Kuntaliitos 2012 jälkeen

Piiskanlovi

Olisi selkeintä lykätä kuntaliitos seuraavien kunnallisvaalien jälkeiseen aikaan. Näin tiedettäisiin ehdot, joista voitaisiin äänestää kunnallisvaaleissa.

32

1918

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unohdettu kokonaan

      keskustelu siitä, ketä nuo kuntaliitokset hyödyttävät. Ihan niin kuin olisi itsestään selvyys että yhteen pitää liittyä vaikka kukaan ei vieläkään ole lyönyt yhtään tosiasiaa pöytään kuntaliitosten eduista.

    • kysyy ihmeissään,

      että miksi ihmeessä pitää tehdä kuntaliitos? Lahti siis tarvitsee veronmaksajia, niinkö? Älkää liittykö Lahteen. Teillä ei ole sen jälkeen mitään sanansijaa. Varoittaa kuntaliitoksen kokenut maalainen.

      • 0-kasvun linja

        Kyllä liitos olisi jo kannattanut tehdä. Nyt vedetään 0-lijalla ensi vuoden budjetti, eli käytännössä se tietää aikamoista käytännön menojen laskua. Samaan aikaan käyttökustannukset ja palkat nousee osin hallitsemattomastikin. Joten leikkauksia on edessä, sinänsä kyllä aiheestakin. Kunnan menoja on paisutettu ja organisaatiota kasvatettu.

        Palkan korotukset kyllä tuntuu kummallisille, varsinkin niille monille kunnan palkollisille jotka oikeasti eivät saa tuloksellisesti juuri mitään aikaan. Organisaation virtaviivaistamistakin ja karsintaa kannattaisi harkita.

        Tietysti tällaiset Miekkiön syrjäkulman koulun tai muiden koulujen lakkautuspäätökset on sitten helppo säästöjen varjolla tehdä mutta eipä ne oppilaskohtaiset kulut siitä alene ja kyyditysmenot vain kasvaa ja oppimistulokset heikkenee. Ennemminkin kannattaisi karsia niitä joutilaita sieltä viraston ja sivistystoimialan organisaatiosta, olisi todellista säästöä ja tehostamista.


      • Räppääjä
        0-kasvun linja kirjoitti:

        Kyllä liitos olisi jo kannattanut tehdä. Nyt vedetään 0-lijalla ensi vuoden budjetti, eli käytännössä se tietää aikamoista käytännön menojen laskua. Samaan aikaan käyttökustannukset ja palkat nousee osin hallitsemattomastikin. Joten leikkauksia on edessä, sinänsä kyllä aiheestakin. Kunnan menoja on paisutettu ja organisaatiota kasvatettu.

        Palkan korotukset kyllä tuntuu kummallisille, varsinkin niille monille kunnan palkollisille jotka oikeasti eivät saa tuloksellisesti juuri mitään aikaan. Organisaation virtaviivaistamistakin ja karsintaa kannattaisi harkita.

        Tietysti tällaiset Miekkiön syrjäkulman koulun tai muiden koulujen lakkautuspäätökset on sitten helppo säästöjen varjolla tehdä mutta eipä ne oppilaskohtaiset kulut siitä alene ja kyyditysmenot vain kasvaa ja oppimistulokset heikkenee. Ennemminkin kannattaisi karsia niitä joutilaita sieltä viraston ja sivistystoimialan organisaatiosta, olisi todellista säästöä ja tehostamista.

        Totta. Kulujen karsinta on syytä aloittaa toimintoja järkeistämällä, osaa toimintoja voi myös ulkoistaa ja varmasti turhiakin palkollisia on. Todentaminen käy hyvin kun katsoo mitä jossain toimipisteissä touhutaan. Joissakin kunnan väki seurustelee pöydän ympäsrillä keskenään, oikeaa työtä ei näytä olevan ja jopa ovet tiloihin suljettuna.


    • Vaikka heti

      Kyllähän tuo hallitusohjelmassakin mukana oleva PARAS-hanke on tosiaan parasta mitä Suomen alenevalle kuntataloudelle ja pirstaleiselle ja byrokratiaa tarjoavalle vanhakantaiselle rakenteelle on koskaan ollut tarjolla. Vanhat rajat ja suuri kuntien määrä enempi perinne ja tunnesyistä on aikansa elänyttä! Kuntaliitos on ajankohtainen ja kannattaa varmaan ainakin Lahden kanssa (=luontevaa) toteuttaa mahdollisimman pian! Säästöjä syntyy varmasti ja rationalisointi sekä palvelutuotannon tehostaminen onnistuisi sen jälkeen tuloksia tuottavasti. Vähäinen merkitys ei olisi valtiolta saatava porkkanarahakaan. Kaupunkiseudun kehittämiselle ja uusien yritysten tänne sijoittumiselle se liitos olisi kuin lottovoitto! Otetaan vielä Nastola mukaan, niin avot, vielä parempi! Suur Kouvola teki viisaan ratkaisun ja nyt jo siellä menee lujaa ja kehitys kulkee kovaa vauhtia eteenpäin. Vanhoja kuntarajoja tuskin kukaan itkee takaisin. Niin muuttuu maailma eskoseni.

      • hankkeesta

        Hallitusohjelma on perua EU:sta ja sen ydinajatus on toimintojen tehostaminen. Nyt nuo EU:lta saadut varat käytetäänkin sen sijaan rummutukseen kuntaliitoksista. Pirstaleinen se on tämä maapallokin mutta harva haluaa maita yhdistellä, eihän tuo hallituskaan halua EU:lle edes vaaleilla valittua presidenttiä. Totta kai nuo kuntarajat on perinne, ei kai niitä nyt eilen ole keksitty. Pitäisikö rajoja sitten siirrellä esim. viikoittain? Belgiassa on kuntarajat olleet huomattavasti kauemmin voimassa kuin täällä ja ei siellä kukaan ole rajoja siirtelemässä vaikka Brysselin metropoli aluekin koostuu liki 20 itsenäisestä kunnasta. Tunnesyistä tuskin mikään taloudellinen asia toimii. Kuntaliitokset eivät ole ajankohtaisia muutoin kuin niitä masinoivien puoluekagaalien kokouksissa, jossa niitä kannatetaan ja joita ne ainoistaan kannattavat. Se on totta että mikä tahansa kuntaliitos hyödyttää Lahtea. Mahdollisimman pian ne olisikin tehtävä sillä kohta on kulunut sen verran aikaa muista kuntaliitoksista että niillä eivät enää porkkanarahat riitä korvaamaan liitoksista aiheutuvia kuluja. Kunhan nyt löytyisi edes yksi sepustus (valhekin käy) , että mistä niitä säästöjä oikein syntyisi. No kun ei niitä löydy niin hoetaan yleistä mantraa säästöistä. Saahan sitä puhua mitä sylki suuhun tuo, mutta rationalisointi ja palvelutuotannon tehostaminen on kokemuksen mukaan onnistunut parhaiten keskikokoisissa kunnissa. Lottovoitto nuo kuntien naittamiset olisivat poliitikoille jotka voisivat jatkaa loiselämäänsä yhteiskunnassa veroja korottamalla. Tuo asenne että jotkut ottavat ja jotkut tulevat otetuksi kuvaa hyvin mistä on kyse. Jos nastolalaiset ovat niin tyhmiä että liittyvät Lahteen niin se on heidän asiansa, onhan heillä perinteisesti ollut itsemääräämisoikeus rajojensa sisällä. Vielä kun saisi esimerkin tuosta Kouvolan lujaa menemisestä? Yksi asia on varma. Jos kuntaliitokset onnistutaan masinoimaan, niin niitä ei millään itkulla takaisin saada. Ennemmin Karjala palautetaan Suomelle. Maailma on jo muuttunut urpo.


      • Karavaani kulkee
        hankkeesta kirjoitti:

        Hallitusohjelma on perua EU:sta ja sen ydinajatus on toimintojen tehostaminen. Nyt nuo EU:lta saadut varat käytetäänkin sen sijaan rummutukseen kuntaliitoksista. Pirstaleinen se on tämä maapallokin mutta harva haluaa maita yhdistellä, eihän tuo hallituskaan halua EU:lle edes vaaleilla valittua presidenttiä. Totta kai nuo kuntarajat on perinne, ei kai niitä nyt eilen ole keksitty. Pitäisikö rajoja sitten siirrellä esim. viikoittain? Belgiassa on kuntarajat olleet huomattavasti kauemmin voimassa kuin täällä ja ei siellä kukaan ole rajoja siirtelemässä vaikka Brysselin metropoli aluekin koostuu liki 20 itsenäisestä kunnasta. Tunnesyistä tuskin mikään taloudellinen asia toimii. Kuntaliitokset eivät ole ajankohtaisia muutoin kuin niitä masinoivien puoluekagaalien kokouksissa, jossa niitä kannatetaan ja joita ne ainoistaan kannattavat. Se on totta että mikä tahansa kuntaliitos hyödyttää Lahtea. Mahdollisimman pian ne olisikin tehtävä sillä kohta on kulunut sen verran aikaa muista kuntaliitoksista että niillä eivät enää porkkanarahat riitä korvaamaan liitoksista aiheutuvia kuluja. Kunhan nyt löytyisi edes yksi sepustus (valhekin käy) , että mistä niitä säästöjä oikein syntyisi. No kun ei niitä löydy niin hoetaan yleistä mantraa säästöistä. Saahan sitä puhua mitä sylki suuhun tuo, mutta rationalisointi ja palvelutuotannon tehostaminen on kokemuksen mukaan onnistunut parhaiten keskikokoisissa kunnissa. Lottovoitto nuo kuntien naittamiset olisivat poliitikoille jotka voisivat jatkaa loiselämäänsä yhteiskunnassa veroja korottamalla. Tuo asenne että jotkut ottavat ja jotkut tulevat otetuksi kuvaa hyvin mistä on kyse. Jos nastolalaiset ovat niin tyhmiä että liittyvät Lahteen niin se on heidän asiansa, onhan heillä perinteisesti ollut itsemääräämisoikeus rajojensa sisällä. Vielä kun saisi esimerkin tuosta Kouvolan lujaa menemisestä? Yksi asia on varma. Jos kuntaliitokset onnistutaan masinoimaan, niin niitä ei millään itkulla takaisin saada. Ennemmin Karjala palautetaan Suomelle. Maailma on jo muuttunut urpo.

        Koirat haukkuu mutta karavaani kulkee, sitähän se kehittyvän ja eteenpäin menevän maailman (myös kuntakehityksen) meno on aina ollut ja tulee olemaan. Edellä tosin vain yksi "koira" haukkui (räksytti) pientä pihinää joka ei tervettä muutosta estä. Harmi vain että oli niin yksinkertainen tyyppi, ettei osannut muuta kuin lainailla jo edellä olevien näkemyksiä ja niitä sitten räksytti ja koetti kumota ontolta kuuluvilla väitteillään. Yksi hyvä esimerkki tulee meidän ex-kaupungista Porvoosta. Siellä tehtiin kuntaliitos jo aikoja sitten maalaiskunnan kanssa. Kyllä säästöjä tuli heti ja tulee koko ajan siihen nähden jos samalla päällekkäisellä organisaatiolla vielä nykyisinkin palveluja tuotettaisiin. Kukaan ei ole vanhoja rajoja takaisin huudellut. Yksi hyvä kuntaliitosesimerkki on muuten Pieksänmaalta - kannatta tutustua tosiasioihinkin.


      • nähty kulkevan
        Karavaani kulkee kirjoitti:

        Koirat haukkuu mutta karavaani kulkee, sitähän se kehittyvän ja eteenpäin menevän maailman (myös kuntakehityksen) meno on aina ollut ja tulee olemaan. Edellä tosin vain yksi "koira" haukkui (räksytti) pientä pihinää joka ei tervettä muutosta estä. Harmi vain että oli niin yksinkertainen tyyppi, ettei osannut muuta kuin lainailla jo edellä olevien näkemyksiä ja niitä sitten räksytti ja koetti kumota ontolta kuuluvilla väitteillään. Yksi hyvä esimerkki tulee meidän ex-kaupungista Porvoosta. Siellä tehtiin kuntaliitos jo aikoja sitten maalaiskunnan kanssa. Kyllä säästöjä tuli heti ja tulee koko ajan siihen nähden jos samalla päällekkäisellä organisaatiolla vielä nykyisinkin palveluja tuotettaisiin. Kukaan ei ole vanhoja rajoja takaisin huudellut. Yksi hyvä kuntaliitosesimerkki on muuten Pieksänmaalta - kannatta tutustua tosiasioihinkin.

        moneen suuntaan. Kauan se kesti Lenininkin karavaanin kulku ennenkuin oli eväät syöty. Ja samat hevonperseet jotka senkin karavaanin perässä hiihti rakentelee vastaavia tekeleitä kotosuomeen. Taitaa olla ihan hallitusohjelman suunnittelijoitakin mukana tuossa jengissä.


      • lsalgkj
        Karavaani kulkee kirjoitti:

        Koirat haukkuu mutta karavaani kulkee, sitähän se kehittyvän ja eteenpäin menevän maailman (myös kuntakehityksen) meno on aina ollut ja tulee olemaan. Edellä tosin vain yksi "koira" haukkui (räksytti) pientä pihinää joka ei tervettä muutosta estä. Harmi vain että oli niin yksinkertainen tyyppi, ettei osannut muuta kuin lainailla jo edellä olevien näkemyksiä ja niitä sitten räksytti ja koetti kumota ontolta kuuluvilla väitteillään. Yksi hyvä esimerkki tulee meidän ex-kaupungista Porvoosta. Siellä tehtiin kuntaliitos jo aikoja sitten maalaiskunnan kanssa. Kyllä säästöjä tuli heti ja tulee koko ajan siihen nähden jos samalla päällekkäisellä organisaatiolla vielä nykyisinkin palveluja tuotettaisiin. Kukaan ei ole vanhoja rajoja takaisin huudellut. Yksi hyvä kuntaliitosesimerkki on muuten Pieksänmaalta - kannatta tutustua tosiasioihinkin.

        käynyt Lahdessa päivystävällä lääkärillä, minä olen, mutta olen käynyt myöskin Hollolassa, erot ovat kuin yöllä ja päivällä. Kumman luulet liitoksessa säilyvän? Säästöjä varmasti tulee kun toinen lakkautetaan, vaan kukapa sitä myisi mersun ja ottaisi tilalle ladan, ihan vaan koska säästöjä tulee.

        Kerropa nyt ihan oikeasti mitä hyötyä minulle tulisi jos Hollola liittyisi Lahteen, näkyisikö se kenties tilinauhassa, muuta kuin negatiivisesti, Hollolassa saa jopa polttaa roskia Lahdessa ei, kaatopaikkakäyntikin maksaa, Aikakin on rahaa, Hollolassa on jopa Kelakin, kävin joskus opintotukiasioissa siellä kuin myös Lahdessa, arvaappa kummassa meni kolme tuntia ja kummassa varttitunti?


      • Holo Kaustiselta
        hankkeesta kirjoitti:

        Hallitusohjelma on perua EU:sta ja sen ydinajatus on toimintojen tehostaminen. Nyt nuo EU:lta saadut varat käytetäänkin sen sijaan rummutukseen kuntaliitoksista. Pirstaleinen se on tämä maapallokin mutta harva haluaa maita yhdistellä, eihän tuo hallituskaan halua EU:lle edes vaaleilla valittua presidenttiä. Totta kai nuo kuntarajat on perinne, ei kai niitä nyt eilen ole keksitty. Pitäisikö rajoja sitten siirrellä esim. viikoittain? Belgiassa on kuntarajat olleet huomattavasti kauemmin voimassa kuin täällä ja ei siellä kukaan ole rajoja siirtelemässä vaikka Brysselin metropoli aluekin koostuu liki 20 itsenäisestä kunnasta. Tunnesyistä tuskin mikään taloudellinen asia toimii. Kuntaliitokset eivät ole ajankohtaisia muutoin kuin niitä masinoivien puoluekagaalien kokouksissa, jossa niitä kannatetaan ja joita ne ainoistaan kannattavat. Se on totta että mikä tahansa kuntaliitos hyödyttää Lahtea. Mahdollisimman pian ne olisikin tehtävä sillä kohta on kulunut sen verran aikaa muista kuntaliitoksista että niillä eivät enää porkkanarahat riitä korvaamaan liitoksista aiheutuvia kuluja. Kunhan nyt löytyisi edes yksi sepustus (valhekin käy) , että mistä niitä säästöjä oikein syntyisi. No kun ei niitä löydy niin hoetaan yleistä mantraa säästöistä. Saahan sitä puhua mitä sylki suuhun tuo, mutta rationalisointi ja palvelutuotannon tehostaminen on kokemuksen mukaan onnistunut parhaiten keskikokoisissa kunnissa. Lottovoitto nuo kuntien naittamiset olisivat poliitikoille jotka voisivat jatkaa loiselämäänsä yhteiskunnassa veroja korottamalla. Tuo asenne että jotkut ottavat ja jotkut tulevat otetuksi kuvaa hyvin mistä on kyse. Jos nastolalaiset ovat niin tyhmiä että liittyvät Lahteen niin se on heidän asiansa, onhan heillä perinteisesti ollut itsemääräämisoikeus rajojensa sisällä. Vielä kun saisi esimerkin tuosta Kouvolan lujaa menemisestä? Yksi asia on varma. Jos kuntaliitokset onnistutaan masinoimaan, niin niitä ei millään itkulla takaisin saada. Ennemmin Karjala palautetaan Suomelle. Maailma on jo muuttunut urpo.

        Jos puoluetoimistot saavat läpi vielä kuntaliitoksetkin niin sen jälkeen ei yksittäisellä veronmaksajalla ole minkäänlaista merkitystä. Olo on kuin häkkikanalla, muni tai anna koipesi syötäväksi. Silloin ei enää voi muuta kuin ryhtyä maalaamaan tauluja. (Saahan niistä ehdokkailta sentään muutaman euron , kun niiden on pakko tilityksiinsä saada jokin kuitti.) Mutta olisihan se mukavaa ihailla omia taulujaan keskussairaaloiden, kaatopaikkojen, paloasemien, asuntotalojen ja muiden julkisten ja puolijulkisten rakennusten tiloissa, kun puoluetoimistot "myyvät" nuo tekeleemme 1000 kertaiseen hintaan noille onnettomille jotka saavat kiittää työpaikastaan kuka mitäkin puoluesihteeriä.. Ja kun kaikki rakennukset on täynnä niin eiköhän sitten aleta täyttämään maata patsailla, niin kuin naapurimaassa aikoinaan.


    • 2012

      ei ole kuulunut ainoatakaan positiivista lausuntoa. Ei edes porkkanarahoista (jotka tosin popsitaankin puolueille jo ennen kuntaliitoksia).

      • Pontius Pilaus

        Oliko niin, että Päijät-Hämeen kunta pyyhittiin pois Hollolan strategiasta? Kuka hullu sen sinne alun alkaenkin kirjoitutti?


      • Paul Cevik
        Pontius Pilaus kirjoitti:

        Oliko niin, että Päijät-Hämeen kunta pyyhittiin pois Hollolan strategiasta? Kuka hullu sen sinne alun alkaenkin kirjoitutti?

        enää tarvita kun avaimet on annettu jollekin Osmolle tai Osman vai mikä se nyt on.


      • Arvelija 2
        Pontius Pilaus kirjoitti:

        Oliko niin, että Päijät-Hämeen kunta pyyhittiin pois Hollolan strategiasta? Kuka hullu sen sinne alun alkaenkin kirjoitutti?

        Timo Seppälä, Juha Rehula ja ehkä Asko Raita.


    • ???????????

      Osmon vie, kerrohan se meille nyt.

      • 00000000

        http://www.lahdenkokoomus.fi/blogi/2010/03/19/73

        Perjantai 19.3.2010 - Sari Niinistö

        Uusi Kunta on asenne

        Uusi Kunta-selvitys etenee asteittain Lahden seudulla. Asenne ratkaisee seutumme tulevaisuuden. Olemme aukaisemassa sellaista porttia, että kokonaisuutta on mahdollista seudullisesti arvioida uudelleen. Näen tilanteen mahdollisuutena, en uhkana. Uusi kunta nimi on positiivinen. Se sisältää perusajatuksen yhtenäisyydestä ja yhteisöllisen yhdyskuntarakenteen muodostamisesta. Haasteita toimintojen uudelleen miettimiseen sisältyy paljon, mutta pelko ei saa lukita liikkumavaraa. Kuntalaisen etu, kenenkään asemaa erityisesti painottamatta, olkoon päätöksenteon peruste.

        Päällekkäisyydet, katvealueet, rahoitusmallit, maankäyttö, palvelut, liikenneratkaisut, johtaminen, työllisyyshaasteet ja -mahdollisuudet sisältyvät kaikkeen kuntaamme koskettavaan. Osa toiminnoista on sellaisia, ettei varsinkaan pieni kunta voi yksin niistä huolehtia ilman että kuntalaiset eriarvoistuvat. Joukkoliikenne voi toimia vain jos on riittävästi joukkoja. Palvelut voivat toimia vain, jos on riittävästi työtä ja yrittäjiä. Keskustaa, kävelykatuja ja parkkipaikkoja voidaan rakentaa vain, jos on riittävästi asukkaita.

        Tämän hetken haaste kunnissamme on osa-optimointi. Vastuun ottaminen kokonaisuuksista on uusi kunta-hankkeen paras mahdollisuus. Osaoptimoinnin vika on siinä, että syylliset toimimattomuudelle nähdään oman toiminnan ulkopuolella ja itsekkyys ratkaisuissa jää veronmaksajan maksettavaksi. Toimivan yhdyskuntarakenteen taustalla on aina kokonaisuuksia katsova päätöksenteko. Hallintaan liittyy oleellisesti kunnissa sisäisen kustannustietoisuuden kasvattaminen. Kun kustannukset tehdään selkeiksi ja näkyviksi, voidaan keskusteluille saada aivan uudenlainen perusta. Kustannusten läpinäkyvyys myös palvelujen käyttäjän suuntaan koskien kaikkea verovaroin maksettavaa mahdollistaa realistiset perustat myös yksityisten palvelujen tuottajien kanssa käytävään vertailuun. Hinnoittelu ei asioitten vuorovaikutteisuuden vuoksi ole helppoa, mutta ainoastaan avoimuuden suunta on oikea.

        Näen asioiden uudelleen arvioinnissa suuren mahdollisuuden sekä parantaa perustoimintojen, matalan kynnyksen palvelujen ja sähköisen asioinnin merkitystä. Toisaalta erikois- ja erityistoiminnot voisivat uudelleen rakentuvassa laajemmassa kunnassa olla spesifioituneita ja laajemman osaamisen myötä entistäkin laadukkaampia. On erittäin tärkeää rakentaa yhteistyön verkostoja strategisesti 3. sektorin kanssa ja poikkihallinnollisesti.

        Peruspalvelujen sijainti tulee ratkaista yhteisöllisesti oikeudenmukaisesti. Kaikille ei voi tarjota kaikkea naapurissa. Kuntalaisella on mahdollisuus valita asuinpaikkansa, sen valinnassa voi painottaa rauhaa ja yksityisyyttä tai tiiviyttä ja palvelujen läheisyyttä. Valinnan vapaus tulisi ulottaa myös palveluihin. Kunnan vastuu on liian suuri, jos se määrittää mistä kuntalainen palvelunsa hakee. Sähköisten ja liikkuvien palveluiden merkitys toivottavasti kasvaa ja maantieteellisiä sidonnaisuuksia voidaan vähentää.

        Seudullisesti yhtenäinen tietoliikenne on edellytys kuntaliitoksen onnistumiseksi. Yhteensopimattomat järjestelmät toimialoittain tai kunnittain heikentävät selkeästi kaikkea toimintaa. Sekavuutta voi perustella valtion jakamilla kehitysrahoilla eri hankkeille, tietosuoja-asioilla, kuntien ja toimialojen kilpailuttamisesta toisistaan tietämättä, atk-ihmisten rahastamisen tarpeella tai osaamisen ja rahan puutteella. Mikään selitys ei kuitenkaan oikeuta hukkaamaan aikaa ja energiaa. Tosiasiat on tunnustettava ja hinta järjestelmien yhtenäistämisestä on maksettava. Tässäkin mielessä uusi kunta on mahdollisuus, tietojärjestelmien yhteen sovittaminen on kallis, mutta kannattava ja välttämätön toimi. Sähköinen asiointi tulee lisääntymään merkittävästi tulevina vuosikymmeninä. Päätöksiä tehdessä pitää nähdä selkeästi tulevaisuus ja hallita nykyhetki. Siinä on politiikan suurin haaste ja mahdollisuus.

        Lainsäädäntö ja kuntien ratkaisut eivät voi erkaantua toisistaan. Seudullisen kunta- ja järjestöyhteistyön lisäksi kuntien ja valtion päätöksenteon vuoropuhelua ei koskaan voi liikaa korostaa. Kuntien tuottavuuden ja toiminnallisuuden ydin on se, että valtio ja kunnat kilpailevat ainoastaan veronmaksajan edusta taloudellisesti ja toiminnallisesti.

        Sari Niinistö, kaupunginvaltuutettu

        Sari Niinistö
        [email protected]
        0504443700
        www.sariniinisto.com


      • jatkuu seuraavassa
        00000000 kirjoitti:

        http://www.lahdenkokoomus.fi/blogi/2010/03/19/73

        Perjantai 19.3.2010 - Sari Niinistö

        Uusi Kunta on asenne

        Uusi Kunta-selvitys etenee asteittain Lahden seudulla. Asenne ratkaisee seutumme tulevaisuuden. Olemme aukaisemassa sellaista porttia, että kokonaisuutta on mahdollista seudullisesti arvioida uudelleen. Näen tilanteen mahdollisuutena, en uhkana. Uusi kunta nimi on positiivinen. Se sisältää perusajatuksen yhtenäisyydestä ja yhteisöllisen yhdyskuntarakenteen muodostamisesta. Haasteita toimintojen uudelleen miettimiseen sisältyy paljon, mutta pelko ei saa lukita liikkumavaraa. Kuntalaisen etu, kenenkään asemaa erityisesti painottamatta, olkoon päätöksenteon peruste.

        Päällekkäisyydet, katvealueet, rahoitusmallit, maankäyttö, palvelut, liikenneratkaisut, johtaminen, työllisyyshaasteet ja -mahdollisuudet sisältyvät kaikkeen kuntaamme koskettavaan. Osa toiminnoista on sellaisia, ettei varsinkaan pieni kunta voi yksin niistä huolehtia ilman että kuntalaiset eriarvoistuvat. Joukkoliikenne voi toimia vain jos on riittävästi joukkoja. Palvelut voivat toimia vain, jos on riittävästi työtä ja yrittäjiä. Keskustaa, kävelykatuja ja parkkipaikkoja voidaan rakentaa vain, jos on riittävästi asukkaita.

        Tämän hetken haaste kunnissamme on osa-optimointi. Vastuun ottaminen kokonaisuuksista on uusi kunta-hankkeen paras mahdollisuus. Osaoptimoinnin vika on siinä, että syylliset toimimattomuudelle nähdään oman toiminnan ulkopuolella ja itsekkyys ratkaisuissa jää veronmaksajan maksettavaksi. Toimivan yhdyskuntarakenteen taustalla on aina kokonaisuuksia katsova päätöksenteko. Hallintaan liittyy oleellisesti kunnissa sisäisen kustannustietoisuuden kasvattaminen. Kun kustannukset tehdään selkeiksi ja näkyviksi, voidaan keskusteluille saada aivan uudenlainen perusta. Kustannusten läpinäkyvyys myös palvelujen käyttäjän suuntaan koskien kaikkea verovaroin maksettavaa mahdollistaa realistiset perustat myös yksityisten palvelujen tuottajien kanssa käytävään vertailuun. Hinnoittelu ei asioitten vuorovaikutteisuuden vuoksi ole helppoa, mutta ainoastaan avoimuuden suunta on oikea.

        Näen asioiden uudelleen arvioinnissa suuren mahdollisuuden sekä parantaa perustoimintojen, matalan kynnyksen palvelujen ja sähköisen asioinnin merkitystä. Toisaalta erikois- ja erityistoiminnot voisivat uudelleen rakentuvassa laajemmassa kunnassa olla spesifioituneita ja laajemman osaamisen myötä entistäkin laadukkaampia. On erittäin tärkeää rakentaa yhteistyön verkostoja strategisesti 3. sektorin kanssa ja poikkihallinnollisesti.

        Peruspalvelujen sijainti tulee ratkaista yhteisöllisesti oikeudenmukaisesti. Kaikille ei voi tarjota kaikkea naapurissa. Kuntalaisella on mahdollisuus valita asuinpaikkansa, sen valinnassa voi painottaa rauhaa ja yksityisyyttä tai tiiviyttä ja palvelujen läheisyyttä. Valinnan vapaus tulisi ulottaa myös palveluihin. Kunnan vastuu on liian suuri, jos se määrittää mistä kuntalainen palvelunsa hakee. Sähköisten ja liikkuvien palveluiden merkitys toivottavasti kasvaa ja maantieteellisiä sidonnaisuuksia voidaan vähentää.

        Seudullisesti yhtenäinen tietoliikenne on edellytys kuntaliitoksen onnistumiseksi. Yhteensopimattomat järjestelmät toimialoittain tai kunnittain heikentävät selkeästi kaikkea toimintaa. Sekavuutta voi perustella valtion jakamilla kehitysrahoilla eri hankkeille, tietosuoja-asioilla, kuntien ja toimialojen kilpailuttamisesta toisistaan tietämättä, atk-ihmisten rahastamisen tarpeella tai osaamisen ja rahan puutteella. Mikään selitys ei kuitenkaan oikeuta hukkaamaan aikaa ja energiaa. Tosiasiat on tunnustettava ja hinta järjestelmien yhtenäistämisestä on maksettava. Tässäkin mielessä uusi kunta on mahdollisuus, tietojärjestelmien yhteen sovittaminen on kallis, mutta kannattava ja välttämätön toimi. Sähköinen asiointi tulee lisääntymään merkittävästi tulevina vuosikymmeninä. Päätöksiä tehdessä pitää nähdä selkeästi tulevaisuus ja hallita nykyhetki. Siinä on politiikan suurin haaste ja mahdollisuus.

        Lainsäädäntö ja kuntien ratkaisut eivät voi erkaantua toisistaan. Seudullisen kunta- ja järjestöyhteistyön lisäksi kuntien ja valtion päätöksenteon vuoropuhelua ei koskaan voi liikaa korostaa. Kuntien tuottavuuden ja toiminnallisuuden ydin on se, että valtio ja kunnat kilpailevat ainoastaan veronmaksajan edusta taloudellisesti ja toiminnallisesti.

        Sari Niinistö, kaupunginvaltuutettu

        Sari Niinistö
        [email protected]
        0504443700
        www.sariniinisto.com

        Uusi kunta selvitys voisi jo asteittain lähentyä sitä pistettä jolloin puolueet huomaisivat että asenteet äänestäjien keskuudessa saattavat saada sellaisen luonteen että ne ruosteiset portit joilla on ympäröity yhteiskunnan mahdollisuudet kehittyä kilpailukykyisesti tullaan aukaisemaan aivan eri henkilöiden toimesta kuin niiden jotka nykyisten porttien ympärillä suorittavat tarpeitaan. Poliittisen elämän ympärillä siipeilevien henkilöiden näkökyky tunnetusti ulottuu noin metrin päähän omasta habituksesta. mutta samalla kuitenkin kaiken yhteisöllisyyden horisontin laittomalle takarajalle ja joskus sen ylikin. Erilaisilla iskulauseilla ja hokemilla joita on harrastettu lähinnä yksipuoluejärjestelmissä pyritään luomaan se henkisen onanian olotila jossa voidaan itse hyväksyä holokaustimainen ihmisten siirtely ja käsittely. Tulevaisuuden epäonnistumisia silmällä pitäen on aina syytä lisätä puheenvuoroihin myös tulevaisuuden haasteet. Omaa ylemmyydentunnetta on aina syytä korostaa esiintymällä joko jumalana tai ainakin besserwisserinä ja antaa ymmärtää että ympäröivä äänestäjäkarja (ja varsinkin, jos niillä on eriävä näkemys kuin niiden ääniä kerjäävillä liaanimaisilla niljakkeilla, jotka kutsuvat itseään poliitikoiksi), on pelkureita. Tähän samaan sarjaan kuuluu tietenkin se käsitys, että kuntalaisten enemmistölläkään ei voi olla tietoa siitä mikä on heidän etunsa.
        Päällekkäisyydet, katvealueet, rahoitusmallit, maankäyttö, palvelut, liikenneratkaisut, johtaminen, työllisyyshaasteet ja -mahdollisuudet sisältyvät kaikkeen kuntaamme koskettavaan ja osittain mutta toki vähemmässä määrin myös muihinkin Päijät-Hämeen kuntiin. Osa toiminnoista on sellaisia, ettei varsinkaan pieni kunta voi yksin niistä huolehtia ilman että kuntalaiset eriarvoistuvat, sillä onhan päivän selvää että pienessä kunnassa on huomattavasti hankalampaa maksattaa poliittinen voitelu ja rahansiirrot ilman että niiden alkulähde jäisi joko kokonaan huomaamatta tai ainakin siirtyisi niin kauas tulevaisuuteen että ei tarvitse ajatuksella päätään vaivata. Ilmiselvää on myös että on oltava riittävästi työmuurahaisia poliittista eliittiä elättämään. Totalitäärisissä yhteiskunnissa on myös tapana maalata ruusuisia tulevaisuudenkuvia vähintäänkin moderneista keskustoista kävelykatuineen ja parkkipaikkoineen ja kun elämä sitten todellisuudessa huononee voidaan näihin kuviin vielä lisätä ilmainen sairaanhoito ja lopulta koneet tekevätkin kaiken työn.
        Kun uutta kuntaa ryhdyttiin puuhaamaan erehdyttiin etsimään perusteluita liian konkreettisilla väitteillä joista kuka tahansa kunnan asioihin perehtymätönkin näki niiden tarkoitushakuisuuden. Onneksi pelastajana saapui paikalle Osmo Martin Luther Soininvaara, joka ryhtyi julistamaan sanomaa Osa-optimoinnin turmiollisuudesta. Kenelläkään ei voi olla eri näkemystä siitä etteikö osa-optimointi olisi jotain negatiivista! Minkä tahansa selostuksen voi huoletta aloittaa osa-optimoinnin turmeliaisuudella. Kun osa-optimointiin lisää muutamia ympäripyöreitä latteuksia jotka yleisesti ottaen pitävät paikkansa voi jälleen hyvällä omallatunnolla kuvitella ajattelevansa kuntalaisen etua. Otetaanpa esimerkki yllä olevasta: ” syylliset toimimattomuudelle nähdään oman toiminnan ulkopuolella ja itsekkyys ratkaisuissa jää veronmaksajan maksettavaksi. Toimivan yhdyskuntarakenteen taustalla on aina kokonaisuuksia katsova päätöksenteko. Hallintaan liittyy oleellisesti kunnissa sisäisen kustannustietoisuuden kasvattaminen. Kun kustannukset tehdään selkeiksi ja näkyviksi, voidaan keskusteluille saada aivan uudenlainen perusta. Kustannusten läpinäkyvyys myös palvelujen käyttäjän suuntaan koskien kaikkea verovaroin maksettavaa mahdollistaa realistiset perustat myös yksityisten palvelujen tuottajien kanssa käytävään vertailuun. Hinnoittelu ei asioitten vuorovaikutteisuuden vuoksi ole helppoa, mutta ainoastaan avoimuuden suunta on oikea.” Tarvitaanko näihin seikkoihin uutta kuntaa? No ei tietenkään! Pääasia että kirjoittaja itse uskoo omaan typeryyteensä.


      • Ei jatku enää
        00000000 kirjoitti:

        http://www.lahdenkokoomus.fi/blogi/2010/03/19/73

        Perjantai 19.3.2010 - Sari Niinistö

        Uusi Kunta on asenne

        Uusi Kunta-selvitys etenee asteittain Lahden seudulla. Asenne ratkaisee seutumme tulevaisuuden. Olemme aukaisemassa sellaista porttia, että kokonaisuutta on mahdollista seudullisesti arvioida uudelleen. Näen tilanteen mahdollisuutena, en uhkana. Uusi kunta nimi on positiivinen. Se sisältää perusajatuksen yhtenäisyydestä ja yhteisöllisen yhdyskuntarakenteen muodostamisesta. Haasteita toimintojen uudelleen miettimiseen sisältyy paljon, mutta pelko ei saa lukita liikkumavaraa. Kuntalaisen etu, kenenkään asemaa erityisesti painottamatta, olkoon päätöksenteon peruste.

        Päällekkäisyydet, katvealueet, rahoitusmallit, maankäyttö, palvelut, liikenneratkaisut, johtaminen, työllisyyshaasteet ja -mahdollisuudet sisältyvät kaikkeen kuntaamme koskettavaan. Osa toiminnoista on sellaisia, ettei varsinkaan pieni kunta voi yksin niistä huolehtia ilman että kuntalaiset eriarvoistuvat. Joukkoliikenne voi toimia vain jos on riittävästi joukkoja. Palvelut voivat toimia vain, jos on riittävästi työtä ja yrittäjiä. Keskustaa, kävelykatuja ja parkkipaikkoja voidaan rakentaa vain, jos on riittävästi asukkaita.

        Tämän hetken haaste kunnissamme on osa-optimointi. Vastuun ottaminen kokonaisuuksista on uusi kunta-hankkeen paras mahdollisuus. Osaoptimoinnin vika on siinä, että syylliset toimimattomuudelle nähdään oman toiminnan ulkopuolella ja itsekkyys ratkaisuissa jää veronmaksajan maksettavaksi. Toimivan yhdyskuntarakenteen taustalla on aina kokonaisuuksia katsova päätöksenteko. Hallintaan liittyy oleellisesti kunnissa sisäisen kustannustietoisuuden kasvattaminen. Kun kustannukset tehdään selkeiksi ja näkyviksi, voidaan keskusteluille saada aivan uudenlainen perusta. Kustannusten läpinäkyvyys myös palvelujen käyttäjän suuntaan koskien kaikkea verovaroin maksettavaa mahdollistaa realistiset perustat myös yksityisten palvelujen tuottajien kanssa käytävään vertailuun. Hinnoittelu ei asioitten vuorovaikutteisuuden vuoksi ole helppoa, mutta ainoastaan avoimuuden suunta on oikea.

        Näen asioiden uudelleen arvioinnissa suuren mahdollisuuden sekä parantaa perustoimintojen, matalan kynnyksen palvelujen ja sähköisen asioinnin merkitystä. Toisaalta erikois- ja erityistoiminnot voisivat uudelleen rakentuvassa laajemmassa kunnassa olla spesifioituneita ja laajemman osaamisen myötä entistäkin laadukkaampia. On erittäin tärkeää rakentaa yhteistyön verkostoja strategisesti 3. sektorin kanssa ja poikkihallinnollisesti.

        Peruspalvelujen sijainti tulee ratkaista yhteisöllisesti oikeudenmukaisesti. Kaikille ei voi tarjota kaikkea naapurissa. Kuntalaisella on mahdollisuus valita asuinpaikkansa, sen valinnassa voi painottaa rauhaa ja yksityisyyttä tai tiiviyttä ja palvelujen läheisyyttä. Valinnan vapaus tulisi ulottaa myös palveluihin. Kunnan vastuu on liian suuri, jos se määrittää mistä kuntalainen palvelunsa hakee. Sähköisten ja liikkuvien palveluiden merkitys toivottavasti kasvaa ja maantieteellisiä sidonnaisuuksia voidaan vähentää.

        Seudullisesti yhtenäinen tietoliikenne on edellytys kuntaliitoksen onnistumiseksi. Yhteensopimattomat järjestelmät toimialoittain tai kunnittain heikentävät selkeästi kaikkea toimintaa. Sekavuutta voi perustella valtion jakamilla kehitysrahoilla eri hankkeille, tietosuoja-asioilla, kuntien ja toimialojen kilpailuttamisesta toisistaan tietämättä, atk-ihmisten rahastamisen tarpeella tai osaamisen ja rahan puutteella. Mikään selitys ei kuitenkaan oikeuta hukkaamaan aikaa ja energiaa. Tosiasiat on tunnustettava ja hinta järjestelmien yhtenäistämisestä on maksettava. Tässäkin mielessä uusi kunta on mahdollisuus, tietojärjestelmien yhteen sovittaminen on kallis, mutta kannattava ja välttämätön toimi. Sähköinen asiointi tulee lisääntymään merkittävästi tulevina vuosikymmeninä. Päätöksiä tehdessä pitää nähdä selkeästi tulevaisuus ja hallita nykyhetki. Siinä on politiikan suurin haaste ja mahdollisuus.

        Lainsäädäntö ja kuntien ratkaisut eivät voi erkaantua toisistaan. Seudullisen kunta- ja järjestöyhteistyön lisäksi kuntien ja valtion päätöksenteon vuoropuhelua ei koskaan voi liikaa korostaa. Kuntien tuottavuuden ja toiminnallisuuden ydin on se, että valtio ja kunnat kilpailevat ainoastaan veronmaksajan edusta taloudellisesti ja toiminnallisesti.

        Sari Niinistö, kaupunginvaltuutettu

        Sari Niinistö
        [email protected]
        0504443700
        www.sariniinisto.com

        Minä taas epäilen että sinä et näe yhtään mitään. Jos näkisitkin, niin keskittyisit tekemiseen etkä jaarittelemiseen. Siitä vaan palveluja parantamaan. Jos ei pienet aivosi näe että sinulla on poliitikkona ainoastaan yksi vaihtoehto niin on syytä vaihtaa alaa. Koska en voi luottaa tuohon näkökykyyn sanon se suomeksi. Tämä yhteiskunta on tullut erään tiensä päähän ja nyt ei ole jäljellä kuin palvelujen karsiminen. Toiset kunnat siihen pystyvät toiset eivät ja valitettavasti se kunta joka siihen ei ainakaan pysty (ei ainakaan ilman valtion tai naapurikuntien apua) on Lahti.
        Lahtelaisen näkökulmasta peruspalvelujen sijainti Lahdessa saattaa olla oikeuden mukaista. Vaikea on kuitenkin nähdä sitä että tärkeimpien peruspalvelujen merkittävimmän kustannuserän muodostavat palkkakustannukset. Mikäli päädymme penäämääsi ihanne yhteiskuntaan, joudut seuraavaksi miettimään, että kas kumma kun se hoitsu nyt on töissä täällä uuden uljaan kunnan keskuksessa niin sille pitää maksaa 30 % suurempaa ”citylisää”. Päälle tulee vielä sekin ongelma että tuolla hoitsulla ei ole varaa asua tuossa uljaassa keskuksessa ja sille pitää joko rakentaa yhteiskunnan varoin tuettua asuntotuotantoa tai siirtää tuo hoitsu asumaan jonnekin peräkylille, tai maksaa vielä 20 % lisää liksaa asumiskustannusten korvaukseen jne… Eiköhän se kuule ole niinpäin, että jos valinnan vapaus ulotetaan myös palveluihin niin ei myöskään tarvita uutta kuntaa? Pitäisikö kysyä Osmolta miten pitää sanoa? Tuskin kannattaa myöskään tässä yhteydessä mainita että ”Sähköisten ja liikkuvien palveluiden merkitys toivottavasti kasvaa ja maantieteellisiä sidonnaisuuksia voidaan vähentää”, sillä tuokaan ei oikein suosi suurkunnan puuhaamista.
        Millähän vuosisadalla elää tämän kirjoittaja: ”Seudullisesti yhtenäinen tietoliikenne on edellytys kuntaliitoksen onnistumiseksi.” Ainoa tapa miten tämän voi tulkita on se että puhutaankin kirjeliikenteestä! ”Yhteensopimattomat järjestelmät toimialoittain tai kunnittain heikentävät selkeästi kaikkea toimintaa.” Tämä pitää täysin paikkansa ja muistat varmaan itsekin olleesi mukana päättämässä näistä hankinnoista! ja loppukin pitää paikkansa: ” Sekavuutta voi perustella valtion jakamilla kehitysrahoilla eri hankkeille, tietosuoja-asioilla, kuntien ja toimialojen kilpailuttamisesta toisistaan tietämättä (eihän se ole edes kilpailua jos se on toisistaan tietämättä), atk-ihmisten rahastamisen tarpeella tai osaamisen ja rahan puutteella. Mikään selitys ei kuitenkaan oikeuta hukkaamaan aikaa ja energiaa. Tosiasiat on tunnustettava ja hinta järjestelmien yhtenäistämisestä on maksettava” Oi jospa meillä vaan olisikin poliitikkoja jotka keskittyisivät uuden kunnan puuhastelun sijaan ongelmien ratkaisuun. Mahdollisuus näiden asioiden korjaamiseen on NYT. TEE JOTAIN! Panemalla pääsi pensaaseen ja kuvittelemalla että jokin uusi kunta ratkaisee tuon asian joudut sellaiseen katastrofiin jossa itsekin tulet syömään käpyjä.
        On mahdollista, että, joku ministeri(ö) keksii valtiotason ongelmien ratkaisuksi kuntaliitokset ja eduskunta säätää sitä tarkoitusta silmälläpitäen uuden kuntajakolain. Tuon lain kiemuroita hyväksi käyttäen on myös mahdollista laittaa kunnat yhteen lainmukaisesti kuntalaisten ääntä kuuntelematta. Mutta on myös hyvä nähdä että on itse mukana tukemassa tuota politiikkaa. Mikäli sen tekee itsekkäistä syistä se on hyväksyttävämpää kuin se että sen tekee tyhmyyttään. Jos olisit oikeasti huolissasi kilpailusta niin silloin haluaisit sen säilyttää.


      • Osmo fan
        Ei jatku enää kirjoitti:

        Minä taas epäilen että sinä et näe yhtään mitään. Jos näkisitkin, niin keskittyisit tekemiseen etkä jaarittelemiseen. Siitä vaan palveluja parantamaan. Jos ei pienet aivosi näe että sinulla on poliitikkona ainoastaan yksi vaihtoehto niin on syytä vaihtaa alaa. Koska en voi luottaa tuohon näkökykyyn sanon se suomeksi. Tämä yhteiskunta on tullut erään tiensä päähän ja nyt ei ole jäljellä kuin palvelujen karsiminen. Toiset kunnat siihen pystyvät toiset eivät ja valitettavasti se kunta joka siihen ei ainakaan pysty (ei ainakaan ilman valtion tai naapurikuntien apua) on Lahti.
        Lahtelaisen näkökulmasta peruspalvelujen sijainti Lahdessa saattaa olla oikeuden mukaista. Vaikea on kuitenkin nähdä sitä että tärkeimpien peruspalvelujen merkittävimmän kustannuserän muodostavat palkkakustannukset. Mikäli päädymme penäämääsi ihanne yhteiskuntaan, joudut seuraavaksi miettimään, että kas kumma kun se hoitsu nyt on töissä täällä uuden uljaan kunnan keskuksessa niin sille pitää maksaa 30 % suurempaa ”citylisää”. Päälle tulee vielä sekin ongelma että tuolla hoitsulla ei ole varaa asua tuossa uljaassa keskuksessa ja sille pitää joko rakentaa yhteiskunnan varoin tuettua asuntotuotantoa tai siirtää tuo hoitsu asumaan jonnekin peräkylille, tai maksaa vielä 20 % lisää liksaa asumiskustannusten korvaukseen jne… Eiköhän se kuule ole niinpäin, että jos valinnan vapaus ulotetaan myös palveluihin niin ei myöskään tarvita uutta kuntaa? Pitäisikö kysyä Osmolta miten pitää sanoa? Tuskin kannattaa myöskään tässä yhteydessä mainita että ”Sähköisten ja liikkuvien palveluiden merkitys toivottavasti kasvaa ja maantieteellisiä sidonnaisuuksia voidaan vähentää”, sillä tuokaan ei oikein suosi suurkunnan puuhaamista.
        Millähän vuosisadalla elää tämän kirjoittaja: ”Seudullisesti yhtenäinen tietoliikenne on edellytys kuntaliitoksen onnistumiseksi.” Ainoa tapa miten tämän voi tulkita on se että puhutaankin kirjeliikenteestä! ”Yhteensopimattomat järjestelmät toimialoittain tai kunnittain heikentävät selkeästi kaikkea toimintaa.” Tämä pitää täysin paikkansa ja muistat varmaan itsekin olleesi mukana päättämässä näistä hankinnoista! ja loppukin pitää paikkansa: ” Sekavuutta voi perustella valtion jakamilla kehitysrahoilla eri hankkeille, tietosuoja-asioilla, kuntien ja toimialojen kilpailuttamisesta toisistaan tietämättä (eihän se ole edes kilpailua jos se on toisistaan tietämättä), atk-ihmisten rahastamisen tarpeella tai osaamisen ja rahan puutteella. Mikään selitys ei kuitenkaan oikeuta hukkaamaan aikaa ja energiaa. Tosiasiat on tunnustettava ja hinta järjestelmien yhtenäistämisestä on maksettava” Oi jospa meillä vaan olisikin poliitikkoja jotka keskittyisivät uuden kunnan puuhastelun sijaan ongelmien ratkaisuun. Mahdollisuus näiden asioiden korjaamiseen on NYT. TEE JOTAIN! Panemalla pääsi pensaaseen ja kuvittelemalla että jokin uusi kunta ratkaisee tuon asian joudut sellaiseen katastrofiin jossa itsekin tulet syömään käpyjä.
        On mahdollista, että, joku ministeri(ö) keksii valtiotason ongelmien ratkaisuksi kuntaliitokset ja eduskunta säätää sitä tarkoitusta silmälläpitäen uuden kuntajakolain. Tuon lain kiemuroita hyväksi käyttäen on myös mahdollista laittaa kunnat yhteen lainmukaisesti kuntalaisten ääntä kuuntelematta. Mutta on myös hyvä nähdä että on itse mukana tukemassa tuota politiikkaa. Mikäli sen tekee itsekkäistä syistä se on hyväksyttävämpää kuin se että sen tekee tyhmyyttään. Jos olisit oikeasti huolissasi kilpailusta niin silloin haluaisit sen säilyttää.

        Osmo Soininvaaran road show jatkuu. Hän esittelee yläkoululaisille kuntaliitosta 8-salissa.


      • Ungalazammalakampala
        Osmo fan kirjoitti:

        Osmo Soininvaaran road show jatkuu. Hän esittelee yläkoululaisille kuntaliitosta 8-salissa.

        Tämä kuntaliitos ei kannata yhtään...loppujen lopuksi KUKAAN kuntaliitoksen osapuoli hyötyy NÄIN suuresta kuntaliitoksesta (Lahti Hollola Nastola Hämeenkoski Kärkölä Heinola Asikkala Padasjoki Hartola) - _ -

        Itse olen Kärkölästä kotoisin, enkä kannnata tätä liitosta :)) Kärkölä Hämeenkoski Hollola olisi hyvä liitos tai sitten liitytään Orimattilaan (y) Kannatan ennemmin Orimattilaan liittymistä, vaikka Hollolaan liittyminen olisi varmasti kannattavampaa :)


      • Piiskanlovi
        Ungalazammalakampala kirjoitti:

        Tämä kuntaliitos ei kannata yhtään...loppujen lopuksi KUKAAN kuntaliitoksen osapuoli hyötyy NÄIN suuresta kuntaliitoksesta (Lahti Hollola Nastola Hämeenkoski Kärkölä Heinola Asikkala Padasjoki Hartola) - _ -

        Itse olen Kärkölästä kotoisin, enkä kannnata tätä liitosta :)) Kärkölä Hämeenkoski Hollola olisi hyvä liitos tai sitten liitytään Orimattilaan (y) Kannatan ennemmin Orimattilaan liittymistä, vaikka Hollolaan liittyminen olisi varmasti kannattavampaa :)

        Järjestetäänkö Kärkölässä äänestys siitä, mihin suuntaan kärköläläiset haluavat liittyä?


      • Arvelija 2
        Piiskanlovi kirjoitti:

        Järjestetäänkö Kärkölässä äänestys siitä, mihin suuntaan kärköläläiset haluavat liittyä?

        No ei varmasti. Kärkölä ja Hämeenkoski ovat täysin riippuvaisia siitä, miten hollolalaiset tänään äänestävät.


      • Kärkölästä kotosi
        Arvelija 2 kirjoitti:

        No ei varmasti. Kärkölä ja Hämeenkoski ovat täysin riippuvaisia siitä, miten hollolalaiset tänään äänestävät.

        Ei Kärkölä niin Hollolan koukussa ole


      • Piiskanlovi
        Kärkölästä kotosi kirjoitti:

        Ei Kärkölä niin Hollolan koukussa ole

        Hämeenkosken ja Kärkölän on vaikea Hollolan takaa liittyä Lahteen. Toisaalta ne voisivat liittyä Hämeenlinnaan Lammin tavoin.

        Paljoa ei ole julkisuudessa kuulunut kuntayhteistyöstä Hollolan sekä Hämeenkosken ja Kärkölän kesken. Joko kaikki yhdentymisaskeleet on otettu Oivassa ja Päijät-Hämeen pelastuslaitoksessa?


      • Kärkölästä kotosi
        Piiskanlovi kirjoitti:

        Hämeenkosken ja Kärkölän on vaikea Hollolan takaa liittyä Lahteen. Toisaalta ne voisivat liittyä Hämeenlinnaan Lammin tavoin.

        Paljoa ei ole julkisuudessa kuulunut kuntayhteistyöstä Hollolan sekä Hämeenkosken ja Kärkölän kesken. Joko kaikki yhdentymisaskeleet on otettu Oivassa ja Päijät-Hämeen pelastuslaitoksessa?

        No kärköläläisenä sanoisin, että Orimattila tai Lahti (sateelliittikunta varmaan?) meidät vie. Hollola ei oo IN täällä Kärkölässä ;)


      • Hirtehinen X
        Kärkölästä kotosi kirjoitti:

        No kärköläläisenä sanoisin, että Orimattila tai Lahti (sateelliittikunta varmaan?) meidät vie. Hollola ei oo IN täällä Kärkölässä ;)

        Mikä on Kärkölän oikea paikka maailmassa? Hämeenlinnan kaupunki Lammin kunnan tapaan, Orimattilan kaupunki vai Lahden kaupunki?

        Minusta Korpilahti teki nokkelasti liittyessöön Jyväskylään. Kärkölä voisi kiinnittyä metropolialueeseen Lahden kaupunkiakin tiiviimmin liittymällä Helsingin kaupunkiin tai Helsingin maalaiskuntaan, Vantaan kaupunkiin.


      • LOLLOLLOL
        Hirtehinen X kirjoitti:

        Mikä on Kärkölän oikea paikka maailmassa? Hämeenlinnan kaupunki Lammin kunnan tapaan, Orimattilan kaupunki vai Lahden kaupunki?

        Minusta Korpilahti teki nokkelasti liittyessöön Jyväskylään. Kärkölä voisi kiinnittyä metropolialueeseen Lahden kaupunkiakin tiiviimmin liittymällä Helsingin kaupunkiin tai Helsingin maalaiskuntaan, Vantaan kaupunkiin.

        Kärkölä liittyy Lahteen ja sillä selvä! Lahti on Kärkölän suunta. Perustelut: Täältä pääsee junalla joka tunti Lahden keskustaan! Orimattila, Hollola...? Sinne et täältä Kärkölästä millään pääse kun ei linkkuyhteyksiä ole. Kärkölä tukeutuu Lahteen. PK-Seutuun kiinnittyminen on mahdottumuus.


    • O.Liivi

      Kun jotain asiaa ajetaan pelkästään omista lähtökohdista syntyy pääsäntöisesti naiivia logiikkaa. Vapaan lehdistön irvikuva Hollolan Seutu ei tee tässä poikkeusta pääkirjoituksessaan.
      ”´mitä Karisman kokoinen imukupppi tekee ympäristökuntien ja etenkin Nastolan liike-elämälle”
      No mitä helvettiä se sille nyt tekisi sen enempää kuin historian kehityskulussa on minkään muunkaan kaupan perustaminen tehnyt ympäristölleen???
      ”Varmasti se niittaa jälleen hiukan tiukemmin Nastolaa Lahden kylkeen sille kehitykselle on vaikea lyödä kiilaa”
      Siihen nyt ei pystyisi kuin maanjäristys. Jos jokin on aina ollut olemassa niin eihän sitä olemassaoloa voi kehitykseksi väittää, Nastola ja Lahti ovat olleet rinnakkain maapallon synnystä lähtien???
      ”Hollolasta, Orimattilasta ja Asikkalasta kaikista pääsee helposti Karismaan ja sinne mennäänkin ainakin katsomaan, miten upea se oikein onkaan.”
      Tässä nyt tulee jo peruskoulun apuaste mieleen: nyt et AINAKAAN saa leikkiä mun kanssa .
      ”Todennäköisesti seuraava sukupolvi ei edes tiedä nyt meneillään olevasta nokittelusta Lahden seudun kuntien välillä.”
      Mistähän nokittelusta tässä on kyse? Siitäkö että Lahti edelleen penää vuosia jatkuneen epäonnistuneen visiointinsa maksajaksi ympäryskunnat ja veronkorotukset?? Vai siitä että yhtiöt kilpailevat (kuten niiden kuuluukin) asiakkaista: sijainnilla, laadulla, hinnalla (toivottavasti nokittaisivat enemmänkin) jne…
      ”Markkinavoimat hinkkaavat osaltaan kuntarajoja näkymättömiksi ihan ilman kansanäänestyksiä.”
      Sun Karismallesi on yksi ja sama mistä kunnasta sen asiakkaat tulevat. Hinkkaa mitä lystäät, mutta markkinavoimat eivät ole kuntarajoja koskaan tarvinneetkaan. Ne jotka tarvitsevat kuntarajoja ovat niiden kuntien asukkaat, jotka ovat hoitaneet asiansa pitkäjänteisesti. Varmaan Kreikkakin havittelisi kaappaavansa Sveitsin jos yhteistä rajaa olisi ja tulitukea saisi Natolta.

      • Talous-Mantsu

        Kauppakeskus Karisma on "keskellä ei mitään". Se on hieman Holman tapainen paikka - kuin Las Vegas Nevadassa.


    • Piiskanlovi

      Karisma on riutuva kauppakeskus. Moni muotiliike ei tiedä tulleensa harhautetuksi SRV:n ja Keskon toimesta. Karismassa ei menesty kuin K-citymarket, Robin Hood, Subway, Hesburger ja Claes Ohlsson.

      Kaikki Seppälät ja vaateliikkeet samoin kuin toinen optikoista tulevat vielä takaisin lähemmäs Trioa!

    • Voihallelujah

      Mmm...juu...ja Hollolan kauppakeskuksessahan olisi miljoona kävijää...hehe.

    • Ei Niinistölle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen näytät mummolta. :D

      Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      193
      2444
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

      En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      92
      1734
    3. Varattais lähihotellista

      🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      186
      1508
    4. Nyt jäi velat perimättä

      Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      14
      1415
    5. Martinan aussikulta, missä?

      Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      1239
    6. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

      RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      44
      1164
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

      Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      43
      1030
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

      humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      98
      929
    9. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

      Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      51
      857
    10. Rakkauden kesä 2025

      Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      855
    Aihe