Steinerin rotuoppi

Steiner oli rasisti

Rudolf Steiner opetti jälleensyntymisoppia ja sielunvaellusta. Sen lisäksi hänellä oli myös rotuoppi, jonka mukaan jälleensyntymässä sielu voisi siirtyä joko vähempiarvoisempaan tai puhtaampaan rotuun sen mukaan, mitä ihminen teki elinaikanaan. "A soul can be incarnated in any race, but if this soul doesn't become evil, it doesn't need to be reincarnated in a descending race, it will reincarnate later in a ascending race. R.Steiner "Vor dem Tore der Theosophie, s. 42 Vapaasti suomennettuna: "Sielu voi jälleensyntyä mihin tahansa rotuun, mutta jos sielusta ei tule pahan oma, sen ei tarvitse jälleensyntyä alenevaan rotuun, se jälleensyntyy nousevaan rotuun." Steinerin opeissa valkoinen germaaninen rotu oli kaikkein korkein. Itse pidän Steinerin oppirakennelmaa vastenmielisenä. Mielestäni steinerkoulua harkitsevien vanhempien olisi syytä tietää myös sekä Steinerin opettamasta sielunvaellusopista, että rotuopista, siitäkin huolimatta, että koulun esittelytilaisuudessa asiasta ei kerrota.

22

2278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tinttaliinu

      So what?

      • opista esitellään

        perheille vain kuorikerroa. Sitten, kun lapsi on aloittanutkoulun, aletaan pikkuhiljaa tuoda syvempää tietoutta niin lapsille ja perheille. Satsaus on kova - eivätkä perheet halua myöntää, että oli vikatikki laittaa lapsi 9 vuotta sitten steinerkouluun. Pitää vaan hurrata, että suojelee oman lapsensa kunniaa. Va onko näin?


      • ----------------
        opista esitellään kirjoitti:

        perheille vain kuorikerroa. Sitten, kun lapsi on aloittanutkoulun, aletaan pikkuhiljaa tuoda syvempää tietoutta niin lapsille ja perheille. Satsaus on kova - eivätkä perheet halua myöntää, että oli vikatikki laittaa lapsi 9 vuotta sitten steinerkouluun. Pitää vaan hurrata, että suojelee oman lapsensa kunniaa. Va onko näin?

        ajatuksiin ja teoksiin on jokaisella vapaus tutustua. Eivät ole mitään salaista tietoa. Aloitapa vaikka Vapauden filosofiasta. Sitten kun mennään syvemmälle ihmisen henkiseen olemukseen, "tieto" on aina ihmiselle salattua siltä osin kun hän ei sitä ymmärrä. Se jolla on korvat, kuulkoot, sanoi eräs. Mutta nää jutut ei kuulu tälle palstalle. Täällä keskustellaan steinerpedagogiikasta ja steinerkoulusta. Eivätkä ne sisällä tai pyri sisältämään maailmankatsomuksellista manipulaatiota (sikäli kuin se kasvatuksessa on koskaan mahdollista). Steinerkoulu on vapaa koulu, ei uskonnollinen tai uskomuksellinen. Pohdipa suomalaisen peruskoulun takana vaikuttavia arvoja ja ihmiskuvaa, millaista ihmistä se haluaa kasvattaa ja ketä palvelemaan? Tutustu suomalaisen koulun ja esim. kouludemokratian historiaan.


    • --------------------

      ei liity minkäänlaista epätasa-arvoa olemassa olevien olentojen välillä. Jos olisit asioista enemmän tietoinen, ymmärtäisit mitä tarkoitan. Mikset ole soimaamassa luterilaisuutta ja sen varaan rakentuneita yhteiskuntia ja koululaitoksia? Luther oli avoimesti ja vihamielisesti antisemitisti.

      • ei näytä olevan.

        Steinerkoulun avoimissa tilaisuuksissa valitettavasti kaikki eivät näytä olevan tasa-arvoisia. Siellä on parempia ihmisiä, joita kumarretaan ja kunnioitetaan ja eräitä, joita....


    • XIII vuotta Steineria

      Minulle ei opetettu oppitunneillamme eikä missään yhteydessä jälleensyntymisoppia eikä sielunvaellusta, ei minkään rodun paremmuudesta toisiin nähden. Vapaasti rautalangasta väännettynä: Rudolf Steiner ja hänen puheensa eivät ole sama asia kuin Suomalainen Rudolf Steiner -koulu.

      • on ollut muita

        steinerkoululaisia / exsteineritä, jotka ovat kertoneet toisin. Ehkäpä se on koulu / opettajakohtaista. Minkä koulun olet käynyt?


      • Anderssons
        on ollut muita kirjoitti:

        steinerkoululaisia / exsteineritä, jotka ovat kertoneet toisin. Ehkäpä se on koulu / opettajakohtaista. Minkä koulun olet käynyt?

        Tai sitten täällä on se tasan yksi ex-steiner, joka kirjoittaa eri nimimerkeillä. Jokainen kokemus alkaa sanoilla: "Luulimme, että kyseessä on taidepainotteinen koulu..." Jännittävää, että kyseinen ihminen on kokenut todella kovia ja jaksaa jauhaa niistä Suomi24:ssa, vaikka hänen kertomuksillaan voisi saada aikamoisen jutun aikaan jos hän kertoisi niistä ylemmille tahoille.


      • kokemuksessa on
        Anderssons kirjoitti:

        Tai sitten täällä on se tasan yksi ex-steiner, joka kirjoittaa eri nimimerkeillä. Jokainen kokemus alkaa sanoilla: "Luulimme, että kyseessä on taidepainotteinen koulu..." Jännittävää, että kyseinen ihminen on kokenut todella kovia ja jaksaa jauhaa niistä Suomi24:ssa, vaikka hänen kertomuksillaan voisi saada aikamoisen jutun aikaan jos hän kertoisi niistä ylemmille tahoille.

        perää. Kyllä noita omasta mielestään muita paljon parempia steinereita näyttää olevan olemassa. Henkilö itse on supernova ja jälkeläisten jokainen pienikin henkäys esitellään mediassa.


      • haittaa,
        kokemuksessa on kirjoitti:

        perää. Kyllä noita omasta mielestään muita paljon parempia steinereita näyttää olevan olemassa. Henkilö itse on supernova ja jälkeläisten jokainen pienikin henkäys esitellään mediassa.

        mutta kun kuulun itse niihin, joita syrjitään ja alistetaan ja poljetaan.


      • XIII vuotta Steineria
        on ollut muita kirjoitti:

        steinerkoululaisia / exsteineritä, jotka ovat kertoneet toisin. Ehkäpä se on koulu / opettajakohtaista. Minkä koulun olet käynyt?

        Minä olen käynyt Helsingin Rudolf Steiner -koulun. Mainitsemasi nimimerkit eivät nimeä "kokemaansa" koulua. :-D Jos steinerkoulusta huonon opetuksen saanut ihminen haluaa täällä esittää perustellun, asiallisen kritiikin on se täysin hyväksyttävää ja ymmärrettävää mutta asiallisen keskustelun sijaan he heittävät lapsellista, todellakin asiaan (= käytännön opetukseen) kuulumatonta roskaa kaikki steinerkoulut opetuksessaan yhteen niputtaen. Noille nimimerkille kiusallisen kylmä fakta on se, että peruskoulun jälkeen osa siirtyy ammattikouluihin ja se, että Steinerkouluista on kirjoitettu ylioppilaiksi, tänä keväänä kirjoitetaan- ja tullaan kirjoittamaankin-. Sopii näiden nimimerkkien piipahtaa Lehtikuusentiellä toteamassa kuinka ulkonäöltään erilaisia oppilaita siellä on ennenkuin tulee tänne nolaamaan itseään naurettavine "rotujuttuineen".


      • oli yhden steiner-
        XIII vuotta Steineria kirjoitti:

        Minä olen käynyt Helsingin Rudolf Steiner -koulun. Mainitsemasi nimimerkit eivät nimeä "kokemaansa" koulua. :-D Jos steinerkoulusta huonon opetuksen saanut ihminen haluaa täällä esittää perustellun, asiallisen kritiikin on se täysin hyväksyttävää ja ymmärrettävää mutta asiallisen keskustelun sijaan he heittävät lapsellista, todellakin asiaan (= käytännön opetukseen) kuulumatonta roskaa kaikki steinerkoulut opetuksessaan yhteen niputtaen. Noille nimimerkille kiusallisen kylmä fakta on se, että peruskoulun jälkeen osa siirtyy ammattikouluihin ja se, että Steinerkouluista on kirjoitettu ylioppilaiksi, tänä keväänä kirjoitetaan- ja tullaan kirjoittamaankin-. Sopii näiden nimimerkkien piipahtaa Lehtikuusentiellä toteamassa kuinka ulkonäöltään erilaisia oppilaita siellä on ennenkuin tulee tänne nolaamaan itseään naurettavine "rotujuttuineen".

        opettajan luennolla. Hän oli kovin ihmeissään jälkeenpäin. Hän kertoi, että toivoisi jonkun kaverinsa mukaan seuraavalla kerralla toteamaan, kokiko tilaisuuden samoin. Opettaja oli puhunut jotenkin "hurmoshenkisesti", kuin jostain uskonnosta. Ilmeisesti tuttavani ei ymmärtänyt kaikkea, mitä puhuttiin.


      • 4+17=21
        kokemuksessa on kirjoitti:

        perää. Kyllä noita omasta mielestään muita paljon parempia steinereita näyttää olevan olemassa. Henkilö itse on supernova ja jälkeläisten jokainen pienikin henkäys esitellään mediassa.

        "Henkilö itse on supernova ja jälkeläisten jokainen pienikin henkäys esitellään mediassa."

        Liittyykö tämä tapa miten heidät esitetään mediassa steinerkouluun? Kiinnostaa, koska muistan nähneeni viime vuosina hyvin vähän steinerkouluun liittyviä artikkeleita.


    • uskovaiset kieltää sen

      Sainer-koulua on uskovaiset pitäneet paholaisen kouluna ja oppina, mutta siellä edetään oppilaan omien tarpeiden mukaan. Hätäillä ei vaikka, ei II-luokalla osata edes vielä lukea. Opettamistyyli poikkeaa muista kouluista. Samallalailla sieltä kirjoitetaan ylioppilaaksi kuin muistakin kouluista. Hyvin filosofisia ihmisiä.

    • Nii-iin

      Itse en tunne steinerkoulua, mutta pakko on tähän kommentoida peruskoulua. Peruskoulu on tasapäistämisen keskusbunkkeri. Siellä ei erilaisuutta hyväksytä. Lahjakkaat ja heikkolahjaiset niputetaan samaan joukkoon. Ja jos joku täällä kuvittelee ymmärtävänänsä jotain uskonnosta, niin sanottakkoon, että katso nykyistä valtionkirkkoa ja pohdi miten eriarvoisesti se suhtautuu erilaisuuteen. Homot on tuomittu monet kerrat - samoin monet sairaat. On ns. syntiset ja ns. hyvä ihmiset eli synnittömät.

    • syrjintä

      Itse olen kokenut syrjintää vain steinerkoulussa. En peruskoulussa.

      • Minullakin on huonoja kokemuksia vain steinerkoulusta. Johtuneeko sitten siitä, että minulla ei ole kokemuksia kunnallisesta koulusta? Ei varmaan. Kyllä sekin on steinerkoulun viaksi laskettava, itsehän tuossa juuri kirjoitin, että vain huonoja kokemuksia on steinerkoulusta minullakin... Sanajärjestyshän on pelkkää pilkunviilausta, vai mitä?


    • Jaakko Leinonen

      No kukapa Steinerin ajan eurooppalainen EI olisi ollut rasisti? Jokainen on aikansa lapsi.

    • Rotuoppionhyvästä

      Meinasin ensin, että steinerkouluihin menee lähinnä autistit ja muut hippien lapset, mutta täytyy kyllä harkita omien muksujen laittamista steinerkouluun jos siellä opetetaan oikeanlaista rotuoppia. Monesti lapset joutuvat nimittäin nykyään isommissa kaupungeissa menemään samalle luokalle maahanmuuttajataustaisten kanssa ja kouluissa tuputetaan monikulttuurista humanistiroskaa.

      • 1+20

        Autismi ei liity mitenkään hippeyteen tai kasvatukseen, pahvi!


    • Jaakko L.

      Jonninjoutavaa juttua. Kuka valkoihoinen Steinerin aikana EI ollut rasisti? Suomalaisista sielunvaellukseen uskoo peräti kolmannes!

    • kansakoulu11

      No esimerkiksi enemmistä saksalaisista ei ollut raisteja, antisemitistejä tai muutenkaan asennevammaisia. Jos tietäisit yhtään kuinka monta vuotta hitler taisteli tuulimyllyjävastaan ennenkuin hänen harvat kannattajansa saivat ajettua totaliarismin läpi saksassa, tietäisit että Hitleristä ei tullut diktaattoria hetkessä, ja hänellä oli oikeasti ennen valtaannousua hyvin vähäinen määrä kannattajia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe