Olen ainoa lapsi. Toinen vanhemmistani kuoli viime vuonna. Toinenkin heikossa kunnossa. Hän on sanonut, että voi siirtää hänen tililtään rahoja omalleni, niin ettei tule veroja niin paljon maksettavaksi. Mutta, nuuskiiko verottaja, mihin perukirjassa mainitut varat ovat hävinneet? Minun lapsilleni voisi tietysti testamentata jotakin, niin se pienentäisi minun osuuttani. Hankalaa, kun ei haluaisi valtion mustaan aukkoon heittää rahoja.
Miten minimoida tuleva perintövero?
21
1734
Vastaukset
- putte
Kysymyksesi aiheuttaa niin paljon kysymyksiä, ettei siihen voi vastata. Ainoana lapsena olet ainoa perillinen (ellei testamenttia), joten perukirjan varat ovat sinun, ja lienet niistä veron jo maksanut. Yleisesti ottaen voisi vielä sanoa, että perintövero on niin pieni, ettei sen edelleen pienentämiseksi kannata yleensä nähdä vaivaa.
- aaasssaaaaa
verottaja kuinka tarkasti ensin kuolleen vanhemman perukirjan ja vertaa sitä toisen vanhemman jälkeen tehtyyn? Ja perintövero on pieni, jos sitä perittävää käteistä ja realisoitavaa on paljon, mutta kyllä vitsit on vähissä, kun kaikki käteinen menee veroihin.
- dasng
Sen osalta, mitä olet perinyt jo edesmenneeltä vanhemmaltasi, verosuunnittelu on myöhäistä. Jos perintöveroja siltä osin ei ole vielä määrätty maksuun, niin pian on tulossa kuitenkin. Elossa olevan vanhemmankaan ei kannata lahjoittaa sinulle, sillä lahjaverovelvollisuus pätkähtää huomattavasti alemmasta summasta kuin perintöverovelvollisuus. Muistathan, että tällä "valtion mustalla aukolla" kustannetaan mm. lapsillesi ilmainen peruskoulutus.
- muallikko
Edellä jo hyviä vastauksia ja todellakin rintaperillisen perintövero on 19999 euron ylittävältä osuudelta vain 7-16 prosenttia. Kädestä käteen rahojen siirron tutkiminen ja näyttö ei ehkä muutamasta tonnista laukea, mutta se on laitonta. Veroton lahja 3999 euroa sinulle voi tulla verotettavaksi perintösi yhteyteen jos vanhempasi kuolee kolmen vuoden kuluessa lahjan antamisesta. Mikäli elinaikaa voisi olla yli kolme vuotta ja päädytte lahjaan, niin laitata lahjakirjaan määräys, että lahja ei ole ennakkoperintöä. Isomman lahjan osalta tällä on rahallista merkitystä kun em. 3v hoituu. Muuten lahja menee ennakkoperintöna yhteisverotettavaksi. Vanhempasi voi lahjoittaa verottomana mainitun summan jokaiselle lapsellesi. Perehdy säästövakuutukseen, koska niissä muistelen verottomaksi noin 10000, mutta en muista onko niissäkin se kolme vuoden elinaika ongelmana.
- aaaaaaaassssssssaaaaa
mustaan aukkoon ne perintöverorahat menevät, niin ok. Mutta kun toisen vanhempani jälkeen maksoin 18000, vaikka rahaa ei ollut paljoa, onneksi säästössä sen verran, että sain verot pois. Toinen vanhempani asuu kiinteistöä, jolla verottajan mielestä oli suurikin arvo, vaikka todellisuudessa se on huonokuntoinen eikä tonttikaan ole ihmeellinen. Valitus ei mennyt läpi. Toisella vanhemmalla on jonkun verran pankkitilillä rahaa. Ne ynnä kiinteistön puolikas jäävät minulle. Ja niistä on maksettu jo moneen kertaan veroja, ihan hölmöä touhua.
- leski saa tehdä
aaaaaaaassssssssaaaaa kirjoitti:
mustaan aukkoon ne perintöverorahat menevät, niin ok. Mutta kun toisen vanhempani jälkeen maksoin 18000, vaikka rahaa ei ollut paljoa, onneksi säästössä sen verran, että sain verot pois. Toinen vanhempani asuu kiinteistöä, jolla verottajan mielestä oli suurikin arvo, vaikka todellisuudessa se on huonokuntoinen eikä tonttikaan ole ihmeellinen. Valitus ei mennyt läpi. Toisella vanhemmalla on jonkun verran pankkitilillä rahaa. Ne ynnä kiinteistön puolikas jäävät minulle. Ja niistä on maksettu jo moneen kertaan veroja, ihan hölmöä touhua.
pesänselvityksen jälkeen omilla rahoillaan mitä haluaa. Ei verottaja siihen voi puuttua, paljonko leski saa omaa rahaansa elinaikanaan käyttää. Joten, jos rahaa leskellä on, haluaa sitä jotenkin lapselleen antaa, niin antaa, mutta siten, että vaikka pankkilokeroon. Verottaja voi nimittäin sitä alkaa selvittää, miten tilillesi on tullut rahaa, joka ei esim. ole mahdollista palkkatuloihisi huomioituna. Itse laittaisin pankkilokeroon, kirjekuoreen nimi, postimerkki ja kirjakaupasta sinettivahaa. Kuori kiinni ja vain kirjeen haltija voi sen avata tai kellä on lupa tallelokeroon. Näin teimme äitini eläessä. Ongelmia ei ollut. Mutta - kirjekuorta, joka on tietylle henkilölle osoitettu, ei saa avata, jos postimerkki on vielä kiinnitetty. Jos rahansaaja on lapsensa, tallelokero lapsen nimiin jne. Lesken kuoltua, ei verottaja vaadi lapsen tallelokeroa tutkittavaksi, vaan kuolleen lesken tilit ja omaisuus perukirjaan.
- nix nax
>>rintaperillisen perintövero on 19999 euron ylittävältä osuudelta vain 7-16 prosenttia.
- aaaaasssssssssaaaaaaaaaa
nix nax kirjoitti:
>>rintaperillisen perintövero on 19999 euron ylittävältä osuudelta vain 7-16 prosenttia.
kuollut 2009.
- miten mahdollista?
aaaaaaaassssssssaaaaa kirjoitti:
Perintösi määrä on ollut 100.000-150.000 ja valitat 18.000 yksikön verosta. Ehkä on leskelle vielä jäänyt hallintaoikeus, jolloin jäämistö ollut vielä huomattavasti arvokkaampi. Sitten toisen vanhemman jälkeen uusi samankokoinen potti. Rahaa on niin paljon, ettei tarpeille taivu, ja onko niistä jopa moneen kertaan maksettu veroa?
- aasssaaa
miten mahdollista? kirjoitti:
Perintösi määrä on ollut 100.000-150.000 ja valitat 18.000 yksikön verosta. Ehkä on leskelle vielä jäänyt hallintaoikeus, jolloin jäämistö ollut vielä huomattavasti arvokkaampi. Sitten toisen vanhemman jälkeen uusi samankokoinen potti. Rahaa on niin paljon, ettei tarpeille taivu, ja onko niistä jopa moneen kertaan maksettu veroa?
Vanhemmat ovat olleet tavallisia työtätekeviä ihmisiä ja tuon tönön ostaneet säästöillään. Kaikesta saamastaan ovat veroja maksaneet. Pienet perinnöt ovat omien vanhempiensa jälkeen saaneet, niistä ovat maksaneet veroa. Ovat eläneet säästeliäästi, että jälkikasvulle jää jotakin. Kuulostaahan se hienolta, että minulla on osuus omakotitalosta, jonka arvoksi on arvioitu vaikka mitä, ottamatta huomioon talon oikeaa kuntoa ja varustetasoa... Toisella vanhemmalla ei ole hallintaoikeutta. Ja kyllä minä kehtaan marista tuosta verosta. Rahaa minulla ei nääs ole pennin hyrrää sen maksamisen jälkeen. Omaisuutta juu, mutta sitä ei voi myydä, kun toinen vanhempi asuu tönössä osan vuotta ja saakin asua. Ja toivon, että hän käyttää rahansa vaikka pokeriin tai lottoon tai rahiksen peleihin.
- nix nax
aaaaasssssssssaaaaaaaaaa kirjoitti:
kuollut 2009.
>>Niin, jos perinnönjättäjä on kuollut 2009.
- tystä
En ole vissiin hiffannut koko juttua, mutta miksi ihmeessä ennakkoperinnön pitäisi olla lahja? Kirjoitat, että muuten lahja menee ennakkoperintönä yhteisverotettavaksi. Parempihan se niin on. Jo suoritetttu lahjaverohan vähennetään perintöverosta täysimääräisesti.
- nix nax
tystä kirjoitti:
En ole vissiin hiffannut koko juttua, mutta miksi ihmeessä ennakkoperinnön pitäisi olla lahja? Kirjoitat, että muuten lahja menee ennakkoperintönä yhteisverotettavaksi. Parempihan se niin on. Jo suoritetttu lahjaverohan vähennetään perintöverosta täysimääräisesti.
...ole hiffannut. >>miksi ihmeessä ennakkoperinnön pitäisi olla lahja?>Kirjoitat, että muuten lahja menee ennakkoperintönä yhteisverotettavaksi. Parempihan se niin on. Jo suoritetttu lahjaverohan vähennetään perintöverosta täysimääräisesti.
- perintö
nix nax kirjoitti:
...ole hiffannut. >>miksi ihmeessä ennakkoperinnön pitäisi olla lahja?>Kirjoitat, että muuten lahja menee ennakkoperintönä yhteisverotettavaksi. Parempihan se niin on. Jo suoritetttu lahjaverohan vähennetään perintöverosta täysimääräisesti.
Kappas vain, nyt osasin laskea minäkin. Kiitos.
- nolla prossaa,
kun kieltäydyt perintöosuudesta! Tietenkin oikein ja pätevästi.
- eri mies
kysymykseen sisältyi olettamus että perintö kyllä, vero ei. Mutta eihän puusilmä sitä huomaa.
- saada...
eri mies kirjoitti:
kysymykseen sisältyi olettamus että perintö kyllä, vero ei. Mutta eihän puusilmä sitä huomaa.
...ja kulut hoitakoot muut ihmiset. Ilmaiset yhteiskunnan palvelut kyllä kelpaavat! Mistä sinunlaisiasi oikein sikiää?
- jhgjhg
saada... kirjoitti:
...ja kulut hoitakoot muut ihmiset. Ilmaiset yhteiskunnan palvelut kyllä kelpaavat! Mistä sinunlaisiasi oikein sikiää?
Verosuunnittelu on kyllä ihan täysipäisten ja parhaitten veronmaksajien hommaa. Yhteiskunta yrittää joskus ryöstää pitkäjänteistä säästämistä itselleen, Suomenkaltainen pienten omaisuuksien perintövero on omituisuus josta sivistyneemmät valtiot on jo luopuneet tai eivät ole koskaan ottaneet käyttöön. Huutelijat kuten sinä on yleensä niitä, jotka itse vähemmän osallistuvat itse verojen maksuun.
- suunnittelu
jhgjhg kirjoitti:
Verosuunnittelu on kyllä ihan täysipäisten ja parhaitten veronmaksajien hommaa. Yhteiskunta yrittää joskus ryöstää pitkäjänteistä säästämistä itselleen, Suomenkaltainen pienten omaisuuksien perintövero on omituisuus josta sivistyneemmät valtiot on jo luopuneet tai eivät ole koskaan ottaneet käyttöön. Huutelijat kuten sinä on yleensä niitä, jotka itse vähemmän osallistuvat itse verojen maksuun.
Samaa mieltä. On se kummallista, että rikkaiden kohdalla po. asiaa nimitetään verosuunnitteluksi. Se on hyväksyttävää, täysin laillista ja jopa suotavaa. Kalliisti palkatut lakimiehet hoitavat sen puolestasi. Köyhemmän ihmisen kohdalla, joka kerrankin vähän haluaisi jotain itselleen tai lapsilleen, se onkin hirvittävää ahneutta, itsekkyyttä ja halpamaista yhteiskunnallisen vastuun kiertämistä. Tasan ei käy onnen eikä muutkaan lahjat...
- frankkiets
Lapsille ja sinulle ( läheisille) kannattanee lahjoittaa etukäteen max summa josta ei mene veroa. Sukanvarteenkin voi joitakin summia kätkeä. Kotitalousvähennystäkin kannattanee hyödyntää jos esim. jotain remontoinnin tarvetta on vanhemmallasi tai sinulla (ei liity perintöveroon suoraan). Alaikäisten lasten kohdalla kannattaa olla kuitenkin hieman varoivainen, jos omaisuutta heille menee yli 15 TEur, voi seurauksena olla aika paljon houhousbyrokratiaa vuositilivelvollisuuksineen jne.
- vero-ympäristöystävällinen
olen itse tehnyt näin: vanhemmat nostivat rahaa säännöllisesti ja antoivat minulle isompia summia käteisenä. annoin appivanhemmilla rahaa pimeesti ja he maksoivat vaimolleni molemmat ihan virallisia kanavia pitkin tuon verorajan alle menevän summan.vaimo pisti rahat yhteiselle lainanhoitotilille ja lyhennettiin asuntolainaa. silloin tällöin ostelen ruokaa, taloustavaroita ja bensaa käteisellä. lankomiehet ostivat minulta vanhat romut kodinkoneet, rahat tuli ihna virallista tietä mutta ne olivat pimeitä perintörahojani. kyllä se näin onnistuu kun vähän suunnittelee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315920Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?304020HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2962525- 1311816
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311513Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3841454Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101233- 131233
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76962- 115935