Volvo Pentan potkurin pyörimissuunta?

Mtoy

Onko mahdollista muuttaa Volvo Pentan 280 vetolaitteen potkurin pyörimissuuntaa? Nyt kiinni oleva oikean puoleinen potkuri on pilalla ja omistan pentan potkurin jossa lavat ovat vasemmalle.

13

3906

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja lisäksi helppoa! Volvon vetolaitteissa (200-sarja ja SP-sarja) on kaksi täsmälleen samanlaista kartiokytkintä (toisin kuin kaikilla muilla valmistajilla). Käytännössä ei tarvitse kuin avata vetolaitteessa oleva vaihteensiirtimen suojakansi, ja siirtää käyttövipu toiselle puolelle. Ts. se vipu joka on alapäästään kiinni samassa väliakselissa kuin vaihdekaapeli. Vivun molemmat päät siirretään toiselle puolella, ja vetolaitteen pyörimissuunta on vastakkainen. Ei vaadi kuin kaksi pientä messinkisokkaa.

• myös säädettävä

En tunne ko. vetaria, mutta olettaisin että lisäksi pitää säätää hammaskosketus alavaihteesta kohdalleen. Voipi muuten syödä rattaat pilalle. Pyöriihän se pakillakin toiseen suuntaan, mutta sen käyttö on normaalisti niin vähäistä että haittaa.

• myös säädettävä kirjoitti:

En tunne ko. vetaria, mutta olettaisin että lisäksi pitää säätää hammaskosketus alavaihteesta kohdalleen. Voipi muuten syödä rattaat pilalle. Pyöriihän se pakillakin toiseen suuntaan, mutta sen käyttö on normaalisti niin vähäistä että haittaa.

Niin on parempi vaieta! Mikä ihmeen hammaskosketus, vai oletko joku OMC-mies? Vastauksestani kävi ilmi kaikki tarpeellinen, eli volvon vetolaitteissa on kaksi täsmälleen samanlaista(!) kartiokytkintä(!). Tästä johtuen pyörimissuunnan vaihtaminen hoituu (telakoituna ollessa) alle viidessä minuutissa, tai kymmenessä huomioden potkurin vaihtoon menevä aika.. Mutta OMC-veneilijät ihmettelevät mikrokytkimiä jne.. (viittaan aiempaan keskusteluun).. Ja toivotan nautinnolista veneilykesää sinullekin, kyllä se alkaa kunhan saadaan veneet vesille :)

• hammaskosketus
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Niin on parempi vaieta! Mikä ihmeen hammaskosketus, vai oletko joku OMC-mies? Vastauksestani kävi ilmi kaikki tarpeellinen, eli volvon vetolaitteissa on kaksi täsmälleen samanlaista(!) kartiokytkintä(!). Tästä johtuen pyörimissuunnan vaihtaminen hoituu (telakoituna ollessa) alle viidessä minuutissa, tai kymmenessä huomioden potkurin vaihtoon menevä aika.. Mutta OMC-veneilijät ihmettelevät mikrokytkimiä jne.. (viittaan aiempaan keskusteluun).. Ja toivotan nautinnolista veneilykesää sinullekin, kyllä se alkaa kunhan saadaan veneet vesille :)

Kannattais itse vaieta jos ei tiedä mikä hammaskosketus on!!! Se pelkkä pyörimissuunnan vaihto ei aina riitä. Puhun alapään kulmavaihteesta, siis siitä pystyakselin ja potkuriakselin yhdistävästä hammaspyöräparista. Se on alunperin säädetty jompaan kumpaan pyörimissuuntaan ja jos nyt pääpyörimissuunta vaihdetaan, tulee hammaskosketus säätää simmilevyillä oikeaksi. Säätö ei ihan joka pojalta onnistu, eli vetari pajalle (tai ainakin se alapää) mistä löytyy merkkivärit ja simmilevyt. Kannattaa ainakin varmistaa että kestääkö ko. vetari suunnan vaihtoa ilman säätöä. Kaikki ei sitä kestä.

• hammaskosketus kirjoitti:

Kannattais itse vaieta jos ei tiedä mikä hammaskosketus on!!! Se pelkkä pyörimissuunnan vaihto ei aina riitä. Puhun alapään kulmavaihteesta, siis siitä pystyakselin ja potkuriakselin yhdistävästä hammaspyöräparista. Se on alunperin säädetty jompaan kumpaan pyörimissuuntaan ja jos nyt pääpyörimissuunta vaihdetaan, tulee hammaskosketus säätää simmilevyillä oikeaksi. Säätö ei ihan joka pojalta onnistu, eli vetari pajalle (tai ainakin se alapää) mistä löytyy merkkivärit ja simmilevyt. Kannattaa ainakin varmistaa että kestääkö ko. vetari suunnan vaihtoa ilman säätöä. Kaikki ei sitä kestä.

En tajunnut että sinulla on ongelmia luetun ymmärtämisessä.. Eli, Volvon 200-sarjan vetolaite on ainoana vetolaitteena suunniteltu niin, että pöyrimissuunnan voi valita vapaasti. Suunnan vaihtaminen vaatii kahden ruuvin avaamisen, kahden sokan irroittamisen, yhden välivivun siirron, kahden sokan kiinnittämisen, ja kahden ruuvin kiinnittämisen. Kyseisestä vetolaitetta voi siis ilman mitään muita säätöjä ajaa täydellä teholla molempiin suuntiin. Tästä on hyötyä myös jos kartiokytkin luistaa eteenpäin ajettaessa, ostaa uuden, nykyiseen verrattuna tois´kätisen, potkurin, ja vaihtaa vetolaitteen pyörimissuunnan. Myönsit itse että et tunne ko. vetolaitetta, mutta kuitenkin on pakko kirjoittaa p****aa. Olen aikoinaan elättänyt itseni lähes 15 vuotta asentamalla, huoltamalla ja korjaamalla lähinnä Volvon merimoottoreita, eli tiedän kyllä mistä kirjoitan. Toisaalta Mercruiserin, ja etenkin OMC:n vetolaitteet ovat vieraampia, mutta enpä ole aukomassa päätäni niitä koskevissa keskusteluissa..

• Tasaisenmaantallaaja
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

En tajunnut että sinulla on ongelmia luetun ymmärtämisessä.. Eli, Volvon 200-sarjan vetolaite on ainoana vetolaitteena suunniteltu niin, että pöyrimissuunnan voi valita vapaasti. Suunnan vaihtaminen vaatii kahden ruuvin avaamisen, kahden sokan irroittamisen, yhden välivivun siirron, kahden sokan kiinnittämisen, ja kahden ruuvin kiinnittämisen. Kyseisestä vetolaitetta voi siis ilman mitään muita säätöjä ajaa täydellä teholla molempiin suuntiin. Tästä on hyötyä myös jos kartiokytkin luistaa eteenpäin ajettaessa, ostaa uuden, nykyiseen verrattuna tois´kätisen, potkurin, ja vaihtaa vetolaitteen pyörimissuunnan. Myönsit itse että et tunne ko. vetolaitetta, mutta kuitenkin on pakko kirjoittaa p****aa. Olen aikoinaan elättänyt itseni lähes 15 vuotta asentamalla, huoltamalla ja korjaamalla lähinnä Volvon merimoottoreita, eli tiedän kyllä mistä kirjoitan. Toisaalta Mercruiserin, ja etenkin OMC:n vetolaitteet ovat vieraampia, mutta enpä ole aukomassa päätäni niitä koskevissa keskusteluissa..

Tosi on! Ja kartiokytkinen saa helpoiten luistamaan, kun laittaa vetolaitteeseen syhteettiset öljyt. Kokeilin henk. kohtaisesti. Ei sitten muuta, kun öljyt pois kytkin käsiin, ja lasittuneen pinnnan pois hiominen, sekä wanhan aikaiset öljyt sisälle. Toimii kuin Topin Töpötin

• äijä...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Mikä sun ongelma on? En minä täällä päätäni auo, niin kuin sinä. Mitä paskaa kirjoitin? Minähän sanoin vain että pitää varmistaa että kestääkö se sen ilman välyksen säätöä. Ja siunulle olisi riittänyt vastaukseksi että se kestää sen ilman säätöä... Kyllä minä sen ymmärrän että molemmat kytkimet ovat samalaisia. Niin on omassanikin. Mutta silti sitä ei saa ajaa "pakilla", ilman säätöä. Itse ihmettelet mikä on hammasvälys. Et sinä kyllä kovin ammattilaiselta vaikuta. Eipä tarvitse ihmetellä miksi ne pentat on niin paskoja, vika onkin huoltajissa.... Minun pentan huoltikirjassa sanotaan nimenomaan että jos pyörimissuunta vaihdetaan, pitää hammasvälys säätää uudelleen. Hammaspyöräparia kun ei voi valmistaa nolla toleranssilla, niin silloin välys säädetään aina toiseen pääpyörimissuuntaan... Johan sen kuulee jo äänestä onko välys oikea vai ei. Taitaa olla myyjien puheita että saadaan vetareita rikki ja huollolle hommia. Kaveri ihmetteli miksi tuplamoottorisessa menee parin vuoden välein aina toisen puolen vetari palasiksi, kunnes sille valkeni että alapään hammasvälys on väärällä pinnalla. Säädön jälkeen alkoi kestää.

• Mtoy
        äijä... kirjoitti:

Mikä sun ongelma on? En minä täällä päätäni auo, niin kuin sinä. Mitä paskaa kirjoitin? Minähän sanoin vain että pitää varmistaa että kestääkö se sen ilman välyksen säätöä. Ja siunulle olisi riittänyt vastaukseksi että se kestää sen ilman säätöä... Kyllä minä sen ymmärrän että molemmat kytkimet ovat samalaisia. Niin on omassanikin. Mutta silti sitä ei saa ajaa "pakilla", ilman säätöä. Itse ihmettelet mikä on hammasvälys. Et sinä kyllä kovin ammattilaiselta vaikuta. Eipä tarvitse ihmetellä miksi ne pentat on niin paskoja, vika onkin huoltajissa.... Minun pentan huoltikirjassa sanotaan nimenomaan että jos pyörimissuunta vaihdetaan, pitää hammasvälys säätää uudelleen. Hammaspyöräparia kun ei voi valmistaa nolla toleranssilla, niin silloin välys säädetään aina toiseen pääpyörimissuuntaan... Johan sen kuulee jo äänestä onko välys oikea vai ei. Taitaa olla myyjien puheita että saadaan vetareita rikki ja huollolle hommia. Kaveri ihmetteli miksi tuplamoottorisessa menee parin vuoden välein aina toisen puolen vetari palasiksi, kunnes sille valkeni että alapään hammasvälys on väärällä pinnalla. Säädön jälkeen alkoi kestää.

Kiitos kaikille tietonsa antaneille aloittamaani keskusteluun. Eiköhän homma selvinnyt ;-)

• VP270

se menee noin helposti: Vipu toiselle puolen. Mistään pyörästön säädöstä ei ole mainintaa! Jos epäilyttää, niin ainahan voi kysyä VP.n huollosta.

• Mtoy

Kysytty pentan huollolta/maahantuojalta. Homma oli juuri näin simppeli tehdä ja ei tarvitse säädellä rattaita. Tämä siksi, koska mulla oli oikean puoleinen potkuri jo ennestään. Säästyi 380€

• pöydällä osina!

Näin muuten on!
      Alapään hammaskosketus on erinlainen riippuen pyörimis suunnasta,eivät vaan volvolla myönnä sitä.
      Näin saadaan varaosia myytyä!
      Muute,voinko laittaa short hub akselille long hub potkuria?
      Tai ,tietenkin voin,mutta saanko vielä mutterin lukittua?

• 3+15

Jos kysyt volvon huollosta niin ei ne kyllä siellä valehtele ja kerro että käännä vaan. Jos volvolta on sanottu että voi kääntää niin kyllä se varmasti niin on silloin.

• Levää

Pakki päälle nuija

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      101
      5643
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4261
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      47
      2557
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2388
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1845
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1504
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1352
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1210
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      24
      1111
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1081
    Aihe