Parturi-Kampaaja

Tess

Kun täällä vaatetuspuolesta kysyttiin, niin kysynpä myös parturi-kampaajan tutkinnosta, tai siis hiusalan pt. Minkälaista opiskelu on? Mitä teette ensimmäisenä vuotena jne.

Ylipäänsä amiksen opiskelutavoista en tiedä oikein mtn (oon lukiossa). Joten jos joku voisi hieman selventää sitä. Esim. kuinka pitkät koulupäivät, opiskellaanko yleissivistäviä joka jaksossa ym. Moni myös väittää amista rennoksi paikasi ja tämän lukiohelvetin jälkeen se kuulostaa kyllä aika mukavalta.. Miten on?

11

15658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuleva parturi-kampaaja

      Olen ylioppilas ja opiskelen ensimmäistä vuotta parturi-kampaajaksi Joensuussa. Opiskelu täällä ei ole todellakaan niin helppoa kun itse alussa ajattelin. Viikossa opiskellaan 32h, enimmäkseen on ollut teoriaa ja perusasioita. Osataan kevytvärjäyksiä, perushoitoja ja perusleikkauksia, sekä permanentti lyhyisiin hiuksiin. Omaa aikaa pitäisi käyttää käytännön harjoitteluun, mutta muuten ei läksyjä tule. 4-8h päivässä ollaan koulussa. Yleissivistäviä aineita käydään tänä vuonna kokonaisen jakson verran, joka esim. minulla on hyväksiluettu lukion kurssien ansiosta. Siksipä meidät laitettiin koko jakson ajaksi (kahdeksi kuukaudeksi) työharjoitteluun. Kuukaudeksi koulun omaan yritykseen ja kuukaudeksi ulkoiseen parturi-kampaamo liikeeseen, ja näin voimme aikaistaa valmistumista parilla kuukaudella. Eli oikeita asiakkaita tehdään jo ensimmäisenä vuotena. Tälläinen ensimmäinen vuosi meillä täällä Joensuussa.

    • opiskelija...

      mä opiskelen ekaa vuotta parturi-kampaajaksi ja tulin suoraan ylä asteelta.. meillä on käytäntöä paljon enemmän kun teoriaa.leikkauksia,värjäyksiä, permanentteja, pidennyksiä, eli melkein kaikkee tehdään jo nyt ja mulla vielä 2 jäljellä.. on aika rentoa, mutta on tälläkin alalla ja koulussa opiskeltava jos aikoo päästä kursseista läpi.. mä oon tykänny..=) amis sopii niille ketä ei kiinnosta lukee..

      • tiinu=)

        ammattikoulussa joutuu myös LUKEMAAN!!!vaikka nyt ei olekkaan mitään koeviikkoja tai kirjotuksia.ei ole nii rentoa mitä luullaan, meilläkin joutuu tehä duunia!!!


    • Tess

      Entäpäs läksypuoli? Tai siis lukiossa kun joutuu ahertamaan erilaisia projektitöitä, tutkielmia, esitelmiä.. Miten on amiskan puolella?

      Opiskelevatko 1.vuoden pa-ka-opiskelijat omana ryhmänä ja 2.vuoden omana vai.. Ääh. Tyhmiä kysymyksiä, mut yrittäkää kestää!

      • vastauksia

        moi! joo meille ei tuu mitään läksyjä..=)paitsi jos jaksossa on enkkua ym.. mutta todella vähän. meillä on 1, 2, 3 luokat ja kaikki opiskelee eritahtiin.. siis kolmosella on jo vaativia leikkauksia ym. meillä on yks 1 luokka, yks 2 luok. ja yks 3luok. meilläkin on luokalla 16-35v... kaikki naisia. ei oo yhtään poikaa, vaikka olis nekin tervetulleita!!


      • Tess
        vastauksia kirjoitti:

        moi! joo meille ei tuu mitään läksyjä..=)paitsi jos jaksossa on enkkua ym.. mutta todella vähän. meillä on 1, 2, 3 luokat ja kaikki opiskelee eritahtiin.. siis kolmosella on jo vaativia leikkauksia ym. meillä on yks 1 luokka, yks 2 luok. ja yks 3luok. meilläkin on luokalla 16-35v... kaikki naisia. ei oo yhtään poikaa, vaikka olis nekin tervetulleita!!

        Ookkei, kiitos vastauksista! Olis varmaan vielä enemminkin kysyttävää, muttei tuu just nyt mieleen. Tai noh, onko opiskelussa _mitään_ huonoja puolia? Kun tuntuu liian hyvältä ollakseen totta tuo hiusalan opiskelu! :)


      • pa-ka
        Tess kirjoitti:

        Ookkei, kiitos vastauksista! Olis varmaan vielä enemminkin kysyttävää, muttei tuu just nyt mieleen. Tai noh, onko opiskelussa _mitään_ huonoja puolia? Kun tuntuu liian hyvältä ollakseen totta tuo hiusalan opiskelu! :)

        no tottakai joka koulussa ja alalla on huonot puolensa, mutta.. meillä aika nopee työtahti ja aina opettaja ei kerkiä neuvomaan heti,(saa odotella opettajaa monta minuuttia) kun luokassa on 16 oppilasta ja kaikilla asiakas..=) mutta mä oon tykänny älyttömästi ja tuntuu että oon valinnu oikeen alan. ;) kysele vaan jotain jos tulee mieleen, on ihan kiva vastailla..


      • Tiu
        Tess kirjoitti:

        Ookkei, kiitos vastauksista! Olis varmaan vielä enemminkin kysyttävää, muttei tuu just nyt mieleen. Tai noh, onko opiskelussa _mitään_ huonoja puolia? Kun tuntuu liian hyvältä ollakseen totta tuo hiusalan opiskelu! :)

        Ajattelin kun ohimennen vilkaisin tätä palstaa, heittää pari ajatusta pa-kan työstä... siis opiskelujen jälkeen.

        Valmistuin pa-kaksi -98, Kauneudenhoitoalan amk:sta (Hgi:n Pasilassa), nykyään joku palvelualojen....??
        Opiskelu sinällään oli mukavaa, opetus asiantuntevaa, välineet uusia, työtä oppi, koulu antoi mahdollisuudet moneen, koulun henki oli mielestäni hyvä.
        Mutta... Luokaltani valmistui 15, ja ekan vuoden jälkeen 3 työskenteli enään alalla... Syyt:
        - huono palkka, varsinkin jos ei ala yrittäjäksi (esim. itse myyjänä sain silloin reilun 10mk parempaa tuntipalkkaa ilta- ja vkl-lisät(mitä paka-alalla ei silloin ollut, nykyään pienet), ilman 3v kolulutusta)
        - fyysisesti raskasta (täytyy olla aika terve kestääkseen esim. selkään ja hartioihin kohdistuvat rasitukset)
        - sairastumiset (4:lle puhjennut astma joko koulussa tai sen jälkeen, itseni mukaan lukien)
        - huonot työpaikat (hommia teetetään pimeenä, palkat jumittaa, ilmapiiri työpaikalla huono ym. )
        - yrittäjyyden pelko/riskit (täytyy olla aika motivoitunut ja järjestelmällinen että uskaltaa alkaa yrittäjäksi parikymppisenä. Luokaltani moni vaihtoi alaa juuri tästä syystä, ei uskalla ottaa riskiä omasta bisneksestä, muilla työskentely ei kannata.)

        Eli, jos haluaa opiskella mukavaa alaa, tehdä kotona hommia kavereille, sukulaisille, ym. hiusalan koulutus antaa hyvät eväät siihen.
        Mutta jos haluaa työllistyä alalle, täytyy varautua aikamoiseen "pudotukseen", ala ei välttämättä vastaa koulua...
        Ja jos haluaa elää valitsemansa ammatin turvin, kannattaa ottaa koulussa kaikki irti yritystunneista, koska se on ainut tapa lyödä rahoiksi ko.alalla, ja ELÄÄ.

        Onnea alalle tunkeville, teille on tilaa kun me "konkarit" suuntaamme uusille urille!!!

        Love: Syksyllä AMK:hon aikova


      • Tess
        Tiu kirjoitti:

        Ajattelin kun ohimennen vilkaisin tätä palstaa, heittää pari ajatusta pa-kan työstä... siis opiskelujen jälkeen.

        Valmistuin pa-kaksi -98, Kauneudenhoitoalan amk:sta (Hgi:n Pasilassa), nykyään joku palvelualojen....??
        Opiskelu sinällään oli mukavaa, opetus asiantuntevaa, välineet uusia, työtä oppi, koulu antoi mahdollisuudet moneen, koulun henki oli mielestäni hyvä.
        Mutta... Luokaltani valmistui 15, ja ekan vuoden jälkeen 3 työskenteli enään alalla... Syyt:
        - huono palkka, varsinkin jos ei ala yrittäjäksi (esim. itse myyjänä sain silloin reilun 10mk parempaa tuntipalkkaa ilta- ja vkl-lisät(mitä paka-alalla ei silloin ollut, nykyään pienet), ilman 3v kolulutusta)
        - fyysisesti raskasta (täytyy olla aika terve kestääkseen esim. selkään ja hartioihin kohdistuvat rasitukset)
        - sairastumiset (4:lle puhjennut astma joko koulussa tai sen jälkeen, itseni mukaan lukien)
        - huonot työpaikat (hommia teetetään pimeenä, palkat jumittaa, ilmapiiri työpaikalla huono ym. )
        - yrittäjyyden pelko/riskit (täytyy olla aika motivoitunut ja järjestelmällinen että uskaltaa alkaa yrittäjäksi parikymppisenä. Luokaltani moni vaihtoi alaa juuri tästä syystä, ei uskalla ottaa riskiä omasta bisneksestä, muilla työskentely ei kannata.)

        Eli, jos haluaa opiskella mukavaa alaa, tehdä kotona hommia kavereille, sukulaisille, ym. hiusalan koulutus antaa hyvät eväät siihen.
        Mutta jos haluaa työllistyä alalle, täytyy varautua aikamoiseen "pudotukseen", ala ei välttämättä vastaa koulua...
        Ja jos haluaa elää valitsemansa ammatin turvin, kannattaa ottaa koulussa kaikki irti yritystunneista, koska se on ainut tapa lyödä rahoiksi ko.alalla, ja ELÄÄ.

        Onnea alalle tunkeville, teille on tilaa kun me "konkarit" suuntaamme uusille urille!!!

        Love: Syksyllä AMK:hon aikova

        Uh, nyt tuli niitä huonoja puolia sitten enemmän kuin laki sallii :) Mulla ois suunnitelmissa opiskelujen jälkeen olla muutama vuosi siinä vuokratuoli-systeemissä ja sitten -jos rahkeet riittää, perustaa yritys. Mutta nääkin suunnitelmat varmaan muuttuu. Ja onhan se niinkin, että joka ammatissa on niitä huonoja puolia.

        Kuinka paljon parturi-kampaajien palkat muuten tänä päivänä on noin suurin piirtein? Ja Tiu, aijotko nyt vaihtaa kokonaan alaa syksyllä?


    • Anonyymi

      Moi! Oon tällanen ala-asteella oleva tyttö kuka alko nyt haaveilla ammateista, pitääkö lukio käydä jos haluaa kampaajaksi? Sillä en millään ainakaan tällä hetkellä haluaisi sinne ikinä lähteä mutta amikseen voisin mennä. Auttakaa!

      • Anonyymi

        Peruskoulusta pääsee amikseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4493
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      116
      4095
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2740
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1653
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      92
      1590
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1563
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe