Kuukautiskivut

abortin jälkeen

Mulla on menkat muuttuneet tehtyäni abortin. Abortti tehtiin joulukuussa, sen jälkeen on ollut kamalia menkkakipuja, varsinkin miltei nivusissa eli häpyluun vasemmalla ja oikealla puolella. Tosi alhaalla siis... Vasen puoli viiltelee enemmän. Mistä tämä johtuu? Mikään ei vahingoittunut kaavinnassa, se tutkittiin. Voiko tämä olla vaan herkistymistä vai menikö joku sittenkin jossain vikaan? Harvoin mulla kuukautiskivut on ennen nivusissa olleet tai häpyluussa, kyllä ne ennen oli alavatsassa. Onko tässä syytä huoleen? Voiko abortti aiheuttaa lapsettomuutta? Kyllä kai munasarjani edelleen toimivat normaalisti?

10

1073

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos on

tutkittu että kaikki ok niin ei tarvi pelätä lapsettomuuttakaan :)

• Aloittaja***

Kiitos! =) Vähän jo pelkäsin ensin että on provovastaus, kun täällä niitä provoja on enemmän kuin muissa foorumeissa ja vielä äitienpäivänä kun uskalsin viestini laittaa! =D Kait tämä sitten johtuu vaan siitä että kun kohtu on jo jotain kokenut, niin se reagoi kaikkeen eri tavalla nykyään.

• synnytyksen
        Aloittaja*** kirjoitti:

Kiitos! =) Vähän jo pelkäsin ensin että on provovastaus, kun täällä niitä provoja on enemmän kuin muissa foorumeissa ja vielä äitienpäivänä kun uskalsin viestini laittaa! =D Kait tämä sitten johtuu vaan siitä että kun kohtu on jo jotain kokenut, niin se reagoi kaikkeen eri tavalla nykyään.

jälkeen ainakin, abortista ei kokemusta, pikemminkin vähenee joten ihmetyttää nuo oireesi. Mutta jos olet niistä jo kertonut lääkärille ja kaikki ok niin hyvä sitten niin.

• henkilökohtasta
        synnytyksen kirjoitti:

jälkeen ainakin, abortista ei kokemusta, pikemminkin vähenee joten ihmetyttää nuo oireesi. Mutta jos olet niistä jo kertonut lääkärille ja kaikki ok niin hyvä sitten niin.

Minulla synnytyksen jälkeen paheni kuukautiskivut. Ennen synnytystä ei ollut koskaan mitään kipuja. Nykyään tuntuu kuin olisi selkään ja vatsaan hakattu pesismailalla.
        Olen tehnyt myös lääkkeellisen keskeytyksen ja se ei minulla kipuihin vaikuttanut. Nämä on vaan aika yksilöllisiä mitä mikäkin kellekkin tekee.

• lääkärillä

Ehkä sinun kannattaisi ottaa yhteyttä lääkäriin, niin ei tarvitse ainakaan elää epätietoisuudessa ja pelätä. Tässä jotain tietoa käypä hoito -suosituksesta: "# Komplikaatioitta sujunut raskaudenkeskeytys ei heikennä tulevaa hedelmällisyyttä eikä lisää spontaanin keskenmenon tai kohdunulkoisen raskauden riskiä 74, 75. # Joidenkin tutkimusten mukaan raskaudenkeskeytys on lisännyt etisen istukan ja ennenaikaisen synnytyksen riskiä 74. # Joissakin aineistoissa ennenaikaisen synnytyksen riski on lisääntynyt, jos keskeytyksiä on ollut useita 74. # Seurantatutkimuksissa ei ole havaittu lisääntynyttä somaattisten sairauksien riskiä 74. # Raskaudenkeskeytys ei ole rintasyövän riskitekijä 76. # Raskaudenkeskeytykseen jälkeistä psyykkistä toipumista auttaa, jos ei-toivotusta raskaudesta ja keskeytysaikeista on voinut keskustella jo ennen toimenpidettä. # Usein ei-toivottu raskaus ja raskaudenkeskeytys ovat osa ongelmallista elämäntilannetta. * Psykiatrinen sairastuvuus keskeytyksen jälkeen on lisääntynyt 74. Englantilaisen tutkimuksen mukaan depression esiintyvyydeksi arvioidaan 13–41 % ja psykooseja ilmenee 0.3 tuhatta keskeytystä kohti 77. * Naisten itsemurhariski raskaudenkeskeytyksen jälkeen arvioidaan suomalaisen rekisteritutkimuksen mukaan jopa kolminkertaiseksi 78. # Naisilla, joilla keskeytyspäätös on ollut selvä alusta lähtien, esiintyy vähemmän kielteisiä psyykkisiä seuraamuksia 79, 77." http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi27050

• kertomaan vaivoistasi

Sinulla voi olla esim jokin tulehduws. Abortti tai keskenmeno ei yleensä aiheuta lapsettomuutta, mutta jotkin sairaudet voivat aiheuttaa.

• Minna7333

Minulla on ollut aina todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Joitakin vuosia sitten sain tytön tammikuussa ja joulukuussa tein lääkkeellisen keskeytyksen ja minulla ihan selkeästi muuttui "oireet" ja tuntemukset kropassa. Eli erilaisia kuukautiskipuja yms. tuli lisää. Nimenomaan välillä ihmeellisiä särkyjä nivusissa ja tavallaan vihkontaa häpyluun päällä. Minulla lisäksi vuotopäivät lisääntyi ja vuodon keskivälikivutkin lisääntyi. Olen käynyt yksityisellä ultrassa yms. ja mitään ihmeellistä ei löytynyt. Minulle hyvinkin kokenut gynis sanoi että usein nuo naistenvaivojen vuodot ja kivut voi hyvinkin lisääntyä 30 v jälkeen (useimmilla kai lähemmäksi 40v).

• jkfjkvlkv

Minullekin tehtiin maaliskuussa lääkkeellinen raskaus ja menkkakivut ovat olleet ihan kauheita ja juuri samantyylisiä kun kuvailit. gyne katsonut ja kaikki pitäisi olla ok.

• raskaus?
        jkfjkvlkv kirjoitti:

Minullekin tehtiin maaliskuussa lääkkeellinen raskaus ja menkkakivut ovat olleet ihan kauheita ja juuri samantyylisiä kun kuvailit. gyne katsonut ja kaikki pitäisi olla ok.

Kävitkö siis lapsettomuushoidoissa vai..?

• sori...ajatuskatkos
        raskaus? kirjoitti:

Kävitkö siis lapsettomuushoidoissa vai..?

siis tehtiin lääkkeellinen abortti. :) ajatus ei ihan toiminut aiemmin, mutta lääkkeellisen abortin jälkeen siis ovat kivut pahentuneet ja ihan luussa asti tuntuu kipu välillä. yksi burana on kyllä sen kivun aina jättänyt taakseen

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      40
      3011
    2. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      35
      2238
    3. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      48
      2149
    4. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      80
      2019
    5. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      54
      1737
    6. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      57
      1469
    7. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      16
      1462
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      45
      1279
    9. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      122
      1198
    10. Puuma Martina iski nuoren miehen

Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      925
    Aihe