Tonnin oikotasohöylät

insinoorityyppi

Omistin tuollaisen tonnin taso-oikohöylän. Ajoin pari kertaa ja totesin säätimien olevan epätarkkoja, molempien pöytien liian ohutta paperimaista peltiä ja itse kammetkin oli muovisia ja karassa välystä. Käynnistin koneen ja se tärisi ja vatkasi kuin mikäkin. Laitteen olin sitä ennen tasapainottanut. Huomasin itse asiassa kaiken olevan peltiä tai muovia ja mikään osa ei ollut massiivista valurautaa. Ainut hyvä piirre oli pysäytysjarru joka sähköllä pysäytti kutterin. Olen ollut paljon tekemisissä 5000 euron höylien kanssa ja kotiin ostamani oli todella lelu. Luulin, että voisi "jotain harrastaa". Mutta en edes viitsinyt ajaa yhden yhtä puuta läpi vaan laitoin muoviset puruohjaimet takaisin koneen sisälle kuljetusasentoon sinne moottorin päälle lojumaan ja laitoin koneen myyntiin. Koko homma oli niin epävakaa ja sälisevä, että ei voisi pahemmin olla. Sain koneen tosin ostaa työnantajalta HYVIN halvalla, mutta käyttökelvoton se oli. Kone vastaa ulkoisesti tarkasteltuna juuri sitä markkinoilla olevaa tonnin vehjettä joita myydään eri nimillä. Tarkka tarkastelu osoittaa, että monen eri merkin takana on sama toimittaja, koska peltien muotti on sama eli joku tehdas tekee kaikkiin osia ja toimittaja kokoaa mahdollisesti Puolan rajalla Saksan puolella. Ja lisäksi kaikissa höylissä tulee olla imuri, koska muuten koko vekotin on heti tukossa. Joudut sen ostamaan ellei sinulla jo ole. Eli tonnin höylä ei ole tonnin höylä vaan 1500 euron höylä-imuri-setti. Ja siltikään sillä ei voi mitään tehdä. Mutta näinhän se kuluttajan kusetus toimii. Itse sain omat rahani takaisin.

13

5233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wood

      Minkä merkkinen/malli höylä kyseessä? Ittellä alle 300€ wood jossa alataso keikkaa, kutteri sukeltaa tehden syvän kolon höylättävän kappaleen alkupäähän, vittumaisia koneita yritin irrottaa tylsyneet terät terottamista varten mutta vituiksi meni terän kiinntysruuvit on kuusiokoloavaimella avattavia ruuveissa avaimen kolo vain parin millin syvyinen eihän niissä avain pysy, terottamatta jäi. Paskoja rihkamakoneita.

      • horsepower

        Mulla on 80e maksanut horsepower 200 mm oikohöylä. Alussa se suttasi höylättävät puut mutta kun hioin maalit pöydistä pois niin on toiminut hyvin. Jos höylättävään puuhun tulee kolo etupäähän etupöytä on liian korkealla ja jos kolo tulee puun takapäähän niin etupöytä on liian alhaalla. Eli terän korkeutta pitää säätää jos etupöydässä ei ole mahdollisuutta. Jos pöydät on vinoja eikä keskenään linjassa ja huonosti tuettuja niin sitten on aika toivotonta.


      • Kutteripöly
        horsepower kirjoitti:

        Mulla on 80e maksanut horsepower 200 mm oikohöylä. Alussa se suttasi höylättävät puut mutta kun hioin maalit pöydistä pois niin on toiminut hyvin. Jos höylättävään puuhun tulee kolo etupäähän etupöytä on liian korkealla ja jos kolo tulee puun takapäähän niin etupöytä on liian alhaalla. Eli terän korkeutta pitää säätää jos etupöydässä ei ole mahdollisuutta. Jos pöydät on vinoja eikä keskenään linjassa ja huonosti tuettuja niin sitten on aika toivotonta.

        Taisipa edellisessä mennä vähän väärinpäin jutut. Etupöytä ei koskaan voi olla "väärällä" korkeudella. Etupöydän ja kutterin korkeusero on lastunpaksuus. Takapöydän taso tulee olla täsmälleen sama kuin terien korkein kohta. Jos takapöytä on alempana kuin terän korkein kohta, se haukkaa kappaleen takapäähän kolon. Kun taas jos se on liian ylhäällä, kappale ensiksikin törmää takapöytään ja kolo syntyy kappaleen etupäähän.


      • Wood
        Kutteripöly kirjoitti:

        Taisipa edellisessä mennä vähän väärinpäin jutut. Etupöytä ei koskaan voi olla "väärällä" korkeudella. Etupöydän ja kutterin korkeusero on lastunpaksuus. Takapöydän taso tulee olla täsmälleen sama kuin terien korkein kohta. Jos takapöytä on alempana kuin terän korkein kohta, se haukkaa kappaleen takapäähän kolon. Kun taas jos se on liian ylhäällä, kappale ensiksikin törmää takapöytään ja kolo syntyy kappaleen etupäähän.

        Taisin kertoa sekavasti, siis tasohöylällä höylätessä tekee sen kolon alkupäähän, ylätasolla siis oikohöylällä höylätessä ei vikaa mutta lekaa tuolle surkeelle romulla saa antaa kun ei teriä saa irti terotusta varten, helvetin surkeat kiinnytysruuvit.


    • omaani..

      Kuvitelkaa kauppasin omaani hyväkuntoista 1000 kilosta italialaisvalmisteista valurautarunkoista oikotasohöylääni 1000 eurolla ja kaikki pitivät sitä kalliina. Näitä juttuja lukemalla olen viisastunut ja päättänyt pitää koneen itse. Koneeni ei ole enää kaupan.

      • insinoorityyppi

        On vanha höylä melko hintava, jos tonnin siitä haluat. Uuden valurautaisen saa 2 tonnilla tai ainakin kolmella. Siinä siis on kaikki säädöt uusia ja tarkkuus kohdillaan sekä tietysti uuden tuotteen muitakin piirteitä. Toki myös voi olla negatiivisiakin piirteitä. Minullakin on valurautainen 40-luvun höylä ja se tekee virkansa hyvin. Siitä kuitenkin puuttuu ominaisuuksia. Aloitukseni tarkoitus oli varoittaa ihmisiä haaskaamasta rahaa halpaan roskaan ja kehoittaa ostamaan RAHALLA, jos jotain tarvitsee tai sitten olemaan ilman. Missään nimessä en kehoita ostamaan Scheppacheja tai muita merkkikoneita, jotka kootaan saksassa, mutta peltiosat kiinasta, ja laitteen kylkeen painetaan made in Germany vaikka tuo made tarkoittaa tässä tapauksessa vain kokoamista. Mutta pidä ihmeessä höyläsi. Minäkin aion pitää omani, koska ei siitä varmaan saisi edes 500 euroa vaikka on parempi kuin 1500 euron uusi peltihöylä. Tosin paljon huonompi kuin 3000 euron uusi vastaavan LUOKAN kone.


      • kallista

        Kaikki italialainen mitkä maksaa tonnin on kallista.


      • Puupää..
        insinoorityyppi kirjoitti:

        On vanha höylä melko hintava, jos tonnin siitä haluat. Uuden valurautaisen saa 2 tonnilla tai ainakin kolmella. Siinä siis on kaikki säädöt uusia ja tarkkuus kohdillaan sekä tietysti uuden tuotteen muitakin piirteitä. Toki myös voi olla negatiivisiakin piirteitä. Minullakin on valurautainen 40-luvun höylä ja se tekee virkansa hyvin. Siitä kuitenkin puuttuu ominaisuuksia. Aloitukseni tarkoitus oli varoittaa ihmisiä haaskaamasta rahaa halpaan roskaan ja kehoittaa ostamaan RAHALLA, jos jotain tarvitsee tai sitten olemaan ilman. Missään nimessä en kehoita ostamaan Scheppacheja tai muita merkkikoneita, jotka kootaan saksassa, mutta peltiosat kiinasta, ja laitteen kylkeen painetaan made in Germany vaikka tuo made tarkoittaa tässä tapauksessa vain kokoamista. Mutta pidä ihmeessä höyläsi. Minäkin aion pitää omani, koska ei siitä varmaan saisi edes 500 euroa vaikka on parempi kuin 1500 euron uusi peltihöylä. Tosin paljon huonompi kuin 3000 euron uusi vastaavan LUOKAN kone.

        Tietääkseni varurautaisia höyliä ei tee kuin yksi valmistaja euroopassa, joten mikä se 2-3 tonnin koneen valmistaja on ja missä sitä valurautaa oikein on?


    • puuseppäs

      Manko tai Projectan tasohöylän kun löytäsi. Siinä kunnon tasohöylä. Kestää ja ei hajoa.

    • Timprailija

      Mulla on Puolalainen Rema Dymc 8 monitoimikone, siis siihen voi lisätä jyrsintä, pitkänreijänporaa, jne. Olen peruskoneeseen tyytyväinen, on tarpeeksi painava, siis tehty vahvoista ainesta, ettei juuri tärise. Terät avataan kiintoavaimella, kuten paremmissakin laitteissa... minulla oli tätä ennen kiinalainen pöytämallin kone, oikotaso myös, ja täytyy sanoa, että se oli suorastaan hengen vaarallinen...

    • perämela

      OMISTAN ranskalaisen Lurem monitoimilaitteen 70 luvulta.

      se ei ole hullumpi lainkaan, ainoa ongelma tuli kun pääsi kaatumaan, ja valualumiinirunkoon tuli jotain vääntymää.

      autosyötön rullat ja ketju pitäisi uusia kunhan vaan jostain löytöisi varaosia.

    • Rautajätti

      Www.Rautajätti.Fi
      Tarjoaa Suomen edullisimmin laadukkaat metallintyöstökoneet, sekä puuntyöstökoneet kattavalla varaosa-palvelulla.
      Takaamme Sinulle, että ystävällinen ja ammattitaitoinen asiakaspalvelumme jatkuu pitkään myös tuotteen oston jälkeenkin !
      Tutustu ja pyydä tarjous !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      43
      8165
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4696
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      68
      3452
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2206
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1729
    6. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      18
      1717
    7. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1707
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      359
      1553
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      66
      1243
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1138
    Aihe