uskovien seura

Millaiset asiat auttavat meitä elämään siveästi ja muutenkin oikein? Jumalan sanan käyttö, rukous, seurakunnan tilaisuudet, uskovien seura, työ, opiskelu ja hyvät harrastukset auttavat meitä ajattelemaan, puhumaan ja tekemään sitä, mikä on oikein. Fil. 4:8: Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa. Mark. 14:38: Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Henki tosin on altis, mutta liha on heikko.

27

600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osa huuhata

      Tietysti törmäämme heti siihen, ettei sitä siveää ole määritelty Raamatussa, joten huhaajätkät pääsevät taas mellastamaan.

    • tuo saarna-

      tauti ota hellittääkseen? Oletko pyytänyt Jumalalta voimaa olla saarnailematta, koska sinua ei ole saarnavirkaan asetettu eikä aseteta?

    • Raamatusta

      Lue raamatusta tämä kohta.Jeesus näki kuinka saatana heitettiin alas maan päälle ja hänen mukanaan lankesi 1/3osa taivaan enkeleistä..Tuskin heistä tuli juoppoja ja pelkästään huumeiden käyttäjiä tai kaupasta näpistelijöitä.En usko heidän myöskään jääneen työttömiksi.Uskoisin heidän olevan tiukasti kiinni hierarkian huipulla ja poliisi sekä sosiaali toimi on varmaan näiden voimien keskiverto eliittiä.Toiminnan valvova ja pakottava ryhmä.Joista on myös kirjoitettu ,laittomuus pääsee valtaan ja on päässyt jo.Vuosi oli 0031. Kuin myös hesekiel 13/3,4...17-18.siitä loppuun.

    • se liha mahtaa ollakaan?

      Miten on sen oman "well donen" laita? Ylenpalttinen puritaanisuus ja puhdasoppisuus saattaakin kätkeä sisälleen suljettua kaappitavaraa. No, sinä jos kukaan tiedät, että mikään ei pysy salassa.

      • Nyt on kysymys siitä, kuinka uskovainen haluaa elää...


    • ja kaksimielisyydet. Ef. 5:3-4: Mutta haureutta tai minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne - niin kuin pyhien sopii - älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.

      • Meikäläiselle määrittelyt

        Voi kuinka usein haureus ja ahneus mainitaan seurapuheissa! Ja tietty muiden kuin meikäläisten ominaisuuksina.


      • Meikäläiselle määrittelyt kirjoitti:

        Voi kuinka usein haureus ja ahneus mainitaan seurapuheissa! Ja tietty muiden kuin meikäläisten ominaisuuksina.

        pyhille ja uskovaisille tarkoitettu erikoisesti, kuten teksti sanoo..


      • tulkita tarpeisiisi
        weha kirjoitti:

        pyhille ja uskovaisille tarkoitettu erikoisesti, kuten teksti sanoo..

        Ohje on nimenomaisesti Efeson seurakunnalle annettu, kuten voit Raamatustasi lukea.


      • kirjoittaja
        weha kirjoitti:

        pyhille ja uskovaisille tarkoitettu erikoisesti, kuten teksti sanoo..

        oli kuulut tuosta asiasta puhutun vain siten, kuin sitä esiintyisi vail vl-yhteisön ulkopuolella. Paavali oli kuitenkin kirjoittanut uskovaisille, kuten totesit. Olen ollut vain pari kertaa vl-seuroissa ja sieltä jäi mieleeni sellainen puheenparsi, että "me kristityt emme tee" tai "me kristyt teemmme", (otamme kaikki...), tai "ahkeroimme niin ja niin". Lisäksi puhutaan, kuinka ulkopuolella on irstasta, rietasta ja epärehellistä... Miksi Paavali puhuu näin suoraan uskovaisille? Ei hän sanoisi, jos nuo uskovaiset olisivat aivan vapaita noista synneistä. Miksi vl-puhujat eivät puhu samoin, kun Paavali?


      • tulkita tarpeisiisi kirjoitti:

        Ohje on nimenomaisesti Efeson seurakunnalle annettu, kuten voit Raamatustasi lukea.

        kuuluu kaikielle Jumalan lapsille, ei vain etesolaisille, kuten teksti sanoo, että "pyhille". Vai meinaatko, efeso oli poikkeus:)


      • kirjoittaja kirjoitti:

        oli kuulut tuosta asiasta puhutun vain siten, kuin sitä esiintyisi vail vl-yhteisön ulkopuolella. Paavali oli kuitenkin kirjoittanut uskovaisille, kuten totesit. Olen ollut vain pari kertaa vl-seuroissa ja sieltä jäi mieleeni sellainen puheenparsi, että "me kristityt emme tee" tai "me kristyt teemmme", (otamme kaikki...), tai "ahkeroimme niin ja niin". Lisäksi puhutaan, kuinka ulkopuolella on irstasta, rietasta ja epärehellistä... Miksi Paavali puhuu näin suoraan uskovaisille? Ei hän sanoisi, jos nuo uskovaiset olisivat aivan vapaita noista synneistä. Miksi vl-puhujat eivät puhu samoin, kun Paavali?

        todistuksen. Ihan on kotisiionini opetuksia, nämä, mitä olen esiin tuonut. Oppi ei ole minun, vaan Raamatun ja seurakuntani. Uskovainen ei voi elää synnissä, koska on uudenihmisen puolesta halulla kuulemassa Pyhän Hengen neuvoja. Toki lankeemusksia tulee, lihan puolesta, mutta uskovaiset ei syntiä hyväksy tänäänkään, vaan synti saarnataan synniksi ja on halu taistella sitä vastaan.


      • Lue Raamattua
        weha kirjoitti:

        kuuluu kaikielle Jumalan lapsille, ei vain etesolaisille, kuten teksti sanoo, että "pyhille". Vai meinaatko, efeso oli poikkeus:)

        Jos jo otsikossa ja joka sivun yläreunassa kerrotaan, kelle nuotit ovat, älä sinä lähde tekemään omia laajennoksia. Voit korkeintaan *olettaa* Efesossa olleen niin arkia kuin pyhiä.


      • missä ovat?
        weha kirjoitti:

        todistuksen. Ihan on kotisiionini opetuksia, nämä, mitä olen esiin tuonut. Oppi ei ole minun, vaan Raamatun ja seurakuntani. Uskovainen ei voi elää synnissä, koska on uudenihmisen puolesta halulla kuulemassa Pyhän Hengen neuvoja. Toki lankeemusksia tulee, lihan puolesta, mutta uskovaiset ei syntiä hyväksy tänäänkään, vaan synti saarnataan synniksi ja on halu taistella sitä vastaan.

        Jotenkin tuntuu ote lipsuvan tuosta tutusta fraseolgiasta...


      • kuuntelin
        weha kirjoitti:

        todistuksen. Ihan on kotisiionini opetuksia, nämä, mitä olen esiin tuonut. Oppi ei ole minun, vaan Raamatun ja seurakuntani. Uskovainen ei voi elää synnissä, koska on uudenihmisen puolesta halulla kuulemassa Pyhän Hengen neuvoja. Toki lankeemusksia tulee, lihan puolesta, mutta uskovaiset ei syntiä hyväksy tänäänkään, vaan synti saarnataan synniksi ja on halu taistella sitä vastaan.

        Tuo tapa puhua kuinka ulkopuoliset ovat hirveän pahoja, (sehän on ihan totta), ja me vl-uskovat, (olemme niin hyviä), että teemme näin ja näin. Tältä puhe kuulosti. Itse olin hyvin kiusattuna omien syntitaipumuksieni johdosta. Olin käyttäytynyt sopimattomasti lähimmäistäni kohtaan. Olin herkällä mielellä, kun omatuntoni oli minua muistuttamassa. Puhe ei kuitenkaan koskettanut tai kohdistunut minuun. Puhumattakaan, että olisi rohkaissut Jumalan Sanalla. Olen saattanut ne jo uskoa anteeksi ja ihmissuhteeni ovat taas ennallaan. Olen kyllä uskomassa.


      • kohtaa
        weha kirjoitti:

        todistuksen. Ihan on kotisiionini opetuksia, nämä, mitä olen esiin tuonut. Oppi ei ole minun, vaan Raamatun ja seurakuntani. Uskovainen ei voi elää synnissä, koska on uudenihmisen puolesta halulla kuulemassa Pyhän Hengen neuvoja. Toki lankeemusksia tulee, lihan puolesta, mutta uskovaiset ei syntiä hyväksy tänäänkään, vaan synti saarnataan synniksi ja on halu taistella sitä vastaan.

        "Uskovainen ei voi elää synnissä, koska on uudenihmisen puolesta halulla kuulemassa Pyhän Hengen neuvoja. " Niinhän se on. Se on uuden ihmisen halu. Miten me siinä onnistutaan? Raattamaa sanoi, että ihminen ei voi välttyä synniltä. "Ei kykene kulkhemaan pirthin latthian ylitse ilman syntiä". Turmeluksessa asuvat pahat taipumukset aiheuttavat sen. Me joudumme kuljettaamaan sitä vastahakoista vanhaa aatamia mukanamme. Emme toki halua tehdä syntiä, mutta joudumme siihen jo kiukustumisillamme. (Siksi Jeesus ratsastaa nuorella aasin varsalla ja vanha aasi tulee sidottuna perässä. Siksi saarnoissa olisi hyvä puhua myös niistä asioista, joissa uskovaisina aivan arkielämässä joudumme syntiin. Muuten Pyhä Henki antaa kyllä neuvoja aivan yksityisellekin kristitylle muistuttaen omassa tunnossamme Jumalan sanalla. Myös niitä tulee kuunnella arjenkin keskellä. Seuratkin ovat tärkeitä.


      • missä ovat? kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu ote lipsuvan tuosta tutusta fraseolgiasta...

        teemme syntiä, mutta vieläkin vaarallisempaa on erehtyä opissa. jos on mainitsemasi uudelleenkasturi tai ns. sekaoppinen, elää koko ajan synnissä ja eksytyksessä, jos ei tee parannusta....


      • kuuntelin kirjoitti:

        Tuo tapa puhua kuinka ulkopuoliset ovat hirveän pahoja, (sehän on ihan totta), ja me vl-uskovat, (olemme niin hyviä), että teemme näin ja näin. Tältä puhe kuulosti. Itse olin hyvin kiusattuna omien syntitaipumuksieni johdosta. Olin käyttäytynyt sopimattomasti lähimmäistäni kohtaan. Olin herkällä mielellä, kun omatuntoni oli minua muistuttamassa. Puhe ei kuitenkaan koskettanut tai kohdistunut minuun. Puhumattakaan, että olisi rohkaissut Jumalan Sanalla. Olen saattanut ne jo uskoa anteeksi ja ihmissuhteeni ovat taas ennallaan. Olen kyllä uskomassa.

        saarnaa kuinka hyviä oltaisiin, vaan olemme yhtä pahoja lihan puolesta kuin tekin, mutta uskovaiset ovat sitä vastoin Jeesuksessa Kristuksessa vanhurskaita. Jumala katsoo omiaan Poikansa kautta...


      • kohtaa kirjoitti:

        "Uskovainen ei voi elää synnissä, koska on uudenihmisen puolesta halulla kuulemassa Pyhän Hengen neuvoja. " Niinhän se on. Se on uuden ihmisen halu. Miten me siinä onnistutaan? Raattamaa sanoi, että ihminen ei voi välttyä synniltä. "Ei kykene kulkhemaan pirthin latthian ylitse ilman syntiä". Turmeluksessa asuvat pahat taipumukset aiheuttavat sen. Me joudumme kuljettaamaan sitä vastahakoista vanhaa aatamia mukanamme. Emme toki halua tehdä syntiä, mutta joudumme siihen jo kiukustumisillamme. (Siksi Jeesus ratsastaa nuorella aasin varsalla ja vanha aasi tulee sidottuna perässä. Siksi saarnoissa olisi hyvä puhua myös niistä asioista, joissa uskovaisina aivan arkielämässä joudumme syntiin. Muuten Pyhä Henki antaa kyllä neuvoja aivan yksityisellekin kristitylle muistuttaen omassa tunnossamme Jumalan sanalla. Myös niitä tulee kuunnella arjenkin keskellä. Seuratkin ovat tärkeitä.

        uskonelämää tulee hoitaa ja antaa "uudelle ihmiselle" enemmän sijaa. Taistelu jatkuu vanhan ja uuden ihmisen kyllä tämän armonajan loppuun asti. Väärähengellisten tavoin, syntiä ei kuitenkaan saa hyväksyä ja synti tunnustaa synniksi, eikä antaa sille periin...ainakin tuo on oma käsitykseni ja kokemukseni.


      • Lue Raamattua kirjoitti:

        Jos jo otsikossa ja joka sivun yläreunassa kerrotaan, kelle nuotit ovat, älä sinä lähde tekemään omia laajennoksia. Voit korkeintaan *olettaa* Efesossa olleen niin arkia kuin pyhiä.

        se koskee myös kaikkia uskovaisia, kaikkialla...


      • fakta kiinnostaa!
        weha kirjoitti:

        se koskee myös kaikkia uskovaisia, kaikkialla...

        Missä kohden Raamatua tuo nerokas oivalluksesi on vahvistettu?


      • sanontaa
        weha kirjoitti:

        uskonelämää tulee hoitaa ja antaa "uudelle ihmiselle" enemmän sijaa. Taistelu jatkuu vanhan ja uuden ihmisen kyllä tämän armonajan loppuun asti. Väärähengellisten tavoin, syntiä ei kuitenkaan saa hyväksyä ja synti tunnustaa synniksi, eikä antaa sille periin...ainakin tuo on oma käsitykseni ja kokemukseni.

        "väärähengellinen". Minä en kuulu vl:iin, vaikka lestadiolainen olenkin. Tarkoitatko tällä nimityksellä minuakin? Muistatko Raamatusta kertomuksen, jossa Pietari tarttuu miekkaan ja sivaltaa ylimmäisen papin palvelijalta korvan pois. Jeesus, vaikka onkin siinä kiinniottajiensa keskellä, ottaa verisen korvan ja Sanallaan parantaa tuon korvan ennalleen. (tuo palvelija muisti sen varmaan ikänsä). Luulenpa, että tuo sanonta, "väärähengellinen" on samanlainen miekka, jolla sinä itse sivallat lähimmäiseltasi "kuulevan korvan" pois. Vai ajatteletko, että toisen uskonelämää jotenkin rakentaisi tuo loukkaava nimitys. Sisältääkö se lähimmäisen rakkautta? Myös vanhoillislestadiolaiset sanoivat alkuaikoina, että Pyhän Hengen työ on laajempaa kuin yhden herätysliikkeen piirissä voi tapahtua. Onneksi Jeesus parantaa korvia vielä tänäänkin. Olen itsekin loukkaantunut niihin usein, mutta olen antanut nuo sanat jo sinulle anteeksi. Olisi ystävällistä, jos tutustuisit esim. rinnakkaisiin lestadiolaisliikkeisiin ja tutkisit, hyväksyvätkö he syntiä. (Ehkä erehdyksessäsi näin väität.) Vasta, jos olisit itse todennut sen, sinulla olisi lupa ajatella niin siitä ihmisestä, jonka olet tavannut. Silloinkaan ei ole oikein yleistää asiaa muihin. Etkä siltikään ole oikeutettu puhumaan lähimmäistesi vioista kolmansille henkilöille. Sinunhan kuuluu ajatella j puhua heistä hyvää ja selittää kaikki parhain päin. Niin pitkälle, kun se totuuden puitteissa onmahdollista. Kysyin eräältä esikoisuuteen parannuksen tehneeltä, että mistä hän tunnisti, että juuri esikoislestadiolaisuudessa usko on elävää. Hän vastasi, että he ovat uskovaisia sekä pyhäpäivisin viedessään häntä seuroihin, että arkisin toimiessaan hänen kanssaan työssä ja harrastuksissa. Minulla ei ole kokemuksia vanhoillisista, mutta einakin esikoisten piirissä ihmiset ovat omantunno tarkkoja. Useat tulevat pyytämään taitamattomia sanojaan anteeksi. Siitä tulee tosi hyvä jälki ja läheisyys. Eivät he syntiä hyväksy.


      • raamatunkohdista!
        weha kirjoitti:

        teemme syntiä, mutta vieläkin vaarallisempaa on erehtyä opissa. jos on mainitsemasi uudelleenkasturi tai ns. sekaoppinen, elää koko ajan synnissä ja eksytyksessä, jos ei tee parannusta....

        Missä kohden Raamatussa kerrotaan noin? Jo ammatin puolesta minua kiinnostaa mainitsemasi vaarojen suuruusjärjestely...


    • usko Jeesukseen

      auttaa meitä elämään siveästi ja muutenkin oikein.

    • pohdiskelua

      "Millaiset asiat auttavat meitä elämään siveästi ja muutenkin oikein?" Erittäin tärkeä kysymys, mutta olisi syytä pohtia myös, mikä on oikein ja kuka määrittää oikean? Oma näkemykseni on, että oikean määrittelee jokaiseen ihmiseen sisäänrakennettu terve (paatumaton) omatunto. EI KENENKÄÄN MUUN! Vaatii melkoista rohkeutta antaa pois oman sydämen sananvapaus ja korvata se "systeemin" (esimerkiksi vanhoillislestadiolainen tai yleensä jokin uskonnollinen tai ideologinen kulttuuri) määrittelemällä käyttäytymismallilla. Yksittäiselle ihmiselle se on raskasta, jos oma omatunto on ristiriidassa "systeemin" mallin kanssa. Jos omatunto ja "systeemin" malli eivät täysin kohtaa, kummasta olisit valmis sanoutumaan ensin irti? Ei ole kahta samanlaista ihmistä eikä siten ole kahta tismalleen samanlaista käsitystä oikeasta ja väärästä. Pienistä asioista (esimerkiksi suhtautuminen korvakoruihin) on varaa olla eri mieltä. Isoista asioista (esim. kuka sovitti kaikkien synnit?) ollaan uskovaisten kesken kuitenkin samaa mieltä. "Jumalan sanan käyttö, rukous, seurakunnan tilaisuudet, uskovien seura, työ, opiskelu ja hyvät harrastukset auttavat meitä ajattelemaan, puhumaan ja tekemään sitä, mikä on oikein." Sweet amen. Kaikkein tärkimpänä sanoisin kuitenkin oman sydämen (omantunnon) kuunteleminen ja noudattaminen siinäkin tapauksessa, että joku toinen on eri mieltä. Tottelemalla OMAA sydäntään voi elää selkä suorana, vaikka muuten olisi vaikeaa.

    • tarkuutta

      Minkä uskovien, selitä tarkemmin: - helluntalaisten - jehovalaisten - muslimit - amissit - ortodoksit - adventistit - metodistit - samarialaiset - vl - hutterit - mormoonit - jne. Mitä tarkoitat "uskovien seura" Jokainen edellämainituista ja kymmeniä muita uskonlahkoja väittää olevansa oikeassa. Ja ihmisiä näissä on satoja miljoonia. VL-on kuin kärpäsen paska meressä. Selvitteleppä tarkemmin, että et päästele suustasi julkisille palstoille "ettet joutuisi kiusaukseen"

      • saisi näkevät silmät

        ja kuulevat korvat ja että häneltä riisuttaisiin vl-kuolaimet pois. Silloin hän toteaisi olevansa yhtä syntinen, yhtä autuas ja yhtä vääräoppinen kuin me muutkin. Vain Jeesus oli oikeaoppinen ja synnitön ihminen. Muutenhan Weha on ihan OK.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      302
      3407
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      238
      1860
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      92
      1355
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1313
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1133
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      956
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      884
    Aihe