voihan

...

miten on, kertokaas tälle tietämättömälle. Eihän mikään kiellä menemästä naimisiin maistraatissa jos toinen ei ole käynyt riparia? Vai onko se vielä niin ettei vihitä jos ei ole käynyt? Kun kuulin huhua että nykyään voitaisiin myös vihkiä pari joista toinen on käynyt riparin mutta toinen ei.

4

973

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Maistraatista saa siviilivihkimisen. Siellä voidaan vihkiä kaikki, joilla on riittävä ikä eli 18 vuotta ja jotka eivät ole enestään naimisissa. Lisäksi edellytetään ilmeisesti oikeustoimikelpoisuutta (pahasti dementoitunut kumppani voisi olla este?) Kirkossa edellytetään tiettyyn samaan kirkkokuntaan kuulumista. Poikkeuksena hyväksytään jotain ja ne mainitaan erikseen. Kirkossa voidaan siunata maistraatissa vihitty pari, jos jompi kumpi puolisoista kuuluu kirkkoon.

• yllä

kerrottu maistraatissa voi mennä naimisiin kuulumatta mihinkään uskontokuntaan, rippikoulua käymättä ja rokottamatta. Avioliiton esteet tutkitaan ennen vihkimistä. Ottakaa yhteyttä oman alueenne maistraattiin: http://www.maistraatti.fi/

• Ripittäytymätön ateisti..

No enpä ole tullut asiaa ajatelleeksi, etteikö voisi mennä maistraatissa naimisiin ellei ole rippikoulua käyty.. Tietääkseni kirkko ja kirkollinen vihkiminen asettaa tällaisia rajoituksia, mutta ei maistraatti.. Olen aina luullut, että maistraatissa voi kuka vain mennä naimisiin, kunhan mitään juridista estettä ei ole, joka selvitetään esteettömyystodistuksella.. Eli jos ei ole entinen liitto menossa, on täysi-ikäinen, ei holhouksen alainen ja puolison kanssa ei olla turhan läheistä sukua keskenään niin kaiken kai pitäisi olla ok?

• 8..8..1890

Joidenkin ihmisten yleistieto näyttää vain olevan niin älyttömän heikoilla. Kun on ihan itsestään selvää, että maistraattivihkiminen on se "maallinen" versio ja kirkkovihkiminen on se uskonnollinen versio, jossa kysellään rippikoulun käynnistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      13
      2194
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1609
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      73
      1435
    4. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      257
      1432
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      232
      1326
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1110
    7. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1069
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1050
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      92
      993
    10. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      983
    Aihe