Moottori on Volvo Penta AQD40A Moottoria hehkutettaessa virrat ikäänkuin katoavat. Itse olen päätellyt että starttissa tai solenoidissa olisi vikaa. Mitenkä tämän voisi todeta käytännössä? Välillä moottori toimii ja starttaa ihan normaalistikin, mutta vika on kiusallinen koska koskaan ei tiedä milloin toimii ja milloin ei. Toinen vika on ettei laturi jostain syystä lataa akkuja. Laturin irroitin ja käytin jo tarkistuksessa ja siitä ei löytynyt vikaa. Ostin veneen käytettynä ja olen nyt koittanut tutkia noita koneen sähkökaavioita ja tullut siihen tulokseen että mielestäni kytkennässä on jotain häikkää. Starttireleen ja laturin navan 61 välillä oleva piuha on jostain syystä katkaistu ja releen kanta kytketty maahan. Onkohan tälle jokin perusteltu syy vai mahtaisiko tästä johtua se ettei laturi saa herätettä?
Volvo Penta käynnistys- ja latausongelmia
25
6239
Vastaukset
- liitos vialta
Tarkista liitokset hapettumien varalta. Ota jokainen liitin irti ja laita crc:eetä... varmasti rupeaa toimimaan...
Akku lyö välillä oikosulkuun, oletko harkinnut uusimista. Akun keskimääräinen elinikä on neljä vuotta..
- qwwerrttyy
joo kuullostaa että kun putsaat akunnavat ja kegät niin johan pelittää ja tietty kaikki muutkin liitokset
- Alokron
qwwerrttyy kirjoitti:
joo kuullostaa että kun putsaat akunnavat ja kegät niin johan pelittää ja tietty kaikki muutkin liitokset
No nyt on kokeiltu toisellakin akulla. Se ei auttanut. Ihan kaikkia johtoja ja kaapeleita en vielä ehtinyt käydä läpi, joten vika voi vielä piillä siellä. Kuinka usein nuo hehkutulpat pitäisi vaihtaa ja voiko niille tehdä jotain huoltotoimenpiteitä? Kiitos kaikille jo neuvoja antaneille!
- vika
Alokron kirjoitti:
No nyt on kokeiltu toisellakin akulla. Se ei auttanut. Ihan kaikkia johtoja ja kaapeleita en vielä ehtinyt käydä läpi, joten vika voi vielä piillä siellä. Kuinka usein nuo hehkutulpat pitäisi vaihtaa ja voiko niille tehdä jotain huoltotoimenpiteitä? Kiitos kaikille jo neuvoja antaneille!
Mulla oli samassa koneessa vastaavia huolia kerran. Vika oli siinä, että laturin jännitteen säädin oli hajonnut ja akun jännite tippui pikkuhiljaa ja siitä aiheutui, että startti rele ei enää jaksanut toimia. Käynnistyi kun kävi suoraan startilta ns. hyppylangalla yhdistämässä startin herätteen siihen startin isoon piuhaan. Johdot meni ainakin mulla niin, että piuha virtalukosta menee ensin laturille ja sieltä startti releelle ja sieltä vasta laturille. Vioittunut laturi välissä aiheutti niin paljon jännitehäviötä, että rele ei enää toiminut vaikka akussa oli ihan hyvin vielä potkua startata kone. Tätä kerran arvoin tovin jos toisenkin eräässä saaressa, tietenkin saaressa ;) No toi korjaantu kun vaihtoi laturin jännitteen säätimen ja latasi akut. Myöhemmin vaihdoin koneen pykälää isommaksi AQAD40B ja siinä meni hehku rele. Ei toisin vaikeuttanut starttia, mutta jäi päälle jatkuvasti vaikka kone jo käynnissä. Releen vaihto helppoa. Mulla on pari valokuvaa jossa näkyy joten kuten tuon vanhan koneen laturin kytkennät, saattaisi olla apua. Voin heittää sähköpostilla jos kerrot sen täällä. Hehkuja en epäilisi, jos kone ei edes pyöritä, jos oikein ymmärsin. Kyllä vika on siinä, että releet ei aktivoi starttia. Voit kokeilla kääntää startista ensin hehkulle; kuuluuko naksahdus. Jos niin hehkurele toimii. Startille käännettäessä pitäisi tulle toinen napsahdus ja välittömästi startin pitäisi pyöriä. Tuota napsua voi olla hankalampi kuulla. Jos sekin napsahtaa, mutta kone ei pyöri niin sitten epäilisin sitä aparaattia startissa, jonka nimeä en muista, mikä siirtää sen pienen hammaspyörän vasten isompaa (oli jotain pentex tai jotain sinen päin nimeltään). Käsittääkseni startin pitäisi kuitenkin pyöriä silloin. Mulla on myös joitakin osia vielä jäljellä tuosta vanhasta koneesta jos tarviit; mm. noi hehkut, joita ei kyllä huoltaa voi. Ne joko toimii tai sitten ei. Tarkastaa en voi ruuvaamalla ne kannesta irti ja kokeilemalla hehkutusta. Tai jos sattuu muusta syystä ottamaan suuttimet irti niin sieltäkin hehkun toimintaa voi tarkkailla. Mulla on muuten juuri huolletut n. 10h ajetut suuttimetkin tuohon koneeseen jos nyt niissä sattuisi vikaa olemaan.
- edellinen
vika kirjoitti:
Mulla oli samassa koneessa vastaavia huolia kerran. Vika oli siinä, että laturin jännitteen säädin oli hajonnut ja akun jännite tippui pikkuhiljaa ja siitä aiheutui, että startti rele ei enää jaksanut toimia. Käynnistyi kun kävi suoraan startilta ns. hyppylangalla yhdistämässä startin herätteen siihen startin isoon piuhaan. Johdot meni ainakin mulla niin, että piuha virtalukosta menee ensin laturille ja sieltä startti releelle ja sieltä vasta laturille. Vioittunut laturi välissä aiheutti niin paljon jännitehäviötä, että rele ei enää toiminut vaikka akussa oli ihan hyvin vielä potkua startata kone. Tätä kerran arvoin tovin jos toisenkin eräässä saaressa, tietenkin saaressa ;) No toi korjaantu kun vaihtoi laturin jännitteen säätimen ja latasi akut. Myöhemmin vaihdoin koneen pykälää isommaksi AQAD40B ja siinä meni hehku rele. Ei toisin vaikeuttanut starttia, mutta jäi päälle jatkuvasti vaikka kone jo käynnissä. Releen vaihto helppoa. Mulla on pari valokuvaa jossa näkyy joten kuten tuon vanhan koneen laturin kytkennät, saattaisi olla apua. Voin heittää sähköpostilla jos kerrot sen täällä. Hehkuja en epäilisi, jos kone ei edes pyöritä, jos oikein ymmärsin. Kyllä vika on siinä, että releet ei aktivoi starttia. Voit kokeilla kääntää startista ensin hehkulle; kuuluuko naksahdus. Jos niin hehkurele toimii. Startille käännettäessä pitäisi tulle toinen napsahdus ja välittömästi startin pitäisi pyöriä. Tuota napsua voi olla hankalampi kuulla. Jos sekin napsahtaa, mutta kone ei pyöri niin sitten epäilisin sitä aparaattia startissa, jonka nimeä en muista, mikä siirtää sen pienen hammaspyörän vasten isompaa (oli jotain pentex tai jotain sinen päin nimeltään). Käsittääkseni startin pitäisi kuitenkin pyöriä silloin. Mulla on myös joitakin osia vielä jäljellä tuosta vanhasta koneesta jos tarviit; mm. noi hehkut, joita ei kyllä huoltaa voi. Ne joko toimii tai sitten ei. Tarkastaa en voi ruuvaamalla ne kannesta irti ja kokeilemalla hehkutusta. Tai jos sattuu muusta syystä ottamaan suuttimet irti niin sieltäkin hehkun toimintaa voi tarkkailla. Mulla on muuten juuri huolletut n. 10h ajetut suuttimetkin tuohon koneeseen jos nyt niissä sattuisi vikaa olemaan.
Täydennyksenä, että jos tosiaan laturin ja hehkureleen välinen piuha on poikki niin se varmuudella aiheuttaa häikkää. Tosin todellä outoa jos se on maissa koska sieltä pitäisi tulla plussaa ja kone pitäisi olla maissa eli miinuksessa. Ei mee jakeluun, että tolla systeemillä homma voisi toimia ollenkaan. Tai periaatteessa ehkä startti voisi toimia, mutta ei hehku eikä laturi. Yksi piuha sieltä laturilta kyllä muistaakseni pitää mennä maihin, yksi releelle, 1-2 johtoa akun plussaan (paksummat)...jos oikein muistelen. Mikähän ihmeen syy edellisellä omistajalla olisi voinut olla ottaa laturi ja hehkut pois pelistä? Kuulostaa joltain hätäpatentilta jolla "vain tullaan kotiin" tyypinen viritys.
- Alokron
vika kirjoitti:
Mulla oli samassa koneessa vastaavia huolia kerran. Vika oli siinä, että laturin jännitteen säädin oli hajonnut ja akun jännite tippui pikkuhiljaa ja siitä aiheutui, että startti rele ei enää jaksanut toimia. Käynnistyi kun kävi suoraan startilta ns. hyppylangalla yhdistämässä startin herätteen siihen startin isoon piuhaan. Johdot meni ainakin mulla niin, että piuha virtalukosta menee ensin laturille ja sieltä startti releelle ja sieltä vasta laturille. Vioittunut laturi välissä aiheutti niin paljon jännitehäviötä, että rele ei enää toiminut vaikka akussa oli ihan hyvin vielä potkua startata kone. Tätä kerran arvoin tovin jos toisenkin eräässä saaressa, tietenkin saaressa ;) No toi korjaantu kun vaihtoi laturin jännitteen säätimen ja latasi akut. Myöhemmin vaihdoin koneen pykälää isommaksi AQAD40B ja siinä meni hehku rele. Ei toisin vaikeuttanut starttia, mutta jäi päälle jatkuvasti vaikka kone jo käynnissä. Releen vaihto helppoa. Mulla on pari valokuvaa jossa näkyy joten kuten tuon vanhan koneen laturin kytkennät, saattaisi olla apua. Voin heittää sähköpostilla jos kerrot sen täällä. Hehkuja en epäilisi, jos kone ei edes pyöritä, jos oikein ymmärsin. Kyllä vika on siinä, että releet ei aktivoi starttia. Voit kokeilla kääntää startista ensin hehkulle; kuuluuko naksahdus. Jos niin hehkurele toimii. Startille käännettäessä pitäisi tulle toinen napsahdus ja välittömästi startin pitäisi pyöriä. Tuota napsua voi olla hankalampi kuulla. Jos sekin napsahtaa, mutta kone ei pyöri niin sitten epäilisin sitä aparaattia startissa, jonka nimeä en muista, mikä siirtää sen pienen hammaspyörän vasten isompaa (oli jotain pentex tai jotain sinen päin nimeltään). Käsittääkseni startin pitäisi kuitenkin pyöriä silloin. Mulla on myös joitakin osia vielä jäljellä tuosta vanhasta koneesta jos tarviit; mm. noi hehkut, joita ei kyllä huoltaa voi. Ne joko toimii tai sitten ei. Tarkastaa en voi ruuvaamalla ne kannesta irti ja kokeilemalla hehkutusta. Tai jos sattuu muusta syystä ottamaan suuttimet irti niin sieltäkin hehkun toimintaa voi tarkkailla. Mulla on muuten juuri huolletut n. 10h ajetut suuttimetkin tuohon koneeseen jos nyt niissä sattuisi vikaa olemaan.
Kuvat voi laittaa osoitteeseen [email protected]
- AriT
edellinen kirjoitti:
Täydennyksenä, että jos tosiaan laturin ja hehkureleen välinen piuha on poikki niin se varmuudella aiheuttaa häikkää. Tosin todellä outoa jos se on maissa koska sieltä pitäisi tulla plussaa ja kone pitäisi olla maissa eli miinuksessa. Ei mee jakeluun, että tolla systeemillä homma voisi toimia ollenkaan. Tai periaatteessa ehkä startti voisi toimia, mutta ei hehku eikä laturi. Yksi piuha sieltä laturilta kyllä muistaakseni pitää mennä maihin, yksi releelle, 1-2 johtoa akun plussaan (paksummat)...jos oikein muistelen. Mikähän ihmeen syy edellisellä omistajalla olisi voinut olla ottaa laturi ja hehkut pois pelistä? Kuulostaa joltain hätäpatentilta jolla "vain tullaan kotiin" tyypinen viritys.
Ei liity aloittajan kysymykseen, mutta kerron silti, miksi itse poistin muutama vuosi sitten ennen KAD42:een päivitystä 41:stä hehkut. Homma lähti liikkeelle yksinkertaisesti siitä, kun näin mitä hajonnut hehkun kierukka imusarjaan joutuessaan sai aikaan. Ei ollut mikään halvan nköinen remppa ja kun lisäksi kesäaikaan hehkuista ei juurikaan ole hyötyä, päätin itsekin ne poistaa asentamalla hehkujen tilalle Volvolta saatavissa olevat tulpat. Hyvin kone toimi ilman hehkujakin. Uudemmissa malleissa kuten esim. KAD42 hehkuja ei lainkaan ole ja kesäaikaan hyöty on 30/31/40/41:ssäkin minimaalinen. Ehkä hehkutus hieman vähentää käynnistyksen aiheuttamaa pakokaasupölläkkää, mutta käynnistyvyyteen hehkeuilla ei oman kokemukseni mukaan ole havaittavaa etua. Tosin oma veneilykauteni rajoittuu n. toukokuun puolivälistä maksimissaan lokakuun puoleenväliin, jolloin ilmat eivät yleensä ole kovinkaan kylmiä.
AriT kirjoitti:
Ei liity aloittajan kysymykseen, mutta kerron silti, miksi itse poistin muutama vuosi sitten ennen KAD42:een päivitystä 41:stä hehkut. Homma lähti liikkeelle yksinkertaisesti siitä, kun näin mitä hajonnut hehkun kierukka imusarjaan joutuessaan sai aikaan. Ei ollut mikään halvan nköinen remppa ja kun lisäksi kesäaikaan hehkuista ei juurikaan ole hyötyä, päätin itsekin ne poistaa asentamalla hehkujen tilalle Volvolta saatavissa olevat tulpat. Hyvin kone toimi ilman hehkujakin. Uudemmissa malleissa kuten esim. KAD42 hehkuja ei lainkaan ole ja kesäaikaan hyöty on 30/31/40/41:ssäkin minimaalinen. Ehkä hehkutus hieman vähentää käynnistyksen aiheuttamaa pakokaasupölläkkää, mutta käynnistyvyyteen hehkeuilla ei oman kokemukseni mukaan ole havaittavaa etua. Tosin oma veneilykauteni rajoittuu n. toukokuun puolivälistä maksimissaan lokakuun puoleenväliin, jolloin ilmat eivät yleensä ole kovinkaan kylmiä.
Olet aivan oikeassa koskien 31/41/KAD-sarjaa, ko. moottorit ovat suoraruiskutteisia, ja niissä on vain pari hehkutulppaa imusarjassa (joiden hyöty on varsin kyseenalainen!). Mutta 30- ja 40-sarjan koneet ovat esikammiokoneita, ja niissä hehkutulpat ovat välttämättömät.. Eli ajatus aivan oikein, mallitietämys aavistuksen hukassa..
- Alokron
Alokron kirjoitti:
Kuvat voi laittaa osoitteeseen [email protected]
Onko muilla kokemusta hehkujen poistosta ja mielipidettä asiaan? Vaatiiko tuo toimenpide muuta kuin hehkujen vaihdon tulpiksi ja mitäs tällaiselle tulee hintaa? Onko noita tulppia saatavana muilta kuin VP:ltä? Ruukaavat pyytää varaosista vähän turhan paljon.
Alokron kirjoitti:
Onko muilla kokemusta hehkujen poistosta ja mielipidettä asiaan? Vaatiiko tuo toimenpide muuta kuin hehkujen vaihdon tulpiksi ja mitäs tällaiselle tulee hintaa? Onko noita tulppia saatavana muilta kuin VP:ltä? Ruukaavat pyytää varaosista vähän turhan paljon.
Tuosta toisesta haarasta.. Et voi poistaa hehkutulppia 40-moottorista..
- Alokron
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Tuosta toisesta haarasta.. Et voi poistaa hehkutulppia 40-moottorista..
Onko nuo hehku- ja starttireleet käytännössä ihan samanlaiset?
- että olisi
Alokron kirjoitti:
Onko nuo hehku- ja starttireleet käytännössä ihan samanlaiset?
En usko, että hehku ja starttirele olisivat samanlaiset. Ainakin kun aikanaan hehkurelettä vaihdoin muistelen, että Volvolta nimenomaan kyseltiin kumman haluan. Läpi menevän virran määrä on ainakin aivan eri luokkaa.
- Alokron
että olisi kirjoitti:
En usko, että hehku ja starttirele olisivat samanlaiset. Ainakin kun aikanaan hehkurelettä vaihdoin muistelen, että Volvolta nimenomaan kyseltiin kumman haluan. Läpi menevän virran määrä on ainakin aivan eri luokkaa.
Puhdistin nuo johtojen liitokset ja varsinkin moottorin maadoitus liitokset oli huonossa kunnossa. Se ei kuitenkaan vielä auttanut vaan homma alkoi pelittää, kun uusin vielä päävirtakytkimen. Latausongelman ratkaiseminen olisi seuraavaksi vuorossa. Noista releistä sen verran että ovat molemmat ainakin samaa mallinumeroa, joten olettaisin niiden olevan samanlaiset. Tosin en tiedä ovatko alkuperäisiä. Pencentra pyytää alkuperäisistä yli 160 euroa kappaleelta ja jenkeistä noita mitkä koneessa on nyt kiinni saisi tilattua 20 taalalla kappale. Tosin eihän ne nyt ilmeisesti ole edes rikki. Pistää kuitenkin vähän miettimään mistä varaosia hommaa. Ja sitten vielä yksi tyhmä kysymys, mutta kun en kirveelläkään löydä koneesta sinkkianodia. Kuvassa sen pitäisi olla laturin takana.
- paikat
Alokron kirjoitti:
Puhdistin nuo johtojen liitokset ja varsinkin moottorin maadoitus liitokset oli huonossa kunnossa. Se ei kuitenkaan vielä auttanut vaan homma alkoi pelittää, kun uusin vielä päävirtakytkimen. Latausongelman ratkaiseminen olisi seuraavaksi vuorossa. Noista releistä sen verran että ovat molemmat ainakin samaa mallinumeroa, joten olettaisin niiden olevan samanlaiset. Tosin en tiedä ovatko alkuperäisiä. Pencentra pyytää alkuperäisistä yli 160 euroa kappaleelta ja jenkeistä noita mitkä koneessa on nyt kiinni saisi tilattua 20 taalalla kappale. Tosin eihän ne nyt ilmeisesti ole edes rikki. Pistää kuitenkin vähän miettimään mistä varaosia hommaa. Ja sitten vielä yksi tyhmä kysymys, mutta kun en kirveelläkään löydä koneesta sinkkianodia. Kuvassa sen pitäisi olla laturin takana.
Sinkkejä on ainakin yksi, tod. näk kolme. 1. laturin takana, öljyn jäähdyttimessä, neliön muotoinen tötterö josta jakarilla auki Näistä en ole varma (ei muista), mutta voi olla, ainakin AQAD40B:ssä on, joka on hyvin samanlainen 2. lämmönvaihtimen vasemmassa alakulmassa 3. välijäähdyttimessä, alapuolella....tätä tietenkään ei tuossa koneessa ole, mutta en muista olisiko noilla tienoilla jossain vastaavassa paikassa. Käyttöohje kyllä kertoo missä ne pitäisi olla.
- AD41B
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Olet aivan oikeassa koskien 31/41/KAD-sarjaa, ko. moottorit ovat suoraruiskutteisia, ja niissä on vain pari hehkutulppaa imusarjassa (joiden hyöty on varsin kyseenalainen!). Mutta 30- ja 40-sarjan koneet ovat esikammiokoneita, ja niissä hehkutulpat ovat välttämättömät.. Eli ajatus aivan oikein, mallitietämys aavistuksen hukassa..
vaihdoin venettä ja nyt koneena AD41B vm. -90. Tiedot koneesta aika huterat tässä vaiheessa. Jos hehkun käytöllä ei ole suurta merkitystä niin saako koneen käynnistettyä niin että hehkuja ei käytetä lainkaan, vaikka kytkennät ovat alkuperäiset? Edellisen veneen moottori oli wanha Perkins ja siinä koneen hehkua ei tarvinnut käyttää startatessa jos ei halunnut. Toinen kysymys liittyy lämminvesivaraajan asennukseen, mihin kohtaan lähtö ja paluu letkut laitetaan kiinni ja onko merkitystä kierron kumminpäin ko. letkut laittaa. ko.letkulähtöihin. Kiitos tiedoista
AD41B kirjoitti:
vaihdoin venettä ja nyt koneena AD41B vm. -90. Tiedot koneesta aika huterat tässä vaiheessa. Jos hehkun käytöllä ei ole suurta merkitystä niin saako koneen käynnistettyä niin että hehkuja ei käytetä lainkaan, vaikka kytkennät ovat alkuperäiset? Edellisen veneen moottori oli wanha Perkins ja siinä koneen hehkua ei tarvinnut käyttää startatessa jos ei halunnut. Toinen kysymys liittyy lämminvesivaraajan asennukseen, mihin kohtaan lähtö ja paluu letkut laitetaan kiinni ja onko merkitystä kierron kumminpäin ko. letkut laittaa. ko.letkulähtöihin. Kiitos tiedoista
Moottorisi on suoraruiskutteinen, joten et tarvitse hehkuja, ko. moottorissa on kaksi pientä hehkutulppaa imusarjassa, eikä niiden vaikutus taida olla kuin henkinen.. Normaalisti moottorisi käynnistyy tyhjäkäynnillä, mutta todella kylmällä säällä kannattaa laittaa kaasu täysille, ja vetään alas melkein tyhjäkäynnille heti kun moottori käynnistyy (älä anna sen ottaa kierroksia).
- Alokron
paikat kirjoitti:
Sinkkejä on ainakin yksi, tod. näk kolme. 1. laturin takana, öljyn jäähdyttimessä, neliön muotoinen tötterö josta jakarilla auki Näistä en ole varma (ei muista), mutta voi olla, ainakin AQAD40B:ssä on, joka on hyvin samanlainen 2. lämmönvaihtimen vasemmassa alakulmassa 3. välijäähdyttimessä, alapuolella....tätä tietenkään ei tuossa koneessa ole, mutta en muista olisiko noilla tienoilla jossain vastaavassa paikassa. Käyttöohje kyllä kertoo missä ne pitäisi olla.
Kiitoksia nyt löytyi tuo sinkki. AQD40A koneessa noita on vain yksi. Voiko tuon vääntää auki vaikka jäähdyttimessä on nestettä vai pitääkö se ensin tyhjentää? Sen verran täytyy kertoa että toinen laturi oli kuitenkin rikki ei jaksanut pyörittää kunnolla starttia. Nyt on enää ongelmana se ettei laturi lataa akkuja moottorin käydessä. Laturin asennusohjeessa on merkintä että heräte piuhassa pitäisi olla lamppu, joka palaa jos lautaus ei toimi. Ymmärtääkseni tämä lamppu on herätteen kannalta tärkeä tai niin minulle on ainakin kerrottu. Onkohan Volvo integroinut tuon jonnekin mittaristoon? Manuaalista tuo merkkivalo löytyy jostain lisämittaripaneelista, mutta kai tuo pitäisi saada pelaamaan ilman sitäkin.
- AD41B
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Moottorisi on suoraruiskutteinen, joten et tarvitse hehkuja, ko. moottorissa on kaksi pientä hehkutulppaa imusarjassa, eikä niiden vaikutus taida olla kuin henkinen.. Normaalisti moottorisi käynnistyy tyhjäkäynnillä, mutta todella kylmällä säällä kannattaa laittaa kaasu täysille, ja vetään alas melkein tyhjäkäynnille heti kun moottori käynnistyy (älä anna sen ottaa kierroksia).
Hei, Volvon kaukohallintalaite ei tuttu. Se on sivukiinnitteinen malli, ei siis pinta-asennus. Kaasukahvan navassa on painike (pari kolme cm halkaisijaltaan), saako sitä painamalla ja samalla kaasukahvaa kääntämällä annettua kierroksia koneeseen ilman että veto on päällä?
- Alokron
AD41B kirjoitti:
Hei, Volvon kaukohallintalaite ei tuttu. Se on sivukiinnitteinen malli, ei siis pinta-asennus. Kaasukahvan navassa on painike (pari kolme cm halkaisijaltaan), saako sitä painamalla ja samalla kaasukahvaa kääntämällä annettua kierroksia koneeseen ilman että veto on päällä?
Jep. Kaasukahvan tyvessä on nappi mistä vedon saa pois päältä.
- AD41B
Alokron kirjoitti:
Jep. Kaasukahvan tyvessä on nappi mistä vedon saa pois päältä.
kiitos vastauksesta. Toinen asia on kaasukahvan käyttö normaalitilanteessa eli veto päälle: perämoottoreiden kahvassa on lukitus jota painamalla saa kahvan pois vapaa-asennosta. Onko VP kaukohallinnassa mitään lukitusta, ainakin kahvan kääntö tuntuu tosi kankealta ja en uskaltanut väkisin alkaa kääntämään etten riko mitään. Wanhassa perkins koneessa ei ollut mitään lukitusta vaan sai vaihteen päälle kun kahvasta vaan käänsi, tosin kyseessä oli sisämoottori.
- Alokron
AD41B kirjoitti:
kiitos vastauksesta. Toinen asia on kaasukahvan käyttö normaalitilanteessa eli veto päälle: perämoottoreiden kahvassa on lukitus jota painamalla saa kahvan pois vapaa-asennosta. Onko VP kaukohallinnassa mitään lukitusta, ainakin kahvan kääntö tuntuu tosi kankealta ja en uskaltanut väkisin alkaa kääntämään etten riko mitään. Wanhassa perkins koneessa ei ollut mitään lukitusta vaan sai vaihteen päälle kun kahvasta vaan käänsi, tosin kyseessä oli sisämoottori.
Eli tuo kaasukahvahan liikkuu eteen ja taakse. Vähän keskivälin alapuolella on tyhjäkäynti tila, jonka jälkeen vaihtuu pakkipäälle. Tuon vapautus napin voi vapauttaa tai kytkeä päälle vain tuossa tyhjäkäynti kohdassa. Itselläni tuota kohtaa pitää aina vähän hakea, mutta napista tuntee kyllä milloin se suostuu sisään menemään. Väkisin sitäkään ei kannata alkaa survomaan. Suhteellisen jäykkä tuo kahva on minullakin kääntää.
- AD41B
Alokron kirjoitti:
Eli tuo kaasukahvahan liikkuu eteen ja taakse. Vähän keskivälin alapuolella on tyhjäkäynti tila, jonka jälkeen vaihtuu pakkipäälle. Tuon vapautus napin voi vapauttaa tai kytkeä päälle vain tuossa tyhjäkäynti kohdassa. Itselläni tuota kohtaa pitää aina vähän hakea, mutta napista tuntee kyllä milloin se suostuu sisään menemään. Väkisin sitäkään ei kannata alkaa survomaan. Suhteellisen jäykkä tuo kahva on minullakin kääntää.
Noniin, kävin veneellä tekemässä huoltohommia ja samalla kokeilin kaasukahvaa. Eteenpäin liikkuu ihan hyvin ja vaihteen vapautuspainikkeella liikkuu eteen ja taakse. Mutta taaksepäin pakille ei mene normitilanteessa jossa vaihteen pitäisi mennä päälle. Todella jäykkä on kaasukahva taaksepäin, menee sentin pari mutta siihen tyssää....kokeilin käännellä potkureita käsin eri asentoon mutta ei auttanut mitään. mistä kohtaa kannattaa aloittaa vian etsintä?
- selvitys
AD41B kirjoitti:
Noniin, kävin veneellä tekemässä huoltohommia ja samalla kokeilin kaasukahvaa. Eteenpäin liikkuu ihan hyvin ja vaihteen vapautuspainikkeella liikkuu eteen ja taakse. Mutta taaksepäin pakille ei mene normitilanteessa jossa vaihteen pitäisi mennä päälle. Todella jäykkä on kaasukahva taaksepäin, menee sentin pari mutta siihen tyssää....kokeilin käännellä potkureita käsin eri asentoon mutta ei auttanut mitään. mistä kohtaa kannattaa aloittaa vian etsintä?
Melko varmasti tökkiminen johtuu kaapeleiden säädöistä. Ota kaukohallintalaitteen koppa auki ja katso ettei jompi kumpi kaapeli oli ihan tapissa...helppo säätää siitä kaapelin päästä ruuvista, kunhan sitten varmistelee potkuria pyörittämällä, että kahvan eteen-vapaa-taakse oikeasti myös tarkoittaa vetolaitteella/kytkimellä asti samaa asiaa.
- AD41B
selvitys kirjoitti:
Melko varmasti tökkiminen johtuu kaapeleiden säädöistä. Ota kaukohallintalaitteen koppa auki ja katso ettei jompi kumpi kaapeli oli ihan tapissa...helppo säätää siitä kaapelin päästä ruuvista, kunhan sitten varmistelee potkuria pyörittämällä, että kahvan eteen-vapaa-taakse oikeasti myös tarkoittaa vetolaitteella/kytkimellä asti samaa asiaa.
vika paikallistui jumittavaa peruutuslukkoon. Pakin kun laittaa päälle niin vetolaitteessa vaihdevaijerin päässä oleva levy liikuttaa työntövipua ja työntövipu painaa peruuslukon päälle ettei vetolaite nouse pystyyn pakittaessa. Tämä jousien ja vipujen himmeli oli likainen ja jumissa.....putsaamalla ja rasvaamalla sain siedettävään toimintakuntoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1015643
- 564261
- 472557
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282388Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161845- 151504
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹331352Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201210- 241111
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431081