Parhaat Penkit mielestänne ??

--missä autossa--

Itse olen monia autoja testannut vuosien varrella ja ainut auto joka on tarjonnut täydellisen ajoasennon ja ergonomian on 5-sarjan BMW sporttipenkeillä. Auto oli 2007 vuodelta ja malli taisi olla 530d. Mikään muu auto ei ole vielä antanut täydellistä ajoasentoa 189cm:lle ja 91 kiloiselle vartalolleni. Kertokaahan muut hyviä jakkaroita mielestänne.

62

9279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoissa

      Saab 99 - 900 - 9000. Isot Volvot. Kaikissa suhteellisen miedosti ja ei-näyttävästi muotoiltu mutta jonkinverran pintapehmeä istuin riittävällä ristiseläntuella, jolloin miellyttävä monenkokoisille ihmisille. Samoin takaistuin ilman jyrkkiä muotoja mutta sopivan pehmeä. Esim. Saab 9000:n veroista takaistuinta on vaikea löytää muista merkeistä.

      • Istuimia

        Aikanaan tykkäsin minäkin saabin penkeistä, ne olivat parhaimpia mitä olla voi. Nyt kun selkä on ollut pian 3 vuotta paskana, niin edes saabin penkki ei ole enää hyvä istua. Luultavasti jossakin vaiheesa joudun teettämään mittatilaustyönä autooni sellasen penkin, että voin sillä ajella.


    • jotka tekevät

      penkin juuri sellaiseksi kuin haluat. Autotehtaat eivät pääse lähellekään niitä, edes sportti -tai ergonomiapenkeillään. Suomessakin useita valmistajia.

    • Top 3.

      1. VW Passat CC:n sportpenkit 2. VW Golf R32 3. Mitsu Evo 9

    • Anti-tuning

      Tuo aikoinaan omistamani II-koppainen GTI Golf jäi mieleeni oikeastaan ainoastaan ernomaisten penkkien takia.

      • silloin joskus

        oli parhaasta päästä.


      • vaan ruotsalaiset
        silloin joskus kirjoitti:

        oli parhaasta päästä.

        Volvo 140, 240, 740 jne sekä uudemmatkin mainiota. Samoin ruotsalais-Saabit. Isohko mutta ei kovin näyttävästi muotoiltu istuin. Pintapehmeä jolloin tukeva erikokoisille ihmisille. Selvä ja säädettävä ristiseläntukialue. Saksalaismalliset kovat penkit voivat olla hyvät jos on itse juuri sille penkille oikean kokoinen. Mutta ei muille. Ei, ei, ei. Itselläni nyt saksalaissukuinen auto jossa pitäisi olla hyvät penkit. Mutta kun olen hoikanlainen, selkänojan sivutukiin on tyhjää senttitolkulla. Niinpä huomaan tottuneeni vinoon istuma-asentoon jossa nojaan vasemman puolen sivutukeen. Ruotsalaisissa istuin ikäänkuin imaisi itseensä hoikankin ryhdikkäästi keskellä istuinta. Eikä ruotsalaisetkaan liian velttoja olleet pitkilläkään matkoilla. Paljon olisi saksalaisilla ym. oppimista esim. Saabilta tässä asiassa. Todella paljon.


      • 760 TD
        vaan ruotsalaiset kirjoitti:

        Volvo 140, 240, 740 jne sekä uudemmatkin mainiota. Samoin ruotsalais-Saabit. Isohko mutta ei kovin näyttävästi muotoiltu istuin. Pintapehmeä jolloin tukeva erikokoisille ihmisille. Selvä ja säädettävä ristiseläntukialue. Saksalaismalliset kovat penkit voivat olla hyvät jos on itse juuri sille penkille oikean kokoinen. Mutta ei muille. Ei, ei, ei. Itselläni nyt saksalaissukuinen auto jossa pitäisi olla hyvät penkit. Mutta kun olen hoikanlainen, selkänojan sivutukiin on tyhjää senttitolkulla. Niinpä huomaan tottuneeni vinoon istuma-asentoon jossa nojaan vasemman puolen sivutukeen. Ruotsalaisissa istuin ikäänkuin imaisi itseensä hoikankin ryhdikkäästi keskellä istuinta. Eikä ruotsalaisetkaan liian velttoja olleet pitkilläkään matkoilla. Paljon olisi saksalaisilla ym. oppimista esim. Saabilta tässä asiassa. Todella paljon.

        Minulla oli aikoinaan Volvo 760 turbodiesel, eikä minusta sen penkit erottuneet sen paremmin hyvässä kuin pahassakaan mistään muusta autosta. Siinä oli kyllä nahkaverhoilu, mutta silti.


      • ehkä pilasi
        760 TD kirjoitti:

        Minulla oli aikoinaan Volvo 760 turbodiesel, eikä minusta sen penkit erottuneet sen paremmin hyvässä kuin pahassakaan mistään muusta autosta. Siinä oli kyllä nahkaverhoilu, mutta silti.

        sen penkin. Itse en koskaan enää tule hankkimaan autoa jossa nahkajakkarat. Yksi riitti vaikka olikin nahkapenkkien aatelia niin mielestäni IHAN PASKA.


    • Ford

      Bemun sportit on tosi hyvät. Audi S4:n Recarot oli myös loistavat. G-mallin Astra Eleganceen tilaamani sport-penkit palauttivat uskoni selkäviasta toipumiseen. Huikea parannus Citroen Xsaran jälkeen. Olen 192 cm pitkä, mielestäni kunnon istuimessa pitää olla säädettävä reisituki ja riittävästi kokoa ja kovuutta. Ihme homma että laatuautoissakin kunnon penkit ovat lisävarusteita.

    • testattu

      Volkswagen-konsernin valmistamista autoista löytyy yleisesti ottaen parhaat istuimet. Tekniikan Maailma (TM 7/2007) vertasi 20 eniten myydyn auton kuljettajan tilat ja samalla arvosteltiin myös istuimet. Ainut kympin arvoinen kuljettajan istuin oli Passatissa ja ysin penkkejä oli vain Octaviassa, Golfissa ja Ford Focuksessa. Kaikissa muissa oli jotain puutteita.

      • Ford

        Passatin istuin saattoi olla porukan paras mutta ei sekään kovin hyvä ole. Ysi olisi oikea arvosana, kuin myös Golfille. Ocu ja Focus ovat peruspenkeillä kasin arvoisia. Saa olla eri mieltä, kyseessähän on makuasia. Sitikka on kuitenkin paska.


      • nyt...
        Ford kirjoitti:

        Passatin istuin saattoi olla porukan paras mutta ei sekään kovin hyvä ole. Ysi olisi oikea arvosana, kuin myös Golfille. Ocu ja Focus ovat peruspenkeillä kasin arvoisia. Saa olla eri mieltä, kyseessähän on makuasia. Sitikka on kuitenkin paska.

        Passatin ja Golfin normi vai sporttipenkkejä?


      • todella penkki
        nyt... kirjoitti:

        Passatin ja Golfin normi vai sporttipenkkejä?

        Kävin testaamassa viime viikonloppuna. Arvosanani 6 koska selkänoja niin suora pystysuunnassa että ei tue ristiselänaluetta omalle selälleni ollenkaan. Eikä ristiseläntuen säätöä edes kuskin penkissä. Vertailuna saman konsernin Octavia saa 9 vakiopenkeilläkin juuri ristiselän alueen ja ristiselän säädön ansiosta (ja on myös pelkääjän penkissä).


      • Ford
        nyt... kirjoitti:

        Passatin ja Golfin normi vai sporttipenkkejä?

        Sportti lähentelee kymppiä


      • on istuimia

        Volkkareitten penkeissä en voinut pitkää matkaa istua terveenäkän, saati sitten nyt kun terveys on mennyt. Noo aikanaan kuplavolkkarilla tuli ajeltua ja kyllähän niillä jakkaroilla istui ja niistäö pääsi poiskin samoin fiat 600, mutta silloin autojen penkit olivatkin valmistettu ihan toisella tapaa. Ja silloin nuorena ehkä riitti kunhan oli auto, jolla pääsi liikkumaan


    • Comfortline

      Kaikkia en ole tietenkään testannut mutta parhaat viime aikoina testaamistani löytyivät uudesta Golf Variant Comfortlinesta.

      • minultakin

        Ja myös hantin penkki on yhtä hyvä kuin kuskin koska siitäkin löytyvät ristiseläntuen säätö sekä korkeussäätö.


    • epäonnistuneita

      Kuppimaiset sivutaitokset ovat epämukavat, hartiat nojaavat kuin ränniin.

      • Ford

        Kokemuksesi sporttipenkeistä vaikuttaisi olevan Hondasta peräisin. Ei hartiakorkeudella pidä olla voimakasta sivutuentaa. Penkin perusmuoto ja riittävät säädöt tekevät hyvän istuimen. Peruspenkeissä on ajateltu lähinnä helppoa autoon menoa ja poistumista. Ainakin isoille miehille sporttipenkki on aina paras vaihtoehto. Monissa uusissa autoissa niitä saa vain paketissa joittenkin 20-tuumaisten vanteiden ja lasketun alustan kanssa, mikä on aivan idioottimaista.


    • jenkkiraudoissa

      on parhaat sohvat

    • asiasta

      on aivan turha kiistellä. Ihmiset ovat erikokoisia ja erilaisilla mieltymyksillä varustettuja, yksi tykkää äidistä, toinen isästä:) joten julistan jokaisen autonpenkin jollekin parhaaksi.

      • Ford

        Jotkut olettavat että pehmeät jenkkityyliset sohvat ovat parhaat ja sitten ihmettelevät kaikenlaisia selkä- ja lonkkavikoja. Penkin pitää olla tukeva ja oikein muotoiltu.


      • Impala -65
        Ford kirjoitti:

        Jotkut olettavat että pehmeät jenkkityyliset sohvat ovat parhaat ja sitten ihmettelevät kaikenlaisia selkä- ja lonkkavikoja. Penkin pitää olla tukeva ja oikein muotoiltu.

        kyllä letukan penkit on yhdet parhaista. Riippuu ihan käyttötarkoituksesta nääs.
        Vaakamamboon et parempia henkilöautoista löydä


    • on hyvät

      esim. Mersedes uudemmat E ja S, Jaguar, uusi Citroen C5, Vag sähkömallit, Bmw, opel in.. no siinä pääosin.

      • Toyotan WIL on...!!.

        todistetusti todettu parhaimmat penkit,samoin WHIPS!.


      • RR-Lady
        Toyotan WIL on...!!. kirjoitti:

        todistetusti todettu parhaimmat penkit,samoin WHIPS!.

        Mukavimmat penkit on Rolls-Roycessa, koska se on ainoa auto, jossa selkäni ei kipeydy pitkälläkään matkalla. Penkit ovat mukavat ja niissä on monipuoliset säädöt.


      • Ford
        Toyotan WIL on...!!. kirjoitti:

        todistetusti todettu parhaimmat penkit,samoin WHIPS!.

        WHIPSistä (mikä se sitten lieneekään:)) voit aloittaa uuden keskustelun.


      • on koirarotu
        Ford kirjoitti:

        WHIPSistä (mikä se sitten lieneekään:)) voit aloittaa uuden keskustelun.

        vai oliko se mopsi, en nyt muista. No sit toi whips on niskan heilahdussuoja peräänajotilanteissa (niskatuki työntyy kohti niskaa eteenpäin). Ehdottoman tarpeellinen niskavammojen estäjänä


      • Ford
        on koirarotu kirjoitti:

        vai oliko se mopsi, en nyt muista. No sit toi whips on niskan heilahdussuoja peräänajotilanteissa (niskatuki työntyy kohti niskaa eteenpäin). Ehdottoman tarpeellinen niskavammojen estäjänä

        Sehän on vakio lähes kaikissa uusissa autoissa. Volvokuskit perustelevat hankintaansa usein kaikenlaisilla oudoilla kirjainyhdistelmillä (whips, sips jne.) joiden merkitystä eivät itsekään tiedä:) Vaakamamboautoksi voin jenkin kelpuuttaa mutta matkakäyttöön siitä ei ole.


      • Vanhakeksintö
        on koirarotu kirjoitti:

        vai oliko se mopsi, en nyt muista. No sit toi whips on niskan heilahdussuoja peräänajotilanteissa (niskatuki työntyy kohti niskaa eteenpäin). Ehdottoman tarpeellinen niskavammojen estäjänä

        Eurooppalaisten keksintö vuosikymmeniä sitten jolle Tohjo on keksinyt hienon englanninkielisen lyhenteen.


    • paksuplyyshiset

      Taannoin omistamassani galantissa oli ehdottomasti parhaat koskaan istumani penkit. Sopivan pehmeät ja ennenkaikkea paksu plyyshi verhoilumateriaalina teki niistä todella mielyttävät istua. Tämä ei ollut vain oma huomioni, vaan lähes jokainen joka autoon istui mainitsi asiasta.
      Tähän kun lisää sen, ettei alustaa ollut viritetty äärimmilleen, vaan oli selvästi mukavuuspainotteinen, oli tuo ehkä mukavin auto mitä mulla on tähän mennessä ollu.
      Nykysin autoista tehhään järkijään liian urheilullisia minun makuuni, mutta tähän täytynee jatkossa vain tottua.

    • Von Nystadt

      Kaikkia en ole tietenkään kokeillut,mutta ns. "kansanautoista" Saabia parempaa on kyllä vaikeaa löytää jos istuimista puhutaan. Ihan 99:stä tämänpäivän malleihin.
      VW ja Audeissa on myös hyvät, mutta ainakin vakiomalleissa hieman kovahkot.

      Ei tietenkään sovi unohtaa Renault Lagunaa ja muinoisessa Citroën Xantiassa matkusti myös mielellään.
      Yksi merkki mikä on yllättänyt on halppisauto Fiat, farmari-Stilon jakkarassa viihtyy pidemmänkin matkaa.

      Mutta: SAAB.

      • hyvät

        Äsken ajoin Chevrolet Trans Sportilla yhtä soittoa 470 km eikä tuntunut vielä missään. Säätyy sähköllä ja siinä on mukava kyynärnoja. Kerran ajelin vanhalla bussilla 7 tuntia putkeen, siinä oli sellainen bremsey penkki, tosi hyvä istua.

        Huonoin on mersussa, sadan kilsan jälkeen se on tauon paikka.


    • Iltalehdessä

      Tämän päivän Iltalehdessä on lainattu jonkun espanjalaisen autolehden istuinvertailua. Kyseessä oli pienet ja keskikoiset autot, pienissä paras taisi olla Clio ja pykälää isommissä uusi Mazda 3. Mazdassa varsinkin takaistuin sai kiitosta kahden hengen kuormalla.

      • Ford

        Kyseisessä testissä ei verrattu istuimia ajotilanteessa:)


    • on muuten oiket

      istuimet, saunassa ja kesämökin katoksen alla meillä on penkit .
      Jos setä ei sitä tiedä että katsastuksesta ei mene läpi millään penkeillä.

    • on muuten oiket

      istuimet, saunassa ja kesämökin katoksen alla meillä on penkit .
      Jos setä ei sitä tiedä että katsastuksesta ei mene läpi millään penkeillä.

    • Kakkosessa
    • Kansanautoilija

      Aivan ehdottomasti paras istuin minun autoista oli Warressa. Se pesi aivan mennen tullen mm. Mossen ja Ladan.

    • Reporankas

      Minä tein aikoinaan koulussa penkin, niin siitä tuli niin hyvä, että piti oikein näyttelyissä kuletella. Onneksi hain patentin. Nyt niitä on ympäri kylän ja kylien, jopa ulkomaillakin.

    • MBC2504-matic

      Mersuni ortopediset istuimet ovat parhaat mahdolliset. Kaikki säädöt toimivat sähköisesti.,

      • Koppimopo

        Lienevät Recarot.
        Hankin omaan autooni Recarot kaikilla herkuilla.
        Tosin vain kuskille.
        Kuskin ja istuimen koko pitää sopia toisilleen.
        Valitettavan hinnakas ostos.


    • VanhaKerpele

      Tää kuppipenkkivillitys lienee syntynyt siitä kun autolehdet aina vinkuu reisituen puutteesta. Ja nyt sitten joka autossa on sellaiset penkit että reisiä painaa pitkillä matkoilla eikä veri kierrä. Selkänojatkin on pitänyt kouruttaa ettei vaan olisi mukava ja rento istua. No kääpiöille on sama onko kuppia enemmän tai vähemmän mutta jos on ahterissa tai selässä hieman leveyttä niin ei tahdo mukavaa autoa löytyä. Jopa sitikka on lähtenyt tähän kuppipenkkivillitykseen, stana.

      • c5-kuski

        Jep uudessa sitikassa törkeän huonot penkit. Vanhassa mallissa oli todella hyvät, mutta uudessa tosi surkeat, aivan liian kovat ja niskatuki liian takana. Lisäksi reisituki painaa jalkoja, pitäisi olla ihan riisitikut jalat, jotta sopisi. Valitettavasti auto menee vaihtoon umpisurkeiden penkkien vuoksi. Auto lienee tehty "kuivan kesän oraville".


    • Jsjsjsj

      Aina on volvo paras penkeissä ja kaikessa

    • fcvbjmj

      Saabien penkit, kuten muukin auto parasta luokkaa.

    • Laatokka1200

      Lada 1200 L:n keinonahkaiset penkit vau. Latukalla kun lähti ajelemaan parinkymmenen asteen pakkasella niin ei todellakaan alkanut nukuttamaan vaikka autoon lämpöä pukkasinkin. Penkit olivat yhtä mukavat, kuin kylmät ja kovat kuin puiset puistonpenkit. Ai parhaat, no ei todellakaan, ehkä paskimmat mitä olivat ja vielä legendaarisen huono ajoasento kaupanpäälle.

    • Sdias

      En ole viimeiseen viiteenkymmeneen vuoteen kärsinyt huonoista lenkeistä koska voimistelen aina vähän noita keskivartalon lihakdia.. Ei tarvitse erikoispetejä, erikois-tv-tuoleja eikä erikois-autonistuimia.

      Ainoa auto jolla edes on juolahtanut mieleen koko penkkiasia oli joku pikkujapsi jolla jouduin pitkää taivalta taittamaan, se oli kova mutta silti puutui peffa muutaman sadan kilsan välein.. Ehkä se oli joku vireystilaominaisuus tyyliin Safe Driving Interval Alarm System SDIAS jolla joku höynäytetään ostamaan auto: perse pakottaa tauolle.

      • Leikkuuta

        peräpukamasi hyvä mies. Nimettömänä olisit voinut tunnustaa suoraan koska täällä joku aina huomaa todellisen syyn. Auton istuimista puheenollet meidän iskän -71 Volvo 142 DL:ssä oli erinomaiset penkit, samoin myöhemmin -93 Volvo 960:ssä jossa oli todella miellyttävät plyyshipenkit. Ajettiin tuhannen kilometrin pätkiä Lappiin kesällä ja talvella useimmiten melkein yhtäsoittoa eikä tuntunut missään. Lisäksi molemmissa hyvä lämmityslaite ja isommassa ilmastointiautomatiikka, vakionopeussäädin ym ym.


    • 4ert56hgeew

      Kun on koeajanut monia autoja niin vaikka pikkuautossa olisi tilaa vaikka minkälaiselle penkille niin ihmetyttää se että miksi auto pitää pilata täysin sen penkin takia.
      Yhtälailla pieneen autoon menee isompi penkki kuin pienikin penkki, ei se pieni auto niin pieni ole kuitenkaan.

      Todella monissa autoissa ei ole minkäänlaista alareisitukea penkissä. Jonkinlainen tuki löytyy kun nostat penkkiä ylös mutta pitkänä kuljettajana niin en mä voi penkkiä kovin paljoa ylös nostaa koska se pilaa kaiken muun sitten. Surkeimmissa tapauksissa penkin ylös nostaminen tarkoittaa sitä että tuulilasin yläreuna tulee jo silmien eteen, enkä mä ole "kuin" 190cm pitkä. Voi vaan kuvitella että jos olisi iso perse niin istuisi vieläkin korkeammalla.

      Suurimmassa osassa autoissa sivutukea ei saa mistään.
      Vasemmalle sivutukena toimii ovi tietysti kun nojaa siihen kädellä mutta miksi keskitukea saada korkeammaksi että voisi lepuuttaa kättään siinä.

      Kyllä nää aika kompromisseja on, ei edes raskaankaluston autoissa aikanaan osattu tehdä kuljettajan paikkaa kunnolliseksi. Itse kun olen pitkä kuski niin pitä pitää penkki ihan alhaalla aina ja toinen kuski taas oli sellainen pätkä että sen pitä laittaa penkki etuviistoon alas että yltää jalat polkimille, eikä hänkään nyt mikään poikkeavan lyhyt edes ollut.

    • UseimmatToimii

      Citroënin penkit on mukavimmat. Ja alla mukava, hyvä jousitus.

      Mutta kyllä terveellä selällä ajaa penkillä kuin penkillä.

      Skoda Fabian penkki Helsinki - Pyhä reissulla puuudutti persauksen, mutta olihan siinä jo matkaa.

    • kolmekakaraajarakkikans

      Kummallista kyllä ehkä parhaat penkit olen löytänyt rättäreistä, nimenomaan alle -76 versioista. Se on semmonen verkkokassi jot on ihan sama kui siin rötköttää joten asentoa voi vaihtaa. 1832 km. silmil on ennätys.

    • etupenkinpoika

      St220 Mondeon Recaron penkit on tukevat ja sopivan kovat istua pidempiäkin matkoja! Myös uuden mondeon nahkajakkarat on hyvät. Takapenkeistä ei kokemusta..

    • vanhathyvät

      Hyviä penkkejä listattaessa pitäs ottaa mukaan kestävyys. Ei ole hyötyä penkistä, joka uutena hyvä mutta pari vuotta vanhana kelvoton. Mersun penkit varmaan hyviä uutena mutta jo viiden vuoden iässä aika linttania. Itsella ollut jo parikin sellasta 6 vuotta vanhaa mersua ja ihmeen huonot penkit 150-200 tkm ajettuna. Positiivinen yllätys taas Opel Omegan penkit jotka 250 tkm ajettuna ihmeen tukevat edelleen. Saabin penkit olleet aika hyviä vielä 200 tkm ajettuna mutta ei vissiin Saabia enää valmisteta siinä ideologiassa kuin ennen.

    • volvoasuosittelen

      volvo s40 2000 penkit parhaat missä olen istunut. Ei puudu perse eikä selkä 400km ajon jälkeen,hyvät penkin säädöt vain korkeuden säätö uupuu.
      Paskimmat penkit on olleet tähän mennessä passat 3b,15 km jälkeen oli pakko nousta autosta venyttelemään. Omituisimmat penkit fiat stiilossa ihmeellinen möykky keskellä selkä nojaa jota ei saa edes säätämällä pois.

      Parhaat ajonautinnot saa sellaisilta penkeiltä missä voi rennosti loikoilla kuin sohvalla.

    • minusta.on

      Parhaimmat penkit Audi Q3.

    • Tila_ratkaisee

      Joskus 80-luvulla ihastuin Saabin istuimiin, vaikkakaan en muuten itse autoon. Eikä sen jälkeenkään ole mikään penkki sopinut minun perseelleni niin hyvin kuin 900-Saabin.

      Opelissa oli hyvät istuimet, enkä moiti Volvojakaan, joista on satojen tuhansien kilometrien kokemus, mutta aivan yhtä hyvää ei ole löytynyt. Mersussa istuminen on kärsimystä, kun jostain puristaa ja painaa koko ajan. Nyt minulla on viitosbemari ja ilmeisesti siitä saa säätämällä kohtuullisen, vaikka tuntuma onkin kovanlainen.

      Tärkeintä ovat kuitenkin riittävät säätövarat, jotta iso mies mahtuu istumaan. Jalat koukussa tai ratti sylissä on tympeää olla hyvälläkään penkillä.

    • bmwpenkit

      En ole yhtään bmw intoinen.
      Mutta bmw 330e m-sport alcantara penkit olivat hyvät, mukavat ja kangas oli kivan tuntuista.

    • mesetin

      Koulupojat kirjoittelevat kun "sporttipenkkejä" kehutaan.
      Ison Volvon ja S-mersun sähköpenkit sopivat aikuisille.

    • Kuitenkin_parempi

      IKEAsta sain parhaat penkit. On mukavat.

    • Penkissä

      Paras penkki on päin pyllyä.

      Nautin parhaiten amerikkalaisten ja ranskalaisten ajotuntumasta, sekä penkkeineen, että - jousituksineen, sillä selkärangan välilevyt eivät ole tarkoitettu osaksi ajoneuvon jousitusta.

      Kovilla penkeillä "tuntuma" pysyy jatkuvasti huonona pitkilläkin matkoilla, mutta pehmeäjoustoiset istuimet antautuvat mitä erikoisimmiksi istuinkokemuksiksi vrt. wc-istuin tms.

      Ja ei kun penkittämään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2921
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2204
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1047
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      763
    Aihe