Onko noissa virvoitusjuomissa jotain joka saattaa aiheuttaa allergisia oireita? Kun esimerkiksi tätä Lidl:n kolaa litkin, niin pian tulee monenlaista oiretta: vatsakipua (ja ummetusta), silmiä punottaa ja kurkku turpoaa niin että joutuu välillä yskimään. Ainesosat: vesi, sokeri, hiilihappo, väri (E150d), happamuudensäätöaine (E338), kofeiini, luontaiset aromit. Mitkä noista saattaa aiheuttaa allergiaa? Kahvia juodessa ei tule oireita, joten tuskin ainakaan kofeiini.
Virvoitusjuomat
6
4674
Vastaukset
- ...
Väriaine virvoitusjuomassa saattaa aiheuttaa allergiaa sekä hiilihapollinen juoma saattaa juuri aiheuttaa vatsakipuja ja ummetusta, limu ei sovi siis kaikille (eikä hampaillekaan). Lisäksi voi olla, että nielet ilmaa limua juodessasi, niinse saa aikaan vatsaoireet.
- aiheuttavat jopa syöpää.
Lisäksi kolajuoma piristää niin, ettei uni tule puseroon, jos juot sitä iltakuuden jälkeen.
- syynä...
...tuo ilman nieleminen. Eilen hotkin janoissani muutaman pullon kivennäisvettä pyöräretkellä eikä mitään oireita. Mutta tänään taas erehdyin kokeilemaan noita Lidl:n juomia ja samat oireet kuin ennenkin, vaikka eri makuinen juoma tällä kertaa. Vesi, sokeri, hiilihappo, happo (E330), luontaiset aromit, happamuudensäätöaine (E331), hapettumisenestoaine (E300). Hmm. Eipä ole muuta samaa tuossa kuin hiilihappo ja happamuudensäätöaine, ja jälkimmäinen eri E-numerolla. Taitaa siis olla tuo hiilihappo...
- allerginen kolalle
syynä... kirjoitti:
...tuo ilman nieleminen. Eilen hotkin janoissani muutaman pullon kivennäisvettä pyöräretkellä eikä mitään oireita. Mutta tänään taas erehdyin kokeilemaan noita Lidl:n juomia ja samat oireet kuin ennenkin, vaikka eri makuinen juoma tällä kertaa. Vesi, sokeri, hiilihappo, happo (E330), luontaiset aromit, happamuudensäätöaine (E331), hapettumisenestoaine (E300). Hmm. Eipä ole muuta samaa tuossa kuin hiilihappo ja happamuudensäätöaine, ja jälkimmäinen eri E-numerolla. Taitaa siis olla tuo hiilihappo...
Epäilisin tuota kohtaa luontaiset aromit. Itse olen allerginen perunbalsamille, jota voi olla myös kolajuomissa. Yleensä se aiheuttaa ihottumaa, mutta minulla kolajuomat aiheuttavat myös pahoinvontia. Myös bentsoehappo ristireagoi perunbalsamin kanssa.
- Wasser
allerginen kolalle kirjoitti:
Epäilisin tuota kohtaa luontaiset aromit. Itse olen allerginen perunbalsamille, jota voi olla myös kolajuomissa. Yleensä se aiheuttaa ihottumaa, mutta minulla kolajuomat aiheuttavat myös pahoinvontia. Myös bentsoehappo ristireagoi perunbalsamin kanssa.
Kolajuomat eivät ole tarpeellisia. Ei kannata juoda, jos niistä kerran saa oireita.
http://kemikaalikimara.blogspot.com/2009/07/litratolkulla-kolaa.html
- Anonyymi
Tee ruoka päiväkirja mitä syöt e aineet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121226
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201091- 136979
- 96812
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten305782Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54626Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48589- 75514