Tarkoitus olisi laittaa ulos pistoke sähkölaitteille esim. sähkögrillille ja ruohonleikkurille. Aion vetää sisällä olevasta maadoitetusta pistokkeesta "roikalla" seinän läpi ulkoseinään tulevaan jakorasiaan. Muuta sähkötyötä ei ole kuin pistokkeen irroitus ja seinän läpi työnnön jälkeen takaisin laitto. En viitsisi sähkömiestä vaivata moisen pikkujutun takia. Käyttöön tuleva "roikka" on tarkoitettu ulkokäyttöön. Onko laitonta tämäkin pikku näpertely?
Pistoke ulos.
29
10681
Vastaukset
- se kuulosta
kiinteältä asennukselta, tee itse vaan, kun tiedät mitä teet.
- jakorasiaan?
Mihin ihmeen jakorasiaan meinaat sitä ulkoa laittaa? Tee mieluummin pelkkä reikä seinään josta sen piuhan pujotat ulos. Ei tuo virallinenkaan ulkopistoke mikään suuri homma ole vaikka ottaisit ihan oikean sähkömiehen sen tekemään. Et mene konkurssiin sen tunnin työn kanssa minkä sähkäri ottaa. Ulkorasioiden virta otetaan 16a sulakkeesta että se kestää paremmin ne grillit ja ruohonleikurit.
- HEPPPP
Sikäli mikäli otat sähkön pistorasiasta missä ei ole vikavirtasuojaa, niin käytäppä pistorasiaan laitettavaa vikavirtasuojaa tai vikavirtasuojalla varustettua jatkoroikkaa. Kyllä tuo kuulostaa laittomalta sinänsä kun ajatellaan, että roikkia ei ole tarkoitettu käytettäväksi kuin tilapäisesti.
- vts00x
rajoituksia vaikka kuinka paljon. Muualla jo mainittukin vikavirtasuoja on yksi, pistorasian asennuskorkeus/lapsisuojat on varmaan toinen ja kolmas vaatimus tulee maadoitetusta pistorasiasta (se taisi olla kunnossa). Jos lämmität siitä autoasi, se on ihan erikseen kielletty osassa 753. Koska asennus kuullostaa pysyvältä käytöltä, siihen ei ole syytä käyttää tilapäiskäyttöön tarkoitettua roikkaa.
- dsfökösdlfk
Ei liity ko. aiheeseen. Eikö normaalisti nykuisissä (ENSTO/Strömfors) pistorasioissa ole lapsisuojat jotka estävät tikun tunkemisen vaihejohtimeen? Onko asennuskorkeudella tiukkoja vaatimuksia? Pistorasiathan ovat lapsi ja vikavirtasuojattuja.
- kysyjä tarkoitti
dsfökösdlfk kirjoitti:
Ei liity ko. aiheeseen. Eikö normaalisti nykuisissä (ENSTO/Strömfors) pistorasioissa ole lapsisuojat jotka estävät tikun tunkemisen vaihejohtimeen? Onko asennuskorkeudella tiukkoja vaatimuksia? Pistorasiathan ovat lapsi ja vikavirtasuojattuja.
minun ymmärtääkseni jatkoroikan pistokkeen irroittamista ja takaisin kytkentää,ja jatkpistorasia ei ole lapsisuojattu.
- Reikäseinään
kysyjä tarkoitti kirjoitti:
minun ymmärtääkseni jatkoroikan pistokkeen irroittamista ja takaisin kytkentää,ja jatkpistorasia ei ole lapsisuojattu.
Tee niin suuri reikä sähköputkea varten josta voit työntää pistotulpan sisään johdosta iroitamatta.talveksi putkeen villaa ja tulpat päähän.
- laitat sen
Reikäseinään kirjoitti:
Tee niin suuri reikä sähköputkea varten josta voit työntää pistotulpan sisään johdosta iroitamatta.talveksi putkeen villaa ja tulpat päähän.
johdon seinän läpi ja seinän ulkopuolella kiinnität pistorasiaan jossa vikavirtakytkin (on pikkuisen isompi). Jos teet itse, omapa on asiasi. Itse kutsuisin sähkömiehen (vaikka osaisin periaatteessa, mutta tästä ei ole kysymys)
- roikalla sähkön
laitat sen kirjoitti:
johdon seinän läpi ja seinän ulkopuolella kiinnität pistorasiaan jossa vikavirtakytkin (on pikkuisen isompi). Jos teet itse, omapa on asiasi. Itse kutsuisin sähkömiehen (vaikka osaisin periaatteessa, mutta tästä ei ole kysymys)
sisältä ulostuonti ole kiellettyä? Jos teet sen reiän valmiiksi, niin ei sähkäriltä tosiaan kauaa mene kun asentaa vvsk pr:n ulos ja kytkee lähimpään pistorasiaan (voithan vetää sopivan mittaisen mmj:n ja kiinnittää sen ja sähkärille jäisi vain kytkennät)
- lumiraja
dsfökösdlfk kirjoitti:
"Onko asennuskorkeudella tiukkoja vaatimuksia?" Ei ole muutakuin lumiraja, eli pistorasia ei saa jäädä missään tilanteessa lumen alle. Pistorasia on oltava vikavirta -ja "lapsisuojattu". 1.7m maanpinnasta uusissa asennuksissa ei enää päde.
- vts00x
lumiraja kirjoitti:
"Onko asennuskorkeudella tiukkoja vaatimuksia?" Ei ole muutakuin lumiraja, eli pistorasia ei saa jäädä missään tilanteessa lumen alle. Pistorasia on oltava vikavirta -ja "lapsisuojattu". 1.7m maanpinnasta uusissa asennuksissa ei enää päde.
näitä asiantuntijoita maahamme syntyy???? Ihan kuten tuossa toisessakin viestiketjussa, riviasentaja (tai sellaisena esiintyvä) ei tunne edes perusasioita omasta ammattialastaan. Jos ei asentajaa uskalla laittaa yksin edes sukokeikalle pelkäämättä homman menevän vikaan, aletaan olla aika merkillisessä maailmassa. Toivottavasti et ole alan ihmisiä, koska sähkömiehen pitää tietää mihin korkeuteen pistorasian saa asentaa ja millä ehdoilla. Jos olet alan ihminen, opiskele asiaa kohdasta SFS 600 s. 582 kohta 813.3 Pistorasian asentaminen.
- tietosi
vts00x kirjoitti:
näitä asiantuntijoita maahamme syntyy???? Ihan kuten tuossa toisessakin viestiketjussa, riviasentaja (tai sellaisena esiintyvä) ei tunne edes perusasioita omasta ammattialastaan. Jos ei asentajaa uskalla laittaa yksin edes sukokeikalle pelkäämättä homman menevän vikaan, aletaan olla aika merkillisessä maailmassa. Toivottavasti et ole alan ihmisiä, koska sähkömiehen pitää tietää mihin korkeuteen pistorasian saa asentaa ja millä ehdoilla. Jos olet alan ihminen, opiskele asiaa kohdasta SFS 600 s. 582 kohta 813.3 Pistorasian asentaminen.
Kyllä olen sähköasentaja. Äläkä sinä yhtään epäile kykyjäni, kun et itse näytä mitään tietävän. Tätä pistorasian asennuskorkeutta olen kysynyt USEALTA sähkötöidenjohtajalta, kaikki ovat sanoneet että pistorasian asennuskorkeudelle EI OLE MUUTA KUIN LUMIRAJA. Edellytyksena on tietenkin vikavirtasuojaus, lapsisuojaus ja kotelointiluokka IP44. 40-50cm ulos asennuttuja pistorasioita on vaikka kuinka paljon ja käyttöönottotarkastukset on tehty. Esimerkiksi naapurillani on pistorasia n 40-50 cm maanpinnasta talon seinällä (ei ole minun asentama). Mitä itse olen nähnyt pistorasiat ovat uusissa rakennukseíssa ulkona n. 100-120 cm maan pinnasta. Jos olet kerta erimieltä, niin mikä on sitten se asennuskorkeus ulkopistorasialle? 1.7m ei enää päde uusiassa asennuksissa se on varmatieto. Kyllä on outoa että useat eri firmat tekevät sitten laittomia asennuksia.
- dsfökösdlfk
vts00x kirjoitti:
Käynpäs lukemassa kohdan välittömästi. Täällä on toisaalta ihmisiä kyselemässä joilla on oikeus tehdä, mutta ei taitoa esim. hieman eri alalla toissä kuin varsinainen talon rakennus (kuten minä). Tai oikeus jos tehdään itselle ja suoritetaan varmennustarkastus. Tämän takia on hienoa, että joku vastaa kysymyksiin viitaten standardeihin.
- sen pitäisi
roikalla sähkön kirjoitti:
sisältä ulostuonti ole kiellettyä? Jos teet sen reiän valmiiksi, niin ei sähkäriltä tosiaan kauaa mene kun asentaa vvsk pr:n ulos ja kytkee lähimpään pistorasiaan (voithan vetää sopivan mittaisen mmj:n ja kiinnittää sen ja sähkärille jäisi vain kytkennät)
tehdä, ja niin minäkin... reiät itse ja johtojen läpiviennit itse, sähkärille ei jää kuin kytkennät
- vts00x
tietosi kirjoitti:
Kyllä olen sähköasentaja. Äläkä sinä yhtään epäile kykyjäni, kun et itse näytä mitään tietävän. Tätä pistorasian asennuskorkeutta olen kysynyt USEALTA sähkötöidenjohtajalta, kaikki ovat sanoneet että pistorasian asennuskorkeudelle EI OLE MUUTA KUIN LUMIRAJA. Edellytyksena on tietenkin vikavirtasuojaus, lapsisuojaus ja kotelointiluokka IP44. 40-50cm ulos asennuttuja pistorasioita on vaikka kuinka paljon ja käyttöönottotarkastukset on tehty. Esimerkiksi naapurillani on pistorasia n 40-50 cm maanpinnasta talon seinällä (ei ole minun asentama). Mitä itse olen nähnyt pistorasiat ovat uusissa rakennukseíssa ulkona n. 100-120 cm maan pinnasta. Jos olet kerta erimieltä, niin mikä on sitten se asennuskorkeus ulkopistorasialle? 1.7m ei enää päde uusiassa asennuksissa se on varmatieto. Kyllä on outoa että useat eri firmat tekevät sitten laittomia asennuksia.
täysin syytön siihen, että kyselet vääriltä ihmisiltä... Hiukan ihmettelen, että tarkka standardin paikkakaan ei kelpaa? Itse kun olen noita ollut vuosikausia väsäämässä, aika usein tiedän mistä asiat löytyvät ja mitä niillä teksteillä tarkoitetaan. Minun puolestani voit laittaa pistorasiat miten hyvänsä, mutta minun tarkastuksistani ne eivät sitten välttämättä mene läpi. Jos touhuat pk-seudulla, on kohtuullisen iso riski olemassa, että juuri minä tulen arvioimaan lopputulosta. Se on yksi syy, miksi viitsin täällä näitä juttuja joskus kommentoida: hommat voisi tehdä oikein heti ekalla kerralla. Se 1,7 m:n sääntö on muuten täysin ennallaan, eikä mikään siinä ole muuttunut. Tällä kertaa saat itse ottaa selvää, milloin asennuskorkeudeksi on edelleen valittava vähintään 1,7 m.
- ...©
vts00x kirjoitti:
täysin syytön siihen, että kyselet vääriltä ihmisiltä... Hiukan ihmettelen, että tarkka standardin paikkakaan ei kelpaa? Itse kun olen noita ollut vuosikausia väsäämässä, aika usein tiedän mistä asiat löytyvät ja mitä niillä teksteillä tarkoitetaan. Minun puolestani voit laittaa pistorasiat miten hyvänsä, mutta minun tarkastuksistani ne eivät sitten välttämättä mene läpi. Jos touhuat pk-seudulla, on kohtuullisen iso riski olemassa, että juuri minä tulen arvioimaan lopputulosta. Se on yksi syy, miksi viitsin täällä näitä juttuja joskus kommentoida: hommat voisi tehdä oikein heti ekalla kerralla. Se 1,7 m:n sääntö on muuten täysin ennallaan, eikä mikään siinä ole muuttunut. Tällä kertaa saat itse ottaa selvää, milloin asennuskorkeudeksi on edelleen valittava vähintään 1,7 m.
"hommat voisi tehdä oikein heti ekalla kerralla" Miksi niitä standardeja ja tekstejä sitten yhtämittaa muutellaan, miksei niitä tehdä oikein heti ekalla kerralla jos kerran olet sormesi siihen soppaan sotkenut?
- HEPPPP
vts00x kirjoitti:
Asentelin juuri itselleni pistorasiat ulos 800 korkeuteen, koska olen tulkinnut uudet säännöt niin että ne saa asentaa alemmas kuin 1700, kele. No rasiat tulee tosin ohjattua kontaktoreilla, joten rasioissa ei ole virtaa kuin silloin kuin ne sinne erikseen määrätään. Tämä siksi, että vielä ei ole täysin selvää missä autoa tullaan pitämään ja autopistokkeen ohjausyksikkö tulee sisätiloihin. Olisikohan virkamiesten ja tarkastajien syytä tehdä niin selkeät kuvat asennuksista ettei niitä voi tulkita väärin? Esim. D1:n liitteeksi tai jonnekin verkkoon nähtäväksi. Alkaa itsellänikin loppua usko siihen kuinka voin tulkita standardeja.
- HEPPPP
HEPPPP kirjoitti:
Asentelin juuri itselleni pistorasiat ulos 800 korkeuteen, koska olen tulkinnut uudet säännöt niin että ne saa asentaa alemmas kuin 1700, kele. No rasiat tulee tosin ohjattua kontaktoreilla, joten rasioissa ei ole virtaa kuin silloin kuin ne sinne erikseen määrätään. Tämä siksi, että vielä ei ole täysin selvää missä autoa tullaan pitämään ja autopistokkeen ohjausyksikkö tulee sisätiloihin. Olisikohan virkamiesten ja tarkastajien syytä tehdä niin selkeät kuvat asennuksista ettei niitä voi tulkita väärin? Esim. D1:n liitteeksi tai jonnekin verkkoon nähtäväksi. Alkaa itsellänikin loppua usko siihen kuinka voin tulkita standardeja.
Nyt kyllä pitää kokeneempaa konkaria vts00x:ää kuunneella kriittisesti tästä asiasta. Eli ei minulla näytä olevan huolta jos Strömforsin määritelmä turvapistorasiasta pitää kutinsa SFS 600:n kanssa. (Minulla ei ole käsillä tuota SFS 5610) http://ecatalogue.schneider-electric.fi/ProductSheet.aspx?productId=544500&groupid=31555&navid=22120&navoption=1 "SFS 813.3 Pistorasioiden asentaminen ...noudatettava JOTAIN sauraavista tavoista: - käytetään turvapistorasiaa (ks. standardi SFS5610) - pistorasia asennnetaan vähintään 1,7m etäisyydelle lattiasta tms. seisoma-alustasta... Jos vts00x olet yhteydessä elimiin jotka standardeja uusii ja olet varma tulkinnastasi niin ota asia esille seuraavassa palaverissä.
- pistorasia on
vts00x kirjoitti:
turvasuluin varustettu ja vikavirtasuojalla suojattu,niin sen voi asentaa alle 1,7m korkeudelle!
- vts00x
...© kirjoitti:
"hommat voisi tehdä oikein heti ekalla kerralla" Miksi niitä standardeja ja tekstejä sitten yhtämittaa muutellaan, miksei niitä tehdä oikein heti ekalla kerralla jos kerran olet sormesi siihen soppaan sotkenut?
tätä EU-aikaa... Olemme sitoutuneet noudattamaan eurooppalaisia normeja, joilla on 4-6 vuoden ennalta sovittu päivitysväli.
- vts00x
HEPPPP kirjoitti:
Nyt kyllä pitää kokeneempaa konkaria vts00x:ää kuunneella kriittisesti tästä asiasta. Eli ei minulla näytä olevan huolta jos Strömforsin määritelmä turvapistorasiasta pitää kutinsa SFS 600:n kanssa. (Minulla ei ole käsillä tuota SFS 5610) http://ecatalogue.schneider-electric.fi/ProductSheet.aspx?productId=544500&groupid=31555&navid=22120&navoption=1 "SFS 813.3 Pistorasioiden asentaminen ...noudatettava JOTAIN sauraavista tavoista: - käytetään turvapistorasiaa (ks. standardi SFS5610) - pistorasia asennnetaan vähintään 1,7m etäisyydelle lattiasta tms. seisoma-alustasta... Jos vts00x olet yhteydessä elimiin jotka standardeja uusii ja olet varma tulkinnastasi niin ota asia esille seuraavassa palaverissä.
ihan oikein. Lapsisuojaamattomia pistorasioita käytetään kitenkin mm. autolämmityskoteloissa, joten niiden tulee sijaita yli 1,7 m korkeudessa tai kannet tulee pitää lukittuna. Se standardiviittaus tarkoitti siis lapsisuojattua rakennetta, joka on puhtaasti kansallinen standardi/vaatimus.
- vts00x
pistorasia on kirjoitti:
turvasuluin varustettu ja vikavirtasuojalla suojattu,niin sen voi asentaa alle 1,7m korkeudelle!
näin.
- Kif
Kyllä tuo lähtötilanne "roikalla seinän läpi" kuulostaa siltä että jättäisin sähkömiehelle KOKO homman. Nimim. Joitakin kymmeniä kilometrejä kaapelia ilman lupia vetänyt; vaan ainuttakaan en kytkenyt itse.
- mA
Moi. Äläpä laittele mitään "rasioita" Maallikko saapi duunata vabbaasti suojaluokan 0 ja 1 vaikkapa jatkojohtoja. Siis johtoja ei rasioita kiinni seinään. Muistakaa Sähkö saattaa TAPPAA.
- ammattilainen
Taitaa olla helpomi ottaa suoraan sähköpääkeskuksesta, siellä voi olla valmiina pistorasioita.
- Ip 68 tietää taas
Niin maallahan isännät tekee kaikki sähkötyöt itse.
Kerran yksi isäntä kehui ostaneensa kirppikselta halvalla jatkojohdn.
Kerroin että kannataa mitata toimiiko suoja maadoitus, isäntä tokaisi , hyvin on jatkojohto toiminut ? - Samaa aihetta jatkuu
Paljonko on jakorasian korkeus ulkoseinällä kun maakaapeli on liian lyhyt ja loppu mennään pintana mmj ja millainen fiksu jakorasia pintaan kun siitä lähtee pistorasialle, ulkovaloille ja pumpulle omat vaiheet?
Mmj pistorasialle pintana ja muut jatkuu jakotasialta takaisin maahan maakaapelilla.- tarkoituksenmukainen
Korkeus on se, mihin sähköasentajan mielestä se on hyvä laittaa. Toistaalta sama asentaja kyllä valitsee maakaapeliksikin sen verran pitkän, ettei sitä tarvitse seinässä jatkaa.
- tukevahkoa metallist
Jotain muita kun ap9 ja ap10 ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760