kaikki oli tehty niinkuin kaaso oli sanonut (muualta ei neuvoja tullut) morsiammen mielestä mikään ei ollut niinkuin hän oli halunnut. Paitsi booli jonka sulhanen oli valinnut (kaaso tietysti haukkui boolin maistamatta). Eli ota asia reilusti kaason kanssa puheeksi ja jos asiat ei selviä, vaihda kaaso. Häät ovat kuitenkin jo pelkästään hinnaltaan niin suuria että, toivoisin niiden olevan hääparille miellyttävät. Kaasosi voi sitten järjestää itselleen sellaiset häät kuin lystää.

      • Kesämorsian09

        Kiitos taas vastauksista. Sehän tässä varmaan onkin ongelmana kun minä olen tosi kärkäs sanomaan jos minun "silmille" hypitään liikaa! Ja nyt kun on ollut paljon kaikkea häihin liittyvää hoidettavana niin mieheni on sanonut että koita nyt vain hillitä itsesi ja anna sen kaason olla. Että älä hänestä välitä... On miehenikin ottanut kaason kanssa yhteen asioista... Sitten kun mulla menee hermot niin se on oksat pois ja puoli latvaa. Ne menee sitten totaallisesti ja päästän suustani aivan kaiken. Emme ole kertonut kaasolle edes meidän hää autoa koska olen nyt ajatellut että se ei kuulu hänelle. Olen itse tehnyt autoon jo kaikki koristeet. Yrittää kyllä aina välillä utsia että mikä se on.


      • miksi valitsit
        Kesämorsian09 kirjoitti:

        Kiitos taas vastauksista. Sehän tässä varmaan onkin ongelmana kun minä olen tosi kärkäs sanomaan jos minun "silmille" hypitään liikaa! Ja nyt kun on ollut paljon kaikkea häihin liittyvää hoidettavana niin mieheni on sanonut että koita nyt vain hillitä itsesi ja anna sen kaason olla. Että älä hänestä välitä... On miehenikin ottanut kaason kanssa yhteen asioista... Sitten kun mulla menee hermot niin se on oksat pois ja puoli latvaa. Ne menee sitten totaallisesti ja päästän suustani aivan kaiken. Emme ole kertonut kaasolle edes meidän hää autoa koska olen nyt ajatellut että se ei kuulu hänelle. Olen itse tehnyt autoon jo kaikki koristeet. Yrittää kyllä aina välillä utsia että mikä se on.

        kaasoksi sellaisen jonka kanssa ei asiat toimi, kai tunnet kuitenkin kaasosi hyvin kun hänet siihen tehtävään valitsit? Ja musta olis kyllä järkevämpää sanoa nuo asiat suoraan kaasolle, eihän tuo asia miksikään muutu jos et sitä kunnolla puheeksi ota. ja asiat voi sanoa monella tavalla suoraan, joko niin että saatte riidan aikaiseksi jos vaan pamautat asian rumasti tai ystävällisesti, mutta jämäkästi kerrot että haluat häistänne nimenomaan teidän näköiset. Olennaista on myös tuo että kerrot mihin haluat hänen osallistuvan kaasona ja mitä haluat hoitaa itse. Meillä tooimi aikanaan kaason kanssa asiat hienosti kun kerroin mitä olin suunnitellut ja jotkut asiat hoidin mieheni kanssa ja jotkut kaason ja joissain esim. hääkarkit koristeineen väkersimme yhdessä kaveri porukalla, samalla tuli kiva tyttöjen ilta :) Ehkä kaasosi vaan innostuu liikaa häistänne ja olettaa auttavansa teitä vaikka aiheuttaa jo käytöksellään harmia.


      • harrrrski
        Kesämorsian09 kirjoitti:

        Kiitos taas vastauksista. Sehän tässä varmaan onkin ongelmana kun minä olen tosi kärkäs sanomaan jos minun "silmille" hypitään liikaa! Ja nyt kun on ollut paljon kaikkea häihin liittyvää hoidettavana niin mieheni on sanonut että koita nyt vain hillitä itsesi ja anna sen kaason olla. Että älä hänestä välitä... On miehenikin ottanut kaason kanssa yhteen asioista... Sitten kun mulla menee hermot niin se on oksat pois ja puoli latvaa. Ne menee sitten totaallisesti ja päästän suustani aivan kaiken. Emme ole kertonut kaasolle edes meidän hää autoa koska olen nyt ajatellut että se ei kuulu hänelle. Olen itse tehnyt autoon jo kaikki koristeet. Yrittää kyllä aina välillä utsia että mikä se on.

        täällä kirjottelun sijaan järjestäisit ite niitä omia häitäsi?


    • ---

      Sun häät, sä päätät.

      • diiba.daaba

        Itse en katselisi tuollaista hetkeäkään, mikä ihme sua aloittaja oikein vaivaa?? Siis herranjumala, miksi et irrota sitä kaasoasi tehtävistään kokonaan?? Ihan oikeasti haluaisin tietää.. Ihmetouhua, oikein vihaks pistää. >:/ Häiden kun kuitenkin kai kuuluisi olla iloinen ja mukava juhla...


      • Kesämorsian09
        diiba.daaba kirjoitti:

        Itse en katselisi tuollaista hetkeäkään, mikä ihme sua aloittaja oikein vaivaa?? Siis herranjumala, miksi et irrota sitä kaasoasi tehtävistään kokonaan?? Ihan oikeasti haluaisin tietää.. Ihmetouhua, oikein vihaks pistää. >:/ Häiden kun kuitenkin kai kuuluisi olla iloinen ja mukava juhla...

        Me olemme ennen tulleet kaason kanssa todella hyvin toimeen eikä meillä ole koskaan ennen ollut mitään riitoja. Sen takia hänet sitten valitsin kyseiseen tehtävään. Mutta nyt hän on muuttunut aivan erinlaiseksi. Heti niinkuin en tuntisi häntä enää ollenkaan. Eikä todellakaan ole oma itsensä... Sitten jos sanon hänelle että hänen hommat häiden osalta on loppu että en halua häntä tehtävään enää niin voi jumala mikä soppa siitä syntyy sitten saan porukkaa niskaani että miksi hänet erotan tehtävästä ja jne... Meidän suku ei todellakaan ole mikään helppo ja he luulevat että voivat vaikuttaa kaikkeen... Monesti olen heidän kanssa ottanut yhteen monista asioista... Meitä sisaruksia on neljä ja minä olen nuorin. Ja he luulevat että voivat vanhempina päättää melkein kaikesta... Tää on välillä niin vaikeaa että joskus olen miettinyt että perutaanko häätkin heidän takia...


      • Se miehen kylkiluu
        Kesämorsian09 kirjoitti:

        Me olemme ennen tulleet kaason kanssa todella hyvin toimeen eikä meillä ole koskaan ennen ollut mitään riitoja. Sen takia hänet sitten valitsin kyseiseen tehtävään. Mutta nyt hän on muuttunut aivan erinlaiseksi. Heti niinkuin en tuntisi häntä enää ollenkaan. Eikä todellakaan ole oma itsensä... Sitten jos sanon hänelle että hänen hommat häiden osalta on loppu että en halua häntä tehtävään enää niin voi jumala mikä soppa siitä syntyy sitten saan porukkaa niskaani että miksi hänet erotan tehtävästä ja jne... Meidän suku ei todellakaan ole mikään helppo ja he luulevat että voivat vaikuttaa kaikkeen... Monesti olen heidän kanssa ottanut yhteen monista asioista... Meitä sisaruksia on neljä ja minä olen nuorin. Ja he luulevat että voivat vanhempina päättää melkein kaikesta... Tää on välillä niin vaikeaa että joskus olen miettinyt että perutaanko häätkin heidän takia...

        Ymmärrän, että on vaikea tuossa tilanteessa sanoa jämäkästi mutta siten, ettei toinen pahoittaisi mieltään. Voisitko kuitenkin ilmaista asian niin, että koska hän(kaaso) on jo nyt tehnyt niin paljon järjestelyjä ja nähnyt paljon vaivaa, hän ottaisi ihan rennosti loppuajan ennen häitä ja olisi sitten tukena hääpäivänä. Ylipäänsä asiat on varmaan syytä esittä muodossa: "..me sulhaseni kanssa päätimme JO, että..." Ja mikäli kaaso pahoittelee valintojanne, siihen kannattaa tuumata, että pidänpä mielessäni tuon asian, josta pidät noin kovin, ehkäpä joku järjestää sen sinulle, sitten kun itse menet naimisiin... Itse olen ollut kaasona ja kohdallani meinasi käydä niin, että tekemistä meinasi kasaantua vähän liiaksikin. Ompelin häälahjaksi morsiuspuvun, soittelin puheluita morsiamen pyynnöstä, olin mukana kiertelemässä hää- ja askarteluliikkeitä, askartelin kutsukortteja, järjestin polttareita jne. Kaikki morsiamen pyynnöstä. Kai siinä meni jokunen sata tuntinen, ja polttareissa jouduin maksamaan muidenkin osallistujien kuluja, vaikka opiskelijana siihen ei olisi todellakaan ollut varaa. Yksikseni itkeskelin, etten ehdi saada kaikkea morsiamen pyytämää valmiiksi... Mitään riitoja emme käyneet, mutta koskaan en enää suostu kaasoksi :)


      • ..ja ja ja
        Kesämorsian09 kirjoitti:

        Me olemme ennen tulleet kaason kanssa todella hyvin toimeen eikä meillä ole koskaan ennen ollut mitään riitoja. Sen takia hänet sitten valitsin kyseiseen tehtävään. Mutta nyt hän on muuttunut aivan erinlaiseksi. Heti niinkuin en tuntisi häntä enää ollenkaan. Eikä todellakaan ole oma itsensä... Sitten jos sanon hänelle että hänen hommat häiden osalta on loppu että en halua häntä tehtävään enää niin voi jumala mikä soppa siitä syntyy sitten saan porukkaa niskaani että miksi hänet erotan tehtävästä ja jne... Meidän suku ei todellakaan ole mikään helppo ja he luulevat että voivat vaikuttaa kaikkeen... Monesti olen heidän kanssa ottanut yhteen monista asioista... Meitä sisaruksia on neljä ja minä olen nuorin. Ja he luulevat että voivat vanhempina päättää melkein kaikesta... Tää on välillä niin vaikeaa että joskus olen miettinyt että perutaanko häätkin heidän takia...

        Et edes ajattele noin! Anna itsellesi mahdollisuus olla juuri se mikä olet. Turhaa syyllistät itseäsi ja koko geeniperikuntaasi käytöksestäsi ja äkkipikaisuudestasi. Kyllä se 50-vuotispäiväksi kummasti alkaa laantua (kokemuksesta puhun). Totta, että on hyvä miettiä, mitä suustaan päästää, ja punnita jälkilaineet, ettei tarvitse loppueloaan katua sanomisiaan. MUISTA silti, että jos sinä vaikenet, joku toinen on ihan oikeasti snua voimakkaampi päättäessään häävalmisteluistasi. Mieti häiden jälkeen, että hullukin käy viisaasta, kun pitää suunsa kiinni:) Nyt vain on sinun ja kumppanisi häistä kyse. Olen varma, että jaksat pitää pääsi onnesi eteen. - ja..sukuun ei mikään auta...jos välivuosikymmenet ovat seesteisiä, perinnönjaossa hoksit kuitenkin, että löydät uusia ulottuvuuksia niistä taas....ELi elä siis täysillä ja vaikene viisaampana viisaasti aikanaan. Häät on nyt, puolusta niitä kuin haukka! Ja unohdin tuolla sanoa: Onnea Sinulle ja teille!


    • ....

      Tallastahan se just on. Itse menin naimisiin 06 taalla 'ulkomailla', ja miehen sisar aiheutti meille hankaluuksia. Mun kaaso ( paras kaveri ) asui Suomessa, joten hanelle olin antanut vain minimi-maaran tehtavia - kuten halusin jokatapauksessa. aivan kuten noissa aiemmissa viesteissa on sanottu, mielestani on morsiamen & sulhasen asia hoitaa suurin osa hommista. No mun kaason kanssa kaikki meni hyvin, han teki tosi sopoja haakarkkeja juhlaan,ja myos antoi sahkopostin ja soittojen valityksella tukensa. Nykyisen mieheni sisar sen sijaan aiheutti tosi paljon ongelmia ennenkuin sain sanottua etta aiomme itse paattaa jarjestelyista/aikataulusta yms - silla ME olemme menossa naimisiin, ei mieheni sisko! Han esim rupesi yhtakkia (kun haajarjestelyt olivat viela meneillaan) ilmoittelemaan mulle et millon meidan pitaa lahettaa kutsut, missa aikataulussa pitaa pitaa juhlat yms.. Jolloin mina kerroin hanelle TOSI ystavalliseen savyyn sahkopostissa et : arvostan hanen apuaan,mutta aiomme paattaa Itse omien haittemme jarjestelyista ja aikataulusta,mutta haluaisin hanen apuaan joissain tietyissa asioissa asioissa, joista kerron hanelle erikseen - esim kukkien hankkimisessa yms. Sain tosi torkean vasta-sahkopostin jossa sanottiin etta han EI TODELLAKAAN AIO AUTTAA MEITA MISSAAN ENAA. Ja: ihan tosi, han ei sitten sormeakaan nostanut. No, mina & mieheni (joka ei muuten edes normaalisti tule hyvin toimeen sisarensa kanssa)jarjestelimme sitten omat haamme kuten olimme alunperinkin halunneet ( parin kaverin tuella ) ja kaikki meni oikein hyvin. Ja oikeesti,saimme oman-nakoiset haat ja kaikki meni kivasti - ja kylla kaduttaisi jos olisin antanut periksi silloin kun tama sisko ( joka muuten ei ole itse naimisissa, eli ei ole saanut nakoisiaan haita! ) yritti paallepasmariksi. Vaikka en tykkaa konflikteista, ja senkin takia paastin tilanteen etenemaan siihen asti kunnes piti tosiaan lahettaa se sahkoposti, niin omat haat on sen arvoiset etta niita saa ja pitaakin puolustaa. Kun ne kuitenkin maksaa ne 'juhlakalut'ihan itse, ja jos ne juhlat ei ole oman-nakoiset, niin se voi jaada kaivelemaan hampaankoloon tosi pitkaksi aikaa, jopa loppuiaksi.

    • neuvonantaja vaik ei kokemu...

      Voi rakas ihminen...Herää jo..Hän ei ole sinun ystävä..eikä mitenkään sinulle tärkeä ihminen.(jos olisi ei tekisi noin).Minulla on aika laaja kokemus ystävyydestä ja muutenkin työni puolesta hienotunteisuudesta...Sinä olet pomo!Hänen kuuluu vain toteuttaa sinun unelma-häät..ja kysyä sulta mielipiteet..ei todellakaan toisinpäin..ja hän mokasi sun polttarit..(mikä taka-ajatus??)Minä en kutsuisi edes häihini häntä...Ei pahalla,mut ei kyl sun todellinen ystävä hän ole...

    • miksi siis

      annat hänen sekaantua kaikkeen? Pidä oma pääsi, omathan ovat hääsi ja niin ees päin. Sun kaasos ei sun elämääs elä, vaan sinä itse! Sulla ON OIKEUS päättää elämästäsi ja siihen liittyvistä asioista IHAN ITSE!!!

    • kaaaso09

      No johan on että polttareihisikin menit sekaantumaan! Ja mitä! Suosittelen Ertittäin pikaisesti vaihtamaan kaasoa, muuten elämäsi tärkein päivä muuttuu tätämenoa helvetilliseksi..

      • ei ainakaan minun

        joo vaihda ihmeessä kaaso, ota semmoinen joka tekee niin kuin sinä haluat!mutta hääpäivä on vaan hääpäivä-ei kyllä elämäni tärkeinpäivä miltään kantilta katsottuna!paljon tärkeimpiä ovat lasten syntymät ja tavalliset ihanat onnelliset päivät rakkaan vierellä-ei yli odotuksia yhdelle hääpäivälle!


      • tärkein
        ei ainakaan minun kirjoitti:

        joo vaihda ihmeessä kaaso, ota semmoinen joka tekee niin kuin sinä haluat!mutta hääpäivä on vaan hääpäivä-ei kyllä elämäni tärkeinpäivä miltään kantilta katsottuna!paljon tärkeimpiä ovat lasten syntymät ja tavalliset ihanat onnelliset päivät rakkaan vierellä-ei yli odotuksia yhdelle hääpäivälle!

        toisaalta se hääpäivähän On elämän tärkein päivä: avioliitto, parisuhde vakalle perheenperustamiselle, syntymille, yhdessä kasvamiselle ja kuolemillekin...tärkein päivä avaamaan kaikki nuo väylät. Ai niin, eihän niihin avioliittoja tarvita nykyään, mutta sellainen arvostaakin hamburgereita ja muuta sälää enemmän kuin valittua ovea:) Kaikki voi olla niin utuista ja eteeristä - uuta, ensikertaista ja satsattua. Lapsia tulee , alullepanon normaalisti ei kovin satsata. Mutta jokainen tyylillään.


    • peestä

      se on bipolaarihäiriöinen sekaantuja, varmaan ihan hyvä ihminen mutta ei tiedä missä raja kulkee.

    • joskus itsellä

      Itsellä paloi hermot niin pahasti, että vedin kaasoani turpaan kunnolla! Akka putosi laakista. Loppui kukkoilu ja kunnioitus palasi.
      Tee samoin, saat hyvän lopputuloksen. Lupaan.
      Laastaria kun varaat vähän ja otat sormukset pois sormista.
      Munuaisen kärkeen vedät ensimmäisen moukun ja siitä vastapalloon päähän, niin eiköhän tokene!
      Mutta, jos et hallitse kaikkea, 5-6 suoraa päähän takoo jo hyvin järkeä.

      Juu, olen harrastanut nyrkkeilyä jo 6 vuotta.

    • kaason

      joka ei ole morsiamen tosiystävä, vaan ilkeä ja kateellinen. En ymmärrä kuinka morsian ei näe asiaa vaan ummistaa silmänsä. Kaaso mm. lutkittelee ja huorittelee, siinäpä tosi ystävä!!!!

    • malla-68

      Mitäs jos sanoisit hänelle vain korrektisti, että hän on nyt osuutensa tehnyt ja sinä jatkat tästä eteenpäin. Ja sanot vielä, että tästä eteenpäin riittää, että on henkisenä tukena - ei tarvitse enää tehdä mitään.

    • Kaaso toistamiseen

      Olen nyt toista kertaa kaasona, ja otin jo heti ekalla kerralla sellaisen asenteen, että autan kun pyydetään, mutta minä en niitä häitä ole järjestämässä, vaan hääpari, joten he myös tekevät päätökset (voin toki sanoa mielipiteeni) ja hoitavat pääasiassa hääjärjestelyt. Minä olen henkisenä tukena, järjestän polttarit (morsiamen luonteen ja toiveet huomioiden, tietenkin) ja auttelen siinä missä tarvitaan, mutten hommaa sitä ja tätä ja tota ja tee sitä ja tätä ja tuota. Toimi hyvin ainakin viimeksi ja nähtävästi myös tälläkin kertaa.

    • t yks monista

      ja maarit....olet ihana ihminen... tosin vaikka ite järkkäsin hääni alusta lopuun. niin maarit oli se joka jeesas ja puettiin hääpukua yhessä kirkon naisten vessassa :D ja ylisuuret valkoset buutsit jalassa :D.. tarviiko kaiken mennä niin kirjaimellisesti oikein?? häät on ihana tapahtuma sinäänsä ettei tällästen pikku seikkojen pitäis haitata... siinä todistetaan vain kahden rakkautta toisiaan kohti... turha stressi pois... miettikääs sitä ku lompsin kirkonkäytävää pitkin ylisuuret buutsit jalassa :D oli ,muute valkoset:D ja ihmisillä oli mukavaa :D

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1847
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1575
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      63
      1415
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      93
      1336
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe