Orkideasta :)

.....

Hei, sain tänään orkidean. Se on omassa kukkaruukussa kaupasta saatuna, mutta siinä mukana on muovinen kukkaruukku? ?Pitääkö se heti vaihtaa siihen muoviseen kukkaruukkuun? Vai miksi siinä on kukkaruukku mukana? Ja samantein olisi kiva jos saisin hoito-ohjeita. Kastelu? Joku oli laittanut että orkidealle voisi antaa kahvitilkkasen? Kiitos vastauksista. Orkidea on ihana :)

6

963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Missukka

      Minä en ole vaihtanut myydystä muoviruukusta pois ollenkaan. Kaunis suojaruukku ja se on siinä. Joidenkin juuret on jo rikkoneet muoviruukun suojaruukun sisällä, muttei se haittaa. Kepin kukkavanasta otin pois. Joskus kukkavanat kuihtuu kukinnan jälkeen, joskus ei. Kun juuret on ok, kukkavanaa alkaa pukkaamaan uusia nopeastikin. Aurinkoinen muttei paahteinen paikka. Kahvia en ole antanut. Nykyään annan orkidearavinnetta ohjeen mukaan tai kun muistan. Tykkää siitä kun sen kastelu välillä unohdetaan ja liikakastelu tappaa juuret. Ennen kuskasin purkit puoleksi tunniksi imemään vettä vesivatiin, nykyään kastelen kuten muitakin kukkia. Kukat kestää mielettömän kauan!

      • muatuska

        Onko ruukku läpinäkyvä ja ovatko juuret vihreitä. Silloin ne tarvitsevat valoa, älä laita pimeää suojaruukkua. Eikä mitään kanankakka tai biolannoitetta. Itse olen käyttänyt Pirkka-kukkaravinnetta -se vaaleanpunainen liemi.Annostus n. 1/4 suosituksesta. Kerran viikossa upota ruukku reunojaan myöten tunniksi huoneenlämpöiseen pehmeään (sade-,järvi-, lumesta sulatettu tms.) veteen.Ei vesilaitoksen raanavettä, johon on sekoitettu kemikaaleja. Suihkuttele usein lehtiä,tai aseta ruukku korokkeelle vesilautaselle, josta haihtuu vesi lehtien alapinnoille. Kukkakaupoista saa orkideamultaa(männyn kaarnaa pilkottuna,kevytsoraa ja sammalta.Näin neuvoi Sulkavan Orkideatalon Pekka Ranta.


      • = )
        muatuska kirjoitti:

        Onko ruukku läpinäkyvä ja ovatko juuret vihreitä. Silloin ne tarvitsevat valoa, älä laita pimeää suojaruukkua. Eikä mitään kanankakka tai biolannoitetta. Itse olen käyttänyt Pirkka-kukkaravinnetta -se vaaleanpunainen liemi.Annostus n. 1/4 suosituksesta. Kerran viikossa upota ruukku reunojaan myöten tunniksi huoneenlämpöiseen pehmeään (sade-,järvi-, lumesta sulatettu tms.) veteen.Ei vesilaitoksen raanavettä, johon on sekoitettu kemikaaleja. Suihkuttele usein lehtiä,tai aseta ruukku korokkeelle vesilautaselle, josta haihtuu vesi lehtien alapinnoille. Kukkakaupoista saa orkideamultaa(männyn kaarnaa pilkottuna,kevytsoraa ja sammalta.Näin neuvoi Sulkavan Orkideatalon Pekka Ranta.

        Suojaruukun kyllä voi laittaa, kunhan se on tarpeeksi väljä...näin saavat juuret valoa! Toimii täysin, olen kokeillut usealla orkidealla.


      • Missukka
        muatuska kirjoitti:

        Onko ruukku läpinäkyvä ja ovatko juuret vihreitä. Silloin ne tarvitsevat valoa, älä laita pimeää suojaruukkua. Eikä mitään kanankakka tai biolannoitetta. Itse olen käyttänyt Pirkka-kukkaravinnetta -se vaaleanpunainen liemi.Annostus n. 1/4 suosituksesta. Kerran viikossa upota ruukku reunojaan myöten tunniksi huoneenlämpöiseen pehmeään (sade-,järvi-, lumesta sulatettu tms.) veteen.Ei vesilaitoksen raanavettä, johon on sekoitettu kemikaaleja. Suihkuttele usein lehtiä,tai aseta ruukku korokkeelle vesilautaselle, josta haihtuu vesi lehtien alapinnoille. Kukkakaupoista saa orkideamultaa(männyn kaarnaa pilkottuna,kevytsoraa ja sammalta.Näin neuvoi Sulkavan Orkideatalon Pekka Ranta.

        Samoin minun suojaruukkuni ovat väljiä ja hitusen läpinäkyviä. Juuret ovat vihreitä, siis liiankin hyvin kasvavia kun muoviruukun rikkovat. Ystävilläni olen nähnyt ihan hyvin voivia orkideoita, joiden juuret on auringolta piilossa. Minulla on niin monta orkideaa, että ostin niille orkidealannoitetta. Tavallinen kukkalannoite paljon laimennettuna toiminee yhtä hyvin. Tuota upotusta tein siis aluksi, mutta en enää. Jonkin aikaa seisoneella raanavedellä kastelen. Se on pehmeää. Lehtien suihkuttelusta sen verran, että kukkiin ei saa mennä ja kastetta ei saisi jäädä lillumaan lehtihankaan. Kastetta ei myös saisi jäädä lehdelle auringossa, muuten polttaa. Suihkuttelen ne yleensä muiden kukkien ohessa. Orkideamultaa eli kaarnaa on myytävänä marketeissakin, jos ruukunvaihto tulee jostain syystä eteen. Itse en siis ole heivannut myyntikaarnoja minnekään.


      • mampsu
        muatuska kirjoitti:

        Onko ruukku läpinäkyvä ja ovatko juuret vihreitä. Silloin ne tarvitsevat valoa, älä laita pimeää suojaruukkua. Eikä mitään kanankakka tai biolannoitetta. Itse olen käyttänyt Pirkka-kukkaravinnetta -se vaaleanpunainen liemi.Annostus n. 1/4 suosituksesta. Kerran viikossa upota ruukku reunojaan myöten tunniksi huoneenlämpöiseen pehmeään (sade-,järvi-, lumesta sulatettu tms.) veteen.Ei vesilaitoksen raanavettä, johon on sekoitettu kemikaaleja. Suihkuttele usein lehtiä,tai aseta ruukku korokkeelle vesilautaselle, josta haihtuu vesi lehtien alapinnoille. Kukkakaupoista saa orkideamultaa(männyn kaarnaa pilkottuna,kevytsoraa ja sammalta.Näin neuvoi Sulkavan Orkideatalon Pekka Ranta.

        Pekka Ranta ei varmastikaan ole sanonut noista väittämistäsi ainakaan: -että suojaruukkua ei saisi laittaa -että lehtiä kannattaisi suihkutella -ja että kasvualustaan kannattaisi lisätä sammalta Miksi siis väität moista?


      • Teille kaikille infosta :)
        mampsu kirjoitti:

        Pekka Ranta ei varmastikaan ole sanonut noista väittämistäsi ainakaan: -että suojaruukkua ei saisi laittaa -että lehtiä kannattaisi suihkutella -ja että kasvualustaan kannattaisi lisätä sammalta Miksi siis väität moista?

        ..jopa "Mampsulle"...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe