Alkoholittomat Häät

outolintu kesähäät

Olisi tarkoitus viettää kesällä alkoholittomat häät suurelle suvulle,mutta nyt kohta palaa päreet kun sitä saa selitellä kaikille.Siis sitä miksi ei alkoholijuomia,miksi ryyppäämistä EI tarvitse selitellä,taitaa olla nykyajan normaali olotila,mihin tää kansa on menossa.

36

3618

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outooo

Tuo on hyvä,viina pilaa tän kansan,ei virtaa meiän häissäkään lupaan sen.

• masa 91

Tää kansa ei osaa juhlia ilman viinaa,se ei kuulu hääjuhlaan voihan sen korvata vaikka pommacilla.

• turmiolan tommi

Häät on oikea viinapirun ilmentymä,älkää leikkikö sen alkoholin kanssa.

• just naineet

Ei viinaa joka paikkaan pitäkää raittiit häät.

• mutta varautukaa

Varautukaa siihen että iso osa vieraista käy välillä parkkipaikalla huikalla... Kerran olin tämmöisissä "raittiissa" häissä. Ihan kivat juhlat oli kyllä.

• Tämäkin koettu
        mutta varautukaa kirjoitti:

Varautukaa siihen että iso osa vieraista käy välillä parkkipaikalla huikalla... Kerran olin tämmöisissä "raittiissa" häissä. Ihan kivat juhlat oli kyllä.

...vieraat ei kyllä kauaa niissä häissä viihdy jos ette ole uskovaisia koko sakki, ja niinkun edellä joku mainitsi sitä käydään parkkipaikalla ryypyillä. Jos haluatte että juhlanne on äkkiä ohi niin pitäkää ihmeessä raittiit häät, vähintään ennen kello 22.00 lähtee jo ensimmäiset kotiin paremmille jatkoille. Voihan sitä alkoholia nauttia kohtuudellakin.

• ei sitten millään
        Tämäkin koettu kirjoitti:

...vieraat ei kyllä kauaa niissä häissä viihdy jos ette ole uskovaisia koko sakki, ja niinkun edellä joku mainitsi sitä käydään parkkipaikalla ryypyillä. Jos haluatte että juhlanne on äkkiä ohi niin pitäkää ihmeessä raittiit häät, vähintään ennen kello 22.00 lähtee jo ensimmäiset kotiin paremmille jatkoille. Voihan sitä alkoholia nauttia kohtuudellakin.

Tätä on absolutistin kyllä tosi vaikea ymmärtää. Itse viihdyn kyllä juhlissa vaikka klo kahteen yöllä, jos on mukavaa seuraa. Taitaa olla niin, että monelle se paras seura on se pullo. Ihan käsittämätöntä, ettei monet ihmiset osaa juhlia edes häitä ilman alkoholia.

Alkuperäiselle voisin antaa vinkin, että jos pelkäätte, että jotkut vetävät herneen nenään tai hakevat sitten takakontista omaa litkuaan, pitäkää mukavat päivähäät, kuten eräs sukulaiseni. Häät alkoivat muitsaakseni klo 13 tai 14 ja loppuivat noin klo 18. Siinä ajassa ehti olla ihan normaali vihkiminen, hieno ruokailu, vähän ohjelmaa ja kakkukahvit. Erittäin mukavanmittaiset häät, kun ei ollut tuntikausien odotteluja ja eivät kestäneet yömyöhään niin, että pitkämatkalaisten pakko jäädä hääpaikkakunnalle yöksi. Häät eivät tuntuneet yhtään liian lyhyiltä vaan nimenomaan monet muut häät tuntuvat liian pitkiltä.

• autobaari

Olen ollut "raittiissa häissä" ja porukka oli kännissä kuin käet, jopa sulhanen kävi välillä parkkipaikalla hakemassa janojuomaa. Monen auton takakontissa oli isoja hanallisia kanistereita valmiita sekoituksia. Sai valita ottiko votkaa spritellä, giniä grapelimulla tai mehulla jne. Eikä se onnittelumaljakaan tunnu juhlavalta, jos skoolataan pommacilla.

• skoolatakaan?!
        autobaari kirjoitti:

Olen ollut "raittiissa häissä" ja porukka oli kännissä kuin käet, jopa sulhanen kävi välillä parkkipaikalla hakemassa janojuomaa. Monen auton takakontissa oli isoja hanallisia kanistereita valmiita sekoituksia. Sai valita ottiko votkaa spritellä, giniä grapelimulla tai mehulla jne. Eikä se onnittelumaljakaan tunnu juhlavalta, jos skoolataan pommacilla.

Kummallisia käsityksiä nykyjuhlista. Kaikki matkivat toisiaan ja skoolaavat. "Hienoa".
        Alkaja, ole kärsivällinen ja pidä omanlaisesi häät.
        Olen ollut raittiissa häissä. Muuten ok, mutta turhaa odottelua oli välillä. Suosisin myös melko nopeita juhlia. Kuvassa käynti etukäteen nopeuttaa ja riittävä avustajien määrä keittiössä. Sopivaa ohjelmaa ilman pitkiä puheita siinä välillä, ja kaikki ovat tyytyväisiä. Jotain hauskaa ohjelmaa. Miksei yhteislauluja. kesään liittyvät kansanlaulun tyyppiset on mukavia, vai?

• suomaalaisetko

kohtuudella oppisivat ottamaan? Sen päivän kun näkis!

Tässä maassa on se käytäntö, että kun otetaan "parit", niin oikeasti se on noin kymmenen ja rapiat.

• ryskä
        mutta varautukaa kirjoitti:

erikseen mainita, että alkoholia ei tarjota niin ei ole omia juomiaosanneet varata mukaan

• mukana ollut

Häiden pitopaikka ratkaisee, jos on maksullinen ravintolaympäristö, ne juovat omaan piikkiinsä, jotka juovat. Avoinna oleva baaritiski saisi olla hieman kauempana "ohjelma-aukiosta", jolloin monipuolinen ohjelma pitää porukan paikoillaan, eikä kukaan toivottavasti ehdi juoda liikaa. Tällainen järjestely ei vaikuta tiukkapipoiselta.
      Sukulaishäissä tässä taannoin talo tarjosi vain onnittelumaljan, tosin sulhanen ja morsian saivat avuliaiden sukulaisten tarjoamia paukkuja pöytäänsä niin paljon, että morsian oksenteli ja itki häämeikkinsä piloille jo ennen häävalssia. Itse olin niin vähissä varoissa, ettei kannattanut juoda mitään. Melko kuivat juhlat, mutta eipähän verottanut voimia eikä kuntoa.

• ollut

ihana suku, kun pilasi sukulaistyttönsä häät...

• alkottomat
        ollut kirjoitti:

Häät juhannusaattona ja kutsutuille tehty selväksi ettei kahvia väkevämpää tarjoilla juhlatkin kestää vain pari tuntia jos joku käy parkkipaikalla niin oma asiansa tiedän muutamia viinahäitä siitä ei hyvää seuraa

• .....................
        ollut kirjoitti:

Jaa, että ovat sukulaiset ihan tratilla kaataneet viinaa morsiamen kurkusta alas ja tällä keinoin juottaneet hänet oksennuskuntoon.

Ei kuule, kyllä taisi morsian itse pilata oman päivänsä.

• sitä
        ollut kirjoitti:

kukaan väkisin sen tytön kurkkuun kaatanu. eiköhän se ite ne häänsä pilannu.

• syödä, juoda ja tanssia

se on satoja vuosi vanha perinne.
      Ennen häät kestivät koko viikonlopun ja silloin juotiin ja syötiin.

Nykyään häissä ei saa ruokaa ja osa pihistelee jo juomienkin kanssa - ei näin. Häät on kerran elämässä ja ne pitää olla sellaiset, että niitä voi muistella vielä pitkään. Ei viinan kanssa tarvitse lotrata, mutta jos häissä ei tarjota lainkaan alkoholia - jotain jää puuttumaan. Olen osallistunut aika moniin juhliin eikä yhdetkään niistä ole olleet ns kuivat, eikä mitään sen vakavempaa sähellystä kuitenkaan ollut. Jokainen tyylillään - näihän se on. Toivottavasti olette molemmat asiasta vilpittömästi samaa mieltä, muuten tulee jälkipuheita.

• Morsian -08

Niin, eihän alkoholin tarjoaminen tarkoita sitä, että pirtuboolia pitäisi kurkusta alas kaataa. On ihan sivistynyttä tajota alkumaljan lisäksi esim. pari lasia viiniä/olutta ruuan kanssa. Yleensä kun häissä on satsattu ruokaan niin mieluustihan sitä nauttisi vähän paremman juoman kanssa.

Toinen vaihtoehto on pitää hääjuhla päivällä ja tarjota pelkät kakkukahvit. Silloin kukaan ei varmasti osaa odottaakaan alkoholitarjoilua.

• hauskempaa

Meillä oli viikonlopun kestoiset häät, jä vähän ylikin... Vieraita 80, joista majoittui 40 (ystävät ja lähisuku). Eli puolen porukan kanssa juhlittiin vielä lievästi seuraavanakin päivänä. Ruokaa oli riittävästi ja juhlajuomaa koko kansalle. Eikä huonosti voivia ollut enään loppupoppoossa, kun pahimmat juhlijat oli jo jättäneet yhteen iltaan suosiolla. Osalla juhlijoista oli vielä seuraava viikko lomaa ja jäivät vielä kanssamme paikan päälle jatkamaan kesän viettoa. Meille oli kaasot ja b.manit rakentaneet läheisen saaren huvilaan kutupesän, jossa saimme olla omassa rauhassa aina kun siltä tuntui.

Oli hauskat häät ja kovasti on tullut kehuja kemuista vielä näin parin vuoden jälkeenkin.

• käynyt

jotka oli alkoholittomat. Missään en ole niin paljon kännisiä nähnyt kuin niissä.Kaikki ravas pulloillansa vetämässä kun simot huikkaa.
      Ei onnistu. Unohda koko juttu ja peru häät.
      Eipähän sitten tule ei-toivottuja lapsia ja perheväkivaltaa sunmuuta soppaa.

• NuoriMorsian2010

Itse olen ollut suurimmaksi osaksi raittiissa häissä. Yhdessä "ei raittiissa" häissä taisin joskus muksuna olla, mutta siellä oli vanhempaa porukkaa ja vihkiparikin oli jo iäkkäämpi ja heillä paljon lapsia, että ei se meno nyt niin mieletöntä silti ollut. Itse pidän ehkä siksi normaalimpana raittiita häitä, kun olen kuitenkin monissa häissä ollut, kaikki raittiita, nuortenparien häitä. Tunnelma on näissä häissä ollut mielestäni ihana ja herkkä ja romanttinen. Ei siihen alkoholia tarvita.

Meille on tulossa varmaankin kaikenlaista vierasta. Varmaan joku haluaisi alkoholiakin, mutta meidän hääthän ne ovat ja hyvää ruokaa on tarjolla. Häiden tarkoitus on kuitenkin se, että siunataan avioliittoon ja saadaan papin aamen. Ei siis viinojen kanssa läträäminen.

• .........

Meistä kumpikaan ei juo, joten ei tunnu luontevalta pitää alkoholihäitä. Samaten toisen vanhemmissa on henkilö, jolla on erinäistä ongelmaa alkoholin kanssa (kun sitä on tarjolla, niin sitä sitten juodaan sammumispisteeseen saakka). Hyvät välit on vanhempiin tuosta ylikäytöstä huolimatta, eikä sen takia halua jättää kutsumatta. Muutenkaan alkoholi ei kuulu elämäämme. Häistämme tulee myös pienet eikä siellä ole mitään ohjelmaa tai ruokaa, pelkät kakkukahvit kotona. Minun puolelta vieraita tulee ehkä 10, kun on pieni suku. Kavereita ei ole, joten niiden tylsistymistä ajatellen ei tarvitse laittaa viihdykkeeksi kaljaa. Ja sama sukuporukka meillä on kaikissa muissakin juhlissa ja niissä on viihdytty oikein hyvin ilman viinaa.

Jos vieraat eivät kestä yhtä iltaa tai paria tuntia ilman alkoholia, niin siinä mahtaa olla hänellä jo aika isoja alkoholiongelmia. Juhliosta tekee juhlan tunnelma, ei alkoholi (tai alkoholilla savutettu tunnelma).

• Tapahtumajärjestäjä

Jos ohjelma on hyvä, ei kukaan viinoja kaipaa. Esim. hyvä bändi soittamaan. Ohjelmaan ei turhia odotusaikoja. Siis aina pitää tapahtuja jotakin.

Tapahtumajärjestäjänä olen kuullut travintoloitsijoilta: jos tilaisuudessa on hyvä bändi, jengi ei juo. Jos bändi on huono, jengi viihtyy paremmin lasinkumoamispuuhassa. Musiikki on hyvä ja terveellinen huume!

• ------------------

Hääparin juhla, heillä on kaikki oikeus pitää juuri sellaiset juhlat kuin haluavat.

• nuutar

siitä että juhlathan ovat hääparin. Olen ollut itsekin muutamissa holittomissa häissä ja ihan mukavat ovat olleet. Tietenkin paikka vaikuttaa siihen miten vieraat suhtautuvat häihin. Harvemmin häissä, jossa ollaan esim. seurakuntatalolla, näkee päihtynyttä porukkaa, jos ollaan muissa juhlapaikoissa, auton takakonttivarastot ovat olleet aika suosittu paikka.
        Viettäkää sellaiset juhlat joissa itse viihdytte, hyvää ruokaa, ohjelmaa ja kakku...

• määä35648
        nuutar kirjoitti:

siitä että juhlathan ovat hääparin. Olen ollut itsekin muutamissa holittomissa häissä ja ihan mukavat ovat olleet. Tietenkin paikka vaikuttaa siihen miten vieraat suhtautuvat häihin. Harvemmin häissä, jossa ollaan esim. seurakuntatalolla, näkee päihtynyttä porukkaa, jos ollaan muissa juhlapaikoissa, auton takakonttivarastot ovat olleet aika suosittu paikka.
        Viettäkää sellaiset juhlat joissa itse viihdytte, hyvää ruokaa, ohjelmaa ja kakku...

Meillä alkoi häät päivällä klo 13.00 ja sen jälkeen ruoka ja kahveet plus muuta ohjelmaa. Tervetuliaismalja nostettiin alkollisella skumpalla. (Yksi lasi per vieras ja halukkaille alkoton skumppavaihtoehto) Muuten häät olivat alkottomat ja viimeiset vieraat lähtivät kuuden pintaan. Oli omanlaisemme juhla, eikä kukaan pahoitellut häiden alkottomuutta. (Paitsi anoppi oli aluksi näreissään, mutta mieli muuttui hänelläkin ennen juhlia ja jälkeenpäin kertoi että olikin nappivaihtoehto) Takakontilla ei käynyt edes sulhanen maistelemassa bestmanin kanssa. Vieraat olivat vireitä ja kohteliaita. (Aina häissä ei näin ole..) Kun vieraat olivat lähteneet joimme kahdestaan viiniä avioparina, kukin tyylillään!

• lintu ;)

En minäkään ymmärrä häitä ilman shampaniaa/kuohuviiniä ja normaaleja juhlapöytään kuuluvia viinejä. Avec on sitten jo makuasia, mutta jos on juhlaruoka, niin kyllä siihen kuuluu vastaavat juomat.

Kyse ei ole edes rahasta. Eihän kukaan järkevä ihminen osta noin isojen juhlien ruokajuomia Suomesta. Iso auto alle ja kohti Tallinaa. Sieltä kaikki hakevat ruokajuomat.

• jasu2009

Varaudu tosiaan siihen että väki käy omilla pulloilla.
      Varaudu myös siihen, että väki lähtee aikaisin pois..
      Ihan ok idea, mutta häitä kun näen vuosittain pari-kolmekymmentä, niin nuin siinä tuppaa valitettavasti käymään..

• monet häät käynyt

Olin elämäni ensimmäisissä raittiissa häissä ja kovin oli "tylsää". Kaikki vieraat istuivat omissa pöydissään, eikä seurustelua juuri ollut. Ohjelmaa oli erinomaisesti ja järjestelyt sujuivat hyvin. Tämä ei kyllä tilannnetta pelastanut - päin vastoin.
      Muihihn häihin verrattuna, joissa on tarjottu edes alkumalja, oli tunnelma ollut aina vapautuneempi ja välittömämämpi ja keskustelu hersyvämpää. Ja ainahan alkumaljallekin voi laittaa alkoholittoman vaihtoehdon, niille jotka eivät sitä halua.
      Me suomalaiset olemme niin ujoja ja jäykkiä, että suosittelisin kuitenkin ainakin onnittelumaljojen ja mahdollisesti ruokaviinien tarjoamista häissä. Se mitä sitten nauttii, on oma valinta. Hääpari voi juoda pommacia ja maitoa halutessaan, mutta uskoisin tunnelman olevan hieman rentoutunemman jos tarjolla on lasillinen väkevämpääkin. Ehkäpä sitä ujoinkin hemmo uskaltaa käydä juttelemaassa sen uuden suvun tädin tai sedän kanssa. Toki ymmärrän, jos ajatus on kielteinen alkoholin suhteen, mutta tällöin pitäisi jo miettiä, kuinka isoja häitä aikoo juhlia. Vai pitäisikiö sosiaalisesti estyneille ja jännittäjille olla oma Diapam-tarjoilu? - voisi olla ko. kulholla aikamoinen säpinä....
      - Tosin voihan olla, että sellainen pysähtynyt ja vaivautunut tunnelma, jossa kukaan ei oikein uskalla säästä enempää jutella on se, mitä raittiisiin häihin haetaan...

• Cajen

Sehän riippuu täysin ihmisistä, millainen tunnelma on ilman alkoholia. Meillä suvussa äidin puolella vissiin kukaan ei juo, mutta silti on sukujuhlissa ollut iloista. Isän puolelta taas kaikilla on hauskaa keskenään, oli alkoholia eli ei. Itse en ainakaan haluaisi alkoholia häihini, varsinkin kun olen nähnyt millainen kultani isä on kännissä :/

• ilman alkoa

Hääjuhla ilman alkoholia ei vaan voi olla juhla. Miksette sitten vain pitäisi häät päivällä kakkukahvien kera, laittaen tämän myös kutsuun.

Yksi hyvä tapa voisi olla ainakin ilmoittaa jotenkin hauskasti kutsussa ettei väkijuomia tarjoilla. Eikö edes viiniä? Sitä en enää ymmärrä. Onko kyse sitten ihan absolutismista?

Jouduin itse ottamaan osaa häihin, jossa juomaa oli mutta maksua vastaan, mikä tosin oli vielä tökerömpää kuin alkottomat juhlat. Kutsussa ei vaivauduttu edes mainitsemaan mitään maksullisesta baarista....
      kaikilla vain ei ole ihan häiden järjestäminen hallussa...

• Miltsukkainen

Sama juttu meillä, elokuussa alkottomat häät. Onneksi ei ole tarvinnut selitellä, kun kaikki kutsutut tietää, että me emme käytä. Ainoa jota juttu närästää, on melko pahoin alkoholisoituneet appivanhemmat.

Meidän häät > meidän tyylillä!

• pahimmillaan

Ymmärtäähän tuon jos ei muutenkaan morsiuspari harrasta alkoholipitoisia. Mutta irvokkainta on säätää alkoholittomat häät, jos on aivan päinvastainen tapaus. Tai maksullinen baari vielä pahempi.

Viime vuonna oli kaverin häät, joissa maksullinen baari. Jäi vähän paskan maku koko kemuista. Ei vastannut tyyli kaverin persoonaa ollenkaan... enemmän teatteria kun juhlaa koko touhu.

• miuukku

Meille on tulossa ensi kesänä häät, jossa myöskään ei tarjoilla alkoholia. Me emme itse halua sitä, eikä kummankaan vanhemmat ole kiinnostuneita ryyppyhäistä. Olen ollut monissa häissä, jossa ei ole ollut alkoholia tarjolla ollenkaan, ja häät ovat olleet mukavat ja omalla tavalla railakkaat.

Onko sitten mukavaa örveltää omissa häissä niin ettei muista seuraavana päivänä mistään mitään? Itseä oikein nolottaa katsella kotimaisia hääohjelmia, kun morsiankin on kännissä kuin käki. Ja häihin raijataan kauheita lasteja viinaksia viron maaperältä.

Sitäpaitsi alkoholittomat häät tulevat halvemmaksi. Kerkeää sitä ryypätä joskus muulloinkin.

• Mie vain

on sitten omat juomat mukana. Kuten aiemminkin tässä keskustelussa on todettu, harvoin näkee niin paljon porukkaa umpitunnelissa kuin alkoholittomissa häissä.

Jos luulette kaikenmaailman hääleikkien korvaavan tarjoilun "puutteet", olette väärässä, kukaan ei enää halua niitä perhanan leikkejä.

• perinteinen malli

Aivan. Tulee halvemmaksi. Itse taas en todellakaan halunut että se ainoa tärkeä elämäntaitteen juhla antaa mielikuvan köyhistä juhlista. Siksi tarjoilimme alkoholia niin kuin juhliin kuuluukin. Ja eihän morsiamen tai sulhasen tarvitse vetää örvejä, sen kai molemmat voi ihan itse päättää. Vai pelkäätkö että sulhasella on taipusta tähän?

Suomalainen juhlakansa nyt vaan on sellaista jäyhää, että tarvitsee ilojuomia vapautuakseen juhlimaan. Ja ainakin itse halusin että hääni ovat hengeltään hauskat ja tapahtumarikkaat eikä kuivat ja liian lyhytkestoiset (kun vieraat pakenee koteihinsa juhlimaan). Ja toivon että häistäni jäi siksi myös hyvä muisto.

Mutta täytyy myöntää että mielummin alkoholittomat häät kuin maksullinen baari. Tai ainakin itsestäni tuntuisi moukkamaiselta laittaa juhlavieraat maksamaan omat juomansa. Silloin voi jo miettiä kannataako kys. häitä edes järjestää.

Meillekin oli tarjolla todella arvokas miljöö, missä olisi ollut oma baari, eli juomia ei saanut tänne itse hankkia. Juomien tarjoaminen olisi tullut tällä tavoin liian tyyriiksi. Niinpä tyydyttiin ykskantaan oman kunnan ränsistyneeseen taloon. Koristeltiin ja puunattiiin paikkaa viikon ajan uuteen henkeen. Näin myös saimme pitopalvelun todella mainiolta paikalliselta ja juhlien alkoholitarjoilu jatkui aamuun asti.

Vaikka itse sanonkin, oli omat häät hauskemmat missä olen koskaan ollut. Tästä saa tosin kiittää ohjelmapalvelua, mikä toimi todella hyvin. Kaaso ja b.man ei olleet ylityöllistettyjä ja muutkin vieraat olimme ottaneet mielestäni hyvin huomioon. Noh, ehkä miljöö ei ollut niin fiini, mutta hauskaa oli. Ruokaa ja juomaa riitti kaikille reilusti. 30 % häävieraista oli paikalla vielä aamulla, jolloin me suuntasimme jo häämatkalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      88
      4397
    2. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      20
      2817
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2684
    4. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1886
    5. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1736
    6. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      152
      1530
    7. Oletko harrastanut

seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      125
      1511
    8. Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?

Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin
      Sinkut
      111
      1471
    9. Nainen, se on vain karu totuus, että

sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      282
      1409
    10. Joko aiheuttamani pettymys

on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      94
      1360
    Aihe