voihan

...

miten on, kertokaas tälle tietämättömälle. Eihän mikään kiellä menemästä naimisiin maistraatissa jos toinen ei ole käynyt riparia? Vai onko se vielä niin ettei vihitä jos ei ole käynyt? Kun kuulin huhua että nykyään voitaisiin myös vihkiä pari joista toinen on käynyt riparin mutta toinen ei.

4

956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Maistraatista saa siviilivihkimisen. Siellä voidaan vihkiä kaikki, joilla on riittävä ikä eli 18 vuotta ja jotka eivät ole enestään naimisissa. Lisäksi edellytetään ilmeisesti oikeustoimikelpoisuutta (pahasti dementoitunut kumppani voisi olla este?) Kirkossa edellytetään tiettyyn samaan kirkkokuntaan kuulumista. Poikkeuksena hyväksytään jotain ja ne mainitaan erikseen. Kirkossa voidaan siunata maistraatissa vihitty pari, jos jompi kumpi puolisoista kuuluu kirkkoon.

• yllä

kerrottu maistraatissa voi mennä naimisiin kuulumatta mihinkään uskontokuntaan, rippikoulua käymättä ja rokottamatta. Avioliiton esteet tutkitaan ennen vihkimistä. Ottakaa yhteyttä oman alueenne maistraattiin: http://www.maistraatti.fi/

• Ripittäytymätön ateisti..

No enpä ole tullut asiaa ajatelleeksi, etteikö voisi mennä maistraatissa naimisiin ellei ole rippikoulua käyty.. Tietääkseni kirkko ja kirkollinen vihkiminen asettaa tällaisia rajoituksia, mutta ei maistraatti.. Olen aina luullut, että maistraatissa voi kuka vain mennä naimisiin, kunhan mitään juridista estettä ei ole, joka selvitetään esteettömyystodistuksella.. Eli jos ei ole entinen liitto menossa, on täysi-ikäinen, ei holhouksen alainen ja puolison kanssa ei olla turhan läheistä sukua keskenään niin kaiken kai pitäisi olla ok?

• 8..8..1890

Joidenkin ihmisten yleistieto näyttää vain olevan niin älyttömän heikoilla. Kun on ihan itsestään selvää, että maistraattivihkiminen on se "maallinen" versio ja kirkkovihkiminen on se uskonnollinen versio, jossa kysellään rippikoulun käynnistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe