Virvoitusjuomat

....?

Onko noissa virvoitusjuomissa jotain joka saattaa aiheuttaa allergisia oireita? Kun esimerkiksi tätä Lidl:n kolaa litkin, niin pian tulee monenlaista oiretta: vatsakipua (ja ummetusta), silmiä punottaa ja kurkku turpoaa niin että joutuu välillä yskimään. Ainesosat: vesi, sokeri, hiilihappo, väri (E150d), happamuudensäätöaine (E338), kofeiini, luontaiset aromit. Mitkä noista saattaa aiheuttaa allergiaa? Kahvia juodessa ei tule oireita, joten tuskin ainakaan kofeiini.

6

4682

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Väriaine virvoitusjuomassa saattaa aiheuttaa allergiaa sekä hiilihapollinen juoma saattaa juuri aiheuttaa vatsakipuja ja ummetusta, limu ei sovi siis kaikille (eikä hampaillekaan). Lisäksi voi olla, että nielet ilmaa limua juodessasi, niinse saa aikaan vatsaoireet.

• aiheuttavat jopa syöpää.

Lisäksi kolajuoma piristää niin, ettei uni tule puseroon, jos juot sitä iltakuuden jälkeen.

• syynä...

...tuo ilman nieleminen. Eilen hotkin janoissani muutaman pullon kivennäisvettä pyöräretkellä eikä mitään oireita. Mutta tänään taas erehdyin kokeilemaan noita Lidl:n juomia ja samat oireet kuin ennenkin, vaikka eri makuinen juoma tällä kertaa. Vesi, sokeri, hiilihappo, happo (E330), luontaiset aromit, happamuudensäätöaine (E331), hapettumisenestoaine (E300). Hmm. Eipä ole muuta samaa tuossa kuin hiilihappo ja happamuudensäätöaine, ja jälkimmäinen eri E-numerolla. Taitaa siis olla tuo hiilihappo...

• allerginen kolalle
        syynä... kirjoitti:

...tuo ilman nieleminen. Eilen hotkin janoissani muutaman pullon kivennäisvettä pyöräretkellä eikä mitään oireita. Mutta tänään taas erehdyin kokeilemaan noita Lidl:n juomia ja samat oireet kuin ennenkin, vaikka eri makuinen juoma tällä kertaa. Vesi, sokeri, hiilihappo, happo (E330), luontaiset aromit, happamuudensäätöaine (E331), hapettumisenestoaine (E300). Hmm. Eipä ole muuta samaa tuossa kuin hiilihappo ja happamuudensäätöaine, ja jälkimmäinen eri E-numerolla. Taitaa siis olla tuo hiilihappo...

Epäilisin tuota kohtaa luontaiset aromit. Itse olen allerginen perunbalsamille, jota voi olla myös kolajuomissa. Yleensä se aiheuttaa ihottumaa, mutta minulla kolajuomat aiheuttavat myös pahoinvontia. Myös bentsoehappo ristireagoi perunbalsamin kanssa.

• Wasser
        allerginen kolalle kirjoitti:

Epäilisin tuota kohtaa luontaiset aromit. Itse olen allerginen perunbalsamille, jota voi olla myös kolajuomissa. Yleensä se aiheuttaa ihottumaa, mutta minulla kolajuomat aiheuttavat myös pahoinvontia. Myös bentsoehappo ristireagoi perunbalsamin kanssa.

Kolajuomat eivät ole tarpeellisia. Ei kannata juoda, jos niistä kerran saa oireita.

http://kemikaalikimara.blogspot.com/2009/07/litratolkulla-kolaa.html

• Anonyymi

Tee ruoka päiväkirja mitä syöt e aineet

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lääkäri Ari Miettinen kuollut 50-vuotiaana

Sillähän on Youtubessa paljon videoita.
      Maailman menoa
      97
      1707
    2. Romanttisinta

Mitä hän on tehnyt sinulle?
      Ikävä
      59
      772
    3. Mikä on mielestäsi keskustelupalstan tarkoitus?

Tuolla toisessa ketjussa kävi ilmi jotain minkä itse koen hieman hassuksi. Nykypäivänä yllättävän moni ilmeisesti kokee,
      Sinkut
      263
      755
    4. 43
      704
    5. Nyt aletaan terveydenhuollossa karsimaan "turhista" operaatioista

Eräitä toimia ei enää tehdä, vaan yritetään korvata halvemmilla. Nykyään esimerkiksi polven tähystysleikkaukset lähes l
      Maailman menoa
      126
      659
    6. Vieläkö se tarjous

On voimassa?
      Ikävä
      44
      551
    7. Ketä sinä sitten

Rakastat?
      Ikävä
      33
      508
    8. Tämmöistähän tämä meillä ollut

Sanatonta rakkautta.
      Ikävä
      29
      459
    9. Ttp:llä kuontalot ojennukseen

Ttp n yrittäjä ilmoitti facessa, että ttp: n tiloihin tulee lokakuun eka vkl parturi. Se tulee parturoimaan vähävaraiste
      Haapavesi
      58
      436
    10. Martinan naama Seiskan kannessa

Tekstinä: konkurssin karut taustat. Mitähän mahtaa vaikuttaa valmennuksiin, kun porukka lukee kuinka paljon imuroinut it
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      432
    Aihe