elatustuet lapselle

siskot

Pikkusisko saa tällä hetkellä elatustukensa itselleen, siis kunta maksaan isän elarit. Nyt olisi tarkoitus hakea elatustukia myös äidiltä kun pikkusisko asuu minun (isosiskon) luona. Onko kukaan koskaan hakenut elatustukia huoltajalta? Äiti on siis edelleen huoltaja vaikka lapsi ei hänen luona asukkaan. Sossusta pitäisi ilmeisesti päätös saada ensin, kunhan saisi sinne ajan ja silleen. Viimeeksi vain eivät oikein osanneet sanoa kovin mitään kun on heillekin kai uusi tilanne. Äiti myös väittää, että elatustuet menisi hänellä ulosottoon. Hän elää minimi työkyvyttömyyseläkkeellä ja kaiken järjen mukaan on tuloton ja niin köyhä, että kunta maksaisi elarit? Ulosotossa on kyllä jo laskuja, mutta ei kai elatustukiakin sinne laitettaisi? Väittipä tuo myös elatustuen vaikuttavan opintotukeen. Kellään varmaa tietoa jolla kumota noita väittämiä?

11

712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei saa valita

      omaa asuinpaikkaansa tässä maailmassa, niin kauan kun on holhouksen alainen. Ja se kestää 18v saakka. Asumapaikan päättää huoltaja. Toisin sanoen huoltaja saa/ja voi päättää, että huollettava asuu huoltajansa kanssa kotona. Huoltajalla ei ole velvollisuutta maksaa huollettavan itsensä päättämään asuinpaikkaan elatustukea. (Muutoinhan jokainen kakara asuis hotellissa tms.) Elatustukia ei makseta lapselle, vaan huotajalle, eli äidille tai isälle,(joissain tapauksissa virkahuoltajalle) tilanteesta riippuen, alaikäiselle lapselle itselleen ei milloinkaan. Jos siskona haet oikeudelta siskosi huoltajuutta, niin tuskinpa saat. Sen sijaan sossu kyllä saattaisi keksiä jotain muuta avustus systeemiä, ehkä harkinnan varaisen toimeentulotuen tms.

      • huoltajuutta

        Vaan oikeudessa siitä päätetään.


      • sossupaholainen

        16-vuotias voi tehdä muuttoilmoituksen itse. Ja jos sossu on mukana kuvioissa, niin ilmeisesti muualla kuin äidin luona asumiseen on syy, mutta äiti on silti elatusvelvollinen. Ja kyllä sellaisessa tapauksessa että lapsi/nuori asuu itsenäisesti elatusapu maksetaan lapselle. Olkaa nyt vaan yhteydessä sinne sossuun, että saatte ajan sopimuksen tekoa varten.


      • siskot

        Kuten tuolla jo vastattiin niin yli 15v voi itse vaihtaa kirjansa ja täten asua siellä missä tykkää. Tästä asiasta on väännetty koko viime syksy. Eli sisko on nyt 17v, asuu ihan virallisesti luonani. Kun kirjat muutettiin tänne (ilman huoltaja suostumusta) siirtyi myös lapsilisän ja isän elatustuen maksu pikkusiskolle. Hän saa myös meidän kaupungin sossusta toimeentulotukea. Lähtökaupungin perhesossussa on ollut mukana asiassa, mutta he ei ole mitään päättänyt, siellä on käyty vain juttelemassa tulehtuneen tilanteen takia (äiti ei olisi halunnut antaa rahoja vaikka muutto oli ok). Nyt siis meidän sossu kyselee äidin elatustukia, koska äiti on edelleen elatusvelvollinen. Tätä pitäisi käydä lastenvalvojalta, joka siis asian hoitaa, kyselemässä. Minä taasen en huoltajuutta ole hakemassa enkä hae. Ja kyllä ne teinit pois muuttaisi jos tietäisi, että heillä on mahdollisuus muuttaa kirjat ja saada tukensa mukaan. Nyt vain huoltajat kiristää rahalla ja lapset jää koteihin missä ei aina ole niin hyvä olla. Kela, sossu ja maistraattikin jakaa väärää tietoa tämän suhteen.


      • siskoksi!
        siskot kirjoitti:

        Kuten tuolla jo vastattiin niin yli 15v voi itse vaihtaa kirjansa ja täten asua siellä missä tykkää. Tästä asiasta on väännetty koko viime syksy. Eli sisko on nyt 17v, asuu ihan virallisesti luonani. Kun kirjat muutettiin tänne (ilman huoltaja suostumusta) siirtyi myös lapsilisän ja isän elatustuen maksu pikkusiskolle. Hän saa myös meidän kaupungin sossusta toimeentulotukea. Lähtökaupungin perhesossussa on ollut mukana asiassa, mutta he ei ole mitään päättänyt, siellä on käyty vain juttelemassa tulehtuneen tilanteen takia (äiti ei olisi halunnut antaa rahoja vaikka muutto oli ok). Nyt siis meidän sossu kyselee äidin elatustukia, koska äiti on edelleen elatusvelvollinen. Tätä pitäisi käydä lastenvalvojalta, joka siis asian hoitaa, kyselemässä. Minä taasen en huoltajuutta ole hakemassa enkä hae. Ja kyllä ne teinit pois muuttaisi jos tietäisi, että heillä on mahdollisuus muuttaa kirjat ja saada tukensa mukaan. Nyt vain huoltajat kiristää rahalla ja lapset jää koteihin missä ei aina ole niin hyvä olla. Kela, sossu ja maistraattikin jakaa väärää tietoa tämän suhteen.

        Kuinkas te noin lussuksi äitinne olette kasvattaneet? Taidatte todella olla oikea "kauhukaksikko?" Tottakai 15 vuotias "voi" asua missä tahtoo, voihan hän hypätä kaivoonkin niin tahtoessaan. Eri asia sitten vain on, onko se hänelle hyväksi. Tuskinpa tajuaa omaa hyväänsä ennen kun on myöhäistä. Ja silloin on saanut just kaiken minkä oikeasti ansaitseekaan tässä elämässä. Hyvä suhde omaan vanhempaansa on elinikäinen tuki ja turva molemmin puolin (onneksi omat lapseni ovat sen asian ymmärtäneet) Vaikka voi se vapaus tehdä mitä haluaa voi tuntua nuorella iällä maukkaalta, voi myöhemmin tulla paskainen jälkimaku suuhun.


      • siskot
        siskoksi! kirjoitti:

        Kuinkas te noin lussuksi äitinne olette kasvattaneet? Taidatte todella olla oikea "kauhukaksikko?" Tottakai 15 vuotias "voi" asua missä tahtoo, voihan hän hypätä kaivoonkin niin tahtoessaan. Eri asia sitten vain on, onko se hänelle hyväksi. Tuskinpa tajuaa omaa hyväänsä ennen kun on myöhäistä. Ja silloin on saanut just kaiken minkä oikeasti ansaitseekaan tässä elämässä. Hyvä suhde omaan vanhempaansa on elinikäinen tuki ja turva molemmin puolin (onneksi omat lapseni ovat sen asian ymmärtäneet) Vaikka voi se vapaus tehdä mitä haluaa voi tuntua nuorella iällä maukkaalta, voi myöhemmin tulla paskainen jälkimaku suuhun.

        Juu, juoppo äiti onkin tosi hyvä tuki ja turva. Mikä 17v nuori (tai edes minä 30v) on äidistään huolehtimaan kun tämäkään ei meistä ole huolehtinut. Pikkusisko on itse sanonut, että asuu mielummin minun luona kun täällä on rauhallista. Sossu on myös todennut, että parempi näin. Äiti on mikä on. Minä en ala mielenterveysongelmaista alkoholistia kasvattamaan. Yrittänyt olen jo 15v vedota äitiin, mutta turha se on kuuroille korville. Paras ratkaisu on antaa äidin olla mikä on ja pelastaa oma ja siskon elämä siltä osin kun voi. Pikkusisko ei vietä täällä mitään villiä ja vapaata elämää vaan itseasiassa tiukempaa kun kotonaan vietti. Minä kyllä kyselen mihin menee ja käsken yöksi kotiin toisin kun äiti. Kotitöihinkin osallistuu sekä opettelee omaa elämistä esim. rahojen suhteen. Ehkä kannattaa kysyä miksi ja mikä tilanne on ennen kun alkaa kuvitella jotain kahta kauhukaksikko teiniä omillaan.


      • Kiva juttu,
        siskoksi! kirjoitti:

        Kuinkas te noin lussuksi äitinne olette kasvattaneet? Taidatte todella olla oikea "kauhukaksikko?" Tottakai 15 vuotias "voi" asua missä tahtoo, voihan hän hypätä kaivoonkin niin tahtoessaan. Eri asia sitten vain on, onko se hänelle hyväksi. Tuskinpa tajuaa omaa hyväänsä ennen kun on myöhäistä. Ja silloin on saanut just kaiken minkä oikeasti ansaitseekaan tässä elämässä. Hyvä suhde omaan vanhempaansa on elinikäinen tuki ja turva molemmin puolin (onneksi omat lapseni ovat sen asian ymmärtäneet) Vaikka voi se vapaus tehdä mitä haluaa voi tuntua nuorella iällä maukkaalta, voi myöhemmin tulla paskainen jälkimaku suuhun.

        että olet saanut viettää niin ruusuisen lapsuuden vanhempiesi kanssa, että et edes osaa ajatella muita vaihtoehtoja olevan olemassa. Tuohan se olisikin kaikkien lasten ideaaliympäristö, että olisi rakastavat ja huolehtivat vanhemmat vierellä ojaamassa kasvua aina siihen yhdessä suunniteltuun yksinmuuttamisvaiheeseen asti. Ja tukea saisi senkin jälkeen. Valitettavasti näin vain ei aina ole. Lukuisat nuoret (ja lapset) elävät olosuhteissa, joita pumpulissa kasvaneet eivät usko olevan olemassakaan. Ehkä jossain tuolla suuressa maailmassa, mutta ei ainakaan meidän naapureissa.


    • karannutmorsian

      lelatusmaksu maksetaan nyt kelalla,siihen pitää olla sopimus,jos ei ole ei makseta,se maksetaan huoltajalle tai selvitä kelalla tilanne,lapsi voi tilapäisesti olla isällään äidin menettämättä elatusmaksuja.

      • siskot

        Isän elatustuet maksetaan tällä hetkellä lapselle. Lapsi ei asu kummankaan vanhemman kanssa vaan "itsekseen". Sossussa pitää tehdä sopimus äidin elatustuesta, mutta olisi kiva tietää mitä se vaatii ja onko kukaan tehnyt sellaista.


      • sossupaholainen
        siskot kirjoitti:

        Isän elatustuet maksetaan tällä hetkellä lapselle. Lapsi ei asu kummankaan vanhemman kanssa vaan "itsekseen". Sossussa pitää tehdä sopimus äidin elatustuesta, mutta olisi kiva tietää mitä se vaatii ja onko kukaan tehnyt sellaista.

        Teidän pitää varata aika lastenvalvojalle ja saada äitinne sinne myös allekirjoittamaan sopimus. Jos äitinne ei tule, teidän pitää viedä asia oikeuteen, siskosi saa ilmaisen oikeusavun, joten oikeusaputoimistoon (kannattaa olla sinne yhteydessä, vaikka lastenvalvojalle menisittekin).
        Kyllä näitä sopimuksia aina silloin tällöin tehdään, itse yritän saada yhden aikaiseksi tänään.
        Tsemppiä!


      • siskot
        sossupaholainen kirjoitti:

        Teidän pitää varata aika lastenvalvojalle ja saada äitinne sinne myös allekirjoittamaan sopimus. Jos äitinne ei tule, teidän pitää viedä asia oikeuteen, siskosi saa ilmaisen oikeusavun, joten oikeusaputoimistoon (kannattaa olla sinne yhteydessä, vaikka lastenvalvojalle menisittekin).
        Kyllä näitä sopimuksia aina silloin tällöin tehdään, itse yritän saada yhden aikaiseksi tänään.
        Tsemppiä!

        Sossu oli nyt ilmottanut ettei sopimuksia aiota tehdä, koska se on liian monimutkaista ja vie aikaa. Äiti kun ei siis suostu nimeään mihinkään laittamaan vaan olisi haettava hieman vaikeampaa kautta.

        Emme oikein ole tähän tyytyväisiä sillä syksystä alkaen pikkusisko on opiskelija eikä saa sossusta mitään. Äidin elatustuki tulisi tarpeeseen. Kuinka kauan elatustukia voidaan maksaa lapselle?

        Ilmeisemmin edessä uusi soitto lastenvalvojalle? Tämä ei siis ole sama sossu joka päätti ettei elareita haeta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1646
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1285
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1200
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1128
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1126
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1021
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      952
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      937
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      814
    Aihe