Mikä on sopiva vaihtoväli VP ad31 koneen kampikammion huohotin suodattimelle ? Manuaalista en löytänyt. Entä sopiva ölynvaihtoväli. Ajelen noin 100 tuntia kaudessa ja syyshuollossa luonnollisesti vaihdan öljyt ja uuden suodattimen. Öljynä käytän Mobilin delvaccia.
kampikammion
17
3256
Vastaukset
- AD41:llä ajava
AD31:n manuaalissa kerrotaan sivulla 10 näin: "Jos moottori on uusi tai vasta kunnostettu, öljy on vaihdettava ensimmäisen kerran 20 tunnin käytön jälkeen. Myöhemmin öljy on vaihdettava 100 käyttötunnin välein." "Öljynsuodatin on vaihdettava joka toisessa öljynvaihdossa, vähintään kerran käyttökaudessa." Samassa manuaalissa (Julk.no 773 3166-8 SF, 7-1989)sivulla 12 kerrotaan kampikammion tuuletussuodattimen uusinnasta: "Kampikammion tuuletussuodatin on uusittava 200 käyttötunnin välein tai kerran käyttökaudessa tai mikäli öljyventtiilistä alkaa työntyä esiin öljypitoista tuuletusilmaa." Samassa manuskassa on kerrottu muutkin huoltotoimenpiteet moottoreille MD, TMD, TAMD, AD31 ja TMD, TAMD, AD41. Olen huoltanut moottorini AD41 vm. -91 näiden ohjeiden mukaan aina itse. Ainoastaan kerran vaihdatin uuden turbon veneliikkeessä. Suuttimet olen irroittanut ja käyttänyt dieselhuollossa kerran 15 vuoden aikana. Viimeiset 10 vuotta olen käyttänyt Volvon omaa öljyä vaikka se onkin kallista. Hyvä yleisohje on: vaihda kaikki suodattimet kerran kaudessa.
- tämä suodatin on
Eli kampikammion tuuletussuodatin. Onko se siis vielä tavanomaisen ilmansuodattimen lisäksi? Itsellä on Kad42 ja siinä ainakin on perusilmansuodatin, enkä ole kuullutkaan "kampikammion tuuletussuodattimesta." Tarkoitus lienee siis suojella turboa likaantumiselta? Yanmaria olen ihmetellyt, kun siinä kampikammion huohotusputki menee suoraan turbon ilmanottoon. Eikö tämä aiheuta turbon likaantumista? Onko tämä syy siihen, että jossain volvossa olen nähnyt, että kampikammiokäryt on johdettu purkkiin?
tämä suodatin on kirjoitti:
Eli kampikammion tuuletussuodatin. Onko se siis vielä tavanomaisen ilmansuodattimen lisäksi? Itsellä on Kad42 ja siinä ainakin on perusilmansuodatin, enkä ole kuullutkaan "kampikammion tuuletussuodattimesta." Tarkoitus lienee siis suojella turboa likaantumiselta? Yanmaria olen ihmetellyt, kun siinä kampikammion huohotusputki menee suoraan turbon ilmanottoon. Eikö tämä aiheuta turbon likaantumista? Onko tämä syy siihen, että jossain volvossa olen nähnyt, että kampikammiokäryt on johdettu purkkiin?
Moottorin takaosassa, ilmansuodattimen ja venttiilikopan välissä. On suraan pystyssä oleva pyöreä, alumiininvärinen suodatin jossa on muutama reikärivi kyljessä. Kannattaa muuten oikeasti vaihtaa jopa useammin kuin ohjekirjassa sanotaa, ainakin 1500 käyttötunnin jälkeen. Tiedän muutaman tapauksen joissa moottori on sylkenyt öljyt pellolle matka-ajossa johtuen suodattimen tukkeutumisesta. Niin ja erona ilmansuodattimeen on, että ilmansuodatin suodattaa moottoorin sisään menevän ilman, ja huohotussuodatin moottorista ulos tulevat höyryt.
- huoltovinkkejä ?
Mitä muuta olisi hyvä huollon yhteydessä tarkistaa / vaihtaa. Polttoainesuodattimet olen vaihtanut vuosittain. samoin tankin olen kertaalleen putsannut muutamavuosi sitten kun paatin ostin (vm. 90) ja paskaa oli tankissa ja edellisen omistajan sudattimissa siinämäärin että oli pieni ihme että kone kävi normaalisti. Kiilahihnat olen tarkistanut ja varahihnat on aina mukana. sinkit ok. samoin öljyt ja suodtin kerran kaudessa syksykkä. Miten tarkistetaan nokkaketju ja kuinka usein ? Koneella ajettu 700 tuntia. Suuuttimiin en ole koskenut koska pelaavat hyvin. Eli mitä on jäänyt huomiotta ?
huoltovinkkejä ? kirjoitti:
Mitä muuta olisi hyvä huollon yhteydessä tarkistaa / vaihtaa. Polttoainesuodattimet olen vaihtanut vuosittain. samoin tankin olen kertaalleen putsannut muutamavuosi sitten kun paatin ostin (vm. 90) ja paskaa oli tankissa ja edellisen omistajan sudattimissa siinämäärin että oli pieni ihme että kone kävi normaalisti. Kiilahihnat olen tarkistanut ja varahihnat on aina mukana. sinkit ok. samoin öljyt ja suodtin kerran kaudessa syksykkä. Miten tarkistetaan nokkaketju ja kuinka usein ? Koneella ajettu 700 tuntia. Suuuttimiin en ole koskenut koska pelaavat hyvin. Eli mitä on jäänyt huomiotta ?
Mainitsemiesi asioiden lisäksi: - vesipumpun siipipyörän tarkistus (vaihto 2 v välein huvikäytössä) - jäähdytysjärjestelmän sinkit kuuluu vaihtaa vuosittain - ilmansuodatin parin vuoden välein - venttiilien säätö 200 tunnin, tai muutaman vuoden välein 700 tunnin kohdalla kannattaisi kyllä huollattaa suuttimet. Noilla tunneilla selviää vielä puhdistuksella ja avautumispaineiden säädöllä. Jos odottaa pitempään joutuu uusimaan kärjet (150 /kpl). Nokkaketjua ei ko. moottorissa ole, vaan kyseessä on perinteinen työntötankomoottori (et ilmeisesti ole säätänyt venttiilejä kun et ole huomannut työntötankoja).
- AriT
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Moottorin takaosassa, ilmansuodattimen ja venttiilikopan välissä. On suraan pystyssä oleva pyöreä, alumiininvärinen suodatin jossa on muutama reikärivi kyljessä. Kannattaa muuten oikeasti vaihtaa jopa useammin kuin ohjekirjassa sanotaa, ainakin 1500 käyttötunnin jälkeen. Tiedän muutaman tapauksen joissa moottori on sylkenyt öljyt pellolle matka-ajossa johtuen suodattimen tukkeutumisesta. Niin ja erona ilmansuodattimeen on, että ilmansuodatin suodattaa moottoorin sisään menevän ilman, ja huohotussuodatin moottorista ulos tulevat höyryt.
KAD42:ssa ei ole erillistä huohotinsuodatinta vaan kampikammiokäryt johdetaan ilmanputsariin.
AriT kirjoitti:
KAD42:ssa ei ole erillistä huohotinsuodatinta vaan kampikammiokäryt johdetaan ilmanputsariin.
Huoltamani KAD:it voidaan laskea yhden käden sormilla :) 30-, 31, 40- ja 41-sarjalaisia onkin sitten huollettu satoja kappaleita..
- taas.....
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Mainitsemiesi asioiden lisäksi: - vesipumpun siipipyörän tarkistus (vaihto 2 v välein huvikäytössä) - jäähdytysjärjestelmän sinkit kuuluu vaihtaa vuosittain - ilmansuodatin parin vuoden välein - venttiilien säätö 200 tunnin, tai muutaman vuoden välein 700 tunnin kohdalla kannattaisi kyllä huollattaa suuttimet. Noilla tunneilla selviää vielä puhdistuksella ja avautumispaineiden säädöllä. Jos odottaa pitempään joutuu uusimaan kärjet (150 /kpl). Nokkaketjua ei ko. moottorissa ole, vaan kyseessä on perinteinen työntötankomoottori (et ilmeisesti ole säätänyt venttiilejä kun et ole huomannut työntötankoja).
hyvistä vinkeistä. Impelleri ja ilmansuodatin kuuluukin omaan huolto-ohjelmaan kuten myös sinkit. Venttiilin välykst onkin hyvä laittaa tarkastuslistalle. Tuleeko työtä varten varata uusia tiivisteitä tai jotain muuta erityistä ? Itse säätö on ilmeisen yksinkertainen toimenpide ymmärtääkseni ?
- ...,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,...
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Mainitsemiesi asioiden lisäksi: - vesipumpun siipipyörän tarkistus (vaihto 2 v välein huvikäytössä) - jäähdytysjärjestelmän sinkit kuuluu vaihtaa vuosittain - ilmansuodatin parin vuoden välein - venttiilien säätö 200 tunnin, tai muutaman vuoden välein 700 tunnin kohdalla kannattaisi kyllä huollattaa suuttimet. Noilla tunneilla selviää vielä puhdistuksella ja avautumispaineiden säädöllä. Jos odottaa pitempään joutuu uusimaan kärjet (150 /kpl). Nokkaketjua ei ko. moottorissa ole, vaan kyseessä on perinteinen työntötankomoottori (et ilmeisesti ole säätänyt venttiilejä kun et ole huomannut työntötankoja).
Nokkaketjua ei ko. moottorissa ole, vaan kyseessä on perinteinen työntötankomoottori (et ilmeisesti ole säätänyt venttiilejä kun et ole huomannut työntötankoja). Siis nokkaketjua ei ole perinteisissä moottoreissa?
taas..... kirjoitti:
hyvistä vinkeistä. Impelleri ja ilmansuodatin kuuluukin omaan huolto-ohjelmaan kuten myös sinkit. Venttiilin välykst onkin hyvä laittaa tarkastuslistalle. Tuleeko työtä varten varata uusia tiivisteitä tai jotain muuta erityistä ? Itse säätö on ilmeisen yksinkertainen toimenpide ymmärtääkseni ?
Ehkä olisi hyvä varata uudet venttilikopankansien tiivisteet, jos vanhat irtoaa, niin niitä ei saa enää takaisin. Sinänsä ventiiliensäätö on ko. moottorissa vaikeusasteeltaan puoli astetta keskivertomoottoria vaativampaa. Korkeapaineputket ovat aika lailla tiellä. Volvolla on tarkoitukseen erikoistyökalukin, mutta en ainakaan itse ole sitä hankkinut. Joudut tosin tavallisella kiintoavaimella vaihtamaan otetta kesken lukitusmutterin kiristämisen, mutta kunhan huolehdit että ruuvari ei liikahda, niin ongelmaa ei ole. Ja se työläin tapa on sitten korkeapaineputkien irroittaminen, ja koneen ilmaaminen kiinnittämisen jälkeen (eli ei iso homma sekään).
...,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,... kirjoitti:
Nokkaketjua ei ko. moottorissa ole, vaan kyseessä on perinteinen työntötankomoottori (et ilmeisesti ole säätänyt venttiilejä kun et ole huomannut työntötankoja). Siis nokkaketjua ei ole perinteisissä moottoreissa?
Työntötankomoottoreissa, jotka lienevät kaikkein aataminaikaisimmat :D
- korjaus
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Mainitsemiesi asioiden lisäksi: - vesipumpun siipipyörän tarkistus (vaihto 2 v välein huvikäytössä) - jäähdytysjärjestelmän sinkit kuuluu vaihtaa vuosittain - ilmansuodatin parin vuoden välein - venttiilien säätö 200 tunnin, tai muutaman vuoden välein 700 tunnin kohdalla kannattaisi kyllä huollattaa suuttimet. Noilla tunneilla selviää vielä puhdistuksella ja avautumispaineiden säädöllä. Jos odottaa pitempään joutuu uusimaan kärjet (150 /kpl). Nokkaketjua ei ko. moottorissa ole, vaan kyseessä on perinteinen työntötankomoottori (et ilmeisesti ole säätänyt venttiilejä kun et ole huomannut työntötankoja).
Pienin korjausehdotuksen heittäisi; suuttimet kokonaisuudessaa maksaa noin 150e/kpl, pelkät kärjet saa kyllä kaikkiin suuttimiin tuolla rahalla, ei per kappale.
- niissä moottoreissa
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Työntötankomoottoreissa, jotka lienevät kaikkein aataminaikaisimmat :D
joissa on venttiilikopissa kannetkin :P
korjaus kirjoitti:
Pienin korjausehdotuksen heittäisi; suuttimet kokonaisuudessaa maksaa noin 150e/kpl, pelkät kärjet saa kyllä kaikkiin suuttimiin tuolla rahalla, ei per kappale.
Kun vaihdoin alaa vuonna 2004, niin kärjet maksoivat juuri tuon 150 /kpl. VP 31-, ja 41-sarjojen suutinkärjet ovat kalleimmat joihin olen koskaan törmännyt.. Toivottavasti olet oikeassa hintojen suhteen :)
niissä moottoreissa kirjoitti:
joissa on venttiilikopissa kannetkin :P
Jos venttilikopassa on kaksi osaa, alempi korkea osa, ja sen päällä kansi josta saa säädettyä venttiilit, niin eikö sitä ylempää osaa voi kutsua ventiilikopan kanneksi? :)
- ...,,,..
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Jos venttilikopassa on kaksi osaa, alempi korkea osa, ja sen päällä kansi josta saa säädettyä venttiilit, niin eikö sitä ylempää osaa voi kutsua ventiilikopan kanneksi? :)
sanoa,vaikka ylempiosa olisi se korkeampi, mutta yksiosaisesta puhuttaessa kuulostaa vain hölmöltä. Niinkuin se että työntänkomoottorissa ei ole nokkaketjua, siinä vanhassa..
...,,,.. kirjoitti:
sanoa,vaikka ylempiosa olisi se korkeampi, mutta yksiosaisesta puhuttaessa kuulostaa vain hölmöltä. Niinkuin se että työntänkomoottorissa ei ole nokkaketjua, siinä vanhassa..
Venttiilikopasta on tullut yksiosainen, ko. mallistahan tässä on keskusteltu..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1696452
- 584452
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283058- 612957
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271526Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381485- 331311
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431201