Onko kenelläkään muulla kokemusta siitä, ettei millään tunnu löytävän "kotia". Tunnetta, ettei tämäkään paikka ole hyvä vaan taas pitää muuttaa. Miulla ahdistus kun tuntuu et asuu taas jossain muualla kuin missä haluaisi, ja on syyllinen olo lasten takia. Ollaan asuttu töitten yms. takia aina 3-4 samassa paikassa ja ain on ulkopuolinen olo. Ainut koti mikä on joskus ollut, on lapsuuden koti joskus kauan sitten. Neuvoja?
Jatkuva muuttaminen, henkisen kodin löytyminen
13
4029
Vastaukset
- "kodittomuudesta"
Mulla on ollut noin muutto per vuosi viimeiset parikymmentä vuotta ja aina samasta syystä - asunto ei ole tuntunut kodilta. Nyt olen vakuuttunut siitä, ettei se vaihtamalla parane, eli että ainoa tie on päättää jäävänsä jonnekin, mihin se taloudellisesti on mahdollista ja alkaa rakentamaan sitä kotia sinne. Pienet asiat, suhteet naapureihin, lähikauppaan ja ympäröivään maailmaan sen kodin tekevät ja toki myös se, miten siellä asuu. Ulkopuolisuus tulee, tai on ainakin tullut itselläni siitä, että "haluaa" olla ulkopuolinen, koska ei uskalla kohdata uusia ihmisiä. Pitäisi rohkeammin osallistua lähiympäristön tapahtumiin, kutsua naapureita grillaamaan, auttaa tarpeessa olevia, jne.
- tuttua
Olen muuttaja minäkin. Toisaalta olen aina ollut muuttokuormassa, enkä lapsenakaan ole saanut kiintyä yhteen kotiin. Nyt aikuisena etsin ja etsin "jotain"... vaihtelen asuntoja ja taloja ja yritän kiintyä. Olen itse ajatellut sen niin, että kun en ole "mistään kotoisin", en myöskään osaa sosiaalistua ympäristööni. Outolintu :) Joskus unessa joku paikka tuntuu kodilta, mutta herätessä sekin on aivan vieras. Ehkä tämä piirre on vapaus ehkä vankila. Yksinäinen ja ulkopuolinen sitä kyllä aina on, vaikka kuinka yrittäisi muuttua. Ja siksi levoton ja rakastaa siltojen polttamista takanaan, haha.
- ja on sellanen käsittömätön
tunne et pitäis liikkua matkailla,eikä vaan pysty jäämään paikoilleen. Lapsuudenkoti oli vielä ala-asteella kunnollinen, sitten oonkin muuttanut jo 4kertaa 10vuodessa, ja taas taitaa olla muutto tulossa pitemmälle.
- maailmaa_nähnyt
Menkää hoitoon. Jos ette muuta eri maahan työn perässä älkää valittako sama kieli pysyy ja sama kulttuuri junttilan junttitavatkin :)
- daamihaa
Olen muuttanut elämäni aikana noin 50 kertaa...
- fainderi
Minä olen muuttanut jotain 13 kertaa... Ei se koti oikein ota löytyäkseen. Google Maps on kovassa käytössä :)
- NAPISEVANAPPI
daamihaa kirjoitti:
Olen muuttanut elämäni aikana noin 50 kertaa...
Eikö mikään riitä kun aina pitää muuttaa?
- EiValinta
No kysypä sitä mlähinnä mun vanhemmilta.
- eienäänuori
fainderi kirjoitti:
Minä olen muuttanut jotain 13 kertaa... Ei se koti oikein ota löytyäkseen. Google Maps on kovassa käytössä :)
Ja uudessa asunnossa pitää asua jonkin aikaa. Minulla meni ainakin kaksi vuotta eron jälkeen kun muutin omakotitalosta kerrostaloon ennen kuin aloin kokea olevani kotona. Alussa tuntui vain että milloin lähden tästä kotiin, mutta sitten havahduin että en voi lähteä, tässähän minun on nyt oltava. Kyllä paikka oli alussa vain kämppä, asunto jossa nukuin, söin ja kävin pesulla. Aika paljon vietin aikaa ystävien kanssa.
- MIRJOREKKA
Mun veljeni vaimo koko ajan muuttamassa, vaikka 1 kuukausi asuttu jne. Ties kuinka monessa talossa asuneet =(
En tiedä, mut tuntuu oudolta. Jotenki ikäänkuin ei ihminen oo mihinkään tyytyväinen.
Mikään ei riitä. Enemmän kai taustalla muu kuin henkinen ongelma. Vaikuttaa enemmän ylpeydeltä jos siis puhun hänestä, en sinusta, joka teki tän avauksen.
Ei kyllä oo tervettä lapsien kannalta jos lapsen nuoruuden aikana muutetaan 10 eri asuntoihin 10 vuoden aikana. Riippuu lapsesta. - eienäänuori
Kyllä se on jonkin sisäinen turvattomuus ja vamma. Jos ihminen ei ole kotona omassa kehossaan, ei ole yhteyttä omaan itseensä, tunteisiin, niin kokee olonsa vieraaksi. Sitä etsii kotia turvaa ja lepopaikkaa. Juuri tämä kodin etsiminen on jo symboliesti viesti mihin vamma viittaa. Toisilla sijaistoiminto saattaa olla shoppailu, jatkuva sisutamaninen, uuden ilmeen tai lookin kokeilu, shoppailu tai vaihtuvat kumppanit.
- totuus.on.tämä
Kun löytää sisäisen henkisen kotinsa, ei maantieteellisellä paikalla ole merkitystä.
Pään sisällä on ihmisen henkinen koti. - näinkuviomenee
Pienituloisissa perheissä vanhempien syytä olla tietoinen, kuinka kuvio yleensä etenee. Perheen nuori saattaa jo olla omaan asuntoon muuttaessaan mielenterveyden avohoidossa esim. koulukiusauksen tai lievän masennuksen vuoksi. Omassa asunnossa hän voi joutua äänihäirinnän kohteeksi, patentteja kyseisille laitteille on olemassa noin 600. Toki on mahdollista sijoittaa naapuriin myös meluisia henkilöitä. Jos nuori erehtyy mainitsemaan terapiakäynnillä naapurustosta kantautuvista äänistä, ne tulkitaan heti psykoottisiksi oireiksi. Milloinkaan ei lähdetä psykiatria parissa selvittämään äänilähdettä tai mahdollista rikosta kuten kotirauhanhäirintä, vaan nuori saa syötäväkseen neuroleptilääkityksen. Jos lääkkeistä ei ole apua, kuten ei tietenkään ole kyseisessä tilanteessa, tulee kuvioihin osastohoito.
Syy miksi näin on, niin tietysti ajan mittaa valtio säästää rahaa. Se voi nyt evätä fyysisen terveyden tutkimukset ja hoidon pienituloiselta. Nuori on nyt harhainen, joten hänen voidaan sanoa kuvittelevan fyysiset oireensa. Psyykelääkityksen kela korvaukset ovat hyviä, koska ne aihuttavat lisäsairauksia ja elinikä lyhenee. Ainoa hoito mitä nuori enää helposti saa, on pakkohoito psykiatrisessa sairaalassa. Terveysalalle syntyy näin paljon kaivattuja työpaikkoja, kun muualta niitä koko ajan vähenee.
Uskoisin tämän kyseisen tulevan yleistymään tulevaisuudessa. Pienituloiset ihmiset ovat tässä kuviossa vaarassa. Lähetteet psykiatriseen hoitoon ovat ainakin yleistyneet lähivuosina Suomessa. Ja työssä ylipäänsä tulee olemaan murrosvaihe. Työaloja katoaa ja niiden tilalle tarvitaan kipeästi uusia työpaikkoja ihmisille. En pahalla tätä kerro, vaan että ihmiset olisivat tietoisia esim. "sairastuneiden" omaiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135263
- 675064
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️531934- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381649