Prednisolon

???

Joudun ottamaan usein Prednisolonia allergisiin reaktioihin, 30-60 mg kerralla. Jos otan sitä aamulla niin melkein koko päivän on väsynyt, höntti olo, tuntuu että syke nousee, päätä särkee jne. Tietääkö kukaan että voiko nuo oireet tulla lääkkeestä vai johtuukohan pelkästään allergiasta?

15

6031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan lääkkeen

      sivuvaikutuksissakin...

    • toki

      lääkkeen annostus. Tuo 60mg on jo tosi tuhti annos eikä 40 pieni ole. Anafylaksian jälkihoitona on kuurina 40mg. Mikä aiheuttaa noin vakavia allergiaoireita, että pitää olla noin suuri annostus?

      • lääkäri sanonut

        Oireena suun yht äkkinen turpoaminen (kieli, huulet, kurkkukin). Pienempi annos ei auta useinkaan. Ainakin kerran olin ottanut jo itse 60 mg ja sairaalassa annettiin piikkinä vielä lisää.


      • lääkärisi
        lääkäri sanonut kirjoitti:

        Oireena suun yht äkkinen turpoaminen (kieli, huulet, kurkkukin). Pienempi annos ei auta useinkaan. Ainakin kerran olin ottanut jo itse 60 mg ja sairaalassa annettiin piikkinä vielä lisää.

        kirjoittanut reseptin Epi-Pen adrenaliinipistoskynään? Hanki se/niitä. Se auttaa ja pelastaa nopeammin kuin kortisonitabletit. Tiedätkö mikä sinulle aiheuttaa allergisen reaktion?


      • on EpiPen
        lääkärisi kirjoitti:

        kirjoittanut reseptin Epi-Pen adrenaliinipistoskynään? Hanki se/niitä. Se auttaa ja pelastaa nopeammin kuin kortisonitabletit. Tiedätkö mikä sinulle aiheuttaa allergisen reaktion?

        EpiPen on aina mukana. En tiedä mikä aiheuttaa reaktion. Paljon testejä on tehty mutta aiheuttajaa ei ole löytynyt. Raskasta ja hankalaa kun näitä on taas monta kertaa viikossakin.


      • on
        on EpiPen kirjoitti:

        EpiPen on aina mukana. En tiedä mikä aiheuttaa reaktion. Paljon testejä on tehty mutta aiheuttajaa ei ole löytynyt. Raskasta ja hankalaa kun näitä on taas monta kertaa viikossakin.

        sama setti täälläkin. Voimia.


      • Joanne.
        on kirjoitti:

        sama setti täälläkin. Voimia.

        Huulet, ja kieli puutuilevat, turpolevat, ja tämä oire tuntuu myös nenässä.
        Välillä on kausia, ettei oireita tule juuri yhtään, eikä mistään, sitten taas saattaa tulla yhtäkkiä jostain, mitä on muutenkin syönyt/ käyttänyt.

        Tuli muuten mieleen, oletteko huomanneet mitään yhteyttä hormoonitoiminnalla oireiluun?
        Itsestäni "kohtauksia" tulee helpommin kuukautisten alkaessa/aikana.

        Todella kypsää on, kun tutkittu on, ja syytä ei vaan löydy.
        Miten tätä oikeen jaksaa, kun alkaa pelätä syömistä.
        Vaikka toisaalta, nyt mulle just tänään taas tuli (siksipä palstalla pyörinkin), ja söin munkin, jollaisia olen syönyt ennenkin ilman mitään oireita. Voipahan taas päästä helmpommin eroon herkuttelusta, kiloja häipyi keväällä n. 6 kappaletta, ja nyt hyvänä kautena ion tullut takaisia. Jstain syystä nyt sitten vaan kieli alkoi tuntua paksulta, ja inhottavalta.
        Onneksi mulla on prednisolonia, ja epipenkin löytyy.
        Mun annostus prediin on kyllä "vain" 20mg)


      • turvoksissa just nyt
        Joanne. kirjoitti:

        Huulet, ja kieli puutuilevat, turpolevat, ja tämä oire tuntuu myös nenässä.
        Välillä on kausia, ettei oireita tule juuri yhtään, eikä mistään, sitten taas saattaa tulla yhtäkkiä jostain, mitä on muutenkin syönyt/ käyttänyt.

        Tuli muuten mieleen, oletteko huomanneet mitään yhteyttä hormoonitoiminnalla oireiluun?
        Itsestäni "kohtauksia" tulee helpommin kuukautisten alkaessa/aikana.

        Todella kypsää on, kun tutkittu on, ja syytä ei vaan löydy.
        Miten tätä oikeen jaksaa, kun alkaa pelätä syömistä.
        Vaikka toisaalta, nyt mulle just tänään taas tuli (siksipä palstalla pyörinkin), ja söin munkin, jollaisia olen syönyt ennenkin ilman mitään oireita. Voipahan taas päästä helmpommin eroon herkuttelusta, kiloja häipyi keväällä n. 6 kappaletta, ja nyt hyvänä kautena ion tullut takaisia. Jstain syystä nyt sitten vaan kieli alkoi tuntua paksulta, ja inhottavalta.
        Onneksi mulla on prednisolonia, ja epipenkin löytyy.
        Mun annostus prediin on kyllä "vain" 20mg)

        Joo, oireet tuntuvat myös nenässä ja joskus korvakin tuntuu monta tuntia tukkoiselta.
        Rassaaavaa, turhauttavaa, pelottavaakin on tämä. Oireet ollut jo pari vuotta ja mitään aiheuttajaa ei ole lukuisista testeistä huolimatta tullut selville.


      • luciina
        turvoksissa just nyt kirjoitti:

        Joo, oireet tuntuvat myös nenässä ja joskus korvakin tuntuu monta tuntia tukkoiselta.
        Rassaaavaa, turhauttavaa, pelottavaakin on tämä. Oireet ollut jo pari vuotta ja mitään aiheuttajaa ei ole lukuisista testeistä huolimatta tullut selville.

        tiedoksi kiinnostuneille: antioksidanttiklinikalla tehdään allergiatestejä joissa selviää eri mekanismilla toimivat allergiat kuin perinteisissä ihotesteissä.Itselläni antoi avun.Mutta ongelmana se että nyt olen allergisoitunut uusille aineille joten testi ei enää ajan tasalla.
        suosittelen eliminaatiodieettiä ja vain yksi aine kerrallaan kokeiltava, muuten ei tiedä aiheuttajaa.


      • Allergiaa?
        luciina kirjoitti:

        tiedoksi kiinnostuneille: antioksidanttiklinikalla tehdään allergiatestejä joissa selviää eri mekanismilla toimivat allergiat kuin perinteisissä ihotesteissä.Itselläni antoi avun.Mutta ongelmana se että nyt olen allergisoitunut uusille aineille joten testi ei enää ajan tasalla.
        suosittelen eliminaatiodieettiä ja vain yksi aine kerrallaan kokeiltava, muuten ei tiedä aiheuttajaa.

        En tiedä lukeeko tätä kukaan enää kun on näinkin vanha ketju.
        Tuon oman tarinani tähän kuitenkin.

        Mystistä "allergiaa jollekin" oli n. 2 vuotta sitten viimeksi. Asun edelleen samassa paikassa, tällä tarkoitan ympäristötekijää, eli asuinympäristössä ei tod.näk ole vikaa. Muut perheen jäsnet eivät ole oirehtineet millään tavoin.
        Kauhulla odotan milloin jatkuu nyt parin vuoden hiljaiselon jälkeen.

        Tutkittiin allergiasairaalassa (Hki), eikä mitään löytynyt laajoista tutkimuksista huolimatta. Kukaan/ mikään ei selvinnyt aiheuttajaksi. Ylä- tai ala huulen turvotus ilmeni aina aamuisin. Kerran pari kuussa tätä oli useita vuosia. Kerran oli kielikin tuorvoksissa aika pahasti ja silloin pelotti todella. Usein jouduin kortisoni tiputukseen terveyskeskukseen. Tosiaan nyt pari vuotta pysynyt poissa. Odotan kauhulla alkaako joskus taas. Epipen reseptin pitäisi kai käydä uusimassa. Prednisolonia on vielä kaapissa.

        Liitän tähän allergiapäivälkirjan. Uudempi ja paljon tarkempi päiväkirja on pidemmältä ajanjaksolta, mutten valitettavasti löytänyt sitä tähän liitteeksi. Olin laittanut sinne jopa pari kuvaa.
        Koetin etsiä yhtäläisyyksiä tuolla päiväkirjalla elintavoista ja löytää mahdollista aiheuttajaa. Allergialääkäri kiitteli, että tällaista on pidetty. Toivoi, että muutkin tekisivät niin. Valitettavasti testeistä ei löydetty mitään. Jos ongelman syy ei ole selvillä, niin kannattaa tällaista täyttelemään. Ehkä jokin yhtäläisyys löytyy ja auttaa selvittämään syyn.

        ===============
        ALLERGIAPÄIVÄKIRJA


        2005
        3.4. Rooma /antihistamiini ostettu paikallisesta apteekista. Paikallisesti siitepölykausi meneillään.
        Alkoi yöllä. Kieli ensin hieman, siirtyi aamusta alahuuleen. Antihist. otettu n.12.00 joka auttoi 3-4h päästä. Prdnisolon unohtui kotiin.

        30.4. aamuyöllä 3.00 alkoi ylähuuli vasemmalla turotus.
        - illalla 17.00 syöty paprikaa n. 10 viipaletta.
        Otettu :
        - 1x aerus klo 3.00
        - 2x prednisolon 20mg klo 8.00
        Turvotus hävisi n 1½ tunnissa. Predisolonin ottamisesta.

        10.5. vas ylähuuli yöllä lievästi. Otettu aamulla aerus normaalisti

        12.8. Kielen vasen puolisko yön aikana. Otettu aamulla aerus.



        2006
        4.9
        yöllä 05.00 ylähuuli
        Syöty illalla Fazerin ässämixjejä. Jauhelihaa ja lasagnettea.

        6.9
        Yöllä alkoi. Alahuuli. Otettu Aerus.


        1.10
        Alahuuli tosi pullea. Alkoi yöllä.
        Illalla syöty lasagnettea(Knorr), Fazerin mysliviipaleita appelisiinipala ja Arlan juustoa, paprikapala. 1 lasi punaviiniä.
        Otettu:
        - Otettu Aerus n.klo 7.00.
        - Prednisolon 40mg klo 8.00


        29.10.
        Alahuuli taas pullea. Alkoi illalla n.23 lievästi. Pulleampi aamulla.
        Illalla syöty lasagnettea(Knorr(TAAS!)), Raejuustoa, tomaatteja, valkosipulijauhetta ja kurkkua ja paprikaa.
        Otettu:
        - Otettu Aerus illalla n.klo 24.00.
        - Prednisolon 40mg aamulla klo 9.30

        21.11
        Ylähuuli pullea. Mennyt yön aikana. Aamulla huomattu 5.00.
        Illalla syöty 18.00 pieni määrä lihaperunasoselaatikkoa(saarioisten?), 21.00 --> raejuustopurkki, tomaatti, kurkkua, paprikaa, fetaa(arla 3%),valkosipulijauhetta,kalkkunaa, 2palaa fatzerin paahtosämpylää(vehnäjauho, ruiskuitu, täysjyväruisjauho, E482, E471, E412, E262)
        - Otettu Aerus aamulla klo 5.00.
        - Prednisolon 40mg aamulla klo 5.00

        13.12
        Alahuuli makkara. Havaittu klo. 24.00 yöllä. Illalla syöty lasagnettea(Knorr).
        - Otettu Aerus klo 24.00
        - Prednisolon 2 x 20mg aamulla klo 3.00.


      • Viisi vuotta jatkunu
        Allergiaa? kirjoitti:

        En tiedä lukeeko tätä kukaan enää kun on näinkin vanha ketju.
        Tuon oman tarinani tähän kuitenkin.

        Mystistä "allergiaa jollekin" oli n. 2 vuotta sitten viimeksi. Asun edelleen samassa paikassa, tällä tarkoitan ympäristötekijää, eli asuinympäristössä ei tod.näk ole vikaa. Muut perheen jäsnet eivät ole oirehtineet millään tavoin.
        Kauhulla odotan milloin jatkuu nyt parin vuoden hiljaiselon jälkeen.

        Tutkittiin allergiasairaalassa (Hki), eikä mitään löytynyt laajoista tutkimuksista huolimatta. Kukaan/ mikään ei selvinnyt aiheuttajaksi. Ylä- tai ala huulen turvotus ilmeni aina aamuisin. Kerran pari kuussa tätä oli useita vuosia. Kerran oli kielikin tuorvoksissa aika pahasti ja silloin pelotti todella. Usein jouduin kortisoni tiputukseen terveyskeskukseen. Tosiaan nyt pari vuotta pysynyt poissa. Odotan kauhulla alkaako joskus taas. Epipen reseptin pitäisi kai käydä uusimassa. Prednisolonia on vielä kaapissa.

        Liitän tähän allergiapäivälkirjan. Uudempi ja paljon tarkempi päiväkirja on pidemmältä ajanjaksolta, mutten valitettavasti löytänyt sitä tähän liitteeksi. Olin laittanut sinne jopa pari kuvaa.
        Koetin etsiä yhtäläisyyksiä tuolla päiväkirjalla elintavoista ja löytää mahdollista aiheuttajaa. Allergialääkäri kiitteli, että tällaista on pidetty. Toivoi, että muutkin tekisivät niin. Valitettavasti testeistä ei löydetty mitään. Jos ongelman syy ei ole selvillä, niin kannattaa tällaista täyttelemään. Ehkä jokin yhtäläisyys löytyy ja auttaa selvittämään syyn.

        ===============
        ALLERGIAPÄIVÄKIRJA


        2005
        3.4. Rooma /antihistamiini ostettu paikallisesta apteekista. Paikallisesti siitepölykausi meneillään.
        Alkoi yöllä. Kieli ensin hieman, siirtyi aamusta alahuuleen. Antihist. otettu n.12.00 joka auttoi 3-4h päästä. Prdnisolon unohtui kotiin.

        30.4. aamuyöllä 3.00 alkoi ylähuuli vasemmalla turotus.
        - illalla 17.00 syöty paprikaa n. 10 viipaletta.
        Otettu :
        - 1x aerus klo 3.00
        - 2x prednisolon 20mg klo 8.00
        Turvotus hävisi n 1½ tunnissa. Predisolonin ottamisesta.

        10.5. vas ylähuuli yöllä lievästi. Otettu aamulla aerus normaalisti

        12.8. Kielen vasen puolisko yön aikana. Otettu aamulla aerus.



        2006
        4.9
        yöllä 05.00 ylähuuli
        Syöty illalla Fazerin ässämixjejä. Jauhelihaa ja lasagnettea.

        6.9
        Yöllä alkoi. Alahuuli. Otettu Aerus.


        1.10
        Alahuuli tosi pullea. Alkoi yöllä.
        Illalla syöty lasagnettea(Knorr), Fazerin mysliviipaleita appelisiinipala ja Arlan juustoa, paprikapala. 1 lasi punaviiniä.
        Otettu:
        - Otettu Aerus n.klo 7.00.
        - Prednisolon 40mg klo 8.00


        29.10.
        Alahuuli taas pullea. Alkoi illalla n.23 lievästi. Pulleampi aamulla.
        Illalla syöty lasagnettea(Knorr(TAAS!)), Raejuustoa, tomaatteja, valkosipulijauhetta ja kurkkua ja paprikaa.
        Otettu:
        - Otettu Aerus illalla n.klo 24.00.
        - Prednisolon 40mg aamulla klo 9.30

        21.11
        Ylähuuli pullea. Mennyt yön aikana. Aamulla huomattu 5.00.
        Illalla syöty 18.00 pieni määrä lihaperunasoselaatikkoa(saarioisten?), 21.00 --> raejuustopurkki, tomaatti, kurkkua, paprikaa, fetaa(arla 3%),valkosipulijauhetta,kalkkunaa, 2palaa fatzerin paahtosämpylää(vehnäjauho, ruiskuitu, täysjyväruisjauho, E482, E471, E412, E262)
        - Otettu Aerus aamulla klo 5.00.
        - Prednisolon 40mg aamulla klo 5.00

        13.12
        Alahuuli makkara. Havaittu klo. 24.00 yöllä. Illalla syöty lasagnettea(Knorr).
        - Otettu Aerus klo 24.00
        - Prednisolon 2 x 20mg aamulla klo 3.00.

        Samanlaisia oireita mullakin ja yleensä aina alkaa yöllä tai illalla. Turpoaa, pistelee ja menee tunnottomaksi ja kovaksi. Samaten nousee patteja jalkapohjista ylävartaloon ja käsiin saakka. Pahin aiheuttaja on tomaatti, sitten chili ja muut paprikat. Samaten savulohesta tulee joskus oireita. Käytän vakituisesti Zyxal-tabletteja, mutta ne eivät tahdo enää auttaa, jos vahingossa jotain noista menee suuhun asti ja alas kurkusta.


      • aloittaja111
        Viisi vuotta jatkunu kirjoitti:

        Samanlaisia oireita mullakin ja yleensä aina alkaa yöllä tai illalla. Turpoaa, pistelee ja menee tunnottomaksi ja kovaksi. Samaten nousee patteja jalkapohjista ylävartaloon ja käsiin saakka. Pahin aiheuttaja on tomaatti, sitten chili ja muut paprikat. Samaten savulohesta tulee joskus oireita. Käytän vakituisesti Zyxal-tabletteja, mutta ne eivät tahdo enää auttaa, jos vahingossa jotain noista menee suuhun asti ja alas kurkusta.

        Huomasin että minun joskus aloittamaan ketjuun kirjoitettu.
        Sama vaiva jatkuu edelleen.
        Pahimmillaan 2 tai 3 päivän välein. Nyt 2 kk "rauhallista", tosi pelkistetty ruokavalio (ei lisäaineita, ei hiivaa, ei mtn ruoka-aineita mistä mahdollisesti tullut aikaisemmin), parin kk:n aikana ollut 5-6 kertaa "vain". Useimmiten silloin kun olen syönyt mitä tahansa missä on lisäaineita, mutta ei kuitenkaan samoja.
        On tämä niin kummallista!
        Päiväkirjaakin olen alkanut taas pitämään.


      • eikivajuttuollenkaan
        aloittaja111 kirjoitti:

        Huomasin että minun joskus aloittamaan ketjuun kirjoitettu.
        Sama vaiva jatkuu edelleen.
        Pahimmillaan 2 tai 3 päivän välein. Nyt 2 kk "rauhallista", tosi pelkistetty ruokavalio (ei lisäaineita, ei hiivaa, ei mtn ruoka-aineita mistä mahdollisesti tullut aikaisemmin), parin kk:n aikana ollut 5-6 kertaa "vain". Useimmiten silloin kun olen syönyt mitä tahansa missä on lisäaineita, mutta ei kuitenkaan samoja.
        On tämä niin kummallista!
        Päiväkirjaakin olen alkanut taas pitämään.

        Juu. Itsellänikin nuo ässämixit aiheuttivat aivan järkyttävän allergiakohtauksen! Sen jälkeen kaikenmaailman lisäainevärikaramellit on jääneet hyllyyn. EU:N myötä tuli suomeen nuo atsovärit yms. mitä ei aiemmin meillä karkeissakaan saanut käyttää. Nyt tungetaan joka paikkaan. Sukraloosia tukitaan jo jogurttiinkin... pakko lukea joka kerta valmisteluettelo, sillä kun tuttua tuotetta on "uudistettu" (lue: tungettu uusi lisäaine), niin en yhtäkkiä voikaan syödä sitä mitä vuosikaudet on syöty.

        Koeta jaksaa...


      • Anonyymi
        eikivajuttuollenkaan kirjoitti:

        Juu. Itsellänikin nuo ässämixit aiheuttivat aivan järkyttävän allergiakohtauksen! Sen jälkeen kaikenmaailman lisäainevärikaramellit on jääneet hyllyyn. EU:N myötä tuli suomeen nuo atsovärit yms. mitä ei aiemmin meillä karkeissakaan saanut käyttää. Nyt tungetaan joka paikkaan. Sukraloosia tukitaan jo jogurttiinkin... pakko lukea joka kerta valmisteluettelo, sillä kun tuttua tuotetta on "uudistettu" (lue: tungettu uusi lisäaine), niin en yhtäkkiä voikaan syödä sitä mitä vuosikaudet on syöty.

        Koeta jaksaa...

        Nämä ässämixit on yksi minullekin jotka aiheuttavat allergisenreagition. Ilmeisesti sisältää sitruunahappoa. Kannattaa siis varoa.


    • Liisu4

      Hei,
      päiväkirjasi kertoo, että syömiseen kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota. Karkeissa ja kekseissä on usein palmuöljyä pintakäsittelyaineena, samoin karnabauvahaa ja lisäaineita, jotka eivät oikeasti ole ihmiselle tarpeellisa, eikä allergiselle senkään vertaa. Palmuöljy mm. ei sovi pähkinäallergiselle, eikä muskottipähkinä, jota mm. leikkelelihan ja valmisruokien mausteena. Paprikaa ei suositella siitepölyaikana jne.
      Se ettei testeissä ole löytynyt allergian aiheuttajaa, ei kerro sitä, ettetkö ole jollekin aineelle allerginen. Itselläni on varma kala- ja maitoallergia, mutta testeissä näkyy vain lehmäallergia. Edellä mainittua diettiä suosittelen, sillä itse testaamalla asia parhaiten selviää ja sillä tavalla, että jätät ensin kaikki karkit ja herkut pois ja keskityt vain muutamaan aineeseen. Uskon sinun saaneen allergiasairaalasta ohjeet.
      Pyri syömään ja tekemään niitä asioita, mitä teit niinä päivinä, kun oireita ei ollut. Itse olen selvinnyt pitkälle oireettomana tai vähin oirein, kun vältän aiheuttajia.
      Hyvää kesää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3299
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1331
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1116
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      15
      1062
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      989
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe