uskaltaako matkustaa

jos on ms-tauti

Mitä mieltä olette matkustamisesta äkkilähdöllä välimeren maahan ,nyt kun on tuo sikainfluenssa liikkeellä ja päälle on vielä tämä mäsä. Onko hulluutta vaarantaa terveyttä matkustamalla? Onko kellään kokemusta kuinka tauti on käyttäytynyt kuumissa maissa? Olen kuullut että voi pahentua. Diagnoosin saannista aikaa reilu 4kk, kunto melko hyvä vielä, oireita vaihtelevasti. Jalkojen ramppaamista ja väsymistä liikkumisen jälkeen, jalkapohjassa tunnoton alue tuntuu välillä, jonkin verran on tasapainohäiriöitä. Kertokaa, oletteko matkustaneet, joilla ms.

13

1294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elän vain kerran

      Aion ehdottomasti matkustaa heinäkuussa ja vielä kuumaan. Toki vähän jännittää, että mitäs jos tulee vaikka pahis juuri silloin. Kalliit lennot maksettu. Huh. Saako muuten lääkärintodistusta ja lentoja peruutettua mäsän takia ?

      • vasta diagnoosin saanut :(

        tekisi hyvää kaiken tämän masennuksen keskellä lähteä ulkomaille. en vaan tiedä, voiko ms-tautia sairastava matkustaa :( jotenkin tuntuu, että elämä on eletty.


      • Eikunmenoksi
        vasta diagnoosin saanut :( kirjoitti:

        tekisi hyvää kaiken tämän masennuksen keskellä lähteä ulkomaille. en vaan tiedä, voiko ms-tautia sairastava matkustaa :( jotenkin tuntuu, että elämä on eletty.

        Turha moisia miettiä, ei oloa ainakaan paranna jos jäävään kotiin nyhjöttään. EI KUN REISSUUN VAAN JOS MAHDOLLISUUS SUOTU!!!!


      • kati92
        vasta diagnoosin saanut :( kirjoitti:

        tekisi hyvää kaiken tämän masennuksen keskellä lähteä ulkomaille. en vaan tiedä, voiko ms-tautia sairastava matkustaa :( jotenkin tuntuu, että elämä on eletty.

        Moi!
        Haluaisitko vaihtaa sähköpostia/meseosoitetta?
        Muutkin voivat vastata.


    • kun vielä voit

      Eli, matkusta ihmeessä kun vielä voit! Itselläni alkaa matkustelut olla matkusteltu tälle elämälle, elleivät keksi parannusta tähän saatanaan kohta. Kyllä haluttaisi matkustella, mutta pelkkä kaupassa käynti on jo harkittava etukäteen ja keskityttävä. Kuumuushan ei ole tälle sairaudelle ollenkaan hyvästä, olen sen itsekkin huomannut saunassa, ja kesäisin muutenkin. Mutta jos sulla on vasta alkuvaiheessa tauti, eikä kuumuus liiemmin haittaa, ota tilanteesta kaikki irti. Jos tekee mieli matkustaa, matkusta. Yksi asia minkä tämä MS on ehkä opettanut, on että joka päivä pitää elää kuin se olisi viimeinen. Hirveitä kliseitä, mutta totta se on. Päivä tulee ennemmin tai myöhemmin kun homma ei enää naurata. Eli matkusta ihmeessä, nauti elämästä kuten parhaaksi katsot. Tämä hauskuus on näköjään rajallista. Onneksi tuli nuorempana jo käytyä Haaparantaa pitemmällä, enää ei tässä riennetä mihinkään. Silloin kun matkustelin, ei ollut MSää, eikä juoksu ollut ongelma. Nykyään kävelykin alkaa jo olla taistelua välillä. Pane vaan menoksi jos siltä tuntuu, mutta huomioi tosiaan tuo kuumuus-juttu, se saattaa vetää veteläksi.

    • mummuliini

      Olen saanut ms-diagnoosin 1994 ja se on hitaasti etenevä. Olin Kreetalla vuosi sitten ja kaikki meni hyvin. Hanki kansainvälinen KELAkortti,niin asiat hoituu hyvin siellläkin. Minä kestän lämpöä, mutta en kylmää. Jos liikut pyörillä, ota selvää hotellin hissit ja wc:t. Katukäytävällä saattoi olla keskellä valaisinpylväs, joten liikkumisen esteitä on.

    • uskalusta

      Olen paljon matkustanut enkä ole ms-oireita matkoilla saanut. Ja hyvin kuumassa on käyty. Lisäksi kerran sain tosi pahan ripulikuumeen muttei sekään tuottanut mitään ms taudin heräämistä. Saunassa pysyn alalauteilla mutta ulkomailla en ole helteestä saanut mitään oireita.
      Hyvää matkaa:)

    • oona

      No itse olen potenut ties kuinka kauan ei ole minua estänyt matkustamasta vaikka kommervenkkejä on ollut matkassa onneksi me kaikki omaamme tuota huumoria niin ei ole tuntunut niin pahalta.Puhtaus on puoli ruokaa käsipyyhkeitä vain mukaan jolla välillä sutaiset liat ja pölyt jotka matkalla tulee sillä selviää jo pitkälle jos tuota flunssaa ajattelet.No kuuma ei tietysti ole se paras ystävä,mutta ainahan voi jonkun verran varjon puolella pyörähdellä tasoittaa kummasti oloa unohtamatta sitä vettä.Onhan etelässä kuitenkin tuo ilmasta hiukan erilainen kuin meillä ei ainakaan minun mielestäni ole niin polttavalta tuntunut.Israelissa tuossa olen pyörähtänyt ja Turkissa ihan mukavasti meni.Itse suosittelen Ms ketjun tai rannekkeen hankkimista on hyvä sellainen olla mukana ei siitä ainakaan ole haittaa.
      Jos nyt päätät lähteä ,ihania lomapäiviä sinulle nauti täysin siemauksin.

      • vastanneille

        Matka on jo takana. Olin 2 viikkoa reissussa. Ja kaikki meni todella hyvin. Ei tullut mitään oireita vaikka siellä oli melko kuumaa. Kävelyä hikimärkänä auringon pahteessa ja oloa yleensäkkin auringossa aamusta iltaan. Hyvin kestin kuumuuden. Mahtava reissu. Kannattaa kyllä matkustaa jos siihen mahdollisuus suodaan, itse ainakin ajattelen että vielä kun voi ja liikkuminen onnistuu niin matkaan vain. Pitää elää täysillä ja tehdä asioita kun se on mahdollista. Ja nauttia elämästä.


      • FUBAB

        Tiedätkö mistä mainitsemasi MS-rannekkeen voisi hankkia? Vai pitäisikö teettää oma?


    • Sarla

      Paha tietty noin rohkeasti sanoa, mutta kuitenkin oma kokemus on, että todellakin uskaltaa!

      Diagnoosi puolitoista vuotta sitten ja 4 ulkomaan matkaa tehty sen jälkeen.

      Tärkeätä, ainakin minulle, on ollut muistaa huilatakin, eikä vaan ryntäillä pää kolmantena jalkana paikasta toiseen. Siesta siis kunniaan ja eikun nauttimaan maailmasta! :)

      • kuubalibre

        Olen lähdössä alkuvuodesta Kuubaan. Pistänkö MS-lääkkeet käsimatkatavaraan vai ruumaan?
        Kuuban tullivirkailijalla ei ole mitään käsitystä sairaudestani, pari espanjankielistä lausetta pistospaketissa tuskin selventää tilannetta.
        Kertokaa kokemuksianne!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe