Onko yösyöttö välttämätöntä?

siemen sisällä?

Kirjoitin Vauva-palstalle jo tästä, mutta olisi kiva saada kommentteja myös täältä, mikäli kaikki eivät lue molempia palstoja.

Viesti on kokonaisuudessaa nettiosoitteessa: http://www.vauvat.net/keskustelupalsta/index.php?showtopic=1599

Kysyn siis sitä, miksi vauvan pitäisi välttämättä saada syödä 4 tunnin välein, miksi 7 tuntia (no voisin nipistää kuuteenkin) olisi liikaa, kun kerran monen vauvat - tämän palstan juttujen perusteella - eivät syö yöllä kovin paljon, vaan nukkuvat hyvin pienestä pitäen.

Eikö vauvaa voisi pienestä pitäen totuttaa olemaan syömättä yöllä siten, että jos vauva huutaa, häntä vain rauhoitettaisiin, hellittäisiin ja palattaisiin nukkumaan ilman tissin antamista. Ennen nukkumaan menemistä syötettäisiin kunnolla, samoin aamulla. Tämä olisi vähän niin kuin unikoulua.

Pointteja olisivat: 1. Äiti jaksaa olla parampi äiti, kun ei ole ihan väsy ja mase valvomisesta. 2. On vauvoja, jotka eivät syö yöllä - tai vain maistelevat tissiä, mutta eivät juuri syö nälkään vaan seuraan - pienestä pitäen ja kehittyvät normaalisti. Miksi jotkut toiset vauvat kärsisivät yösyötön jättämisestä väliin, kun eivät nämäkään vauvat kärsi? 3. Vauvan huutoon vastattaisiin, mutta tissiä ei annettaisi, ei vauvaa ei koskaan jätettäisi täysin huomiotta.

Nimimerkillä pirteämpään ja parempaan äitiyteen :)

28

22474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suski

Kyllä vauvan pitää nälkäänsä ruokaa saada. Ei lapsi herää yöllä huutamaan, jos on maha täysi. Eri vauvojen kertasyöminen vaihtelee, samoin kunkin äidin maitovarasto on erilainen.

Kyllähän keskitysleirivangitkin "tottuvat" olemaan syömättä, mutta onkohan siinä tässä tapauksessa mitään järkeä. Lapsi kyllä jättää yösyömisen viimeistään siirryttyään kiinteään ruokaan.

• LittleLady

on jo melkein 7kk mutta herää silti yöllä vaikka kiinteisiin on siirrytty kun hän oli n.3kk
        eli ei se voi siitä olla kiinni.. vaikka syöttäisi ennen nukkumaan menoa 2prk hedelmäpilttiä ja pullon maitoa ja velliä niin silti poika herää ainakin kerran..

• kokeile
        LittleLady kirjoitti:

on jo melkein 7kk mutta herää silti yöllä vaikka kiinteisiin on siirrytty kun hän oli n.3kk
        eli ei se voi siitä olla kiinni.. vaikka syöttäisi ennen nukkumaan menoa 2prk hedelmäpilttiä ja pullon maitoa ja velliä niin silti poika herää ainakin kerran..

Entäs jos annat lapsellesi illalla puuroa? Puuron sekaan vaikkapa sitä hedelmäsosetta ja päälle maitoa tai vaikka velliä.
        Kokeile!
        Oma poikani on kohta 6 kk ja olen aloittanut iltapuuron antamisen hedelmäsoseen sijaan. Ja on nukkutnut yöt aamuun asti! Herää kyllä parkumaan parikin kertaa, mutta on ihan tutilla rauhoittunut. Maitoa ei ole edes huolinut, eli itku ei ole enää nälkäitkua vaan jotain tutintarve- tai huono asento -itkua.

• Mam
        LittleLady kirjoitti:

Meilläkin ovat lapset heränneet yöllä syömään niin kauan kuin olen heitä imettänyt (jokaista yli vuoden). Selvää on, ettei tuon ikäinen enää nälkäänsä syö, joten ruuan tuputtaminen illalla ei auta heräämisiin yhtään. Isolle voi jo pitää unikoulua, jos sielu sietää. Minä en ole siihen koskaan voinut ryhtyä, mutta en minä yösyötöistä ole kärsinytkään. Vauvat ovat nukkuneet vieressä ja saaneet omia aikojaan ottaa hömpsyt. Ihan kauhealta tuntuu ajatus, että pientä - siis alle puolen vuoden ikäistä - ei syötettäisi yöllä, jos hänellä on nälkä. Miten kukaan voi edes miettiä moista!

• usamk,l.

Suurin osa lapsista ei todellakaan jätä yösyömistä vaikka kiinteiden syöminen alkaa..

• on.

Pieni vauva kyllä vaatii ruokaa yöllä ihan aidosti nälkäänsä. Vauvat nukkuvat enemmän kuin me aikuiset, kasvu vaatii unta paljon. Jos vauva menee nukkumaan yöunille klo 20 ja herää klo 7, on yö 11 tunnin mittainen - siis ihan liian pitkä aika olla ilman ruokaa.

En usko, että kukaan herättää vauvan varta vasten syömään, tissille tai pullolle, kyllä se on nälkä mikä herättää. Joskus myös seurustelun halu, kun vuorokaudenrytmi ei ole vielä muotoutunut, mutta vanhempien tehtävähän on sen opettaminen, että yö on nukkumisen eikä seurustelun aikaa.

Jos syöntiväli on kovin pitkä, ihan pienen vauvan kohdalla on se "vaara" että verensokeri menee liian alas ja vauva ei jaksa - ei enää sitten edes imeä? vaan on vain väsynyt..

Ei vauva yöllä seurustelua ja hellimistä kaipaa, vaan ruokaa.
      Ei vauvaa voi sillä tavalla opettaa, tai tietysti voi jättä syöttämättä, mutta se on kyllä jo lapsen kiusaamista.

Monet vauvat nukkuvat yöllä pidemmät unet, esim. 5 tuntia putkeen, jos illalla saavat äidinmaidonvastiketta.
      Ja siinä vaiheessa kun siirrytään kiinteään ruokaa, yösyötöt harvenevat ja loppuvat kokonaan.
      Yösöyttöjen lopettaminen aloitetaan vasta sen jälkeen kun vauva on yli 6 kk ikäinen, ei aiemmin.

Jos pelkää omien yöunien häiriintymistä eikä jaksa valvoa lapsen (syöttöjen) takia, kannattaa harkita kahdesti ennenkuin ryhtyy muksun tekoon. Ei ne yövalvomiste lopu siihen kun vauva lopettaa yösyönnin!!
      Kipu, kuume, nuha, yskä, korvatulehdukset, painajaiset, päivällä mieltä askarruttavat tapahtumat ja mitä kaikkea ihmisen elämään mahtuukaan - ja yöllä valvotaan! Ei vain se lapsi yksin kipeänä tai peloissaan , vaan myös vanhempi.
      Aamulla sitten äiti ja isi näyttää miltä näyttää, mutta semmosta se lapsiperhearki on :)

Eikä se yövalvominen lopu siihen, kun korvat on putkitettu.
      Teini-ikäinen on omilla teillään, ei tullutkaan sovitusti, ja siinähän valvot sydän syrjällään ja odotat..

Sinulla ei taida olla omia lapsia??

• on.

.. on vanhanaikainen ja kankea syöttöväli. Nykyään ei niin toimita. Vauva syötetään niin usein kuin hänellä on nälkä. Joillakin se syönnin väli on se 4 tuntia, mutta useinmiten se on 2-3 h, joskus on aikoja/kausia jolloin vauva syö tunnin välein , myös yöllä.

Jokainen vauvan inahdus tai parkuminenkaan ei ole nälkäitkua. Kyllä vanhemmat sitten osaavat erottaa itkun luonteesta, itkun äänestä, mikä vauvalla on hätänä. NÄlkäitku on eri kuuloista kuin esim. epämukavan olon itku, seurustelun kaipaamisen itku, kipuitku, väsyitku.

Tai siis äiti, joka on kuitenkin enemmän vauvan kanssa kuin isä.

Äidin väsymykseen ja hyvään oloon auttaa paljon puolison tuki, ymmärrys ja apu. Ei se, että miehen käskystä lopettaa yösyötöt, vaikka vauva huutaa ja äidillä rinnat suihkuaa maitoa. Kun mies omalla osuudellaan osallistuu vauvan hoitoon ja kotitöihin, ja siten antaa äidille mahdollisuuden lepoon ja vaikkapa päiväuniin - jos ei voi osallistua yösyöttöihin, esim. tuttipullojuttuja, niin se on paljon se,

• Tiitu

Kyllä KAIKKI pienet vauvat vaativat yöllä ruokaa vaikka kuinka yrittäisi opettaa "tavoille". Se huutaa, ja huutaa, ja huutaa, eikä hiljene ennenkuin annat ruokaa. Kuvitteleppa omalle kohdallesi, että joudut olemaan pitkiä aikoja nälissäsi.
      Unikoulu ei ole missään nimessä tarkoitettu pienille vauvoille.
      Sinulla varmasti tasan tarkkaan tulee tämä ajatus yösyötöistä muuttumaan, kun vauva syntyy. Ja jostain ihmeellisesti sitä voimaa tulee lisää lapsen synnyttyä.. Luonto ja vauva auttaa kasvamaan äitiyteen.

• äiti minäkin

en tiedä mihin vedät rajan "pienet vauvat". Meillä vauva lakkasi syömästä öisin 3kk iässä ja mielestäni oli vielä "pieni vauva" tuolloin. Jo 2kk iässä alkoi jo yösyönnit olla usein sitä, että vauva söi vain vähän ja nukahti. Eli kaikki vauvat ei todellakaan tarvi yösyöttöä. Asia erikseen, jos vauva HALUAA öisin syödä.

Vauva on ilman yösyömisiäkin kasvanut koko ajan tasaisesti. Ja kiinteitä aloiteltiin sittemmin neuvolan ohjeen mukaisesti.

• sassuli85
        äiti minäkin kirjoitti:

en tiedä mihin vedät rajan "pienet vauvat". Meillä vauva lakkasi syömästä öisin 3kk iässä ja mielestäni oli vielä "pieni vauva" tuolloin. Jo 2kk iässä alkoi jo yösyönnit olla usein sitä, että vauva söi vain vähän ja nukahti. Eli kaikki vauvat ei todellakaan tarvi yösyöttöä. Asia erikseen, jos vauva HALUAA öisin syödä.

Vauva on ilman yösyömisiäkin kasvanut koko ajan tasaisesti. Ja kiinteitä aloiteltiin sittemmin neuvolan ohjeen mukaisesti.

Suurin osa vastasyntyneistä kyllä herää öisin syömään, mutta oma äitini kun oli minut synnyttänyt, sanoi että kun silloin sairaalassa vauvat vietiin yöksi vauvalaan ja tuotiin sieltä vaan syömään, oli äitini kysynyt että miksi ei hänen vauvaansa ikinä tuoda. Kätilö totesi että vauva ei tahdo syödä, vaan nukkuu koko yön. Poikkeuksia siis löytyy, mutta vastasyntynyttä ei millään pysty opettamaan siihen ettei yöllä syödä, vaan vauvan pitää saada syödä kun on nälkä. Meillä alussa asti ollaan oltu yössä kaksi kertaa hereillä, 15-20min, ja sitten taas nukkumaan. Tyttö nyt 5 viikkoinen. Eli ei ole kovin rankkaa ollut eikä ole päässyt univelkaa kertymään.

• Bubble

Tuo on fiksu huomio. Niin lapsen, kuin äidinkin puolesta. Unirytmikin pysyisi vakaanpana, kun ei tarvitse koko ajan herätä. Ja jos vauva ei edes syö , on paljon fiksumpaa sitten vain hoivailla vauvaa ja laittaa se sitten takaisin nukkumaan. Mutta itse en siis tiedä vauvoista mitään.. olen vasta 16, mutta tuo kuullostaa silti järkevältä.. :)

• lue

Kuten sanoitkin Bubble, olet vasta 16 etkä tiedä vauvoista mitään. Lapsettomien ihmisten ehdotus vauvan yösyötön lopettamisesta ja kouluttamisesta on järkvän kuuloista vain toisen lapsettoman tai lapsista = vauvoista mitään tietämättömän korvissa.
        Lue tuo alapuolellasi oleva vastausteksi, oliko siinä nyt nimim, äiti 03 tai jotain tommosta, 03 kuitenkin.

Mutta olet vasta 16. Nauti nuoruudestasi. Käy koulusi loppuun ja aloita vauvapohdinnat vasta sitten, kun olet opintosi opiskellut ja sinulla on hyvä, tasa-arvoinen, kunnollinen parisuhde tai peräti avioliitto. Siinä vaiheessa mielipiteesi tämän(kin) asian suhteen on muuttunut.
        Omassa huushollissani on myös 16 vuotias. Ja pieni vauva, joka säätelee aika tarkkaan päivän rytmin ja sen, mitä voi tehdä ja milloinkin (nyt vauva nukkuu joten minä joudan shättäilee)

• Bubble
        lue kirjoitti:

Kuten sanoitkin Bubble, olet vasta 16 etkä tiedä vauvoista mitään. Lapsettomien ihmisten ehdotus vauvan yösyötön lopettamisesta ja kouluttamisesta on järkvän kuuloista vain toisen lapsettoman tai lapsista = vauvoista mitään tietämättömän korvissa.
        Lue tuo alapuolellasi oleva vastausteksi, oliko siinä nyt nimim, äiti 03 tai jotain tommosta, 03 kuitenkin.

Mutta olet vasta 16. Nauti nuoruudestasi. Käy koulusi loppuun ja aloita vauvapohdinnat vasta sitten, kun olet opintosi opiskellut ja sinulla on hyvä, tasa-arvoinen, kunnollinen parisuhde tai peräti avioliitto. Siinä vaiheessa mielipiteesi tämän(kin) asian suhteen on muuttunut.
        Omassa huushollissani on myös 16 vuotias. Ja pieni vauva, joka säätelee aika tarkkaan päivän rytmin ja sen, mitä voi tehdä ja milloinkin (nyt vauva nukkuu joten minä joudan shättäilee)

Joo.. siis kyl mä nuoruudestani oon ihan tarpeekseni saanu, vaikka nuruutta rakastankin. Mun isäpuoli hakkas mua joka ikinen päivä aina 11-vuotiaaksi asti. Mulla ei koskaa ollu oikeita kavereita, joille kertoa huolia, ku kaikki jostain syystä syrji mua. Äiti ei voinu tehä mitään sille hakkaamiselle, se ku pelkäs saavansa itte turpaan.. niinku saiki useaan otteeseen.
        Myöhemmin äidni toinen mies hakkas mutsii ja joi kaikki rahat. mä muutin lastenkotiin, ku en jaksanu kattoo sitä riehumista. Pikkusisko ja
        -veli meni sen hakkaajaisänsä mukaan (ne oli sen omia lapsia, mä olin eri isästä.) Mä asuin lastenkodissa 4 vuotta... Siel yritettii väkisin tyrkyttää uskontoa..
        Sit viime vuoden toukokuussa mä muutin takasin äidin kaa, ku luulin, et meillä menis nyt paremmin, ku se juoppolallikin (joka oli myös pedofili!!) oli lähtenyt kuvioista. Asuin äidin kanssa vajaat puolivuotta ja kattelin sen ryyppäämistä surullisena. Äidil oli taas uus, mut tällä kertaa kunnollinen mies, jonka kaa se sitte vietti aikaa. mä olin yksin koko ajan. Mulla ei koskaan oo ollu ketään, johon turvautua.. Ja äidistä olin jo niin aikuinen, etten tarvitse aikuisen apua elämässä. Se sano haluavansa viettää omaa elämää... kuuluin mä siihen, tai en. Sit, ku mä kyllästyi lopullisesti mutsin ryyppäämiseen ja siihen poskettoman korkuiseen laskukasaan keittiönpöydällä, mä lähdin taas...
        Nykyään mä asun sijaisperheessä. Ja joudun syömään masennuslääkkeitä...
        ETÄÄ SE SIITÄ V***N LASUUDESTA!!

Anteeksi.. mutta mulle riittää.. mä en koskaan oo saanu olla lapsi. mä oon aina saanu itseä ja paeta elämää. Mut aina mä oon kuitenki kouluni hoitanu... Lukio edessä. Lapsen mä hankin sitten, kun on tulot ja elämä kuosissa. -kiitos-

• härkää
        Bubble kirjoitti:

Joo.. siis kyl mä nuoruudestani oon ihan tarpeekseni saanu, vaikka nuruutta rakastankin. Mun isäpuoli hakkas mua joka ikinen päivä aina 11-vuotiaaksi asti. Mulla ei koskaa ollu oikeita kavereita, joille kertoa huolia, ku kaikki jostain syystä syrji mua. Äiti ei voinu tehä mitään sille hakkaamiselle, se ku pelkäs saavansa itte turpaan.. niinku saiki useaan otteeseen.
        Myöhemmin äidni toinen mies hakkas mutsii ja joi kaikki rahat. mä muutin lastenkotiin, ku en jaksanu kattoo sitä riehumista. Pikkusisko ja
        -veli meni sen hakkaajaisänsä mukaan (ne oli sen omia lapsia, mä olin eri isästä.) Mä asuin lastenkodissa 4 vuotta... Siel yritettii väkisin tyrkyttää uskontoa..
        Sit viime vuoden toukokuussa mä muutin takasin äidin kaa, ku luulin, et meillä menis nyt paremmin, ku se juoppolallikin (joka oli myös pedofili!!) oli lähtenyt kuvioista. Asuin äidin kanssa vajaat puolivuotta ja kattelin sen ryyppäämistä surullisena. Äidil oli taas uus, mut tällä kertaa kunnollinen mies, jonka kaa se sitte vietti aikaa. mä olin yksin koko ajan. Mulla ei koskaan oo ollu ketään, johon turvautua.. Ja äidistä olin jo niin aikuinen, etten tarvitse aikuisen apua elämässä. Se sano haluavansa viettää omaa elämää... kuuluin mä siihen, tai en. Sit, ku mä kyllästyi lopullisesti mutsin ryyppäämiseen ja siihen poskettoman korkuiseen laskukasaan keittiönpöydällä, mä lähdin taas...
        Nykyään mä asun sijaisperheessä. Ja joudun syömään masennuslääkkeitä...
        ETÄÄ SE SIITÄ V***N LASUUDESTA!!

Anteeksi.. mutta mulle riittää.. mä en koskaan oo saanu olla lapsi. mä oon aina saanu itseä ja paeta elämää. Mut aina mä oon kuitenki kouluni hoitanu... Lukio edessä. Lapsen mä hankin sitten, kun on tulot ja elämä kuosissa. -kiitos-

i L0Ld

• äiti03

Vauvan yösyötöt ovat tarpeen jos vauvalla on nälkä. Vauvaa ei voi totuttaa pois yösyötöistä, mutta vauvat ovat erilaisia. Jotkut tosiaan tankkaavat iltaisin ja nukkuvat sitten pitkät yöunet. Toiset tarvitsevat ruokaa tiheämmin. Oli miten oli - nälän tunteesta päättää vauva itse, ei äiti tai isä sen mukaan mikä heidän "elämänrytmiinsä" tuntuisi parhaalta.

Oma poikani on kaksi ja puoli kuukautta ja syö öisin välillä kahden tunnin välein, välillä neljän tunnin välein. Saattaapa jonain yönä nälkä yllättää vasta kuudenkin tunnin yöunen jälkeen. Joka tapauksessa herra herää silloin kun hänellä on nälkä - ei huvikseen. Ja silloin kun vauvalla on nälkä, häntä tuskin pystyisikään "tyynnyttelemään" takaisin uneen pelkällä tutilla ja huomiolla. Unikoulua pienille vauvoille ei pidä missään nimessä pitää.

Se mistä meillä on tingitty on sensijaan vaipan vaihto. Koska vauvan iho ei ole kärsinyt yön aikana pidemmästä vaipanvaihtovälistä olemme tyynesti vaihtaneet vaippamerkkiä imukykyiseen ja todenneet että vaipanvaitoa ei yöllä tarvitse kuin silloin tällöin. Pelkkä syöttö yöllä harvoin virkistää pikku ukkoammme seurustelemaan. Päivastoin. Uni tulee usein jo rinnalla eikä sänkyyn siirtyminen herätä herraa milloinkaan.

Silloin kun taloudessamme valvotaan yöllä enemmän, olen ottanut tavaksi nukkua hyvällä omalla tunnolla tunnin tai kahden päiväunet yhdessä vauvan kanssa. Pysyn siten pirteänä ja "hyvänä äitinä" kuten peräänkuulutit. (-:

Ja kuten sanottu, lapsiperheen arki voi olla valvomista mitä ihmeellisimmistä syistä jos niikseen on. Vanhempien tehtävä on luoda rytmi, mutta joskus ne isommatkin lapset heräävät ihan milloin sattuu ja kaipaavat äidin tai isän kainaloon. Sitä varten se kainalo on luotu.

• pienen pojan äiti

vauva on äidin mahassa saanut ruokaa napanuoran kautta jatkuvasti.äidinmaito on hyvin sulavaa ja siksi sitä pitää syödä usein.korvikettakin pitää antaa usein vaikka vähän harvemmin kuin äidinmaitoa.(sulaa huonommin).pikku vauvat syövät 1-3 tunnin välein.harvoin vauva pärjää 4 tuntia syömättä.yö unien nukkuminen on hyvin yksilöllistä.jos pieni vauva haluaa nukkua läpi yön,se on ihan ok.harvat vauvat kuitenkaan nukkuvat montaa tuntia yöllä putkeen.jos pieni vauvaa haluaa ruokaa yöllä, niin sillä todella on nälkä ja on epäinhimillistä pitää lasta nälässä.yli 6kk vanhoille voi pitää lempeitä unikouluja, mutta pienempi vauva tarvitsee ruokaa yöllä.isommat vauvat heräilevät vaikkei nälkä olekkaan, mutta sille ei aina voi mitään. huomaa, ettei sinulla ole omia lapsia tai lapsista kokemusta. jos pienet vauvat voisi opettaa nukkumaan läpi yön, niin luuletko että äidit huvikseen heräilevät yöllä.miettisit vähän.luuletko ettei kellekkään muulle ole tullut mieleen unikoulu?

• Marielle

... ja yösyötötkin täytyy mielestäni sovittaa vauvan aikataulun mukaan. Meillä esikoistytär on nyt 2,5 kk ja ensi alkuun herättiin 3-4 tunnin välein syömään. Ja tyttö todellakin söi reilusti ja tehokkaasti ja syötyään simahti heti uudelleen. Välillä on ollut tehokkaamman syömisen jaksoja, jolloin syöttöväli on ollut vain 1,5-2 tuntia ja silloin olen nostanut neidin tissille hänen tahtiinsa. Nyt meillä taas nukutaan jo 8 tunnin pätkä, eli käytännössä koko yö putkeen. Ja pikkuisemme on määrännyt tämänkin rytminsä ihan itse.

Kaikkinensa aina välillä ihmetyttää tuo yösyöttöjen "suuri rasittavuus" - itse en ole kokenut niitä mitenkään kiusallisena, en edes silloin kun meillä on tissitelty 1,5 tunnin välein. Vauva vaan kainaloon ja siinähän sitä saa itsekin levätä kun kerran sängyssä köllötellään. Tosin kokemukseeni eittämättä vaikuttaa se, että olen itse aina ollut hyväuninen; kun nostan tytön syönnin jälkeen takaisin omaan sänkyynsä ja kömmin peiton alle olen samantien unessa. Vieressä nukkuva mies ei yleensä edes syöttöihin herää... Ja tietysti tilanne olisi toinen, jos tuo joidenkin mainitsema "seurustelu" kuuluisi syömisrituaaliin - tyttömme tuntuu onneksi olevan myös sitä mieltä että yö on nukkumista eikä killittelyä varten... =)

• Iskäpappa

Vauvan yösyöttö saa ja kyllä alkaakin käymään voimille. Olemme vaimoni kanssa heränneet syöttämään pienokaistamme jokainen yö 1-3 krt. 11 kk. ajan (poislukien 5-7 yötä). Unikoulu alkaa tuntua ratkaisulta, joka auttaisi meitä. Emme ole aiemmin rohkeneet tuohon ryhtyä, koska olemme olleet sitä mieltä, että lapsemme tarvitsee ruokaa öisinkin (kuten myös suurin osa tässä topiikissa ovat mieltä). Sanottaisiinko näin, että 6kk jaksaa valvoa kohtuu helposti, 9kk menee, mutta 12kk alkaa tuntua jo ylitsepääsemättömältä.

Olemme kuulleet unikoulusta ainoastaan hyviä uutisia.. Emme ole kuulleet, että yksikään lapsi olisi saanut suuria traumoja unikoulusta. Meitä itseäämme mietityttääkin se, että saadaanko näin "pehmeästi" yöllä syöttäen aikaan suurempia haittoja, kun vanhemmat ovat väsyneitä, kiukkuisia ja pikkuhiljaa epätoivoisia? Väsyneenä kun et pysty antamaan kaikkea panostasi lapselle, perheellesi ja ympäristöllesi. Suurin osa unikouluista ovat onnistuneet reilusti alle viikossa... Väsymys kasaantuu ja kuitenkin pitäisi "toimia" muuallakin.. Eli siis aiomme kokeilla unikoulua.

• tarja
        Iskäpappa kirjoitti:

Vauvan yösyöttö saa ja kyllä alkaakin käymään voimille. Olemme vaimoni kanssa heränneet syöttämään pienokaistamme jokainen yö 1-3 krt. 11 kk. ajan (poislukien 5-7 yötä). Unikoulu alkaa tuntua ratkaisulta, joka auttaisi meitä. Emme ole aiemmin rohkeneet tuohon ryhtyä, koska olemme olleet sitä mieltä, että lapsemme tarvitsee ruokaa öisinkin (kuten myös suurin osa tässä topiikissa ovat mieltä). Sanottaisiinko näin, että 6kk jaksaa valvoa kohtuu helposti, 9kk menee, mutta 12kk alkaa tuntua jo ylitsepääsemättömältä.

Olemme kuulleet unikoulusta ainoastaan hyviä uutisia.. Emme ole kuulleet, että yksikään lapsi olisi saanut suuria traumoja unikoulusta. Meitä itseäämme mietityttääkin se, että saadaanko näin "pehmeästi" yöllä syöttäen aikaan suurempia haittoja, kun vanhemmat ovat väsyneitä, kiukkuisia ja pikkuhiljaa epätoivoisia? Väsyneenä kun et pysty antamaan kaikkea panostasi lapselle, perheellesi ja ympäristöllesi. Suurin osa unikouluista ovat onnistuneet reilusti alle viikossa... Väsymys kasaantuu ja kuitenkin pitäisi "toimia" muuallakin.. Eli siis aiomme kokeilla unikoulua.

oli jo 1v2kk,kun itseltäni voimat uupui etten jaksanut enää sitä pullorumbaa joka ei tosiaan enää ollut nälkää vaan tapa.noin iso lapsi oli kerennyt jo oppia tämän huvittelun. Keräsin erääksi perjantai-illaksi voimia unikoulun aloitusta varten,(perjantaiksi siksi että isompien lasten ei tarvitse herätä aamulla mahdollisien huonojen yöunien takia väsyneenä kouluu,)ja olin varautunut ties miten pitkään sotaan,koska se pullo oli tosi oleellinen asia meidän öitä,mutta kaksi iltaa ja yötä ja lapsi nukkui kuin tukki aamuun asti,kertaakaan heräämättä.Tosin ei kaikki yöt mene vieläkään putkeen mut ei kai kovin monelta muutenkaan vielä tämän ikäisenä.Harmittaa,kun en tehnyt aikaisemmin,mut kuka tietää olisko se sillon onnistunut näin nappiin.Siispä suosittelen,ainakin näille isommille vauvoille jotka eivät enää nälkääns ä tarvitse syödä.

• Isä vaan
        Iskäpappa kirjoitti:

Meillä kolmas lapsi tulee pian 6 kk, ja olemme nyt pari yötä koittaneet venyttää yösyöntien väliä. Lapsi syö jo iltapuuroa, ja yöherääminen vaikuttaa enemmänkin tavalta.

Samassa vaiheessa on toimittua kahden edellisen lapsen kohdalla. Esikoisen kanssa taisi mennä kaksi yötä, ja toisen lapsen kanssa pari viikkoa ennen kuin oppivat, että yö on nukkumista varten. Sen jälkeen ovat molemmat nukkuneet yönsä erinomaisen hyvin (kuten mekin) lukuunottamatta satunnaisia poikkeuksellisen kovia sairauksia.

Ai niin, kävelyn harjoitteluvaiheessa ja puhumisen aloitusvaiheessa on välillä ollut joitakin levottomia öitä, kun pieni mieli treenaa unissaankin...

• dädiou
        Isä vaan kirjoitti:

Meillä kolmas lapsi tulee pian 6 kk, ja olemme nyt pari yötä koittaneet venyttää yösyöntien väliä. Lapsi syö jo iltapuuroa, ja yöherääminen vaikuttaa enemmänkin tavalta.

Samassa vaiheessa on toimittua kahden edellisen lapsen kohdalla. Esikoisen kanssa taisi mennä kaksi yötä, ja toisen lapsen kanssa pari viikkoa ennen kuin oppivat, että yö on nukkumista varten. Sen jälkeen ovat molemmat nukkuneet yönsä erinomaisen hyvin (kuten mekin) lukuunottamatta satunnaisia poikkeuksellisen kovia sairauksia.

Ai niin, kävelyn harjoitteluvaiheessa ja puhumisen aloitusvaiheessa on välillä ollut joitakin levottomia öitä, kun pieni mieli treenaa unissaankin...

tarkemmin miten toimitte tuon venytyksen suhteen. Alkaa meilläkin olemaan jouhi kireellä, herää öisin syömään tai "syömään" 3-6 krt.Ja kun on rinnalla, ei paljon isinä voi tehä syönnin suhteen. kerran pulloa kokeilin, jotta äiti sais nukuttua, ei toiminut, kauhia huuto. Päivällä pullon antaminen ei tuota ongelmia.

• kullan nuppu

itsellä 3kk vanha tyttö, nukkunut alusta asti pitkät yöunet, herännyt 4-5 tunnin välein alussa. Mutta nyt nukkuu 7-9 tunnin yöunet. Kysyin tosta asiasta neuvolassa, että pitääkö vauva herättää syömään neljän tunnin välein, ja hän sanoi, että ei missään nimessä herätetä, että kyllä se vauva sitten herää kun on nälkä. Ja hyvin on kasvanut, vaikka nukkuukin niin pitkät yöunet. Mutta kun vauvalla on nälkää, huutaa kyllä siihen tahtii, että siihen ei mikää tutti eikä muu auta, pakko syöttää. Itsekin olen sitä mieltä, että ei mitään unikoulua noin pienelle lapselle. Jokaisella lapsella on se oma rytmi.

• Kätilöopiskelija

Olen samaa mieltä kuin suurin osa edellä vastanneista eli yösyöttö todella on tarpeellinen alle puolivuotiaalle lapselle. Aikaisempien perustelujen lisäksi vielä sellainen seikka, että prolaktiini-hormoni erittyy äidillä juurikin yöaikaan. Prolaktiini saa maitoa muodostumaan. Vauvan imeminen taas erittää oksitosiini-hormonia, joka saa maidon erittymään. Yösyötöt siis pitävät tehokkaasti yllä maidon muodostusta ja eritystä. Yleistetysti voidaan sanoa, että maitoa erittyy sitä enemmän, mitä useammin vauva imee.

• maria.v

alkuperäistä viestiäsi, mutta vastaan tuon perusteella, mitä olet tähän kirjoittanut.

Eli näin terveydenhoitajana voin kertoa, että todellakaan pienelle vauvalle EI SAA alkaa pitämään mitään unikouluja ja olla antamatta yöllä ruokaa. Ymmärsin, että puhut nimenomaan ihan vastasyntyneestä. On eri asia, jos täysaikaisena ja hyvänpainoisena syntynyt vauva luonnostaan nukkuu heräämättä pitkän pätkän. Tällöin ei ole välttämätöntä tai tarpeellista herättää vauvaa kesken unien, ainakaan sen jälkeen, kun paino on synnytyksen jälkeen lähtenyt uudelleen nousuun.

Suurin osa vauvoista kuitenkin herää syömään 2-4 tunnin välein ja silloin ruokaa on tietysti annettava, mitä nopeammin sen parempi. Pieni vauva syö vielä aika pieniä määriä ja äidinmaito on nopeasti sulavaa. Vauvalla voi olla vatsa tyhjä ja ihan oikeasti nälkä jo parin tunnin (tai nopeamminkin) kuluttua viimeisestä syötöstä.

Lisäksi yksi tärkeimmistä asioista pikkuvauvalle on perusturvallisuuden syntyminen. Tämä syntyy niin, että vauvan tarpeet tunnistetaan ja niihin vastataan. Kun on nälkä, annetaan ruokaa. Yksinkertaista. Näin vauva oppii luottamaan siihen, että hänestä huolehditaan. Sitten, kun vauva syö jo kiinteääkin ruokaa ja ikää on puolisen vuotta, voi alkaa miettiä lempeän unikoulun aloittamista. Tämäkin on yksilöllistä, jotkut tarvitsevat vielä puoli vuotiaanakin öisin ruokaa.

Huomasin muuten juuri, että aloitus on yli viisi vuotta vanha.:) Varmaankin teillä nukutaan jo yöt, kun eskari-ikä kolkuttelee.;)

• Mietin vaan

että onko se edes mahdollista olla antamatta nälkäiselle vauvalle ruokaa? Tai siis eikö vauva silloin vaan jatka huutoaan? Eihän nälkään auta tutti.

Mietin vaan kun meidän vauvaa sanotaan isoksi ja välillä tulee tunne että dieetillekö se pitäis laittaa. Ihan kuin vauvalle vois selittää että nyt on yö tai nyt olet dieetillä eli koita kestää nälkäsi kanssa... Silloin jos huutoon auttaa syli tai tutti, ei kyse ole nälästä. Tämä mun mielipide hurjan 3 kuukauden kokemuksen perusteella. :D

• se 7 t

Vauvani on noin 5 kk. En edelleenkään oikein uskalla antaa hänen nukkua kovin pitkiä öitä ilman syömistä. Tosin hän on yleensä halunnut syödä 2-4 tunnin välein yöllä. Nyt syöttöväli alkanut harventua kun saa hedelmäsosetta päivällä ja vihannessosetta iltasella. Taisi olla viime yönä toinen väli 5 tuntia. Minua huollettaa eniten verensokerinlasku, jos vauva nukkuu liian pitkään kertaheitolla syömättä mitään välissä, kun maito ei kyllä pidä verensokeria kovin kauaa tasaisena. Siksi olen ollut ihan tyytyväinen että syö. Ei hän koskaan herätä yöllä itkulla tai huudolla. Hän vain laittaa peukalon suuhun ja imee. Jos ei ota häntä syömään niin hän hetken kuluttua nukahtaa taas syvemmin mutta nälkäisenä. Siksi olen syöttänyt yleensä jos huomaan tuon peukun imemisreaktion.

• hmmmmmmmmmm

ihan vaan mielenkiinnosta miksi huolehdit verensokerin laskusta? Onko vauvallasi kenties diabetes tai jokin muu perussairaus?

Meillä 5 kk iässä syöttöväli oli jo 10-12 tuntia kunnon yöunien myötä. Lastenlääkärin ja neuvolan mukaan tuo on enempi hyvä kuin huono asia.

• ei tahdo olla nälkä

vauvalle silloin kun vauvalla on nälkä, oli yö tai päivä. Et sinä aikuisenakaan nälkäisenä pysty vältttämättä nukkumaan. Meillä onneksi vaavi (3kk) herää vain kerran yössä eikä vielä olla kinteissä, joten sitten nähdään miten unirytmi mahtaa muuttua. Jos muutttuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe