Subjektiivinen päivähoito-oikeus

iltapäivähoitoa tarjoavassa...

Tietääkö kukaan onko iltahoitoa tarjoavassa päiväkodissa normaali subjektiivinen päivähoito-oikeus, siis päiväaikaan tietysti? Eli jos esim. olen vapaalla ma ja ti, voinko silti viedä lapsen päiväaikaan päiväkotiin (esim. klo 9-16). Sen tiedän, että jos olen ilta-aikaan töissä, niin pitää silloin todistaa esim. työvuorolistalla että on todella töissä. Tämä on järkevä käytäntö, ettei tule väärinkäytöksiä. MUTTA pitääkö minun viedä työvuorolista tai muuten perustella lapsen hoito päiväaikaan?

11

1658

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?????????

Onko kyseessä niin, että lapset olisivat yli viitenä päivänä viikossa hoidossa? Meille sanottiin, että vapaapäivinä voi tuoda (jos on pakko tosin lisättiin), mutta kokonaishoitovuorot eivät saa nousta niiden vuoksi. Vuorohoitoon ei ole subjektiivista oikeutta, jota monet kunnat sitten yrittävätkin hyödyntää mm tivaamalla sitä, että eikö kukaan muu voisi hoitaa työvuorojenkin ajan. Ja jos joku muu (mummot, kummit, naapurit ym. epäviralliset tahot) hoitaa liikaa, niin se oikeus voidaan viedä poiskin, vaikka siis on ihan selkeä tarve. Juuri meinasin palata kyselemään täältä, että onko tuohon oikeuteen tullut muutoksia, kun ei millään meinaa saada virkamiehiltä vastausta. Meillä siis on täysipäiväinen tarve, mutta lapset kunnallisessa vain 15pv/kk. Nuo loput 5-7 hoitopäivää auttelevat sukulaiset. Nyt kuitenkin syksystä meinasin joustamattoman järjestelmän vuoksi pistää ihan kokoaikaiseen hoitoon, mutta nyt sitten taas tivataan sitä, että onko tarve kasvanut. Niin, ei ole kasvanut meidän työvuorojemme määrät, kokonaistarve siis edelleenkin yhtä suuri, mutta meinasimme jättää tuota epävirallista verkostoa vähemmälle. Ihan siksi, että siinä on liikaa epävarmuustekijöitä, jolloin se hoidontarve ei välttämättä järjestykään. Voidaanko meiltä oikeasti vaatia jotain todisteita siitä, että hoidontarve kasvaa, ja hoitoa ei muuten saa järjestettyä? Tietävät kyllä ihan tasan tarkkaan, miten tähän asti on sumplittu asioita, ja miten paljon kunta nimenomaan on näitä asioita hankaloittanut. Lapset ovat eri paikoissa hoidossa, perhepäivähoidossa ja päiväkodeissa ei ole lomat samaan aikaan jne, jolloin me vanhemmat emme voi saada mm. omilla lomillamme paikattua päivystyshoidon tarvetta kokonaan. Käytännössä ensi kesänäkin lapsia kuskaillaan useisiin eri paikkoihin, vaikka lomaakin on saatu järjestymään yli 5 viikkoa. Toisaalta, en voi edes palkata lisäviikoiksi hoitajaa kotiin, koska päiväkodista saa maksuhyvitykset, mutta perhepäivähoidosta ei saakaan, jos sillä hetkellä ei ole hoitaja lomalla tai sijoitettuna johonkin vieraaseen pisteeseen lomittamaan. Niitä tietoja vaan ei saa mistään siinä vaiheessa, kun pitäisi jo kuntaan osata ilmoittaa lapsen vapaat. Ainoa mahdollisuus siis on meillä varata hoitoa mahdollisimman paljon, ja jättää sitten vaan viemättä, jos siihen tulee mahdollisuus. Joustoja ei muuten ole mahdollista saada, esimerkiksi työvuoromuutosten vuoksi, jota taas työnantaja sitten manailee. Teen siis vuorotyötä, mutta muksut eivät ole vuorohoidossa, vaan olen itse nämä tarpeet hoidellut, koska puoliso on pääsääntöisesti illat ja viikonloput vapaalla, ja pystyy siis hoitamaan muksutkin. Niin ihmeelliseksi tuntuu menevän tämä homma, että ei tässä enää edes kannata yrittää minimoida hoidontarvetta, sillä saa vaan hankaluuksia itselleen. Eli, voiko kunta evätä lapsilta päivähoidon ma-pe 7-16.30 välisenä aikana? Minulle jäi sellainen kuva, että yrittävät kyllä, koska aikaisemmin olemme pystyneet itse järjestämään (ja myös maksamaan) nuo 5-7 päivää. Se on kuitenkin meille kallis ratkaisu, koska lähes täydet maksut maksamme myös kunnalle, ja pelkästään MLL:n tuntitaksakin on 8e/h, tekee siis jo yhdessä päivässä 72 euroa lisää maksettavaa muutenkin isoihin kuluihin.

• varmasti mutta

Minulle osui koko kirjoituksesta silmään se että olet itse vuorotyössä mutta puoliso on pääsääntöisesti iltaisin ja viikonloppuisin kotona. Siis onko hänellä vuorotyö vai normaali työaika eli voisi hakea lapset aina ennen päivähoidon päättymistä? Silloinhan teillä ei edes pitäisi olla oikeutta vuorohoitoon. Vai onko siis kyse siitä että ihan joka päivä hän ei kuitenkaan voisi hakea? Muuten olen kyllä sitä mieltä että vuorohoito on järjestettävä lapselle ihan vanhempien työvuorojen mukaan riippumatta siitä paljonko mummit sun muut ovat hoitaneet aikaisemmin. Eihän heillä ole mitään velvollisuutta sitä tehdä joten hoito on ajoitettava vain vanhempien työvuorojen mukaan. Kannattaa ehkä laittaa tuo ulkopuolisten käyttäminen ihan minimille eihän se tietenkään päivähoidon kannalta tunnu järkevältä että varataan hoitoa vaikka joka illaksi ja sitten sitä ei käytetäkään eli ei tarvitakaan?

• vastaan jotain...
        varmasti mutta kirjoitti:

Minulle osui koko kirjoituksesta silmään se että olet itse vuorotyössä mutta puoliso on pääsääntöisesti iltaisin ja viikonloppuisin kotona. Siis onko hänellä vuorotyö vai normaali työaika eli voisi hakea lapset aina ennen päivähoidon päättymistä? Silloinhan teillä ei edes pitäisi olla oikeutta vuorohoitoon. Vai onko siis kyse siitä että ihan joka päivä hän ei kuitenkaan voisi hakea? Muuten olen kyllä sitä mieltä että vuorohoito on järjestettävä lapselle ihan vanhempien työvuorojen mukaan riippumatta siitä paljonko mummit sun muut ovat hoitaneet aikaisemmin. Eihän heillä ole mitään velvollisuutta sitä tehdä joten hoito on ajoitettava vain vanhempien työvuorojen mukaan. Kannattaa ehkä laittaa tuo ulkopuolisten käyttäminen ihan minimille eihän se tietenkään päivähoidon kannalta tunnu järkevältä että varataan hoitoa vaikka joka illaksi ja sitten sitä ei käytetäkään eli ei tarvitakaan?

Eli, puolisoni on pääsääntöisesti virka-aikaan töissä, mutta hänen työhönsä kuuluu vaihtelevasti matkustelua, välillä pari pikku reissua kuussa, välillä taas tuntuu olevan monta kuukautta putkeen. Lapset ovat tällä hetkellä vain arkipäivisin hoidossa, mutta heillä on oikeus vuorohoitoon ns. keikkalapsena. Eli hoidossa ovat 7-16.30 välillä, riippuen päivästä 15pv/kk, mutta tarve on isompi, eli 5 päivää viikossa tällä hetkellä. Tätä vajetta paikataan sukulaisten voimin, joten on hoitunut myöskin ns. epätavalliset hoitoajat (vuorot). Mutta nyt kun halusin sitä nostaa syksystä täysipäiväiseksi niin hoidontarpeen kasvua kysellään. Syksyllä jatkuu edelleen ns. keikkalapsi systeemi vuoroissa. Tietysti niin, että keikkapäivinä ei ole omassa tarhassaan. Pakkaa sekoittaa myös laskutus. Vuorohoidon laskutus on aikaperusteinen (tunnit), normaalissa hoidossa se on päiväperusteinen. Ja tähän pakkaan kun sekoittaa vielä eri hoitomuodot ja niiden yhteensopimattomuus, niin hermo alkaa mennä. Paljon jo helpottaisi, että saataisiin edes muksut samaan tarhaan, mutta näillä on mentävä, siirtoa ei vielä ole tiedossa.

• tarvitsevat

hoitoa, joten maksat tietysti siitä. Vai luuletko, että joku hoitaa ilmaiseksi. Kannattaa vähän tarkkailla rahatilannetta ennen lasten tekoa, niin ei sitten tarvitse täällä itkeä.

• mutta miksi???
        tarvitsevat kirjoitti:

hoitoa, joten maksat tietysti siitä. Vai luuletko, että joku hoitaa ilmaiseksi. Kannattaa vähän tarkkailla rahatilannetta ennen lasten tekoa, niin ei sitten tarvitse täällä itkeä.

Toiset hoidattavat lapsensa kunnalla ilmaiseksi, osa ihan vain laiskuuttaan. Toiset maksavat täyden lakisääteisen maksimin, ja vielä lisää muualle, jotta voivat käydä töissä? Jokin tässä yhtälössä ei täsmää....

• tuntijalle, vaikkapa

oman kuntasi lakimiehelle. Kuulostaa omituiselta!

• evätä

päivähoitoa päiväsaikaan. Sen takaa subjektiivinen päivähoito-oikeus. Iltahoito ja muu vuorohoito ei kuulu subjektiivisen päivähoidon piiriin, joten sen kunta voi evätä ilman selvää osoitusta sen tarpeesta.

• omasta puolestani
        evätä kirjoitti:

päivähoitoa päiväsaikaan. Sen takaa subjektiivinen päivähoito-oikeus. Iltahoito ja muu vuorohoito ei kuulu subjektiivisen päivähoidon piiriin, joten sen kunta voi evätä ilman selvää osoitusta sen tarpeesta.

Kyllä kai tuo asia järjestyy, laitan nyt uuden hakupaperit niin, että syksystä olisivat kokoaikahoidossa. Joskus vaan alkaa ottamaan päähän, kun monta vuotta olen hoitanut asiat ilman kunnallista, ja sitten kun palvelua tarvitsisi, niin sitä ei tahdo saada. Olisivat onnellisia, koska olen oikeasti säästänyt veromarkkoja paljon kotikunnaltanikin näiden vuosien aikana, vaikkakin motiivini on ollut lasten etu, ei kunnan. Joskus vaan tuntuu siltä, että mitä enemmän itse yrittää sen enemmän sitä sinulta odotetaan. Myönnän, että olen hiukan katkeroitunut, mutta olisi ihan kiva, jos joku muu perhe joutuisi välillä sukkuloimaan eri hoitopaikkojen välissä- meillä kun ei ole ikinä lapsia saatu kodin lähelle tai samaan hoitopaikkaan tämän yhdeksän vuoden aikana, ja osittain siksi olen itse yrittänyt järjestääkin asioita. Pahimmillaan kun tuo paikkojen välimatka on ollut lähes kymmenen kilometriä, ja tietysti ei edes työmatkan kanssa samaan suuntaan. Tämä tarkoittaa oikeasti myös meille lisää kuluja. Yleisillä ei voi kulkea, on oltava kaksi autoa jne. ajasta puhumattakaan. Ja emme topdellakaan asu missään korvessa, monta päiväkotia olisi välilläkin ollut.

• päiväkodissa töissä
        omasta puolestani kirjoitti:

Kyllä kai tuo asia järjestyy, laitan nyt uuden hakupaperit niin, että syksystä olisivat kokoaikahoidossa. Joskus vaan alkaa ottamaan päähän, kun monta vuotta olen hoitanut asiat ilman kunnallista, ja sitten kun palvelua tarvitsisi, niin sitä ei tahdo saada. Olisivat onnellisia, koska olen oikeasti säästänyt veromarkkoja paljon kotikunnaltanikin näiden vuosien aikana, vaikkakin motiivini on ollut lasten etu, ei kunnan. Joskus vaan tuntuu siltä, että mitä enemmän itse yrittää sen enemmän sitä sinulta odotetaan. Myönnän, että olen hiukan katkeroitunut, mutta olisi ihan kiva, jos joku muu perhe joutuisi välillä sukkuloimaan eri hoitopaikkojen välissä- meillä kun ei ole ikinä lapsia saatu kodin lähelle tai samaan hoitopaikkaan tämän yhdeksän vuoden aikana, ja osittain siksi olen itse yrittänyt järjestääkin asioita. Pahimmillaan kun tuo paikkojen välimatka on ollut lähes kymmenen kilometriä, ja tietysti ei edes työmatkan kanssa samaan suuntaan. Tämä tarkoittaa oikeasti myös meille lisää kuluja. Yleisillä ei voi kulkea, on oltava kaksi autoa jne. ajasta puhumattakaan. Ja emme topdellakaan asu missään korvessa, monta päiväkotia olisi välilläkin ollut.

sinun tarvitse uudestaan paikkaa hakea. Meidän kunnassa vapaapäiväläisten hoitopäivien tarpeen muuttaminen hoidetaan yhdellä paperilla, johon vanhemmat merkitsevät montako päivää kuukaudessa tarvitsevat hoitoa. Jos hoitopäiviä on max. 17, niin lapsen hoidosta maksetaan vain noista varatuista päivistä. Ja niitä vapaapäiviä valvotaan kolmen kuukauden putkissa, jos tulee riittävästi ylityksiä, aletaan periä normaalia hoitomaksua. Jos joku perhe haluaa perua vapaapäivät, niin he merkitsevät paperiin hoitopäiviksi 21 ja homma on sillä selvä.

• toimistosta

tätä asiaa. Minulla oli tilanne että oli lapsi päivähoidossa kokoaikaisena kun luin pääsykokeisiin (toisin sanoen ei varsinaisesti mitään virallista työtä tai opiskelua vaan vapaaehtoista, kuitenkin aikaa vievää. opiskelin n. 6-8t/pv). Osallistuin myös opiskelupiiriin jonka tapaamisia oli pari kertaa viikossa ja muiden osallistujien aikataulujen takia saattoi joskus venyä klo 16-17 asti. Minulle sanottiin päiväkodista että koska olen "vain kotona" niin lapsellani on oikeus olla päiväkodissa ainoastaan klo 8-15 välillä (maksettiin siis kokopäivähoidon maksua kuitenkin). En tätä hyväksynyt ja otin yhteyttä kunnan päivähoidosta vastaavaan sosiaalityöntekijään joka sanoi samat jutut. Samoin sanoi kunnan sosiaalijohtaja. Että on aivan laillista rajoittaa lapsen hoitoaikaa jos vanhempi on kotona (pääsykokeeseen opiskelu ei siis ollut mikään syy pitää lasta hoidossa). Niinpä soitin eduskunnan oikeusasiamiehen toimistoon ja puhuin lakimiehen kanssa. Hän ihmetteli käytäntöä ja sanoi että jos kokopäivämaksun maksaa niin silloin lasta saa myös pitää hoidossa koska haluaa päiväkodin aukioloaikoina (tietysti tuntirajojen puitteissa). Neuvoi pyytämään sosiaalijohtajalta kirjallisen päätöksen asiasta jolloin voisin tehdä siitä kirjallisen valituksen oikeusasiamiehelle. Soitin sosiaalijohtajalle joka iloisesti lupasikin laittaa "heti ensi viikolla viimeistään" päätöksen tulemaan postissa. Sitä ei kuitenkaan koskaan kuulunut ja päiväkodin tädit lakkasivat valittamasta hoitoajoista. Jos olisin jaksanut niin olisin voinut soitella päätöksen perään, olisi ehkä muutkin kuntalaiset saaneet oikeutta mutta olin silloin valmiiksi jo niin stressaantunut että olin vain tyytyväinen kun valitus loppui ja sain hyvällä omallatunnolla hakea lapsen vasta neljältä.

