Onko oikea hinta Finngulf 36

Ostaja

Olen ostamassa Finngulf 36 seilaria.
Onko hinta oikea valmistuvuosi 2000 148000 euroa
Mitä mieltä arvoisa raati on.
Vene on loisto kunnossa.

74

17387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perästä seurannut

      Tuolla hinnalla ( -20 keur)saisi monia hyviä uusiakin veneitä, mutta jos todella haluat juuri tuon veneen ja sinulla on siihen varat budjetoituna, on hinta sopiva. Eihän tuo vajaat 900 000 vanhaa rahaa tietysti uudehkosta FG:stä ole paljon.

    • Upponalle

      venehuomioiden on kyllä aika paljon. Itse ainakin ostaisin jonkun muun. FG 36:n on aika mitäänsanomaton vene kaiken kaikkiaan, mutta jokaisellahan meillä on erillaiset kriteerit.

      • Utelias

        Miten FG36 on mielestäsi mitäänsanomaton? Mikä tämän kokoluokan vene on vähemmän mitäänsanomaton? Minkä mieluummin ottaisit, jos koko- ja hintaluokka olisi sama?


      • Veneilijä

        Veneitä on tehty yli 100 kpl onko sun mielestä mitäänsanomaton.
        Mitä muita veneitä suomessa on tehty yhtä monta
        36 jalkaista.


      • Upponalle
        Utelias kirjoitti:

        Miten FG36 on mielestäsi mitäänsanomaton? Mikä tämän kokoluokan vene on vähemmän mitäänsanomaton? Minkä mieluummin ottaisit, jos koko- ja hintaluokka olisi sama?

        Minun mielestä menee samaan kategoriaan kuin Arconat ym. perustyypin veneet. FG 36:ssa ei mielestäni ole mitään mikä erityisesti kiinnittäisi huomion, paitsi juuri tuo perus "harmaus".

        Ostaisin vaikka Hallberg-Rassy 34:n. Niitä löytyy käytettynä mm. Saksasta, Hollannista ja Tanskasta ja hinnat lähtee n. 110 k€ ylöspäin veneen iästä riippuen (-91, -94). HR 34:n on selvästi uudempi konstruktio kuin FG 36:n ja todennäköisesti purjehtii paljon nparemmin, on lisäksi pidempi ja leveämpi.

        Hollannissa on myynnissä FG36:n -92 hintaan 106800€. Aika iso hintaero, eihän tuo vuonna 2000 tehty vene enää uusi ole sekään. Riippuu käyttäjästä, kumpi näistä veneistä on paremmassa kunnossa.

        Tuolla alempana tuo Ostaja sanoi etsivänsä venettä, jolla lähteä Itämeren ulkopuolelle. Ihmettelen lisää, että se vielä Finngulfia katselee. Matalalaitainen, avoin sisävesivenehän se on.


      • 50-vuotta purjehdusta
        Upponalle kirjoitti:

        Minun mielestä menee samaan kategoriaan kuin Arconat ym. perustyypin veneet. FG 36:ssa ei mielestäni ole mitään mikä erityisesti kiinnittäisi huomion, paitsi juuri tuo perus "harmaus".

        Ostaisin vaikka Hallberg-Rassy 34:n. Niitä löytyy käytettynä mm. Saksasta, Hollannista ja Tanskasta ja hinnat lähtee n. 110 k€ ylöspäin veneen iästä riippuen (-91, -94). HR 34:n on selvästi uudempi konstruktio kuin FG 36:n ja todennäköisesti purjehtii paljon nparemmin, on lisäksi pidempi ja leveämpi.

        Hollannissa on myynnissä FG36:n -92 hintaan 106800€. Aika iso hintaero, eihän tuo vuonna 2000 tehty vene enää uusi ole sekään. Riippuu käyttäjästä, kumpi näistä veneistä on paremmassa kunnossa.

        Tuolla alempana tuo Ostaja sanoi etsivänsä venettä, jolla lähteä Itämeren ulkopuolelle. Ihmettelen lisää, että se vielä Finngulfia katselee. Matalalaitainen, avoin sisävesivenehän se on.

        Sun juttus on kuin olis maalta eikä edes lähettyvillä
        ole edes järviä.
        Täällä ei puhuta maanviljelyksestä


      • Utelias
        Upponalle kirjoitti:

        Minun mielestä menee samaan kategoriaan kuin Arconat ym. perustyypin veneet. FG 36:ssa ei mielestäni ole mitään mikä erityisesti kiinnittäisi huomion, paitsi juuri tuo perus "harmaus".

        Ostaisin vaikka Hallberg-Rassy 34:n. Niitä löytyy käytettynä mm. Saksasta, Hollannista ja Tanskasta ja hinnat lähtee n. 110 k€ ylöspäin veneen iästä riippuen (-91, -94). HR 34:n on selvästi uudempi konstruktio kuin FG 36:n ja todennäköisesti purjehtii paljon nparemmin, on lisäksi pidempi ja leveämpi.

        Hollannissa on myynnissä FG36:n -92 hintaan 106800€. Aika iso hintaero, eihän tuo vuonna 2000 tehty vene enää uusi ole sekään. Riippuu käyttäjästä, kumpi näistä veneistä on paremmassa kunnossa.

        Tuolla alempana tuo Ostaja sanoi etsivänsä venettä, jolla lähteä Itämeren ulkopuolelle. Ihmettelen lisää, että se vielä Finngulfia katselee. Matalalaitainen, avoin sisävesivenehän se on.

        Eihän tuo LYS luku koko totuutta kerro, mutta FG36 LYS on 1.21 ja HR34 LYS 1.18.
        Vähän epäilen sitä purjehtii paremmin-juttua. Kyllähän HR34, kuin myös HR36 on enemmän moottoripurjehtijoita, vaikkakin niin HR, kuin Najadkin ovat viimeisten vuosien aikana lähentyneet purjeveneitä.
        HR 34 on leveämpi kuin FG36, mutta ei kyllä pidempi, kuten väitit, vaan 70 cm lyhyempi.
        "Matalalaitainen, avoin sisävesivenehän se on" tuntuu vähän provolle.


      • Upponalle
        50-vuotta purjehdusta kirjoitti:

        Sun juttus on kuin olis maalta eikä edes lähettyvillä
        ole edes järviä.
        Täällä ei puhuta maanviljelyksestä

        Tosin vasta 19 vuotta ja viides (purje)vene meneillään. Mutta tuollaista sun tasoista juttua kyllä pystyy heittämään kuka tahansa. Eihän tuossa ollut mitään järkeä.

        Olen vain aina ihmetellyt, mitä erityisesti FG36:ssa on erikoista. Kun sellainen viimeksi oli oman veneen vieressä, niin kyllä se minusta oli matala ja avoin. Itse asiassa sellainen oli toissakesänä kotisatamassani viereisellä venepaikalla, joten oli helppo vertailla. Nykyään pidän omaa venettäni oman mökin rannassa.

        Kyllä täällä varmaankin saa sanoa mielipiteensä. Jos otit herneen nenääsi, niin voisit edes vasta hieman asiallisemmin, vai onkos tuo FG 36:n sinun unelmiesi täyttymys?


      • 50-vuotta purjehdusta
        Upponalle kirjoitti:

        Tosin vasta 19 vuotta ja viides (purje)vene meneillään. Mutta tuollaista sun tasoista juttua kyllä pystyy heittämään kuka tahansa. Eihän tuossa ollut mitään järkeä.

        Olen vain aina ihmetellyt, mitä erityisesti FG36:ssa on erikoista. Kun sellainen viimeksi oli oman veneen vieressä, niin kyllä se minusta oli matala ja avoin. Itse asiassa sellainen oli toissakesänä kotisatamassani viereisellä venepaikalla, joten oli helppo vertailla. Nykyään pidän omaa venettäni oman mökin rannassa.

        Kyllä täällä varmaankin saa sanoa mielipiteensä. Jos otit herneen nenääsi, niin voisit edes vasta hieman asiallisemmin, vai onkos tuo FG 36:n sinun unelmiesi täyttymys?

        Mikä se sun venees on kerro nyt että tiedän mitä
        ostan suraavaksi.


      • Utelias
        Upponalle kirjoitti:

        Tosin vasta 19 vuotta ja viides (purje)vene meneillään. Mutta tuollaista sun tasoista juttua kyllä pystyy heittämään kuka tahansa. Eihän tuossa ollut mitään järkeä.

        Olen vain aina ihmetellyt, mitä erityisesti FG36:ssa on erikoista. Kun sellainen viimeksi oli oman veneen vieressä, niin kyllä se minusta oli matala ja avoin. Itse asiassa sellainen oli toissakesänä kotisatamassani viereisellä venepaikalla, joten oli helppo vertailla. Nykyään pidän omaa venettäni oman mökin rannassa.

        Kyllä täällä varmaankin saa sanoa mielipiteensä. Jos otit herneen nenääsi, niin voisit edes vasta hieman asiallisemmin, vai onkos tuo FG 36:n sinun unelmiesi täyttymys?

        Mitä tarkoitat sillä että vene on avoin jos puhutaan purjeveneistä, joissa on avotila ja ruffi?


      • Upponalle
        Utelias kirjoitti:

        Mitä tarkoitat sillä että vene on avoin jos puhutaan purjeveneistä, joissa on avotila ja ruffi?

        että avotila on suojaton. Sprayhood suojaa ainoastaan kulkuaukkoa ja hieman sen ympärystää. Avotilassaistujat ruorimiehestä puhumattakaan ovat tuulessa ja tuiskussa sateen ja roiskeiden armoilla. Kunnon matkaveneessä pitää mielestäni olla sellainen spryhood (mielellään myös tuulilasit) että se tarvittaessa suojaa myös ruorimiehen. Hyvällä säällä voi sprayhoodin sitten viikata kasaan ja nauttia auringosta, tai myös vaihtoehtoisesi sprayhoodin (ollessa ylhäällä) varjosta. FG36:n avotila on myös mielestäni matala. Alun perin FG36 onkin ilmeisesti tehty race/cruiseriksi eikä vakavati otettavksi pitkän matkan veneeksi.


      • Upponalle
        50-vuotta purjehdusta kirjoitti:

        Mikä se sun venees on kerro nyt että tiedän mitä
        ostan suraavaksi.

        vain sellainen vene, joka itseäsi meillyttää, vaikka FG36:n. Oma veneeni on sellainen, että niitä on Suomessa vain muutama, joten en viitsi sen tyyppiä tässä mainita, mutta sen verram voin kertoa, että se on 11,4 pitkä, 3,3 leveä, siinä on tuulilasit sprayhood (ja tietysti kuomu avotilan päälle) sekä keskiavotila, osatakila, peräpeiliin upotettu uimataso ja varvaslista FG36:n ruffin katon korkeudella. Lys on vaatimaton 1.14. En väitä sen olevan paras tai edes hyvä, ainakaan kaikille. Se on kuitenkin minun viides purjevene ja siinä on paljon sellaisia ominaisuuksia joista en ole valmis luopumaan. On minulla nimittäin ollut myös "FG36 -konseptin" vene, tai itse asiassa kelme edellistä olivat.


      • Kettu
        Upponalle kirjoitti:

        että avotila on suojaton. Sprayhood suojaa ainoastaan kulkuaukkoa ja hieman sen ympärystää. Avotilassaistujat ruorimiehestä puhumattakaan ovat tuulessa ja tuiskussa sateen ja roiskeiden armoilla. Kunnon matkaveneessä pitää mielestäni olla sellainen spryhood (mielellään myös tuulilasit) että se tarvittaessa suojaa myös ruorimiehen. Hyvällä säällä voi sprayhoodin sitten viikata kasaan ja nauttia auringosta, tai myös vaihtoehtoisesi sprayhoodin (ollessa ylhäällä) varjosta. FG36:n avotila on myös mielestäni matala. Alun perin FG36 onkin ilmeisesti tehty race/cruiseriksi eikä vakavati otettavksi pitkän matkan veneeksi.

        Jos sulla on tällaisia vaatimuksia sulle sopiikin joku moottoripurjehtija mielelään sisäohjaamolla. Missä esim Swanissa on tuulilasit ym, jotka vielä voi rullata pois?


      • VVa
        Upponalle kirjoitti:

        vain sellainen vene, joka itseäsi meillyttää, vaikka FG36:n. Oma veneeni on sellainen, että niitä on Suomessa vain muutama, joten en viitsi sen tyyppiä tässä mainita, mutta sen verram voin kertoa, että se on 11,4 pitkä, 3,3 leveä, siinä on tuulilasit sprayhood (ja tietysti kuomu avotilan päälle) sekä keskiavotila, osatakila, peräpeiliin upotettu uimataso ja varvaslista FG36:n ruffin katon korkeudella. Lys on vaatimaton 1.14. En väitä sen olevan paras tai edes hyvä, ainakaan kaikille. Se on kuitenkin minun viides purjevene ja siinä on paljon sellaisia ominaisuuksia joista en ole valmis luopumaan. On minulla nimittäin ollut myös "FG36 -konseptin" vene, tai itse asiassa kelme edellistä olivat.

        Piti oikein ruveta tutkimaan antamiesi mittojen perusteella, mikä vene sinulla on koska omani on samaa kategoriaa ja siksi kiinnostuin. Olet tainnut vähän huijata mitoissa, kun mikään länsirannikon ruotsalainen ei oikein kaikilta mitoiltaan täsmää. Mutta se on joku näistä: HR, Najad, Scanmar, Vindö, Malö, kuten minullakin. Hienoja äijämallisia veneitä kaikki, uudemmat mallit jopa nopeita, kaikki toki verrattain nopeita huonossa kelissä. Elokuussa on tarkoitus mennä Orustiin suorittamaan katselmus avoimien ovien viikolla.

        Merikelpoisuudesta sen verran, että kyllä valtamerellä varmaan sellainen moottoriveneen perässä hinattavaa ilmatäytteistä "banaania" muistuttava runko on turvallinen, kun syvään istumalaatikkoon ei sen puuttuessa kerry vesilastia, kuten meikäläisten paateissa.


      • Ostaja
        Upponalle kirjoitti:

        vain sellainen vene, joka itseäsi meillyttää, vaikka FG36:n. Oma veneeni on sellainen, että niitä on Suomessa vain muutama, joten en viitsi sen tyyppiä tässä mainita, mutta sen verram voin kertoa, että se on 11,4 pitkä, 3,3 leveä, siinä on tuulilasit sprayhood (ja tietysti kuomu avotilan päälle) sekä keskiavotila, osatakila, peräpeiliin upotettu uimataso ja varvaslista FG36:n ruffin katon korkeudella. Lys on vaatimaton 1.14. En väitä sen olevan paras tai edes hyvä, ainakaan kaikille. Se on kuitenkin minun viides purjevene ja siinä on paljon sellaisia ominaisuuksia joista en ole valmis luopumaan. On minulla nimittäin ollut myös "FG36 -konseptin" vene, tai itse asiassa kelme edellistä olivat.

        Tämä sinun veneesi on todella ihmeellinen
        mitat ovat purjeveneen mutta kuitenkin on moottoripurjehtija ihmetyttää kuinka moitit
        FG36 oletko kateellinen koska sinun veneen
        jälleenmyyti on todella vaikea.


      • Upponalle
        Kettu kirjoitti:

        Jos sulla on tällaisia vaatimuksia sulle sopiikin joku moottoripurjehtija mielelään sisäohjaamolla. Missä esim Swanissa on tuulilasit ym, jotka vielä voi rullata pois?

        Kyllä niitä on. Ovat kyllä todella vähemmistöä. En nyt viitsi ryhtyä etsimään missä malleissa on, voit tehdä sen itsekkin. Muutama eri malli muistaakseni, ainakin 57CC. Erotat ne siitä, että niissä on keskiohjaamo. Swaneissa pitää kuitenkin mielestäni huomioida, että ne ovat pääsääntöisesti ns. regatta veneita (Koskenkylä pyrki tekemään venitä, jotka pärjäisvät kilpailuissa ja onnistuikin tässä), eivät siis tarkoitettu pienehkön miehistön matkaveneiksi, vaikkaniitä monet sellaisina käyttääkin. Nykyinen linja tukee tätä erityisesti, mutta myös vanhemmissa veneissä tämä näkyy selvästi vaikkapa kansijärjestelyissä. Sitten on vielä yksi tunnettu Swan, jossa aikaisemmin oli tuulilasit ja jopa pieni kova katto. Tarkoitan Hjalliksen Swan 51:stä (Belmont Finland), jolla hän osallistui BOC-kisaan. Tosin kisan jälkeen lasit purettiin, kuten muutkin kisaa varten tehdyt muutokset. Vene sattuu olemaan tällä hetkellä samassa hallissa omani veneeni kanssa.

        Mutta miksi pitäisi ryhtyä katselemaan moottoripurjehtijoita sisäohjaamolla? Eihän tuulilasit mistään veneestä tee moottoripurtta. Vai muuttuuko vaikka Maestro 35 tai Scanner 38 moottoripurreksi tuulilasien asennuksen jälkeen? Tuo lausahdus kuulosti ihan Vene-lehden -80 alkupuolen ajatuksilta. Itse en suhtaudu asioihin noin "musta-valkoisesti".


      • Upponalle
        Ostaja kirjoitti:

        Tämä sinun veneesi on todella ihmeellinen
        mitat ovat purjeveneen mutta kuitenkin on moottoripurjehtija ihmetyttää kuinka moitit
        FG36 oletko kateellinen koska sinun veneen
        jälleenmyyti on todella vaikea.

        Ai että miten niin on moottoripursi? Jälleen myyntikään ei näytä olevan yhtään vaikeaa. Edellinen Suomessa myynnissä ollut vene ostettiin jo ennen kuin ilmoitus ehti lehteen. Soitin nimittäin välittäjälle kysyäkseni veneestä tietoja uteliaisuuttani, mutta välittäjä sanoikin, että vene on myyty. Samoin näyttää menevän kaupaksi Englannissa ja keskieuroopassa. Enemmän ne näyttää nuo FG36:t roikkuvan listoilla.


      • Ostaja
        Upponalle kirjoitti:

        Ai että miten niin on moottoripursi? Jälleen myyntikään ei näytä olevan yhtään vaikeaa. Edellinen Suomessa myynnissä ollut vene ostettiin jo ennen kuin ilmoitus ehti lehteen. Soitin nimittäin välittäjälle kysyäkseni veneestä tietoja uteliaisuuttani, mutta välittäjä sanoikin, että vene on myyty. Samoin näyttää menevän kaupaksi Englannissa ja keskieuroopassa. Enemmän ne näyttää nuo FG36:t roikkuvan listoilla.

        Ja lisää tehdään jos on yksi omakyhäelmä listoilla ei paljon vai onko?


      • VVa
        Kettu kirjoitti:

        Jos sulla on tällaisia vaatimuksia sulle sopiikin joku moottoripurjehtija mielelään sisäohjaamolla. Missä esim Swanissa on tuulilasit ym, jotka vielä voi rullata pois?

        Minun havaintojeni mukaan lähes jokaisessa purjeveneessä on ns. sray hood. Lasisesta tuulilasista on vaan paljon mukavampi katsella ja sen kehys on tukevampi käsinoja, jos menee kannelle.


      • Upponalle
        Ostaja kirjoitti:

        Ja lisää tehdään jos on yksi omakyhäelmä listoilla ei paljon vai onko?

        100 kpl on vielä aika vähän. Esim. näitä mun veneitä on tehty vain tätä tyyppiä n. 150 kpl ja pienempää sisarvenettä n. 1300 kpl, seuraavaa suurempaa mallia on tehty n. 80 kpl. Suomalaiset venevalmistajat ei kyllä pääse leuhkimaan veneiden valmistusmäärillä. Kannatta vaihtaa argumenttia. Bavaria valmistaa veneitä vuodessa enemmän kuin Finngulf pystyy ikänä tekemään, jos jatkavat samaa tahtia.


      • Purjehdusta 50-vuotta
        Upponalle kirjoitti:

        100 kpl on vielä aika vähän. Esim. näitä mun veneitä on tehty vain tätä tyyppiä n. 150 kpl ja pienempää sisarvenettä n. 1300 kpl, seuraavaa suurempaa mallia on tehty n. 80 kpl. Suomalaiset venevalmistajat ei kyllä pääse leuhkimaan veneiden valmistusmäärillä. Kannatta vaihtaa argumenttia. Bavaria valmistaa veneitä vuodessa enemmän kuin Finngulf pystyy ikänä tekemään, jos jatkavat samaa tahtia.

        Bavaria IKKUNOILLA on sekin valinta


      • Upponalle
        Purjehdusta 50-vuotta kirjoitti:

        Bavaria IKKUNOILLA on sekin valinta

        meni. Vaikka niistäkin on niitä Ocean-malleja jotka voi olla hyviäkin, en tiedä kun en ole koskaan käynyt. Tosin purjehtivat huonosti, jätettiin sellainen pari vuotta sitten kevyellä krysillä helposti. Niin, jäi mainitsematta että itseskuuttava fokka on myös kiva.


      • Jyky

        FG-36 ei herätä minussakaan suurempia intohimoja; pieni ja matala eilispäivän pursi. Purjehtii varmaan hyvin, mutta on merellä märkä ja suojaton. Kapeana sille löytyy tietysti satamasta tilaa helpommin kuin nykysille leveille pursille.

        Jälleenmyyntiarvosta on vaikea sanoa; kokoisekseen pienille veneille on aika vähän ostajia ja hinnat tuppaavat laskemaan. Varsinkin kun mannereuroopassa tehdään kokonaislaadultaan vähintään yhtä hyviä uusia pursia massiivisen sarjatuotannon ansiosta edullisempaan hintaan. (Sarjatuotannon äänekkäiltä vastustajilta kysynkin, että maksaisitko uudesta käsintehdystä E-mallin Mersusta 250ke, jos sarjatuotantona tehdyn ja varmasti tasalaatuisen saa 65ke hintaan?)


      • hoh
        Upponalle kirjoitti:

        meni. Vaikka niistäkin on niitä Ocean-malleja jotka voi olla hyviäkin, en tiedä kun en ole koskaan käynyt. Tosin purjehtivat huonosti, jätettiin sellainen pari vuotta sitten kevyellä krysillä helposti. Niin, jäi mainitsematta että itseskuuttava fokka on myös kiva.

        ...sininen, EPSn satama?


      • Upponalle
        hoh kirjoitti:

        ...sininen, EPSn satama?

        tainnut lukea ihan kaikkea.


      • hoh
        Upponalle kirjoitti:

        tainnut lukea ihan kaikkea.

        ..en, on niin paljon soopaa, mutta oli pakko heittää arvaus! Meni munilleen?


      • Jussi Juonio
        Upponalle kirjoitti:

        että avotila on suojaton. Sprayhood suojaa ainoastaan kulkuaukkoa ja hieman sen ympärystää. Avotilassaistujat ruorimiehestä puhumattakaan ovat tuulessa ja tuiskussa sateen ja roiskeiden armoilla. Kunnon matkaveneessä pitää mielestäni olla sellainen spryhood (mielellään myös tuulilasit) että se tarvittaessa suojaa myös ruorimiehen. Hyvällä säällä voi sprayhoodin sitten viikata kasaan ja nauttia auringosta, tai myös vaihtoehtoisesi sprayhoodin (ollessa ylhäällä) varjosta. FG36:n avotila on myös mielestäni matala. Alun perin FG36 onkin ilmeisesti tehty race/cruiseriksi eikä vakavati otettavksi pitkän matkan veneeksi.

        Vene tehtiin kilpaveneeksi, cruising malliin tuli korotettu kansi - en oo nähny race mallia mutta lie ollut aika matala..?

        Veistämön tarkoitus oli tietenkin saada hyvä myynti kilpailussa menestyneelle veneelle, ihan kaikki ei mennyt kohdalleen se ei voittanut niitä tärkeitä kisoja jotka ois pitäny - hyvin sijoituksin toki mutta voitot muistetaan.

        Moni pitää kyllä FG36:sta erinomaisen kompaktina veneenä - siinä on puutteet jotka nykyaika on siihen tuonut, tuolloin -80 luvulla kova peli!!

        MUTTA - SIIS - vanha konstruktio!
        Vähän kuin Jonmeri 33mkII tänäpäivänä - ei kai sitäkään kukaan enää uutena osta???

        Itse en ehkä ostaisi vaan miettisin nykyaikaisempaa purtta - jos noin iso raha olisi taskussa, jos perintönä saisin - olisin onnellinen!


      • Joakim
        Jussi Juonio kirjoitti:

        Vene tehtiin kilpaveneeksi, cruising malliin tuli korotettu kansi - en oo nähny race mallia mutta lie ollut aika matala..?

        Veistämön tarkoitus oli tietenkin saada hyvä myynti kilpailussa menestyneelle veneelle, ihan kaikki ei mennyt kohdalleen se ei voittanut niitä tärkeitä kisoja jotka ois pitäny - hyvin sijoituksin toki mutta voitot muistetaan.

        Moni pitää kyllä FG36:sta erinomaisen kompaktina veneenä - siinä on puutteet jotka nykyaika on siihen tuonut, tuolloin -80 luvulla kova peli!!

        MUTTA - SIIS - vanha konstruktio!
        Vähän kuin Jonmeri 33mkII tänäpäivänä - ei kai sitäkään kukaan enää uutena osta???

        Itse en ehkä ostaisi vaan miettisin nykyaikaisempaa purtta - jos noin iso raha olisi taskussa, jos perintönä saisin - olisin onnellinen!

        FG:n ainoa kilpamalli on ollut FG34, joita tehtii muutama Suomessa järjestettyihin 3/4-Ton Cupiin (1982 tai -83??). Menestystä ei tosiaan tullut, mutta myynti lähti käyntiin. Kisa FG34:ssa taisi olla putkirunkoa tms. sisustuksena.

        Pian tämän jälkeen tuli FG39 ja FG31 (Inferno 31), mutta FG36 tuli vasta 1986.


      • Jussi Juonio
        Joakim kirjoitti:

        FG:n ainoa kilpamalli on ollut FG34, joita tehtii muutama Suomessa järjestettyihin 3/4-Ton Cupiin (1982 tai -83??). Menestystä ei tosiaan tullut, mutta myynti lähti käyntiin. Kisa FG34:ssa taisi olla putkirunkoa tms. sisustuksena.

        Pian tämän jälkeen tuli FG39 ja FG31 (Inferno 31), mutta FG36 tuli vasta 1986.

        Tuli erehdys 36:n ja 34:n välillä - en muistanu että 34:hän se oli joka tehtiin kisaan.. oliko se ny vuonna -80/-82 tai niillä main.

        SORRY!!


      • weppivaari
        Upponalle kirjoitti:

        Tosin vasta 19 vuotta ja viides (purje)vene meneillään. Mutta tuollaista sun tasoista juttua kyllä pystyy heittämään kuka tahansa. Eihän tuossa ollut mitään järkeä.

        Olen vain aina ihmetellyt, mitä erityisesti FG36:ssa on erikoista. Kun sellainen viimeksi oli oman veneen vieressä, niin kyllä se minusta oli matala ja avoin. Itse asiassa sellainen oli toissakesänä kotisatamassani viereisellä venepaikalla, joten oli helppo vertailla. Nykyään pidän omaa venettäni oman mökin rannassa.

        Kyllä täällä varmaankin saa sanoa mielipiteensä. Jos otit herneen nenääsi, niin voisit edes vasta hieman asiallisemmin, vai onkos tuo FG 36:n sinun unelmiesi täyttymys?

        Kyllä se on unelmien täyttymys. Oli 5 vuotta. Jos mielipiteesi perustuu siihen, että kotisatamassa olet vieressä sellaisen nähnyt, niin kuulut niihin "maaanviljeilijöihin". Kyllä vene punnitaan merellä, eikä satamassa. Kaikilla mittareilla mitattuna huippuvene !!!


    • Mikko

      Hinnan oikeellisuus on aika paljon kiinni varusteista. Tiikkikansi?, spinnu varusteet?, muut purjeet? elektroniikka? ankkurit ja köydet? jne.jne.

      Mielestäni kallis, jos varusteita vähän ja OK jos hyvä varustus.

      Voithan verrata hintaa esim. uuteen FG 33 malliin.

    • Joakim

      Tuolla samalla hinnalla saat uuden FG33:n, Dehler 34:n, X-332:n tai jonkun varsin ison Bavarian varsin täydellisellä varustuksella. Kaikki edellämainitut ovat yhtä tilavia, vähintään yhtä nopeita ja pitävät todennäköisesti paremmin arvonsa kuin FG36, joka on tullut markkinoille jo 1986 ja jonka valmistus on jo lopetettu (onkohan pariin vuoteen myyty yhtään?).

      Jos nyt kuitenkin haluat juuri FG 36:n, on hinta kovahko. Viimeisten FG 36:n lähtöhinta on ollut tuota luokkaa. Päälle tulee toki 20-40 k€ varusteita ja purjeita, mutta hintaero uuteen on aika pieni. Täysin samanlaisen veneen 90-luvun taitteesta saa ~100 k€.

      • Ostaja

        Nämä veneet joita kehuit ovat sisävesiveneitä
        olen ostamassa avomerivenettä jolla voi mennä
        itämeren ulkopuolelle ja jossa on pieni keulapurje.
        Veneitä on muuten tehty uusia joka vuosi
        valmistus ei ole loppunut näin sanottiin
        veistämöllä.


      • Toisinvalitsija

        Jos minulla olisi tuo rahasumma, niin kyllä valitsisin jonkun modernimman veneen kuin FG36.
        Sehän on vanhanaikainen jo veistämöltä lähtiessään.

        Valinta taitaisi osua esim. Bavariaan, Jeanneuhin, Dehleriin tai muuhun vastaavaan.


      • Ostaja
        Toisinvalitsija kirjoitti:

        Jos minulla olisi tuo rahasumma, niin kyllä valitsisin jonkun modernimman veneen kuin FG36.
        Sehän on vanhanaikainen jo veistämöltä lähtiessään.

        Valinta taitaisi osua esim. Bavariaan, Jeanneuhin, Dehleriin tai muuhun vastaavaan.

        En ole ostamassa modernia venettä vaan kestävää
        venettä nämä sun mainitsemasi veneet ei ole sitä.


      • Perästä seurannut
        Ostaja kirjoitti:

        Nämä veneet joita kehuit ovat sisävesiveneitä
        olen ostamassa avomerivenettä jolla voi mennä
        itämeren ulkopuolelle ja jossa on pieni keulapurje.
        Veneitä on muuten tehty uusia joka vuosi
        valmistus ei ole loppunut näin sanottiin
        veistämöllä.

        Jos varusteet on OK, mielestäni hyvä ostos. Jos budjetissa on joustoa, uusia kriteerisi täyttäviä matkaveneitä olisi HR34 ja Najad331. Varsinkin HR olisi oiva valinta.


      • Skönäri
        Toisinvalitsija kirjoitti:

        Jos minulla olisi tuo rahasumma, niin kyllä valitsisin jonkun modernimman veneen kuin FG36.
        Sehän on vanhanaikainen jo veistämöltä lähtiessään.

        Valinta taitaisi osua esim. Bavariaan, Jeanneuhin, Dehleriin tai muuhun vastaavaan.

        Veneissä onmuitakin ominaisuuksia, kuin ikä. Jo tämän viestiketjun alussa arvasin, että "bavariakysymys" nostaa pian päätään.


      • ihmeissään
        Ostaja kirjoitti:

        Nämä veneet joita kehuit ovat sisävesiveneitä
        olen ostamassa avomerivenettä jolla voi mennä
        itämeren ulkopuolelle ja jossa on pieni keulapurje.
        Veneitä on muuten tehty uusia joka vuosi
        valmistus ei ole loppunut näin sanottiin
        veistämöllä.

        mikä FG36:sta tekee avomeriveneen vs FG33 tai Dehler34.

        miksei listallasi ole esim. käytetty HR, Rustler tai muu maailmalla tunnettu long distance cruising vene?


      • Joakim
        Ostaja kirjoitti:

        Nämä veneet joita kehuit ovat sisävesiveneitä
        olen ostamassa avomerivenettä jolla voi mennä
        itämeren ulkopuolelle ja jossa on pieni keulapurje.
        Veneitä on muuten tehty uusia joka vuosi
        valmistus ei ole loppunut näin sanottiin
        veistämöllä.

        Jos haluat todellista valtamerivenettä, FG36 ei varmasti ole paras vaihtoehto eikä mitenkään parempi kuin mainitsemani veneet. Sehän on kuitenkin optimoitu Itämeren keveisiin tuuliin.

        Noista veneistä muuten FG 36:ssa on selvästi suurin keulapurje (sekä Genua 1, että keulakolmio).

        Venenäyttelyssä puhuin Nordbladin kanssa FG 36:sta ja ymmärsin, ettei näitä enää tehdä eikä juuri ole tehty viime vuosina (FG 33:n esittelyn jälkeen). Samaa tukee Finngulfin kotisivut: http://www.finngulf.com/Finngulf/Finngulf.html

        FG:n sivuilla näyttää olevan myynnissä myös 1995 FG 36 115 k€, joka kuulostaa paljon kohtuullisemmalta kuin mainitsemasi vene.


      • toope

        kysymys ennenkuin vastaatte. Ostaja ostaa FG36:n, kysymys oli, onko hinta sopiva, ei onko vene sopiva. Mun mielestä mikä tahansa hinta, jolla saa haluamansa, on oikea edellyttäen että siihen on varaa. Jos kauppa jää tekemättä, vika ei ole hinnassa vaan siinä ettei ostaja halua venettä tarpeeksi tai sitten ei ole siihen lopulta varaa. Vähän noin uusia 36:sia on kaupan, joten kyllä se suurin piirtein tuolla hinnalla myydään, Ostaja päättää on hän se ostaja.


      • Veneilijä
        Joakim kirjoitti:

        Jos haluat todellista valtamerivenettä, FG36 ei varmasti ole paras vaihtoehto eikä mitenkään parempi kuin mainitsemani veneet. Sehän on kuitenkin optimoitu Itämeren keveisiin tuuliin.

        Noista veneistä muuten FG 36:ssa on selvästi suurin keulapurje (sekä Genua 1, että keulakolmio).

        Venenäyttelyssä puhuin Nordbladin kanssa FG 36:sta ja ymmärsin, ettei näitä enää tehdä eikä juuri ole tehty viime vuosina (FG 33:n esittelyn jälkeen). Samaa tukee Finngulfin kotisivut: http://www.finngulf.com/Finngulf/Finngulf.html

        FG:n sivuilla näyttää olevan myynnissä myös 1995 FG 36 115 k€, joka kuulostaa paljon kohtuullisemmalta kuin mainitsemasi vene.

        Tässä takilassa on pieni keulapurje jolla vene kulkee
        todella hyvin


      • Skandi
        Joakim kirjoitti:

        Jos haluat todellista valtamerivenettä, FG36 ei varmasti ole paras vaihtoehto eikä mitenkään parempi kuin mainitsemani veneet. Sehän on kuitenkin optimoitu Itämeren keveisiin tuuliin.

        Noista veneistä muuten FG 36:ssa on selvästi suurin keulapurje (sekä Genua 1, että keulakolmio).

        Venenäyttelyssä puhuin Nordbladin kanssa FG 36:sta ja ymmärsin, ettei näitä enää tehdä eikä juuri ole tehty viime vuosina (FG 33:n esittelyn jälkeen). Samaa tukee Finngulfin kotisivut: http://www.finngulf.com/Finngulf/Finngulf.html

        FG:n sivuilla näyttää olevan myynnissä myös 1995 FG 36 115 k€, joka kuulostaa paljon kohtuullisemmalta kuin mainitsemasi vene.

        Finngulffilla myynnissä oleva -95 on itse veistämön osista tehty. Saattaa vaikuttaa hintaan, vaikka olisikin hyvin tehty.


      • Joakim
        Veneilijä kirjoitti:

        Tässä takilassa on pieni keulapurje jolla vene kulkee
        todella hyvin

        Mitä tarkoitat pienellä keulapurjeella? Kaikkiin ko. veneisiin saa tietääkseeni ostaa keulapurjeita myrkskyfokasta 135-150% Genuaan saakka ja kaikki kulkevat mukavasti jo fokalla, jos aivan kevyessä kelissä ei ole kiire.

        Suurin keulakolmio on FG 36:ssa korkean rikin ja suuren J-mitan takia, joten en oikein ymmärrä miten FG 36:ssa olisi pienempi keulapurje. Eri takilavaihtoehdot FG 36:ssa ei tietääkseeni oleellisesti muuta tätä.


      • Skandi
        Toisinvalitsija kirjoitti:

        Jos minulla olisi tuo rahasumma, niin kyllä valitsisin jonkun modernimman veneen kuin FG36.
        Sehän on vanhanaikainen jo veistämöltä lähtiessään.

        Valinta taitaisi osua esim. Bavariaan, Jeanneuhin, Dehleriin tai muuhun vastaavaan.

        On se vaan hauskaa, miten voimakkaita tunnekuohuja puolesta ja vastaan herättävät nämä kaksi venettä.
        Veneet ovat erilaisia, eri käyttäjäryhmille tehtyjä ja erilaisia arvolatauksia sisältäviä.
        Hyvä, että molemmilla on kannattajansa, mutta toisen mollaaminen ei johda yleensä muuhun, kuin vilkkaaseen keskusteluun. Ehkä se on tarkoituskin näin pitkinä talvipäivinä.


      • Jussi Juonio
        Ostaja kirjoitti:

        Nämä veneet joita kehuit ovat sisävesiveneitä
        olen ostamassa avomerivenettä jolla voi mennä
        itämeren ulkopuolelle ja jossa on pieni keulapurje.
        Veneitä on muuten tehty uusia joka vuosi
        valmistus ei ole loppunut näin sanottiin
        veistämöllä.

        FG37 on tulossa 36:n seuraajaksi ja siis tullut jo - kai tiesit tämän??
        Se on moderni konstruktio - eikös hinta ollu jotain 150kEur luokkaa sekin toki varusteluun menee pitkä sentti.. (ehken pudottaa tuon käytetyn "uuden" 36:n hintaa - ehkä..).
        Eihän tuolla merkitystä liene kun ostat venettä itsellesi pitkään käyttöön mutta miettisin vaikka sitten 37:aa.
        Mun kuulemani jutut venemessuilla oli ettei 36:a ois enää tehty mutta ehkä sulle on kerrottu "vähän väritettyä" totuutta tai sitten mulle? - kenties tuo kaupan oleva on viimeinen valmistettu -36??

        FG33:een ei voi oikein verrata, ne kun on virolaisperäisiä, tarkkaan syynätessä voi olla eroa työssä ja varusteissa, vaikka tosi hyvältä näytti messuilla.

        Ootko miettiny EF34:sta - ne tehdään siinä ihan FG -veistämön vieressä?

        Venettä katson minäkin - uutta. Pohdin vaan Hanse371, Elan37, Dehler, EF34 valinnan kesken. Gulffit on mun tulojen ulottumattomissa (FG33 on sisältä liian matala ja ahdas miehistötiloiltaan).
        Hanse371:stä oli artikkeli PBO tammikuun numero 2004, ARC -luokkansa voitto, oliko peräti 15min keskinopeus 14 solmua ja huippu 17 aalloilla suffissa.. vene oli kestänyt reissun hyvin, lue itse!

        Se kiinnostaisi että ..mitä muuta oot miettiny kuin Gulffia, kai olet??


      • Jeppe
        Jussi Juonio kirjoitti:

        FG37 on tulossa 36:n seuraajaksi ja siis tullut jo - kai tiesit tämän??
        Se on moderni konstruktio - eikös hinta ollu jotain 150kEur luokkaa sekin toki varusteluun menee pitkä sentti.. (ehken pudottaa tuon käytetyn "uuden" 36:n hintaa - ehkä..).
        Eihän tuolla merkitystä liene kun ostat venettä itsellesi pitkään käyttöön mutta miettisin vaikka sitten 37:aa.
        Mun kuulemani jutut venemessuilla oli ettei 36:a ois enää tehty mutta ehkä sulle on kerrottu "vähän väritettyä" totuutta tai sitten mulle? - kenties tuo kaupan oleva on viimeinen valmistettu -36??

        FG33:een ei voi oikein verrata, ne kun on virolaisperäisiä, tarkkaan syynätessä voi olla eroa työssä ja varusteissa, vaikka tosi hyvältä näytti messuilla.

        Ootko miettiny EF34:sta - ne tehdään siinä ihan FG -veistämön vieressä?

        Venettä katson minäkin - uutta. Pohdin vaan Hanse371, Elan37, Dehler, EF34 valinnan kesken. Gulffit on mun tulojen ulottumattomissa (FG33 on sisältä liian matala ja ahdas miehistötiloiltaan).
        Hanse371:stä oli artikkeli PBO tammikuun numero 2004, ARC -luokkansa voitto, oliko peräti 15min keskinopeus 14 solmua ja huippu 17 aalloilla suffissa.. vene oli kestänyt reissun hyvin, lue itse!

        Se kiinnostaisi että ..mitä muuta oot miettiny kuin Gulffia, kai olet??

        fg37 hinta kuulemma sijoittuu lähelle fg391 hintaa, joten olisikohan tuollainen 185 000 euroa rungolle lähempänä totuutta.


      • hoh
        Jussi Juonio kirjoitti:

        FG37 on tulossa 36:n seuraajaksi ja siis tullut jo - kai tiesit tämän??
        Se on moderni konstruktio - eikös hinta ollu jotain 150kEur luokkaa sekin toki varusteluun menee pitkä sentti.. (ehken pudottaa tuon käytetyn "uuden" 36:n hintaa - ehkä..).
        Eihän tuolla merkitystä liene kun ostat venettä itsellesi pitkään käyttöön mutta miettisin vaikka sitten 37:aa.
        Mun kuulemani jutut venemessuilla oli ettei 36:a ois enää tehty mutta ehkä sulle on kerrottu "vähän väritettyä" totuutta tai sitten mulle? - kenties tuo kaupan oleva on viimeinen valmistettu -36??

        FG33:een ei voi oikein verrata, ne kun on virolaisperäisiä, tarkkaan syynätessä voi olla eroa työssä ja varusteissa, vaikka tosi hyvältä näytti messuilla.

        Ootko miettiny EF34:sta - ne tehdään siinä ihan FG -veistämön vieressä?

        Venettä katson minäkin - uutta. Pohdin vaan Hanse371, Elan37, Dehler, EF34 valinnan kesken. Gulffit on mun tulojen ulottumattomissa (FG33 on sisältä liian matala ja ahdas miehistötiloiltaan).
        Hanse371:stä oli artikkeli PBO tammikuun numero 2004, ARC -luokkansa voitto, oliko peräti 15min keskinopeus 14 solmua ja huippu 17 aalloilla suffissa.. vene oli kestänyt reissun hyvin, lue itse!

        Se kiinnostaisi että ..mitä muuta oot miettiny kuin Gulffia, kai olet??

        ...löytänyt yhtään Hansea tulosluettelosta?

        http://www.worldcruising.com/arc/results/ARC2003results-overall.pdf


      • Jussi Juonio
        hoh kirjoitti:

        ...löytänyt yhtään Hansea tulosluettelosta?

        http://www.worldcruising.com/arc/results/ARC2003results-overall.pdf

        Pitipä alkaa kaivella joo.. uskoin lehden (Practical Boat Owner, Jan 2004) tietoja sinisilmäisesti..

        Hanse 371 "Megawat" löytyy v2002 tuloksista!
        Sija 12. (Swan 391 eli s/y Iines samana vuonna - sama luokka sija 9.)
        http://www.worldcruising.com/arc/results/ARC2002_Class.pdf

        "HANSE 371 – class line honours in ARC.
        And despite their cruising appeal, Hanse Yachts have also been race winners all over the world. The latest success is the Hanse 371 ‘Megawat’ that completed the ARC in 15½ days and came in first in its class."

        LOPPUTOTUUS:
        Vene tuli MAALIIN luokkansa ykkösenä mutta runsas koneajo tunnit 28.58 söivät todellisen sijoituksen kahdenneksitoista (kyse oli "purjehduskisasta hehheh - tais pojat unohtaa.."), siinä se engelsmannien "juju" piili, esim s/y Iineksen konetunnit 0.00

        Hyvä sijoitus sikseen kun ei mistään racing -veneestä ole kyse!


      • Jussi Juonio
        Jeppe kirjoitti:

        fg37 hinta kuulemma sijoittuu lähelle fg391 hintaa, joten olisikohan tuollainen 185 000 euroa rungolle lähempänä totuutta.

        Venehän oli nyt messuilla viime kuussa, kysyin hinnan - lappu on mulla kotona, tarkistan ja palaan mutta minusta se oli - ok - saatto olla siinä haarukassa 150-170 mutta ei yli. Tai sitten muistan asian aivan väärin. En sitä niin painanu mieleen kun se on kuitenkin mulle vaan "päiväunta".. :( vaikka kuinka ois "hyvä"..

        Vene tulee kuitenkin korvaamaan 36:sta ja vaikka kuinka on gulffi niin joku raja niidenkin hinnoittelulle täytyy olla että saavat myytyä..!

        Palataanpa!


      • Jeppe
        Jussi Juonio kirjoitti:

        Venehän oli nyt messuilla viime kuussa, kysyin hinnan - lappu on mulla kotona, tarkistan ja palaan mutta minusta se oli - ok - saatto olla siinä haarukassa 150-170 mutta ei yli. Tai sitten muistan asian aivan väärin. En sitä niin painanu mieleen kun se on kuitenkin mulle vaan "päiväunta".. :( vaikka kuinka ois "hyvä"..

        Vene tulee kuitenkin korvaamaan 36:sta ja vaikka kuinka on gulffi niin joku raja niidenkin hinnoittelulle täytyy olla että saavat myytyä..!

        Palataanpa!

        netin perusteella uskon edelleen FG37:n maksavan noin 183K.


        norjalaisten lähteiden mukaan ( http://www.batguiden.no/batermain.asp?navn1=56608&gid=4) vene maksaa 1 586 000 NOK. 1 euro on n. 8,6767 NOK => n. 183 000 €. jos jollain sattuu olemaan 1/04 venelehti, niin siitähän asia on luultavasti helposti tarkistettavissa (jos sillä nyt on mitään väliä)

        joka tapauksessa kesä on päivä päivältä lähempänä, hyvää alkanutta purjehduskautta kaikille. :o)


      • Jussi Juonio
        Jeppe kirjoitti:

        netin perusteella uskon edelleen FG37:n maksavan noin 183K.


        norjalaisten lähteiden mukaan ( http://www.batguiden.no/batermain.asp?navn1=56608&gid=4) vene maksaa 1 586 000 NOK. 1 euro on n. 8,6767 NOK => n. 183 000 €. jos jollain sattuu olemaan 1/04 venelehti, niin siitähän asia on luultavasti helposti tarkistettavissa (jos sillä nyt on mitään väliä)

        joka tapauksessa kesä on päivä päivältä lähempänä, hyvää alkanutta purjehduskautta kaikille. :o)

        Löyty vaan FG28 ja 33:n hinnasto, sitä 37:n hintaprosyyriä tarjottiin käteen mutten ottanu kun se on hilseen ylitse ..
        Jäi arvoitukseksi nyt.


      • Joakim
        Jussi Juonio kirjoitti:

        Löyty vaan FG28 ja 33:n hinnasto, sitä 37:n hintaprosyyriä tarjottiin käteen mutten ottanu kun se on hilseen ylitse ..
        Jäi arvoitukseksi nyt.

        179 k€


    • myös ostamassa

      FG36 ei mielestani ole valtamerivene sen korkean takilan, matalan varalaidan ja istumalaatikon suojattomuuden vuoksi.

      Nykypaivan H35 siis...

      Hintapyynti on kova, 90-100ke lienee maailmanmarkkinahinta.

      • Ostaja

        Joutui maksaan täyden hinnan hienosta veneestä
        koska ostajia ilmaantui aika monta.
        Varmaan tämän palstan molaajatkin olivat
        ostamassa tosi hienoa venettä.
        Valitettavasti hinta ei laskenut markkinavoimat.
        FG36 uusi omistaja.
        PS myyjä ei uskonut tämän palstan jorinoihin.


      • Hai purjehtija

        Kuuluuko munkin vene samaan sarjaan siis laitakorkeus.


      • Purjehdusta 50-vuotta
        Ostaja kirjoitti:

        Joutui maksaan täyden hinnan hienosta veneestä
        koska ostajia ilmaantui aika monta.
        Varmaan tämän palstan molaajatkin olivat
        ostamassa tosi hienoa venettä.
        Valitettavasti hinta ei laskenut markkinavoimat.
        FG36 uusi omistaja.
        PS myyjä ei uskonut tämän palstan jorinoihin.

        Hinta oli vähän ehkä kallis mutta FG36 hinta
        nousee niinkuin asuntojen hinnat helsingissä


      • toope
        Ostaja kirjoitti:

        Joutui maksaan täyden hinnan hienosta veneestä
        koska ostajia ilmaantui aika monta.
        Varmaan tämän palstan molaajatkin olivat
        ostamassa tosi hienoa venettä.
        Valitettavasti hinta ei laskenut markkinavoimat.
        FG36 uusi omistaja.
        PS myyjä ei uskonut tämän palstan jorinoihin.

        arvasinhan että hinta on oikea.


      • Skandi
        Ostaja kirjoitti:

        Joutui maksaan täyden hinnan hienosta veneestä
        koska ostajia ilmaantui aika monta.
        Varmaan tämän palstan molaajatkin olivat
        ostamassa tosi hienoa venettä.
        Valitettavasti hinta ei laskenut markkinavoimat.
        FG36 uusi omistaja.
        PS myyjä ei uskonut tämän palstan jorinoihin.

        hienon veneen johdosta.
        Sitten vaan liittymään Finngulf Clubiin.


      • Veneilijä
        Skandi kirjoitti:

        hienon veneen johdosta.
        Sitten vaan liittymään Finngulf Clubiin.

        Tässä raadissa oli ilmeisesti monta ostajaa
        tälle heinolle veneelle.
        Muuten ei ollut ilmoituksia joka tolpassa
        että oli myytävänä.
        FG36 ei tarvitse ilmoittaa kun myy kuiskaa
        vain ostajia tupa täynnä alta aikayksikön.


      • Viki
        Veneilijä kirjoitti:

        Tässä raadissa oli ilmeisesti monta ostajaa
        tälle heinolle veneelle.
        Muuten ei ollut ilmoituksia joka tolpassa
        että oli myytävänä.
        FG36 ei tarvitse ilmoittaa kun myy kuiskaa
        vain ostajia tupa täynnä alta aikayksikön.

        On kyse mistä tavarasta tahansa, niin ilmoittaa kannattaa jos meinaa saada siitä parhaan mahdollisen hinnan. Juttusi kuulostaa sadulta tai sitten veneen myyjä oli todellinen pösilö.


      • Jaahas
        Ostaja kirjoitti:

        Joutui maksaan täyden hinnan hienosta veneestä
        koska ostajia ilmaantui aika monta.
        Varmaan tämän palstan molaajatkin olivat
        ostamassa tosi hienoa venettä.
        Valitettavasti hinta ei laskenut markkinavoimat.
        FG36 uusi omistaja.
        PS myyjä ei uskonut tämän palstan jorinoihin.

        Sepä hämmentävää. Tavallisestihan myyjät ovat sitä mieltä, että myytävä tuote on huono ja pyrkivät painamaan hintaa alas.

        Hyvä, että itse olet omasta mielestäsi tehnyt hyvät kaupat. Purjehdusominaisuuksilta ja sisätiloiltaan sait nykyaikaisen 33 jalkaisen veroisen veneen. Eikö FG 33 olisi irronnut samaan hintaan uutena? Samankokoinen ja nopeampi!


      • Ostaja
        Jaahas kirjoitti:

        Sepä hämmentävää. Tavallisestihan myyjät ovat sitä mieltä, että myytävä tuote on huono ja pyrkivät painamaan hintaa alas.

        Hyvä, että itse olet omasta mielestäsi tehnyt hyvät kaupat. Purjehdusominaisuuksilta ja sisätiloiltaan sait nykyaikaisen 33 jalkaisen veroisen veneen. Eikö FG 33 olisi irronnut samaan hintaan uutena? Samankokoinen ja nopeampi!

        Fg33 on siisti vene mutta huonosti tehty.
        En ole jollapurjehtija vaan halusin massiivisen
        veneen jota Fg36 on tila ja nopeus ei ole
        ykkösasia.
        Halusin veneen joita monta käynnyt rapakon
        toisella puolella.


      • Jaahas
        Ostaja kirjoitti:

        Fg33 on siisti vene mutta huonosti tehty.
        En ole jollapurjehtija vaan halusin massiivisen
        veneen jota Fg36 on tila ja nopeus ei ole
        ykkösasia.
        Halusin veneen joita monta käynnyt rapakon
        toisella puolella.

        No eihän siinä sitten mitään. Mistä muuten tiedät, että sait laatua. Luuletko vain?

        Eikö olisi kannattanut ostaa Albin Viggen...silläkin on kuulemma ylitetty Atlantti. Eikä siinäkään pääse vauhti yllättämään.


      • Ostaja
        Jaahas kirjoitti:

        No eihän siinä sitten mitään. Mistä muuten tiedät, että sait laatua. Luuletko vain?

        Eikö olisi kannattanut ostaa Albin Viggen...silläkin on kuulemma ylitetty Atlantti. Eikä siinäkään pääse vauhti yllättämään.

        Moottoriveneilijät ovat eri sivulla.


      • reissumies
        Ostaja kirjoitti:

        Fg33 on siisti vene mutta huonosti tehty.
        En ole jollapurjehtija vaan halusin massiivisen
        veneen jota Fg36 on tila ja nopeus ei ole
        ykkösasia.
        Halusin veneen joita monta käynnyt rapakon
        toisella puolella.

        Taisipa jäädä mukavuus toisarvoiseksi venevalintaa tehdessäsi ja kaukaiseksi haaveeksi valtamerireissun kannalta. Sun kannattaa mennä sitten pysähtymättä Atlantin rannikkovaltioiden ohi, saattaisivat muuten kyseenalaistaa veneesi sopivuuden sen nähtyään ja suunnitelmasi kuultuaan.

        Kun kryssit kylmissäsi märkänä Pohjanmerta, voit pohdiskella tuulilasin, korkean varalaidan ja suojaisan istumalaatikon merkitystä pitkänmatkalaisen matkaa helpottamassa. Mutta silloin on tietysti myöhäistä katua, venehän tuli jo valittua.

        FG36 on hyvä vene Itämeren rannikon läheisyydessä tehtäviin reissuihin, mutta konsultoi katsastusmiestä ennen valtamerimatkaa.


      • Ostaja
        reissumies kirjoitti:

        Taisipa jäädä mukavuus toisarvoiseksi venevalintaa tehdessäsi ja kaukaiseksi haaveeksi valtamerireissun kannalta. Sun kannattaa mennä sitten pysähtymättä Atlantin rannikkovaltioiden ohi, saattaisivat muuten kyseenalaistaa veneesi sopivuuden sen nähtyään ja suunnitelmasi kuultuaan.

        Kun kryssit kylmissäsi märkänä Pohjanmerta, voit pohdiskella tuulilasin, korkean varalaidan ja suojaisan istumalaatikon merkitystä pitkänmatkalaisen matkaa helpottamassa. Mutta silloin on tietysti myöhäistä katua, venehän tuli jo valittua.

        FG36 on hyvä vene Itämeren rannikon läheisyydessä tehtäviin reissuihin, mutta konsultoi katsastusmiestä ennen valtamerimatkaa.

        Satun olemaan katsastusmies.
        En tosin tietenkään katsata omaa venettä.
        Seuramme useat katsatusmiehet tosin pitää
        FG36 avomeriveneenä.


      • Jaahas
        Ostaja kirjoitti:

        Satun olemaan katsastusmies.
        En tosin tietenkään katsata omaa venettä.
        Seuramme useat katsatusmiehet tosin pitää
        FG36 avomeriveneenä.

        Niin, ja jotkut jopa pitävät itämerta avomerenä. Toi sun moottorivenekommentti oli hyvä...ymmärsin täysin miten olet laadun määritellyt.

        Koomista on toi avomeriperustelu sikälikin, että samalla varmaankin olet sitä mieltä, että bavaria ei ole laadukas. Kuitenkin Bavarioilla ylitetään Atlantti vuodessa todennäköisesti useammin kun kaikilla FG:llä niiden koko elinaikana.


      • Skandi
        reissumies kirjoitti:

        Taisipa jäädä mukavuus toisarvoiseksi venevalintaa tehdessäsi ja kaukaiseksi haaveeksi valtamerireissun kannalta. Sun kannattaa mennä sitten pysähtymättä Atlantin rannikkovaltioiden ohi, saattaisivat muuten kyseenalaistaa veneesi sopivuuden sen nähtyään ja suunnitelmasi kuultuaan.

        Kun kryssit kylmissäsi märkänä Pohjanmerta, voit pohdiskella tuulilasin, korkean varalaidan ja suojaisan istumalaatikon merkitystä pitkänmatkalaisen matkaa helpottamassa. Mutta silloin on tietysti myöhäistä katua, venehän tuli jo valittua.

        FG36 on hyvä vene Itämeren rannikon läheisyydessä tehtäviin reissuihin, mutta konsultoi katsastusmiestä ennen valtamerimatkaa.

        Tässä yhden FG36:n reissusta.

        http://www.saunalahti.fi/~hvihavai/sivut/

        sitäpaitsi aallokko kovalla tuulella on paljon pahempi Itämerellä, kuin esim. Atlantilla veden mataluudesta johtuen.


      • Viki
        Ostaja kirjoitti:

        Moottoriveneilijät ovat eri sivulla.

        Noh, jos ostaja katsastusmiehenä ei tiennyt että Viggen on pieni purjevene, niin voinee mainita että H-venelläkin on ylitetty Atlanti. 20ft veneistä Havsfidra lie yksi useimmin rapakon ylittäneitä?

        Muuten tämä änkkääminen on älytöntä. Tieteskin FG36 on hyvä avomeripursi, niikuin Bavariatkin ja yleensäkin puolitonnareista suuremmat paatit. Alkuperäinen kysymys ei koskenutkaan tätä asiaa, vaan käytetyn hintapyynnin kohtuullisuutta, tosin niin niukoilla tiedoilla veneen varustelusta ja kertomusta siitä mitä sillä on neljässä kesässä tehty, jotta asiallisen vastauksen antaminen oli mahdotonta. Tuskin kysyjä sitä edes tosissaan haki?

        Kiva ostella veneitä mielikuvituksessaan, ja kehuskella sillä vielä muille, vai mitä ;-)

        Vähän samaa tyyliä kuin se joka "kehui" ostaneensa Sunwind 31:n 10-20 keuro ylihintaan:

        "Kiitoksia neuvoista.
        Sain tingittyä hinnan 48000 euroon,
        paha asia tuo venekuume."


      • Upponalle
        Ostaja kirjoitti:

        Satun olemaan katsastusmies.
        En tosin tietenkään katsata omaa venettä.
        Seuramme useat katsatusmiehet tosin pitää
        FG36 avomeriveneenä.

        Tuusulanjärven Purjehtijat?


      • hoh
        Skandi kirjoitti:

        Tässä yhden FG36:n reissusta.

        http://www.saunalahti.fi/~hvihavai/sivut/

        sitäpaitsi aallokko kovalla tuulella on paljon pahempi Itämerellä, kuin esim. Atlantilla veden mataluudesta johtuen.

        ....Vene-lehden luettelosta ja huomasin hämmästyksekseni FG36:n CE lukituksen olevan "vain" B!!!


      • Rellu
        hoh kirjoitti:

        ....Vene-lehden luettelosta ja huomasin hämmästyksekseni FG36:n CE lukituksen olevan "vain" B!!!

        Miksiköhän???


    • Anonyymi

      "Upponallen" kommentteja ei todellakaan kannata uskoa. On selvästi maakrapu ja täysin pihalla. Vaikuttaa lähinnä kateelliselta. Ja HR:ää kehuu paremmaksi :DDD

      Yli 30 vuotta merellä ja SM et MM tason purjehtijana voin todeta, että tuon vuosimallin FG on erinomainen käsintehty vene matkapurjehdukseen. HR on vielä kömpelömpi. Molemmat yhtä hyviä avomerellä. Itselläni on juurikin HR matkaveneenä mutta tuon vuosimallin FG:llä ole mennyt ja ehdottomasti sen nykytiedolla olisin ennemmin ottanut. HR: ssä maksaa nimi vähän liikaa.

      • Anonyymi

        Kohta 20 vuoden takainen keskustelu. Tuolloin oli FG36 hinnoissaan, Nyt taitaa olla 70-80 tonnin vene. Rahallisesti ja purjehduksellisestikin parempia vaihtoehtoja olisi ollut 2004. Bavaria 35 Match oli tuolloin loistokauppa uutena, alle 100 k€ varusteltuna Suomessa. Nyt saa 50-60 k€ ja purjehtii selvästi FG:tä paremmin. Bavaria 36 samat hinnat kuin 35 Match, purjehtii FG:n veroisesti ja on paljon tilavampi.

        Mikä itseisarvo on käsintehdyllä?

        Joo FG36 oli mun unelmavene 90-luvulla, jolloin sillä jonkun kerran purjehdin. Mutta 2004 oli jo vanhanaikainen. Hiukan vielä harkitsin sitä 2010-luvun alussa, mutta onneksi päädyin modernimpaan.

        Jos ei Bavaria kelvannut, olisi uusi FG33 ollut kaikinpuolin parempi valinta kuin tuo FG36.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3728
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      3010
    3. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      274
      2785
    4. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1925
    5. 224
      1478
    6. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1261
    7. Martinan mies on Suomessa.

      Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      1095
    8. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      1067
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

      Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      31
      1004
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

      Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      95
      961
    Aihe