Sipulin terveysvaikutukset

kysyisin....

Mitä vaikutuksia on sipulin syönnillä? Entä raakana-puoliraakana-kypsänä? Olen huomannut että alussa kun aloitin lisäämään ruokaan sipulia, ilmavaivat lisääntyivät huomattavasti, mutta kun suolisto tottui, ei enää niinkään niitä vaivoja...Kysyisin vielä onko jotakin muuta haittaa paljosta sipulista-mitä hyötyä?

7

7733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haittaa..

      Ei sipulista muuta haittaa ole, kuin että lähimmäiset saattaa ruveta hylkimään hajuhaittojen vuoksi, elleivät sitten syö itsekin sipulia. Sipulin, kuten aniksen, mentholin, tervan , tärpätin, alkoholin ja muiden vastaavien aromaattisten tuotteitten vaikutus taitaa perustua hengityksen mukana kulkeutuviin " höyryihin " limakalvoille ja näin helpottaa tukkoista oloa. Kun ei tarvitse rykiä, niin kurkku ja keuhkot ei ärsyynny entisestään. Ehkä aromaattisilla höyryillä on myös vähäinen puuduttava vaikutus ja näin ihminen tuntee olonsa parantuneen ja lääkityksen onnistuneen. Noo en minä lääkäri ole..

    • Terveellistä

      sydämmelle ja verisuonille,etenkin valkosipuli

      • riippuvainen :)

        Mä olen ihan sipulista riippuvainen. Joka päivä syön raakaa sipulia leivän päällä ja viikoittain myös valkosipulia. nam! Jos jää parikin sipulitonta päivää huomaan ihan ajattelevani sipulia (vieroitusoireita?)


      • tsaarinaikoina
        riippuvainen :) kirjoitti:

        Mä olen ihan sipulista riippuvainen. Joka päivä syön raakaa sipulia leivän päällä ja viikoittain myös valkosipulia. nam! Jos jää parikin sipulitonta päivää huomaan ihan ajattelevani sipulia (vieroitusoireita?)

        hengissä leivällä, sipulilla ja kaljalla(kotonatehdyllä).
        On siinä elinvoimaa. Itse parannan sipulilla korvatulehdukset. Eli palanen valkosipulin kuorittua kynttä siivuna puhtaaseen pumpulitilkkuun tai vessapaperiin, tuo töppö korvaan levittämään aromaattisia lemujaan. Sängynpienaan tai tyynylle voi laittaa harsoon solmitun isomman sipulinyssäkän lemuamaan parantavia huurujaan.

        Pienillä lapsillakin tehoaa, mutta kannattaa varoa, etteivät saa sipulia kurkkuunsa ja tukehdu.
        Luomuvalkosipuli on kaikkein tehokkainta, sitä syön flunssan uhatessa myös voileivälle silputtuna ja piimän kanssa niin paljon kuin saan alas, yleensä flunssa lähtee heti karkuun.


    • TMJ 73V, Rmki. 66 kg

      Hiusten hyvinvoinnissa ja flunssan estossa sipuli on tehokas, hiuksille vaikka kuoriuutteena shampoopesun yhteydessä ja flunssaan apu on sivelemällä sirulla sipulia sieraimiin, sillä flunssapöpöt ovat nenässä,josta ne leviävät nieluun ja korviin, kuumeeti olen pysynyt vuosia vaikka poden kroonista nuhaa, vihannesruuan höyrytän ja ohessa myös sipulia, hunaja,sipulia ja appelsiinia
      salaattinakin on maittavaa ja terveellistä, lykkyä uusin ideoin, hiusvinkkini on
      kesäkuussa palkittu Vihreä ideana.

    • ikenet

      minua jonkin takia sattuu sipuli eripuolille suuta esim. ikeniin,kieleen yms. Muuten söisin enemmän sipulia mutta se sattuu ihan sikana (raakasipuli siis sattuu)

    • Anonyymi

      Kiinnostaisi tietää sipuliallergiasta lisää, onko se yhteydessä härkäpavuista autoimmuunisairauksiin sairastumisiin ja onko geeniperäistä ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2860
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2135
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe