vinkkejä

olis mukava saada

Hei, Ollaan lähdössä perheen kanssa Albeniaan elokuussa viikon matkalle, emme ole aikaisemmin matkustaneet vauvan kanssa( 1v silloin) ja olisin ystävällisesti kysellyt neuvoja/vinkkejä vauvan kanssa matkanneilta vanhemmilta?isommat lapset ovat 8 ja 12 Olemme matkustelleet ympäri maailmaa mutta vauvaa ei ole ollut mukana..nyt ihanaa ottaa pikku-ukko mukaan!

16

1732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voitko täsmentää ?

      Olet varmaan kulkenut jossain Suomessakin vauvan kanssa ? Peiraatteessa se ei ole sen kummempaa. Bulgariassa monta kertaa olleena, en tosin lähtisi vauvan kanssa sinne ikinä, enkä muihinkaan alkeellisen lääketieteen maihin. Mitä vain voi sattua, tai ei, jos hyvä tuuri käy. Kaikki menee hyvin, jos ei pahemmin sairastu. Useimmille onneksi käy tuuri ja se koskee myös aikuisia. Jutustasi ei oikein saanut selvää onko tämä "vauva" nyt se sama, joka oli yksi vuotta silloin...joskus...milloin...vai ihan uusi....? Vakuutukset on paras olla kunnossa ja käteistä rahaa mukana kaiken varalle, useimpien vakuutusyhtiöiden kortit eivät käy maksusta Bulgariassa, siellä pitää maksaa käteisellä ja korvauksia voi anoa sitten Suomessa kuittien perusteella. Muut asiat ovat pieniä käytännön ongelmia, vaipat, ruoka jne. Sitäkö vain olit kysymässä ? Miettimättä, että voi tulla todellisiakin ongelmia. Kaikki, jotka ovat eri ikäisten "vauvojen" kanssa viettäneet hyvän loman Bulgariassakin, yllyttävät menemään. En yllytä, en "kiellä". Kehoitan harkitsemaan ja miettimään ja toivotan hyvää lomaa, jos päätätte lähteä ! Mun 3-vuotiaaseen pisti altaalla huomaamatta joku paikallinen ampiainen, joita kiukkuisia ja muita ötököitä siellä on paljon. 3 päivää meni surkean alkeellisen sairaalan sängyn vieressä ja lasku oli kuin yksityissairaalassa Suomessa kerrottuna viidellä, koska "vakuutusyhtiötä voi rokottaa niin paljon kuin haluaa", se on bulgarialaisen ajatusmaailma. Eurooppalaisen kortti ei käynyt maksusta. Vain selvä raha. Lapsi tokeni onneksi ja jumalan kiitos, ja vieläpä ehti parantua sopivasti lähtöpäiväksi. Onneksi näitä sattuu harvoin ja harvoille, eli kivoja matkoja vaan kaikille.

      • nauttimaan!

        Paljon Bulgariassa käyneenä, myös asuneena tiedän, että siellä pärjää lomalla vauvasta vaariin olevat. Onhan Bulgariassakin vauvoja omastakin takaa ja ovat oikein hyvin pärjääviä. Kaupoista saa vaippoja ja myös ruokaa. Jos vaivaa haluaa nähdä, voi esim. torilta ostaa tuoreita vihanneksi ja hedelmiä, joista tehdä ruokaa. Tottakai lomaruuat voi viedä Suomesta saakka. oman vauvani kanssa aikoinaan kävi hyvä tuuri, melkein aina saimme baby cot-paikan koneeseen, välillä sen pystyi varaamaab etukäteen, toisinaan menimme tarpeeksi ajoissa kentälle ja se hoitui siellä. kaikissa koneissahan ei ko.paikkaa edes ole. Koneessa henkilökunta mieluusti lämmittää ruuan ja auttaa muutenkin. Minulla ollut aina lapselle nestemäistä Xyrteciä mukana, jos alkaa sattua korviin, se auttaa todella nopeasti. Edelleen 11-vuotiaallena on puteli koneessa mukana. Bulgariasta kannattaa ostaa lasten vaatteita ja kenkiä, ovat sitten tosi makeita ja erittäin edullisia! Eli lähtiessä laukkujen kannattaa olla aika tyhjiä.


      • :))
        nauttimaan! kirjoitti:

        Paljon Bulgariassa käyneenä, myös asuneena tiedän, että siellä pärjää lomalla vauvasta vaariin olevat. Onhan Bulgariassakin vauvoja omastakin takaa ja ovat oikein hyvin pärjääviä. Kaupoista saa vaippoja ja myös ruokaa. Jos vaivaa haluaa nähdä, voi esim. torilta ostaa tuoreita vihanneksi ja hedelmiä, joista tehdä ruokaa. Tottakai lomaruuat voi viedä Suomesta saakka. oman vauvani kanssa aikoinaan kävi hyvä tuuri, melkein aina saimme baby cot-paikan koneeseen, välillä sen pystyi varaamaab etukäteen, toisinaan menimme tarpeeksi ajoissa kentälle ja se hoitui siellä. kaikissa koneissahan ei ko.paikkaa edes ole. Koneessa henkilökunta mieluusti lämmittää ruuan ja auttaa muutenkin. Minulla ollut aina lapselle nestemäistä Xyrteciä mukana, jos alkaa sattua korviin, se auttaa todella nopeasti. Edelleen 11-vuotiaallena on puteli koneessa mukana. Bulgariasta kannattaa ostaa lasten vaatteita ja kenkiä, ovat sitten tosi makeita ja erittäin edullisia! Eli lähtiessä laukkujen kannattaa olla aika tyhjiä.

        Itsekin olen käynyt Bulgariassa yksin ja edellisen kerran isompien lasteni kanssa. Mukava kuulla,että siellä pärjää vauvankin kanssa. Lyhyt lento on helpotus varmasti vauvan kanssa.Kiva kuulla, että sieltä saa ruokaa kaupasta kun olimme Tunisiassa äskettäin, niin eräs vauvaperhe kertoi ettei he nähneet vauvan ruokaa kaupoissa.Ajattelin ottaa vauvalle myös A-hepatiitti rokotteen kun voihan hän salaa syödä maasta jotakin, ja että muutkin tarvittavat rokotteet on kunnossa. Uskon että pärjätään omalla kokemuksella ja 3 lapsen äitinä. Pärjättiin ihan hienosti isompien lasteni kanssa Vietnamissakin vaikka toiset olivat täällä ehdottomasti sitä mieltä ettei se ole lasten paikka, hyvin meni ja lapset pitivät paikasta ja itse olin raskaana ja odotin tätä nyt 8kk vanhaa vauvaa joka pääse nyt mukaan Bulgariaan,Vietnamista olin etukäteen selvittänyt lääkäriasemat joihin hakeutua jos raskaus ei suju normaalisti ja lääkärikeskukset olivat Autraalialaisia ja Jenkkiläisiä. Kiitos sinulle ja me lähdemme hyvin mielin matkaan


      • :(((

        No onneks me ollaan menossa lomalle eikä sairaalaan:)))


      • on ihmeellistä asiaa...
        :((( kirjoitti:

        No onneks me ollaan menossa lomalle eikä sairaalaan:)))

        siis sinulle voitko täsementää :)


      • tästä kirj

        Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa, miksi ihmeessä pitäisi viedä pieni vauva Bulgarian kaltaiseen kehitysmaahan. Vanhemmat ihmiset ottavat tietoisen riskin valitessaan halpamatkan Bulgariaan, mutta miksi viattoman vauvan pitäisi kärsiä vanhempien tyhmyydestä?


      • käynyt bulgariassa?
        tästä kirj kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa, miksi ihmeessä pitäisi viedä pieni vauva Bulgarian kaltaiseen kehitysmaahan. Vanhemmat ihmiset ottavat tietoisen riskin valitessaan halpamatkan Bulgariaan, mutta miksi viattoman vauvan pitäisi kärsiä vanhempien tyhmyydestä?

        Bulgaria ei ole kehitysmaa, vaan länsimaalainen viehättävä maa. Toki esim. maaseudulla on hyvin ränsistyneitä, alkeellsia kyliä ja kaupungeissa slummialueita, mutta niin on muissakin maissa, esim. Kreikassa. Vauvanruuasta vielä, en osaa sanoa, onko rannikolla niin, koska siellä en ole koskaan käynyt, mutta kaupungeissa, jossa olen ollut, vauvanruokaa myydään lastentarvikeliikkeissä. Näissä on kaikkea vauvoille. Toki suurimmista kaupoista saattaa löytyä purkkiruokaa, esim. kauppaketju Billasta.


      • löytäminen
        tästä kirj kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa, miksi ihmeessä pitäisi viedä pieni vauva Bulgarian kaltaiseen kehitysmaahan. Vanhemmat ihmiset ottavat tietoisen riskin valitessaan halpamatkan Bulgariaan, mutta miksi viattoman vauvan pitäisi kärsiä vanhempien tyhmyydestä?

        No täytyy palailla näille palstoille kun olen käynyt siellä ja etsiä jostakin muualta ihmisiä jotka todella ovat itse matkustaneet vauvan kanssa maailmalla:)


      • meille lisää
        käynyt bulgariassa? kirjoitti:

        Bulgaria ei ole kehitysmaa, vaan länsimaalainen viehättävä maa. Toki esim. maaseudulla on hyvin ränsistyneitä, alkeellsia kyliä ja kaupungeissa slummialueita, mutta niin on muissakin maissa, esim. Kreikassa. Vauvanruuasta vielä, en osaa sanoa, onko rannikolla niin, koska siellä en ole koskaan käynyt, mutta kaupungeissa, jossa olen ollut, vauvanruokaa myydään lastentarvikeliikkeissä. Näissä on kaikkea vauvoille. Toki suurimmista kaupoista saattaa löytyä purkkiruokaa, esim. kauppaketju Billasta.

        Voisitko kertoa meille Albenasta enemmän jotakin jos tiedät? Olen itse ollut viimeksi Sunny beachilla, olen ymmätänyt että se on lapsiystävällinen kohde???


      • sisämaassa
        löytäminen kirjoitti:

        No täytyy palailla näille palstoille kun olen käynyt siellä ja etsiä jostakin muualta ihmisiä jotka todella ovat itse matkustaneet vauvan kanssa maailmalla:)

        Minä, joka olen sinulle vinkkejä antanut, olen matkustanut lasten kanssa ainoastaan sisämaassa, missään rantakohteessa en Bulgariassa ole koskaan käynyt. Kuitenkin oletan, että mikäli noista ei-turistikaupungeista löytyy kaikkea, niin pakostikin rannikolla on ehkä paremmatkin valikoimat. Tuli sekin mieleen, että esim. apteekista löytyy vaippoja ja muistaakseni vauvojen ruokaa.


      • vauva pärjää...
        sisämaassa kirjoitti:

        Minä, joka olen sinulle vinkkejä antanut, olen matkustanut lasten kanssa ainoastaan sisämaassa, missään rantakohteessa en Bulgariassa ole koskaan käynyt. Kuitenkin oletan, että mikäli noista ei-turistikaupungeista löytyy kaikkea, niin pakostikin rannikolla on ehkä paremmatkin valikoimat. Tuli sekin mieleen, että esim. apteekista löytyy vaippoja ja muistaakseni vauvojen ruokaa.

        Kiitos sinulle avusta ja vastauksista ja hyvää kesää


      • lomaa!!!
        vauva pärjää... kirjoitti:

        Kiitos sinulle avusta ja vastauksista ja hyvää kesää

        Ihanaa ja antoisaa lomaa sinulle ja perheellesi! Nautintoja-myös vauva nauttii lämmöstä! Meidän perhe lähtee Bulgariaan kesäkuun alussa kuukaudeksi, kovasti odotan shoppailua, hyvää ruokaa, kivoja ihmisiä ym.


    • muumimamma-70

      viime kesänä kävimme albenassa ja mukana oli 1v-vauva. Albena on aika pieni suljettu alue, johon ei paikalliset pääse ollenkaan, ellei ole siellä töissä. Ainakin Hotellit Kaliopa ja Flamingo ovat erittäin lapsiystävällisiä. Albena on siinä mielessä lapsiperheelle tosi hyvä paikka, kun se on niin pieni ja turvallinen.Albenassa on rauhallinen yöelämäkin, ainoa paikallinen yökerho sijaitsee hieman etäällä hotelleista. JOs menette varnaan retkelle, kannattaa pitää lompakoista tiukasti kiinni. Kaupittelijat yrittävät helposti huijata turisteja. Maitohappobakteeria kannattaa toki ottaa mukaan ja vaikka osmosal-liuosta jos sattuu matkaripuli iskemään. Meille ei kenellekkään tullut ripulia kahden viikon aikana, vaikka huuhdoimme mm hammasharjat kraanavedessä. Albenassa ei ole kunnon kauppoja, vaan minimarketteja jossa myydään lähinnä sipsiä ja alkoholia ym. Kyllä niissä muutamia vauvanruokapurkkeja löytyy, mutta melko kalliita ja suppea valikoima. Kannattaa siis ottaa omat ruokapurkit mukaan. Aurinkorasvat ovat myös melko kalliita, eli kannattaa ottaa suomesta mukaan. Ruoka ei ole ihan suomen ravintoloiden tasoa, mutta kyllä siellä syödä voi. Hintataso on melko korkea ja vaihtelee paljon. Itse nautimme albena-matkastamme erittäin paljon ja menemme varmasti joku kerta uudelleen. Ärsyttävintä oli ehkä Norjalaiset turistit, jotka tuntui kuvittelevan, että ovat maailmanomistajia. Hyvää matkaa!!

      • VASTAATKO???

        Kovasti kiinnostaisi kuulla, kuinka matkanne meni! Minua niin ärsyttää nämä epäilijät ja mustamaalaajat, että haluaisin tietää, tuliko perheelleenne positiivisia kokemuksia?


      • peukkuja sulle.
        VASTAATKO??? kirjoitti:

        Kovasti kiinnostaisi kuulla, kuinka matkanne meni! Minua niin ärsyttää nämä epäilijät ja mustamaalaajat, että haluaisin tietää, tuliko perheelleenne positiivisia kokemuksia?

        Elokuuhun on vielä hieman aikaa...


      • väärin..
        peukkuja sulle. kirjoitti:

        Elokuuhun on vielä hieman aikaa...

        En jaksanut lukea alusta saakka, muistin, että olette kesäkuussa reisuussa, niinkuin itse oltiin...laita sitten reisuun jälkeen kuulumiset...hyvää kesää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 115
      2396
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2237
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2001
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      13
      1378
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1357
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe