Valoa kylvökselle?

hmmm...

Mulla on yrttejä, pensaskrassia ja tuoksuhernettä itämässä. OVat vielä mullan alla. Tarvitsevatko siemenet itäkseen valoa vai voivatko olla pimeässä?

5

524

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä onnistuu

Ei tarvitse yhtään mitään keinotekoisia lisävaloja. Pensaskrassi ja tuoksuherne itää varmasti näissä valoisissa päivissä vaikka ikkunalla, sen tiedän kokemuksesta. Pensaskrassi itää hyvin ja kaikessa rauhassa vaikka jo maalis-huhtikuussa ikkunalla, ei ole vain mitään mieltä idättää sitä niin aikaisin. Siitä tulee vain pitkä haljunvalju alku. Juuri tämä aika on oikein hyvä aika idättää sitä ja muutama päivä myöhemminkin. Tuoksuherneet on "kovempi" tapaus, mutta ei vaikea. Niitten "kovapäitten" itämistä saa joskus odottaa vähän kauemmin kuin krassien. Yrttejä en yrittänyt. Ne vaatii enemmän. Tietoakin.

• tosi hidas itämään

En tiedä onko paljon eroa tuoksuherneissä ja ruusunätkelmässä, ne ovat minulle "samanlaisia papukasveja", mutta osa maahankylvämistäni ruusunätkelmistä iti vasta seuraavana vuonna, vai oisko ne olleet harvoista edellisenä vuonna kasvaneitten ruusunätkelmien paloista (palko) maahan kylväytyneet ?

• viherpeukku
        tosi hidas itämään kirjoitti:

En tiedä onko paljon eroa tuoksuherneissä ja ruusunätkelmässä, ne ovat minulle "samanlaisia papukasveja", mutta osa maahankylvämistäni ruusunätkelmistä iti vasta seuraavana vuonna, vai oisko ne olleet harvoista edellisenä vuonna kasvaneitten ruusunätkelmien paloista (palko) maahan kylväytyneet ?

Itsekin olen katsellut tuota ruusunätkelmää tarpeellisena kasvina. Miten on kylvöt sujuneet? Olen käsittänyt että alkuun se on hidaskasvuinen mutta varma kaveri lopulta. Ajattelin sitä ison koivun lähelle (käytännössä alle) leikkimökin seinään kasvamaan.

• 0712
        viherpeukku kirjoitti:

Itsekin olen katsellut tuota ruusunätkelmää tarpeellisena kasvina. Miten on kylvöt sujuneet? Olen käsittänyt että alkuun se on hidaskasvuinen mutta varma kaveri lopulta. Ajattelin sitä ison koivun lähelle (käytännössä alle) leikkimökin seinään kasvamaan.

Toissakeväänä kylvin ruusunätkelmää ja hyvin lähti kasvuun normaalikonstein. Muuten kasvusta ei vielä ole paljoa tietoa. Ekana kesänä ei kasvanut kovinkaan pitkäksi, alle metrinen. Viime kesäkin oli vähän huono sille, jouduttiin juhannuksen aikoihin katkaisemaan talon maalauksen takia, mutta lähti hyvään kasvuun uudelleen. Talvehtiminen Tampereen seudulla ainakin näyttää onnistuvan. Nyt odotellaan tulisko jo pituutta ja mahdollisesti kukkiakin.

• Kiva kukka
        viherpeukku kirjoitti:

Kukkia on monissa sävyissä, omat voimakkaan lilanpunaiset ja pinkit kasvoivat noin 1,5 metrisiksi valkokukkaisen kärhön sekaan pilkistelemään sieltä täältä, olivat nätti yhdistelmä. Siemeniä tuli palkoihin paljon täksi vuodeksi, mikä on hyvä, vain osa viime vuonna ostamista iti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe