Onko kokemuksia tai tietoa henkilökohtaisen avustajan reissutöistä? Kaipaisin tietoa siitä, jos avustaja lähtee työnantajan mukaan työ- tai lomamatkalle, kuinka työaika lasketaan siltä ajalta, kuuluuko siitä saada lisäpalkkaa tai hyvitystä vapaapäivinä. Ainakin muilla aloilla saadaan reissutöistä korvausta päivärahana tai ylimääräisinä vapaina.
avustaja reissutöissä,
12
1512
Vastaukset
Henkilökohtainen avustaja on saanut useissa tiedoissa olevissa tapauksissa palkkaa reissutyöstä seur. tav.: Kunta on maksanut matkat, avustaja on saanut perj. iltapäivästä sunnuntai-iltapäivään kestävältä matka-ajalta 3 X 8 tunnin palkan lisät.
- säännöt.....
En ihan ymmärtänyt, siis 3*8. Sunnuntailtahan tulee muutenkin kaksinkertainen palkka. Vai meinasiko viestin laittaja, ettei mitään ylimääräistä kuulu.
säännöt..... kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt, siis 3*8. Sunnuntailtahan tulee muutenkin kaksinkertainen palkka. Vai meinasiko viestin laittaja, ettei mitään ylimääräistä kuulu.
..että pestistä tulee 3 kertaa 8 tunnin palkka jne. Esimerkki siksi, koska esim. vuorokausi Tulholmassa risteilyllä henkilökohtainen avustaja olisi kuitenkin työssä käytännössä vuoroitta pe-su välisen ajan.
- säännöt..
raajarikkoiset kirjoitti:
..että pestistä tulee 3 kertaa 8 tunnin palkka jne. Esimerkki siksi, koska esim. vuorokausi Tulholmassa risteilyllä henkilökohtainen avustaja olisi kuitenkin työssä käytännössä vuoroitta pe-su välisen ajan.
eli yksi vuorokausi 3*8ht? väännetään nyt rautalangasta. no, miten minun pitää toimia, kun olen ollut 4vrk avustamassa reissussa, eikä kukaan ole puhunut mistään palkanlisistä, muuta kuin norm. kuukausipalkka ja sunnuntailisät..
säännöt.. kirjoitti:
eli yksi vuorokausi 3*8ht? väännetään nyt rautalangasta. no, miten minun pitää toimia, kun olen ollut 4vrk avustamassa reissussa, eikä kukaan ole puhunut mistään palkanlisistä, muuta kuin norm. kuukausipalkka ja sunnuntailisät..
hieman tietoa miten asian pitäisi olla : http://www.sosiaaliportti.fi/Page/a092e5c1-eb6d-4a50-8a0a-561d01c7146a.aspx?groupId=4d811de7-1af0-4be6-bf70-5a5f127dbbe2&announcementId=4636d25c-489f-478f-97f9-f363fadfc365
- säännöt.......
raajarikkoiset kirjoitti:
hieman tietoa miten asian pitäisi olla : http://www.sosiaaliportti.fi/Page/a092e5c1-eb6d-4a50-8a0a-561d01c7146a.aspx?groupId=4d811de7-1af0-4be6-bf70-5a5f127dbbe2&announcementId=4636d25c-489f-478f-97f9-f363fadfc365
Jatkossa tiedän, että sovin reissun ajan työtunnit ja vapaa-ajan tarkemmin. En voi nyt tarkalleen sanoa, montako tuntia oli työaika, kun koko ajan melkein lähettyvillä oloa. Paitsi yötunnit klo 22-08. Lisäksi väsyin työnantajan omaisen kanssa yhteismajoituksesta, olisin kaivannut omaa hengitystilaa edes yöksi. Harmi kun kokemus tuntuu vaan niin huonolta. En varmaan toiste ole halukas lähtemään matkoille mukaan. Voiko työnantaja velvoittaa siihen? Lisäksi luulen, että työnantaja on tietoinen pykälistä, muttei halua noudattaa niitä.
säännöt....... kirjoitti:
Jatkossa tiedän, että sovin reissun ajan työtunnit ja vapaa-ajan tarkemmin. En voi nyt tarkalleen sanoa, montako tuntia oli työaika, kun koko ajan melkein lähettyvillä oloa. Paitsi yötunnit klo 22-08. Lisäksi väsyin työnantajan omaisen kanssa yhteismajoituksesta, olisin kaivannut omaa hengitystilaa edes yöksi. Harmi kun kokemus tuntuu vaan niin huonolta. En varmaan toiste ole halukas lähtemään matkoille mukaan. Voiko työnantaja velvoittaa siihen? Lisäksi luulen, että työnantaja on tietoinen pykälistä, muttei halua noudattaa niitä.
..laitonta teettää työtä vuorotta 24/3 samalla avustajalla. Että ei tarvitse suostua kuin tekemään kerralla max 9 tuntista työpäivää. Työnantajahan voi koittaa pakottaa ihan mihin vain, mutta koska se on laitonta, niin ei siihen tarvitse suostua. Jos avustajan tarve on reissulla kolmivuorotyötä, niin silloin pitää olla avustajia matkassa useampia. Siinä vaiheessa taitaa jo kyllä kunnan halukkuus maksaa niin monta avustajaa mukaan olla mahdotonta. Avustajakin tarvitsee omaa rauhaa ja lepoa, siitä on vain aina pidettävä kiinni. Ja myös vammaisen on kunnioitettava avustajansa oikeuksia tai pian hänelle ei ole avustajaa!
- entinen avustaja
Sain palkat tehdyistä työtunneista lisineen. Yhdellä viikonloppureissulla tuli yli viikon tunnit tehtyä, joten ei valittamista. Toki aina sain yöpyä ihan omassa huoneessa. Ja huokaisin välillä aina omassa seurassa, eli taukojakin oli. Mikään pakko ei olisi ollut tähän suostua, että en oikein nähnyt mitään syytä olla tekemättäkään. Muutoin olisi jäänyt avustettavalta reissut tekemättä. Mutta perhesyistä en tehnyt kuin maksimissaan 3 vrk:n reissuja. Paljon luppoaikaahan siellä oli, mutta ei muodostunut haitaksi.
- säännöt.......
niinpä, että tunteja kertyi reissulta enemmän mitä norm.vkl työvuoroista. sait pitää vapaana. tästä pitää puhua töissä, koska ei miulle ole mainittu, että olisin ansainnut lisävapaata tai ylityökorvauksia. toki minäkin voisin näillä reissuilla avustaa jos homma menisi oikein..
- valitettavasti
säännöt....... kirjoitti:
niinpä, että tunteja kertyi reissulta enemmän mitä norm.vkl työvuoroista. sait pitää vapaana. tästä pitää puhua töissä, koska ei miulle ole mainittu, että olisin ansainnut lisävapaata tai ylityökorvauksia. toki minäkin voisin näillä reissuilla avustaa jos homma menisi oikein..
on niin, että jos lähdet reissuun mukaan, saat siitä vaan työsopparissa määrätyt tunnit. Eli jos avustettavalle on myönnetty vaikkapa 6 tuntia päivässä, saat kuudelta tunnilta palkan jokaista reissupäivää kohden, etkä mitään muuta. Jos haluat muilta tunneilta palkan, se on sovittava etukäteen ja lisäksi anottava loman ajaksi sossusta erikseen päätös avustajan kuluista. Vammainen ei kuitenkaan sulle niitä rahojaan omista maksa, vaan sossu. Jälkikäteen on ihan turha hakea :( Sellaisiin reissuihin ei todellakaan tarvitse suostua, ellei siihen ole omaa intressiä, eli että tosiaan haluaa lähteä mukaan. Ilmaiset matkat ja majoitus ei ole riittävä korvaus menetetystä vapaa-ajasta. Lisäksi tulisi saadá ylityökorvaus jos viikko menee yli 40-tuntiseksi (mitä sossu tietenkään ei suostu myöntämään).
- ............
valitettavasti kirjoitti:
on niin, että jos lähdet reissuun mukaan, saat siitä vaan työsopparissa määrätyt tunnit. Eli jos avustettavalle on myönnetty vaikkapa 6 tuntia päivässä, saat kuudelta tunnilta palkan jokaista reissupäivää kohden, etkä mitään muuta. Jos haluat muilta tunneilta palkan, se on sovittava etukäteen ja lisäksi anottava loman ajaksi sossusta erikseen päätös avustajan kuluista. Vammainen ei kuitenkaan sulle niitä rahojaan omista maksa, vaan sossu. Jälkikäteen on ihan turha hakea :( Sellaisiin reissuihin ei todellakaan tarvitse suostua, ellei siihen ole omaa intressiä, eli että tosiaan haluaa lähteä mukaan. Ilmaiset matkat ja majoitus ei ole riittävä korvaus menetetystä vapaa-ajasta. Lisäksi tulisi saadá ylityökorvaus jos viikko menee yli 40-tuntiseksi (mitä sossu tietenkään ei suostu myöntämään).
Eli kokonainkuukausituntimäärästä vaan menee enemmän reissulla, jolloin muulle ajalle jää vähemmän tunteja. Lisät ym on sitten myös katsottava, että riittävät. jos tuntimäärä ylittyy, voi vammainen myöskin maksaa itse kehyksen ylittävän osuuden. Kyllä tiedän, että jotkut avustettavat tekee näinkin. Sitten on olemassa myös niitä avustettavia, jotka ajattavat avustajan omalla autolla kotimaanmatkoja pelkästää polttoainekulut korvaamalla. Jopa työpaikkailmoituksessa on lukenut, että avustajalla on oltava käytössään diesel-käyttöinen auto. Nämä ovat sitten niitä paikkoja, joita kannattaa karttaa. Jos viikkotyötunnit ylittää 40, ne voi tasta esimerkiksi seuraavilla viikoilla. Eli kun itselläni tuli esim. 60 tuntia viikossa, tein seuraavalla viikolla vain 20. Ilmaiseen työhön ei ole pakko suostua, enkä myöskään itse siihen kannusta. Mutta en itse myöskään näe syytä, että en voisi tehdä enemmän tunteja reissun aikana, koska mielestäni myös vammaisella on oikeus matkustella, eikä hänellä yleensä ole itse varaa maksaa mahdollisesti toisenkin avustajan matkoja, asumista ja palkkoja. Kunnat erittäin harvoin myöntävät lisätunteja, vaikka heillä siihen olisi mahdollisuus. Kaikilla ei ole myöskään omaisia, jotka olisivat valmiit jakamaan avustajan kanssa avustamisvastuun.
- entinen avustaja
............ kirjoitti:
Eli kokonainkuukausituntimäärästä vaan menee enemmän reissulla, jolloin muulle ajalle jää vähemmän tunteja. Lisät ym on sitten myös katsottava, että riittävät. jos tuntimäärä ylittyy, voi vammainen myöskin maksaa itse kehyksen ylittävän osuuden. Kyllä tiedän, että jotkut avustettavat tekee näinkin. Sitten on olemassa myös niitä avustettavia, jotka ajattavat avustajan omalla autolla kotimaanmatkoja pelkästää polttoainekulut korvaamalla. Jopa työpaikkailmoituksessa on lukenut, että avustajalla on oltava käytössään diesel-käyttöinen auto. Nämä ovat sitten niitä paikkoja, joita kannattaa karttaa. Jos viikkotyötunnit ylittää 40, ne voi tasta esimerkiksi seuraavilla viikoilla. Eli kun itselläni tuli esim. 60 tuntia viikossa, tein seuraavalla viikolla vain 20. Ilmaiseen työhön ei ole pakko suostua, enkä myöskään itse siihen kannusta. Mutta en itse myöskään näe syytä, että en voisi tehdä enemmän tunteja reissun aikana, koska mielestäni myös vammaisella on oikeus matkustella, eikä hänellä yleensä ole itse varaa maksaa mahdollisesti toisenkin avustajan matkoja, asumista ja palkkoja. Kunnat erittäin harvoin myöntävät lisätunteja, vaikka heillä siihen olisi mahdollisuus. Kaikilla ei ole myöskään omaisia, jotka olisivat valmiit jakamaan avustajan kanssa avustamisvastuun.
Koko alahan on sääntöjen ja lisien osalta aika villi. Matkojen suhteen olen noudattanut periaatetta, että jos olen työnantajan käytettävissä, kaikki ne tunnit myös laskutan. Esim. jollain laivaristeilyllä olen töissä käytänössä 24/7, ainakin jos en saa omaa hyttiä. Jos tähän ei suostuta, niin ei voi mitään. Ei tämäkään työ mitään hyväntekeväisyyttä saa olla! Päivärahoja ei voi pyytää, koska avustajahan tekee töitä siellä, missä avustettavakin on. Lisäksi olen olettanut, että matkalla minulle maksetaan ruuat, sillä enhän itse ole valinnut lähteä matkalle, jossa ruokailu maksaa aina enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315250Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?273294HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2672410- 1281743
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271463Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3641402Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101203- 121115
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76942- 115905