En jaksanut enää näytellä vanhoillislestadiolaista, jota olen joutunut näyttelemään kymmenisen vuotta. Jotenkin se rajoitti liikaa elämääni, enkä voinut olla aidosti oma itteni. Sekään ei tuntunut kivalta, kuinka sisarukset olivat silminnähden ylpeitä siitä, että kaikki sisarukset ovat uskomassa, vaikka oikeesti näin ei ollut. En vain rohjennut kertoa kellekkään, etten ole uskomassa. Kymmenen vuotta teatteria oli kuitenkin liikaa, joten viimein sain rohkeuteni kerättyä kokoon ja sain jättää julkisesti uskomispuuhat taakseni. Voin sanoa, että helppoa se ei ollut. En toki viitsinyt järkyttää lähimmäisiäni sanomalla, etten ole oikeesti uskonut kymmeneen vuoteen. Sanoin vain, etten vain enää kykene uskomaan. He olivat kuitenkin syvästi järkyttyneitä, sillä tämä tuli heille ikään kuin salama kirkkaalta taivaalta. Äiti sanoi, että etkö oikeasti halua uskoa evankeliumia kohdallesi. Sanoin, etten oikeesti kykene, enkä voi esittääkkään uskovaista. Sitten rupes sisarukset soittelemaan. Kyselivät ties mitä. Sanoivat olevansa murheissaa jne. Mutta en voi miellyttääkseenkään uskoa sellaiseen, mihin en vain voi. Sanoin sisaruksilleni, että jos voisin, uskoisin, mutta kun en vain voi. Ja että kyllähän minä elän edelleen eikä kannata mun vuoksi murehtia. Ei se elämä siihen lopu, vaikkei joku enää uskokkaan samoin, kuin ite. Näin se vain on!
kielsin uskoni
16
878
Vastaukset
- Yesman
Tsemppiä!! Ei sitä voi elää muita miellyttämällä. Ihmisen on tärkeintä elää ihan OMAA elämäänsä, rehellisesti omana itsenään!
- kuitenkin
mistäs lankesit syntiin.
- Uskokaa pois
Kaikki synnit on sovitettu jo. vapahtajamme Jeesus Kristus sovitti syntimme. Muita välimieheiä ei tarvita, sillä Hän on se Suurin Välimies.
- saarnaamisen
Uskokaa pois kirjoitti:
Kaikki synnit on sovitettu jo. vapahtajamme Jeesus Kristus sovitti syntimme. Muita välimieheiä ei tarvita, sillä Hän on se Suurin Välimies.
2Kor 5:18 Kaiken on saanut aikaan Jumala, joka Kristuksen välityksellä on tehnyt meidän kanssamme sovinnon ja uskonut meille tämän sovituksen viran. [Room. 5:10; 2. Kor. 3:6] Omille opetuslapsilleen. Joh 20: "Rauha teille!" [20:19-31: Matt. 28:16-20; Mark. 16:14-20; Luuk. 24:36-53; Ap. t. 1:1-14 : Matt. 18:20 | 1. Kor. 15:5] 20 Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran. 21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." [Joh. 17:18] 22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." [Matt. 16:19 ] Kristuksen seurakunta on täällä maanpäällä, siellä on virka sovinnosta saarnata. Ilman Pyhää Henkeä ei ei ole anteeksiantoa. Matt.16 16 Simon Pietari vastasi: "Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika." [Matt. 14:33; Joh. 6:69, 11:27; Ap. t. 9:20; 1. Joh. 5:5] 17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. [Matt. 11:27; Gal. 1:15,16] 18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. [Nimi Pietari, kreikaksi Petros, pohjautuu sanaan petra 'kallio'.] [Joh. 1:42; Ef. 2:20; Ilm. 21:14] 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."
- Eräs eksä
Onko tästä tullut yksi vl-yhteisön arvostuksen merkki ja ylpeyden aihe: >> kuinka sisarukset olivat silminnähden ylpeitä siitä, että kaikki sisarukset ovat uskomassa,
- Isän kodin
osoitteen, sitten kun tuhlaajalapsena olet aikasi rypenyt ja alat olla nälissäsi evankeliumin uskomisen perään.
- höpöhöpö................
Vl-lät kuvittelevat että elämä on yhtä tuhlaajalapsena rypemistä vl-liikkeestä lähdön jälkeen. Tosiasiassa elämänlaatu paranee monella tapaa. Kokeile vaikka!
- luulet saavasi
kieltäessäsi uskosi? Mutta raamattu sanoo,että kun loppu on lähellä, kylmenee rakkaus. Ilmeisesti et ole uskoa omakohtaisesti edes kokenut, koska kirjoituksesi viittaa siihen,että olet roikkunut mukana ilman omakohtaista uskoa. Mieti nyt vaihtoehtoja, sitä mitä maailma sinulle tarjoaa, ja mitä omakohtainen usko Jeesuksen sovitustyöhön sinun syntiesi vuoksi?Varmaan perheesi rukoilevat puolestasi,ja ovat murheellisia ratkaisustasi. Muista että sinullakin on kuolematon sielu. Matt.24 Jeesus vastasi: "Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. [Jer. 29:8,9; Kol. 2:8; 2. Tess. 2:3] 5 Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä olen Messias', ja eksyttävät monia. [1. Joh. 2:18, 4:1] 6 Te kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, mutta älkää antako sen pelästyttää itseänne. Niin täytyy käydä, mutta vielä ei loppu ole käsillä. 7 Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä. [Jes. 19:2; Ilm. 6:3-8] 8 Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua. 9 "Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden. [Matt. 10:22 ] 10 Monet silloin luopuvat, he kavaltavat toisensa ja vihaavat toinen toistaan. 11 Monta väärää profeettaa ilmaantuu, ja he johtavat useita harhaan. [Room. 16:17; 1. Tim. 4:1; 2. Piet. 2:1; 1. Joh. 4:1] 12 Ja kun laittomuus lisääntyy, monien rakkaus kylmenee. [2. Tim. 3:1-5; Ilm. 2:4] 13 Mutta joka kestää loppuun asti, pelastuu. [Matt. 10:22 ] 14 Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu. Tuhlaajapoika ja hänen veljensä 11 Jeesus jatkoi: "Eräällä miehellä oli kaksi poikaa. 12 Nuorempi heistä sanoi isälleen: 'Isä, anna minulle osuuteni omaisuudestasi.' Isä jakoi omaisuutensa poikien kesken. 13 Jo muutaman päivän päästä nuorempi kokosi kaikki varansa ja lähti kauas vieraille maille. Siellä hän tuhlasi koko omaisuutensa viettäen holtitonta elämää. [Sananl. 29:3] 14 Kun hän oli pannut kaiken menemään, siihen maahan tuli ankara nälänhätä, ja hän joutui kärsimään puutetta. [Sananl. 23:21] 15 Silloin hän meni erään sikäläisen miehen palvelukseen, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen sikopaimeneksi. 16 Nälkäänsä hän olisi halunnut syödä palkoja, sikojen ruokaa, mutta niitäkään ei hänelle annettu. 17 "Silloin poika meni itseensä ja ajatteli: 'Minun isäni palkkalaisilla on kaikilla yllin kyllin ruokaa, mutta minä näännyn täällä nälkään. [1. Kun. 8:47] 18 Ei, nyt minä lähden isäni luo ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. [Ps. 51:6] 19 En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi. Ota minut palkkalaistesi joukkoon.' 20 Niin hän lähti isänsä luo. "Kun poika vielä oli kaukana, isä näki hänet ja heltyi. Hän juoksi poikaa vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä. [Hes. 33:11] 21 Poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi.' 22 Mutta isä sanoi palvelijoilleen: 'Hakekaa joutuin parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, pankaa hänelle sormus sormeen ja kengät jalkaan. [Jes. 61:10] 23 Tuokaa syöttövasikka ja teurastakaa se. Nyt syödään ja vietetään ilojuhlaa! 24 Minun poikani oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa, mutta nyt hän on löytynyt.' Niin alkoi iloinen juhla. [Ef. 2:1] 25 "Vanhempi poika oli pellolla. Kun hän sieltä palatessaan lähestyi kotia, hän kuuli laulun, soiton ja tanssin. 26 Hän huusi luokseen yhden palvelijoista ja kysyi, mitä oli tekeillä. 27 Palvelija vastasi: 'Veljesi tuli kotiin, ja isäsi käski teurastaa syöttövasikan, kun sai hänet terveenä takaisin.' 28 Silloin vanhempi veli suuttui eikä halunnut mennä sisään. Isä tuli ulos ja suostutteli häntä, 29 mutta hän vastasi: 'Kaikki nämä vuodet minä olen raatanut sinun hyväksesi enkä ole kertaakaan jättänyt käskyäsi täyttämättä. Silti et ole koskaan antanut minulle edes vuohipahaista juhliakseni ystävieni kanssa. 30 Mutta kun tämä sinun poikasi tulee, tämä, joka on hävittänyt omaisuutesi porttojen parissa, sinä teurastat hänelle syöttövasikan!' 31 Isä vastasi hänelle: 'Poikani, sinä olet aina minun luonani, ja kaikki, mikä on minun, on sinun. 32 Mutta olihan nyt täysi syy iloita ja riemuita. Sinun veljesi oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa mutta on nyt löytynyt.'"
- Teatteria mut
oikea teatteri on syntiä!!!!
- Linkittäjä
On täysin ymmärrettävää, että irrottautuminen liikkeestä on monille pitkä ja psyykkisesti vaativa prosessi. Se joka siihen pystyy, kun sen ratkaisun itselleen oikeaksi kokee, on saavuttanut henkisesti paljon. Tästä on kirjoituksia Omat Polut -blogissa: "Minä lähdin pois" http://freepathways.wordpress.com/2009/03/29/kaksijakoinen-maailmankuva-purkautui/ "Saara Tuomaala" http://freepathways.wordpress.com/2009/03/31/kuka-ja-mika-mina-sisimmassani-oikeasti-olen/
- lyyleri
missään tapauksessa. Se ei hyvveä mittään! Sydämen halu se pittää olla ...Jumala näkkee syämmeen.
- viimekädessä
ei petä kuin itseään. Jumala näkee sydämen sopukatkin. Maailman lattiat usein nuoresta kauniilta näyttää, mutta ne vasta huokuu kylmää. Sanoo palannut tuhlaajalapsi.
- vl-kulttuuria.
lyyleri itsekin on kertonut pyydelleensä kaskystä vääriä henkiä anteeksi seurakunnan edessä, vaikka ei mitään asiasta ymmärtänytkään eikä katumustakaan ollut. Jokainen vl tietää, että aina kannattaa pyytää anteeksi, sillä se on ainoa keino päästä kuivin jaloin ahdistavista hoitotilanteista. Näyttelemistä vai ei? Vai pelkkää vl-kulttuuria?
- kalautan itseäni
Ei uskon pitäisi olla kuin OMA asia.
- Edelleen uskova
Olen itse siis entinen vanhoillislestadiolainen, ja juuri tiettyjen harhaoppien/ mm. vain me -uskon takia jätin tämän uskonnon taakseni! En kieltänyt uskoa enkä Jumalaa itseltäni niinkuin valhoillislestadiolaiset minusta väittävät.. Kielsin uskonnon mutten uskoa! Itse uskon että on muitakin uskonnontokuntia kuin vl jotka pääsevät joskus taivaaseen.
- nyt olekkin
helppo ja aivan maailman mielen mukainen usko. Heräätköhän enää koskaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006494
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303883törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283280Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471033Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879