• ..........
        toimistosta kirjoitti:

tätä asiaa. Minulla oli tilanne että oli lapsi päivähoidossa kokoaikaisena kun luin pääsykokeisiin (toisin sanoen ei varsinaisesti mitään virallista työtä tai opiskelua vaan vapaaehtoista, kuitenkin aikaa vievää. opiskelin n. 6-8t/pv). Osallistuin myös opiskelupiiriin jonka tapaamisia oli pari kertaa viikossa ja muiden osallistujien aikataulujen takia saattoi joskus venyä klo 16-17 asti. Minulle sanottiin päiväkodista että koska olen "vain kotona" niin lapsellani on oikeus olla päiväkodissa ainoastaan klo 8-15 välillä (maksettiin siis kokopäivähoidon maksua kuitenkin). En tätä hyväksynyt ja otin yhteyttä kunnan päivähoidosta vastaavaan sosiaalityöntekijään joka sanoi samat jutut. Samoin sanoi kunnan sosiaalijohtaja. Että on aivan laillista rajoittaa lapsen hoitoaikaa jos vanhempi on kotona (pääsykokeeseen opiskelu ei siis ollut mikään syy pitää lasta hoidossa). Niinpä soitin eduskunnan oikeusasiamiehen toimistoon ja puhuin lakimiehen kanssa. Hän ihmetteli käytäntöä ja sanoi että jos kokopäivämaksun maksaa niin silloin lasta saa myös pitää hoidossa koska haluaa päiväkodin aukioloaikoina (tietysti tuntirajojen puitteissa). Neuvoi pyytämään sosiaalijohtajalta kirjallisen päätöksen asiasta jolloin voisin tehdä siitä kirjallisen valituksen oikeusasiamiehelle. Soitin sosiaalijohtajalle joka iloisesti lupasikin laittaa "heti ensi viikolla viimeistään" päätöksen tulemaan postissa. Sitä ei kuitenkaan koskaan kuulunut ja päiväkodin tädit lakkasivat valittamasta hoitoajoista. Jos olisin jaksanut niin olisin voinut soitella päätöksen perään, olisi ehkä muutkin kuntalaiset saaneet oikeutta mutta olin silloin valmiiksi jo niin stressaantunut että olin vain tyytyväinen kun valitus loppui ja sain hyvällä omallatunnolla hakea lapsen vasta neljältä.

Rajoituksia esitetään kyllä, vaikka oikeasti ei ole mitään lainmukaisia perusteita niille. Uhkaillaan ja ollaan muka niin oikeassa. Hyvä konsti on pyytää kirjallinen lausunto, jossa perustelee päätöksensä lakipykäliin nojaten. Ja yleensä niitä ei saa, koska tietävät itsekin, että perusteita ei ole, jolloin asiasta voi valittaa, jolloin kunta joutuu vastuuseen. Itse olen toimittanut kunnan virkamiehille ministeriön eityisasiantuntijan laatimat ohjeet, joissa laki ja sen tulkinnat tehtiin täysin selväksi. Sama meno se on kaikkien sosiaalipalveluiden puolella., ja peräänkuulutan ihmisiä mm. taistelemaan vanhusten oikeuksien puolesta samalla tavalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1602
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1366
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      122
      1170
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe