Rakentajan vastuu konkurssin jälkeen

dsfjkgödfklgnldfks

Rakennutimme talon muutama vuosi sitten avaimet käteen periaatteella ja kuulimme että firma on mennyt jokin aika sitten konkurssiin. Olemme myymässä nyt taloa. Tiedän että autotallin lattia on jostain kohtaa vino ja viettää yhdestä kohtaa seinään päin. En pidä ikinä autoa tallissa, koska se on varastokamaa täynnä. Mutta, jos uusi omistaja aikoo pitää niin talvella voisi auton mukana tulla lunta talliin joka sulaa sinne ja voi valua seinän viereen, josta imeytyy seinärakenteisiin. Ketä vastaa, jos tällaista ilmenee myöhemmin? Autotalli on muuten lämpöeristetty. Talo on muuten hyvin tehty eikä pelota muuten myydä. Olen myös ilmoittanut välittäjälle rakennusliikkeen tehneen konkurssin. Oisko kellään tietoa tällaisesta. En halua huijata. Olen ajatellut korjauttaa autotallin lattian ennen kauppaa kun ostajaakaan ei ole vielä näkynyt. Lattia kuuluu vissiin olla autotallissa suorassa? Vai kuuluuko viettää ovesta ulospäin autotallin perältä asti?

17

8069

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole silti rehellinen

Eiköhän se riittäisi, että kerrot tarkasti tuon ostajalle ja - TÄMÄ ON TÄRKEÄTÄ - huolehdit että siitä on merkintä kauppakirjassa.

• tarkasti

näin minäkin tekisin, silloin myös myyjällä ei ole vastuuta ko. kohdasta jälkikäteen kun se on yksilöidysti ja riittävän tarkasti kirjattu kauppakirjaan.

• vastuu..
        tarkasti kirjoitti:

näin minäkin tekisin, silloin myös myyjällä ei ole vastuuta ko. kohdasta jälkikäteen kun se on yksilöidysti ja riittävän tarkasti kirjattu kauppakirjaan.

Mikään merkintä kauppakirjaan ei poista myyjän vastuuta. Myyjähän on itse rakennuttaja ja urakoitsija on vain tehnyt talon heille. Urakotsijan konkurssilla ei ole vaikutusta myyjän vastuuseen. Myyjähän on vastuussa kaikista virheistä , tiesi tai ei niiden olosta.

• juujuuuu.
        vastuu.. kirjoitti:

Mikään merkintä kauppakirjaan ei poista myyjän vastuuta. Myyjähän on itse rakennuttaja ja urakoitsija on vain tehnyt talon heille. Urakotsijan konkurssilla ei ole vaikutusta myyjän vastuuseen. Myyjähän on vastuussa kaikista virheistä , tiesi tai ei niiden olosta.

Nyt on tainnut mennä vellit ja puurot iloisesti samaan soppaan. Urakoitsija vastaa virheistä rakennuttajalle ja rakennuttaja jos on yksityishenkilö vastaa virheistä taloa myydessään ostajalle. Jos talon myyjä merkkaa kauppakirjaan tiedossa olevat viat niin paha on niistä enää ostajan vaatia mitään koska ei taida olla enää piilovikoja. Jos myyjä olisi vastuussa kaikista vioista taloja ei pahemmin enää olisi myynnissä.

• ei ole
        vastuu.. kirjoitti:

vastuuta niistä vioista, jotka on merkitty kauppakirjaan selvästi. Jos esim. lattia on vino, ja siitä on kauppakirjassa maininta, niin ostaja ei voi vaatia myyjältä enää korvausta tai lattian oikaisemista, koska asia on otettu huomioon kauppaa tehtäessä (siis hinnassa). Sama kaikkien muiden vikojen kanssa.

• ole huoleti

Kaveriporukalla lattia suoraksi=talkoot

• omistaja.-

Uusi omistaja vastaa jos vahinko ei ole myyntihetkellä syntynyt koska muuten ei ole piilovika. Riskirakenteet tai kyseenalaiset työsuoritukset ei ole piilovikoja. Voit korjata tai jättää korjaamatta mutta kauppakirjaan tai kuntoraporttiin tulee asiasta maininta jos kuntotarkastaja ei tajua omatoimisesti. Lisäksi asia ei ole kovin merkityksellinen joten aika vaikea on myöhemmin laittaa myyjän syyksi muutenkaan. Kaikissa taloissa uusissa ja vanhoissa on kaikenlaista epäsuoraa ja väärää ja jos kaikesta vastuulle joutuisi niin kyllä sitä vastuuta kyseltäisiin.

• vastuu...

Myyjän vastuu pysyy, ei se rakentaja, joka meni konkurssiin olisi muutoinkaan ollut vastuussa, kuin teille. Myyjä vastaa maakaaressa säädetyllä tavalla kiinteistön kaupan kohteesta.

• rakentajalla

rakennusvirhevakuutus kohteeseen. Siitä voi saada korvauksen, jos rakentamisesta ei ole vielä kulunut liian pitkää aikaa. En ole varma vuosista. 10?

• rakentajalla

Semmosta vakuutusta ei ole olemassa.

• en ole kysynyt
        rakentajalla kirjoitti:

mistään vakuutuksista enkä tiedä saako heppuja enää mistään edes kiinni

• rakentajalla kirjoitti:

Ei tosin koske alkuperäistä kysyjää, koska kyseessä on kiinteistö. Asunto-osakeyhtiöpuolella rakentajalla on oltava suorituskyvyttömyysvakuutus, jota nykyään markkinoidaan rakennusvirhevakuutuksen nimellä. Kyseisen vakuutuksen on oltava voimassa 10 vuotta valmistumisesta lukien. Kiinteistössä vastuu-aika on aina viisi vuotta, mikäli rakennus ostetaan valmiina sen rakeentaneelta liikkeeltä. Mikäli rakennuttaa itse, niin vastuut menevät kuluttajasuojalain mukaan, ei maakaaren.

• alkuper.
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Ei tosin koske alkuperäistä kysyjää, koska kyseessä on kiinteistö. Asunto-osakeyhtiöpuolella rakentajalla on oltava suorituskyvyttömyysvakuutus, jota nykyään markkinoidaan rakennusvirhevakuutuksen nimellä. Kyseisen vakuutuksen on oltava voimassa 10 vuotta valmistumisesta lukien. Kiinteistössä vastuu-aika on aina viisi vuotta, mikäli rakennus ostetaan valmiina sen rakeentaneelta liikkeeltä. Mikäli rakennuttaa itse, niin vastuut menevät kuluttajasuojalain mukaan, ei maakaaren.

Mutta autotallin lattia ei ole piilevä vika? Eikä voi ostaja vaatia edes korvauksia siitä?

• huolen
        alkuper. kirjoitti:

Mutta autotallin lattia ei ole piilevä vika? Eikä voi ostaja vaatia edes korvauksia siitä?

että se virhe kirjataan kauppakirjaan, niin et tietenkään ole vastuussa siitä, kun voit osoittaa, että ostaja oli siitä tietoinen.

• asioita kirjata
        huolen kirjoitti:

että se virhe kirjataan kauppakirjaan, niin et tietenkään ole vastuussa siitä, kun voit osoittaa, että ostaja oli siitä tietoinen.

kauppakirjaan mutta jotenkin todistetusti kun ne ostajalle ilmoittaa niin niihin ei voi enää vedota piilovikavastuun kautta ja muuta vastuutahan myyjällä ei ole.

• liittää
        asioita kirjata kirjoitti:

kauppakirjaan mutta jotenkin todistetusti kun ne ostajalle ilmoittaa niin niihin ei voi enää vedota piilovikavastuun kautta ja muuta vastuutahan myyjällä ei ole.

virhelistan tai se voi olla myös osana kauppakirjaa. On tärkeätä, että ostaja allekirjoituksellaan vahvistaa tutustuneensa virhelistaan.

• itse...

rakennuttaneet talon, niin olette itse vastuussa. Lain mukaan vastuu jää aina rakennuttajalle, vaikka rakennusfirma ei olisi edes konkursissa. Rakennusteollisuus on suojannut itsensä hyvin. Maankäyttö- ja rakennuslaki lähtee siitä, että rakennuttajan on itse huolehdittava mm. rakennustyön valvonnasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6824
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4582
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      35
      3853
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      67
      3135
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1925
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1656
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1640
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1553
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1419
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1197
    Aihe