Onko noissa virvoitusjuomissa jotain joka saattaa aiheuttaa allergisia oireita? Kun esimerkiksi tätä Lidl:n kolaa litkin, niin pian tulee monenlaista oiretta: vatsakipua (ja ummetusta), silmiä punottaa ja kurkku turpoaa niin että joutuu välillä yskimään. Ainesosat: vesi, sokeri, hiilihappo, väri (E150d), happamuudensäätöaine (E338), kofeiini, luontaiset aromit. Mitkä noista saattaa aiheuttaa allergiaa? Kahvia juodessa ei tule oireita, joten tuskin ainakaan kofeiini.
Virvoitusjuomat
6
3561
Vastaukset
- ...
Väriaine virvoitusjuomassa saattaa aiheuttaa allergiaa sekä hiilihapollinen juoma saattaa juuri aiheuttaa vatsakipuja ja ummetusta, limu ei sovi siis kaikille (eikä hampaillekaan). Lisäksi voi olla, että nielet ilmaa limua juodessasi, niinse saa aikaan vatsaoireet.
- aiheuttavat jopa syöpää.
Lisäksi kolajuoma piristää niin, ettei uni tule puseroon, jos juot sitä iltakuuden jälkeen.
- syynä...
...tuo ilman nieleminen. Eilen hotkin janoissani muutaman pullon kivennäisvettä pyöräretkellä eikä mitään oireita. Mutta tänään taas erehdyin kokeilemaan noita Lidl:n juomia ja samat oireet kuin ennenkin, vaikka eri makuinen juoma tällä kertaa. Vesi, sokeri, hiilihappo, happo (E330), luontaiset aromit, happamuudensäätöaine (E331), hapettumisenestoaine (E300). Hmm. Eipä ole muuta samaa tuossa kuin hiilihappo ja happamuudensäätöaine, ja jälkimmäinen eri E-numerolla. Taitaa siis olla tuo hiilihappo...
- allerginen kolalle
syynä... kirjoitti:
...tuo ilman nieleminen. Eilen hotkin janoissani muutaman pullon kivennäisvettä pyöräretkellä eikä mitään oireita. Mutta tänään taas erehdyin kokeilemaan noita Lidl:n juomia ja samat oireet kuin ennenkin, vaikka eri makuinen juoma tällä kertaa. Vesi, sokeri, hiilihappo, happo (E330), luontaiset aromit, happamuudensäätöaine (E331), hapettumisenestoaine (E300). Hmm. Eipä ole muuta samaa tuossa kuin hiilihappo ja happamuudensäätöaine, ja jälkimmäinen eri E-numerolla. Taitaa siis olla tuo hiilihappo...
Epäilisin tuota kohtaa luontaiset aromit. Itse olen allerginen perunbalsamille, jota voi olla myös kolajuomissa. Yleensä se aiheuttaa ihottumaa, mutta minulla kolajuomat aiheuttavat myös pahoinvontia. Myös bentsoehappo ristireagoi perunbalsamin kanssa.
- Wasser
allerginen kolalle kirjoitti:
Epäilisin tuota kohtaa luontaiset aromit. Itse olen allerginen perunbalsamille, jota voi olla myös kolajuomissa. Yleensä se aiheuttaa ihottumaa, mutta minulla kolajuomat aiheuttavat myös pahoinvontia. Myös bentsoehappo ristireagoi perunbalsamin kanssa.
Kolajuomat eivät ole tarpeellisia. Ei kannata juoda, jos niistä kerran saa oireita.
http://kemikaalikimara.blogspot.com/2009/07/litratolkulla-kolaa.html
- Anonyymi
Tee ruoka päiväkirja mitä syöt e aineet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389