Lapseni on liian laiha?

Pretty_Ballet86

Hei! Olen jo jo todella huolestunut poikani painosta. Hän painaa suurin piirtein 10kg sekä -500g. Hän on suurinpiirtein 80-85cm pitkä. Kyseessä on siis 1v ja 6kk poikani. Nyt kuukauden ajan olemme sairastaneet oksennustaudin sekä ripuli on tullut jälkiseuraksena. Sitä myötä myöskin ruokahalu on kadonnut melkein. Esimerkiksi tämän päivän aikana lapseni söi vain puoli purkkia isosta viidakkojälkiruoasta, 5 teelusikallista makaronilaatikkoa, ja nyt 6 lusikallista puuroa. Maitoa on mennyt vain 3dl koko päivänä. Alan todellakin huolestua. Hän on kiukkuinen ja kakkaaminenkaan ei onnistu sillä viimeksi kakat ovat tulleet viikonloppuna, muistaakseni perjantaina? Lapseni on laiha ollut aina, mutta tämän ripuli-oksennustaudin jälkeen hän laihtui noin 500g. Vanhempieni mielestä poikani on aneeminen ja laiha. En enään tiedä mitä tehdä, kun mistään ei tunnu saavan apua. Edes mieheni ei taida käsittää ongelman vakavuutta. Hänkin vain lisää omaa sressiäni päivä päivältä sillä hän vain lusmuilee ja sanoo että "kyllä se ruokahalu siitä paranee". Olen varanut täksi kuukaudeksi neuvolankin ja toivon että saan silloin vastauksia. Minusta vain ei ole yhtään mukavaa se että elän epätietoisuudessa. Suvussamme on pätevääkin sorttia jotka tietävät milloin mennä lääkäriin mutta en tiedä sitten että mitä tässä pitäisi tehdä. Poikani kun vierailee mieheni vanhemmilla, he sanovat että lapsi syö normaalisti. Miksi sitten meillä on toisin? Olenko jotenkin epäonnistunut kasvatuksessa vai missä oikein mättää.. Toivon saavani vastauksia ja kokemuksia kuinka menetellä. Kertokaa omien lapsienne painosta ja pituudesta kun he olivat 1v 6kk. Kiitos paljon jo etukäteen!

9

2414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9kiloa

Poikani on 11kg ja pituutta on 87cm. Ikää 1v 11kk. Ollessaan 1v 6kk painoi 9kg. Syö kun on nälkä. Välillä 1 lusikallisen ja toisella kertaa pari lautasellista puuroa tms.. Älä stressaa, kyllä ne kasvaa. Kunhan ruokaa ei tuputeta tai väkisin syötetä, niin säästytään syömishäiriöiltä tulevaisuudessa. Oletteko te sirorakenteisia? Varmasti itselläsi mietityttää asia, mutta liikkuuko poikasi paljon? Itse en olisi painosta huolissaan, jos on muuten virkeä lapsi?? Älkää vain puhuko syömisestä tai laihuudesta lapsen kuullen, sillä hän oppii hallitsemaan ruoalla ja syömättömyydellä teitä. voimia!!

• Pretty_Ballet86

Olen itse ollut pienenä hyvin hoikka ja nuorenakin olin. Nykyisin hieman tukevampi. Lapseni liikkuu normaalisti, mutta tykkää paljon kävelläkkin. Poikani on myös hyvin virkeä ja suurilta osin hyvin iloinen lapsi. Kuitenkin joku nyt vaivaa kun itkettää useammin.

• syitä
        Pretty_Ballet86 kirjoitti:

Olen itse ollut pienenä hyvin hoikka ja nuorenakin olin. Nykyisin hieman tukevampi. Lapseni liikkuu normaalisti, mutta tykkää paljon kävelläkkin. Poikani on myös hyvin virkeä ja suurilta osin hyvin iloinen lapsi. Kuitenkin joku nyt vaivaa kun itkettää useammin.

Itkuahan voi tietty olla just tuo kakkaamattomuus! Ainakin meidän poika kakkii joskus vain 3 päivän välein ja tottahan se tuottaa hammastenkiristelyä, kun suolta painaa. Meidän lapsella on ihan sama juttu, pian 1,5-vuotias ja painaa hieman yli 10kg, ihan pikkuvauvana oli välillä pulleampi, mutta sen jälkeen pysynyt keskimittaista hieman pienempänä. Tärkeintä lienee se, että kasvukäyrä olisi suht tasapainoinen, ei siis suuria lihomisia tai laihtumisia, niin hyvin menee. Joku oksennustauti vie varmasti nesteet niin vähiin, että paino laskee. Jos ei mitään radikaalia muutosta ole vireystilassa/ulkoisessa olemuksessa, niin kait ehdit kysellä asiaa sitten sieltä neuvolasta.

• mietin vaan

Ettei olisi allerginen jollekkin... Hmm.. Viljat? Jos kerran on itkuisempi kuin normaalisti eikä vatsakaan oikein toimi... Silloin lapsi yleensä laihtuu kun välttelee niitä ruokia missä on jotain ruoka-ainetta mille on allerginen. Luulisitko itse, että olisi tarvetta välttää joitakin aineita? Meillä poika nyt 2v painaa n.14-15 kg ja on lähemmäs 100cm pitkä, on aina ollut hoikka. Allergioitakin on kiitettävästi. Meilläkkin saattaa mennä parikin viikkoa vain pari lusikallista ruokaa päivässä. Nyt juuri oli sllainen kausi ettei mikään maistu. Tänään sitten taas syönyt kuin hevonen! Hyvä, että olen ehtinyt ruokaa edes syottämään kun niin nälkä koko päivän ollut! :D Oma äitini aina sanoo, että lapsi ei kasva kun ei syö, kun kasvaa niin syö kyllä sitten taas. Mutta kyllä kannattaa sinne neuvolaan mennä. Varmasti itsekkin olisin huolissani! mutta kipeänähän ei oikein ruoka maistu... Suosittelen, että annat lapselle sitä mitä suostuu syömään. Meille eräs lääkäri totesi kauhean taudin aikaan, että "syöttäkää vaikka edes sipsejä niin suolat pysyy kohdillaan ja kunhan jotain syö!" Ole tarkka juomisen kanssa, että saa nesteitä paljon kun kerran ripulia ollut. Mene vaikka päivysävälle lääkärille heti huomenna jos et saa asiaa mielestäsi.

• yksi pienen tytön äiti

meijän neiti 1v,4kk, painaa n. 8kg ja on 78cm. me ollaan ravattu kaikki maholliset tutkimukset läpi ja aivan turhaan kiusattu lasta niillä...mitään vikaa siinä ei oo.kasvaa vaan omaa tahtiaan. ennen stressasin itekkin ihan älyttömästi painoa, mutta oon nyt oppinut et ei se paino stressaamalla nouse!(= ota ihan iisisti vaan ja jos haluut niin varaa aika lääkärille ja pyydä lähetteitä tutkimuksiin...meillä toi syöminen menee vähän jaksoissa, välillä syödään ku pieni hevonen ja välillä taas ei mee paljon mitään alas.hampaitten tulot on aina vaikuttanu meillä ruokahaluun, joko teijän taaperolla kaikki hampaat? meillä varmaan kolme viikkoa tehty yhtä poskihammasta ja sen kyllä huomaa...(= vatsataudinaikana kannattaa annatta osmosalia tai sitten floridrania(mansikanmakuinen) niin ei ihan kuihdu.aika pakkopullaa niitten antaminen mutta ei kauheesti vaihtoehtoja näillä kiloilla.meilläkin tässä keväänaikana ollut kaksi ripulia...

• rytmistä

Eli säännölliset ruokailuajat, joka päivä samaan aikaan. Ei mitään (liikoja) välipaloja. Samoin maidon kanssa. Syö mitä syö ko. ruokahetkellä, sitten odotetaan seuraavaa ruokahetkeä. Kyllä se siitä rupeaa sujumaan. Mä olen nähnyt erään lapsen, jolla ei ole ollut minkäänlaista rytmiä ruokailussa. Ei osaa vieläkään syödä kunnolla ja on tosi anorektikon näköinen. Nyt siis 10-v.

• Pretty_Ballet86

Kiitos kaikille vastanneille taas :) Meillä on ihan täysin normaali päivärytmi. Ainoa mikä tuntuu lähes turhauttavalta on se että poika syö todella vähän siihen nähden mitä aikaisemmin. Meillä on nyt kaksi poskihammasta tulossa, sekin tietty voi vaikuttaa ruoan pureskeluun sekä siihen että ei tee mieli syödä kaikkea. Allerginen lapseni tuskin on, mutta voihan sekin olla yksi mahdollisuus. Varasin ajan neuvolaan ja nyt ollaan syötetty pojalle kakan saamiseksi luumua mikä on tehonnut hyvin :) Silloin kun oli tuo mahatauti niin syötettiin jotain nesteyttävää juomaa pojalle, tepsi kyllä hyvin. :)

• kokki
        Pretty_Ballet86 kirjoitti:

Kiitos kaikille vastanneille taas :) Meillä on ihan täysin normaali päivärytmi. Ainoa mikä tuntuu lähes turhauttavalta on se että poika syö todella vähän siihen nähden mitä aikaisemmin. Meillä on nyt kaksi poskihammasta tulossa, sekin tietty voi vaikuttaa ruoan pureskeluun sekä siihen että ei tee mieli syödä kaikkea. Allerginen lapseni tuskin on, mutta voihan sekin olla yksi mahdollisuus. Varasin ajan neuvolaan ja nyt ollaan syötetty pojalle kakan saamiseksi luumua mikä on tehonnut hyvin :) Silloin kun oli tuo mahatauti niin syötettiin jotain nesteyttävää juomaa pojalle, tepsi kyllä hyvin. :)

Meillä poika syö mielellään kylmää puuroa. Siis kyllä, muksu-puuroa purkista ilman lämmitystä, joko huoneenlämpöisenä tai jääkaappikylmänä. Varsinkin jos on tulossa hampaita, poika ei suostu syömään mitään lämmintä, mutta kylmä menee alas helposti. Allergiaa voi olla kenellä vain, riippumatta muiden perheenjäsenien tai suvun allergioista (!), ja allergia oireileekin monella lailla... Meillä myös syömisaika on pitkä. Muu perhe ehtii lopettaa syömisensä, ennen kuin pienin on päässyt edes puoleenväliin. Poika vain pitää pieniä taukoja syömisessä, jonka jälkeen ruoka maistuu taas. Päivällisen syömiseen voi mennä esim 45 min.

• kvaakatus

Koita nyt semmosta että syötät lapselle mieluiten sitä mikä menee parhaiten alas niin rupeaa ruokahalu palaamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6904
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3806
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3498
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3445
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2949
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2654
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13