Tallinnan Teknillinen Yliopisto

MK88

Hei, Harkitsen opiskelemaan lähtöä ensi syksynä Tallinnan Teknilliseen yliopistoon. Koska kesätöitä ei ole tiedossa, ajattelin nyt kesällä käydä jokusen kurssin kesäyliopistossa, ettei aika mene ihan hukkaan. Sattuuko kukaan kyseisessä yliopistossa opiskeleva tietää, onko noita Suomessa avoimessa yliopistossa käytyjä kursseja mahdollista saada hyväksiluettua Tallinnassa (tietysti jos ne vastaavat vastaavia kursseja siellä)? Olisin tosi kiitollinen vastauksesta, jos niitä ei nimittäin ole ylipäänsä mahdollista hakea hyväksiluettavaksi, niin taitaa sitten olla turha tuhlata rahoja avoimeen yliopistoon...

38

4244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On...

      mahdollista että kurssit hyväksiluetaan. Itse opiskelen audentesissa, joka yhdistyy esi syksynä teknillisen kanssa, ja monet opiskelijakaverini menevät kesäkursseille.

      • tordeg

        Millaisena olet pitänyt siellä Audentesissa opiskelusta? Mitä opiskelet? Harkitsen opiskelua siellä itse ja minkälaista Tallinnassa on asua?


      • JJ
        tordeg kirjoitti:

        Millaisena olet pitänyt siellä Audentesissa opiskelusta? Mitä opiskelet? Harkitsen opiskelua siellä itse ja minkälaista Tallinnassa on asua?

        Terve,

        itse olin 3 vuotta Audentesissa, vuosi sitten sain kauppis puolelta kandin paperit. Todella tyytyväinen olin kouluun, ja opetukseen, ja kansainväliseen ilmapiiriin. Olen ollut vuoden töissä, sain työpaikan pitkälti sen perusteella, että olin ulkomailla, enkä Suomessa koulussa. Harkitsen jatkavani maisterin TTU:ssa.

        Tallinna on upea kaupunki, ja helppo tulla takaisin käymään Suomessa. Itse viihdyin erittäin hyvin, kävin Suomessa n. 1-2 kertaa 3 kk:ssa. Aika edullista suomalaisille, mukavaa porukkaa. Ja saa vähän enemmän kokemusta kuin kotimaisesta koulusta.


      • mrk
        JJ kirjoitti:

        Terve,

        itse olin 3 vuotta Audentesissa, vuosi sitten sain kauppis puolelta kandin paperit. Todella tyytyväinen olin kouluun, ja opetukseen, ja kansainväliseen ilmapiiriin. Olen ollut vuoden töissä, sain työpaikan pitkälti sen perusteella, että olin ulkomailla, enkä Suomessa koulussa. Harkitsen jatkavani maisterin TTU:ssa.

        Tallinna on upea kaupunki, ja helppo tulla takaisin käymään Suomessa. Itse viihdyin erittäin hyvin, kävin Suomessa n. 1-2 kertaa 3 kk:ssa. Aika edullista suomalaisille, mukavaa porukkaa. Ja saa vähän enemmän kokemusta kuin kotimaisesta koulusta.

        Mahtava kuulla, että porukka on viihtynyt opiskellessaan Tallinnassa.
        Itse oon nyt hakemassa oikeustieteellisen puolelle kyseiseen yliopistoon.
        Myös Suomeen hakemassa mutta jollain tavalla koko Suomi vain kyllästyttää ja kaukokaipuu on iskenyt!
        Vähän totta kai jännittää kaikki asumiset sun muut mutta eiköhän sellaiset aina järjesty ;)
        Olis kiva kuulla siellä opiskelleiden mielipiteitä asiasta. Vähän ristiriitaisia kommentteja oon lukenut; toisten mielestä koulun taso mennyt valtavasti alaspäin ja hakevat siirtoja sun muuta ja toiset viihtyy tosi hyvin.
        No, itseainakin luotan siihen, että oma asenne ratkaisee eniten :)

        Ilmoittautukaa tänne kaikki muutkin ketkä on aikeissa lähteä syksyllä opiskelemaan Tallinnaan :)

        Ja sori, meni vähän out off topic... :)


      • finskigghj
        mrk kirjoitti:

        Mahtava kuulla, että porukka on viihtynyt opiskellessaan Tallinnassa.
        Itse oon nyt hakemassa oikeustieteellisen puolelle kyseiseen yliopistoon.
        Myös Suomeen hakemassa mutta jollain tavalla koko Suomi vain kyllästyttää ja kaukokaipuu on iskenyt!
        Vähän totta kai jännittää kaikki asumiset sun muut mutta eiköhän sellaiset aina järjesty ;)
        Olis kiva kuulla siellä opiskelleiden mielipiteitä asiasta. Vähän ristiriitaisia kommentteja oon lukenut; toisten mielestä koulun taso mennyt valtavasti alaspäin ja hakevat siirtoja sun muuta ja toiset viihtyy tosi hyvin.
        No, itseainakin luotan siihen, että oma asenne ratkaisee eniten :)

        Ilmoittautukaa tänne kaikki muutkin ketkä on aikeissa lähteä syksyllä opiskelemaan Tallinnaan :)

        Ja sori, meni vähän out off topic... :)

        Itse olen hakemassa kanssa TUT:hen, kauppatieteellisen puolelle. Mutta mutta... mitäs kautta toi haku kannattaa tehdä. Veridiumin kautta tonne olisi varmaankin helpointa lähteä, mutta 425 euron palvelumaksu ihmetyttää. Mihin maksu perustuu ja mitä hyötyä sen maksamalla saa? Säästyykö tolta palvelumaksulta, jos hakee itsenäisesti? Entä kuinka helposti haku ja asunnon etsiminen onnistuu, jos alan omatoimisesti hakemusta säheltämään?

        Eli Veridiumin kautta vai ilman? :)


      • siellä opiskeleva..
        finskigghj kirjoitti:

        Itse olen hakemassa kanssa TUT:hen, kauppatieteellisen puolelle. Mutta mutta... mitäs kautta toi haku kannattaa tehdä. Veridiumin kautta tonne olisi varmaankin helpointa lähteä, mutta 425 euron palvelumaksu ihmetyttää. Mihin maksu perustuu ja mitä hyötyä sen maksamalla saa? Säästyykö tolta palvelumaksulta, jos hakee itsenäisesti? Entä kuinka helposti haku ja asunnon etsiminen onnistuu, jos alan omatoimisesti hakemusta säheltämään?

        Eli Veridiumin kautta vai ilman? :)

        No ehdottomasti haet suoraan kouluun! Miksi ihmeessä tarvitset jonkun välitystoimiston hoitamaan yksinkertaisen asian ja rahastamaan noinkin rankalla kädellä?! Katso nettisivuilta hakuohjeet ja toimi niiden mukaan, miltä kuulostaisi? ;)

        Syksyllä nähdään!


      • finskigghj
        siellä opiskeleva.. kirjoitti:

        No ehdottomasti haet suoraan kouluun! Miksi ihmeessä tarvitset jonkun välitystoimiston hoitamaan yksinkertaisen asian ja rahastamaan noinkin rankalla kädellä?! Katso nettisivuilta hakuohjeet ja toimi niiden mukaan, miltä kuulostaisi? ;)

        Syksyllä nähdään!

        Sitä mietinkin, että onko pelkkää rahastusta, ja vieläpä kovaa sellaista. Näköjään!
        Joo täytyy sitten alkaa työstämään hakemusta koulun nettisivujen ohjeiden mukaisesti. Asuntoakin pitää alkaa kohta katselemaan, saa nähdä miten löytyy. Miten olet koulussa ja Tallinnassa viihtynyt?


      • finskigghj
        finskigghj kirjoitti:

        Sitä mietinkin, että onko pelkkää rahastusta, ja vieläpä kovaa sellaista. Näköjään!
        Joo täytyy sitten alkaa työstämään hakemusta koulun nettisivujen ohjeiden mukaisesti. Asuntoakin pitää alkaa kohta katselemaan, saa nähdä miten löytyy. Miten olet koulussa ja Tallinnassa viihtynyt?

        Noniin, nyt on opiskelupaikka saatu varmistettua, ja seuraavat ongelmat liittyvätkin sitten rahaan. Lainaa on siis mahdollista saada 440€/kk, mutta tietääkö joku kuinka monelta kuukaudelta sitä saa? Onko koko lainamäärä lukuvuodelta siis 4400€ vai 3960€ vai jotain muuta?


      • ..+
        finskigghj kirjoitti:

        Noniin, nyt on opiskelupaikka saatu varmistettua, ja seuraavat ongelmat liittyvätkin sitten rahaan. Lainaa on siis mahdollista saada 440€/kk, mutta tietääkö joku kuinka monelta kuukaudelta sitä saa? Onko koko lainamäärä lukuvuodelta siis 4400€ vai 3960€ vai jotain muuta?

        Millähän perusteella ne valitsee tuonne opiskelijat? Kun ei ole pääsykoettakaan... Onkohan yo-arvosanoissa joku raja?


      • eeeuuu
        ..+ kirjoitti:

        Millähän perusteella ne valitsee tuonne opiskelijat? Kun ei ole pääsykoettakaan... Onkohan yo-arvosanoissa joku raja?

        Riittää, kun on suorittanut ylioppilastutkinnon hyväksytysti. Pitkästä englannista vähintään C, niin välttyy kielikokeen suorittamiselta. Eli ei siihen hirveästi muuta vaadita kuin rahaa lukuvuosimaksuihin.


      • ..+
        eeeuuu kirjoitti:

        Riittää, kun on suorittanut ylioppilastutkinnon hyväksytysti. Pitkästä englannista vähintään C, niin välttyy kielikokeen suorittamiselta. Eli ei siihen hirveästi muuta vaadita kuin rahaa lukuvuosimaksuihin.

        Ja sitten lähinnä vaan otetaan vastaan niin kauan kuin paikkoja on vapaana? Toivottavasti en oo liian myöhään liikkeellä...


      • eeeuuu
        ..+ kirjoitti:

        Ja sitten lähinnä vaan otetaan vastaan niin kauan kuin paikkoja on vapaana? Toivottavasti en oo liian myöhään liikkeellä...

        Joo en tiedä kuinka paljon ne loppujen loppuksi voi ottaa porukkaa sisään. Viimeinen hakupäivä on muistaakseni elokuun 21.päivä. Vielä pitäisi mahtua hyvin sisään, mutta tietenkin on parempi hakea mahd. pian. Myöhässä et kuitenkaan ole...


      • ..+
        eeeuuu kirjoitti:

        Joo en tiedä kuinka paljon ne loppujen loppuksi voi ottaa porukkaa sisään. Viimeinen hakupäivä on muistaakseni elokuun 21.päivä. Vielä pitäisi mahtua hyvin sisään, mutta tietenkin on parempi hakea mahd. pian. Myöhässä et kuitenkaan ole...

        Kiitoksia lohduttavista kommenteista :) Menee kuitenkin melko paljon rahaa kun käännättää noi todistukset jne niin on kiva tietää että on edes jotain toivoa :D Maanantaina saan paperit postiin ja toivottavasti mahdollisimman pian vastauksen sieltä, että voi alkaa kelan kans taisteleen opintotukien kans... Kun lainaa voi hakea vasta opintotukipäätöksellä.


      • eeeuuu
        ..+ kirjoitti:

        Kiitoksia lohduttavista kommenteista :) Menee kuitenkin melko paljon rahaa kun käännättää noi todistukset jne niin on kiva tietää että on edes jotain toivoa :D Maanantaina saan paperit postiin ja toivottavasti mahdollisimman pian vastauksen sieltä, että voi alkaa kelan kans taisteleen opintotukien kans... Kun lainaa voi hakea vasta opintotukipäätöksellä.

        Älä turhaan käännätä todistuksia, vaikka nettisivuilla niin vaaditaankin. Otat vain kopiot todistuksista ja käyt maistraatissa notaarilla todistuttamassa ne oikeiksi. Maksaa 3€/sivu eli 6€ yhteensä, kun notarisoit ylioppilastutkintotodistuksen ja lukion päättötodistuksen. Itellä kelpasi hyvin suomeksikin, eli kyllä ne sen verran ymmärtää. Vastaus koululta tulee nopeasti sen jälkeen kun ovat vastaanottaneet hakemuksen.

        Munkin pitäisi alkaa taistella tukien kanssa kohta, onpa ihanaa :D Asuntokin on vielä löytämättä...


      • ..+
        eeeuuu kirjoitti:

        Älä turhaan käännätä todistuksia, vaikka nettisivuilla niin vaaditaankin. Otat vain kopiot todistuksista ja käyt maistraatissa notaarilla todistuttamassa ne oikeiksi. Maksaa 3€/sivu eli 6€ yhteensä, kun notarisoit ylioppilastutkintotodistuksen ja lukion päättötodistuksen. Itellä kelpasi hyvin suomeksikin, eli kyllä ne sen verran ymmärtää. Vastaus koululta tulee nopeasti sen jälkeen kun ovat vastaanottaneet hakemuksen.

        Munkin pitäisi alkaa taistella tukien kanssa kohta, onpa ihanaa :D Asuntokin on vielä löytämättä...

        Voi ei , olisinpa tienny tuon aikaisemmin, just tänää vein kääntäjälle ne paperit :-D Noooo, ei voi mitään enää.

        Mitä sä oot menossa opiskeleen tonne? Ootko selvittäny että millon se koulu alkais? :D Yritin tutkia nettisivut tosi tosi tarkkaan mutta en kyllä löytäny sellasta infoa.

        Onneksi tallinnassa tuntuu olevan melko paljon asuntoja tarjolla :) www.kv.ee oon kattellu, oi mikä ihana hintataso Suomeen verrattuna!! Siellä tällä opintotuella voi sentään elääki.


