sylinteriputkien vaihto VALMET 500

valmetmen

saako moottorin irti traktoria katkaisematta, ihan kotikonsetin?? onko kukaan vaihtanut sylinteriputkia ja mäntiä?? onnistuko? irtoaako syl.putket ulosvetäjällä helposti? pitääkö sylinterin kansi plaanata kun kone on avattu? vai riittääkö pelkän kannentiivisteen vaihto? Mitä muuta huomioitavaa?? Vinkkejä??!! Kiitos!!

21

10475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mekanik

      Kannattaa vaihtaa molemmat. Onnistuu helpolla. Irtoaa. Jos kansi kunnossa, ei. Purkuvaiheessa ei mielellään nestemäisiä aineita. Kasausvaiheessa sallittu. Mielenkiintoinen projekti. Onnea!

    • että..

      onkohan kukaan vaihtanut sylinteriputkia ja mäntiä?. Ja vielä kotikonstein?.

      • ei iso homma

        muutakun kansi auki ja öljy pohja pois,sitten kampiakseli,putket pois ja uudet hilut tilalle,rupee toimiin,metsässäkin yks moottori remppa tehty,hyvin pelittää...


      • valmetmen
        ei iso homma kirjoitti:

        muutakun kansi auki ja öljy pohja pois,sitten kampiakseli,putket pois ja uudet hilut tilalle,rupee toimiin,metsässäkin yks moottori remppa tehty,hyvin pelittää...

        kysyn viel sylinteriputkien ulosvetäjistä, vaatiiko paljon voimaa? uusien takaisin laitto; käykö lankku-lekayhdistelmä? Ootteko tosissaan? Uskallanko ryhtyä? Auton koneita on tullut rempattua onnistuneesti... Täs kyseessä appiukon wanhaWalmet! =) Perunamaakäyttöön...


      • todella
        valmetmen kirjoitti:

        kysyn viel sylinteriputkien ulosvetäjistä, vaatiiko paljon voimaa? uusien takaisin laitto; käykö lankku-lekayhdistelmä? Ootteko tosissaan? Uskallanko ryhtyä? Auton koneita on tullut rempattua onnistuneesti... Täs kyseessä appiukon wanhaWalmet! =) Perunamaakäyttöön...

        vaatii kyllä tosi kovia laakeja mahdollisimman suurella lekalla. Ja ulosvetäjä täytyy olla semmonen Kukko-mallinen.


      • lekalla lyöden
        todella kirjoitti:

        vaatii kyllä tosi kovia laakeja mahdollisimman suurella lekalla. Ja ulosvetäjä täytyy olla semmonen Kukko-mallinen.

        Kokoonpantaessa pitää tarkastaa uusien putkien korkeus esim. mittakellolla, että ovat samalla oikealla korkeudella, että kannnen tiiviste sitten pitää. Korkeuden säätöön on olemassa säätölevyjä ja jyrsin, jolla voi ryhmässä olevaa olaketta säätää ja puhdistaa. En ole itse tehnyt, enkä tiedä kuinka tarkasti putkien korkeus osuu varaosaputket paikalle laittamalla. Tietääkö joku sovituksen tarpeellisuutta ja todennäköisyyttä käytännössä??


      • valmetmen
        lekalla lyöden kirjoitti:

        Kokoonpantaessa pitää tarkastaa uusien putkien korkeus esim. mittakellolla, että ovat samalla oikealla korkeudella, että kannnen tiiviste sitten pitää. Korkeuden säätöön on olemassa säätölevyjä ja jyrsin, jolla voi ryhmässä olevaa olaketta säätää ja puhdistaa. En ole itse tehnyt, enkä tiedä kuinka tarkasti putkien korkeus osuu varaosaputket paikalle laittamalla. Tietääkö joku sovituksen tarpeellisuutta ja todennäköisyyttä käytännössä??

        tein muutaman tunnin homman. Helposti lähti, luulin tiukemmaksi! Sylinteriputket ei näyttäny silmämääräisesti kovin pahoilta, jokaisessa kylläkin pieni olake männänrenkaan jättämänä? karhea karstakerros siitä ylöspäin. Kakkos ja kolmossuutimen päässä kolmenmillin paksuinen epämääräinen karstaklöntti! Voiks ruiskusuuttimet säätää vai pitääkö vaihtaa uuteen? Jos vaihtaa sylinteriputket, voiko/kannattaako jättää vanhat männäntapit. En avannut öljypohjaa vielä. Pitääkö kiertokanki ja kampiakseli koneistaa??jos näyttää hyvältä ulkoopäin?? Vaikuttaako öljynkulutukseen/huohotukseen jos jättää nämä entiselleen?


      • kannatta
        valmetmen kirjoitti:

        tein muutaman tunnin homman. Helposti lähti, luulin tiukemmaksi! Sylinteriputket ei näyttäny silmämääräisesti kovin pahoilta, jokaisessa kylläkin pieni olake männänrenkaan jättämänä? karhea karstakerros siitä ylöspäin. Kakkos ja kolmossuutimen päässä kolmenmillin paksuinen epämääräinen karstaklöntti! Voiks ruiskusuuttimet säätää vai pitääkö vaihtaa uuteen? Jos vaihtaa sylinteriputket, voiko/kannattaako jättää vanhat männäntapit. En avannut öljypohjaa vielä. Pitääkö kiertokanki ja kampiakseli koneistaa??jos näyttää hyvältä ulkoopäin?? Vaikuttaako öljynkulutukseen/huohotukseen jos jättää nämä entiselleen?

        tarkastuttaa ja säätää, mahdollisesti kärjet vaihtaa tarvittaessa. Kampiakselille ei tarvi yleensä tehdä mitään, vain laakeriliuskat voisi uusia. Männät tulee korjaussarjan mukana ja niissä on uudet männäntapit ja renkaat. Kansi kannattaa koneistaa. Valluhan on märkäputkikone, joten tarkkana niiden sylinteriputkien helmatiivisteiden kanssa kootessa, ettei riko. Liukastetta käyttöön.


      • valmetmen
        kannatta kirjoitti:

        tarkastuttaa ja säätää, mahdollisesti kärjet vaihtaa tarvittaessa. Kampiakselille ei tarvi yleensä tehdä mitään, vain laakeriliuskat voisi uusia. Männät tulee korjaussarjan mukana ja niissä on uudet männäntapit ja renkaat. Kansi kannattaa koneistaa. Valluhan on märkäputkikone, joten tarkkana niiden sylinteriputkien helmatiivisteiden kanssa kootessa, ettei riko. Liukastetta käyttöön.

        vikaa oli myös siinä! Pakoventtiiliohjurit kuluneet. Jos vaihdan männänrenkaat, millä puhdistan vanhat karstat sylinterin yläosasta? Vai kannattaako varmuudeksi vaihtaa kokonaan? Asennuksesta, meneekö hyvin paikalle?


      • vanhat
        valmetmen kirjoitti:

        vikaa oli myös siinä! Pakoventtiiliohjurit kuluneet. Jos vaihdan männänrenkaat, millä puhdistan vanhat karstat sylinterin yläosasta? Vai kannattaako varmuudeksi vaihtaa kokonaan? Asennuksesta, meneekö hyvin paikalle?

        sylinterit. Samalla voi pyöräyttää karstat pois. Et siis vaihdakaan putkia? Riippuu tietysti kuinka hyvän koneesta haluaa. Niissä vanhoissa putkissa saattaa olla pahoja syöpymiä ulkopinnalla, jos ei ole säännöllisesti vaihdettu pakkasnesteitä. Putkeen voi tulla reikä lopulta, kuten meillä Majurissa. Hyvä tuo kansihomma. Yleensä niissä jotain parannettavaa on ja se oikaisu on lähes aina tarpeen, ettei pahvi vuoda. Kyllä putket paikalleen saa, eikä paljon voimaa tarvita. Se esim. Fayry sinne helman o-renkaisiin ja putkiin, ettei kuiva kumi rullaannu ja leikkaudu.


      • kulumaolka
        vanhat kirjoitti:

        sylinterit. Samalla voi pyöräyttää karstat pois. Et siis vaihdakaan putkia? Riippuu tietysti kuinka hyvän koneesta haluaa. Niissä vanhoissa putkissa saattaa olla pahoja syöpymiä ulkopinnalla, jos ei ole säännöllisesti vaihdettu pakkasnesteitä. Putkeen voi tulla reikä lopulta, kuten meillä Majurissa. Hyvä tuo kansihomma. Yleensä niissä jotain parannettavaa on ja se oikaisu on lähes aina tarpeen, ettei pahvi vuoda. Kyllä putket paikalleen saa, eikä paljon voimaa tarvita. Se esim. Fayry sinne helman o-renkaisiin ja putkiin, ettei kuiva kumi rullaannu ja leikkaudu.

        rikkoo uuden männänrenkaan, ellei renkaassa ole pykälää kulumaolkaa varten.


      • valmetmen
        kulumaolka kirjoitti:

        rikkoo uuden männänrenkaan, ellei renkaassa ole pykälää kulumaolkaa varten.

        pakkohan ne on uusia, en taas vaan aatellu loppuun saakka! VINKKEJÄ???!


      • irti,
        valmetmen kirjoitti:

        pakkohan ne on uusia, en taas vaan aatellu loppuun saakka! VINKKEJÄ???!

        Kiertokangen pultit auki, niin männät saa yläkautta pois. Kampiakselille ei tarvi tehdä mitään, mutta voi katsoa laakeriliuskoja mielenkiinnosta. Stefat saa olla, jos ei vuoda. Tai niissä saattaa olla muunkinlainen tiiviste. Tunkilla voi koittaa nostaa sylinteriputkea pois. Momentit tarvii tietää kasatessa.


      • valmetmen
        irti, kirjoitti:

        Kiertokangen pultit auki, niin männät saa yläkautta pois. Kampiakselille ei tarvi tehdä mitään, mutta voi katsoa laakeriliuskoja mielenkiinnosta. Stefat saa olla, jos ei vuoda. Tai niissä saattaa olla muunkinlainen tiiviste. Tunkilla voi koittaa nostaa sylinteriputkea pois. Momentit tarvii tietää kasatessa.

        Tänään pääsee jatkamaan. suuttimet nyt ok kunnossa! Kansi ok! Laakeriliuskat varmaan tärkeä laitaa samalle paikalle, JOS ei tu vaihtoa?? Varmaan illalla lisää kysyttävää!!


      • valmetmen
        irti, kirjoitti:

        Kiertokangen pultit auki, niin männät saa yläkautta pois. Kampiakselille ei tarvi tehdä mitään, mutta voi katsoa laakeriliuskoja mielenkiinnosta. Stefat saa olla, jos ei vuoda. Tai niissä saattaa olla muunkinlainen tiiviste. Tunkilla voi koittaa nostaa sylinteriputkea pois. Momentit tarvii tietää kasatessa.

        ossaako joku sanoo, laittaa tähän ne??! Kiitosta vaan taas!!


      • valmetmen
        valmetmen kirjoitti:

        ossaako joku sanoo, laittaa tähän ne??! Kiitosta vaan taas!!

        Laitan vielä tähänkin; ajelin Valmetilla lauantai-iltana, projekti onnistui!! Jotain pientä ilmeni; öljynpainemittarin letku vaihdettava...
        Mutta Valmet käy ja kukkuu!! Potut saadaan maahan tänäkinvuonna!!


      • renkaat
        valmetmen kirjoitti:

        Laitan vielä tähänkin; ajelin Valmetilla lauantai-iltana, projekti onnistui!! Jotain pientä ilmeni; öljynpainemittarin letku vaihdettava...
        Mutta Valmet käy ja kukkuu!! Potut saadaan maahan tänäkinvuonna!!

        Mistä ostit korjaussarjan? Eli onko tarvike vain Valtralta hankittu? Mihin järjestykseen sylinterinputken tiivisterenkaat laitetaan, siinähän on erivärisiä?


      • valmetmen
        renkaat kirjoitti:

        Mistä ostit korjaussarjan? Eli onko tarvike vain Valtralta hankittu? Mihin järjestykseen sylinterinputken tiivisterenkaat laitetaan, siinähän on erivärisiä?

        sain vielä reilusti halvemmalla kun ajoin ite hakemaan pinenmmältä paikkakunnalta. Säästin, vaikka tuli 120km ajoa.
        Alkuperäiset osat ovat sitte ainaki turvallisia käyttää.
        Tiivisteistä; puNAINEN alle =)


      • valmetmen
        valmetmen kirjoitti:

        sain vielä reilusti halvemmalla kun ajoin ite hakemaan pinenmmältä paikkakunnalta. Säästin, vaikka tuli 120km ajoa.
        Alkuperäiset osat ovat sitte ainaki turvallisia käyttää.
        Tiivisteistä; puNAINEN alle =)

        puNAINEN =nykyään vihreä!! siis vihreä alle!


      • valmetmen
        valmetmen kirjoitti:

        puNAINEN =nykyään vihreä!! siis vihreä alle!

        siis Turussa olisi maksanut 850e ja Loimaalta järjestyi 720e. . . Valtran osat!


      • tehty
        valmetmen kirjoitti:

        siis Turussa olisi maksanut 850e ja Loimaalta järjestyi 720e. . . Valtran osat!

        Valtralta minäkin ostin, 800 euroa. Laitoin sen vihreän alimmaiseksi, eli oikein taisi mennä asennus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe