Voiko pääainetta vaihtaa jos ei tykkää?

kyselijäinen

Olen hakenut Oulun yliopiston humanistiseen tiedekuntaan opiskelemaan Germaanista filologiaa. Aloin miettimään, että mitä jos pääsen sisään yliopistoon, ja opiskelujen edetessä huomaan etten pidäkään kyseisestä pääaineesta. Onko pääainetta siis mahdollista vaihtaa?

4

1048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfsgfdgdfg

Yleensä kyllä täytyy valintakokeen kautta mennä jos haluaa pääainetta vaihtaa.

• suoritusten perusteella

Joissakin yliopistoissa ainakin saman tiedekunnan sisällä on mahdollista vaihtaa pääainetta, jos on suorittanut sekä entisestä että uudesta pääaineesta tietyn määrän opintoja tietyllä keskiarvolla yms. variaatioita, joten pääsykoe ei aina ole pakollinen. Aina kuitenkin voi suorittaa sivuaineena haluamansa uuden pääaineen opintoja, jotka kuitenkin hyväksytään suoraan tutkintoon, ja kun opintoja on tarpeeksi suorittanut, voisi kuvitella pääsykokeessakin ainakin jossain vaiheessa tärppäävän, jos muuta vaihtoehtoa ei ole.

• S
        suoritusten perusteella kirjoitti:

Joissakin yliopistoissa ainakin saman tiedekunnan sisällä on mahdollista vaihtaa pääainetta, jos on suorittanut sekä entisestä että uudesta pääaineesta tietyn määrän opintoja tietyllä keskiarvolla yms. variaatioita, joten pääsykoe ei aina ole pakollinen. Aina kuitenkin voi suorittaa sivuaineena haluamansa uuden pääaineen opintoja, jotka kuitenkin hyväksytään suoraan tutkintoon, ja kun opintoja on tarpeeksi suorittanut, voisi kuvitella pääsykokeessakin ainakin jossain vaiheessa tärppäävän, jos muuta vaihtoehtoa ei ole.

Helsingissä saa ainakin hum. tdk:n sisällä vaihdella melkein miten päin tahansa ilman sen kummempia ongelmia. (Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.) Yleensä pitää olla sen pääaineen perusopinnot suoritettu millä on mennyt sisään ja sen jälkeen vaihto onnistuu.

• voi olla
        S kirjoitti:

Helsingissä saa ainakin hum. tdk:n sisällä vaihdella melkein miten päin tahansa ilman sen kummempia ongelmia. (Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.) Yleensä pitää olla sen pääaineen perusopinnot suoritettu millä on mennyt sisään ja sen jälkeen vaihto onnistuu.

kuitenkin, että menet vain pääsykokeeseen. Näin itse tein, kun vaihdoin saksasta nykysuomeen. Jos on oikeasti kiinnostunut siitä uudesta pääaineesta, niin pääsykoe pitäisi olla helppo nakki, siis humanisteilla. Itse opiskelin nykysuomea melkein perusopintojen verran, kunnes päätin että haluan sen pääaineekseni, joten pääsykoe oli iisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      127
      4205
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      3002
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      113
      2534
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      46
      2111
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      255
      1694
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      46
      1626
    7. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1557
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1426
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1420
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1201
    Aihe