On helpompi huomata rikka naapurin kuin malka omassa silmässä.

Manuel El Russia

Suomessa on ongelmia ihmisoikeuksien kanssa, varsinkin rannikkoseudulla ja Ahvenanmaalla, jossa suomenkielisillä ei ole mitään oikeuksia. Esimerkkinä meillä on Vaasalainen päiväkoti joka kielsi lapsilta suomenkielen käytön ja siellä myös lapsia aivopestään rinnastamalla suomen kieli kiroiluun. Elämmekö tosiaan yhteiskunnassa jossa pieni suomessa asustava kiihkoruotsalainen vähemmistö käyttäytyy halpamaisesti ja röyhkeästi muita kansalaisia kohtaan?

12

553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun lukee näitä ketjuja, niin kyllä rasistisesti ja törkeästi kirjoittavat nimenomaan suomenkieliset ruotsinkielisistä. Meillä suomenkielisillä on täällä Ahvenanmaalla ihan samat oikeudet kuin kaikilla muillakin.

      • Manuel El Russia

        Moni kysyy saako syrjiä? Vastaus on kyllä, sanoo Ahvenanmaalainen Euroopan neuvoston vähemmistökomitean jäsen, Gunnar Jansson. Ja pitäisikö meidän ymmärtää sekin, että myös suomen kieli on käytännössä kiellettyä Ahvenanmaalla. Esimerkiksi mitä tarkoittaa se, että suomalaislapsille ei saanut opettaa päiväkodissa lauluja ja leikkejä suomen kielellä?


      • Manuel El Russia

        "Ahvenanmaalla ihan samat oikeudet kuin kaikilla muillakin." Ketä nimimerkki "ahvennainen" tarkoittaa siellä, suomenruotsalaisiako vai suomenkielisiä suomalaisia?


      • Manuel El Russia kirjoitti:

        "Ahvenanmaalla ihan samat oikeudet kuin kaikilla muillakin." Ketä nimimerkki "ahvennainen" tarkoittaa siellä, suomenruotsalaisiako vai suomenkielisiä suomalaisia?

        Koska itse olen suomenkielinen suomalainen, tarkoitan meitä suomenkielisiä suomenkielisiä, mutta samat oikeudet on ruotsinkielisilläkin suomalaisilla.


      • Tarve on joillakin

        suomenkielisillä. ovat naimisissa. Ihminen on laumaeläin ei näin ollen yksiavioinen. Eroakirkosta.fi.


      • Manuel El Russia
        ahvennainen kirjoitti:

        Koska itse olen suomenkielinen suomalainen, tarkoitan meitä suomenkielisiä suomenkielisiä, mutta samat oikeudet on ruotsinkielisilläkin suomalaisilla.

        Miksi Ahvenanmaalla ei ole ainoatakaan suomenkielistä peruskoulua, eikä suomenkielisille ole muitakaan palveluita suomen kielellä. Moni ihmettelee sitä miksi, Ahvenanmaan itsehallintolakia kielikysymyksineen ei olisi mahdollista muuttaa nykypäivää vastaavaksi ja oikeudenmukaisemmaksi Suomen Eduskunnan ja Ahvenanmaan maakuntapäivien yhteisellä päätöksellä? Tuntuu oudolta, että näitä epäkohtia teidän Ahvenanmaalla on mahdotonta tunnustaa? On mielenkiintoista seurata aikooko "Rkp" Sfp jatkaa tai antaako se Ahvenanmaan yksiselitteisesti jatkaa rasistista toimintaansa, vaikka Euroopan Yhteisön tuomioistuinkin on jo Ahvenanmaan tilanteesta huomauttanut?


      • yksi asia
        Manuel El Russia kirjoitti:

        Miksi Ahvenanmaalla ei ole ainoatakaan suomenkielistä peruskoulua, eikä suomenkielisille ole muitakaan palveluita suomen kielellä. Moni ihmettelee sitä miksi, Ahvenanmaan itsehallintolakia kielikysymyksineen ei olisi mahdollista muuttaa nykypäivää vastaavaksi ja oikeudenmukaisemmaksi Suomen Eduskunnan ja Ahvenanmaan maakuntapäivien yhteisellä päätöksellä? Tuntuu oudolta, että näitä epäkohtia teidän Ahvenanmaalla on mahdotonta tunnustaa? On mielenkiintoista seurata aikooko "Rkp" Sfp jatkaa tai antaako se Ahvenanmaan yksiselitteisesti jatkaa rasistista toimintaansa, vaikka Euroopan Yhteisön tuomioistuinkin on jo Ahvenanmaan tilanteesta huomauttanut?

        Mikset ota yhteyttä eduskunnan oikeusasiamieheen? Vai etkö uskalla? Täällä kyllä jaksat jankuttaa tuota samaa.


      • Manuel El Russia
        yksi asia kirjoitti:

        Mikset ota yhteyttä eduskunnan oikeusasiamieheen? Vai etkö uskalla? Täällä kyllä jaksat jankuttaa tuota samaa.

        Asiasta on keskusteltu ihan oikeasti.


      • ei usko
        Manuel El Russia kirjoitti:

        Asiasta on keskusteltu ihan oikeasti.

        kukaan! Jos noin olisi, et tänne kirjoittelisi samasta asiasta jatkuvasti.


      • uskovainen kummammajainen
        ei usko kirjoitti:

        kukaan! Jos noin olisi, et tänne kirjoittelisi samasta asiasta jatkuvasti.

        Näyttää kummasti hiljenevän rasistien kirjoitukset?


    • Miksi tänne

      jatkuvasti valitat? Mitä se auttaa vuodesta toiseen parkua tuota juttua kuin sotaorpo? Kantele Eduskunnan oikeusasiamiehelle. Tuolla kirjoittelusi määrällä olisit jotain saanut ehkä aikaankin. Vai eikö kantti riitä?

    • Hohhoijjaaaa

      mutta ei Ahvenanmaalla. Eilinen uutinen: "Suomi on saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta (EIT) enemmän langettavia sananvapaustuomioita kuin valtaosa muista Euroopan neuvoston maista. Helsingin Sanomien mukaan EIT on antanut Suomelle kymmenessä vuodessa seitsemän tuomiota, joissa on todettu ihmisoikeussopimuksen sananvapausartiklan rikkomus."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      761
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      550
    Aihe