Lainan takaus

bele

Millä tavoin kaverin lainan takaus vaikuttaa omaan mahdollisuuteen saada lainaa pankista, kyse asuntolainasta.

6

2816

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaveri ottaa sen lainan

niin se vaikuttaa samanlain kuin olisit sen summan velkaa pankkiin, jos kaveri takaa sinulle ja sinä otat lainaa niin se ei vaikuta sinuun mitenkään jos maksat lainasi ajallaan pois, jos et maksa aikanaan niin pankki perii sen kaveriltasi. Kannattaa todella tarkoin miettiä meneekö itse takaajaksi jos on itse ottamassa lainaa, mahdollisuudet omaan lainan saantiin on silloin aika huonot.

• Bbbb..

Kuten toinen vastaaja totesi, ei paranna omia mahdollisuuksia lainkaan, vaan tosiaan huonontaa vastaavasti lainan saantia. Vanha sanonta sanookin, että minkä otat taataksesi, sen otat maksaaksesi.

• tällaisena aikana ollenkaan

Lama-aikana en takaisi kenellekään lainaa. On muuten niin, että saat itse helpommin lainan, kun et takaa toisille lainaa.

• bele

kiitos asiantunteveista kommenteista, kyse on suukulaisen lainantakauksesta...niihän ne puhhuu kylillä että suku on pahin

• älä toisen lainaa

Takaaminen tarkoittaa sitä, että jos kaveri ei maksa lainaansa, sinä maksat sen. Siksi ei kannata taata kenenkään lainoja, jos haluaa käyttää omat rahat oman lainan maksuun eikä kaverin lainan maksuun. Minun sukulaiseni takasi kaverilleen asuntolainan ja loppupeleissä minun sukulaiseni on maksanut tälle kaverille talon lainan lähes kokonaan. Eli kaveri ei hoitanut lainaansa. Arvaa vaan, oliko yhdelle kova homma maksaa kaksi asuntolainaa pois.

• ak
        älä toisen lainaa kirjoitti:

Takaaminen tarkoittaa sitä, että jos kaveri ei maksa lainaansa, sinä maksat sen. Siksi ei kannata taata kenenkään lainoja, jos haluaa käyttää omat rahat oman lainan maksuun eikä kaverin lainan maksuun. Minun sukulaiseni takasi kaverilleen asuntolainan ja loppupeleissä minun sukulaiseni on maksanut tälle kaverille talon lainan lähes kokonaan. Eli kaveri ei hoitanut lainaansa. Arvaa vaan, oliko yhdelle kova homma maksaa kaksi asuntolainaa pois.

Itse maksamaan.
        Meillä tuli kesällä sellainen tilanne eteen, että sukulainen olisi tarvinnut lainaansa takaajia (henkilötakaajia). Olimme juuri ottaneet itse isohkon asuntolainan, joten koko lainalle ei ollut mitään realistista mahdollisuutta mennä takaajaksi (kyseinen sukulainen kun oli henkilötakaajana aikoinaan ensiasunnon lainassamme).

Pienen miettimistuokion jälkeen laskimme omat rahat (tulot, menot, lainanhoitokustannukset ja sen, mitä sitten jäi jäljelle) ja totesimme, että voimme taata lainan, joka jää yli ostettavan asunnon kiinnitysten vakuusarvon jälkeen (eli se 20-30% lainasta, kun oli täysin lainarahoitteisesta kaupasta kyse). Eli sukulaisen piti jakaa asuntolainansa kahteen osaan, siihen osaan, jonka vakuudeksi riitti ostettavan asunnon kiinnitykset, ja sitten pienempään lainaan, jonka vakuudeksi olisimme menneet sitten henkilötakaajiksi.

Tämän puljauksen jälkeen pankki päättikin, että se voi myöntää kyseiselle sukulaiselle koko lainan ilman henkilötakaajia nimenomaan kahden eri lainan kautta. Kaikki tyytyväisiä (ja jos ko. sukulainen ei lainaansa maksakaan, niin pankki saa taatusti omansa pois kyseisestä asunnosta, koska ostosumma on alle markkinahinnan, mutta kyse onkin sukulaiskaupoista).

Suku on pahin, joten kannattaa hyvin tarkkaan katsoa ja laskea ja selvittää, mitä tekee, miten tekee ja mihin on varaa. Kaikki paperille ylös.
        Ja joskus vain on otettava riski sukulaiseten tai kavereiden vuoksi (meidänkin vuoksemme tuo sukulainen otti riskin silloin aikoinaan, mutta se riski ei realisoitunut).

Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe