Reikäpelko (trypofobia)

Kammoinen

Minua vaivaa paha reikäpelko. Pelkään reikien näkemistä etenkin rykelmissä. Niiden lisäksi pelkään munia, viivoja ynnä muita rykelmissä ja yleensäkin kaikkea oudon näköistä. Oireina minulla on huimaus, heikotus, käsien ja kehon meneminen ihan veteläksi, pahoinvointia tai jopa oksentaminen/ripulointi ja pyörtymisen tunne. Jostain systä päänikin reagoi tilanteeseen päänsäryllä. Kamalaa oloa jatkuu vielä pitkään altistumisen jälkeen. Silloin jopa pelkän tekstin näkeminen paperilla aiheuttaa oksettavan olon. Joskus otan silmälasit pois, etten näe mitään kunnolla. Tämä pelko tuntuu todella eriskummalliselta. Veren pelon sentään ymmärrän ja että sen takia pyörtyy, mutta tunnen olevani maailman ainoa ihminen, joka on pyörtymispisteessä reikien takia!

94

25894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fobia

      Ethän sinä ainoa ole, kun fobialle on oma nimikin annettu. Oletkohan joskus vauvana pelästynyt pahasti jotakin reikärykelmästä ilmestynyttä asiaa? Et vain muista tapahtumaa, vaan jäljelle on jäänyt epämääräinen pelko. Olisikohan jostakin hypnoositerapiasta apua? Siinä pyritään käsittelemään pelkoa aiheuttavia asioita kokemalla ne uudestaan positiivisessa valossa. Voisit myös yrittää pakottaa itsesi nauramaan pelottaville tilanteillesi.

    • Dr.haka.ma.li

      Parisuhteessa ,...., hankala juttu.

    • Joku muija

      Mua suorastaan etoo kun näen mehiläiskennon, muovilaastarin reikäpinnan tms. pienten reikien ryhmän. mitä pienempi, vielä pahempaa. Mitä symmetrisempiä reiät ovat, jälleen sitä pahempi. Mikä lie..

      • SamatäälläV

        Vuosia sitten näin netissä kuvan mehiläiskennosta, jonka mehiläiset olivat rakentaneet terassin pöydän alle kiinni. Minua rupesi heti oksettamaan kuvan nähtyäni ja jäi siitä epämukava/inhottava/vastenmielinen olo. Olen kaikkea sairasta nähnyt (verisiä ihmisiä kuvissa, jne), mutta jostain syystä tuo kenno vain aiheutti niin voimakkaan negatiivisen tunnereaktion. En edes tiedä, mistä johtui. Kuvassa muistaakseni ihailtiin kennon kauneutta (jota en itse nähnyt, en todellakaan).


      • Ja sama asia jälleen
        SamatäälläV kirjoitti:

        Vuosia sitten näin netissä kuvan mehiläiskennosta, jonka mehiläiset olivat rakentaneet terassin pöydän alle kiinni. Minua rupesi heti oksettamaan kuvan nähtyäni ja jäi siitä epämukava/inhottava/vastenmielinen olo. Olen kaikkea sairasta nähnyt (verisiä ihmisiä kuvissa, jne), mutta jostain syystä tuo kenno vain aiheutti niin voimakkaan negatiivisen tunnereaktion. En edes tiedä, mistä johtui. Kuvassa muistaakseni ihailtiin kennon kauneutta (jota en itse nähnyt, en todellakaan).

        Sama juttu....hyi h*lvetti :/ itsellä vain tuo epämukavan olon kun ei saa sitä järkyttävää asiaa pois mielestä


    • Camomilla•

      Mulle tulee tosta mieleen jos se liittyy ötöiden tai muiden sellaisten muniin, mitkä usein on rykelmässä. Ne voi olla inhottavan näkösiä.

      • trypofobisti

        Itsellekin tuo fobia puhkesi erään viihdesivun kuvasta jossa pienellä japanilaistytöllä oli kädet ja polvet täynnä reikiä joista tuli matoja..

        Nykyään säikähtelen paljon reikäryppäitä, varsinkin epäsäännöllisiä. Jonkun opettajani laikullista paitaakin pelkäsin. Tämä pahenee ja pahenee. Tuollaiset kuvat pitäisi poistaa maailmasta kokonaan!


      • Säikähdin.
        trypofobisti kirjoitti:

        Itsellekin tuo fobia puhkesi erään viihdesivun kuvasta jossa pienellä japanilaistytöllä oli kädet ja polvet täynnä reikiä joista tuli matoja..

        Nykyään säikähtelen paljon reikäryppäitä, varsinkin epäsäännöllisiä. Jonkun opettajani laikullista paitaakin pelkäsin. Tämä pahenee ja pahenee. Tuollaiset kuvat pitäisi poistaa maailmasta kokonaan!

        itse kavahdin sitä kuvaa myös, se oli jokseenkin ahdistava, silti tuijotin sitä, ja tuijotin ja tuijotin, muistelen tällä hetkellä sitä kuvaa ja hyi että se karmii, mutta ei se ole fobia. Mutta siihen aiheeseen: Se oli SHOPATTU, se oli fake, ymmärrä.


    • rantsuhiekka

      trypofobia. Mulki on ja inhoon sitä! Kumpa pääsis eroon. Pelkästää sun tekstin lukemisesta alko kutittaa ja heikottaa!!! ;S Iu.

      • tryp of obia

        Itsekin huomasin taannoin olevani ainakin lievästi joskus jopa vahvasti reikä pelkoinen. Normaalit reiät kuten haavat, ihosolut, tai mikään muu normaaliin kuvaan kuuluva reikä pelota tai ällötä, vaan kaikki mikä kulkee sen normaalin ulkopuolella. Mitkään muut kuin ihossa tai ruumissa olevat reijät eivät ällötä. Esim. ampiais pesä tai pilli pino = ei mitään. Tässä muutama esimerkki siitä mikä ottaa koville...

        http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=61705

        http://i37.tinypic.com/jh4swi.jpg


      • A
        tryp of obia kirjoitti:

        Itsekin huomasin taannoin olevani ainakin lievästi joskus jopa vahvasti reikä pelkoinen. Normaalit reiät kuten haavat, ihosolut, tai mikään muu normaaliin kuvaan kuuluva reikä pelota tai ällötä, vaan kaikki mikä kulkee sen normaalin ulkopuolella. Mitkään muut kuin ihossa tai ruumissa olevat reijät eivät ällötä. Esim. ampiais pesä tai pilli pino = ei mitään. Tässä muutama esimerkki siitä mikä ottaa koville...

        http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=61705

        http://i37.tinypic.com/jh4swi.jpg

        Ällöttäviä ovat vaikken k.o. pelkoa sairastakaan.


      • ......
        tryp of obia kirjoitti:

        Itsekin huomasin taannoin olevani ainakin lievästi joskus jopa vahvasti reikä pelkoinen. Normaalit reiät kuten haavat, ihosolut, tai mikään muu normaaliin kuvaan kuuluva reikä pelota tai ällötä, vaan kaikki mikä kulkee sen normaalin ulkopuolella. Mitkään muut kuin ihossa tai ruumissa olevat reijät eivät ällötä. Esim. ampiais pesä tai pilli pino = ei mitään. Tässä muutama esimerkki siitä mikä ottaa koville...

        http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=61705

        http://i37.tinypic.com/jh4swi.jpg

        Minä olen nähnyt sellaista unta, että kasvoissani oli laajentuneita ihohuokosia, joista tuli pieniä matoja kun niitä puristi.


      • sekopää
        tryp of obia kirjoitti:

        Itsekin huomasin taannoin olevani ainakin lievästi joskus jopa vahvasti reikä pelkoinen. Normaalit reiät kuten haavat, ihosolut, tai mikään muu normaaliin kuvaan kuuluva reikä pelota tai ällötä, vaan kaikki mikä kulkee sen normaalin ulkopuolella. Mitkään muut kuin ihossa tai ruumissa olevat reijät eivät ällötä. Esim. ampiais pesä tai pilli pino = ei mitään. Tässä muutama esimerkki siitä mikä ottaa koville...

        http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=61705

        http://i37.tinypic.com/jh4swi.jpg

        iiiiiii... kutittaa kivasti niskassa :)


      • sannaww
        tryp of obia kirjoitti:

        Itsekin huomasin taannoin olevani ainakin lievästi joskus jopa vahvasti reikä pelkoinen. Normaalit reiät kuten haavat, ihosolut, tai mikään muu normaaliin kuvaan kuuluva reikä pelota tai ällötä, vaan kaikki mikä kulkee sen normaalin ulkopuolella. Mitkään muut kuin ihossa tai ruumissa olevat reijät eivät ällötä. Esim. ampiais pesä tai pilli pino = ei mitään. Tässä muutama esimerkki siitä mikä ottaa koville...

        http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=61705

        http://i37.tinypic.com/jh4swi.jpg

        Tuota toista kuvaa pelästyin ihan h**vetisti ja sain paniikkikohtauksen, ekasta tunsin myös ällötystä ja kolmatta en enää uskaltanut katsoakkaan, tai katsoin ja taas kamala paniikkikohtaus.

        onkohan mullakin trypofobia..


      • Hadaka
        ...... kirjoitti:

        Minä olen nähnyt sellaista unta, että kasvoissani oli laajentuneita ihohuokosia, joista tuli pieniä matoja kun niitä puristi.

        Itseäni lähinnä ällöttää aina rykelmissä olevien reikien sisältö, tai ainakin on pelko siitä, että niihin voi tai niistä voi tulla jotain uloskin. On välillä inhottavaa puristella nenän huokosia tyhjäksi, kun ne ovat aina täynnä talimatoja :D


      • salminen9999p9
        ...... kirjoitti:

        Minä olen nähnyt sellaista unta, että kasvoissani oli laajentuneita ihohuokosia, joista tuli pieniä matoja kun niitä puristi.

        Jumalauta oon nähny ihan samaa painajaista. Olin puristellu finnejä sitä ennen.


      • ffäffä
        sannaww kirjoitti:

        Tuota toista kuvaa pelästyin ihan h**vetisti ja sain paniikkikohtauksen, ekasta tunsin myös ällötystä ja kolmatta en enää uskaltanut katsoakkaan, tai katsoin ja taas kamala paniikkikohtaus.

        onkohan mullakin trypofobia..

        Ei ole. Tuollaisista kuvista kokee todella moni jonkunlaisen kammotusreaktion. Jotkut vaan on niin masokisteja, että katsoo uudestaan ja uudestaan eikä pääse siitä yli.


      • Anonyymi
        ...... kirjoitti:

        Minä olen nähnyt sellaista unta, että kasvoissani oli laajentuneita ihohuokosia, joista tuli pieniä matoja kun niitä puristi.

        Nerokasta


    • trypofoobikkoko

      hyi helvetti! pahin painajainen!

    • mielenkiintoista1

      Olen aina ajatellut että olisin ainut ihminen maailmassa jota kuvottaa reiät! Tai oikeastaan rykelmät, missä on paljon reikiä tai sellaista pientä kuviota. Tämä ei ole mikään elämääni haittaava pelko, tai se ei ole oikeastaan pelko ollenkaan. Viimeksi koin tällaisen "kuvotuksen" kun keitokseni oli palanut kattilaan pohjaan, ja pohjassa oli sitten mustaa säännöllistä rykelmäkuviota. Minulle ei mitään pelkotilaa tullut, vaan sellainen todella selittämättömän ärsyyntynyt olo, enkä olisi millään halunnut pestä kattilaa koska sen näkeminen kuvotti.

      Suuret ihohuokoset inhottavat, samoin kaikenlaiset näpyt.

      Pakkohan tällä on olla jotain selitystä, kun kerta useampikin tuntuu tästä kärsivän! Kertokaa vain jos teillä on lisää tietoa asiasta. Kiinnostaa kovasti tietää.

    • :D

      mul on kans ilmentyny tämmöst raikäpelkoo, täs viime lukuvuonna yks biologiantunti meiän opettaja näytti semmosen tietokoneel tehdyn kuvan milt ihmisen luu näyttää sisältä, semmonen "halkastu" kuva et näki luun ytimeen, siin oli kans jotain reikii tms. ja hyi et kuvotti. toinen tapaus minkä muistan kans hyvin, mist on kyl jo aikaa muutama vuosi ku isä anto meiän kissal palasen joulukinkust ja siin oli reikärykelmä :S

      sillon en osannu yhdistää sitä kuvotusta tämmöseen trypofobiaan

    • -trypo-

      Tänehän on juuri äskettäinkin kirjoitettu!!! Voi kuinka helpottaa kuulla etten ole ainoa jolla on tämä sama ongelma. melko rasittavaa jos on vaikka jokin suht normaali taulu vaikkapa, niin se saa reagoimaan. Uskoakseni minulla ei ole niin vakavaa laatua tämä ongelma sillä minulla alkaa vain vähän päätä kutiamaan ja iho voi nousta kananlihalle. Huimausta, oksentelua tai heikotusta minulla ei esiinny. Pystyn kyllä katsomaan jotakin kamalaa kuvaa aika kauankin vaikka se tuntuu pahalta, mutta inhottavaa se on kun pää kutiaa kuin viimeistä päivää. Hoitona varmaan olisi sellainen että katsoo selasta kuvaa joka päivä niin paljon kuin pystyy? Laitanpa iPhonen ja tietokoneen taustakuvaksi jotain silmänruokaa jos vaika pääsisi ongelmasta eroon =)

    • minihamsteri

      Mullakin on toi sama, just pienet reiät rykelmässä alkaa ällöttää. Mutta ei tuu mitään pahoinvointia. Noi kuvat oli kamalia!

    • Uaahhh!

      Mulla taitaa olla lievänä.. Sellaiset rykelmät, jotka muistuttaa syyliä... Hhhhyyy... Oikeasti ällöttää enemmän kun pitäis. Tulee sellainen olo, ettei missään nimessä haluais esim. koskea siihen, haluaa pois. Ja punkit.. Se miltä ne näyttää kun ne on imeny ittensä täyteen... Koiran turkissa karvojen seassa. YYhhyyyyhyy...

    • Sinde vm-82

      Mulla on trypofobia ja kaikki tilkitseminen ja siihen liittyminen oksettaa. Fobioita ei tarvitse kokea sairautena häiriintyneen kehonkuvan takia, joka yleensä liittyy sairaanhoitoalaan. Ota toki kaikki irti fobiastasi. Fobioilla on persoonallisuuksia esim. matemaattisten mallien takia.

      • lsdlsd-snvm-82

        Huumeita ei kannata käyttää Deja Vu:n takia, koska ne voivat laukaista pahan trypofobian. Se on sääli, koska esim. ekstaasi on kehitetty normaalin trypobian hoitoon eli myös Deja Vu-hun.

        - Kerroppa taas mihin tämä johtaa?
        - Onko kaikki aina ympäristössä ja kehitetty, esim. luonnos, ihmisen sisältä?
        - No, on joo, ja tästä puhutaan paljon maailmassa ja maailmankatsomuksessa sekä maailmanuskonnoissa.


    • hyi

      mua rupee aina kutittamaan kun nään jotain reikiä,se on tosi ällöttävää!

    • dfghdfgfdg

      Kumpaa reikää pelkäät enemmän: persreikää vai pil-lunreikää?

    • sdasdasdasd

      Hyi saatana sentään, katoin riemurasiasta kuvan jossa jollakin oli reikiä polvissa ja jaloissa, tuli ihan saatanan paha olo! :(a

    • enuskalla:((

      Hyiiii,katoin vaa ekan kuvan (to riemurasia kuvan) ja enempää en uskaltanu kattoo :(((((((( alko niiiiin oksettaa ja huippaaaaaa =(((((((((((

    • Fakta

      itsehän en tätä fobiaa sairasta eikä kukaan ystävistänikään, josta olen aika varma, nämä kuvat ovat shokeeraavia kaikkien ihmisten edessä, joka on mielestäni täysin normaalia, sairaita ovat ne ihmiset jotka ovat voineet nuo kuvat photoshopata, hyi helvetti.

    • Trypofoobikko

      Hyi kamala, katoin juuri äskön trypofobia testin riemurasiasta, ja mulla vieläkin hikoiluttaa kutittaa ja huimaa vaikka katsoin kuvan 20 min sitten, ja kun luen näitä tekstejä täällä ni huonommaksi olo menee hyi...

    • sfvjkdcjkdjfd

      Mielenkiintoista... Mä oon varmaa jollai tavalla outo ku noi ei ällötä mua ei sitte yhtää. En ymmärrä mitä noissa voi olla pelottavaa. Vois linkata kavereille ja kysyä että tuleeko oksennus.

    • harmaan mökin man

      Inhosin ihan helvetisti torakoita. Kun olin vielä pentuikäinen, me asuttiin iso perhe pikkumökissä, jossa oli vaan tupakeittiö ja pieni kamari.
      Siinä ahtaudessa asui 6 henkinen perhe, pari lehmää, hevonen pari lammasta ja sika. Ja torakoita.
      Että minä niitä inhosin. Samaan inho kategoriaan ylsi vain kesäisin isommissa lammikoissa elelevät sudenkorennon pintaan nousevat toukat.
      Kun jaksoin pienoiskivääriä kantaa, menin lammelle ampumaan niitä tohjoksi. Ns penniläinen tähän riitti. Mut inho ei ole vieläkään lähtenyt.

    • Makaronit muistissa

      Minulla on hieman samankaltainen pelko. En kuitenkaan pidä omaani sairautena, tunnen vain lievää ahdistuneisuutta ja pelkoa. Muistan joskus ala-asteikäisenä nähneeni pohjaan palaneet makaronit kattilassa, josta oli kaavittu kaikki irti lähtevä pois. Jotenkin hämmennyin siitä pelon tunteesta, jonka sain nähtyäni ne suppilomaiset reiät rykelmässä nätissä järjestyksessä kattilan pohjalla. Pelkää tällaisten lisäksi todella paljon toukkia ja raadonsyöjämatoja. Ne saavat minut itkemään asti, vaikka näkisin vain kuvia.

    • Teukki

      Sama tauti. Tuli tämä keskustelu vastaan kun alkoi töissä tulla aiheesta puhetta ja piti tarkistaa fobian nimi.

      Pitkän aikaa, ainakin vuoden, olin ilman pahempia ärsykkeitä kunnes puolivahingossa nettifoorumilla tuli vastaan kuva joka kulkee nimellä "lotus seed pod" ja joka näissäkin kuvamodauksissa on ollut pohjana.

      Muutoin kyllä mehiläiskennot ja pohjaan palaneet kattilat & makaroonit on todella paha. Myös samaan liittyen mutta yksittäisenä kuviona esiintyvä ällötys on tietyn merkkisistä kengänpohjista joiden jalanjälki lumessa jättää siihen pienen kuppimaisen kuvion. Itselläni on kyseiset kengät ja aina kun huomaan jälkiä jäöneen jouun tallomaan ne rikki.

      Tänne kirjoittaminen, samoin kun aiheesta siskolle kertominen (hän myös hirvittyi kuvista) helpottaa ainakin jonkin verran, aina hetkeksi aikaa.

      Miten muilla näiden kohtaaminen? Tahdotteko siirtyä tilanteesta pois vai miten ratkaisette sen? Itselleni tulee valtava halu hajottaa rykelmä/muodostelma mikäli vain mahdollista.

      Olen myös kuullut tämän olevan yleisempää naisilla kuin miehillä. Itse olen miespuolinen. Miten te?

    • Sinde vm-82

      Siis oletko perustanut jo koko sisimpäsi ja ehkä arkesi ja ammattisikin reikäpelolle? Kuvottaa... SIihen otetaan sitten lämpö, ja perustarpeet, ja sitten vain tilkitään.
      Onko tämä teistä mukavaa?
      -Joo, on joo, on töykeän tyly, ja miehinen vastaus. Vastauksessa ei ole huomioitu, oman itsen, ympäristön, läheisten tai yhteiskunnan terveyttä, ja tarpeita.
      -Sunko mielestä kaikkien pitää osata tämä?
      - Joo, vastasin minä.

      (jatka tätä lausetta: Ja kirjoita mulle taria, jossa käytät juonena Jehovan Todistajuutta, ja urheilukilpailuja, sekä tuttavien, ystävien ja sukulaisten tapaamista.)

      • joo joo ssanoma-sn82

        Otattehan huomioon tämän kehitysvammaryhmän kanssa, että on jo vammaisia, siis perheitä, joissa on jo vammaisia. He ovat inhimillisiä, ja huolehtivat perusterveydenhuollosa. Siis inhimillisyys, ei kerjääminen huolehtii perusterveydenhuollosta. Kuule, kyllä kerjääminen on kielletty, ihan leikkauksella.


    • ELLUHG

      HALUAN EROON TÄSTÄ PIINATUN FOBIASTA! OLLUT ITSELLÄ PIENESTÄ PITÄEN...

    • Irmeli99

      Itsekkin huomasin juuri äsken katsottuani riemurasiasta kuvan, melkein oksentavani ja minua pyörrytti, lotus seed pod kuvottaa myös.... onko jollain ideoita miten pelosta/kuvotuksesta pääsee eroon??? :O

    • ei vittu :D
      • lisää lisää!

        :D voi vittu, taas joku kilahtaa tuosta. Onnistunut trolli.


      • LaD
        lisää lisää! kirjoitti:

        :D voi vittu, taas joku kilahtaa tuosta. Onnistunut trolli.

        en sanoisi että fobia, mutta en tuota mielellläni katso.pienet kylmät väreet iski kun näin koko ison sammakon:S


    • Jaruto

      mullakin reikäkammo, kiva että sain tälle vihdoin nimen. nuorempana oli ikäviä kohtaamisia muurahaisten kanssa, vissiin pesäkolojen näkemisestä sitten tullut...

    • Hyih..

      Siis nuo kuvathan ovat ihan kamalia,itsekkin "omistan" reikäkammon en pysty syödä edes juustoa jossa on reikiä puhumattakaan leivästä..

    • yulorylrilryli

      oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

    • Miten teillä?

      Oletteko saaneet tämä reikäpelon kenties liian kovasta yhdynnästä?
      Ystäväni oli kerran harrastanut todella rajua analiyhdyntää, jonka seurauksena hänen peräaukkonsa repesi. Tämän jälkeen hän pelkäsi kaikki reikiä suurettomasti..

    • +8+7

      minä olen

    • Reps...

      Tainnut jäädä syntymätapahtumasta tämä pelko.

    • tyrofoobbia

      Uaah, reikäfobia täälläkin. Luulin olevani ainokainen...
      Tällä hetkellä kammottaa ajatuksin että joudun takaisin lukion huomenna, siellä on pääkäytävä tehty reikätiilistä. Reikiä on 16000, tiilessä aina 10. Kaverini laskivat kerran. En tiedä miten kestän tänäkin vuonna jatkuvan ahdistuksen, huimauksen ja seiniä välttelyn. Tuntuu että seinät kaatuvat päälle.

    • Reikäfobia

      Itsellänikin on kyseinen fobia. Esimerkiksi laastarin pienet reiät oksettavat, kuten joissakin luissa olevat "reiät". Inhoan tuota fobiaa todella paljon.

    • Tohtori Obvious

      Kuvia ne vaan on ja kaikki ne on photoshopattu. Paitsi mehiläiskennot summuut. Ajatelkaa se näin "se on feikki" se auttaa :)

    • Tiluliliii

      itelläni ainoa fobia on emätin ja perseenreikä. kumpaankaan en pysty laittaa mitää. ikää 22 ja seksi ym. ei onnistu. lääkärit, psykologia ym. sanovat etteivät osaa auttaa. mitä vittua tässä voi tehdä kun tappaa itsensä? perseen voi pitää yksisuuntaisena, mut jos lapsia haluaa nii emättimen osalta hankalampaa...

    • Emily L-M

      Minullakin kyseinen pelko löytyy. En pelkää kananmunia enkä mehiläiskennoja mutta en pysty syömään ohukaisia trypofobian takia. Pidän kuitenkin ohukaisten mausta joten omani syön paksuina "american pancakes" tyylisinä lettuina ja meidän tuntemanamme pannukakkuna. Suuria ihohuokosia en pelkää mutta laajentuneita kylläkin. Halkaistun luun kuva ei minua kuvota ja olen siitä kiitollinen kun haluaisin opiskella antropologiksi. Luulin olevani yksin mutta löysin tämän keskustelun. Joten KIITOS kaikille jotka kokemuksianne jaatte tässä keskustelussa.

      • ...

        Ainakin kannattaa varmaan tutkia eläinkirjoista, millaisia ötököitä maailmaan mahtuu ja miksi ne toimivat niin kuin toimivat. Niihin törmää niin harvoin, ja jos loisen saa, niin kyllä sen lääkäri pystyy yleensä poistamaan. Noihan on Suomessa kai yleensä kärpäsen munia, mitä jostain ruoanjätteestä saattaa löytyä. Ei ne jää toukiksi, vaan niistä tulee mielestäni sympaattisia kärpäsiä.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Ainakin kannattaa varmaan tutkia eläinkirjoista, millaisia ötököitä maailmaan mahtuu ja miksi ne toimivat niin kuin toimivat. Niihin törmää niin harvoin, ja jos loisen saa, niin kyllä sen lääkäri pystyy yleensä poistamaan. Noihan on Suomessa kai yleensä kärpäsen munia, mitä jostain ruoanjätteestä saattaa löytyä. Ei ne jää toukiksi, vaan niistä tulee mielestäni sympaattisia kärpäsiä.

        Noissa madoissa ja "ötököissä" on tietysti sellainen psykologinen puoli, että ne symboloivat esim. unimaailmassa himoja, huolia ym. Uskon, että tuo ihohuokosuni tosin tuli nuorelle ihmiselle siitä, kun hän oli kuullut että mustapäitä kutsutaan ihomadoiksi. Ei se sen enempää vaadi.


    • m ja m

      Onpa outoa että näin moni tuntuu kärsivän tuosta fobiasta tai ainakin reikien inhosta lievemmässä muodossa. Aloin lukea ketjua ajatellen, että onpa erikoinen fobia. Kuitenkin lukiessani tajusin, että itsekin olen kokenut ällötystä vastaavissa tilanteissa, ja itsekin ihmetellyt tuolloin mistä moinen tunne johtuu. Esimerkiksi juuri tuo pohjaanpalanut makaroni on vastenmielistä. Muistan joskus lapsena nähneeni kauheaa painajaista, jossa selässäni oli ihon alla valtava määrä sellaisia m&m karkkeja (älkää naurako, se oli hirveää). Joku niitä poisti sieltä ja tilalle jäi aina aukko. Puistattaa vähän vieläkin tuo uni vaikka siitä on aikaa reilusti 10 vuotta. Sen jälkeen aloin inhota myös esim. sitä kun tallaantuneesta hiekka/savimaasta irtoaa suuri kivi ja tilalle jää reikä.
      En nyt sanoisi tätä itselläni fobiaksi eikä se häiritse elämääni millään tavalla, mutta olisi todella mielenkiintoista analysoida itseään hiukan että mistä tämmöinenkin voi johtua. En ainakaan kykene muistamaan lapsuudestani mitään epämiellyttävää asiaa liittyen mihinkään vastaavaan.

    • Foobikko-82

      Kylläpä meitä reikäkammoisia riittää.

      Itsellä ollut mielestäni aina tämä ja ei kyllä mitään ideaa mistä se juontaisi juurensa. Aiemmin linkitetyt kuvat aiheuttavat vaikeasti kuvailtavia yökötys/kiemurteluoireita. Pitkään en tuijotellut mitään noista kuvista, sen verran inhottaa.

      Teukki puhui aiemmin, että vastaavia kuvia/reikäsumppuja nähdessään herää halu hajottaa reikärakennelma jollain tavalla. Itse tunnistan tämän tunteen myös. Jos jossain elävässä elämässä sattuu jokin inhoa herättävä reikärykelmä vastaan niin tekisi mieli hakata vasaralla tai vähintään nyrkillä ne pois.

      Tämä fobia ei sinäänsä kyllä haittaa elämääni millään tavalla. Harvoin oireet ilmenee semmoisessa tilanteessa jossa se aiheuttaisi esim. selittelyn tarvetta tms.
      Hieman hankalampana fobiana pidän avaran tilan kammoani (Agorafobia).

      Haitannut esim. ulkoonmaan matkoilla kirkkoihin(luoliin ym. korkeisiin rakennuksiin/tiloihin tutustumista. Pystyn kyllä olemaan tiloissa ainakin ulkopuolisten silmissä normaalisti, mutta sydän hakkaa ja ylöspäin katsominen hirvittää sanoinkuvaamattomalla tavalla :D

    • Pohdiskelijatx

      Hassua sinällään että tämä niin sanottu trypofobia on tullut varsinkin nuorten fobiaksi.
      Internettiä selaillessani löytyi faktaa että kyseinen termi "trypophobia" olisi jonkun henkilön oma keksimä ja aluksi tarkoitettu vitsiksi.
      Jopa Suomen wikipediassa kyseinen fobia on poistolistalla.
      En sano sitä, etteikö tämmöistä pelkoa olisi.. mutta mietityttää lähinnä että mistä moinen on yhtäkkiä tullut varsinkin nuorten keskuudessa, kerran se on vasta 2005 otettu "käyttöön".
      Yleensä kaikenlaiset fobiat ovat jo pidemmän ajan takaa.
      Olisi mielenkiintoista saada ihan tieteellistä faktaa sille että mikä tällaisen on voinut aiheuttaa ilmeisemmin 90-luvun ja 2000-luvun tienoilla syntyneille nuorille.

    • nimimerkki123

      Oli nimeä tai ei mutta äskettäin meinas tulla oksennus, kylmät väreet tuli ja rupes ahdistaa niin vi**sti, kun näin jonkin kuvan missä jollain naisella oli jonkunlaisia reikiä mitä lie kehossaan. Hyi vittu. En kuitenkaan kammoa ampiaispesiä tms. paitsi itse niitä ampiaisia, vähän riippuu missä näitä "rykelmiä" on. Tein viime kesänä halko hommia jolloin kasan alta pilkisti muurahaispesimä jossa oli varmaan reilu tuhat valkoista muurahaismunaa :D. Ei ollut mikään mukava näky ja vähän säikähdin.

    • apua13

      hyi apua, mullaki on toi. en kestä, mul on semmonen tunne et on pakko kokoajan kattoo noit kuvii mut sit joka hemmetin kohta kehos kutisee ja alkaa ahistaa, sanoin veljelle mut se ei usko, se on vaa sillee 'lol kuka pelkää reikii'. se ei oo ollu mul pienest asti, pari päivää sit vast huomasin :s

      apua, pääseeks tost mitenkää eroo!??

    • trypophopikko

      Mulla tulee kaikista noista perus jutuista, mut yks paha oli se duracelpupu mainos muutama vuosi sitten, missä tuhannet duracelpuput muodosti semmosen ison hahmon... Muistan et se mainos heikotti mua. Mut kaverit tykkäs siitä... :( yök.

      Löytyy varmaa youtubesta. Joku duracel ultra -advertisement tai jtn.

      • fobikko

        Täähän on toiselta nimeltään toistuvien kuvioiden pelko, eli ei pelkästää reikii tai ympyrä kuvioi. Mulle tulee muistakin toistuvista muodostelmista. :( tänään melkeen flippasin ku näin yhden videon...


    • Ällöttää

      Mulla on ihan samanlaista! Mä en vaan voi oikeesit kestää kattoo mitään sellasta missä on jotain reikä rykelmiä tai jotain muuta vastaavaa. Ällöttää ihan suunnattomasti. Tuntuu heti, että omassa päässä olis just sellasia ja tuntuu että päänahka ja kädet kutisee ihan sairaasti.

    • Ei aukene

      Voitko kertoa, mikä on semmoinen, jossa reikä rykelmiä tms. kuten tuossa kirjoitit? Mä lueskelen täällä yleensä sosiaalisten tilanteiden pelosta ja huomasin teidän keskustelun. En millään pysty hahmottamaan, mikä tämä käsittelemänne pelko oikein on? Mistä reijistä on kysymys? Kaivo, ilmastointiputki, avaimenreikä, mutteri, mikä?

      • Ällöttää

        siis pienii reikii vierekkäin, ällöttää vaan niin suurettomasti. Siis jos on esim. ampiaskenno niin en mä sitä silleen kun tiiän mistä se on tullu mutta kun on reikii joista en tiiä mitä sielt voi tulla nii sellanen reikä. Tai jos siel reijäs on jotai limaa tai joku ötökkä nii itken. Ja tuolla aijemmin oli se sammakko video, niin seki sai mun päänahan kutisemaan ihan tavattomasti.

        Mulla tuli varmaanki tää pelko pentuna kun katoin avaraluonto juttuu ja siinä oli termiitti pesä ja sitä pesän suu aukkoo kuvattiin ja sieltä tuli termiittejä :D siitä asti oon vaa pelänny ihan suunnattomasti reikii. Mitkään ilmastointiputket tai avaimenreijät ei ainakaan mulla tätä pelkoo laukase.


      • Ällöttää
        Ällöttää kirjoitti:

        siis pienii reikii vierekkäin, ällöttää vaan niin suurettomasti. Siis jos on esim. ampiaskenno niin en mä sitä silleen kun tiiän mistä se on tullu mutta kun on reikii joista en tiiä mitä sielt voi tulla nii sellanen reikä. Tai jos siel reijäs on jotai limaa tai joku ötökkä nii itken. Ja tuolla aijemmin oli se sammakko video, niin seki sai mun päänahan kutisemaan ihan tavattomasti.

        Mulla tuli varmaanki tää pelko pentuna kun katoin avaraluonto juttuu ja siinä oli termiitti pesä ja sitä pesän suu aukkoo kuvattiin ja sieltä tuli termiittejä :D siitä asti oon vaa pelänny ihan suunnattomasti reikii. Mitkään ilmastointiputket tai avaimenreijät ei ainakaan mulla tätä pelkoo laukase.

        ja entien taittaa pelkoo tuottaa reijät ihossa. Pelkään siis suunnattomasti sitä, että ku katon mun kättä niin siinä on jotai reikii jossa on ötököitä tai muuten vaa jotain tosi ällöttävää. Reijät ihossa siis on kaikista pahin.


      • Kammottavaa
        Ällöttää kirjoitti:

        ja entien taittaa pelkoo tuottaa reijät ihossa. Pelkään siis suunnattomasti sitä, että ku katon mun kättä niin siinä on jotai reikii jossa on ötököitä tai muuten vaa jotain tosi ällöttävää. Reijät ihossa siis on kaikista pahin.

        Aivan sama ongelma :(

        Ois kiva tietää tapa miten fobiasta pääsisi eroon


    • haapakoivuleppä

      Voisiko kyseessä olla optinen ongelma? Itselläni heittää silmät ristiin, jos katselen tiuhaa rykelmää, esimerkiksi hammastikkujen päitä isossa rykelmässä. Jossain muissakin samankaltaisissa kohteissa tulee outo olo (kuten rei'issä), koska silmät menee jotenkin oudosti.

    • Kammoinen

      Oho, minä olen tämän keskustelun aloittaja. Huomasin juuri, että keskustelu on nostettu.

      Hyvä lukea, että en ole ainoa tämän vaivan kanssa painiva. Edelleen kammoan reikiä. Täällä mainittiin pohjaan palanut ruoka. Se on kyllä niin kamalaa. Olen valmistunut kokiksi keskustelun aloittamisen jälkeen ja juuri tänään tuli niin häijy olo, kun yhtä kattilaa tiskasin ja siihen reunaan oli jäänyt ruoasta jälkiä. Oli pakko hullun lailla jynssätä se heti irti. Ja nyt en uskalla mennä parvekkeelle heittämään yhtä kukkaa pois, kun siihen on tullut ötököitä ja on niin hirveän näköistä, kun ne ovat siinä rykelmässä. Äiti lupasi tulla laittamaan sen pois. Sitten sekin hirvittää ja kammottaa, kun yhdestä seinästä on maali halkeillut ja siinä on rykelmänä halkeamia.

      Alkaa oikein tehdä pahaa, kun ajatteleekin näitä.

      Ja eihän sitä tiedä, vaikka tämä olisi joku optinen ongelmakin. Ja jos aivot jotenkin reagoi sitten.

    • Jätkä jota ällöttää

      Juu itekki rupes yhtäkkiä ällöttää nää reikä kuvta ku kaveri näytti pari yheltä sivulta.

      Mun pahin pelko tässä on että kun raavin päätä ni siitä syntyis reikii ja niistä tulis mun aivot ja matoja ulos.

      Hyi saatana!

    • yäk

      Vesimelonin siementen reiät, keväällä tiellä jääkerroksen alle auringon lämmön vaikutuksesta tippuneet pienten kivien aiheuttamat reiät..hyi oksetus..

    • ei vituuuuuuuuuuuu

      ei vittu hahahahahahhaa mäkin pelkään perseenreikiä hyi hahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    • Reikäpelkosucks

      Mulla reikäpelon oireina ei oo huimausta, kutinaa tmv. Vaan tuun ihan helvetin vihaseks ja agressiviselle tuulelle, puren hampaita yhteen jne. ja mun tekis mieli repiä, raapia ja totaalisesti tuhota ne reikämuodostelmat. Eikä kuva niistä rei'istä lähe millään päästä pois.

      Onko muilla tämänlaisia oireita?

      ja olen mies.

      • Niittysalvia

        Minulla löytyy. Samaten tulee kauhea tarve raapia ihoa ja erityisesti päänahkaa...


      • Löytyihän se nimike

        Kyllä, koen ihan samanlaisia tunteita. Jos näen vaikka pienen rupirykelmän asfalttiin raapiutuneesta ihosta, tekee minun mieli repiä ne kaikki pois. Tämän takia itselläni on paljon arpia, kun revin aina haavat auki polvista yms. Kohollaan olevat asiat tekee mieli raapia veks mutta nämä ällöttävät reikärykelmät epäsäännöllisine reikineen ovat pahempia. Tekee vaan mieli potkaista ne kaikki taivaan tuuliin. Näin kuvan missä sammakon vatsassa oli munia kiinni (en viitsi linkata kun ällöttää ja raivostuttaa ja se saattaa herättää pahaa oloa sielläkin) ja saman tien sain turhautumisen puuskan kun en sitä tuhoamaan pystynyt.

        Etsin kauan nimeä tälle pelolle ja hyvä että löysin :) haluaisin vielä mainita nämä jäätyneet tienreunat ja -lammikot joista on vesi hauhtunut alta ja ne ovat tavallaan onttoja. Varsinkin teiden varsissa röpelöinen reuna pakottaa minut hajottamaan ne kuin viisivuotias. Myös muurahaispesien kolot ällöttää. Onko samoja kokemuksia?


      • sadbyherdailystrugles:(
        Löytyihän se nimike kirjoitti:

        Kyllä, koen ihan samanlaisia tunteita. Jos näen vaikka pienen rupirykelmän asfalttiin raapiutuneesta ihosta, tekee minun mieli repiä ne kaikki pois. Tämän takia itselläni on paljon arpia, kun revin aina haavat auki polvista yms. Kohollaan olevat asiat tekee mieli raapia veks mutta nämä ällöttävät reikärykelmät epäsäännöllisine reikineen ovat pahempia. Tekee vaan mieli potkaista ne kaikki taivaan tuuliin. Näin kuvan missä sammakon vatsassa oli munia kiinni (en viitsi linkata kun ällöttää ja raivostuttaa ja se saattaa herättää pahaa oloa sielläkin) ja saman tien sain turhautumisen puuskan kun en sitä tuhoamaan pystynyt.

        Etsin kauan nimeä tälle pelolle ja hyvä että löysin :) haluaisin vielä mainita nämä jäätyneet tienreunat ja -lammikot joista on vesi hauhtunut alta ja ne ovat tavallaan onttoja. Varsinkin teiden varsissa röpelöinen reuna pakottaa minut hajottamaan ne kuin viisivuotias. Myös muurahaispesien kolot ällöttää. Onko samoja kokemuksia?

        Toi kutina ja raapiminen on ihan sairasta ku kaverilla oli koulussa mukana Sellanen peruukki vakki (kvg) Nii hyi hitto alko kutittaa joka paikasta ja ällötään ihan sairasta Tää :'(


      • sadbyherdailystrugles:'(
        sadbyherdailystrugles:( kirjoitti:

        Toi kutina ja raapiminen on ihan sairasta ku kaverilla oli koulussa mukana Sellanen peruukki vakki (kvg) Nii hyi hitto alko kutittaa joka paikasta ja ällötään ihan sairasta Tää :'(

        *ei siis peruukki vakki vaan Sellanen jonka avulla tehään nuttura :D


    • scary old tech

      Autossakin voi olla osia joissa on reikiä. Tuossa on lämmityslaitteen puhaltimen vastuspaketti joka on koteloitu reikälevyllä jäähdytyksen varmistamiseksi, vastuslangat voi käydä kuumana joten tuo lienee vielä asennettu lämmityslaitteen puhallinkotelon sisäpuolelle ilmavirran varmistamiseksi:
      http://cdn3.autopartsnetwork.com/images/catalog/brand/standard-motor-products/640/SI_RU466_Front.jpg

      Mitenkäs kun pyykkikoneen rumpukin on täynnä reikiä O_O
      http://www.washerhelp.co.uk/reviews/pics/electrolux/time-manager/drum.jpg

      Minuakin kyllä tavallaan kammottaa ikiwanhat putkiradiot joissa on reikälevy takana, sieltä näkyy 8aatanallisena hehkuvat elektroniputket radion toimiessa O_O
      http://www.techlib.com/electronics/graphics/1tranant2.jpg

      Onneksi nykyään solid state elektroniikka näyttää "elottomalta", korkeintaan jos joku ledi syttyilee silloin tällöin. Elektroniputkiradiossa on vielä jotenkin maaginen "haudantakainen" ääni, kyllä sen mp3:sta erottaa ja sitä kai jotkut vieläpä ihailevat O_O

    • SieniSire

      Et todella ole! Minulla on samaa tyyliä, paitsi san jonkin tapasen kohtauksen.

    • Janne12345

      Ylläolevat kuvat alkavat kuvottamaan ja jostain kumman syystä alan kutiamaan varsinkin päänahasta nuo nähdessäni. Elämääni ei tämä vaiva pahemmin haittaa, mutta joskus kovasti ihmettelin riisiä keittäessäni että minkä takia jalkani ei kanna. Kattilaa vilkaistuani lähti taas jalat alta, ei mitään kuvotuksen tunnetta eikä päässäkään huipannut. Jaloista vain lähti voimat ja nurin mentiin. Syynä oli kupliva reikäinen riisimassa, tai siis sen näkeminen.
      Eräs ihminen menetti vähäksi aikaa toisen puolen kuulonsa työtehtäviensä takia ja sai kylkiäisinä erittäin rajun korkeanpaikankammon. Minä menetin toisen puolen kuuloni Menieren taudin mukana ja samoihin aikoihin tuli tämä kammo, mutta mistäpä näistä tietää mikä nämä aiheuttaa. Omituisia juttuja.

    • tryppo

      Itsellä on heikko trypofobia. Ihossa olevat reiät ja nuo sammakkoreiät aiheuttaa hirveän tunteen. Esim pesusienia ja reikiä vaikkapa asfaltissa en pelkää.
      Btw tieto. Kaikilla on tätä, se johtuu siitä että reiät ihossa tarkoittavat sairautta, kuten jotain ruton kaltaista. Trypofoobikoilla se vain levittäytyy muihinkin asioihin kuin ihoon. Itsellä on parissa muussakin asiassa kuin vain ihossa. Iho on kyllä pahin silti.

    • voi vittu mikä ketju

      Aivan idioottimaista ellei tajua että reiät ja pisteet varsinkin iholla kuvaavat aina jotain rokkoa, tautia, arpia, siis sairautta, kuolemaa.

      Kaikilla ketjuun kirjoittaneilla joilla on tämä "fobia" ei ole päässä mitään vikaa, koska kysymys on aivan normaalista ihorokkotautien pelosta.

      Luon ihan mielenkiinnosta koko ketjun että mistä oikein on kyse. Juuri tästä. Ketä nyt kolera, isorokko, rutto, tai mikä tahansa samantyylinen täplikäs ihotauti ei pelota? Sanokaapa?

      Se olisi sairasta, jos tällaista pelkoa ei joillakin teistä olisi!

    • EiSittenkäänAinut

      Ai tälle mun kammolle on oikein virallinenki nimi :oooo

    • EiSittenkäänAinut

      Olisikohan tähän jotain keinoa/hoitoa joka auttaisi pääsemään eroon tästä fobiasta/kutinaoireista yms?

    • Tämän voisi ehkä selittää kulttuurievoluutioon liittyvästi. Terve ja puhdas iho on sileä, samaten esimerkiksi tuore omena. Jollekin apinaihmis-esivanhemmalle on voinut kehittyä vaistomainen vastenmielisyys kaikenlaisia (varsinkin epäsäännöllisiä) reikäryhmiä kohtaan - sellainen voi merkitä ihotautia tai toukansyömää hedelmää. Tämä on sitten voinut jäädä nykyihmisenkin alitajuntaan. En väitä että näin olisi, mutta minusta se on mahdollista.

      Säännölliset eivät ehkä ole yhtä pahoja - symmetrisen kuusikulmaiset mehiläiskennot esimerkiksi.

    • fobiat

      Voisit kokeilla silmänliiketerapiaa. Kysy, sitä ainakin koulutetut psykologit tekee.

    • Fearstruggle

      Itse en pysty katsomaan pitkään mitään rykelmiä, nopeesti vilkasen vain. Korallitläheltä, mikroskooppiset kuvat melkein kaikesta ällöttää, mustekalanimukupit, paprikan siemenkota (oppinut tämän kanssa onneksi elämään), ampiaisen pesä jne. Kaikki ei aiheuta mitään kummosta ällötyksen lisäksi, mutta niinkuin tuolla aikaisemmin puhuttiin "reikä ihosta" näin yhden kuvan todella pikaseen kun jo olin pois sivulta, mutta rupesi itkettämään, sydän lyömään kovaa, kylmiä väreitä ja hassu huonon olon tunne. Korallit ja mikroskooppiset kuvat muistuttavat sitä todella paljon ja niitäkään en katsomaan läheltä pysty ainakaan. Voisin kutsua rajoittuneeksi reikä fobiaksi jo itsellä, koska reagoin niin vahvasti noihin.
      Todella inohttavaa, koska ei aina ole tätä pelkoa ollut ja tietyissä tilanteissa haittaa jo hieman elämää. Tieteis ohjelmia pelottaa aina vähän katsoa kun ei tiedä mitä kuvia läväyttävät naamalle ja koulussa biologiaa oli hieman hankala opiskella, koska kirja oli täynnä mikroskooppisia kuvia.
      Ihanaa kuulla etten ole ainoa tämän kanssa ja se on monille niinkin iso asia kuin itselle. Tietenkin mielummin olisi ilman tätä, mutta on ihmisiä joita ei huvita tämä pelkoni niin lohduttaa.

    • SlendisFi

      mulla tuloo sellasist kuvist ,mis on reikärykelmiä ihossa eli siis sellanen pesusieni rykelmä iholla tai "korallikasvusto" iholla, oireet jotka on lievä pahoinvointi, tunne siitä että omalla iholla tapahtuu jotain sellasta ja rupeen raapii ja hieroo joka paikkaa ja saan vilunväristyksiä... tarpeeks usein jos näkyy nii laatta lentää... pakko kääntää katse pois...

      • reikäjarykelmäfoobikko

        Sama!
        Oon pari kertaa saanu jopa paniikkikohtauksen ja oksentanu..


    • Ällöttävintä

      Googlatkaapa myiasis niin ette toivu ikinä. Yööööks.

    • Anonyymi

      Mullakin on se pelko

    • Anonyymi

      Oon toi joka laitto ton viestin jonkun 5 minaa sitten ja mä tänään olin silleen miten kaikki pelkää tommosii reikii? Sit menin googlaa holes in skin niin alko ällöttää ja pelottaa ja ahdistaa ja halusin heti ne pois

      • Anonyymi

        Suurin osahan niistä on feikkejä, eli sen takia niin tajuttoman epäluollollisia, että on ihan normaaliakin inhota niitä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      457
      3358
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      443
      3213
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      133
      2899
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2232
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2090
    6. 182
      1430
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1357
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1236
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      85
      1228
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe