Onko ruusuillani toivoa...

kasvaa vielä...?

Muutimme viime kesänä ensimmäistä kertaa maan tasolle ja sain ensimmäisen kukkamaani, missä kasvoi myös tavattoman kaunis ruusupensas. Lajikkeesta ei mitään havaintoa n. 1,5 metriä korkea, pieniä kauniita tumman roosan punaisia ruusuja, runsaasti kukki koko kesän, pitkälle loppukesään. Sitten vain päätin syksyllä leikata tyngäksi koko puskan, hieman polvea alemmaksi. Nyt olen odottavalla miellä kasvaako se enää uudestaan???? koko talven ne tyngät tuossa olivat, ei vieläkään mitään eloa....auttakaa...

8

1182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juupajärvinen

      Ivalossa vai Hangossa vai sillä välillä ? Kasvuunlähtö vaihtelee olosuhteiden mukaan.

      • odotuksia vaan

        Miksi sen leikkasit, yleensä pitää olla jokin syy leikauksiin. Se taitaa olla jokin muoti-ilmiö,kun aina kysellään koska leikataan, miten leikataan .... Ei muuta kuin odotuksia ja varmaan se juuresta lähtee kasvamaan,eipä ne pensasruusut yleensä kuole kovin helposti.


      • Tampereen kyljessä...

        Nokialla...nyt ollut pitkästä aikaa sateistakin....ja lämmintä siinä 15 astetta iltapäivisin. katselin tänään niitä tynkiä lähempää ja parin tyngän sivuista lähtee semmoisia pieniä punertavia nuppuja..tai jotain semmoisia.... Toivottavasti se vielä kasvaa..oli niin kaunis. Ei ollut vain mitään kokemusta ruusuista...olin vain kuullut juttua että alas leikkaus parantaa ja rehevöittää pensaiden kasvua...


      • pukkaa uutta
        Tampereen kyljessä... kirjoitti:

        Nokialla...nyt ollut pitkästä aikaa sateistakin....ja lämmintä siinä 15 astetta iltapäivisin. katselin tänään niitä tynkiä lähempää ja parin tyngän sivuista lähtee semmoisia pieniä punertavia nuppuja..tai jotain semmoisia.... Toivottavasti se vielä kasvaa..oli niin kaunis. Ei ollut vain mitään kokemusta ruusuista...olin vain kuullut juttua että alas leikkaus parantaa ja rehevöittää pensaiden kasvua...

        No niin,eipä tarvinnut kauaa odotella, kun jo näkyy uusia alkuja.Eivät tosin ole mitään nuppuja, mutta oksien alkuja.


      • ..leikkauksesta
        Tampereen kyljessä... kirjoitti:

        Nokialla...nyt ollut pitkästä aikaa sateistakin....ja lämmintä siinä 15 astetta iltapäivisin. katselin tänään niitä tynkiä lähempää ja parin tyngän sivuista lähtee semmoisia pieniä punertavia nuppuja..tai jotain semmoisia.... Toivottavasti se vielä kasvaa..oli niin kaunis. Ei ollut vain mitään kokemusta ruusuista...olin vain kuullut juttua että alas leikkaus parantaa ja rehevöittää pensaiden kasvua...

        Kyllähän leikkaus parantaa monien ruusujen kasvua, mutta perinteisesti ne leikataan, kun koivut on hiirenkorvalla.. eli aika myöhään keväällä. Syksyllä ruusut valmistautuvat talvilepoon.


      • tietää
        ..leikkauksesta kirjoitti:

        Kyllähän leikkaus parantaa monien ruusujen kasvua, mutta perinteisesti ne leikataan, kun koivut on hiirenkorvalla.. eli aika myöhään keväällä. Syksyllä ruusut valmistautuvat talvilepoon.

        Niinhän se parantaa, MUTTA,pitää myös tietää mitä leikaa, siisn ruusun nimi, jos haluaa että se kukkii joka vuosi. Aivan sama koska ne leikkaa, jos juuresta napauttaa poikki.


      • kyseessä
        pukkaa uutta kirjoitti:

        No niin,eipä tarvinnut kauaa odotella, kun jo näkyy uusia alkuja.Eivät tosin ole mitään nuppuja, mutta oksien alkuja.

        pensasruusu vai jaloruusu? Jos pensas, niitä ei leikata, kuin oksien harvennuttua eli noin joka viides vuosi ja juuri keväällä. Silloin leikataan melko alas noin kymmensenttisiksi. Ne vanhat varret töröttävät muuten harvoina alaosassa.
        Neitoruusussani oli ja on pupun jäljet. Puolimetrisiä varsia kaljuina, keskellä pitkiä, mitkä kauniisti ovat nupuilla. Eli verkko talveksi ympärille pensasruusullekin.
        Ensi vuonna on taas kaunis kukinto.

        Jaloruusuja leikataan joka vuosi, keväällä. Mitaksi noin 15-20cm.

        Oli ruusu mikä tahansa, sitä lannoitetaan ruusulannoitteella joka toinen viikko. Elokuun lopulla ei enää, vaan päästetään talvilepoon. Olen hiukan heittänyt kaikille kukille rakeista syyslannoitetta elokuun puolivälissä.

        Jokainen tekee silti tyylillään.


      • Ruusuja vaan
        tietää kirjoitti:

        Niinhän se parantaa, MUTTA,pitää myös tietää mitä leikaa, siisn ruusun nimi, jos haluaa että se kukkii joka vuosi. Aivan sama koska ne leikkaa, jos juuresta napauttaa poikki.

        Olen tämän keskustelun aloittaja...

        Eli siis viime kesänä ruusupensas kuitenkin kukki, vaikka sen leikkasinkin. Mutta ei niin runsaasti ja kaiken lisäksi siitä tuli leikkauksen seurauksena kauhean harva. Nyt en ole sitä leikannut, yksittäisiä pitkiä suoria oksia siinä vain törröttää nytkin ja ovat alkaneet jo vihertää...Eli talvesta on selvitty.

        Eikös nyt olisi oikea aika leikata? kannattaisiko minun nyt jotenkin sitä leikata vai miten saisin siihen rehevyyttä? Ja miten olisi hyvä tapa tukea ruusupensasta kun oksat vain repsottaa minne suuntaan tahansa. Laitoin sellaien metallisen kehikon ympärille...mutta enpä tiedä onko apua. Pitäisikö ihan juuresta asti tukea.

        Harmillista...parempi etten olisi alunperinkään leikannut.

        Toinen kysymys: Miten suojella köynnösruusua (new dawn) erilaisilta taudeilta ja hyönteisiltä. Viime kesänä tuossa köynnösruusussa oli esim kirvoja ja jotain muitakin itikoita. ja sitten sitä vaivasi sellainen musta pilkku tauti....Silti teki kyllä jokusen kukan. Ostin sen taimen viime kesänä, eli ei ole paljon kasvanut...Toivon mukaan on selvinnyt talvesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 115
      2396
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2237
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2001
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      13
      1378
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1357
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe