Puolat taas rikki

Grand Scenic 2005

Miten on mahdollista, että varaosa puolat ovat yhtä huonoja kuin alkuperäiset? Tekeeko Renault huoltotoiminnallaan tarkoituksella rahaa? Euroopassa xmiljoonaa rellua, jos joka kolmanteen autoon vaihdetaan sytytyspuola vuosittain=tuleehan siitä aika monta euroa. Kaksitahti scoottereista meni puolia, nyt menin ostamaan Renaultin ja sama juttu:) Enpä ole pitkälle päässyt. Voisi kuvitella että tuollainen sytytyspuola osattaisiin tehdä ja muilta merkeiltä se kyllä onnistuukin. Toivottavasti tulevaisuudessa laittaisivat muutaman eron lisää siihen puolan ostoon. Jos se olisi sitten luotettavampi. Japanilaiset ja saksalaiset autot eivät taida ko. osaa edes tuntea, vaan osa kestää auton eliniän n.200000kilometriä. No pieni murhe tuo tietysti on euroissa, mutta tuskin tuo kovin hyvää tekee sylinterinkannelle, kun lämpiää aika epätasaisesti kun ei sytytä. Taitaa mennä myös raakaa kakkua katalysaattoriin, joten noita sitten vaihdellaan seuraavaksi. Tähän mennessä vaihdettu mittaristo ja uusittu ovienlasin nostimien vaijeripidikkeitä. Auto ollut vuoden ja rahaa mennyt korjauksiin kuukauden palkka.

23

5391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konjakkiakaikille

      Olisit ostanut dieselin niin eipä olisi puolamureheita. Mulla on Megane 1,5 dCi, jonka olen ostanut uutena joulukuussa 2004. Nyt autolla ajettu 320000 km ( ajan vuodessa n. 70000 km) eikä suurempia murheita ole ollut. Tosin ajan pelkästään pitkää maantieajoa niin kestäähän se auto. Takajarrupalat ( eli jarrulevyt laakerit) vaihdettiin 295000 km kohdalla; etutukivarret meni uusiksi 310000 km kohdalla. Kuskinpuolen lasinnostimen vaijeri meni poikki viime kesänä mutta kun sen uusiminen olisi merkkiliikkeessä maksanut Euro 700,00 niin enpä ole uusinut! Tarjottu vaihdossa uuteen 2500 - 4000 Euroa ( riippuu vähän merkistä ja liikeestä) joten arvo on laskenut sellaiset Euro 6000,00 per vuosi ( tosin väliin mahtuu autoverouudistus), joten arvonalennuksessa on rahaa palanut mutta eipå sen väliä=autokaupassa aina kuluttaja tekee persenttoa!

      • 1,5d meganella???

        Miksi ajat tuollaisella autolla 70000km vuodessa? Istut autossa joka päivä vähintäin 5 tuntia! Eikö kannattaisi hankkia hieman mukavampi, tehokkaampi ja ennen kaikea TURVALLISEMPI=isompi auto?


      • konjakkiakaikille
        1,5d meganella??? kirjoitti:

        Miksi ajat tuollaisella autolla 70000km vuodessa? Istut autossa joka päivä vähintäin 5 tuntia! Eikö kannattaisi hankkia hieman mukavampi, tehokkaampi ja ennen kaikea TURVALLISEMPI=isompi auto?

        Totta virkat veli hyvä. Tietysti kannattaisi hommata isompi auto mutta kun on asuntolainaa ja vaimollakin auto niin eipä riitä pelimerkit - minä kun en ole pörssinoteeratun sähköyhtiön hallituksen jäsen... Mutta en minä valita - ajan tämän nykyisen auton atomeiksi ja katsotaan sitten jos vaikka olisi dieselhybrdiautoja saatavilla... myös sukset ovat hyvä vaihtoehto varsinkin Pohjois-Suomen hangilla


      • kuinka kalliin ja hyvän?
        konjakkiakaikille kirjoitti:

        Totta virkat veli hyvä. Tietysti kannattaisi hommata isompi auto mutta kun on asuntolainaa ja vaimollakin auto niin eipä riitä pelimerkit - minä kun en ole pörssinoteeratun sähköyhtiön hallituksen jäsen... Mutta en minä valita - ajan tämän nykyisen auton atomeiksi ja katsotaan sitten jos vaikka olisi dieselhybrdiautoja saatavilla... myös sukset ovat hyvä vaihtoehto varsinkin Pohjois-Suomen hangilla

        Morjesta! En uskalla edes ajatella kuinka hyvän ja kalliin auton ostat sitten kun olet nuo asuntolainasi ja muut tärkeämmät maksanut. Toisaalta voit olla niin järkevä, että sittenkin ostat mielummin lapsillesi vaikka opiskeluasunnon jne... Verotuksethan tehdään tavisten mukaan. Sinulla veli hyvä jää tuolla tavalla ajamalla(ajattelemalla!) joka vuosi melko mukava summa rahaa säästöön. Polttoainettahan ei juurikaan mene! :) Edullinen polttoainevero(kevyt auto) No ei se paljon ole mutta kuitenkin. Edulliset rengaskulut jne. Noin järkevä mies mitä ilmeisemmin myös ajaa järkevästi=turvallisesti. Joten autosi airbagit kyllä riittävät. Joten ei muuta kuin hyvää matkaa. Toivottavasti nähdään joskus tien päällä!:)


      • konjakkiakaikille
        kuinka kalliin ja hyvän? kirjoitti:

        Morjesta! En uskalla edes ajatella kuinka hyvän ja kalliin auton ostat sitten kun olet nuo asuntolainasi ja muut tärkeämmät maksanut. Toisaalta voit olla niin järkevä, että sittenkin ostat mielummin lapsillesi vaikka opiskeluasunnon jne... Verotuksethan tehdään tavisten mukaan. Sinulla veli hyvä jää tuolla tavalla ajamalla(ajattelemalla!) joka vuosi melko mukava summa rahaa säästöön. Polttoainettahan ei juurikaan mene! :) Edullinen polttoainevero(kevyt auto) No ei se paljon ole mutta kuitenkin. Edulliset rengaskulut jne. Noin järkevä mies mitä ilmeisemmin myös ajaa järkevästi=turvallisesti. Joten autosi airbagit kyllä riittävät. Joten ei muuta kuin hyvää matkaa. Toivottavasti nähdään joskus tien päällä!:)

        Kiitosta vaan kommentista - ihan menee rinta ronttigille kun joku kehuu järkeväksi - ihan on ennenkuulumatonta! Joo, ajan "pappatyyliin" pitkää maantieajoa vakionopeudensäätimellä niin kulutus on kyllä matala eikä auto pahemmin kulu. Huollot olen teettännyt huoltokirjan mukaan ja niinpä esim. jakopään hihnakin on ehditty vaihtamaan jo 3 kertaa. Lisäksi saan jonkinverran kilometrikorvauksia työajoista, joten kyllähän minä hieman "tienaan" tällä mopolla - edelyttää kyllä sitä, että ei tule isompaa rempaa autoon.


      • rellu mies
        kuinka kalliin ja hyvän? kirjoitti:

        Morjesta! En uskalla edes ajatella kuinka hyvän ja kalliin auton ostat sitten kun olet nuo asuntolainasi ja muut tärkeämmät maksanut. Toisaalta voit olla niin järkevä, että sittenkin ostat mielummin lapsillesi vaikka opiskeluasunnon jne... Verotuksethan tehdään tavisten mukaan. Sinulla veli hyvä jää tuolla tavalla ajamalla(ajattelemalla!) joka vuosi melko mukava summa rahaa säästöön. Polttoainettahan ei juurikaan mene! :) Edullinen polttoainevero(kevyt auto) No ei se paljon ole mutta kuitenkin. Edulliset rengaskulut jne. Noin järkevä mies mitä ilmeisemmin myös ajaa järkevästi=turvallisesti. Joten autosi airbagit kyllä riittävät. Joten ei muuta kuin hyvää matkaa. Toivottavasti nähdään joskus tien päällä!:)

        sen vittuako se sulle kuulu.


    • mitkä vaihdettiin

      Joo eivät hajoa jaappanilaisista. Samat s**tanan nippodenson puolat mossahtelivat 2001 Almerasta joka oli kakkosautona. Nähtävästi rellu peri tämän japanilaisen laatuosan ostettuaan Nissanin ja erehtyi käyttämään sitä myös kakkosmekanossa 2003 alkaen. Ainakin siinä vaiheessa kun minun mekanooni vaihdettiin kaikki puolat vuosi sitten, kertoi merkkihuolto että alkuperäiset valmistajat on korvattu uudella eikä näissä ole ongelmia. Ilmeisesti ongelmia oli myös sagemin osissa. Ensimmäisenä hajonneisiin on varmaan vaihdettu alkuperäiset puolat kun muutakaan ei vielä ollut tarjolla. Ei ole ihan uutta automailmassa että vakavasta suunnitteluvirheestä kärsivä osa hajoaa niin nopeasti että tilalle on tarjolla vain toinen samanlainen.

      • tietämätön GS 05

        Selittäkääpä nyt. Minulla on ollut 13 autoa ( ei Renault) joilla olen ajanut hyvinkin yli puolitoista miljoonaa km mutta koskaan ei ole puola hajonnut.Ilmeisesti GS:llä se on jossain vaiheessa edessä. Mistä siis tiedän, että puola hajosi ja mitä on tehtävä ko. tilanteessa?


      • tietää saman
        tietämätön GS 05 kirjoitti:

        Selittäkääpä nyt. Minulla on ollut 13 autoa ( ei Renault) joilla olen ajanut hyvinkin yli puolitoista miljoonaa km mutta koskaan ei ole puola hajonnut.Ilmeisesti GS:llä se on jossain vaiheessa edessä. Mistä siis tiedän, että puola hajosi ja mitä on tehtävä ko. tilanteessa?

        Huisi määrä on autoja tullut omistettua,eikä vielä ole puola paukahtanut. Relluja on ollut 2 ja tälläkin hetkellä niitä on taloudessamme 2 kpl. Kummastakaan näistä ei ole yksikään puola vielä pamahtanut,eikä rikkoutunut edellisistäkään relluista.Onkohan tässä hopealusikka takapuolessa poikittain,vai muutenko on onni lykästänyt puolien suhteen.


      • lagunasta-98
        tietää saman kirjoitti:

        Huisi määrä on autoja tullut omistettua,eikä vielä ole puola paukahtanut. Relluja on ollut 2 ja tälläkin hetkellä niitä on taloudessamme 2 kpl. Kummastakaan näistä ei ole yksikään puola vielä pamahtanut,eikä rikkoutunut edellisistäkään relluista.Onkohan tässä hopealusikka takapuolessa poikittain,vai muutenko on onni lykästänyt puolien suhteen.

        meni puola paskaks kuukausi sitten,siihen autoon on vaihdettu etupäästä alustasta melkein kaikki mahdolliset liikkuvat osat nyt sen auto puoltaa merkkiliikkeen huollosta huolimatta,se kironnu auton maan rakoon,3000e korjauksiin 4v.Mut ei se tienny ostaessa minkä paskan saisi,nyt viisaampana ajelee kyllä vielä sillä loppuun asti kuulemma.Mulla japsi almera -99 huoleton peli,sitä vituttanu kun mulla ei koskaan mitään ongelmaa olenhan huoltanut merkkiliikkeessä uudesta,eikä mitään ylim.tarv tehä kuin vuosihuollot.Eikä puolat hajoo.


      • käy kolmella
        tietämätön GS 05 kirjoitti:

        Selittäkääpä nyt. Minulla on ollut 13 autoa ( ei Renault) joilla olen ajanut hyvinkin yli puolitoista miljoonaa km mutta koskaan ei ole puola hajonnut.Ilmeisesti GS:llä se on jossain vaiheessa edessä. Mistä siis tiedän, että puola hajosi ja mitä on tehtävä ko. tilanteessa?

        Kun suorasytytys eli oma puola joka sylinterille yleistyi myös halvoissa käyttöautoissa tuli noiden mossahtamiseta varsinainen maanvaiva monelle merkille. Rellussa kuten muissakin saatiin puolien ongelma hoidettua parin kolmen vuoden opettelun jälkeen valmistajaa vaihtamalla. Puolat ovat jäähdytyksen kannalta huonoimmassa mahdollisessa paikassa sylinterinkanteen upotettuna eikä sijainti yhdistettynä 0,001€ tarkkudella halvimman tarjouksen tehneeseen valmistajaan osoittautunut hyväksi yhdistelmäksi. Kun puola hajoaa se vain lopetta toimintansa eikä kyseinen sylinteri saa enää kipinää. Kone käy siis kolmella sylinterillä minkä taatusti huomaa ja kojelautaan syttyy merkkivalo. En tiedä onko ruiskutusjärjestelmä niin kehittynyt että se tajuaa jättää bensat ruiskimatta kyseiseen sylinteriin mutta mikäli näin ei tapahdu voi pakosarjaan päässyt raaka bensa kärväyttää ennen pitkää ainakin katalysaattorin. Olen ajaa nilkuttanut varovasti sekä yhden Almeran että Meganen korjaamolle kolmella pytyllä eikä noihin tullut vaurioita mutta matkaa oli vain 10km ja 5km suuntaansa. Rellusta en ole varma mutta PSA:n versio V6-koneesta on ollut 2000-mallista lähtien kuuluisa siitä että yksi varapuola pitäisi olla hanskalokerossa jos meinaa käydä kauempana kuin kioskilla. V6-koneessa ei yhden sylinterin pimenemistä enää äkkipoika huomaa joten keltaisesta häiriövalosta piittamaton kuski voi oikeasti hajottaa konetta enemmänkin.


      • jorrrrma
        käy kolmella kirjoitti:

        Kun suorasytytys eli oma puola joka sylinterille yleistyi myös halvoissa käyttöautoissa tuli noiden mossahtamiseta varsinainen maanvaiva monelle merkille. Rellussa kuten muissakin saatiin puolien ongelma hoidettua parin kolmen vuoden opettelun jälkeen valmistajaa vaihtamalla. Puolat ovat jäähdytyksen kannalta huonoimmassa mahdollisessa paikassa sylinterinkanteen upotettuna eikä sijainti yhdistettynä 0,001€ tarkkudella halvimman tarjouksen tehneeseen valmistajaan osoittautunut hyväksi yhdistelmäksi. Kun puola hajoaa se vain lopetta toimintansa eikä kyseinen sylinteri saa enää kipinää. Kone käy siis kolmella sylinterillä minkä taatusti huomaa ja kojelautaan syttyy merkkivalo. En tiedä onko ruiskutusjärjestelmä niin kehittynyt että se tajuaa jättää bensat ruiskimatta kyseiseen sylinteriin mutta mikäli näin ei tapahdu voi pakosarjaan päässyt raaka bensa kärväyttää ennen pitkää ainakin katalysaattorin. Olen ajaa nilkuttanut varovasti sekä yhden Almeran että Meganen korjaamolle kolmella pytyllä eikä noihin tullut vaurioita mutta matkaa oli vain 10km ja 5km suuntaansa. Rellusta en ole varma mutta PSA:n versio V6-koneesta on ollut 2000-mallista lähtien kuuluisa siitä että yksi varapuola pitäisi olla hanskalokerossa jos meinaa käydä kauempana kuin kioskilla. V6-koneessa ei yhden sylinterin pimenemistä enää äkkipoika huomaa joten keltaisesta häiriövalosta piittamaton kuski voi oikeasti hajottaa konetta enemmänkin.

        minkä takia se auto pitää korjaamolle ajaa ? mä ainaki ostasin varapuolan jo valmiiks ja vaihtasin sit tien päällä kun hajoo, lapsellisen helppo homma se sinne vaihtaa kummiskin ja puolat alle 40 egee zibale...


    • Cityvihreä

      Itselläni on ekakoppainen Megane Break, jonka ainut vika koko omistusaikana on ollut kärvähtänyt sytytyspuola. Vaihdatin kaikki neljä puolaa kerralla, ja sen koommin ei ole ollut ongelmia. Auto Servian mukaan alkuperäiset Sagem-merkkiset saksalaiset ja Nippodenso-merkkiset japanilaiset puolat ovat olleet niitä ongelmallisia. Autooni asennettiin Valeo-merkkiset, ja niiden pitäisi olla kestäviä - ainakaan silloin kun omani vaihdettiin, ei tuon merkkisten kanssa ollut ollut tuossa liikkeessä ongelmia.

      • 2. mallit paskoja

        Sama jutttu se on lagussa ja scenicissä. Ykkös mallit ovat ihan ok autoja. Kakkos mallit ovat todella epäluotettavia ja pilasivat Renaultin maineen.


    • peu yms. vedet

      tuulilasin puoleiseen konepellin väliin ikkunatiivistettä, niin tulpat kestää kuivana. ja toimii.

      • juujuu

        Tottahan se on että Renaulteista menee puolat mallista kuin mallista, eivät kuitenkaan luojan kiitos ole kovin kalliita verrattuna muihin merkkeihin.


      • MeganeMegane
        juujuu kirjoitti:

        Tottahan se on että Renaulteista menee puolat mallista kuin mallista, eivät kuitenkaan luojan kiitos ole kovin kalliita verrattuna muihin merkkeihin.

        Kaksilitrasen puolat oli kestäviä. Noita pienempien puolia myytiin repullisia.

        Se kaksilitrasen puola kävi myös pienempiin.

        Pikkukoneiden puolat oli aika avoimia rakenteeltaan ja vesiroiskeet pääsi suoraan elektroniikkaan. Hartsiin valetut kesti suoraa vettä hyvin.


    • Rymyauto

      Täsmälleen samoja puolia käytetään useissa eurooppalaisissa ja japanilaisissa autoissa. Merkkikohtaiset varaosanumerot viittaavat eri valmistajien tuotenumeroihin. Valmistajia ovat ainakin Bremi, Febi Bilstein, Vemo, Bosch, Valeo. Suorasytytyspuolissa on varmasti vuosien varrella tapahtunut tuotekehitystä. Takuuna 30t huollossa vaihdetut puolat ovat edelleen käytössä 150t ajetussa Scenic II autossani. Vaihtakaa sytytystulpat vähintään huolto-ohjelman mukaisesti ja kiristäkää tulpat paikoilleen oikeaan momenttiin. Liian kauan ajettu tulppa tihkuu vesihöyryä sisältävää pakokaasua metallin ja keramiikan saumasta. Kosteus pilaa puolan.

    • matsoni47

      Ei Scenicistä puolat mene. Korjaamot vetävät höplästä kuluttajia, Tupanreikiin vaan menee vettä, ja se pikkuhiljaa ohittaa silikonitiivisteen. Tulpan pinta kastuu ja kipinä menee väärään paikkaan eli runkoon. Olen joutunut kuivaamaan nimenomaan edestä katsoen kaksi oikeanpuoleista jokusen kerran. Vallankin kaatosateella sinne menee jotenkin vettä.
      Puolat ja tulpat kuivataan ja sillä siisti.

      • Mjguugvv

        Vettä epäilen minäkin. Pesin moottoritilan ja vettä pääsi roiskahtamaan moottorin päälle. Seuraavana päivänä alkoi nykimään, kävi kolmella ja varoitusvalot paloivat. Puolat irti ja kuivumaan. Vika korjaantui sillä. Kohta 300 000 mittarissa alkuperäisillä puolilla. Ei merkkihuolto rupea kastuneita puolia kuivattelemaan. Helpompaa (tuottoisempaa) on vaihtaa uudet.


      • vesi kuuluu kaloille
        Mjguugvv kirjoitti:

        Vettä epäilen minäkin. Pesin moottoritilan ja vettä pääsi roiskahtamaan moottorin päälle. Seuraavana päivänä alkoi nykimään, kävi kolmella ja varoitusvalot paloivat. Puolat irti ja kuivumaan. Vika korjaantui sillä. Kohta 300 000 mittarissa alkuperäisillä puolilla. Ei merkkihuolto rupea kastuneita puolia kuivattelemaan. Helpompaa (tuottoisempaa) on vaihtaa uudet.

        1. sääntö: ÄLÄ pese moottoria vedellä
        2. sääntö: Noudata 1. sääntöä


    • Oikeilla osilla hyvä

      Nykyisin tiukasti kilpailutetut automerkkien omat automerkkivaraosat on useissa tapauksissa selvästi huonompia verrattuna tarvikeosamerkkeihin. Luulisi renullakin ymmärrettävän että puolien laatuun kannattaisi kiinnittää huomiota - jo siitäkin syystä koska merkkihuollossakin käyttävät laadukkaampia tarvikemerkkivaraosia huonojen automerkkivaraosien sijaan.

      Jarruosat on ollut moniin merkkeihin tarvikemerkkeinä selvästi laadukkaampia verrattuna auton merkkiosina myytäviin.

      Lagunan kakkosen ripustusten osat oli alkuperäasennuksenakin suorastaan ala-arvoiset ja missään tapauksessa kakkoseen ei kannattanut laittaa auton merkkiosia. Kun alustaan laittoi selvästi laadukkaammat tarvikemerkkiosat niin niillä pääsee käytännössä auton loppuiän.

      On suorastaan hämmästyttävää miksi renu pilasi loppuun kilpailutetuilla osilla Meganen ja Lagunan kakkosien maineen. Ykkösissä kun ei mitään merkittävää vikaa ollut. Ja siitä avainkortista olisi pitänyt luopua välittömästi ennen mallivuoden vaihtumista ja kehittää systeemi luotettavammaksi. Korttilaguna on ollut hinausliikkeiden ykkösmerkki.

    • sunnish

      "Lagunan kakkosen ripustusten osat oli alkuperäasennuksenakin suorastaan ala-arvoiset ja missään tapauksessa kakkoseen ei kannattanut laittaa auton merkkiosia. Kun alustaan laittoi selvästi laadukkaammat tarvikemerkkiosat niin niillä pääsee käytännössä auton loppuiän. "
      No niinhän ne oli vm. 2000 VW Passatissakin. Ekaan katsastukseen, kun menin niin oli lähellä, etteivät vieneet kilpiä. Autolla oli ajettu muistaakseni alle 40 tkm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1703
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1330
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1118
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      905
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      891
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe