Hei, onko kenelläkään kokemuksia iriitistä, jossa ei esiinny näitä perinteisiä oireita (valonarkuus, punoitus, kipu)? Itselläni todettiin iriitti toisen kerran. Edellinen tapahtuma oli 2007 kesällä. Tämän kertainen laukesi episkleriitin jälkeen. Kun episkleriitti ei lähtenyt paranemaan, vaikka lievä valon arkuus katosi, antibiootti hydrokortisoniseoksella, otettiin viikon jälkeen käyttöön 4xpv oftan dexa. Sit rupesi parin päivän päästä kehittymään näkökenttään vaeltavia harsonkappaleita ja lievä roskan tunne. Hakeuduin taas silmälääkärille, jossa todettiin vain epikleriitin vaivaan edelleen ja hoitoon liitettiin kortisonipohjainen yövoide sekä burana 600 ja paikallinen diklofenaakki tulehduskipuun. No episkleriitin aiheuttama kipu ja punoitus alkoivat häipyä seuraavana maanantaina. aarson palat eivät kuienkaan hävinneet, vaan alkoivat peittää koko näkökenttää jo sunnuntaina saliharjoittelun yhteydessä. Soitin asiasta silmäpolin lääkärille tiistaina ja hän epäili lasiaisnesteessä muutoksia. No menin sitten keskiviikkona silmälääkärille uudestaa ja h n totesi silmässä olevan iriitin. Taudin, jonka kehittymisestä ei ollut viitteitäkään viikkoa aiemmin. Silmän oli ehtinyt kehittyä perinteiset solumuodostelmat, pigmentaatiota ja presipitaatiota. Sain lääkkeesiksi prednisolonia 1 tippa/0,5h viikon ajan, 1 tippaa/2h vko ja 6 tippaa/pv vko, 4tippaa/pv vko ja 2tippaa/pv vko. Lisäksi mukaan tuli Tropikamidi laajennustipat 3 krt/pv otettavaksi. Kortisonipohjaisen yövoiteen käyttö jatkuu. Pitkään kestäneen silmäongelma sai epäilemään täydellistä tietämystä iriitin oireista, tätä eivät selvästikään silmälääkärini osanneet epäillä. Haluaisin kommentteja muilta siitä, onko hoitoni mielestänne nyt oikealla uralla vai pitäisikö välittömästi vaatia vieläkin kovempaa hoitoa. Kontrolli on ensi maanantaina ja silloin päätetään hoidon suunnasta. Pelkään näköni puolesta, silä viime kerralla en muista tälläista harsomuodostusta kehittyneen. Toisaalta valonarkuus oli silloin sitä luokkaa, ettei silmää voinut pitää edes auki. Lisäksi silloin kortisoni hotio lähti heti tehoamaan. Onko kenelläkään tietoa siitä voiko näölleni aiheutua pysyviä haittoja vai onko kyseessä lääkkeillä poissaatava ongelma? Toivon rehellisiä vastauksia pahimmasta skenaariosta huolimatta. Lisäksi toivoisin ohjeita siitä, minkälaista liikuntaa iriitissä täytyisi välttää. Itselläni lenkkeily ei ole haitannut. Sähly ja saliharjoittelu taa huonontivat tilannetta episkleriitissäkin. Toivon myös, että ihmiset, jotka huomaavat jotain poikkeavaa silmässään menisivät välittömästi silmälääkäriin, ei yleislääkärille. Apteekkari kertoi minulle lääkkeitä hakiessani, että hänen ystävättärelleen oli tullut iriitti ulkomaan matkalla. Tämä nainen oli tuntenut silmämsä araksi kaikenlaiselle vedolle ja pölylle, mutta perinteistä valonarkuutta, punoitusta tai kipua ei esiintynyt. Ensikertalaisena ks. nainen ei osannut epäillä iriittiä vaan meni lääkärille lomalta palattuaan ongelmien jatkuttua ja näön heikettyä. Hänen silmäänsä oli ehtinyt kehittyä kiinnikkeitä, joita ei saatu pois ja naiselle kehittyi pysyvä akkomodaatio ongelma.
Salakavala iriitti?
2
3263
Vastaukset
- Iriitille
Hei,
hoitamattomana iriitti voi tosiaan olla uhka näölle. Itsellä on ollut useita iriittejä ja todellakin monesti tulehdus heikentää heti voimakkaasti näköä, kaikki sameutuu vahvasti ja pimeässä ei näe mitään. Minullakin aina on ollut iriiteissä silmän punoitusta, valokipua, päänsärkyä ja kokonaisvaltaista huonoa oloa, pahoinvointia jne. Ja ihan tyypillistä että se aktivoituu ihan nopeasti. Tämä viimeinen tulehdus olikin salakavala ja se aktivoitui kaihileikkauksen jälkeen ja tätä nitkuttelua hoitamisyritysten kanssa on kestänyt nyt useita kuukausia. Salakavaluus osaltaan johtui siitä että mulla oli päällä kortisonitipat ennaltaehkäisevästi ja se vei hiukan oireita pois. Tilanne oli muutenkin tietysti operoinnin jälkeen toisenlainen ja paljon laitoin tietysti kaihileikkuun piikkiin. Operointi meni hyvin ja näkö parani hetkeksi sen jälkeen, mutta sitten tuli tämä sitkeä ja salakavala iriitti ja sen aiheuttamat (olettavat) verkkokalvon alle kertyvät nesteet, joka kaiken lisäksi on juuri tarkan näön alueella eli puhutaan makulaödemasta. Se vääristää suorat viivat mutkille ja tuossa pahempana aikana 'katosi ihmisiltä päät', eli makulaödema sokeutti ihan tuosta keskeltä näkökenttää ja teki siihen suurentuvan sokeutuvan aukon.
Sinun hoitosi iriittiin kuulostaa kyllä ihan hyvältä, normaalisti noilla kyllä hoitunee ajan kanssa asteittain. Minulla tuo normihoito ei tässä viimeisessä tapauksessa ole lainkaan tehonnut. Olen syönyt nyt suun kautta suurta määrä kortisonia ja nesteen kertyminen on hitaasti rauhoittunut, justiinsa on taas kontrolli silmäpolilla. Kortisonia ei ihan mielellään syö, mutta tietysti kun muita vaihtoehtoja ei ole. Itse luotan kovasti silmälääkäreihini, enkä vaadi hoitoja, otan mitä katsovat parhaaksi, mutta eri paikoissa on varmasti eri tasoista hoitoa, omaani olen hyvin tyytyväinen, hoitavat pätevästi. Olen vain hiukan vaikea ja haastava potilas noiden perustautieni kanssa.
Sinunkin kohdallasi muuten huomioni kiinnittyi tuohon mainitsemaasi episkleriittiin. Siihen saamasi lääkitys ehkä hiukan kadotti niitä selviä iriittireaktiota. Episkleriitti on kovakalvon pinnan tulehdus, skleriitti taas syvempi kovakalvon tulehdus ja siihen liittyy usein lievää iriittiä. Episkleriitti tai skleriitti sinänsä ovat jo huolestuttavia vaivoja jotka vaativat hyvän hoidon, iriitti on vain lisä siihen. Onko varmaa että sinulla on episkleriitti täysin kunnossa eikä pahenemassa? Skleriitti vaatiikin usein kortisonia suun kautta, epi hoitunee silmätipoilla.
Jännä juttu mutta en ole koskaan saanut liikuntaan ohjeistusta silmäpolilta. Ei mitään kehoituksia välttää liikuntaa. Ei iriitin aikana eikä edes kortisonikuurin aikana. Mutta huhupuheita olen kyllä kuullut aiheesta. Toisaalta olen nyt sairastellut aika pitkään ja liikkuminen on aina parempi kuin liikkumattomuus. Mutta esim. kehonrakennus onkin jo sitten eri kaliiberin rasitusta keholle ja silmälle kuin kevyempi liikunta. Moni kyllä kertoo että pelkkä stressi aktivoi heillä iriitin. Voi olla noinkin, mutta enpä uskalla itse väittää kun sitä on vaikea todentaa. - jippppiii
Pese kasvot ja etenkin silmät puhdistetulla vedellä. Huomasin, että minun silmäni kipeytyivät ja punoittivat aamu- ja iltapesun jälkeen. Nyt olen huuhdellut silmäni pullovedellä. Siinä ei ole klooria sun muuta lisuketta. Ihan on taas mukavaa olotila, paitsi, että suihkuun menen uimalasit päässä. Liikuntaa voi harrastaa, mutta kannattaa ottaa pullovettä silmienpesua varten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain597474Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232896- 1421746
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651639Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151448Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671384- 1291116
- 73817
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47802- 51707