      • ..+
        eeeuuu kirjoitti:

        Älä turhaan käännätä todistuksia, vaikka nettisivuilla niin vaaditaankin. Otat vain kopiot todistuksista ja käyt maistraatissa notaarilla todistuttamassa ne oikeiksi. Maksaa 3€/sivu eli 6€ yhteensä, kun notarisoit ylioppilastutkintotodistuksen ja lukion päättötodistuksen. Itellä kelpasi hyvin suomeksikin, eli kyllä ne sen verran ymmärtää. Vastaus koululta tulee nopeasti sen jälkeen kun ovat vastaanottaneet hakemuksen.

        Munkin pitäisi alkaa taistella tukien kanssa kohta, onpa ihanaa :D Asuntokin on vielä löytämättä...

        Tai no, vuorokausi on näköjään jo vaihtunu, eli eilen vein.... :D En oo ahdistellu ketään kesken unien...


      • eeeuuu
        ..+ kirjoitti:

        Voi ei , olisinpa tienny tuon aikaisemmin, just tänää vein kääntäjälle ne paperit :-D Noooo, ei voi mitään enää.

        Mitä sä oot menossa opiskeleen tonne? Ootko selvittäny että millon se koulu alkais? :D Yritin tutkia nettisivut tosi tosi tarkkaan mutta en kyllä löytäny sellasta infoa.

        Onneksi tallinnassa tuntuu olevan melko paljon asuntoja tarjolla :) www.kv.ee oon kattellu, oi mikä ihana hintataso Suomeen verrattuna!! Siellä tällä opintotuella voi sentään elääki.

        Kauppatieteitä lähden opiskelemaan. Koulu alkaa varsinaisesti ma 31.8., mutta sitä ennen on orientaatiopäivät 28-30.8.

        http://www.city24.ee/ on myös hyvä sivu etsiä asuntoja. Ihan hienossa kämpässäkin on tosiaan mahdollisuus asua, kun ottaa opintolainan.


      • Siellä työskentelevä
        siellä opiskeleva.. kirjoitti:

        No ehdottomasti haet suoraan kouluun! Miksi ihmeessä tarvitset jonkun välitystoimiston hoitamaan yksinkertaisen asian ja rahastamaan noinkin rankalla kädellä?! Katso nettisivuilta hakuohjeet ja toimi niiden mukaan, miltä kuulostaisi? ;)

        Syksyllä nähdään!

        Olen myös itse vaihto-opiskellut TTU:ssa ja Audentesissa.
        Osa opinnoista oli mielestäni samalla tasolla kuin Suomen yliopistoissa.

        Lisäksi kävin osa-aikaisesti töissä Katrium OÜ:ssa, jossa suhtauduttiin opintoihini joustavasti.
        Rahapulan "iskiessä" Katrium on ihan loistopaikka saada lisätienestejä!

        Kannattaa kasvattaa laaja verkosto mahdollisiin työnantajiin jo opiskeluaikana.
        Virossa kannattaa lähettää CV:tä kaikkiin mielenkiintoisiin paikkoihin, sillä siitä on myöhemmin apua töitä haettaessa.


      • kiinnostunut.....
        Siellä työskentelevä kirjoitti:

        Olen myös itse vaihto-opiskellut TTU:ssa ja Audentesissa.
        Osa opinnoista oli mielestäni samalla tasolla kuin Suomen yliopistoissa.

        Lisäksi kävin osa-aikaisesti töissä Katrium OÜ:ssa, jossa suhtauduttiin opintoihini joustavasti.
        Rahapulan "iskiessä" Katrium on ihan loistopaikka saada lisätienestejä!

        Kannattaa kasvattaa laaja verkosto mahdollisiin työnantajiin jo opiskeluaikana.
        Virossa kannattaa lähettää CV:tä kaikkiin mielenkiintoisiin paikkoihin, sillä siitä on myöhemmin apua töitä haettaessa.

        Nuo ohjelmat, joita suomailaisille tarjotaan ovat eng.kielisiä. Tiedätkö välitävätkö välitysfirmat myös vironkielisiin ohjelmiin? Opiskelu vironkielellä kiinnostaisi enemmän ja se onkin hallussa.


    • L

      Sijaitseeko Tallinnan teknillisen yliopiston oikeustieteen rakennus pahamaineisessa Koplissa?

      Olen laittamassa hakupapereita sisään, mutta en taida viihtyä narkkareiden ja juoppojen parissa.. Onko kyseisen koulun oikislaisia tai muita asiasta tietäviä palstalle eksyneenä?

      Kiitos.

      • tartlane

        Rakennus näkyisi olevan Mustamäellä, eli Kopli on kaukana. Jos tosin koulun konkreettinen sijainti Tallinnassa painaa vaakakupissa enemmän kuin tutkinto jonka aikoo siellä suorittaa, niin kannattaa tarkistaa prioriteetit.

        Viro on nykyään varsin turvallinen maa etenkin jos viitsii perehtyä maan kulttuuriin ja historiaan.

        Tsemppiä hakuun!


    • ?

      Mulla kanssa tarkotus hakea Tallinnan teknilliseen yliopistoon. Mietityttää vaan se, että pitääkö kaikki paperit lähettää sinne samaan aikaan vai joudunko odottamaan koko hakuprosessin alkua kesäkuulle, että saan yo-todistuksen?
      Ja miten nuo todistusten käännökset? Tarvitseeko niitä käännättää vai riittääkö tosiaan suomenkieliset todistukset?
      Olisi kiva, jos joku enemmän tietävä voisi valaista asiaa.

    • nora o.

      Todistuksia ei tarvitse käännättää, käyt vain maistraatissa notaarilla todistamassa kopiot oikeiksi. Tarvitset yo-todistuksesta kopion, joten joudut odottamaan kesäkuulle. Kielitestiä ei tarvitse suorittaa, jos sinulla on vähintään 7 lukion englanti tai C Englannista. Minulla itse oli 7 englanti ja B:n kirjoitin, ja paikka aukesi!
      Tsemppiä hakuun!

    • Moi!

      Tietääkö kukaan/onko kokemuksia, oman tai kaverin, kuinka ottavat TUT:ssa porukkaa sisään business-puolelle maisteriohjelmaan ja onko sinne mitää mahkuja amk-papereilla vai tarviiko vaan kävellä sisään?? Jos jollakin on jotain kertoa niin kumarran ja muistan rukouksissani :)

    • Jelpatkaa mäessä?

      Moikka,

      aloitan syksyllä TUTin oikiksen puolella, olisi kiva tietää vähän lisää tuosta yon dormitory-systeemistä, kuinka ovat asukkaat viihtyneet? Plussat, miinukset? Kannattaako asua yolla pysyvästi/alussa, vai etsiä suoraan vuokrakämppää? Millaisia liikuntamahdollisuuksia yliopistoliikunta tarjoaa, löytyykö tanssitunteja?

      Kaikki arjen pyörittämiseen liittyvät tiedonjyvät kiinnostavat,

      Kiittäen!

      • tartlane

        Tervist,

        kävin itse asiassa eilen tutustumassa TUT:iin. Olen harkinnut vakaasti jatkavani siellä maisteriksi nyt tulevana syksynä englanninkielisessä ohjelmassa, pohjalla on vironkielinen kandi Tartosta.

        TUT sijaitsee Mustamäellä jossa edesmennyt Neuvostoliitto vielä näkyy ja kuuluu. Itse asiassa suhteellisen moderni ja erittäin siisti koulu(-kompleksi) sijaitsee vielä hieman syrjemmässä. Keskustasta koululle kestää bussilla n. 20-30 min, riippuen linjasta. Opiskelija-asuntolat (ainakin osa) sijaitsevat koulun yhteydessä.

        Asuntolojen tasosta en tiedä, mutta suosittelisin ottamaan huoneen tai vuodepaikan vain aluksi, nimittäin asuntola-asumiskokemuksia löytyy itseltäni Virosta. Vaikka itse asuntola olisi siisti, vieläkin on yleistä ettei yhden hengen huoneita meinaa saada mistään. Asian voi ratkaista vuokraamalla koko huoneen (2 sänkypaikkaa) mutta tuolloin vuokra vain kaksinkertaistuu kuten myös vesi-, sähkö- yms. kulut. Omaa keittiötä tai peseytymistiloja tälläkään ratkaisulla ei vielä saa. Täten suosittelen ottamaan paikan asuntolasta 1-2 kuukaudeksi, vaikka edes vuodepaikan siiheksi, että löytää sopivan vuokra-asunnon vaikka kimpassa toisten suomalaisten kanssa. Jos taas aikoo viipyä Virossa vain sen ajan kun on "pakko" niin ehkä sitten asuntola on oikea ratkaisu.

        Opetushenkilökunta oli todella osaavaa ja avuliasta, tästä pisteet kotiin TUT:ille verrattuna UT:iin. Virossa voi opiskella oikeustieteitä tällä hetkellä kolmessa yliopistossa: Tarton yliopisto (jolla on instituutti myös Tallinnassa, opetus kummassakin viroksi), TUT:issa jossa Concoria/Audentesin perintönä muodostettu oikeusinstituutti toimii sosiaalitiedekunnan alaisuudessa (opetus viroksi tai englanniksi) ja vasta perustetussa Tallinnan Yliopistossa, osana vanhaa Akademia Nordia (opetus viroksi).

        Tallinnan ja Tarton Yliopiston opiskelijat ovat keskittyneet Virossa vallitsevaan perinteiseen romaanis-germaaniseen oikeustieteeseen ja kilpailevat pitkälti samoista työpaikoista. TUT:issa englanninkielisen kandin tutkinnon lähtökohtana on ollut kansainvälisyys ja Viron oikeusjärjestelmä jää tuolloin etäiseksi. Toisin sanoen, jos haluaa esim. töihin tai harjoittelemaan paikalliseen lakiasiaintoimistoon, tiedot ja tuntemus Viron laeista tulisi hoitaa kuntoon kattavalla lisätyöllä. Tästä huolimatta tutkintonimike, Bachelor of Arts in Social Sciences on sama jonka saa esim. Tarton yliopistosta. Suomalaisittain tutkintonimike antaa ehkä väärän kuvan: Kuitenkin kyseessä on Virossa täysiverinen alempi oikeustieteellinen korkeakoulututkinto.

        Maisterin tutkintonimike on taas Master of Arts in Law joka vastaa Virossa oikeustieteiden maisterin tutkintoa. Se miksi Virossa käytössä on Arts eikä Science, en tiedä. Tarton yliopistosta saa samanlaisen tutkintonimikkeen. Viroksi se on kummassakin koulussa "õigusteaduse magister". Kyseinen tutkinto antaa kuitenkin kelpoisuuden toimia myöhemmin esim. tuomarina, asianajajana tai syyttäjänä. Em. ammatit toki vaativat oman erikoistumisensa ja maakohtaiset kriteerit.

        Jos jotain neuvoja voisi vielä antaa neljän vuoden täällä oleskelun jälkeen, niin opiskele viron kieli edes auttavalle tasolle. Alkeiskursseja voi sisällyttää tutkintoon ja Kela on mielissään kun opintopisteitä ropisee. Kielen tunteminen auttaa ymmärtämään paljon enemmän mitä ympärillä tapahtuu. Tämän lisäksi kannattaa lukea Viron historiaa edes Wikipedian artikkelin verran: Helporttaa ymmärtämään asioita ja kenties sietämään maan mukavuuksien puutteita kun tuntee maan historian. 3 tai peräti 5 vuotta on aika pitkä aika ja sen sijaan, että kokisi sen jonkinlaisena kärsimyksenä, kannattaa siitä ottaa kaikki ilo irti. Itselläni meni aikaa, että sain asenteeni kohdalleen, mutta kivaa täällä on ollut.

        Mitä tulee tanssin harrastamiseen, niin virolaiset ovat kovia harrastamaan kansantansseja, myös nuoret. Toisenlaisesta tanssista en tiedä mutta Zumba on ollut kova sana täällä koko kuluneen vuoden :)


      • teretulemast

        Hei, minulla samoja ajatuksia. Kiinnostaisiko muutta kimppakämppään? (Menossa TuT:n opiskelemaan kauppatieteitä)


      • teretulemast
        teretulemast kirjoitti:

        Hei, minulla samoja ajatuksia. Kiinnostaisiko muutta kimppakämppään? (Menossa TuT:n opiskelemaan kauppatieteitä)

        viesti oli siis nimim. jelpatkaa mäessä


    • Jelpatkaa mäessä?

      Kiitos paljon, tässä selvisi pari uutta juttua, joihin en ollut vastauksia onnistunut onkimaan. Oletko tehnyt harjoittelua virolaisissa lakiasiaintoimisto(i)ssa?

      Asuntolahuoneista sain tietoa TuTilta, että ovat hyvin kysyttyjä, joten oman huoneen saaminen tuskin onnnistuu. Yhdyn muuten mielipiteeseesi TUTin henkilökunnan osaavuudesta ja avuliaisuudesta; sain pyytämäni ensimmäisen vuoden kirja(artikkeli)listan, linkit tallinnan tanssikouluihin sekä vastaukset suureen määrään kysymyksiä hyvin nopeasti.

      Viron alkeita olen opetellut, ja pääpiirteittäin historiaa. Jotenkin toivon, että jo suomesta käsin ehtii lieventämään tulevaa kulttuurishokkia. Suhtautuminen varmaankin suopeampaa virolaisten suunnalta, mikäli kommunikointiyritykset -olkoonkin kömpelöitä- tapahtuvat suomen tai englannin sijasta viroksi? Oletko tutustunut paljon paikallisiin? Entä vaihto-opiskelu, olitko koko 3 vuotta tartossa? Lähtikö kavereitasi tai tuttuja paljon/ollenkaan vaihtoon?

      Teretulemast, kimppakämppä toki kiinnostaa, oma tila on tärkeä ja yhteisasuminen edullisempaa. Joudun silti olemaan käytännöllisen tylsä ja kertomaan, että yhteisasumisen suhteen uskon henkilökemioiden vaikuttavan suuresti molemminpuoliseen viihtymiseen. Siisteystaso, (harrastukset), lemmikit ja sosiaalinen kanssakäyminen ovat suuria tekijöitä, ja ennen kuin muutan asumaan muuten kuin yksikseni, on hyvä tietää, että kemiat toimii.

      Tiivistettynä: olen suhteellisen tarkka siitä millä alueella haluan asua. Yhteydet kouluun on oltava hyvät, aamu-unisen (aamukiireisen) ihmisen on hyvä tehdä koulumatka mahdollisimman vähillä vaihdoilla. Haluan siistin ja turvaovellisen asunnon, asukeille omat huoneet, mahdollisimman rauhallisen naapuruston ja ympärilleni suurimmaksi osaksi työssäkäyviä normaaleja kansalaisia. Vihreys ikkunasta katsottaessa on aina plussaa. Kaikkea ei varmaan kuitenkaan voi saada.

      Vapaa-ajalla opettelen pianonsoittoa (sähköpiano, omistan kuulokkeet), kahlaan klassikkokirjoja läpi, tanssi, valokuvaus ja yleisesti kaikki taiteeseen liittyvä kiinnostaa. En odota kämppiks(i)eni jakavan mielenkiinnon kohteitani, mutta kotona pitää olla rauhaa tehdä omia juttuja. Juon harvoin, olen juhlapolttaja. Ja tällaisen pitkän julkisen sepostuksen kirjoittaminen tuntuu vähän.. kummalliselta.

      Jos maltoit lukea loppuun ja liikutaan näiden asioiden suhteen samoilla aaltopituuksilla, niin täältä varmaankin löytyy jokin tapa vaihtaa esim sähköpostiosoitteita. :)

      • tartlane

        "Oletko tutustunut paljon paikallisiin? Entä vaihto-opiskelu, olitko koko 3 vuotta tartossa? Lähtikö kavereitasi tai tuttuja paljon/ollenkaan vaihtoon?"

        Eilen varmistui paikka TUT:in maisteriohjelmasta (Master of Law). Odottelen vielä Tarton tuloksia ennen kun päätän kummassa jatkan.

        Paikallisista: Tulen todella hyvin toimeen virolaisten naisten kanssa, siis ihan ystävä-pohjalta (itse olen mies). Sen sijaan virolaiset miehet muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ovat todella tuppisuisia jurnuttajia joiden rinkiin on vaikea päästä sisään. Syitä voi olla monia, mutta lähinnä yhteiset intressit tuntuvat puuttuvan. Opiskelijakavereita toki moikataan ja tehdään yhdessä kouluhommia mutta siihen se tuntuu jäävän.

        Olin koko 3( 1) vuotta Tartossa. Mietin aluksi, että olisin lähtenyt vaihtoon esim. Suomeen(!) mutta se olisi vain pidentänyt opintojani. Lisäksi olen ollut jo aikaisempien opintojen kautta vaihdossa joten en kokenut sitä enää tarpeellisena seikkailuna. Syy miksi hain Viroon myös maisteriin enkä muualle, johtuu ihan käytännön syistä: Viihdyn siellä, olen saanut paljon alan töitä (niin virolaisia kuin suomalaisia asiakkaita) ja tarvitsen maisterin paperit ilman välivuosia. Suoritan ETA-kokeen Suomessa sitten joskus kun palaan tai harkitsen palaamista. Eri mailla on omat käytäntönsä koskien kelpoisuuskokeita, joten suoritan sitten sen(tai niiden) maiden kelpoisuuskokeet kun tiedän missä aion työskennellä pitempään.

        TUT kannustaa vaihtoon Tarton yliopistoa enemmän. Kannattaa hyödyntää tätä jos se tuntuu omalta jutulta. Ymmärsin, että aika moni (etenkin suomalaiset) tekee kandin TUT:issa ja jatkaa siitä ulkomaille. Suomalaisia maisteriohjelmassa ei ole juurikaan näkynyt.

        TUT:in piti aloittaa myös oikeustieteen tohtoreiden kouluttaminen, mutta lupaa ei vielä tälle syksylle hellinnyt: Syynä oli pitkälti se, että TUT:in oikeusinstituutissa on sen verran vähän vakituisesti opettavia tohtoreita. Koulutusohjelman sisältö aiheutti myös kysymyksiä. Sen sijaan kandeja sekä maistereita TUT saa kouluttaa toistaiseksi ilman takarajaa.


    • TUT 2011

      Mistä päin Tallinnaa kannattaisi hakea asuntoa kun olen aloittamassa syksyllä opinnot TUT:ssa? Oma asunto vai onko jotain kunnollisia soluasuntoja Tallinnassa? Minkä kuntoisia ne ovat..? Tää mietittää kun aika moni Suomessa asuva kammoksuu solukämppiä..

      Löysin itse pari osoitetta mistä hakea asuntoja Tallinnassa:
      www.asunnot.ee
      ja http://www.kv.ee/

    • Ihmeissään1221

      Minullakin on harkinnassa TUT:n lähtö, mutta vielä vähän pähkätyttää pari asiaa:

      pystyykö TUT:ssä oikeustieteiden bachelor-tutkinnon suoritettuaan siirtyä tekemään maisterintutkinnon Suomeen? Mitä siihen vaaditaan? Vastaako barhelor-tutkinto oikeusnotaarin tutkintoa?

      • tartlane

        Voit hakea Suomeen suoritettuasi bachelor-tutkinnon TUT:issa.

        Yleiset ehdot Helsinkiin haettaessa ovat olleet suoritettujen opintojen 3.0 keskiarvo (skaalalla 0-5) sekä ETA-kokeen suorittaminen (sisältää mm. Suomen velvoiteoikeuden, valtiosääntöopin jne.).

        ETA-koetta ei voi kuitenkaan tehdä ennen kun bachelor on suoritettuna. Suosittelisin tekemään ETA-kokeen vasta maisterin jälkeen jottei valmistumisesi viivästyisi turhaan jopa vuodella-parilla.

        TUT:in bachelor (BA) on alempi korkeakoulututkinto jolla voit hakea myös muihin maihin suorittamaan maisterin tutkintoa oikeustieteen saralla, jopa Suomeen (katso LLM Helsingin yliopistosta).


      • Ihmeissään 1221
        tartlane kirjoitti:

        Voit hakea Suomeen suoritettuasi bachelor-tutkinnon TUT:issa.

        Yleiset ehdot Helsinkiin haettaessa ovat olleet suoritettujen opintojen 3.0 keskiarvo (skaalalla 0-5) sekä ETA-kokeen suorittaminen (sisältää mm. Suomen velvoiteoikeuden, valtiosääntöopin jne.).

        ETA-koetta ei voi kuitenkaan tehdä ennen kun bachelor on suoritettuna. Suosittelisin tekemään ETA-kokeen vasta maisterin jälkeen jottei valmistumisesi viivästyisi turhaan jopa vuodella-parilla.

        TUT:in bachelor (BA) on alempi korkeakoulututkinto jolla voit hakea myös muihin maihin suorittamaan maisterin tutkintoa oikeustieteen saralla, jopa Suomeen (katso LLM Helsingin yliopistosta).

        Olin katsovinani tuolta yliopiston sivuilta, että korkeintaan 10(paremmuusjärjestyksessä) ulkomailla tutkintonsa suorittaneista pääsee opiskelemaan maisteriksi Helsingin yliopistoon ETA-kokeen suoritettuaan. Meneekö tuo todella noin vai olenko ymmärtänyt väärin?


    • tartlane

      Pitää paikkansa. Tosin kun ystäväni tiedusteli asiaa vuosi sitten niin tuo 10 paikkaa ei ollut täyttynyt vuosiin. Normaali määrä oli siinä 1-3 opiskelijaa per vuosi tuota kautta.

    • vähemmän ihmeissään

      Kiitokset vastauksista!

    • Tuleva opiskelija

      Osaako joku sanoa vakuutuksista? Onko jokin yhtiö, joka on ollut suomalaisten suosiossa, vai tarjoavatko yhtiöt suht samanhintaista pakettia? Mihin hintaan olette vakuutuksia saaneet? Koti-, oikeusturva, tapaturma, vastuu-, pysyvän vamman ym vakuutukset, eli koko paketti.

      • tartlane

        Virolaisten vakuutusyhtiöiden (myös If) korvaukset verrattuna Suomeen ovat varsin mitättömät. Tämän lisäksi esim polkupyörää oli mahdotonta vakuuttaa varkaustapauksien varalta ennen tätä vuotta. Lisäksi kattavaa matkatavaravakuutusta ei saanut. Ergo on kai ihan hyvä, kannattaa kysyä sieltä tarjousta. Yksi vaihtoehto on jättää kirjat Suomeen ja luottaa matkavakuutukseen. (kuten monella on ollut tapana). Lisäksi kannattaa kysyä asiaa ihan suoraan suomalaiselta vakuutusyhtiöltä. Aluksi ihmettelin miksei juuri kellään virolaisella ole muuta kun pakollinen liikennevakuutus (autonomistajat siis), mutta tarkasteltuani ehtoja ymmärsin yskän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      324
      3016
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2243
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      86
      1674
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      193
      1583
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1375
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1273
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1049
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe