Lainan takaus

bele

Millä tavoin kaverin lainan takaus vaikuttaa omaan mahdollisuuteen saada lainaa pankista, kyse asuntolainasta.

6

2618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaveri ottaa sen lainan

      niin se vaikuttaa samanlain kuin olisit sen summan velkaa pankkiin, jos kaveri takaa sinulle ja sinä otat lainaa niin se ei vaikuta sinuun mitenkään jos maksat lainasi ajallaan pois, jos et maksa aikanaan niin pankki perii sen kaveriltasi. Kannattaa todella tarkoin miettiä meneekö itse takaajaksi jos on itse ottamassa lainaa, mahdollisuudet omaan lainan saantiin on silloin aika huonot.

    • Bbbb..

      Kuten toinen vastaaja totesi, ei paranna omia mahdollisuuksia lainkaan, vaan tosiaan huonontaa vastaavasti lainan saantia. Vanha sanonta sanookin, että minkä otat taataksesi, sen otat maksaaksesi.

    • tällaisena aikana ollenkaan

      Lama-aikana en takaisi kenellekään lainaa. On muuten niin, että saat itse helpommin lainan, kun et takaa toisille lainaa.

    • bele

      kiitos asiantunteveista kommenteista, kyse on suukulaisen lainantakauksesta...niihän ne puhhuu kylillä että suku on pahin

      • älä toisen lainaa

        Takaaminen tarkoittaa sitä, että jos kaveri ei maksa lainaansa, sinä maksat sen. Siksi ei kannata taata kenenkään lainoja, jos haluaa käyttää omat rahat oman lainan maksuun eikä kaverin lainan maksuun. Minun sukulaiseni takasi kaverilleen asuntolainan ja loppupeleissä minun sukulaiseni on maksanut tälle kaverille talon lainan lähes kokonaan. Eli kaveri ei hoitanut lainaansa. Arvaa vaan, oliko yhdelle kova homma maksaa kaksi asuntolainaa pois.


      • ak
        älä toisen lainaa kirjoitti:

        Takaaminen tarkoittaa sitä, että jos kaveri ei maksa lainaansa, sinä maksat sen. Siksi ei kannata taata kenenkään lainoja, jos haluaa käyttää omat rahat oman lainan maksuun eikä kaverin lainan maksuun. Minun sukulaiseni takasi kaverilleen asuntolainan ja loppupeleissä minun sukulaiseni on maksanut tälle kaverille talon lainan lähes kokonaan. Eli kaveri ei hoitanut lainaansa. Arvaa vaan, oliko yhdelle kova homma maksaa kaksi asuntolainaa pois.

        Itse maksamaan.
        Meillä tuli kesällä sellainen tilanne eteen, että sukulainen olisi tarvinnut lainaansa takaajia (henkilötakaajia). Olimme juuri ottaneet itse isohkon asuntolainan, joten koko lainalle ei ollut mitään realistista mahdollisuutta mennä takaajaksi (kyseinen sukulainen kun oli henkilötakaajana aikoinaan ensiasunnon lainassamme).

        Pienen miettimistuokion jälkeen laskimme omat rahat (tulot, menot, lainanhoitokustannukset ja sen, mitä sitten jäi jäljelle) ja totesimme, että voimme taata lainan, joka jää yli ostettavan asunnon kiinnitysten vakuusarvon jälkeen (eli se 20-30% lainasta, kun oli täysin lainarahoitteisesta kaupasta kyse). Eli sukulaisen piti jakaa asuntolainansa kahteen osaan, siihen osaan, jonka vakuudeksi riitti ostettavan asunnon kiinnitykset, ja sitten pienempään lainaan, jonka vakuudeksi olisimme menneet sitten henkilötakaajiksi.

        Tämän puljauksen jälkeen pankki päättikin, että se voi myöntää kyseiselle sukulaiselle koko lainan ilman henkilötakaajia nimenomaan kahden eri lainan kautta. Kaikki tyytyväisiä (ja jos ko. sukulainen ei lainaansa maksakaan, niin pankki saa taatusti omansa pois kyseisestä asunnosta, koska ostosumma on alle markkinahinnan, mutta kyse onkin sukulaiskaupoista).

        Suku on pahin, joten kannattaa hyvin tarkkaan katsoa ja laskea ja selvittää, mitä tekee, miten tekee ja mihin on varaa. Kaikki paperille ylös.
        Ja joskus vain on otettava riski sukulaiseten tai kavereiden vuoksi (meidänkin vuoksemme tuo sukulainen otti riskin silloin aikoinaan, mutta se riski ei realisoitunut).


    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe