Vouhotatteko kirjoittamisestanne?

tyhjät tynnyrit kolisee

Toisessa ketjussa, joka käsitteli ihan muuta, joku ihmetteli, kirjoittaako Suomen kansasta vähintään puolet romaalia salassa. Mielestäni siinä oli sellainen taka-ajatus, että omasta kirjoittamisesta pitäisi kauheasti huudella turuilla ja toreilla. Miksi? Eihän kukaan tai juuri kukaan oikeasti tue mitään, jotkut jopa ylpeilee sillä, ettei ole lukenut kirjaa oikeastaan koskaan. Muutoinkaan keskeneräisistä asioista ei kannattaisi mielellään puhua. Kirjoittaa mitä kirjoittaa, harva saa kirjaansa läpi ja kun käsikirjoitus on valmis, ei ole mitään takeita siitä, haluaako sitä enää edes minnekään lähettää.

24

1146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toho*

      puhua: kesärenkaat jotka suunnittelee vaihtavansa ensi viikolla, lapsi jota toivoo miniän alkavan oottamaan, työpaikka jota on hakenut ja johon mahdollisesti tulee kutsu parin viikon päästä, työhomma joka näyttää niin kinkkiseltä että valmistuneeko koskaan, varpaankynnet jotka pitäis leikata illalla saunan jälkeen... mailma on täynnä keskeneräisiä asioita. olkaamme hiljaa älkäkäämme puhuko niistä :D

      • scarabaeus

        ... ja sitähän minäkin tässä nyt ihmettelen, että oliko se tämä kesä sitä että

        meni jo

        ?

        ... kaksi kolme hellepäivää, että henki meinas salpaantua,
        ja tää on nyt sitten tätä

        ?


    • pitäisi puhua

      Minusta on hölmöä, että kirjoitusharrastus pitäisi piilottaa pöytälaatikkoon, ikään kuin kirjoittaminen olisi sallittua vain niille, jotka todella osaavat sen lajin. Eihän kaikki urheiluharrastajatkaan pyri kilpa-areenoille. Minusta on mielenkiintoista puhua kirjoitusta harrastavien ihmisten kanssa kirjoittamisesta, ilokseni moni tuttu on tullut "kaapista ulos" kun olen kertonut omasta kirjoitusprojektistani.

      • tyhjät tynnyrit kolisee

        Totta mooses toisten harrastajien kanssa tulee puhutuksi, mutta se nyt lienee selvä juttu muutoinkin. Mutta mitä puhut semmoisen kanssa, joka ei harrasta kirjoittamista? Ihan sama kuin jos joku rupeaa selittämään minulle golfin tai purjehduksen hienouksia. En minä osaa niihin kantaa ottaa, tulee esitettyä kaikkea hölmöä ja epäasiantuntevaa, joka mahtaa kauheasti ärsyttää sitä harrastajaa. Olen kyllä sitä mieltä, että on keskeneräisiä asioita, joista ei kannata huudella. Tuo yksi samaisti työpaikan haun ja tulevan kesärenkaiden vaihdon, mutta eiköhän niillä ole vissi ero, jonka jokainen tajuaa. Mitä sitten, kun kerrot kirjoittavasti yhtä ja samaa kirjaa kymmenettä vuotta?


      • sitten?
        tyhjät tynnyrit kolisee kirjoitti:

        Totta mooses toisten harrastajien kanssa tulee puhutuksi, mutta se nyt lienee selvä juttu muutoinkin. Mutta mitä puhut semmoisen kanssa, joka ei harrasta kirjoittamista? Ihan sama kuin jos joku rupeaa selittämään minulle golfin tai purjehduksen hienouksia. En minä osaa niihin kantaa ottaa, tulee esitettyä kaikkea hölmöä ja epäasiantuntevaa, joka mahtaa kauheasti ärsyttää sitä harrastajaa. Olen kyllä sitä mieltä, että on keskeneräisiä asioita, joista ei kannata huudella. Tuo yksi samaisti työpaikan haun ja tulevan kesärenkaiden vaihdon, mutta eiköhän niillä ole vissi ero, jonka jokainen tajuaa. Mitä sitten, kun kerrot kirjoittavasti yhtä ja samaa kirjaa kymmenettä vuotta?

        Mitä haittaa, jos kirjoittaa samaa kirjaa 10 vuotta - keneltä se on pois? Katri Lipson kirjoitti Kosmonauttia sen verran. Ja mitenkäs ne toiset kirjoittamisen harrastajat löytyy sieltä tuttavapiiristä, jollei ota harrastusta puheeksi? Olen puhunut kirjoittamisesta ihmisille, joiden en tosiaan olisi arvannut kirjoittavan itse, ja olin väärässä.


    • Kari Laaksonen

      En yleensä pidä meteliä kirjoittamisestani. Keskityn kirjoittamiseen ja jätän muut keskeneräiset asiat rauhaan.

    • Nimimerkki

      nää mitään syytä salata että olen harrastajakirjoittaja. Ihmiset puhuu maalaus-, juoksu, ym. harrastuksistaan, en nyt vouhota, mutta saatan mainita asiasta jos kysytään harrastuksia. On tyhmää salailla asiaa, varsinkin on hyvä puhua muiden harrastajien kanssa ja näyttää tekstejään. Siinä pysyy suhteellisuudentaju.

    • scarabaeus

      Tumma tunnor bullrar mest! No en kyllä vouhota ikinä koskaan missään kirjoittamisestani! … hhhmmmmmmpppfffffffffffff................................................

      • Skädämnovits

        Yleensäkin ihmiset puhuvat ihan liikaa ja yleensä ihan joutavista (a)sioista.


    • alan pahalapsi:>

      Olen jo sisällä taidealalla.Jos työkseen kasvattaa aaseja,ei tiedä kirjoittamisesta mitään.Salassa kirjoittava on rikollinen etsimässä suoja-ammattia,joka kokee,että olisi helpoin työ maan päällä skriivata ;> Mä joudun välillä sanomaan parille ihmiselle,et sori,nyt mä kirjoitan.En muuta.

      • tyhjät tynnyrit kolisee

        Miksi kertoa ihmisille, joita kiinnostaa ihan muut asiat? Esimerkiksi työpaikalla.

        Joskus on tyhmää, kun ihmiset puhuu mitä kaikkea tuli tehtyä eikä osallistu keskusteluun. Ei viitsi sanoa, että kaikki vapaa-aika menee kirjoittamiseen.

        Mutta toisaalta mitä se muille kuuluukaan.

        Ei todellakaan kaikki halua kirjoittamisen ammattilaisiksi. Kirjoittamisesta tulisi sitä myöten tylsää, siitä tulisi pakote. Nyt se on vapaaehtoista ja hauskaa.


      • jaa jaa

        Taidealalla? Aloittelija kuitenkin?

        Näin tulkitsisin tuosta lyhyestä tekstistä: Opettele laittamaan välilyönti pisteen ja pilkun jälkeen ennenkuin lähetät käsikirjoituksia kustantajille. Samoin käyttämään relatiivipronomineja oikein. Tuossa tekstissähän "joka" sanaan "suoja-ammattia" ja jos sen on tarkoitus viitatakin siihen, niin oikea relatiivipronomini olisi "mikä". Tarkoitat kai kuitenkin "rikollinen, joka...).

        Ehdotus: Salassa kirjoittava on suoja-ammattia etsivä rikollinen, joka kokee, että... Lauseen loppuosakin tarvitsee hiomista.

        Mieti nyt kuitenkin alavalintaasi äläkä - vaikka nyt olet taidealalla - suhtaudu väheksyen meihin, joille kirjoittaminen on harrastus siinä missä jollekin toiselle vaikka pianon soitto (vaikka ei tähtäisi pianistiksi) tai tennis (vaikka ei tähtäisi Björn Borgiksi... tai mitä niitä on. Tiger Wood?

        Onnitteluni kuitenkin sinulle, jos olet päässyt oikein opiskelemaan kirjallisuutta. Tarkoituksen ei ole masentaa sinua, vaan osoittaa, että kehittymisen varaa sinullakin on siinä kuin meillä muillakin. Myös asenteessa.


      • jaa jaa jaa
        jaa jaa kirjoitti:

        Taidealalla? Aloittelija kuitenkin?

        Näin tulkitsisin tuosta lyhyestä tekstistä: Opettele laittamaan välilyönti pisteen ja pilkun jälkeen ennenkuin lähetät käsikirjoituksia kustantajille. Samoin käyttämään relatiivipronomineja oikein. Tuossa tekstissähän "joka" sanaan "suoja-ammattia" ja jos sen on tarkoitus viitatakin siihen, niin oikea relatiivipronomini olisi "mikä". Tarkoitat kai kuitenkin "rikollinen, joka...).

        Ehdotus: Salassa kirjoittava on suoja-ammattia etsivä rikollinen, joka kokee, että... Lauseen loppuosakin tarvitsee hiomista.

        Mieti nyt kuitenkin alavalintaasi äläkä - vaikka nyt olet taidealalla - suhtaudu väheksyen meihin, joille kirjoittaminen on harrastus siinä missä jollekin toiselle vaikka pianon soitto (vaikka ei tähtäisi pianistiksi) tai tennis (vaikka ei tähtäisi Björn Borgiksi... tai mitä niitä on. Tiger Wood?

        Onnitteluni kuitenkin sinulle, jos olet päässyt oikein opiskelemaan kirjallisuutta. Tarkoituksen ei ole masentaa sinua, vaan osoittaa, että kehittymisen varaa sinullakin on siinä kuin meillä muillakin. Myös asenteessa.

        Kirjoittaminen on kuin elämä: virheitä sattuu.

        Äskeisestä tekstistäni puuttuu sana "viittaa". Siis korjaus.

        "Tuossa tekstissähän "joka" viittaa sanaan "suoja-ammattia".....


      • jaa jaa jaa jaa
        jaa jaa jaa kirjoitti:

        Kirjoittaminen on kuin elämä: virheitä sattuu.

        Äskeisestä tekstistäni puuttuu sana "viittaa". Siis korjaus.

        "Tuossa tekstissähän "joka" viittaa sanaan "suoja-ammattia".....

        Kustantamoissa viilataan kyllä ennen julkaisemista pilkut ja paljon muutakin. Edelliseen vastaukseeni tehtäisiin vielä seuraava korjaus:

        "Tuossa tekstissähän 'joka' viittaa sanaan 'suoja-ammattia'.... "

        Mutta pöytälaatikkoon saa kirjoittaa vaikka ilman pisteitä, pilkkuja, isoja kirjaimia. Se on jopa hyvä lämmittelytekniikka kirjoitussession aluksi ja vähentää turhaa itsekritiikkiä. Älytöntä että jotkut kirjoittavat ihmiset ylipäätään kritisoivat toisia. Kirjoittamisen ensimmäisessä vaiheessa kritiikki ja itsekritiikki pitää täysin unohtaa.


    • S

      Kyllä saatan mainita, että kirjoitan myös, jos tulee sopiva tilanne tämmöisen sanomiseen. Mutta en kyllä kailota sitä kaikille vastaantulijoille, niin kuin nyt en muitakaan yksityisasioitani. Aika monet ystävät ja tuttavat kuitenkin tietävät, ja he ovat olleet kiinnostuneita ja suhtautuneet positiivisesti. Ihan yhtä hyvin voin kertoa kirjoittamisesta kuin muistakin harrastuksista, ei siinä minusta ole mitään salattavaa.

      Mutta jos puhuu kirjoittamisesta, täytyy sitä myös sitten oikeasti tehdäkin. Ehkä joillain on se ongelma, että sitä mainostetaan suureen ääneen, mutta itse kirjoittaminen onkin vähäistä?

      • Xmiracle

        Jotenkin olen tottunut jo opiskeluaikana, että ensin työt sitten, puheet - jos silloinkaan. Julkisuus sitten aikanaan ottaa tekstisi keskusteluun, jos ottaa.

        Mutta toki kirjoittajien on hyvä keskenään vouhottaa, mutta Suomessa ei kannata pitää suurta meteliä itsestään jos haluaa luoda uskottavan kuvan itsestään tekijänä.


      • scarabaeus
        Xmiracle kirjoitti:

        Jotenkin olen tottunut jo opiskeluaikana, että ensin työt sitten, puheet - jos silloinkaan. Julkisuus sitten aikanaan ottaa tekstisi keskusteluun, jos ottaa.

        Mutta toki kirjoittajien on hyvä keskenään vouhottaa, mutta Suomessa ei kannata pitää suurta meteliä itsestään jos haluaa luoda uskottavan kuvan itsestään tekijänä.

        hmpfffffff................

        ¤

        kärttyilijä

        no eihän siitä sitten mitään tullut
        varsinainen poropeukalo

        harmin paikka

        parasta kääntyä
        imagokonsultin puoleen

        varmalta pohjalta


    • salassa kirjoitan

      Siis suurin oa Lähesistäni teitää, että kirjoittaa.
      muuten en suurat metelia ole siitä pitännyt.

      Kun tuntuu että keksi-ikäinen kriisissään mietti jotain pikku tytön unelmaa.
      Mä lulen että sille voitais jopa nauraskella.

      Tekti kertokoonsitten puolestaan.
      JA se ikinä juolkaistaa.
      JA jos ei julkaista, niin eipähän tarvii nolona selitellä kaikiklle.

      • lukivikaisille

        Onko se mielestäsi ylipääsemätön ongelma, jos kirjoittaa joka toisen sanan väärin? jaksavatko kaverit oikolukea? Kustantaja tuskin ryhtyy korjaamaan koko tekstiä?


      • Lukihäiriöinen...
        lukivikaisille kirjoitti:

        Onko se mielestäsi ylipääsemätön ongelma, jos kirjoittaa joka toisen sanan väärin? jaksavatko kaverit oikolukea? Kustantaja tuskin ryhtyy korjaamaan koko tekstiä?

        ...Ei kirjoittamisestaan viitsi huudella.

        Kyllä se haittaa aika tavalla.
        Että joka toinen sana on väärin.
        Mutta tekstinkäsittelyohjelma onneksi herjaa pahimmat virheet, ja saan korjattua ne itse.
        Minulla on ystävä, joka oikolukee lopuksi ja korjaa ne, mitä en itse ole huomannut.
        Se on vaan tosi paljon työläämpää tietenkin minulle.
        Kun joutuu jotkut sanat käymään ihan kirjain kerrallaan läpi, eikä silti tahdo erottaa miksi wordi herjaa.

        Eli kustantamolle lähetetty teksti on kyllä liki virheetön.

        Se on vaan melkoinen haaste minulle kirjoittaa romaania, kun tietää oman ongelmansa.
        Tarinaa kyllä syntyy, ei se ongelma ole siinä, vaan tekstin läpikäyminen ja muokkaaminen.
        Oikeinkirjoitus.
        Joudun tekemään sen eteen PALJON töitä.

        Siksi tuntuisi tosi nololta paljastella "harrastustani".
        Lukihäiriönihän ei tietenkää ole salaisuus.


      • ese
        Lukihäiriöinen... kirjoitti:

        ...Ei kirjoittamisestaan viitsi huudella.

        Kyllä se haittaa aika tavalla.
        Että joka toinen sana on väärin.
        Mutta tekstinkäsittelyohjelma onneksi herjaa pahimmat virheet, ja saan korjattua ne itse.
        Minulla on ystävä, joka oikolukee lopuksi ja korjaa ne, mitä en itse ole huomannut.
        Se on vaan tosi paljon työläämpää tietenkin minulle.
        Kun joutuu jotkut sanat käymään ihan kirjain kerrallaan läpi, eikä silti tahdo erottaa miksi wordi herjaa.

        Eli kustantamolle lähetetty teksti on kyllä liki virheetön.

        Se on vaan melkoinen haaste minulle kirjoittaa romaania, kun tietää oman ongelmansa.
        Tarinaa kyllä syntyy, ei se ongelma ole siinä, vaan tekstin läpikäyminen ja muokkaaminen.
        Oikeinkirjoitus.
        Joudun tekemään sen eteen PALJON töitä.

        Siksi tuntuisi tosi nololta paljastella "harrastustani".
        Lukihäiriönihän ei tietenkää ole salaisuus.

        Mun mielest on just siistii jos sul on kaveri joka jaksaa korjata sun kirjotuksii. Siin on jo paljon enemmän ku esim. mulla. Tullaan kirjoittajan yksinäisyyteen... josta ainoa ulospääsy on puhuminen.
        Mutta kun ollaan niin kirjottajia, ettei se jubailu onnistu. :D


    • kirjoittavansa,

      ja vaikkapa varata tietty aika päivistään kirjoittamiseen ja kertoa läheisilleen, että silloin ei saa häiritä.

      Mutta jos alkaa laverrella tarinastaan, se voi tuhota motivaation koko kirjoitusprojektia kohtaan. Kirjoittamalla tuomme omia ajatuksiamme esille ja selitämme asioita omalla tavallamme. Kirjoitamme, että jollakin tavalla muuttaisimme maailmaa, kai. Saman voi kai tehdä puhumalla. Jo kerran kerrottua ei ehkä viitsi kirjoittaa uudelleen. Jokin tuoreus siitä jää tien varteen. Näin sanoo Dorothea Brande klasikkokirjassaan 'Becoming a Writer' (vapaasti mukailtuna).

    • En nyt ota kantaa tähän ylempään keskusteluun (jonka jaksoin lukea vain puoleen väliin) mutta totean ainakin yhden asian, mikä tähän aiheeseen liittyy. Nimittäin sen, että kun kirjoittaa, tulee hetkiä, jolloin on pakko saada ajatuksensa järjestykseen.

      Itse olen onnekas sen suhteen, koska minulla on eräs ystävä sekä aviomies, jotka kummatkin ovat jaksaneet kuunnella, kuinka "vouhotan" jostakin kirjani kohdasta tai joskus kirjasta itsestään. Olen huomannut tarvitsevani sitä ja päässeeni paremmin takaisin kiinni työn pariin, kun olen hetken purkanut ajatuksiani jollekulle muulle.

      Nykyään tuon ongelmani aviomieheni eteen pahimmillaan jopa päivittäin. Hänellä ei ole aavistustakaan siitä, miten jokin kohtaus on kirjoitettu tai mitä siinä tapahtuu, vaan antaa minun jäsennellä ongelmani, saattaa heittää minulle ajatuksen tai kaksi (vaikka tietää että tuskin käytän niistä yhtäkään) ja antaa minun setviä hänen avullaan itseni eteenpäin.

      Jos ei tällaista henkilöä ole, joka jaksaa kuunnella, voin ihan hyvin kuvitella että välillä sitä vouhottaa. Se on luovalle työlle välttämätön ominaisuus ja takaa tarinan jatkumisen.

    • Hooohhh

      En vouhota.En viitsi edes kertoa,että kirjoitan.Saisin vain pilkkaa sukulaisilta yms yms..ainoastaan yksi kavereistani tietää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      180
      5992
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2342
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1718
    4. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      24
      1709
    5. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1624
    6. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      326
      1622
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1621
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      137
      1407
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1379
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      334
      1242
    Aihe