Virvoitusjuomat

....?

Onko noissa virvoitusjuomissa jotain joka saattaa aiheuttaa allergisia oireita? Kun esimerkiksi tätä Lidl:n kolaa litkin, niin pian tulee monenlaista oiretta: vatsakipua (ja ummetusta), silmiä punottaa ja kurkku turpoaa niin että joutuu välillä yskimään. Ainesosat: vesi, sokeri, hiilihappo, väri (E150d), happamuudensäätöaine (E338), kofeiini, luontaiset aromit. Mitkä noista saattaa aiheuttaa allergiaa? Kahvia juodessa ei tule oireita, joten tuskin ainakaan kofeiini.

6

4674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Väriaine virvoitusjuomassa saattaa aiheuttaa allergiaa sekä hiilihapollinen juoma saattaa juuri aiheuttaa vatsakipuja ja ummetusta, limu ei sovi siis kaikille (eikä hampaillekaan). Lisäksi voi olla, että nielet ilmaa limua juodessasi, niinse saa aikaan vatsaoireet.

      • aiheuttavat jopa syöpää.

        Lisäksi kolajuoma piristää niin, ettei uni tule puseroon, jos juot sitä iltakuuden jälkeen.


      • syynä...

        ...tuo ilman nieleminen. Eilen hotkin janoissani muutaman pullon kivennäisvettä pyöräretkellä eikä mitään oireita. Mutta tänään taas erehdyin kokeilemaan noita Lidl:n juomia ja samat oireet kuin ennenkin, vaikka eri makuinen juoma tällä kertaa. Vesi, sokeri, hiilihappo, happo (E330), luontaiset aromit, happamuudensäätöaine (E331), hapettumisenestoaine (E300). Hmm. Eipä ole muuta samaa tuossa kuin hiilihappo ja happamuudensäätöaine, ja jälkimmäinen eri E-numerolla. Taitaa siis olla tuo hiilihappo...


      • allerginen kolalle
        syynä... kirjoitti:

        ...tuo ilman nieleminen. Eilen hotkin janoissani muutaman pullon kivennäisvettä pyöräretkellä eikä mitään oireita. Mutta tänään taas erehdyin kokeilemaan noita Lidl:n juomia ja samat oireet kuin ennenkin, vaikka eri makuinen juoma tällä kertaa. Vesi, sokeri, hiilihappo, happo (E330), luontaiset aromit, happamuudensäätöaine (E331), hapettumisenestoaine (E300). Hmm. Eipä ole muuta samaa tuossa kuin hiilihappo ja happamuudensäätöaine, ja jälkimmäinen eri E-numerolla. Taitaa siis olla tuo hiilihappo...

        Epäilisin tuota kohtaa luontaiset aromit. Itse olen allerginen perunbalsamille, jota voi olla myös kolajuomissa. Yleensä se aiheuttaa ihottumaa, mutta minulla kolajuomat aiheuttavat myös pahoinvontia. Myös bentsoehappo ristireagoi perunbalsamin kanssa.


      • Wasser
        allerginen kolalle kirjoitti:

        Epäilisin tuota kohtaa luontaiset aromit. Itse olen allerginen perunbalsamille, jota voi olla myös kolajuomissa. Yleensä se aiheuttaa ihottumaa, mutta minulla kolajuomat aiheuttavat myös pahoinvontia. Myös bentsoehappo ristireagoi perunbalsamin kanssa.

        Kolajuomat eivät ole tarpeellisia. Ei kannata juoda, jos niistä kerran saa oireita.

        http://kemikaalikimara.blogspot.com/2009/07/litratolkulla-kolaa.html


    • Anonyymi

      Tee ruoka päiväkirja mitä syöt e aineet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe