Paljonko mustikkaa

kysyn vaan

Paljonko mustikkaa pitäisi syödä päivässä, että sillä olisi alentava vaikutus sokereihin.

20

3928

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veijo

Diabeetikon niin vähän kuin mahdollista, (mieluiten ei ollenkaan.) mustikka: Kokonaisenergian jakautuminen rasva 16% proteiini 6% hiilihydraatti imeytyvä 78%=sokeria alkoholi 0% Vattu (marjoista vähiten hh): Kokonaisenergian jakautuminen rasva 21% proteiini 12% hiilihydraatti imeytyvä 49% = sokeria alkoholi 0% orgaaniset hapot 18% http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&class=berry&lang=fi terveisin

• näihin kaikki sokeri on pah...

Tuollaisiin kirjoituksiin kannattaa suhtautua....tietyllä tavalla. Yksi ja ainoa vitsaus on mukamas hiilihydraatti. Höpö höpö höpö. Mustikan terveysvaikutukset ovat suuremmat kuin tuon hiilihydraattimäärän "pahuus". Syödään jatkossakin terveellisesti ja monipuolisesti!

• Musti2
        näihin kaikki sokeri on pah... kirjoitti:

Tuollaisiin kirjoituksiin kannattaa suhtautua....tietyllä tavalla. Yksi ja ainoa vitsaus on mukamas hiilihydraatti. Höpö höpö höpö. Mustikan terveysvaikutukset ovat suuremmat kuin tuon hiilihydraattimäärän "pahuus". Syödään jatkossakin terveellisesti ja monipuolisesti!

Lama on iskenyt ammattilinkittäjien tekstimainontaan. Kun asiantuntevammat on lomautettu, jäljellä on jäänyt tämä Veijo. ;)

• hyvä kommentti!
        Musti2 kirjoitti:

Lama on iskenyt ammattilinkittäjien tekstimainontaan. Kun asiantuntevammat on lomautettu, jäljellä on jäänyt tämä Veijo. ;)

Piiiitkästä aikaa kiva kommentti, onneksi kaikki eivät ole niin äreänä liikkeellä :-)

• Veijo

LCHF vähähiilihydraattinen ravinto. Tulin juuri diabeteshoitajani luota. Oletteko joskus nähnyt lääkäriä ja hoitajaa jotka nauraa kilpaa toistensa kanssa ja toistaa. "tämä on uskomatonta". Mikä? Kaksi kuukautta sitten minulle tarjottiin Metformiinia kokhoneiden sokeriarvojen takia. Pitkäaikaissokeri 8,5 Omat mittaukset päivitäin 8-23mmol. Uudet testit kaksi kuukautta dieetillä (LCHF) pitkä sokeri 5,5 (tulee putoamaan lisää) päivittäiset 5,5-7,5 mmol. Maksavaurio joka nosti päätään enemmän ja enemmän---poissa. Ketä naurattaa enemmän kuin minua-parempi kuin lottovoitto..täsmälleen niinkuin tämän päivän tieteelliset tutkimukset lupaa. Tämän päivän ravintosuositukset. erikoisesti diabeetikoille ovat umpimetsässä. Diabetes (sokeritauti) ei parane hiilihydraatteja = sokeria syömällä = lautasmalli. terveisin

• Veijo
        Musti2 kirjoitti:

"Lama on iskenyt ammattilinkittäjien tekstimainontaan. Kun asiantuntevammat on lomautettu, jäljellä on jäänyt tämä Veijo. ;) " Jos tavoittelet jonkunlaista piirimestaruutta apulannan puhumisessa räkänokka niin minä voin suositella sinua aina olympialaisia myöden. Olisit odottanut pari tuntia niin ehkä elämäsi tyhmin väittämä olisi jäänyt tekemättä. terveisin

• on jo avattu
        näihin kaikki sokeri on pah... kirjoitti:

Veijo on kyllä oikeassa hiilihydraattien suhteen. Niillä kakkostyypin diabetes on hankittu. Niillä virallinen taho lisäksi pyrkii ylläpitämään huonoa verensokeritasapainoa diabeetikoilla. Virallinen taho ei pysty perustelemaan RHH-ruokavalionsa etuja tutkimuksiin perustuen. Onneksi VHH-tietymys on jo levinnyt laajalle diabeetikkojen keskuudessa. D-liitto jää poteroonsa yksin puolustamaan mennyttä aikaa.

• Veijo
        on jo avattu kirjoitti:

Veijo on kyllä oikeassa hiilihydraattien suhteen. Niillä kakkostyypin diabetes on hankittu. Niillä virallinen taho lisäksi pyrkii ylläpitämään huonoa verensokeritasapainoa diabeetikoilla. Virallinen taho ei pysty perustelemaan RHH-ruokavalionsa etuja tutkimuksiin perustuen. Onneksi VHH-tietymys on jo levinnyt laajalle diabeetikkojen keskuudessa. D-liitto jää poteroonsa yksin puolustamaan mennyttä aikaa.

Luulen että moni tulee ottamaan herneitä nenäänsä seuraavasta. Se ei suinkaan ole tarkoitukseni mutta ajattelin jakaa vähän omia ajatuksiani. D-liito jää poteroonsa jota se itse kaivaa kokoajan syvemmäksi. Sitä paitsi vahdissa oleva odottaa vihollista ihan väärästä suunnasta. Kuten aikaisemmin kirjoitin niin olen erittäin onnellinen tänään. Vähähhilihydraattinen dietti on pitänyt joka lupauksen jonka tohtori Dahlqvistin LCHF ravintosuosituket lupaa. Aina alkuvaiheen ylimenovaikutuksia myöden. Tänään tuli piste iin päälle. Olen toiminut koekaniinina hoitajalleni ja lääkärilleni ja tänään saatiin tulokset vertailukokeista. Tilanne nollattiin ennen dieetin alkua. Tulokset olivat paremmat kuin hyvät ja pitkäaikaissokeri tule vielä laskemaan (nyt 5,5) sillä 1/3 ajasta joka näkyy arvossa on ajalta jolloin söin lautasmallin mukaan. Ei lääkitystä eikä diabetesta niinkauan kuin pidän näppini erossa epäterveellisistä ravintokokoonpanoista, kevyttuotteista jne. Miksi keskustella siitä minkälaisia lääkkeitä ja kuinka usein ja mitä lääkettä sivuvvaikutuksiin. Miksi keskustella siitä montako ylimääräistä tuntia tervitaan kuntopolulla tai gymeissä puhumattakaan siitä minkälaisia kalliita kuntoiluvälineitä hankkia. Ainoastan siksi että syödään ravintoa joka jotta ei lihoisi vaatii rajusti liikuntaa. Minulle riittää työn lisäksi n. 40 minuuttia koiran kanssa arkisin, pyhäpäivinä kaksi lenkkiä (ei HK). ENTÄPÄS JOS MINÄKIN SELVIÄISIN JOKO ILMAN TAI HUOMATTAVASTI KEVYEMMÄLLÄ LÄÄKITYKSELLÄ, VÄHEMMÄÄLÄ LIIKUNNALLA NORMAALIPAINOISENA JA VOISIN HUOMATTAVASTI PAREMMIN??? Minä en ole ikinä ollut halukas syömään lääkkeitä jollei ole aivan pakko. Ei ollut nytkään. Mietitäänpä tosissan vielä kerran.Millä pohjalla lepää päivän ravintosuositukset, vai ei millään. Minä olen valmis väittämään että ei millään. Diabeetikolle ravintosuositus lautasmallin mukaan palvelee pelkästään lääketeollisuutta. Moni tulee varmaan väittämään päinvastaista mutta perusteiden löytäminen ei tule olemaan helppoa. Jos löytyy niin kertokaa minullekkin. LCHF vähähiilihydraatti dietti on ylivoimaisesti paras diabeetikolle. Uskaltaisin väittää että se on ylivoimaisesti paras myös laihduttajille. Minä olen laihtunut kunnolla edes yrittämättä. Väittäisin myös että terveellisin dietti terveille normaalipainoisille on humattavasti lähempänä VHHta kuin lautasmallia, Jokainen valitsee itse. Minä vaan tuuletan ylen onnellisena omia ajtuksiani ja kokemuksiani. Ei mitään luuloja tai uskomuksia vann tietoa. Tositteet löytyy. terveisin

• hoitajasi
        Musti2 kirjoitti:

Olet siis päässyt taas tänne häiriköimään. Puhehan oli, että pysyt vain Kohtauspaikalla. Valitamme lukijoiden puolesta ja pidämme huolen, että tällainen ei pääse toistumaan.

• Veijo
        hoitajasi kirjoitti:

Olet siis päässyt taas tänne häiriköimään. Puhehan oli, että pysyt vain Kohtauspaikalla. Valitamme lukijoiden puolesta ja pidämme huolen, että tällainen ei pääse toistumaan.

"Olet siis päässyt taas tänne häiriköimään. Puhehan oli, että pysyt vain Kohtauspaikalla. Valitamme lukijoiden puolesta ja pidämme huolen, että tällainen ei pääse toistumaan." Onko sinulla tuommoisiakin taipumuksia. Huomenna ehkä kuvittelet olevasi lentoemo. Varo lyömästä päätäsi yhtä pahasti kuin viimeksi laskeutuessasi kaapin päältä. Vaikka sitähän sinä et muista enää. Ota tänään ne vihreät tabletit. Ne ehkä auttaa. terveisin

• os..
        Veijo kirjoitti:

Luulen että moni tulee ottamaan herneitä nenäänsä seuraavasta. Se ei suinkaan ole tarkoitukseni mutta ajattelin jakaa vähän omia ajatuksiani. D-liito jää poteroonsa jota se itse kaivaa kokoajan syvemmäksi. Sitä paitsi vahdissa oleva odottaa vihollista ihan väärästä suunnasta. Kuten aikaisemmin kirjoitin niin olen erittäin onnellinen tänään. Vähähhilihydraattinen dietti on pitänyt joka lupauksen jonka tohtori Dahlqvistin LCHF ravintosuosituket lupaa. Aina alkuvaiheen ylimenovaikutuksia myöden. Tänään tuli piste iin päälle. Olen toiminut koekaniinina hoitajalleni ja lääkärilleni ja tänään saatiin tulokset vertailukokeista. Tilanne nollattiin ennen dieetin alkua. Tulokset olivat paremmat kuin hyvät ja pitkäaikaissokeri tule vielä laskemaan (nyt 5,5) sillä 1/3 ajasta joka näkyy arvossa on ajalta jolloin söin lautasmallin mukaan. Ei lääkitystä eikä diabetesta niinkauan kuin pidän näppini erossa epäterveellisistä ravintokokoonpanoista, kevyttuotteista jne. Miksi keskustella siitä minkälaisia lääkkeitä ja kuinka usein ja mitä lääkettä sivuvvaikutuksiin. Miksi keskustella siitä montako ylimääräistä tuntia tervitaan kuntopolulla tai gymeissä puhumattakaan siitä minkälaisia kalliita kuntoiluvälineitä hankkia. Ainoastan siksi että syödään ravintoa joka jotta ei lihoisi vaatii rajusti liikuntaa. Minulle riittää työn lisäksi n. 40 minuuttia koiran kanssa arkisin, pyhäpäivinä kaksi lenkkiä (ei HK). ENTÄPÄS JOS MINÄKIN SELVIÄISIN JOKO ILMAN TAI HUOMATTAVASTI KEVYEMMÄLLÄ LÄÄKITYKSELLÄ, VÄHEMMÄÄLÄ LIIKUNNALLA NORMAALIPAINOISENA JA VOISIN HUOMATTAVASTI PAREMMIN??? Minä en ole ikinä ollut halukas syömään lääkkeitä jollei ole aivan pakko. Ei ollut nytkään. Mietitäänpä tosissan vielä kerran.Millä pohjalla lepää päivän ravintosuositukset, vai ei millään. Minä olen valmis väittämään että ei millään. Diabeetikolle ravintosuositus lautasmallin mukaan palvelee pelkästään lääketeollisuutta. Moni tulee varmaan väittämään päinvastaista mutta perusteiden löytäminen ei tule olemaan helppoa. Jos löytyy niin kertokaa minullekkin. LCHF vähähiilihydraatti dietti on ylivoimaisesti paras diabeetikolle. Uskaltaisin väittää että se on ylivoimaisesti paras myös laihduttajille. Minä olen laihtunut kunnolla edes yrittämättä. Väittäisin myös että terveellisin dietti terveille normaalipainoisille on humattavasti lähempänä VHHta kuin lautasmallia, Jokainen valitsee itse. Minä vaan tuuletan ylen onnellisena omia ajtuksiani ja kokemuksiani. Ei mitään luuloja tai uskomuksia vann tietoa. Tositteet löytyy. terveisin

Tiedetään paljon vanhoiksi eläneitä ihmisiä, jotka ovat syöneet aivan tavallista ravintoa. Sellaisia ei tiedetä ollenkaan, jotka ovat rasvoja ja lihaa syöneet ja eläneet vanhoiksi. http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Atkins_(nutritionist) Tohtori Atkins kaatui liukkaalla jäällä, löi päänsä ja kuoli 72 vuotiaana. Vahinko, ettei saatu tietää kuinka vanhaksi sillä dietillä elää.

• Veijo
        os.. kirjoitti:

Tiedetään paljon vanhoiksi eläneitä ihmisiä, jotka ovat syöneet aivan tavallista ravintoa. Sellaisia ei tiedetä ollenkaan, jotka ovat rasvoja ja lihaa syöneet ja eläneet vanhoiksi. http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Atkins_(nutritionist) Tohtori Atkins kaatui liukkaalla jäällä, löi päänsä ja kuoli 72 vuotiaana. Vahinko, ettei saatu tietää kuinka vanhaksi sillä dietillä elää.

Ursprunglig föda Vad det verkar handla om: att äta den kost som människan utvecklats för under evolutionen. Människan var under nästan hela vår utveckling jägare och samlare. Detta under de miljoner år som gått sedan vi skildes från våra närmaste släktingar människoapor, samt under de drygt 200,000 år som moderna männskor (Homo sapiens) existerat. Jordbruk med spannmålsproduktion (exempelvis bröd, ris, potatis) har bara funnits under knappt 10,000 år. I norden inte mer än runt 4000 år. Stora mängder renframställt socker är än nyare. År 1700 åt genomsnitts-svensken 100 gram socker per år. Numera är den siffran 40 kilo. Mycket av det äts (och dricks!) numera i maximalt snabbupptaglig form - läsk eller godis. Lika nytt är finmalt vitt mjöl som tas upp snabbt, och även det blir blodsocker i kroppen. Denna evolutionärt sett extrema blodsockerbelastning på kroppen har kroppen bara ett försvar mot - produktion av extra mycket insulin. Det mest fettinlagrande hormon kroppen har. Vad händer då med personer som inte är anpassade till denna föda? Mycket tyder på att det riskerar att leda till övervikt, hjärtsjukdom, diabetes, gallsjukdom, cancer och andra sjukdomar. Här är en studie på kanadensiska indianer (där väldigt många lider av övervikt och diabetes med mera). Efter att ha tagit bort de nyare inslagen i kosten blev de på bara ett halvår både mycket smalare och friskare. Hur är det då med mättat animaliskt fett och annat naturligt fett? Det har människor alltid ätit! Att fetare kost normalt inte ger viktuppgång har diskuterats ovan. Att det inte kunnat bevisas vara på annat sätt farligt (för hjärta, blodfetter med mera) kan du läsa om på sidan för vetenskapliga studier. För lite mer underhållande läsning - se här hur professor Claude Marcus inte kan ge exempel på en enda studie som visar någon hälsofara med naturligt fett. Något han och en del andra fortfarande påstår finns. Osa tekstistä käännöksenä. Alkuperäisravinto: Ihminen on melkein koko kehitysketju ajan ollut metsästäjä ja keräilijä. Toisin anoen niiden miljoonien vuosien aikana jotka ovat kuluneet siitä kun erotuimme lähimmistä sukulaisistamme, ihmisapinoista, samoin niiden 200.000 vuoden aikana jolloin moderni ihminen ( homo sapiens) on ollut olemassa. Maanviljely viljatuotantoineen on ollut olemassa ainoastaan noin 10.000 vuotta. Pohjolassa ei pidempään kuin 4000 vuotta. Ihminen on aina syönyt eläinrasvaa ja muita luonnollisia rasvoja. lähde: kostdoktorn.se Yritin etsiä eskimoiden porkkana ja kaalimaankuvia verkosta mutta löysin vain hylkeen rasvaa nauttivia vanhuksia. Edellinen puoliksi totta ja puoliksi leikkiä. Muuta jotenkinhan he ovat selvinneet ja jopa ehkä vanhoiksi eläneet. Riitävän monet tieteeliset testit näyttävät että vähähiilihydraattinen ravinto on terveellinen. Miksi ei hyvällä ravinnolla eläisi vähintään yhtä vanhaksi yhtä hyvin kuin huonolla? Ei ole olemassa minkäänlaista tieteellistä näyttöä rasvan vaarallisuudesta ihmiselle. Toisin sanoen minkälaiset pitkäaikaiset kokemukset on päivän ravintosuosituksista jotka perustuvat pitkälle teesiin rasvan vaarallisuudesta. Tilanne on sama kuin Kolumbuksen kanssa. Kun hän lähti matkaan haä ei tiennyt mihin on menossa. Kun hän tuli perille hän ei tiennyt mihin oli tullut. Kun hän tuli takaisin hän ei tiennyt missä oli käynyt. Kuitenkin hän on kuuluisuus tänä päivänä. Kuten on lautasmallikin. terveisin

• katso tarkemmin
        Veijo kirjoitti:

"Olet siis päässyt taas tänne häiriköimään. Puhehan oli, että pysyt vain Kohtauspaikalla. Valitamme lukijoiden puolesta ja pidämme huolen, että tällainen ei pääse toistumaan." Onko sinulla tuommoisiakin taipumuksia. Huomenna ehkä kuvittelet olevasi lentoemo. Varo lyömästä päätäsi yhtä pahasti kuin viimeksi laskeutuessasi kaapin päältä. Vaikka sitähän sinä et muista enää. Ota tänään ne vihreät tabletit. Ne ehkä auttaa. terveisin

Kun tarkkaan katsot, huomaat, että viesti, johon vastasit, ei ollut osoitettu sinulle. :) Olet joka tapauksessa hyvällä asialla VHH:n kanssa.

• LCHF:n avulla
        Veijo kirjoitti:

LCHF vähähiilihydraattinen ravinto. Tulin juuri diabeteshoitajani luota. Oletteko joskus nähnyt lääkäriä ja hoitajaa jotka nauraa kilpaa toistensa kanssa ja toistaa. "tämä on uskomatonta". Mikä? Kaksi kuukautta sitten minulle tarjottiin Metformiinia kokhoneiden sokeriarvojen takia. Pitkäaikaissokeri 8,5 Omat mittaukset päivitäin 8-23mmol. Uudet testit kaksi kuukautta dieetillä (LCHF) pitkä sokeri 5,5 (tulee putoamaan lisää) päivittäiset 5,5-7,5 mmol. Maksavaurio joka nosti päätään enemmän ja enemmän---poissa. Ketä naurattaa enemmän kuin minua-parempi kuin lottovoitto..täsmälleen niinkuin tämän päivän tieteelliset tutkimukset lupaa. Tämän päivän ravintosuositukset. erikoisesti diabeetikoille ovat umpimetsässä. Diabetes (sokeritauti) ei parane hiilihydraatteja = sokeria syömällä = lautasmalli. terveisin

Verensokerisi ovat tosiaan normalisoituneet nopeasti! Kahdessa kuukaudessa HbA1c 8,5 % -> 5.5 % on todella hieno saavutus. Miettikääpä muutkin tuota! Miten muuten rasva-arvosi ovat tuon LCHF:n mukana muuttuneet? Yleistähän on, että HDL ja LDL vähän nousevat ja trigly laskee selvästi. Trigly on yleensä verrannnollinen nautittuihin hiilihydraattimääriin. Tärkeintä on, että HDL ja trigly ovat kunnossa.

• Veijo
        LCHF:n avulla kirjoitti:

Verensokerisi ovat tosiaan normalisoituneet nopeasti! Kahdessa kuukaudessa HbA1c 8,5 % -> 5.5 % on todella hieno saavutus. Miettikääpä muutkin tuota! Miten muuten rasva-arvosi ovat tuon LCHF:n mukana muuttuneet? Yleistähän on, että HDL ja LDL vähän nousevat ja trigly laskee selvästi. Trigly on yleensä verrannnollinen nautittuihin hiilihydraattimääriin. Tärkeintä on, että HDL ja trigly ovat kunnossa.

"Miten muuten rasva-arvosi ovat tuon LCHF:n mukana muuttuneet? " Kiitos onnitteluista. Palaan asiaan kun tulen kotiin. LCHF ei tutkimusraporttien mukaan aiheuta negatiivisia muutoksia näissä arvoissa. Hyvä kolestroli on todettu tulevan vielä paremmaksi. Juuri nyt voin vain toistaa hoitaja kommenti "kaikki arvot on OK" terveisin

• Veijo
        katso tarkemmin kirjoitti:

Kun tarkkaan katsot, huomaat, että viesti, johon vastasit, ei ollut osoitettu sinulle. :) Olet joka tapauksessa hyvällä asialla VHH:n kanssa.

"Kun tarkkaan katsot, huomaat, että viesti, johon vastasit, ei ollut osoitettu sinulle." Sorry! terveisin

• on niin vakee sannoo

Tuo riippuu niin kovasti ihmisestä. Jollakin laskee jo ruokalusikallinen, jollakin ei hehtokaan vaikuta mitenkään. Jollakin sitten taas saattaa noustakkin. Kannattaa kokeilla, miten vaikuttaa!

• os..

Eihän sitä kaupoissa ole.

• Musti2

Parin kolmen kuukauden päästä metsästä, jos hillo on päässyt loppumaan.

• alentavat verensokereita

Vaikka kuinka paljon syöt mustikoita, et saa verensokereitasi laskemaan, nousemaan kylläkin. Amerikkalaisesta pensasmustikkalajista on tutkimus, jossa on käytetty mustikan lehtien uutetta ja saatu sen avulla testiryhmällä keskimäärin verensokereita alaspäin. Eivät ole siis olleet kokonaisia mustikoita hiilihydraatteineen, vaan pensasmustikan lehtiä. http://www.thefreelibrary.com/Effect of blueberin on fasting glucose, c-reactive protein and plasma...-a0194467840

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-rautu korvaamaan kirjolohi

Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n
      Maailman menoa
      41
      2596
    2. Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin

Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj
      Maailman menoa
      136
      2526
    3. Järkyttävä hetki - Ellen Jokikunnas pöyristyy italialaisen lääkärin työstä

Unelmia Italiassa -sarjassa ollaan Ellen Jokikunnaksen perheen kanssa Italiassa. Jokikunnas ja Rask ovat rempanneet kakk
      Tv-sarjat
      29
      1667
    4. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      75
      1342
    5. Oot tosi epätavallinen

ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.
      Ikävä
      49
      1307
    6. Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä

Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o
      Ikävä
      32
      1074
    7. Etkö voi antaa edes vihjettä mulle?

Minkä vain me tiedettäisiin? Naiselta miehelle.
      Ikävä
      84
      1067
    8. Muistatko? Maisa Torppa jakso räjäytti Veitolan somen: "epäaitoa ja teeskentelyä"...

Maisa Torppa täyttää tänään 35 vuotta, onnea! Maria Veitola vieraili Yökylässä-ohjelmassa aikansa kohujulkkis Maisa To
      Suomalaiset julkkikset
      13
      998
    9. Terveisiä lintutornilta

Viipurista nousee kauhea savupatsas. Miksi ?
      Maailman menoa
      40
      872
    10. Kaksi viikkoa enää Rakas...

Tietäisinpä miten toimia...
      Ikävä
      53
      825
    Aihe